#اخلاق_فطری
🔴در مسافرت خوب است انسان با کسی مصاحبت و رفاقت کند که در انفاق در حد او باشد و با کسی که بیشتر یا کمتر از او انفاق میکند، همسفر نباشد.
ابوبصیر میگوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: يَخْرُجُ الرَّجُلُ مَعَ قَوْمٍ مَيَاسِيرَ وَ هُوَ أَقَلُّهُمْ شَيْئاً فَيُخْرِجُ الْقَوْمُ النَّفَقَةَ وَ لَا يَقْدِرُ هُوَ أَنْ يُخْرِجَ مِثْلَ مَا أَخْرَجُوا. فَقَالَ: مَا أُحِبُّ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ لِيَخْرُجْ مَعَ مَنْ هُوَ مِثْلُهُ؛ [۱]
شخصی با گروهی ثروتمند مسافرت میکند که او از آنها سرمایه اش کمتر است، پس آنان نفقه خویش را بیرون میآورند و او نمی تواند به اندازه آنان نفقه راه بدهد. حضرت فرمود: دوست ندارم که او خودش را ذلیل و خوار کند، او باید با کسی مثل خودش مسافرت کند.
در حدیثی دیگر حسین بن ابی العلا میگوید:
بیست و چند نفر بودیم که به سفر حج میرفتیم و من هر منزلی که میرسیدیم گوسفندی ذبح میکردم. پس وقتی خواستم بر امام صادق علیه السلام وارد شوم، فرمود:
ای حسین، مؤمنین را ذلیل و خوار میکنی؟ گفتم: از این امر به خدا پناه میبرم.
فرمود: به من رسیده است که در هر منزلی گوسفندی ذبح میکنی؟ عرض کردم: این کار را به خاطر خدا انجام میدهم.
فرمود: آیا نمی دانی که در میان آنان کسی است که دلش میخواهد کاری مثل تو انجام دهد، ولی قدرتش به آن نمی رسد و در خود احساس ضعف و ناتوانی میکند.
عرض کردم: استغفار میکنم و تکرار نمی کنم.
این روایت اهمیت مراعات شخصیت و عزت مؤمنین را به خوبی بیان میکند. امام علیه السلام حتی از احسان و بخششی که موجب احساس ذلت و خواری برای مؤمنی میشود، منع فرموده است. این روایت اگر چه در مورد سفر و همسفران مطرح شده است، ولی نکته اخلاقی مهمی را یادآوری میکند: حفظ عزت مؤمنین از همه امور مهم تر است.
📚[۱]: الكافی، ج ۴، ص ۲۸۷؛ وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۴۱۴؛ بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۲۶۹.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۰ ، ۱۹۱ ، ۱۹۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149240.mp3
2.48M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه سوم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴مؤمنین باید در همه امورشان به ویژه در بذل و بخششهای خویش رعایت حال و روحیات دوستان مؤمن خود را بکنند تا احسانشان کامل و خالص باشد. به ویژه آنان که سنشان کمتر است در مقابل بزرگان و ریش سفیدان به خود اجازه ندهند که کار خوبشان علنی و آشکارا به صورتهای مختلف به سمع و دیده حضار برسد. به نظر میرسد اگر کارهای خوب و نیک، بدون هرگونه اسم و رسمی و بدون هیچ گونه تشریفات و به صورت پنهانی انجام شود، خیلی بهتر از این است که با آشکار بودن، صاحب آن گرفتار ریا و فخر فروشی به دیگران شود.
از اموری که در سفر و همچنین راه رفتن مراعات آن لازم است، این که در هنگام راه رفتن باید آهسته و سنگین حرکت کرد و از سرعت زیاد پرهیز نمود.
امام رضا علیه السلام میفرماید:
سرعة المشي تذهب ببهاء المؤمن؛ [۱]
با سرعت راه رفتن شکوه و جلال مؤمن را از بین میبرد.
از دیگر آداب سفر این است که باید در هر منزلی اتراق و استراحت کرد و سپس به سفر ادامه داد.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
سَيْرُ الْمَنَازِلِ يَنْفُذَ الزَّادِ وَ یُسِی ءُ الْأَخْلَاقَ وَ يُخْلِقُ الثِّيَابَ [۲]
پی در پی و بدون استراحت سیر کردن، توشه راه را تمام، اخلاق را بد و لباسها را کهنه مینماید.
📚[۱]: وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۴۵۶؛ خصال، ج ۱، ص۹؛ مکارم الاخلاق، ص ۲۵۷.
📚[۲]: من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۰۰؛ وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۴۵۰، المحاسن، ج ۲، ص ۳۷۶.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ب. افعال اخلاقی
۱. ذکر خدا و کثرت کلام در غیر ذکر خدا
منظور از ذکر خدا، صرف تسبیح گفتن نیست.
در وصایای پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به امير المؤمنین علیه السلام آمده است:
يَا عَلِيُّ ثَلَاثُ لَا تُطِيقُهَا هَذِهِ الْأُمَّةُ الْمُوَاسَاةُ للاخ فِي مَالِهِ، وَ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِهِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ، وَ لَيْسَ هُوَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، ولکن إِذَا وَرَدَ عَلَى مَا يَحْرُمُ عَلَيْهِ، خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَهُ وَ تَرَکَه [۱]
ای علی، سه چیز است که این امت طاقت آنها را ندارد: کمک مالی به برادر، عدل و داد با مردم و ذکر خدا در همه حال. ذکر خدا، سبحان الله والحمد الله ولا إله إلا الله و الله اکبر نیست، ذکر خدا در هر حال آن است که وقتی در معرض حرامی قرار گرفت از خدا بترسد و آن را ترک کند.
پس ذکر خدا تنها به این نیست که تسبیح به دست، «لا إله إلا الله»و امثال آن را بر زبان جاری کرد، بلکه همه افعالی که به نیت الهی انجام میپذیرد تا موقعی که در آن نیت تغییری داده نشود، ذکر خداست. توجه به خدا در هر حالی و به هر وسیله ای که باشد، ذکر خداست. خواندن و طلبیدن او و درخواست کمک و یاری از او، ذکر اوست. اطاعت و فرمانبرداری از او وهمین طور اطاعت از آنان که اطاعتشان از ناحیه او واجب و لازم شده، همه اینها ذکر خداست.
📚[۱]: من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۵۸؛ خصال، ج ۱، ص ۱۲۵؛ بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۴۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت حضرت امام باقر صلوات الله علیه و آغاز ماه مبارک رجب را به محضر مبارک آقا بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شاد باش می گوییم.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام صادق علیه السلام میفرماید: شِیعَتُنَا الرُّحَمَاءُ بَيْنَهُمُ الَّذِينَ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اللَّهَ. إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ. إِنَّا إِذَا ذِکْرِنَا ذُكِرَ اللَّهُ وَ إِذَا ذُكِرَ عَدُوُّنَا ذُكِرَ الشَّيْطَانُ؛ [۱]
شیعیان ما به همدیگر مهربان اند، آنان که وقتی خلوت میکنند خدا را یاد میکنند و همانا یاد ما از یاد خداست. قطعا وقتی ما یاد میشویم خدا یاد میشود، و وقتی دشمنان ما یاد میشوند، شیطان یاد میشود.
از آثار مهم ذکر این است که، ذاکر مورد توجه و لطف الهی است.
خدای تعالی میفرماید:
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» [۲]
یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را.
بدیهی است هر کس مورد توجه و نظر لطف الهی قرار گیرد به اندازه ای که خدای تعالی به او توجه میکند به همان اندازه از شیطان و کارهای زشت و ناشایست دور میشود و خدای تعالی میان او و گناهان و رفتار زشت و ناپسند حایل میشود و او را مورد تایید و توفيق خود قرار میدهد.
📚[۱]: الکافی، ج ۲، ص ۱۸۶. بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۵۸.
📚[۲]: بقره (۲)، آیه ۱۵۲.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۳ ، ۱۹۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز شهادت امام هادی سلام الله علیه را به محضر مبارک حضرت صاحب الزمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
23.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#معارف_تطبیقی - جلسه هفتم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴از آثار دیگر ذکر خدا نورانی شدن دل انسان است. اما نسیان و فراموشی خدا موجب قساوت و سنگدلی است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلٍ إِلَى موسی صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ: يا موسي علیه السَّلَامُ لَا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمَالِ وَ لَا تَدَعْ ذِكْرِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْمَالِ تُنْسِي الذُّنُوبَ وَ إِنَّ تَرْكَ ذِكْرِي یقسي الْقُلُوبِ [۱]
خدای تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد: ای موسی، به زیادی مال خوشحال نباش و یاد و ذکر مرا در هیچ حالی ترک نکن؛ زیرا که کثرت مال گناهان را از یاد انسان میبرد و ترک ذکر من، باعث قساوت دلها میشود.
در حدیثی خدای تعالی در مناجات با موسی میفرماید:
یَا مُوسَی! لَا تَنْسَنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنْ نِسیَانِي يُمِيتُ الْقَلْبَ؛ [۲]
ای موسی، مرا در هیچ حالی فراموش مکن؛ زیرا که فراموش کردن من قلب را میمیراند.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ [۳]
همانا خداوند سبحان یاد خویش را جلای دلها قرار داده است که در اثر آن گوش بعد از سنگینی میشنود و چشم پس از کم سوئی میبیند و دلها بعد از چموشی و لجاجت رام و منقاد میشود.
پس با یاد خدا چشم و گوش دل انسان باز میشود و چیزهایی که نمی دید و نمی شنید، میبیند و میشنود. دل که مرده باشد، انسان از حوادثی که در اطرافش میگذرد هیچ عبرتی نمی گیرد، ولی وقتی با یاد خدا دل انسان جلا و روشنایی و حیاتی دوباره پیدا کند، انسان از امور جاری پند خواهد گرفت و هر قدر بینایی و شنوایی قلب زیاد شود، به همان اندازه انقیاد شخص نسبت به خدا بیشتر میگردد و در غربت و تنهایی با یاد او انس میگیرد.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۷؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص۶۳.
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۸؛ بحارالانوار، ج۱۳، ص ۳۴۴.
📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲؛ ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۵۹؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۲۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۹۴ ، ۱۹۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149241.mp3
2.91M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه چهارم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_دو
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
اگرچه ویژگی هایی که در این جا بیان میشود، بی تردید در همۀ فرستادگان الهی وجود دارد، امّا بیان آن ها به عنوان ویژگیهای پیامران، به معنای انحصارشان در انبیای الهی و نفی آن ها از دیگران نمی باشد.
۱) عصمت
۲) علم
۳) امامت و وجوب طاعت
۴) شاهدان امت
۵)از جنس بشر
۶)دارای امتحان و ابتلا
۷)رویای صادقه
۸)اخلاق خوب
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۸۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149242.mp3
2.5M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه پنجم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a