eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
332 دنبال‌کننده
104 عکس
44 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مؤمنین باید در همه امورشان به ویژه در بذل و بخششهای خویش رعایت حال و روحیات دوستان مؤمن خود را بکنند تا احسانشان کامل و خالص باشد. به ویژه آنان که سنشان کمتر است در مقابل بزرگان و ریش سفیدان به خود اجازه ندهند که کار خوبشان علنی و آشکارا به صورت‌های مختلف به سمع و دیده حضار برسد. به نظر می‌رسد اگر کارهای خوب و نیک، بدون هرگونه اسم و رسمی و بدون هیچ گونه تشریفات و به صورت پنهانی انجام شود، خیلی بهتر از این است که با آشکار بودن، صاحب آن گرفتار ریا و فخر فروشی به دیگران شود. از اموری که در سفر و همچنین راه رفتن مراعات آن لازم است، این که در هنگام راه رفتن باید آهسته و سنگین حرکت کرد و از سرعت زیاد پرهیز نمود. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: سرعة المشي تذهب ببهاء المؤمن؛ [۱] با سرعت راه رفتن شکوه و جلال مؤمن را از بین می‌برد. از دیگر آداب سفر این است که باید در هر منزلی اتراق و استراحت کرد و سپس به سفر ادامه داد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: سَيْرُ الْمَنَازِلِ يَنْفُذَ الزَّادِ وَ یُسِی ءُ الْأَخْلَاقَ وَ يُخْلِقُ الثِّيَابَ [۲] پی در پی و بدون استراحت سیر کردن، توشه راه را تمام، اخلاق را بد و لباس‌ها را کهنه می‌نماید. 📚[۱]: وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۴۵۶؛ خصال، ج ۱، ص۹؛ مکارم الاخلاق، ص ۲۵۷. 📚[۲]: من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۰۰؛ وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۴۵۰، المحاسن، ج ۲، ص ۳۷۶. اخلاق فطری ، ص ۱۹۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ب. افعال اخلاقی ۱. ذکر خدا و کثرت کلام در غیر ذکر خدا منظور از ذکر خدا، صرف تسبیح گفتن نیست. در وصایای پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به امير المؤمنین علیه السلام آمده است: يَا عَلِيُّ ثَلَاثُ لَا تُطِيقُهَا هَذِهِ الْأُمَّةُ الْمُوَاسَاةُ للاخ فِي مَالِهِ، وَ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِهِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ، وَ لَيْسَ هُوَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، ولکن إِذَا وَرَدَ عَلَى مَا يَحْرُمُ عَلَيْهِ، خَافَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَهُ وَ تَرَکَه [۱] ای علی، سه چیز است که این امت طاقت آنها را ندارد: کمک مالی به برادر، عدل و داد با مردم و ذکر خدا در همه حال. ذکر خدا، سبحان الله والحمد الله ولا إله إلا الله و الله اکبر نیست، ذکر خدا در هر حال آن است که وقتی در معرض حرامی قرار گرفت از خدا بترسد و آن را ترک کند. پس ذکر خدا تنها به این نیست که تسبیح به دست، «لا إله إلا الله»و امثال آن را بر زبان جاری کرد، بلکه همه افعالی که به نیت الهی انجام می‌پذیرد تا موقعی که در آن نیت تغییری داده نشود، ذکر خداست. توجه به خدا در هر حالی و به هر وسیله ای که باشد، ذکر خداست. خواندن و طلبیدن او و درخواست کمک و یاری از او، ذکر اوست. اطاعت و فرمانبرداری از او وهمین طور اطاعت از آنان که اطاعتشان از ناحیه او واجب و لازم شده، همه اینها ذکر خداست. 📚[۱]: من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۵۸؛ خصال، ج ۱، ص ۱۲۵؛ بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۴۵. اخلاق فطری ، ص ۱۹۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت حضرت امام باقر صلوات الله علیه و آغاز ماه مبارک رجب را به محضر مبارک آقا بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شاد باش می گوییم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام صادق علیه السلام می‌فرماید: شِیعَتُنَا الرُّحَمَاءُ بَيْنَهُمُ الَّذِينَ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اللَّهَ. إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ. إِنَّا إِذَا ذِکْرِنَا ذُكِرَ اللَّهُ وَ إِذَا ذُكِرَ عَدُوُّنَا ذُكِرَ الشَّيْطَانُ؛ [۱] شیعیان ما به همدیگر مهربان اند، آنان که وقتی خلوت می‌کنند خدا را یاد می‌کنند و همانا یاد ما از یاد خداست. قطعا وقتی ما یاد می‌شویم خدا یاد می‌شود، و وقتی دشمنان ما یاد می‌شوند، شیطان یاد می‌شود. از آثار مهم ذکر این است که، ذاکر مورد توجه و لطف الهی است. خدای تعالی می‌فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» [۲] یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را. بدیهی است هر کس مورد توجه و نظر لطف الهی قرار گیرد به اندازه ای که خدای تعالی به او توجه می‌کند به همان اندازه از شیطان و کارهای زشت و ناشایست دور می‌شود و خدای تعالی میان او و گناهان و رفتار زشت و ناپسند حایل می‌شود و او را مورد تایید و توفيق خود قرار می‌دهد. 📚[۱]: الکافی، ج ۲، ص ۱۸۶. بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۵۸. 📚[۲]: بقره (۲)، آیه ۱۵۲. اخلاق فطری ، ص ۱۹۳ ، ۱۹۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز شهادت امام هادی سلام الله علیه را به محضر مبارک حضرت صاحب الزمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
23.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 - جلسه هفتم مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴از آثار دیگر ذکر خدا نورانی شدن دل انسان است. اما نسیان و فراموشی خدا موجب قساوت و سنگدلی است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلٍ إِلَى موسی صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ: يا موسي علیه السَّلَامُ لَا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمَالِ وَ لَا تَدَعْ ذِكْرِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْمَالِ تُنْسِي الذُّنُوبَ وَ إِنَّ تَرْكَ ذِكْرِي یقسي الْقُلُوبِ [۱] خدای تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد: ای موسی، به زیادی مال خوشحال نباش و یاد و ذکر مرا در هیچ حالی ترک نکن؛ زیرا که کثرت مال گناهان را از یاد انسان می‌برد و ترک ذکر من، باعث قساوت دل‌ها می‌شود. در حدیثی خدای تعالی در مناجات با موسی می‌فرماید: یَا مُوسَی! لَا تَنْسَنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ، فَإِنْ نِسیَانِي يُمِيتُ الْقَلْبَ؛ [۲] ای موسی، مرا در هیچ حالی فراموش مکن؛ زیرا که فراموش کردن من قلب را می‌میراند. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ [۳] همانا خداوند سبحان یاد خویش را جلای دل‌ها قرار داده است که در اثر آن گوش بعد از سنگینی می‌شنود و چشم پس از کم سوئی می‌بیند و دلها بعد از چموشی و لجاجت رام و منقاد می‌شود. پس با یاد خدا چشم و گوش دل انسان باز می‌شود و چیزهایی که نمی دید و نمی شنید، می‌بیند و می‌شنود. دل که مرده باشد، انسان از حوادثی که در اطرافش می‌گذرد هیچ عبرتی نمی گیرد، ولی وقتی با یاد خدا دل انسان جلا و روشنایی و حیاتی دوباره پیدا کند، انسان از امور جاری پند خواهد گرفت و هر قدر بینایی و شنوایی قلب زیاد شود، به همان اندازه انقیاد شخص نسبت به خدا بیشتر می‌گردد و در غربت و تنهایی با یاد او انس می‌گیرد. 📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۷؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص۶۳. 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۴۹۸؛ بحارالانوار، ج۱۳، ص ۳۴۴. 📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲؛ ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۵۹؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۲۵. اخلاق فطری ، ص ۱۹۴ ، ۱۹۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149241.mp3
2.91M
💠 - جلسه چهارم مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ویژگی های پیامبران اگرچه ویژگی هایی که در این جا بیان میشود، بی تردید در همۀ فرستادگان الهی وجود دارد، امّا بیان آن ها به عنوان ویژگیهای پیامران، به معنای انحصارشان در انبیای الهی و نفی آن ها از دیگران نمی باشد. ۱) عصمت ۲) علم ۳) امامت و وجوب طاعت ۴) شاهدان امت ۵)از جنس بشر ۶)دارای امتحان و ابتلا ۷)رویای صادقه ۸)اخلاق خوب [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۸۰] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149242.mp3
2.5M
💠 - جلسه پنجم مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ویژگی های پیامبران ۱) عصمت عصمت در لغت به معنای امساک، منع و حفظ است و در لسان شرع به کسی معصوم می گویند که به لطف خدای تعالی از هر گونه آلودگی به گناه و زشتی و پلیدی امتناع نماید، در حالی که توان انجام آن ها را داشته باشد؛ و همچنین سهو و نسیان و خطا در او راه نیابد و از اغوای شیطان به دور باشد. باید توجّه داشت که وجود عصمت در پیامبران به این معنا نیست که این ویژگی، امری اجباری و الزامی باشد که با وجود آن، دیگر پیامبران توان انجام هیچ گناهی را نداشته باشند، بلکه عصمت امری اختیاری است و پیامبران با این که توان انجام گناه را دارند، مرتکب آن نمیشوند. البتّه نقش توفیق و لطف الهی را در این زمینه نباید نادیده گرفت. روایتی که از امام صادق علیه السلام در توضیح معنای اصطلاحی عصمت ذکر گردید نیز به خوبی بیانگر همین نکته میباشد. همچنین رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهان کوچک، خود باعث مصون ماندن از ارتکاب گناهان بزرگ تر میگردد [ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۶۰-۸۰ مراجعه فرمائید. ] عصمت را می توان با توجّه به متعلَّق آن به عصمت از گناه، عصمت از سهو و نسیان و عصمت از هر گونه آلودگی و پلیدی در اصلاب و ارحام تقسیم نمود. همانگونه که بیان شد ، پیامبران الهی از همۀ انواع عصمت برخوردار بوده و به لطف و عنایت الهی از هر گونه سهو و نسیان و پلیدی و گناهی پاک بوده اند. [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۹] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام محمد بن علی الجواد سلام الله علیهما را به محضر مبارک بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شاد باش عرض مینمائیم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a