4_6003491396424568236.mp3
33.43M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_شش
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
معنای لغوی بداء
با توجّه به نظر لغویان در کتب لغت، دربارۀ تفاوت دو واژۀ «بدو» و «بدء» میتوان گفت: «بدء» به اوّلین ظهور و پدید آمدن هر چیزی بدون هیچگونه سابقۀ وجودی اختصاص دارد، امّا «بدو» افزون بر آن، دربارۀ آشکار شدن امور پنهانِ موجود نیز به کار میرود. بنابراین، بداء از نظر لغوی، به معنای مطلقِ ظهور
و آشکار شدن است؛ اعمّ از ظهور امور موجودِ پنهان یا پدید آمدن اموری که هیچگونه سابقۀ وجودی ندارند.
معنای اصطلاحی بداء
بداء یک اصطلاح دینی است که در تمام ادیان الهی وجود داشته است و در اسلام نیز به عنوان امری مسلّم در میان تمام گروههای اسلامی مطرح بوده و هست. امّا دربارۀ تبیین حقیقت آن اختلافاتی وجود دارد که در این میان، تبیین صحیح از آنِ امامان اهل بیت علیهم السلام است.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۷-۸۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6003491396424568239.mp3
30.51M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_هفت
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
امام رضا علیه السلام در مناظره با سلیمان مروزی، ضمن تذکّر و اشاره به آیاتی که مُثبِت وجود بداء در رأی و فعل خداوند هستند، سلیمان را به خاطر انکار بداء بازخواست مینمایند. با توجّه به این روایت و توجّه دادن سلیمان توسّط امام رضا علیه السلام به سلطنت مطلق و آزادی خداوند در کارهای خویش و محدود نبودن او در خلقت موجودات، معنای صحیح بداء روشن میگردد.
به طور کلّی بداء از نظر قرآن و روایات، به معنای ایجاد غیر موجود و محو موجود است. به این معنی که خدای متعال در اصل آفرینش موجودات و ابقا و از بین بردن و جایگزینی آنها، حاکمیّت و اقتدار تامّ دارد و هر گاه بخواهد، آفرینش را آغاز و هر گاه بخواهد، آفریدهها را محو میکند و از میان برمیدارد.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۰-۸۲]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
هدایت شده از مدینة العلم
#اذکار_ماثوره
#فضیلت_صلوات
🟠 شرط استجابت دعا
▫️ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
🔸 امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
پیوسته دعا محجوب است و میانه آن و استجابش حجاب و پردهاى حائل است تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود.
📚 اصول كافى، ج ۴، باب الصلاة علی النبی محمد و اهل بیته علیهمالسلام، ص ۲۴۷، ح ۱.
#به_ما_بپیوندید
🔻کانال حدیثی " مدینة العلم "
╭────────┈•✾••┈┈
https://eitaa.com/joinchat/3074687166C788b7c795b
╰────┈•✾••┈┈
4_6003491396424568240.mp3
30.61M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_هشت
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
امّا بداء در اصطلاح برخی از عالمان، با آنچه در روایات اهل بیت علیهم السلام مطرح گشته، تفاوت دارد. برخی از متکلّمان شیعه نظیر سیّد مرتضی، بداء را به معنای امر به فعلی پس از نهی از آن، یا نهی از فعلی بعد از امر به آن میدانند، به شرط آنکه این امر و نهی، در وقت، جهت و آمر و مأمور اتّحاد داشته باشند. از نظر ایشان، از آنجایی که نسبت دادن چنین امری به خداوند متعال مساوی با نسبت جهل به او میباشد، بداء با این شرایط به هیچ وجه در مورد خدای تعالی ممکن نیست. بنابراین، بداء با این معنا در احکام جاری نیست و آنچه در احکام نسبت به خداوند متعال وجود دارد، نسخ است و آن هم در صورتی است که حدّاقل یکی از شروط مزبور منتفی شود. نکتۀ قابل توجّه آنکه در کلام این بزرگواران، در غیر احکام ــ مثلاً در خبر دادن از حقایق خارجی ــ سخنی از بداء دیده نمیشود.
از نظر معتزله نیز نسخ در احکام _ به معنایی که توضیح داده شد، _ جایز میباشد، امّا دربارۀ اِخبار خداوند متعال معتقدند که بداء و نسخ هیچکدام بر خدای تعالی روا نیست؛ زیرا موجب میشود که در اِخبار الهی دروغ راه یابد.
در مقابل این نظر معتزله، شیخ مفید بر این باور است که بداء در تکوینیّات و امور واقعی و اِخبار از آنها، همانند نسخ وجود دارد. وی افزایش در اجل و روزی و کاستن از آنها را به عنوان مصادیق بداء معرّفی نموده و تغییر در اِخبار الهی را جایز دانسته و معتقد است این تغییر به واسطۀ اعمال بندگان صورت میگیرد.
[ برای دریافت نظرات علماء و اندیشمندان دینی؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص 83-87 مراجعه فرمائید. ]
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۲-۸۷]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
992.2K
#پرسش_از_استاد
🔻معرفت بالوجه چیست ؟
🔻آیا معرفت بالوجه به معرفت ذات می انجامد یا خیر ؟
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
202.7K
#پرسش_از_استاد
🔻رویت خداوند متعال از منظر مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی به چه معناست ؟
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
✅ سوالات خود از استاد را می توانید به این آدرس ارسال بفرمایید @Alfath14
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_نه
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در آیات قرآن کریم
اگرچه لفظ بداء در قرآن کریم دربارۀ خدای تعالی به کار نرفته، امّا مضمون آن در آیات فراوانی دیده میشود که در اینجا به برخی از آنها اشاره مینماییم:
۱- آیه محو و اثبات
(سوره رعد، آیات ۳۹ و ۳۸ )
۲- آیات مربوط به شب قدر
(سوره قدر، آیه ۴ )
۳- آیه بسته نبودن دست خدا
(سوره مائده، آیه ۶۴ )
۴- آیه " کل یوم هو فی شأن "
( سوره الرحمن، آیه ۲۹)
۵- آیاتی که بر فزونی و کاهش بر خلق دلالت دارند.
(سوره فاطر، آیه ۱ - آیه ۱۵ تا ۱۷ )
۶- آیاتی که بر قبولی توبه و استجابت دعا دلالت دارند.
(سوره توبه، آیه ۱۰۶ - سوره غافر، آیه ۶۰ )
۷- آیاتی که بر تغییر در خلق به سبب کردار بندگان دلالت می کنند.
(سوره اعراف، آیه ۹۶ - سوره رعد آیه ۱۱ - سوره روم، آیه ۴۱ )
[ برای دریافت آیات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صفحه ۸۷-۹۴ مراجعه فرمائید. ]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
751.2K
#پرسش_از_استاد
🔻چند نمونه از مستندات روایی دال بر امکان رویت پروردگار را بیان بفرمایید ؟!
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
✅ سوالات خود از استاد را می توانید به این آدرس ارسال بفرمایید @Alfath14
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6003491396424568241.mp3
34.75M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در روایات اهل بیت علیهم السلام
در باب بداء، روایات بسیار زیادی وجود دارد که بررسی همۀ آنها در این بحث ممکن نمیباشد و در اینجا تنها به چند نمونۀ مختصر اشاره مینماییم. با بررسی روایات اهل بیت علیهم السلام به این نتیجه میرسیم که بحث بداء، جایگاهی والا و اهمّیّتی بسیار زیاد نزد خداوند متعال دارد، تا آنجا که اقرار به بداء را یکی از شرایط اعطای نبوّت به پیامبران قرار داده است.
امام رضا علیه السلام در اینباره میفرمایند:
مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِيمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ يُقِرَّ لِلهِ بِالْبَدَاءِ.
خداوند هيچ پيامبرى را به نبوّت مبعوث نكرد، جز به تحريم خمر و اقرار به بداء براى خدا.
همچنین در نظر اهل بیت علیهم السلام، خداوند متعال با هیچ چیز دیگری به مانند بداء مورد بندگی و تعظیم و تنزیه قرار نمیگیرد؛ چراکه اعتقاد به بداء باعث میشود بنده دست خدا را همواره برای هر تغییر و تقدیر جدیدی باز بداند و در نتیجه همواره از مخالفت با خدا بترسد و همچنین به لطف و احسان او در برابر کارهای نیک خویش امیدوار باشد. زراره از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام در این رابطه چنین نقل میکند:
مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.
خداوند به چيزى مانند بداء پرستش نمىشود.
هشامبنسالم نیز نقل میکند که امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَا عُظِّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِمِثْلِ الْبَدَاءِ.
خداوند با چيزى به مانند بداء تعظيم نمىشود
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۴-۹۶]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6003491396424568242.mp3
32.51M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_یک
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در روایات اهل بیت علیهم السلام
نکتۀ دیگری که در روایات به آن اشاره گردیده، این است که اعتقاد به بداء هرگز موجب نسبت دادن جهل به خداوند نمیشود؛ چراکه تمام تقدیرهای بیشمارِ ممکن و تقدیم و تأخیر امور، نسبت به علم خدا مساویاند و هیچکدام علم پروردگار را محدود نمیکنند. به همین جهت است که در روایات اهل بیت علیهم السلام تأکید فراوان شده که بداء حتماً با علم و آگاهی کامل صورت میگیرد.
امام صادق علیهم السلام در همین رابطه میفرمایند:
مَنْ زَعَمَ أنَّ اللَّهَ يَبْدُو لَهُ في شَيْءٍ الْيَوْمَ لَمْ يَعْلَمْهُ أمْسِ فَابْرَؤُوا مِنْهُ.
از كسى كه مىپندارد امروز براى خدا چيزى پيدا مىشود كه ديروز آن را نمىدانست، دورى كنيد.
آن حضرت در حدیث دیگری میفرمایند:
إنَّ لِلهِ عِلْمَيْنِ: عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ، مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ، وَ عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ.
همانا خداى را دو علم است: علمى مكنون و مخزون كه جز او كسى از آن آگاهى ندارد كه بداء از آن علم است، و علمى كه به فرشتگان و رسولان و پيامبران تعليم داده شده و ما آن را مىدانيم.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۶-۹۸]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5872780084019990178.mp3
32.06M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_دو
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در روایات اهل بیت علیهم السلام
نبدین ترتیب روشن میشود که علمی که در آن بداء میشود (= فیه البداء) غیر از علمی است که از آن بداء میشود (=منه البداء) . پس خداوند متعال به علمی که بداء از آن است، به همۀ آنچه در نظام خلق تقدیر میشود و همۀ آنچه مورد تقدیر قرار نمیگیرد، آگاهی کامل دارد و بداء از آن و به واسطۀ آن صورت میگیرد.
در مورد نحوۀ آگاهی ائمّه علیهم السلام از تغییراتی که در تقدیرات خداوند صورت میگیرد و چگونگی اِخبار آن بزرگواران از این تقدیرات، از مجموع روایات چنین برمیآید که علم به تقدیرهایی که به طور مستمر و به تدریج از سوی خداوند متعال صورت میگیرد، همان زمان به پیامبر صل الله علیه و آله و از طریق ایشان به ائمّه علیهم السلام میرسد و این بزرگواران همۀ تقدیرهایی که از سوی خدای تعالی صورت گرفته است را میدانند، ولی به طول معمول آنها را به عموم مردم خبر نمیدهند مگر به افرادی خاص در حدّی خاصّ.
[ بحث مفصّلتر دربارۀ علم امام و بداء را در بحث امامت پی خواهیم گرفت. ]
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۸-۱۰۳]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5875019664651718073.mp3
32.46M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_دهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_سه
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴جبر و اختیار
مسألۀ جبر و اختیار همواره از مسائل اساسی و مهمّ زندگی بشر بوده و همواره فکر اندیشمندان را به خود مشغول نموده است. به یقین میتوان گفت که یکی از درگیریهای مهمّ عالمان دینی در تاریخ ادیان الهی به ویژه دین اسلام، حلّ شبهات مربوط به همین بحث بوده است. در میان مسلمانان، اشاعره به جبر اعتقاد دارند، معتزله قائل به تفویضاند و شیعیان به «امرٌ بین الأمرین» معتقدند.
به همین منظور، ابتدا معنای لغوی و معنای اصطلاحی واژگان کلیدیِ مربوط به این بحث را بررسی مینماییم:
الف) جبر
جبر در لغت به معنای بستن استخوان شکسته، غنی کردن و کسی را به زور بر کاری وادار کردن آمده است.
ب) اکراه
اکراه در لغت اینگونه معنا شده است: وادار کردن کسی به کاری که به انجام آن مایل نبوده است. همچنین کراهت داشتن در مقابل دوست داشتن مطرح شده است.
ج) اضطرار
در کتب لغت، اضطرار را به معنای احتیاج پیدا کردن به چیزی عنوان نمودهاند.
در معنای لغوی هیچیک از سه واژهای که ذکر گردید، اثری از مفهوم جبر به معنای اصطلاحی آن وجود ندارد؛ زیرا در هر سه واژه، اختیار به طور کامل و به تمام معنا از فاعل سلب نگشته است، بلکه دایرۀ اختیار فاعل و گسترۀ آن بسیار تنگ شده است. در حالی که معنای اصطلاحی جبر که در این بحث مقصود ما میباشد، جبر مطلق است که در مقابل اختیار مطلق قرار میگیرد و منظور از جبریّه، کسانی هستند که معتقدند انسان در افعال خود هیچ اراده و اختیاری ندارد و افعال انسان، بدون اینکه هیچ نقشی در ایجاد آنها داشته باشد، ناخواسته از او سر میزنند. بنابراین، آنچه مراد ما از جبر میباشد، در معنای لغوی الفاظ مذکور لحاظ نگردیده است.
د) تفویض
تفویض در لغت، به معنای واگذار کردن و سپردن امر به دیگری است. امّا معنای اصطلاحی آن، که در این بحث مورد نظر میباشد، در مقابل جبر به کار میرود. پس با توجّه به معنای اصطاحی جبر _ یعنی: ایجاد فعل در غیر، بدون اینکه او قدرت ممانعت از آن را داشته باشد _، تفویض در اصطلاح اینگونه معنا میشود: ایجاد فعل توسّط شخص، بدون اینکه کسی دیگر بتواند مانع از کار او گردد.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۰۳-۱۰۷]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5875019664651718075.mp3
34.39M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_یازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_چهار
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴جبر و اختیار
امام رضا علیه السلام در مورد معنای جبر میفرمایند:
مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ أَفْعَالَنَا ثُمَّ يُعَذِّبُنَا عَلَيْهَا فَقَدْ قَالَ بِالْجَبْر.
هر كه گمان كند خداوند افعال ما را انجام مىدهد، سپس ما را به سبب آنها عذاب مىكند، به جبر قائل شده است.
در حدیثی چنین نقل شده که مردی به امام صادق علیه السلام گفت:
جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَجْبَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ عَلَى الْمَعَاصِي؟
فَقَالَ: اللَّهُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى الْمَعَاصِي ثُمَّ يُعَذِّبَهُمْ عَلَيْهَا.
فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَفَوَّضَ اللَّهُ إِلَى الْعِبَادِ؟
قَالَ: فَقَالَ: لَوْ فَوَّضَ إِلَيْهِمْ لَمْ يَحْصُرْهُمْ بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ.
فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَبَيْنَهُمَا مَنْزِلَةٌ؟
قَالَ: فَقَالَ: نَعَمْ أَوْسَعُ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ.
فدايت گردم، آيا خدا بندگان را بر معصيتها مجبور كرده است؟
امام علیه السلام فرمودند: خدا عادلتر از آن است كه بندگانش را بر گناه مجبور كند، سپس به سبب آن، آنان را عقاب كند.
آن مرد گفت: فدايت شوم، آيا به بندگان تفويض كرده است؟
امام علیه السلام فرمودند: اگر به آنها تفويض كرده بود، در تنگناى امر و نهى قرارشان نمىداد.
سپس آن مرد گفت: فدایت شوم، آيا بين جبر و تفويض منزلت سومى هم وجود دارد؟
پس امام علیه السلام فرمودند: آرى، گستردهتر از آنچه بين آسمان و زمين است.
طبق این حدیث شریف، قول به جبر با عدل خداوند متعال سازگار نبوده و تکلیف بندگان از ناحیۀ خدای تعالی نشاندهندۀ عدم تفویض در افعال است.
امام هاد ی علیه السلام نیز دربارۀ معنای تفویض میفرمایند:
فَأَمَّا التَّفْوِيضُ الَّذِي أَبْطَلَهُ الصَّادِقُ علیه السلام وَ خَطَّأَ مَنْ دَانَ بِهِ، فَهُوَ قَوْلُ الْقَائِلِ: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَوَّضَ إِلَى الْعِبَادِ اخْتِيَارَ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ وَ أَهْمَلَهُمْ»... .
امّا تفويضى كه امام صادق علیه السلام آن را باطل دانسته و معتقد به آن را تخطئه كرده، عبارت است از سخن كسى كه مىگويد:
«خداى تعالى اختيار امر و نهى خويش را به بندگانش واگذار كرده و آنها را به حال خود رها كرده است»... .
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۰۳-۱۰۸]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5875019664651718077.mp3
33.24M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_دوازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_پنج
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴جبر و اختیار
با توجّه به توضیحی که در مورد معانی اصطلاحی جبر و تفویض داده شد، کاملاً روشن است که هیچ انسان عاقلی مجبور بودن انسان در افعالش را نمیپذیرد، بلکه همۀ انسانها در زندگی اجتماعی خود، بر اساس حسن و قبح افعال و ثنای نیکوکاران و نکوهش بدکاران رفتار میکنند. حتّی کسانی که معتقد به جبر هستند نیز در سیرۀ عملی خود، به اعتقادشان پایبند نبوده و همینگونه رفتار میکنند؛ چراکه آزادی و اختیار انسان در اعمالش، امری فطری و وجدانی میباشد. اعتقاد به تفویض نیز بر خلاف وجدان و فطرت آدمی است؛ چراکه هیچ انسان عاقلی نمیتواند ادّعا کند همواره میتواند هر کاری که اراده کند را انجام دهد و یا آنکه هر کاری که مشغول آن است را حتماً میتواند به پایان برساند، بلکه برای هر کس در طول حیاتش فراوان اتّفاق میافتد که با اینکه خواست و قدرت انجام کاری را دارد، امّا آن کار هیچگاه عملی نمیگردد.
امیرالمؤمنین علیه السلام این حقیقت را مایۀ تذکّر به خداوند متعال دانسته و فرمودهاند:
عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِـمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ.
خدا را با به هم زدن ارادهها و گشودن گرهها شناختم.
پس روشن شد که اعتقاد به جبر و تفویض، بر خلاف فطرت انسان بوده و هر کسی با عقل و وجدان خویش باطل بودن آن را درمییابد.
[ برای دریافت روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، ص ۱۰۵-۱۱۰ مراجعه فرمائید. ]
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۰۸-۱۱۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5875019664651718079.mp3
33.2M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_سیزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a