eitaa logo
مهدی منصوری
1.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
21 فایل
﷽ 🔶 مؤسسه تبیین حقائق🔸 🌐 mtabeen.ir ✅ درس شرح تفسیر المیزان ✅ سخنرانی ها در مجامع عمومی وتخصصی و ایام تبلیغی ✅ جلسات تربیتی و سلوک علمی ✅ اصول و مبانی تربیتی 👤 ادمین: @rezamzn 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
مشاهده در ایتا
دانلود
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢«مستند غیر رسمی ۴» | روایت دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شرط استحقاق درک ماه مبارک رمضان 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌹صلّی الله علیکم یا اهل بیت النّبوه🌹 🔷 قرار روضه هفتگی 🎤 سخنرانی و 📿 قرائت حدیث شریف کساء: سخنران این هفته : حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری ⏰ چهارشنبه ها ساعت 20:00 🕋 شهر ابریشم ،بلوار الغدیر، خیابان شهیدان، کوچه شهید رضا اسحاقی 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⬅️سلسله جلسات متن خوانی و گفتگو بر محور کتاب ( جلسه هشتم ) ✅ چهارشنبه ؛ ساعت ۱۸:۲۰ ✅کتاب رشد از مرحوم علی صفایی ⬅️آدرس برگزاری : شهر ابریشم ، بلوار الغدیر ، پشت بانک صادرات ، مدرسه راه آسمان
کلّ نظام عالم ، محلّ آدم شدن توست مرحوم آیت الله حسن زاده آملی تعریف می کنند : 🔹جناب علاّمه طباطبایی (رحمه الله) فرمودند : روزی از خیابان عبور می کردم. بنّایی را در حال چیدن بنای ساختمان دیدم. ناگهان دیدم بنّا پایش لغزیده و دارد از آن بالا به پایین می افتد در همین حال کارگر او که پایین ساختمان بود نگاهی به بنّا کرد و گفت : نیفت. 🔸 دیدم که بنّا از همان بالا آرام پایین آمد. 🔹جناب علاّمه می فرمایند که به دنبال کارگر راه افتادم تا ببینم این شخص کیست که خود را به کارگری زده است 🔸بعد فهمیدم آن فرد کسی است که هر روز به محضر مقدّس ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف مشرّف می شود. 🔹عزیز من ! 🍁«هر کجا هستی به فکر خودت باش.» 🍁«به بندگان خدا خدمت کن.» 🍁«از دیگران انتظار نداشته باش.» 🍁«تا می توانی اهل خدمت باش.» 🔹در مقابل خدمت خود از دیگران توقّع تشکّر و سپاس و مزد و پاداش نداشته باش. 🍁«در یک کلام، آقا باش.» 🔹... هر کجا هستی به فکر خودت باش که دیر می شود. 🌿علامه حسن زاده املی @ostadmahdimansoori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توهم و خطر توهم کشور تا آنجایی که دست این بزدل ها و ناآگاه ها بود ، ضررهای زیادی دید و به طور قطع اینها سرعت پیشرفت را با این نگاهشان کند کردند و ضررهای زیادی را به کشور وارد ساختند . علم و آگاهی در کنار شجاعت در بستر توکل الهی همیشه پیشرفت چشمگیر برای صاحبان آن فراهم می کند . @ostadmahdimansoori
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️ با تاثر و تأسف اطلاع یافتیم پدر گرامی طلبه عزیز جناب آقای علی خادم الحسینی (زیدعزه)، دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. ضمن عرض تسلیت به ایشان و خانواده محترمشان، از خداوند منان و رحمان، رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مغفور و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان خواستار ایم .
مرثیه‌سرایی آقای سید حسن مصطفوی(خمینی) ( نوه امام خمینی ) برای مدیر مسئول روزنامه رادیکال و غربگرای آرمان ملی بسمه تعالی خبر درگذشت تأسف بار برادر عزیزمان جناب آقای حسین عبداللهی طاب ثراه بسیار غم انگیز بود. عبداللهی برای آنها که با صفا و صمیمیت او آشنا بودند و تعهد و عشق او را به راه و مرام خود می شناختند، همیشه عنصری توانمند و اثرگذار بود. ایستادگی بر سر آرمانهای امام و ارزش های انقلاب و نهراسیدن از ملامت ها و دشواری ها، او را در مسیر روزنامه نگاری خود ممتاز کرده بود. اینجانب ضمن تسلیت این فقدان تلخ به همسر و بستگان او و همه دوستانش در روزنامه آرمان ملی، برای او حشر با صالحان و پاکان را مسألت دارم. سید حسن خمینی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 روزی‌نامه آرمان که به جریده خانوادگی آقای شهرت داشت، از رادیکال‌ترین و غربگراترین نشریات اخیر ایران بود که در تخریب جریان انقلابی و ترویج خرده‌گفتمان اعتدال(بخوانید ) پیشگام و پیشتاز بود! 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 حالا از نظر آقای مصطفوی مدیرمسئول این روزنامه رادیکال (که البته اکنون دستش از دنیا کوتاه و نیازمند استغفار است) شده نماد ایستادگی بر سر آرمانهای امام و ارزش های انقلاب! به راستی این جماعت در کدام عالم سیر می کنند!؟ از کدام امام و کدام انقلاب سخن می‌گویند؟
🌀 از طریق تربیتِ و تولید در آموزش و پرورش تاثیر گذار باشد. 🔸اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. 🔸بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. ما باید بتوانیم حوزه‌ی علمیه را آماده کنیم. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲
008_01.1.10 متن خوانی کتاب رشد عین صاد.mp3
29.19M
متن خوانی و گفتگوی کتاب رشد مرحوم علی صفایی حائری (جلسه هشتم) حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی(ره): حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر(عج) مهم‌تر است @kanoon_tafakor @ostadmahdimansoori
🌹حلول ماه مبارک رمضان ماه بندگی و عبادت گرامی باد🍃 @kanoon_tafakor @ostadmahdimansoori
﷽ 🍃سلسله مباحث (۱) ( به مناسبت ماه مبارک رمضان ) 💠انس با ادعیه راهی برای درمان رذائل 💠انس با ادعیه بستری برای درمان رذائل است. ارتباط انسی با خدای متعال با ادبیات خاصی که در دعا تعلیم داده‌اند راه را برای درمان رذائل در سر صحنه انس با ادعیه فراهم می کند. 💠وقتی در دعای ابوحمزه می فرماید: «فمن یکون اسوء حالا منی» در این صورت با فقری که بر خود حاکم می بیند راه بر ورود عجب و خود شیفتگی و تکبر و خود برتر بینی بسته می شود. 💠راه این است که مأنوس شویم تا با نگاه و معرفتی که بر خود و عمل خود حاکم می کنیم، بسیاری از عملکردهایی که بر پایۀ توهمات است زدوده شود. متأسفانه چون نگاهی که به ادعیه باید باشد در حال حاضر نیست ، انس هم کمتر برقرار می شود و دغدغه های ایمانی کمتر در ما احیاء می شود و یک غفلت و خود فراموشی در ما فراهم می شود. ............. 🌐 https:// mtabeen.ir @ostadmahdimansoori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور جان 🔸 خدا حفظ کند حضرت آقای حسن‌ زاده (حفظه الله) را! این از اشعار ایشان است: «ماه رمضان آمد، آمد»؛ گفت عزیزم دارد می ‌آید، دوستم دارد می ‌آید! چرا اینها این ‌طور هستند؟ اما بعضی ها وقتی می‌ شنوند که دارد می‌ آید، غصه می ‌خورند! 🔸 این دعای اول صحیفه سجادیه را حتماً ببیند که حضرت می ‌گوید آن ‌که شکر نکند، نیست؛ یعنی فصل اخیر انسان، «ناطقٌ» نیست، «حمیدٌ» است. من می بینم خیلی ‌ها دست ‌پاچه می ‌شوند که دارد می ‌آید! 🔸 این آقای حسن ‌زاده چقدر آن شعرش بلند است! مثل اینکه انسان برادری داشت که در زمان جنگ چندین سال اسیر بود، حالا به او بشارت دادند که این دارد می ‌آید، چقدر خوشحال می ‌شود! وقتی می ‌آمد این طور خوشحال می شد، گرچه دو ماه و را هم به ماه مبارک وصل می ‌کردند و روزه می ‌گرفتند؛ «ماه رمضان آمد، نور دل و جان آمد». 📚 دیدار مسئولین کنگره طب نبوی با حضرت استاد تاریخ: 1396/08/04 @ostadmahdimansoori
✍ فرصت فهم مرگ و فکر بر مرگ ( فهم مرگ و فکر بر مرگ را از دست ندهید )(۸) 🌷 شخصی از عالمی پرسید : ❓برای عبادت ڪردن ڪدام روز بهتر است؟ ✍ عالم فرمود یڪ روز قبل از مرگ. 🌱 شخص حیران شد و گفت : ولی مرگ را هیچڪس نمیداند !!! ☘ عالم فرمود : پس هر روز زندگی را روزِ آخر فرض ڪن و عبادت ڪن شاید فردایی نباشد. ‎‎‌‌‎‎‎‎‌‌‎‎┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ @ostadmahdimansoori
آدم از همان ابتداء برای زندگی روی زمین خلق شد نکاتی از آیه ۳۵ سوره بقره : « قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین » ✅- در آیات قبل نشان داده شد که آدم ، خلیفۀ خداست و دوست و دشمن و آن کسی که به او احترام می گذارد و آنکه در برابر او قد عَلَم می کند به طور دقیق مشخص شد . در آیات قبل نشان داده شد که : آدم ، می تواند ظرف اسماء الهی شود و ملائکه چنین توانی را ندارند . و نشان داده شد که آدم می تواند آن اسماء را نشان دهد و نشان داده شد که دشمن اش چه کسی است . حالا که اینها مشخص شد ، پس تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می خواهید در بهشت تصرف کنید ولی در این درخت تصرّف نکنید که اگر تصرف کنید قاعدتا ضرر می کنید و ناکام می مانید و به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید . ✅- خاصیّت و طبیعت این درخت انحطاط آور است : آن درخت ، درختی نبود که قرار داد خدا باشد که با نزدیکی به او ناچاراً از بهشت خارج می شوید . طبیعت آن درخت ، به گونه ای است که توجه به آن انسان را به پایین می کشد . خاصیّت آن درخت این است . قرب و نزدیکی به آن درخت ، موجب انحطاط انسان می شود و ظرفیّت های انسان را از بین می برد و موجب نادیده گرفته شدن ظرفیّت های انسان می شود . اینکه می فرماید : « فتکونا من الظالمین » نتیجۀ قرب و نزدیکی به درخت است یعنی نزدیکی به درخت ، نتیجه اش این است نه نتیجه نادیده گرفتن حرفِ خدا . قرب به درخت ، اثر آن است . وقتی که دکتر می گوید فلان غذای ترش را نخور حال اگر کسی تخلّف کرد و خورد ، قاعدتا حال او وخیم تر می شود و وخیم تر شدن حال آن ، نه به خاطر این است که حرفِ دکتر را زمین زده است و گرنه غذای ترش خاصیّت آن ، وخیم تر کردن حال مریض نیست ولی چون صِرف حرفِ دکتر زمین زده شده است ، حال او وخیم تر شده است بلکه کاملاً عکس این است ؛ چه دکتر بگوید و چه دکتر نگوید اثر غذای ترش این است و دکتر دارد او را متذکر می شود و به او خبر می دهد که خاصیّت غذای ترش این است . حال خاصیّت درخت این است که توجه و سراغ آن رفتن ، لازمه اش این است که انسان انحطاط نصیبش می شود. از اینرو نباید « ظالمین » را به معنای معصیت کار معنا کرد بلکه باید به معنای این گرفت که به مشکلات می افتید . از اینرو نهی در « لاتقربا » ، ارشادی است نه مولوی . ✅- علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : « انی جاعل فی الارض خلیفه » این معنا را دست می دهد که آدم در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد و اگر خدا او را چند روزی در زمین منزل داد ، برای این بود که امتحان خود را بدهند ...... » ⬅️منظور اصلى از خلقت آدم اين بوده كه در زمين سكونت كند، چيزى كه هست راه زمينى شدن آدم همين بوده كه نخست در بهشت منزل گيرد، و برتريش بر ملائكه، و لياقتش براى خلافت اثبات شود، و سپس ملائكه مامور به سجده براى او شوند، و آن گاه در بهشت منزلش دهند، و از نزديكى به آن درخت نهيش كنند، و او به تحريك شيطان از آن بخورد، و در نتيجه عیب هایشان ظاهر گردد، و در آخر به زمين هبوط كنند. ⬅️ طبق این آیه معلوم می شودکه آدم ، نمی تواند این نهی را رعایت نماید و آدمیّت اقتضایش این است که در آن بهشت نمی ماند و بلکه با انتخابِ نزدیکی به شجرۀ ممنوعه ، زندگی زمینی را برای خود انتخاب می کند . قاعدۀ آدم این است که به آن شجره نزدیک می شود و به زمین هبوط می کند . جنسِ آدم نزدیکی به زمین است و به عبارتی وجهی دارد که مطابق آن وجه زمین را انتخاب می کند و از اینرو آدم ، به عنوان آدمیت به شجره نزدیک می شود .همین که آدم ، آدم و انسان است به گونه ای است که به این شجره نزدیک می شود . قرار است به آدم گفته شود که تو زمینی هستی و باید بیاید در بهشت و زمینی بودن اش را خودش به خودش ثابت نماید و در واقع در آن بهشت قرار است حقیقت هایی به انسان گوشزد شود و قرار است که فهمانده شود که جنبۀ آدمیّت آدم آنچنان است که زمینی بودن را برای خود انتخاب می کند و اساسا اقتضای آدمیت هر انسان چنین است که باید از برزخ نزولی و بهشت اولیه به دنیا بیاید و زندگی تکاملی خود را از این جا شروع کند .
جلسه ۸۰،تفسیر ایه ی ۳۵ بقره،آدم از همان ابتدا برای روی زمین آمدن خلق شد،استاد منصوری.mp3
6.98M
بسم الله الرحمن الرحیم ✍جلسه ۸۰ سوره بقره تفسیر آیه ۳۵:آدم از همان ابتدا برای روی زمین آمدن خلق شد ۱۴۰۱/۱/۱۴حجت الاسلام استاد منصوری 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
🍃سلسله مباحث (۲) 💠 به هر میزانی که انس با دعا باشد رذائل از میان برداشته می شود. 💠 دعا دستگاهی است که نفس را در میدانی می آورد و در برابر مهربانی حق تعالی و جود و کرم او قرار می دهد تا پستی اش و خرابکار بودنش در آیینه مهربانی حق تعالی معلوم شود « ادعوک یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه؛ رب اناجیک بقلب قد اوبقه جُرمُه ادعوک یا رب راهبا راغبا راجیا خائفا » ؛ ای مولای من تو را می خوانم با زبانی که گناه او را گنگ کرده است پروردگار من ، با قلبی به سوی تو می آیم و با تو مناجات می کنم که جرم اش باقی است پروردگار من ؛ تو را می خوانم و صدا می زنم ؛ در حالی که : در عین ترس و هراس ، امیدوارم . انسان وقتی خودش را در برابر خدای مهربان می گذارد ، زبان و قلب اش را اینگونه توصیف می کند و حالاتش را اینگونه بیان می کند . 💠 و از آن طرف اوج لطف و رحمت حق به او به نمایش گذاشته شود. « اذا رأیت مولای ذنوبی فَزعتُ و اذا رأیتُ کرمک طمعتُ فان عفوتَ فخیر راحم و ان عذَّبتَ فغیر ظالم » « وقتی در برابر مولای خودم ، گناهم را می بینم ، به او پناه می برم و خودم را در آغوش او قرار می دهم وقتی نظر به کرم او می کنم ، طمع به کرم و بخشش او تمام وجودم را فرا می گیرد ای مولای من ، اگر من را ببخشی، بهترین کسی هستی که رحم می کنی و اگر هم عذاب کنی ، به طور قطع و یقین ظلمی نکرده ای . » در اینجا نمایش لطف و کرم حق تعالی شده است ..... @ostadmahdimansoori
⬅️انسان شناسی قرآنی ⬅️تفسیر آیه ۳۵ سوره بقرهدرخت ، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است . - هر شیئی دارای جنبۀ ملکوتی است و آن جنبۀ ملکوتی ، باطن و حقیقت جنبه های مُلکی و ناسوتی است . هر چه در این دنیاست ، حقیقت اش در ملکوت عالَم ، به صورت خاصّی جلوه گر می شود . - عوالم متطابق اند ؛ هر چه در عالَم پایینی به شکل می آید در عالَم بالا از حقیقتی برخوردار است و به عبارتی هر چه در بالاست ، وقتی خودش را در پایین نشان می دهد ، می شود آنچه که ما می بینیم . انسان در این دنیا ، روی به عالَم مادّه کرده است و عدّه ای هم میل کامل به دنیا دارند و خود را متوجّه کثرت کرده اند ، حال لازم می آید که همین توجه و روی و میل به عالَم دنیا ، خودش را در عالَم بالاتر به یک طوری نشان دهد که خود را در عالَم پایین تر این شکل نشان می دهد . نمی شود چیزی در عالَم پایین تر باشد مگر اینکه آن در حقیقت بالاتر بوده و همان در مرتبۀ بالاتر بوده ، خودش را در مرتبۀ پایین تر نشان می دهد . مثل اینکه ما آمدنی و رفتنی و ... می بینیم ولی همۀ اینها حقایقی هستند که در روح و جان آدمی از احساسات و گرایشات رخ می دهد که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان می دهد . مثلا می بینیم کسی صورت اش قرمز می شود ، حقیقتی در نفس به نام خجالت تحقّق یافته است که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان داده است . - وجودِ غیبی و ملکوتی کلّ عالَم مادّه به صورت شجره است . قرب و نزدیکی به شجره ، عبارت است از نزدیکی به عالَم مادّه ؛ حال اگر کسی به عالَم کثرت و دنیا و مادّه نزدیک شود ، به این معناست که به « شجره » نزدیک شده است . - اگر به کثرت توجه شود ، از خدای که « واحد » و « احد » است دور می شود ؛ چون نظر به درخت ، نظر به کثرت است . از اینرو خدای متعال به همه می گوید : « لا تقربا هذه الشجره » می فرماید به این درخت نزدیک نشوید ؛ به کثرات نظر نکنید ؛ به اندازه ای که به کثرات نظر کنید و میل کنید ، مشکلات متعدّدی نصیبتان می شود . نزدیکی به آن شجره ، خروج از بهشت را به همراه دارد . همین که به کثرت توجه می شود ، موجب خروج از وحدت می شود . @ostadmahdimansoori
جلسه ۸۱ ،تفسیر آیه ۳۵ بقرهدرخت، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است.استاد منصوری.mp3
6.48M
بسم الله الرحمن الرحیم ✍جلسه ۸۱ سوره بقره تفسیر آیه ۳۵:درخت، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است... ۱۴۰۱/۱/۱۵حجت الاسلام استاد منصوری 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ته آنچه که دختران ما دنبالش هستند ، این چیزی است که این خانم روایت می کند ..... ✅این خانم در انتهای مسیری ایستاده که برای بسیاری از دختران امروز «هدف» و «موفقیت» تصویر می‌شود، چیزی که هم از رسانه‌ها خودی و هم با داد و بیدادهای فمینیستی تشویق می‌شود اما روی پیامدهایش خاک می‌ریزند، بخشی از ناگفته‌ها را بشنوید... رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔹ما نباید تصور بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانه مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه!
⬅️انسان شناسی قرآنی ⬅️تفسیر آیه ۳۵ سوره بقرهشکل گیری عالَم نزول و نزدیکی آدم به درخت ممنوع - در سیر نزولی عالَم ، اگر مرتبه ای بخواهد نازل شود و در مرتبۀ پایین قرار بگیرد و به عبارتی به وجود بیاید ، لازم است که علّتی داشته باشد و به بیان دیگر در مرتبۀ بالا و عالی تر ، سببی برای آن باشد . مثلا خدای متعال وقتی که می خواهد این عالَم را خلق کند ، می فرماید اینکه دوست دارم که خلق خدا من را بشناسند و در پناه آن رشد کنند ، سبب خلق عالَم شد « کنت کنزا ً مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف » . پس باید در مرتبۀ عالی تر ، سببی برای ایجاد مرتبۀ پایین تر باشد . از اینرو اگر آدم بر روی زمین است و نقص هایی هم دارد لازم است که در مرتبۀ بالاتر ، سببی باشد که آن باعث شود که انسان در مرتبۀ پایین تر و دنیا و عالَم مادّه قرار بگیرد . - درخت ممنوع ، چون یک درخت برزخی و ملکوتی است و مانند درخت های دنیا نیست تا یک میوه داشته باشد از اینرو توان نتیجه دهی چندین میوه را دارد . @ostadmahdimansoori
⬅️انسان شناسی قرآنی ⬅️ تفسیر سوره بقره آیه ۳۵ ✅شجرۀ ممنوع ، صورت باطنی عالَم مادّه - صورت شجره در عالَم ملکوت ، همۀ این عالَم ماده است با همۀ این صورت های کثیری که دارد . آن درخت در برزخ ، صورت باطنی عالَم مادّه است . اگر کسی حقیقت آن شجره را بشناسد ، حقیقت همۀ عالَم مادّه را شناخته است . - جنس حیات زمینی توجّه به عیب هاست ، همین که به شجره نزدیک می شوند و از آن می خورند ، عیب ها و نقص ها ظهور می کندو آشکار می شود . با تصرّف در صورت باطنی دنیا و خوردن از شجره و در نتیجه ظهور نقص ها باید به زمین بروند و در زندگی زمینی این نقص ها را برطرف کنند . با ظهور عیب ها ، از بهشت بیرون رفتند . وقتی که عیب انسان در جایی ظاهر شود که نتواند برطرف کند ، دیگر آن جا جای ماندن نیست . این عیب در انسان بود و بر آن پوشیده بود ، همین رفتن به سمت درخت این عیب را آشکار ساخت و باعث شد که بفهمد که بهشت ، جای ماندن برای اش نیست .. تا عیب و نقص ظاهر نبود ، خودش بود و خدای خود ولی عیب و نقص که ظاهر شد ، باید روی زمین بیاید تا یک فکری برای این نقص ها و عیب ها داشته باشد . - انسان بر روی زمین آمده است که با اراده و اختیار خود ، نقص ها و عیب های خود را از بین ببرد و بر روی زمین باشد ولی زمینی نباشد و توجّه به کثرات نداشته باشد . آمده است روی زمین تا خودش را پیدا کند و بتواند توجّه به کثرات را مدیریت نماید . - آدم همین که در عالَم ملکوت هم که باشد ، ابعاد زمینی را در آن عالَم انتخاب می کند که همین باعث می شود که در سیر نزول قرار بگیرد و بر روی زمین قرار بگیرد ؛ از اینرو معلوم می شود که آدم و آدمیان جایشان بهشت نمی باشد @ostadmahdimansoori