سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۷
#جلسه_۱
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_چهارم_اجماع_منقول
اموری که سال گذشته بحث شد: 1_حجیت اجماع نزد شیعه و سنی 2_فرق این دو 3_اجماع کاشف از دلیل معتبر حجت است یا نه؟
آیا از اصل حرمت عمل به ظن اجماع منقول خارج است؟
برخی علما(خویی و امام خمینی)نظر به تأخیر این بحث از حجیت خبر واحد دارند. تنقیح ج 2 ص 136
مرحوم شیخ انصاری قائل به تلازم این دو است.فرائد ج 1 ص 179
ابتدا اقسام اِخبار بررسی میشود:
1. اِخبار و مخبَربه حسی است. مانند اخبار به قتل
2. اخبار حدسی و مخبر به حسی است مانند خبر منجم
3. مخبربه غیر حسی است ولی مقدماتش آنرا قریب به حسی میکند مانند حد وسط عالم متغیر
4. مخبربه غیر حسی است و مقدماتش بعیدهاز حس است.
5. مخبربه حسی است اما اخبار حدسی
حجیت خبر واحد مربوط به قسم اول است و اجماع منقول داخل در قسم 5 است.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۸
#جلسه_۲
#الفاظ_اجماع_منقول
#چهار_لفظ_اجماع_منقول:
#1_نقل_سبب_و_مسبب
#در نقل سبب (آراء فقها) و مسبب (انکشاف از قول معصوم) سه برخورد میشود:
⬅بررسی کیفیت نقل
⬅ احراز وحدت مسلک و مبنا=> اجماع منقول (اجماع صاحب جواهر) اِخبار از اجماع محصّل (اجماع شیخ طوسی) است.
⬅قرائن بر حسی بودن یا حدسی بودن لازم است.
اجماع نیازبه تفسیر دارد. (صاحب جواهر)
#2_نقل_سبب مانند اجمع الاصحاب
نکته مهم: باید دید اجماع ناقل کاشف از دلیل معتبر منظور از معتبر چیست؟
معتبر عندنا است یا معتبر عندهم.
مختار اکثر علماء اصول و استادمعتبر عندنا است و محقق اصفهانی قائل به معتبر عندهم است.
#3_ناقل بعض السبب را نقل میکند مثلا شیخ انصاری فرمود: اکثر فقها(بعض السبب) قائل به قنوت عربی هستند که نیاز به فحص از متمم سبب است.
#4_گاهی ناقل، نقل خود را اِخبار میکند مانند سید بحر العلوم که ادعای رؤیت میکند.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۹
#جلسه_۳
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_پنجم_ملاک_حجیت_اجماع_محصل
ملاک حجیت اجماع، #قطع_به_رأی معصوم (ع) است.
#سبب_قطع 4 امر است:
1. اجماع دخولی: علم اجمالی به وجود معصوم(ع) در جمع هست اما امام را نمیشناسد.
فرق اجماع دخولی با تقریر معصوم (ع) این است که قول امام (ع) اقوال مجمعین است.
2. اجماع لطفی: وقتی علمای یک عصر بر روی حکمی اتفاق نظر دارند عقل میگوید از باب لطف امام(ع) در مقابل اشتباه علما سکوت نمی کند.
3. اجماع حدسی به دو گونه:
الف: بین قول امام و اتفاق جمع علما ملازمه عادیه است ملازمه به دو چیز است:
⬅الغا احتمال خلاف با وجود تراکم آرا
⬅اتباع مرئوسین (فقها) از رئیس (امام)
ب:اتفاق علما به طور تصادف
4. اجماع تشرفی: یکی از علما به خدمت امام رسید و فتوای مسئله ای را پرسید و جواب گرفت و به خاطر این که مورد تکذیب واقع نشود میگوید اجمع علمائنا
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۰
#جلسه_۴
#الفاظ_اجماع_منقول
#اقوال_علما_راجع_ملاکهای_اجماع
بزرگان اصول این ملاکها را قبول ندارند
#امام_خمینی در تنقیح ج 3 ص 140: دلیل حجیت خبر بنای عقلا است و بنای عقلا دلیل لبی است باید محرز شود که خبر عن حس بوده یا عن حدس
اصالة عدم حدس و خطا در اجماع جاری نیست چون برای ما محرز نیست که نقل اجماع عن حس باشد.
#نظر_استاد: شؤون ناقل متفاوت است بعضی هم سبب وهم مسبب را نقل میکنند.
چند مورد که اجماع کاشف از رأی معصوم است:
1. در علت عدم تعلیقی بودن بیع استدلال به استحاله انفکاک سبب از مسبب کردند در حالیکه این استحاله در تکوینیات است نه در اعتباریات(بیع) در نتیجه علت تنجیزی بودن اتفاق علما است که کاشف از رأی معصوم است و هم ین طور...
2. در «امهات نسائکم» مادرزن محرم داماد است اما درمادر کنیزچه؟ آیه «الا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم» تقابل بین زوجه و ملک یمین کرد و دلیل بر محرمیت مادرکنیز تسالم فقها است.
3. و در آیه قرآن محرمیت تطابق بر مادرزن دارد و شامل مادر بزرگ زن نمیشود اما اتفاق فقها بر محرمیت مادربزرگ زن کاشف از قول معصوم است. و موارد دیگر و....
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🌹🍃🔴🔵
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۱
#جلسه_۵
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_ششم_برخورد_علما_با_اجماع
برخورد علما با اجماع دو گونه است:عدهای بسیار وسیع به اجماع میپردازند و عدهای ضیق
چند مورد از استنادهای سید مرتضی به اجماع:
1. وجوب رفع یدین در صلاة که دلیل سید اجماع و تسالم علما است.
2. عده نفاس 10 روز است اما سید عده را 18 روز میداند و دلیلش را اجماع میداند.
3. خیار حیوان سه روز است و دلیلش را اجماع میداند در حالی که شهرت فتوایی بر خلافش است.
و موارد دیگر
برخورد ما نسبت به اجماع سید مرتضی:
1. برخی از فقها بر طبق اجماع فتوا میدهند.
2. بعض دیگر اجماع را جابر ضعف سند روایت میدانند.
3. گاهی اجماع عامل توقف در فتواست.
4.#نگاه_استاد نسبت به اجماعات سید بر اساس قواعدی مثل برائت و استصحاب که مجمع علیها است و لذا حدسی است و قبول نمیشود.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵