eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
112 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /11/8 @ostadahadi به سه معناست: 1- ضرربه معنای عقاب که ظن به حکم شرعی مستلزم ظن به ضرر هست یا نه 2- ضرربه معنای مفسده است: صغری: ظن به حکم شرعی مستلزم ظن به مفسده است کبری: دفع مفسده واجب است نتیجه: عمل به ظن مطلق از باب دفع مفسده واجب است دو اشکال بر صغری و یک اشکال هم بر کبرای قیاس داریم اما اشکال اول بر صغرای قیاس : این صغری فقط در محرمات جاری است اما در واجبات شرعیه جاری نیست یعنی اگر ظن به حرام پیدا کردی مستلزم ظن به مفسده است ولی اگر ظن به واجب پیدا کردی هرگز مستلزم ظن به مفسده نیست بلکه مستلزم تفویت مصلحت است اگر به واجبی عمل نشود مصلحت ان واجب را از دست دادیم اما دچار مفسدۀ دنیویه نمی شویم خیلی ها در این دنیا روزه و نماز نمی گیرند و دچار مفسده هم نمی شوند ولی مصلحت ان نماز و روزه را از دست دادند لذا باید بحث کنیم ایا جلب مصلحت واجب است یا نه و بحث تغییر می کند فقها قائل اند به اینکه ما دلیلی بر وجوب جلب مصلحت نداریم بنابراین صغرای قیاس فقط منحصر به محرمات می شود و شامل سایر احکام خمسه نمی شود واما محرمات: ظن به حکم مستلزم ظن به مفسده است مفسده دو قسم است: مفسدۀ نوعیّه و مفسده شخصیّه. : قبح فعلی دارد اما قبح فاعلی ندارد. چون ضرر به نوع انسان می رسد نه به خود فاعل مثلا فرض اگر یکی از شیعیان در منزلش جشن عمرکشان بگیرد و صدای ان جلسه به وهابیون برسد انها هم دستور قتل شیعه را می دهند انهم شیعیان مظلوم در بقیه کشورها انها که عمر کشان نگرفتند اینجا ضررنوعی است و ولی به فاعل ضرری نرسید حالا ایا می توان گفت ظن به حکم شرعی مستلزم ظن به مفسده است و شامل ضرر نوعی هم می شود مثلا سیگار نکشید که فضا را الوده می کند ایا ضرر نوعی است یا شخصی؟ اما : در انجا حق با شماست عقل می گوید دفع ضرر شخصی واجب است کسی حق ندارد خودزنی کند حرام است اما وجوب دفع ضرر در صورتی است که ضرر احراز شود چه از روی علم چه از روی قرائن خارجی مثلا پزشک بگوید ضرر دارد مادامی که مفسده و ضرر احراز نشود شبهه موضوعیه است و قاعده قبح عقاب بلا بیان جاری است پس ما کلیت کبری را نمی توانیم بپذیریم اشکال دوم ما بر علیه صغری دلیل داریم که ایه «لا تقف ما لیس لک به علم» است ما را از اتباع ظن نهی می کند و لازمه این نهی این است که مخالفت ظن مطلق، مفسده ندارد و اگر شک کنیم که ایا ظن مطلق حجت است یا نه استصحاب عدم حجیت ظن مطلق جاری است پس ظن به حکم شرعی اگر مستلزم ظن به مفسده باشد نیازمند به دلیل اعتبار است به چه دلیل این ظن حجت است؟ ما ایات ناهیه عمل به ظن داریم لذا نمی شود به هر ظنی عمل کرد. ایا است؟ اولا اطلاق ندارد . عقلا دفع هر مفسده ای واجب نیست چون برخی از موارد ارتکاب مفسده غرض عقلائی و غرض شرعی دارد مثل رفتن به جهاد لذا نمی توان گفت دفع هر مفسده ای واجب است یا مثل زکات بخشی از مال می رود یا مثل پول دادن برای نجات غریق. لذا نمی توان به کلی گفت همه جا دفع ضرر لازم است ثانیا حکم عقل تعلیقی است نه تنجیزی یعنی دفع مفسده بدون شرط واجب نیست بلکه دفع مفسده مشروط به شرطی است که غرض عقلائی و شرعی نداشته باشد مثلا فصد رگ یا حجامت به ظاهر به بدن ضرر می زند لکن چون غرض عقلائی دارد اشکالی ندارد پس نمی توان گفت دفع مفسده در همه جا لازم است. 3- واما معنای سوم این است که ضرربه معنای نقص باشد مثلا ابروی مومنی را ببرد این نقص است. یا نقص مالی یا جانی . فعلا کاری به بحث اخروی نداریم. در اینجا صغری عوض می شود که ظن به حکم شرعی مستلزم ظن به نقص در مال یا عرض یا جان می شود اشکال ما براین صغری این است که احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد است و تابع منفعت و ضرر و سود و زیان نیست چون دیدگاه ما این است که زندگی بشر سه زندگی است دنیوی و برزخی و اخروی. سود و زیان مربوط به زندگی دنیوی است در قسمتی از احکام شرعیه ای که مربوط به زندگی دنیوی است قاعده لا ضرر جاری است چون قاعده لا ضرر جلو ضرر احکام را می گیرد مثلا وضو واجب است اما برای مریض ضرر دارد لا ضرر می گوید تیمم کند لذا جلو ضرر حکم را می گیرد عمده احکام شرعیه مال زندگی برزخی و اخروی است هرگز تابع منفعت و ضرر نیست چون زندگی برزخی و اخروی خالی از زندگی مادی است در انجا بغض و کینه و حسادت و .. نیست برخلاف اینجا که این امور هست و گاهی موجب زیان می شود واما کبری که دفع ضرر مظنون واجب است این کبری مال عقاب است نه ضررهایی از قبیل نقص.
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
#متن_فقه_یکشنبه_97/11/7 #جلسه_66_فصل_فی_النجاسة_نجاست_کافر @ostadahadi
در فایل ورد آنجا که دارد در «صحیحه ابراهیم ابن ابی محمود قال قلت للرضا ع الخیاط او الغسال» در داخل گیومه عبارت «الخیاط او القصار » صحیح است.
خارج فقه نجاسات کافر جلسه67.mp3
6.29M
خارج فقه. نجاست کافر. اهل کتاب. جلسه67
تو تهران یکی می گفت : خوش به حال مسافرکشان میدان آزادی که آزادانه فریاد می زنند : 💢 آزادی 💢 آزادی 💢 آزادی 💠 و عابران خسته می پرسیدند : آزادی چند ؟؟ ✅ من عابری را دیدم که از راننده سوال کرد : آزادی کجاست ؟؟ و راننده با لحن معنی داری گفت : رد کردی ؛ آزادی قبل از انقلاب بود. و من به او گفتم : 💢 آری ⬅️ از "غرب" که به میدان آزادی نگاه کنی ، آزادی قبل از انقلاب است؛ ولی ✅ از میدان " امام حسین (ع) " که به آزادی نگاه کنی، می بینی آزادی درست بعد از انقلاب قرار دارد. ⬅️ پس بنگر در کدام سوء ایستاده ای، 🌳طرف امام حسین (علیه السلام) 🌳یا طرف غرب چهل سالگی انقلاب مبارک🌹🌹 https://sapp.ir/186901
حوزه و مجلس.mp3
238.5K
نظر حضرت آیت الله احدی در مورد مجلس آینده: حوزه باید صد مجتهد برای مجلس آینده در نظر بگیرد تا بتوانند بر اساس مبانی اسلام قانون تصویب کنند تا مملکت اسلامی دچار چنین مشکلاتی سیاسی و اقتصادی نشود. مردم باید از مجتهدین پیروی کنند همانگونه علما در طول انقلاب و قبل از انقلاب با مردم بودند در قانونگذاری نیز قانونی تصویب می کنند که موجب سعادت دنیوی و اخروی شد. ایشان همچنین بیان فرمودند که رهبری در جهان کم نظیر است آمریکا دانشگاهیی تاسیس کرده تا بر نظرات رهبری کار کنند تا بتوانند برای مقابله با نظرات اقتصادی و...ایشان مقابله کنند. قسمتی از کلام استاد👆👆👆 https://eitaa.com/ostadahadi
بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم نظر استاد در مورد کفار: 1-مشرکین نجاست عینیه دارند. 2 کافر کتابی و ارامنه ذاتا پاک اما نجاست عرضی دارد. ذبیحه اهل کتاب مشکل دارد چون شرط ذابح، اسلام است. احتیاط مستحب این است به سبب نجاست عَرَضی کافر کتابی از غذای آنها اجتناب کنیم. 3- مرتد ملی و فطری، زردشت و مجوس و لائیک نجس ذاتیه دارند. نجاست ذاتیه و عینیه: یعنی مانند سگ و کلب تمام اجزای آنها نجس است البته در اجزاء مالاتحله الحیوه اختلافی است. نجاست عَرَضی: یعنی ذاتا پاک هستند ولی چون از خوردن گوشت خوک و شراب اجتناب نمی کنند و به طهارت و نجاست اهمیت نمی دهند لذا پاک نیستند....
◾️ به استاد[علی بن الفار]: گفتم آيا زهرا[سلام الله علیها] در ادعاى خود راست‌گو بوده است؟ گفت: بلى.  گفتم: خليفه مى‌دانست که او زنى راست‌گو است؟ گفت: بلى. گفتم: چرا خليفه حقّ مسلّم او را در اختيارش نگذاشت؟ در اين موقع استاد لبخندى زد و با کمال وقار گفت: اگر در آن‌روز سخن او را مى‌پذيرفت و به اين‌جهت که او زنى راست‌گوست، بدون درخواست شاهد، فدک را به وى باز مى‌گرداند، فردا او از اين موقعيت به سود شوهر خود على استفاده مى‌کرد و مى‌گفت که خلافت متعلّق به على است، و در آن‌صورت، خليفه ناچار بود خلافت را به على تفويض کند؛ چراکه وى را (با اين اقدام خود) راست‌گو مى‌دانست. ولى براى اين‌که باب تقاضا و مناظرات بسته شود، او را از حقّ مسلّم خود بازداشت. ابن ابی الحدید معتزلی 📚 شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابى‌الحديد،16/284. 🔰 @ofogh_howzah
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه71.mp3
7.14M
خارج اصول انسداد جلسه71. چهارشنبه10بهمن
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه73.mp3
6.23M
خارج اصول دلیل ظن مطلق. انسداد. یک شنبه14بهمن. جلسه73
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه74.mp3
7.45M
خارج اصول. دلیل ظن مطلق. انسداد. دوشنبه15بهمن. جلسه74
خارج فقه نجاسات کافر جلسه72.mp3
6.11M
خارج فقه نجاسات کافر ضروری دین. دوشنبه15بهمن. جلسه72
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه75.mp3
7.14M
خارج اصول دلیل ظن مطلق انسداد جلسه 75 سه شنبه16بهمن
خارج فقه نجاسات کافر جلسه73.mp3
7.05M
خارج فقه منکر ضروری دین.جلسه73. سه شنبه16 بهمن. سخنرانی استاد در فضیلت زهرای مرضیه(سلام الله علیها)
شهادت صدیقه شهیده فاطمه زکیه راضیه مرضیه بر مسلمان تسلیت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
به تو کردم نظاره گریه کردم به قلب پاره پاره گریه کردم شب غسل تو برگوش تو دیدم فقط یک گوشواره گریه کردم