eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
341 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مظلومیت علم بخش ۵ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در معارف القرآن:‏ ‏"والبرهان الاقدس الاشرف الاعظم لصاحب الشریعة هو الحق جلت عظمته فی تعریف نفسه لعبده فان من عرف ربه بربه یعرفه ان ‏حیث ذاته تعالی مقدس متعال فی شدة غیر متناهیة عن الفعل والحرکة والتاثیر والفیضان فیعرف بربه نفسه بانه شیئیة به تعالی وانه ‏مظلم الذات، فقیر الذات، عاجز الذات، مضطر الذات، وانه کون وتحقق به تعالی، لیس بینه وبین ربه فصل فهو اقرب الیه من حبل ‏الورید، وهذا عین المجعولیة الذاتیة بلا جعل ویعرف بربه جمیع الاشیاء بانها اشیاء به تعالی وهو المکوّن المحقّق المشیّء لها، فیعرف ‏بربه ان مکونیته وجاعلیته تعالی لا تعرف الا به."‏ اما ایشان عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:‏ ‏"وانه کون وتحقق به تعالی، لیس بینه وبین ربه فصل . . . وهذا عین المجعولیة الذاتیة بلا جعل"‏ وی پس از تبدیل کردن عبارت (فهو اقرب الیه من حبل الورید) به سه نقطه، از جمله (بلا جعل) خواسته‌ استفاده کند که در نظر ‏مرحوم میرزا، خلقت به جعل نیست بلکه به تعیّن وتطوّر ذات خداوند متعال است. توضيح مطلب : ‏ ۱_نكته اول: ‏ منظور از (بلاجعل ) در عبارت مرحوم ميرزا ــ چنانچه مكررا بیان گردید و در توضیح کلیپ اول هم به آن ‏مفصلا اشاره شد که خوانندگان عزیز برای فهم بهتر، مراجعه می‌فرمایند ان شاء الله‌ ــ منظور جعل وفعلي است كه فلاسفه ‏وعرفاء انرا توهم کرده وثابت ميدانند (الوجود الذي من لوازم ذاته - التطور والتشان) ‏ پس عبارت (بلا جعل) نه تنها اثبات وحدت وجود نمی‌کند بلكه رد آن است زيرا جعل وفعل موهوم نزد فلاسفه وعرفا است كه ‏اثبات وحدت وجود می‌کند. ‏ ۲_ نكته دوم: ‏ با توجه به تصریحات متعدد مرحوم ميرزا در همين كتاب معارف القران ــ مبنی بر بینونت واقعی بین خالق ومخلوق ــ وبا توجه ‏به اصل بحث وبه قرينه بعد كه می‌فرمایند (فهو اقرب الیه من حبل الوريد ) معلوم ميشود كه منظور مرحوم ميرزا از عبارت (لیس ‏بینه وبین ربه فصل ) يعني تحقق وكيان اشياء عالم ــ مثل كوه ودرخت وامثال اينها ــ به خواست خداوند متعال است، نه اينكه ‏هر چيزي به چيز ديگر ودر اخر سلسله، امر به خالق متعال منتهي شود، بلكه همه چيز مستقيما به خواست اوست ولذا او از رگ ‏گردن هم نزديك تر است. ‏ ۳_ نكته سوم: ‏ منظور از عبارت " به تعالي " كه در تالیفات مرحوم ميرزا زياد تكرار شده، عدم استقلال مخلوق است واينكه مخلوق حاق ذاتش ‏به رأي وخواست اوست. بگونه اي كه اگر اراده كند نبود مخلوق را، او كاملا پوچ ميشود، نه اينكه معدوم شود ولی در رتبه ذاتش(ماهيت) واقعيت داشته باشد که توضيح اين مطلب مفصلا بیان خواهد شد ان شا الله تعالی. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1272018951.m4a
12.85M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و چهارم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴أسماء و صفات همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد : ۱- از آن جایی که خدای متعال فراتر از عقول و افکار بشر و خالق آن ها می باشد و بشر توان توصیف خداوند را ندارد، باید خدای متعال را منزّه از توصیف بندگان دانست و او را تنها به اوصافی که به توصیفِ خودِ او باشد، وصف نمود. امام رضا علیه السلام در این باره می فرمایند: جل عما وصفه الواصفون و تعالی عما ینعته الناعتون. خداوند از وصفِ وصف كنندگان منزّه، و از نعت ِ نعت كنندگان برتر است. ۲- با توجّه به روایاتی که تا این جا مطرح گردید و سایر روایات مشابهی که در این زمینه از اهل بیت علیهم السلام نقل گردیده، معلوم می شود منظورِ روایاتی که در مورد نفی صفات از خداوند متعال به صورت مطلق وارد شده آن است که در توصیف خدای متعال، نباید به هیچ وجه عقل و فکر و خیال و وهم خود را دخالت دهیم. به عبارت دیگر، نه تنها پرهیز از توصیف خدای تعالی به اوصافی که او خودش را با آن ها وصف نکرده، لازم و ضروری است، بلکه اجتناب از دخالت دادن عقل و فکر و وهم و خیال بشری، حتّی در اوصافی که خداوند متعال، خود، خویشتن را با آن ها وصف کرده نیز واجب است. چراکه اگر بخواهیم این اوصاف را در حدّ فهم و عقل خود درآوریم، هم وصف و هم موصوف، هر دو مخلوق ما می شوند و مشمول روایاتی که ما را به نفی صفات از خدای متعال امر کرده اند. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۸-۷۵) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/4tbzw کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1289235187.m4a
13.85M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و پنجم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۶ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:‏ ‏"فهو جل جلاله خالق الوجود و رب الوجود و رب الحیاة و رب العقل والعلم والقدرة والقوة، وهذه الانوار المجردة التی بهرت افکار ‏البشر فظنوا انها الرب الملک القدوس هی من اعظم آیاته تعالی شأنه."‏ اما اشکال کننده عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:‏ ‏"فهو جل جلاله خالق الوجود و رب الوجود"‏ و سپس در پی نوشت ۴۷ همان مقاله می‌نویسد:‏ ‏" البته منظور از خلقت، تعين دادن است، نه معنای واقعی آن."‏ نکات توضیحی:‏ ‏۱) کسانی که مختصر آشنایی با ادبیات عرب را داشته باشند و دو سطر عبارت مرحوم میرزا را از نظر بگذرانند، متوجه می‌شوند ‏که اصلا صحبتی از تعیّن نیست.‏ حتی با دیدن عبارت تقطیع شده هم کسی به ذهنش تعیّن خطور نمی‌کند. اما مستشکل از روانشناسی تلقین سود جسته وقصد دارد ‏تا از عبارت (خالق الوجود) مفهوم تعیّن را به مخاطب خود القاء نماید.‏ مضافا اینکه در ادامه مرحوم میرزا تصریح می‌کنند که افکار بشر در این زمینه به خطا رفته است.‏ اگر بنا به تاویل نصوص عبارات اشخاص باشد، حتی مستشکل هم از نسبتهای کفر در امان نخواهد بود.‏ تعبير (خالق الوجود ورب الوجود) نه تنها هیچ دلالتي بر وحدت وجود وموجود ندارد، بلکه دقیقا خلاف آن را ثابت می‌کند.‏ ۲) مستشكل ‏مثل بقيه عبارات،خواسته توهمات ذهن خود را تحميل به نصوص عبارات میرزا كند واستفاده وحدت وجود و موجود نماید.‏ ۳) فلاسفه در مقام اثبات وحدت وجود استدلالي دارند که در زیر به آن اشاره می‌گردد :‏ وجود وعدم نقيضين هستند وخالق اگر در طرف وجود نباشد، بايد طرف عدم باشد كه در اين صورت تعطيل رب است، پس بايد ‏طرف وجود باشد. ‏ مخلوق هم بالوجدان طرف عدم نيست، لذا هم خالق و هم مخلوق، هر دو طرف وجود هستند واين همان اشتراك معنوی است ‏وچون ( طبق مبنای فلاسفه) انتزاع مفهوم واحد از متباينات بما هي متباينات محال است، پس هر دو مصداق، در حقيقت وجود ‏مشتركند.‏ از طرفی چون اصالت با وجود است پس ما به الاشتراك در هر دو وجود است وبراي اينكه ذات الهي محدود نشود بايد تمام ‏وجود ها خود او باشند. ‏ ✍مرحوم ميرزا ريشه اين استدلال را از اساس باطل كرده اند بدين صورت كه: "ولا یلزم ارتفاع النقیضین لان مالک الوجود لیس فی رتبة الوجود، والاتحاد فی الرتبة شرط التناقض" باری ، در تناقض، وحدت رتبه شرط است وخالق متعال خالق وجود است وچون خالق وجود است در رتبه وجود وعدم نيست تا ‏ارتفاع نقيضين پيش بيايد.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/1xnlO کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1306342114.m4a
14.5M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و ششم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۷ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در ابواب الهدی:‏ ‏"معرفة ان لرب العزة تعالی شأنه فی العلوم الالهیة کمالات، ولکمالاته آیات وعلامات، ولا نهایة لکمالاته کما لا نهایة لذاته جل ‏وتقدّس. منها: العلم الظاهر بآیاته فهو جل شأنه عالم بالاشیاء اذ لا معلوم، وعلمه بها بنفس ذاته المقدسة فی رتبة ذاته التی هی ‏نفس الازل والابد فلا حدّ ولا نهایة لعلمه کما لا حد لذاته "‏ اما مستشکل عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:‏ ‏"ولا نهایة لکمالاته کما لا نهایة لذاته جل وتقدّس"‏ وی توضیح خاصی نسبت به این عبارت بیان نکرده است، ولی احتمالا قصد داشته از این عبارت و با پیش فرض ذهنی خود که تناهی و عدم تناهی را وصف اشیاء ذات مقدار می‌داند به مرحوم میرزا ‏نسبت ‌دهد که ایشان خالق متعال را ذات مقداری می‌دانند و بر اساس این مطلب مثل همیشه بحث وحدت وجود به ‏عنوان عقیده میرزا مطرح می‌گردد. ‏ ✍توضیح:‏ ‏١)اولاً خود عبارت مرحوم ميرزا حتی عبارت تقطیع شده هيچ ربطی به وحدت وجود ندارد زيرا بحث كمالات خالق ‏متعال مطرح است مثل علم وقدرت و... واينكه اين كمالات محدود نيستند يعنی علم الهی محدود نيست و لامنتهی لعلمه وهكذا ‏بقيه كمالات همانطور كه خود ذات محدود نيست.‏ ‏٢)مستشکل تناهی وعدم تناهی را وصف اشياء ذات مقداری ميداند وميگويد اين دو از باب ملكه وعدم ملكه است وخالق چون ‏ذات مقداري نيست، اصلا نه تناهی دارد ونه عدم تناهی، بلكه خالق فوق مقدار وحد واندازه است. ‏ لذا وی ميخواهد از عبارت (لا حدّ لكمالاته) استفاده كند كه مكتب تفكيك هم خالق را ذات مقداری ميدانند. ‏ وحال انكه مضافا بر اينكه در آينده اين نظريه ايشان مفصلا نقد گردیده وتسلط ایشان به روایات ومبانی اهل بیت سلام الله علیهم بر همگان روشن خواهد گردید مرحوم ميرزا وشاگردان ايشان منظورشان از (لا حد لكمالاته) اينست كه ذات خالق ‏وكمالات او متعالی از حد ومقدار است وهيچگاه خالق را ذات مقداری نميدانند.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/Hw09b کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1318781494.m4a
15.88M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و هفتم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴أسماء و صفات همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت سلام الله علیهم در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد : 3- آنچه موجب بیان سلبی و تفسیر تنزیهی برای اوصاف ثبوتی خدای تعالی در گروهی از روایات اهل بیت علیهم السلام گردیده است، تحذیر بندگان از تشبیه و توجّه دادن ایشان به معرفت فطری است. یعنی ائمّه سلام الله علیهم به وسیلۀ ضمیمه کردن معنای تنزیهی و سلبی به اوصاف و کمالات الهی، خواسته اند این نوع تصوّر انسان ها از معانی این اسماء و صفات که ناشی از درک و فهم آن ها از خود و هم نوعان شان می باشد را از آنان گرفته، و آن ها را به معرفت فطری خویش که از آن غافل اند توجّه داده و به معانی حقیقی و واقعی اسماء و صفات الهی _ که به تعریف خودِ خدای تعالی شناخته شده است _ نزدیک نمایند. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۰-۷۸) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a