23.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#معارف_تطبیقی - جلسه هفتم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴از آثار دیگر ذکر خدا نورانی شدن دل انسان است. اما نسیان و فراموشی خدا موجب قساوت و سنگدلی است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلٍ إِلَى موسی صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ: يا موسي علیه السَّلَامُ لَا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمَالِ وَ لَا تَدَعْ ذِكْرِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْمَالِ تُنْسِي الذُّنُوبَ وَ إِنَّ تَرْكَ ذِكْرِي یقسي الْقُلُوبِ [۱]
خدای تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد: ای موسی، به زیادی مال خوشحال نباش و یاد و ذکر مرا در هیچ حالی ترک نکن؛ زیرا که کثرت مال گناهان را از یاد انسان میبرد و ترک ذکر من، باعث قساوت دلها میشود.
در حدیثی خدای تعالی در مناجات با موسی میفرماید:
یَا مُوسَی! لَا تَنْسَنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنْ نِسیَانِي يُمِيتُ الْقَلْبَ؛ [۲]
ای موسی، مرا در هیچ حالی فراموش مکن؛ زیرا که فراموش کردن من قلب را میمیراند.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ [۳]
همانا خداوند سبحان یاد خویش را جلای دلها قرار داده است که در اثر آن گوش بعد از سنگینی میشنود و چشم پس از کم سوئی میبیند و دلها بعد از چموشی و لجاجت رام و منقاد میشود.
پس با یاد خدا چشم و گوش دل انسان باز میشود و چیزهایی که نمی دید و نمی شنید، میبیند و میشنود. دل که مرده باشد، انسان از حوادثی که در اطرافش میگذرد هیچ عبرتی نمی گیرد، ولی وقتی با یاد خدا دل انسان جلا و روشنایی و حیاتی دوباره پیدا کند، انسان از امور جاری پند خواهد گرفت و هر قدر بینایی و شنوایی قلب زیاد شود، به همان اندازه انقیاد شخص نسبت به خدا بیشتر میگردد و در غربت و تنهایی با یاد او انس میگیرد.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۷؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص۶۳.
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۸؛ بحارالانوار، ج۱۳، ص ۳۴۴.
📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲؛ ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۵۹؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۲۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۴ ، ۱۹۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149241.mp3
2.91M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه چهارم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_دو
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
اگرچه ویژگی هایی که در این جا بیان میشود، بی تردید در همۀ فرستادگان الهی وجود دارد، امّا بیان آن ها به عنوان ویژگیهای پیامران، به معنای انحصارشان در انبیای الهی و نفی آن ها از دیگران نمی باشد.
۱) عصمت
۲) علم
۳) امامت و وجوب طاعت
۴) شاهدان امت
۵)از جنس بشر
۶)دارای امتحان و ابتلا
۷)رویای صادقه
۸)اخلاق خوب
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۸۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149242.mp3
2.5M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه پنجم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_سه
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۱) عصمت
عصمت در لغت به معنای امساک، منع و حفظ است و در لسان شرع به کسی معصوم می گویند که به لطف خدای تعالی از هر گونه آلودگی به گناه و زشتی و پلیدی امتناع نماید، در حالی که توان انجام آن ها را داشته باشد؛ و همچنین سهو و نسیان و خطا در او راه نیابد و از اغوای شیطان به دور باشد.
باید توجّه داشت که وجود عصمت در پیامبران به این معنا نیست که این ویژگی، امری اجباری و الزامی باشد که با وجود آن، دیگر پیامبران توان انجام هیچ گناهی را نداشته باشند، بلکه عصمت امری اختیاری است و پیامبران با این که توان انجام گناه را دارند، مرتکب آن نمیشوند. البتّه نقش توفیق و لطف الهی را در این زمینه نباید نادیده گرفت.
روایتی که از امام صادق علیه السلام در توضیح معنای اصطلاحی عصمت ذکر گردید نیز به خوبی بیانگر همین نکته میباشد.
همچنین رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهان کوچک، خود باعث مصون ماندن از ارتکاب گناهان بزرگ تر میگردد
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۶۰-۸۰ مراجعه فرمائید. ]
عصمت را می توان با توجّه به متعلَّق آن به عصمت از گناه، عصمت از سهو و نسیان و عصمت از هر گونه آلودگی و پلیدی در اصلاب و ارحام تقسیم نمود. همانگونه که بیان شد ، پیامبران الهی از همۀ انواع عصمت برخوردار بوده و به لطف و عنایت الهی از هر گونه سهو و نسیان و پلیدی و گناهی پاک بوده اند.
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۹]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام محمد بن علی الجواد سلام الله علیهما را به محضر مبارک بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شاد باش عرض مینمائیم.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149244.mp3
2.58M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه ششم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_سه
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۱) عصمت
عصمت در لغت به معنای امساک، منع و حفظ است و در لسان شرع به کسی معصوم می گویند که به لطف خدای تعالی از هر گونه آلودگی به گناه و زشتی و پلیدی امتناع نماید، در حالی که توان انجام آن ها را داشته باشد؛ و همچنین سهو و نسیان و خطا در او راه نیابد و از اغوای شیطان به دور باشد.
باید توجّه داشت که وجود عصمت در پیامبران به این معنا نیست که این ویژگی، امری اجباری و الزامی باشد که با وجود آن، دیگر پیامبران توان انجام هیچ گناهی را نداشته باشند، بلکه عصمت امری اختیاری است و پیامبران با این که توان انجام گناه را دارند، مرتکب آن نمیشوند. البتّه نقش توفیق و لطف الهی را در این زمینه نباید نادیده گرفت.
روایتی که از امام صادق علیه السلام در توضیح معنای اصطلاحی عصمت ذکر گردید نیز به خوبی بیانگر همین نکته میباشد.
همچنین رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهان کوچک، خود باعث مصون ماندن از ارتکاب گناهان بزرگ تر میگردد
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۶۰-۸۰ مراجعه فرمائید. ]
عصمت را می توان با توجّه به متعلَّق آن به عصمت از گناه، عصمت از سهو و نسیان و عصمت از هر گونه آلودگی و پلیدی در اصلاب و ارحام تقسیم نمود. همانگونه که بیان شد ،ق پیامبران الهی از همۀ انواع عصمت برخوردار بوده و به لطف و عنایت الهی از هر گونه سهو و نسیان و پلیدی و گناهی پاک بوده اند.
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۹]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6026377688007056148.mp3
2.19M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه هفتم
🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a