استاد مهدی طائب
#تاریخ_ایران #تاریخ_معاصر #امام_آیت_الله_حکیم ✅ گفتوگوی خواندنی امام(ره) و آیتالله حکیم 🔰 گفتوگ
#تاریخ_ایران
#تاریخ_معاصر
#امام_آیت_الله_حکیم
✅ گفتوگوی خواندنی امام(ره) و آیتالله حکیم
❇️ حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد؟
💯 امام: عملیات ضد دینی دو جور است. یکی مثل رضاخان، بیدینی میکرد و میگفت: من میکنم و نسبت به شرع بیاعتنا بود. البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود ولی شاه فعلی هر عمل ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید: از دین است، نظر قرآن چنین است، من از قرآن کریم میگویم. این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستهای از آنها کشته شدند.
❇️ حکیم: تاریخ چه فایدهای دارد باید اثر داشته باشد.
💯 امام: چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسین بن علی علیهم السلام به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
❇️ حکیم: راجع به امام حسن چه میفرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
💯 امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام میکرد. در اول امر قیام کرد، دید مریدها فروخته شدند لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
❇️ حکیم: من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
💯 امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!
❇️ آیتالله حکیم لبخند میزند و سکوت میکند.
🔰 دقت در محتوای بحث این دو مرجع، به ما این را میفهماند که این دو بزرگوار در مباحث کلی خیلی باهم اختلافی ندارند. آنچه مسیر این دو نفر را از هم جدا میکند، شناختی است که از مردم و زمانه دارند. یکی زمانه را زمانه امام حسن و بیوفایی مردم و صلح و سازش با دشمن میداند و دیگری زمانه را زمانه مبارزه و حضور مردم میداند.
📌 منبع: خاطرات دکتر صادق طباطبائی ج ۱ـ ص ۱۹۷ـ ۲۰۰ آرشیو موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
🌐 کانال تاریخ بصیرتافزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
🇮🇷 با ما همراه باشید.
❇️ چرا به حضرت زهرا «ام ابیها» میگویند؟/ غفلت تاریخ از ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س)
🔹 مىدانيد وقتى كه اوضاع خوب است، كسانى كه دور محور يك رهبرى جمع شدهاند، همه از اوضاع راضياند؛ مىگويند خدا پدرش را بيامرزد، ما را به اين وضع خوب آورد.
🔹 وقتى سختی پيدا مىشود، همه دچار ترديد مىشوند، مىگويند ايشان ما را آورد؛ ما كه نمىخواستيم به اين وضع دچار شويم! البته ايمانهاى قوى مىايستند.
🔹 بالاخره همة سختيها(شعب ابیطالب) بر دوش پيامبر(ص) فشار میآورد. در همين اثنا وقتى كه نهايت شدت روحى براى پيامبر بود، جناب ابىطالب كه پشتيبان پيامبر و اميد او محسوب مىشد و خديجة كبرى كه او هم بزرگترين كمك روحى براى پيامبر به شمار مىرفت، در ظرف يك هفته از دنيا رفتند! حادثة خيلى عجيبى است؛ يعنى پيامبر تنهاى تنها شد.
🔹 من نمىدانم شما هيچوقت رئيس يك مجموعة كارى بودهايد، تا بدانيد معناى مسؤوليت يك مجموعه چيست!؟ در چنين شرايطى، انسان واقعا بيچاره مىشود. در اين شرايط، نقش فاطمة(س) را ببينيد. آدم تاريخ را كه نگاه مىكند، اينگونه موارد را در گوشه كنارها هم بايد پیدا کند.
🔹 متأسفانه هيچ فصلى براى اينطور چيزها باز نكردهاند. فاطمة زهرا(س) مثل یک مادر، مثل يك مشاور، مثل يك پرستار براى پيامبر بوده است. آنجا بوده كه گفتند فاطمه «ام ابیها» مادر پدرش، است. اين مربوط به آنوقت است؛ يعنى وقتى كه يك دختر شش، هفت ساله اينگونه بوده است.
📕 منبع: انسان 250 ساله، ص104 و 105
🌐 کانال تاریخ بصیرتافزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
🇮🇷 با ما همراه باشید.
35.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_دنیا
#یهود
#دشمن
🔰 چرا فتح بیتالمقدس برای ما مهم است؟
💢 یهودیها، دشمن اصلی مسلمانان و مسیحیان هستند.
❇️ هر کجا میان مسیحیان و مسلمانان اختلاف بیفتد، یهودیان نفوذ کردهاند.
🌐 کانال تاریخ بصیرتافزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_انبیا
#نوح(ع)
#طوفان
✅ گستره و ویژگیهای طوفان نوح
🔹 در آیه «رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا» اگر الف و لام ارض، الف و لام جنس باشد به معنای کل ارض خواهد بود، اما اگر الف و لام عهد باشد، یعنی زمینی که من هستم و تو هم میدانی.
🔹 به نظر میرسد در این آیه مراد از الف و لام جنس باشد؛ چرا که خداوند متعال فرموده «از هر حیوانی، یک زوج بر کشتی سوار کن.» اگر قرار بود تمام زمین گرفتار عذاب نشود، این کار لازم نبود.
🔹 از این دستور الهی میتوان دریافت که خداوند در صدد تغییری بنیادین در سراسر زمین بود؛ به عبارت دیگر همه کره زمین حتی بلندترین نقاط آن زیر آب رفت.
🔹 زیر خداوند در قرآن میفرماید «قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ؛ امروز در مقابل امر خدا هیچ نگاه دارندهای نیست، مگر کسی که خدا به او رحم کند.»
🔹 اگر طوفان منطقهای بود، از آن نقطه به آن طرفی که طوفان نبود پناه میبردند و این بدان معناست که همه زمین زیر آب رفته بود.
🔹 همچنین در قرآن آمده است «وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ؛ کشتی آنان را در میان امواجی چون کوه میبرد.»
🔹 برای ایجاد موجهایی به بزرگی کوه، عمق آب باید بسیار باشد تا جایی که ممکن است این مقدار آب نقشه زمین را عوض کرده باشد.
💢 منبع: کتاب دشمن شدید، ص 70 و 71، انبیای قبل از بنی اسرائیل
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_انبیا
#یهود
#فرقه
💢 فرقههای نه گانه یهود
🔰 دین یهود دارای فرقههای نهگانه است؛
1️⃣ عنانیه: پیروان عنان بن داوود میباشند.
2️⃣ عیسویه: از پیروان ابوعیسی اسحاق ابن یعقوب اصفهانی هستند.
3️⃣ مقاربه و یوذعانیه: پیروان یوذعان یا یهوذا هستند.
4️⃣ سامره: این گروه اغلب ساکن کوهستانهای بیت المقدس و مصرند و پیروان آن به چندین فرقه منشعب شدهاند.
5️⃣ صدوقیان: پیروان صدیق کاهی هستند.
6️⃣ فریسیان: معتقد به قیامت و معاد جسمانی هستند.
7️⃣ قرائین: مخالف با تلمود بوده و نوشتههای آن را مخالف با تورات میپنداشتند.
8️⃣ ربانیم: طرفداران کتاب تلمود بودند.
9️⃣ اسِنها: از قرن دوم قبل از میلاد پدیدار شدند و به طهارت، غسل، زهد، تصوف و ریاضت اهتمام داشتند.
📚 یهودیان خود را طرفدار کتاب الهی تورات میدانند، در حالی که از تورات اصلی چیز زیادی باقی نمانده است، زیر بخش اعظم آن در حوادث تاریخی نابوده شده است و آن مقدار اندک هم به دست «عُزیر» یا دیگران در مقاطع دیگر تاریخ از حافظه یا اوراق پراکنده جمع آوری شده است.
📌 منبع: کتاب «پیامبر اکرم(ص) و یهود مدینه»ص 24 و 25
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#معاویه
#کوفه
#امام_حسین(ع)
🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه
🔻 زیاد بن ابیه
🔹 اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی در دوران فرماندهی او بر کوفه کاملاً در اختیار معاویه بود. با مرگ زیاد بن ابیه، کوفه از سلطه معاویه خارج شد و او هرگز موفق نشد این شهر را براساس میل خود اداره کند.
🔹 وجود شیعیانی همانند «رشید هجری» و «میثم تمار» و افشاگریهای این دو بزرگوار، سبب شده بود روز به روز کنترل معاویه بر کوفه کمرنگتر شود تا جایی که معاویه برای جلوگیری از حرکاتشان دستور شهادت این دو بزرگوار را صادر کرد.
🔹 البته شهادت رشید هجری و مثیم تمار بیش از پیش مردم کوفه را متوجه امیرمؤمنان(ع) و اهلبیت(ع) کرد، چون نحوه وقوع شهادتشان دقیقاً بر مبنای پیشگویی امام علی(ع) رخ داد.
🔹 این موضوع(نحوه شهادت این دو بزرگوار) نه تنها مردم را بیشتر واقف بر عظمت حضرت امیر(ع) کرد، سبب شد تبلیغات وسیع معاویه بر ضد امام علی(ع) نتیجه معکوس داشته باشد.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_یهود #بهانه_تراشی ✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل میکند؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت ا
#تاریخ_یهود
#بهانه_تراشی
✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل میکند؟
🔰 قرآن کریم میفرماید «إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذينَ اخْتَلَفُوا فيه...»(نحل/124)
💯 پرسش: اگر آئين اسلام آئين ابراهيم(ع) است و مسلمانان در بسيارى از مسائل از سنن ابراهيم(ع) پيروى مىكنند – از جمله احترام روز جمعه - پس چرا يهود، شنبه را عيد مىدانند و تعطيل مىكنند؟
❇️ پاسخ: آيه مورد بحث به پاسخ اين پرسش مىپردازد و مىگويد «شنبه(و تحريمهاى روز شنبه) براى يهود بهعنوان يک مجازات قرار داده شد و تازه در آن هم اختلاف كردند؛ بعضى آن را پذيرفتند و به كلى دست از كار كشيدند و بعضى هم نسبت به آن بىاعتنايى كردند.»
🔰 جريان از اين قرار بود كه طبق بعضى از روايات، موسى(ع) بنىاسرائيل را دعوت به احترام و تعطيل روز جمعه كرد كه آئين ابراهيم(ع) بود؛ اما آنها به بهانهاى از آن سر باز زدند و روز شنبه را ترجيح دادند. خداوند روز شنبه را براى آنها قرار داد اما توأم با شدت عمل و محدوديتها.
📕 منبع: تفسیر نمونه، ج11، صص451-452
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#نبی_اکرم(ص)
#یهود
💯 اوضاع مدینه در صدر اسلام/ چرا یهودیان در مدینه اسکان یافتند؟
📚 مدینه بر خلاف مکه، شهری بود که یهودیان زیادی در آن زندگی میکردند. تأسیس این شهر به حضور یهودیان باز میگردد.
📚 اوس و خزرج پس از یهودیان به این منطقه نقل مکان کردند. بنابراین طبیعی است که بسیاری از ساکنان مدینه را یهودیان تشکیل بدهند.
🔻 آمدن یهود به این منطقه بی حکمت نبود. براساس گزارشهای موجود، چند دلیل عمده برای آمدن یهود به مدینه و مقیم شدن در این شهر وجود داشت؛
1️⃣ انتظار پیامبر آخر الزمان
2️⃣ فراهم شدن بستر برای پیدایش پیامبر آخر الزمان از نسل اسحاق
3️⃣ تعیین مسیر برای یهودیان در مواجهه با پیامبر غیر اسحاقی
4️⃣ طرد از سوی سایر یهودیان(1)
5️⃣ فشار حکومت مسیحی روم و جنگ یهود و روم: در اثر فشارها و درگیریهای حکومت مسیحی روم با یهودیان، مناطقی از فلسطین و بیت المقدس ویران شد و در اثر این امر، یهودیان در نقاط مختلف پراکنده شدند.
🔹 در برخی کتب تاریخی آمده که وقتی رومیان بر بنی اسرائیل غلبه نمودند، اغلب آنها را کشته یا اسیر کردند. در این میان قبایل بنی النضیر، بنی قریظه و بنوبهدل به سوی جزیره عربستان(حجاز) فرار کردند تا به بنی اسرائیل که در حجاز بودند، بپیوندند.
🔹 عدهای از آنها در صحرای «ثمد الروم» بین شام و حجاز بر اثر تشنگی به هلاکت رسیدند و عدهای دیگر به حجاز رسیده و در آنجا اسکان یافتند.
6️⃣ در برخی منابع تاریخی ذکر شده است که بعد از حمله بخت النصر(یا نبوکد نصر) به فلسطین و آواره شدن یهود از دیار خود، بخشی از آنها به جزیر العرب کوچ کردند.
📕 منبع: دشمن شدید، دفتر دوم، بخش اول(مروری بر برخی مسائل یهود و تاریخ صدر اسلام) ص 20 الی 22
📌 پی نوشت؛ 1 - پس از آنکه گروه اعزامی حضرت موسی(ع) برای مبارزه با عمالیق، مورد طرد بنی اسرائیل قرار گرفتند و به آنها اجازه بازگشت به شام داده نشد، به همان منطقه درگیری خود با عمالیق، یعنی یثرب بازگشتند و نخستین ساکنان آنجا را تشکیل دادند.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_ایران
#آیت_الله_بروجردی
#علما
🔰 آیتالله بروجردی هیچگاه به دنبال حکومت اسلامی نبود
📕 «به تشخیص من آیتالله بروجردی هیچگاه درصدد ایجاد تحول نظام سیاسی كشور و برقراری یك حكومت اسلامی به آن گونه كه حضرت امام خمینی رضوانالله علیه در تمام عمر به آن میاندیشید و سرانجام به آن جامه عمل پوشید، نبود... .
📕 ظاهراً ایشان همان روش استاد خود، آخوند خراسانی را، مبنی بر یك نوع حكومت مشروطه ملی با نظارت مراجع، چاره منحصر میدید. معلوم بود كه با رژیم سلطنتی مشروطه موافق است؛ گرچه شخصاً مداخله نمیكرد... .
📕 خلاصه، سر مخالفت با دولت یا براندازی آن را نداشت، هر چند همواره سخن خود را میگفت، بهخصوص در كارهای ضداسلامی دولتیان به آنها مكرر هشدار میداد.»
✅ منبع: واعظزاده، خراسانی؛ زندگانی آیتالله العظمی بروجردی، بیجا، بیتا، ص 7 ـ 76.
📌 پی نوشت؛ واعظزاده خراسانی از جمله شاگردان و نزدیكان حضرت آیتالله بروجردی بوده است.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
13901009_3822_192k.mp3
5.38M
#تاریخ_دنیا
#الجزایر
#افغانستان
#شکست
📼 صوت؛
🔰 چرا الجزایر کشور اسلامی نشد؟
💢 غفلت چه کسانی باعث شد افغانستان به آرامش نرسد؟
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 ضمن عرض سلام و ادب؛
💢 به اطلاع اعضای محترم کانال تاریخ بصیرت افزا میرساند؛ سایت «تاریخ تطبیقی» دچار مشکل فنی شده و از دسترس خارج میباشد.
❇️ دوستان فنی مجموعه در حال رفع مشکل هستند ولی تا رفع شدن مشکل، سایت جایگزین برای بهره مندی دوستان از مطالب تاریخی در نظر گرفته شده است.
💻 آدرس سایت جدید(سایت جایگزین):
http://tarikhorg.blog.ir/
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#امام_علی
#اصحاب_با_بصیرت
#مالک_بن_تیهان
مالکبنتَیِّهان (ابوهَیثم)
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امام_علی #اصحاب_با_بصیرت #مالک_بن_تیهان مالکبنتَیِّهان (ابوهَیثم) 🌐 کانال تار
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#امام_علی
#اصحاب_با_بصیرت
#مالک_بن_تیهان
مالکبنتَیِّهان (ابوهَیثم)
✳️ ابنتَیِّهان جزء نخستین گروه انصار بود که پیش از هجرت پیامبر(ص)، در مکه ایمان آوردند. او قبل از اسلام هم موحد بود و بتها را عبادت نمیکرد.
✳️ ابوهیثم در تمام نبردهای پیامبر خدا(ص) شرکت داشت و از جمله کسانی است که حدیث غدیر را روایت کردهاند.
✳️ او از پیشگامان شناخت حق پس از پیامبر خداست که پس از ایشان در شناخت خلافت حق، پیشتاز شد و به دیگرسانی خلافت تن نداد و در زمره دوازده نفری بود که در مسجد النبی(ص) به دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در برابر دگرگونی مسیر خلافت، فریاد اعتراض برآوردند.
✳️ امیرالمؤمنین(ع) ابوهیثم را بههمراه عمار یاسر بر بیتالمال گمارد که نشانی است از سلامت نفس او.
✳️ علی(ع) در اوج تنهایی و در تنگنای سستی همراهانش، آنگاه که با سوز و گداز، یارانِ استوارگامِ ازدسترفتهاش را یاد کرده است، از مالکبنتَیِّهان نیز نام برده و بر نبودش تأسف خورده است.
✳️ مورخان در زمان وفات ابوهیثم اختلاف دارند؛ اما از سخنانی که علی(ع) ایراد نموده و از نبود او، عمار و خُزَیمةبنثابتِ ذوالشهادتین با سوز یاد کرده و فرموده است: «أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ اُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَة»، روشن میشود که وی در صفین به شهادت رسیده است.
🔻منابع:
الاختصاص، ص152
الاستیعاب، ج3، ص1348
الخصال (شیخصدوق)، ج2، ص465
دانشنامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص76-79
سِیَرُ أعلام النُبَلاء، ج1، ص190
عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص126
نهج البلاغه، خطبه 182
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_معاصر
#علامه_مرتضی
#علامه_فضل_الله
#اختلاف
🔰 دلایل اختلافات علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله
💢 حجتالاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی، فرزند، شاگرد و مدیرمسئول مرکز ترجمه و نشر آثار علامه سید جعفر مرتضی در نشست «روایت حجره»:
🔹 ارتباط خانوادگی علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله تا سال ۱۹۹۳ میلادی ادامه داشت تا اینکه علامه فضل الله نظرات خاص خود را اعلام کرد که سروصدای زیادی در لبنان و غیرلبنان ایجاد کرد.
🔹 در یک جلسه حضوری بحثهایی بین علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله صورت میگیرد. علامه جعفر مرتضی، ایشان را به مناظره علمی دعوت میکند که پس از عدم جواب علامه فضل الله، ایشان کتاب «ماساه الزهراء (س)» را مینویسد که این کتاب با نام «رنجهای حضرت زهرا (س)» به فارسی ترجمه و منتشر میشود.
🔹 پس از اینکه علامه فضل الله همه چیز را زیر سوال برد، علامه جعفر مرتضی کتاب «خلفیات» را نوشته و نامههای خود به علامه فضل الله نیز منتشر کرد.
🔹 علامه جعفر مرتضی تمام جریانات تشکیکی را در تفکر علامه فضلالله مشاهده میکرد.
🔹 علامه جعفر مرتضی قبل از اختلافات با علامه فضلالله، نسبت به تشکیک در داخل جریانهای شیعی حساسیت داشت و پس از جریانات علامه فضل الله ناچار به پاسخ شد و با نوشتن کتاب «ماساه الزهراء (س)» ناقوس خطر را به صدا درآورد.
🔹 علامه جعفر مرتضی معتقد بود اگر جریان علامه فضل الله خنثی شود، تمامی جریانات تشکیکی خلع سلاح میشوند و بر همین اساس کتاب «خلفیات» را نوشت.
🔹 علامه جعفر مرتضی در کتاب «مأساة الزهراء (س)» بدون ذکر نام به جریان تشکیکی پاسخ داد اما با ادامه پیدا کردن اختلافات با نوشتن خلفیات لیست کاملی از تشکیکات را مطرح و پاسخ گفت.
🔹 البته علامه جعفر مرتضی اختلاف با علامه فضل الله را صرفاً علمی میدانست و مصالح جمهوری اسلامی را مورد ملاحظه قرار میداد.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_انبیا
#کشتی
#نوح(ع)
💯 کشتی نوح(ع) چگونه و به دستور چه کسی ساخته شد؟
📚 کشتی نوح از نظر استحکامات، مدل و بزرگی – که آن همه حیوان و مکان و علوفه آنها را در خود جای داده بود – کشتی ویژهای بوده است.
📚 نوح(ع) این کشتی را چگونه و با کمک چه کسانی ساخت و کشتی با آن بار سنگین، چگونه در برابر امواجی چون کوه مقاومت کرده است؟
📚 پاسخ آن است که حضرت این کشتی ویژه را زیر نظر و با الهام از جانب خداوند ساخته است.
🔻 این مطلب از دو امر حکایت میکند؛
1️⃣ در آن دوران نیز بشر در صنعت، به پیشرفتهایی دست یافته بود و حضرت نیز ابزارها را در اختیار داشته است. نقشه کشی و دستور العمل ساخت و طراحی از ناحیه باری تعالی بوده است. اما ابزار آماده سازی، همان ابزاری است که در آن روز رایج بوده و قابلیت اجرای چنین طرحی را داشت.
2️⃣ منشأ پیشرفت علم و صنعت در زمین از جانب خداوند بوده است.
📚 با اراده خداوند از زمین آب جوشید و از آسمان باران بارید، هنگامی که بلای جهانگیر طوفان فرا رسید، نوح فرزندش را که در زمره کافران بود و پندهای پدر در او أثر نکرده بود را در خطر هلاکت و غرق یافت.
📚 پس خداوند را به خاطر آورد که او اهلش را هلاک نخواهد ساخت. خداوند متعال در پاسخ فرمود: ای نوح او در حقیقت از کسان تو نیست. او دارای کرداری ناشایست است.
📚 از این آیه میتوان دریافت که در نظر شارع «اهل» نه به معنای منسوب نسبی و سببی، بلکه به معنای منسوب فکری و ایمانی است.
📕 منبع: دشمن شدید، دفتر اول، انبیاء قبل از بنی اسرائیل ص 71 و 72
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#معاویه
#کوفه
#امام_حسین(ع)
🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه/ ضعف نعمان بن بشیر و قدرت گرفتن شیعیان
🔻 نعمان بن بشیر
❇️ نعمان آخرین فرمانداری بود که معاویه بر کوفه گماشت و به هیچ وجه نمیتوان قدرت وی را با قدرت زیاد بن ابیه مقایسه کرد.
❇️ برای نمونه زمانی که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی حکومت نعمان به وی خبر دادند که مسلم بن عقیل، نماینده حسین بن علی(ع) به کوفه آمده گفت «تا با ما کاری نداشته باشد، ما هم با او کاری نداریم.»
❇️ در حالی که زمان زیاد بن ابیه، به دستور او هر کسی را که مظنون به شیعه بودن مییافتند، دستگیر و زندانی میکردند و یا به شهادت میرساندند.
❇️ در زمان نعمان بن بشیر سازمان شیعه در کوفه به تدریج رشد دو چندان یافت تا جایی که برای امام حسین(ع) نامه نوشته و اعلام کردند که شیعیان کوفه آماده قیام هستند.
❇️ سید الشهدا(ع) نیز در پاسخ به آنان دستور دادند تا زمانی که معاویه زنده است، دست به هیچ اقدامی نزنند.
📝 منبع: ثاقب، فصل اول، ص 17 و 18
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 با ملاحظه همه جوانب، امروز؛
✅ حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اهل_بیت(ع)
#امام_علی(ع)
#کوفه
💯 اوضاع کوفه در پایان حکومت امیرمؤمنان(ع)
📚 اوضاع در پایان حکومت علی(ع) کاملا دگرگون شده بود. مردم از آن جهت که تحت تربیت حضرت نبودند، نمیتوانستند کمکی برای حضرت(ع) باشند.
📚 آنهایی که میتوانستند کمکی کنند، هزینهی جنگهای متعددی شده بودند که معاویه ترتیب داده بود. عده کمی هم که مانده بودند، کاری از پیش نمیبردند.
📚 برخی از دوستان هم بودند که به واسطهی حوادثی که پیش آمد، ماهیت خود را نشان دادند. برای نمونه ابن عباس به بیت المال بصره دستبرد زد(1)
📚 البته شاید بتوان این عمل او را حمل بر صحت کرد و علت این کار را حفظ بیت المال مسلمین از تصرف افراد معاویه دانست. اما امیرمؤمنان(ع) در نامهای او را توبیخ کردند که چون اوضاع را دگرگون و علیه من دیدی، ماهیت خودت را نشان دادی(2)
🔻 پی نوشت؛
1 – انساب الاشراف، ج2، ص 169 الی 176
2 – همان؛ اختیار معرفه الرجال، ج 1، ص 279-280، بحارالانوار، ج33، ص499-503
📕 منبع: تبار انحراف، ص19 و 20
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
38.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_جهان
#رژیم_صیهونیستی
#دشمن
#خانواده
📹 کلیپ
🔰 رژیم صهیونیستی و قاچاق زنان
💢 صهیونیسم، دشمن خانواده است.
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_انبیا
#نوح(ع)
#طوفان(بخش پایانی)
✅ سرنوشت افرادی که در کشتی نوح بودند چه شد؟
🔹 پس از پایان یافتن طوفان، کشتی بر «کوه جودی»(1) به خاک نشست و برای بار دوم زندگی در زمین آغاز شد. این بار نیز همه ساکنان زمین شایسته بودند.
🔹 تفاوت آغاز اول با آغاز دوم در تعداد افراد بود. باز نخست دو نفر بودند و این بار کمی بیشتر(2). آدم(ع) و حوا دارای یک تجربه بودند و این گروه تجربههای فراوانی داشتند. بر این اساس، تاریخ روند مثبت و خوبی را طی میکرد.
🔹 حضرت آدم در بهشت به دلیل نداشتن تجربه، از درخت ممنوعه خورد و اخراج شد، ولی کسانی که از کشتی نوح پیاده شدند تجربه داشتند. تجربه آنان همان طوفان بود.
🔹 طوفان عذابی بسیار وحشتناک و عظیم بود که آنان به چشم خود دیده بودند و دست از پا خطا نمیکردند، بنابراین کار شیطان در این زمان بسیار دشوار بود.
🔹 توزیع جمعیت زمین از ساکنان این کشتی آغاز شد. این کار بسیار حساب شده صورت گرفت و نوح(ع)، فرزندانش را در زمین پراکند(3) اما با فاصله گرفتن از زمان طوفان و فراموشی آن عذاب بزرگ، شیطان توانست انحرافاتش را شروع کند.
🔻 پی نوشت؛
1 - بنابر روایات، جودی در محل مسجد کوفه بوده است، الکافی، ج 8، ص 279 و 280/ در ترجمه کلدانی و سریانی تورات نیز محل به خاک نشستن کشتی، قله جودی یا «جوزدی» معرفی شده است، اما در ترجمههای فعلی این محل را آرارات واقع در ارمنستان گفتهاند. جای سوال است که چرا یهودیان در صدد تغییر مکان فرود کشتی نوح هستند(قاموس کتاب مقدس، 30)
2 - درباره شماره نجات یافتگان از طوفان، رقمهای گوناگون بیان شده است. به نظر میرسد صحیحترین رقم، هشت نفر باشد. عهد جدید نیز به نقل از پترس، این رقم را بیان کرده است.
3 - عهد عتیق، پیدایش، باب 10
❇️ منبع: دشمن شدید، دفتر اول، ص 72 تا 74، انبیاء قبل از بنی اسرائیل
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_ایران
#معاصر
#مشروطه
#علما_و_شاهان
🔰 ایجاد اختلاف میان علما توسط شاهان قاجار
💢 شاهان قاجار در برخورد با علما شدت بیشتری از آنچه در دوران صفویه وجود داشت، داشتند؛ گرچه همیشه به علما و مجتهدین احترام میگذاشتند.
💢 نسبت به چهرههای بسیار مقدس و عالم تا آنجا پیش میرفتند که خود به خانه آنها رفته و از آنان دیدار میکردند. فتحعلی شاه به منزل میرزا قمی در قم میآمده و یا ناصر الدین شاه در سبزوار نزد ملا هادی سبزواری میرفت.
💢 البته از آنجایی که معمولاً در شهرهای بزرگ مجتهدین متعددی وجود داشتند، صد اعظمها و حتی خود شاه برای تحت سلطه در آوردن آنها گاه بینشان اختلاف انداخته و جانب یکی را میگرفتند.
💢 گاه نیز با ایجاد ارتباطات سببی با آنها، افراد خاصی را به مقام امامت جمعه برگزیده و میکوشیدند مردم را به سمت آنان هدایت کنند.
💢 اما از آنجا که مردم به طور طبیعی این افراد را وابسته به دربار میدیدند، سراغ مجتهدین مستقل میرفتند.
💢 کسانی که مدتهای مدید در مراکز علمی نجف تحصیل کرده بودند و زمان دراز به خاطر حرمت نهادن به دین، شرعیات و خدمت به مردم در محلات مختلف و نیز تأیید گرفتن از مراجع دست اول نجف مورد مراجعه عمومی قرار میگرفتند.(1)
🔹 پی نوشت؛
1 - سفرنامه کمپفر، ص 125 تا 127
✅ منبع: بررسی و تحقیق در جنبش مشروطیت ایران، رسول جعفریان، ص 33
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#یهود
#عربستان
#یهودیان_عربستان
💯 نسب یهودیان جزیره العرب
🔹 یهودیان همچون عربها، نسب به سام بن نوح(ع) میرسانند، یعنی از نژاد سامیاند(1) اما اینکه همه آنان از فرزندان حضرت یعقوب(ع) و اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل باشند، قطعی نیست؛ حتی درباره یهودیان حجاز این تردید هست که بیشتر آنان عرب متهود(یهودی شده) بودهاند.
🔹 یعقوبی، بنی نضیر و بنی قریظه را متهود دانسته و گفته است «آنان شاخهای از جذام بودند که آیین یهود را اختیار کرده بودند»(2) اما ابوالفرج اصفهانی قبایل زیادی از یهودیان را نام برده و از آنان به «بنی اسرائیل» تعبیر کرده است(3)
🔹 از گزارشهای تاریخی استفاده میشود که از میان گروههای یهودی، دو قبیله بنی نضیر و بنی قریظه از اهمیت بیشتری برخوردار بودهاند، چون نسب آنان به کاهن بنهارون میرسید، به همین جهت به آنان «کاهنان» میگفتند.(4)
🔹 با تمام این مسائل به نظر میرسد، سه قبیله «بنی نضیر»، «بنی قریظه» و «بنی قینقاع» با عنوان یهودیان اصیل یا اسرائیلی تعبیر میشود و عربهای یهودی شده مدینه «یهود انصار» هستند، چون در میان قبایل انصار مدینه زندگی میکردند.
🔻 پی نوشت؛
1 – موسوعه الیهود، ج2، ص209
2 – تاریخ تمدن، ج 1، 354
3 – تاریخ الیعقوبی، ج1، ص367 و 370
4 – الاغانی، ج22، ص344
5 – سیره ابن هشام، ج2، ص202
❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
#یهود
#هجرت
#عربستان
#پیامبر
✅ افسانهای مشهور درباره علت کوچ یهودیان به جزیره العرب
🔻 ابوالفرج اصفهانی در کتاب «الاغانی» مینویسد:
🔹 حضور یهود در حجاز به دوران حضرت موسی(ع) مربوط میشود. او میگوید «ساکنان اولیه حجاز گروهی به نام عمالیق بودند که به مردم ستم میکردند، موسی لشکری از بنی اسرائیل را به جنگ آنان فرستاد و فرموده کسی از آنان را زنده نگذارید.
🔹 لشکر بنی اسرائیل به حجاز آمده با کشتن همه آنان به پیروزی رسیدند. در این میان تنها فرزند حاکم را به جهت زیباییاش نکشتند و با خود بردند. چون به شام بازگشتند، موسی(ع) وفات کرده بود.
🔹 بنی اسرائیل به لشکریان اعتراض کردند که چرا یک نفر را زنده آورده و از فرمان سرپیچی کردهاید. لذا از ورود آنان به وطنشان جلوگیری کردند. لشکریان که چنین دیدند گفتند به حجاز بر میگردیم و در محل گروهی که با ایشان جنگیدیم سکونت میکنیم.
🔹 پس به اطراف یثرب آمدند و آنجا مسکن گزیدند. وقتی هم رومیان به شام غلبه کردند، بنی اسرائیل را قلع و قمع کردند. بنی نضیر، بنی قریظه و بنی بهدل از شام گریخته و به نزد دوستان هم کیش خود در حجاز آمدند و آنجا ساکن شدند.»(1)
🔸 ادامه دارد...
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#یهود #هجرت #عربستان #پیامبر ✅ افسانهای مشهور درباره علت کوچ یهودیان به جزیره العرب 🔻 ابوالفرج اص
#یهود
#هجرت
#عربستان
#پیامبر
💢 این داستان تا حدودی شهرت یافته ولی سهیلی آن را نپذیرفته(2) و آن را با عمر حضرت موسی(ع) نامتناسب میداند.(3)
💢 یکی از نویسندگان معاصر نیز با اشاره به این گزارش مینویسد: تاریخ ورود اولین گروه از یهودیان به حجاز آمیخته با افسانه است.(4)
💢 یکی از مطالبی که در این گزارش تردید ایجاد میکند، این است که چرا پیامبر خدا بر کشتن همه تأکید میکند؟ به همین دلیل بی شباهت به افسانه نیست.
💢 عامل دیگری که برای مهاجرت یهودیان به جزیره عربی ذکر شده، غلبه رومیان بر شام و ویرانی معبد و کشتار یهودیان است. این موضوع در بخش دوم گزارش ابوالفرج آمده ولی به زمان اشاره نشده است.
💢 بلاذری و طبری نیز میگویند وقتی «بختنصر» به بیت المقدس حمله کرد، بنی اسرائیل به حجاز کوچ کردند.(5) برخی هم زمان حمله رومیان را سال هفتاد میلادی ذکر کردهاند.(6)
🔻 پی نوشت؛
1 – الاغانی، ج 22، ص343
2 – سفر خروج، 17/9، تاریخ ابن خلدون، ج2، ص100
3 - الروض الانف، ج4، ص290
4- محمد و الیهود، ص60
5- فتوح البلدان، 29
6- تاریخ جامع ادیان، ص367
❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33
🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا
http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301
💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/
📌 با ما همراه باشید