هدایت شده از نظام کمال
#استاد_نظامي_همدانی
#در_نگاه_بزرگان_و_علماء
🌹مرحوم حضرت آیت الله سید عباس ڪاشانی که صدام(علیه اللعنة) این عالم ربّانی را از عراق به ایران تبعید میکند،
روزی در مجلسی که برخی از علما و بزرگان قم
در جلسه حضور داشتند،
با دست شان به #استاد_نظامي_همداني اشاره می کنند و می فرمایند:
«هذا إِمرَئُ القِیسِ زَمانِنا»
ایشان امرئُ القِیسِ زمان هستند!
💠کانال حفظ و نشر آثار دانشمند فرهیخته
و نویسنده ی فاضل،حضرت حجّت الإسلام والمسلمین استاد علي نظامـــے همدانـــي
@nezam_e_kamal
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
هدایت شده از در محضر استاد نظامی همدانی
142669_751.mp3
4.22M
👤جزء خوانی استاد معتز آقایی (جزء۱)
💠تند خوانی "سی دقیقه"🌺
@ostadnezami
قدر و منزلت ماه رمضان_اُستادنظامی.m4a
17.17M
💢قدرومنزلت"ماه رمضان#وضیافت الله"
"شایستگی و کرامت اُمت مسلمه برقوم بنی اسرائیل با امر به روزه داری"
👤#اُستاد_نظامی_همدانی
@ostadnezami
[فتنه۲]شرح حدیث حضرت پیامبر اکرم(ص)(اُستادنظامی).m4a
18M
💢"فتنه" (۲)
شرح حدیث حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آلهدرخصوص"#فتنه"
👤#اُستاد_نظامی_همدانی 2️⃣
@ostadnezami
بسم الله الرحمن الرحیم
💠#اندیشه_نو_اُستاد_نظامی_همدانی
2️⃣
💢موضوع فتنه(۲):
🔸️۱)متن حدیث حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در خصوص فتنه
🔸️۲) شرح حدیث شریف وبیان "چهار حقیقت "از کلام مبارک حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه
💠متن حدیث:
حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله می فرماید:
فَتَکونُ فِتَن یُصبح الرَّجُلُ فیها مومناًویُمسی کافِراًاِلاّ مَن اَحیاهُ اللهُ بِالعِلم
"به زودی(یا حتما) فتنه هایی پیشمی آید که شخص در آن فتنه هاشب رابا ایمان به صبح می رساندو روز را به پایان می رساند در حالی که کافر است.
💠شرح حدیث:
حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله در این حدیث گرانقدر چند"حقیقت"را یاد آوری می فرمایند:
💢حقیقت اول:
بر اساس فرمایش حضرت، بوجود آمدن فتنه های بزرگ حتمی است.
این حقیقت،یک اصل مسلّم تاریخی است؛که تاریخ با همه ی حوادث متغیر وبا همه ی دگرگونی هایش، دارای اُصول ثابتی است، یکی از آناُصول ثابت ،وجود فتنه های دشوار و طاقت فرساست. این حقیقت را،هم آیات و روایات تائید می کنند وهم جامعه شناسان و متخصصین در علم تاریخ آن را باور دارند.
💢حقیقت دوم :
از اینکهحضرت لفظ فتنه را جمع می آورد ومی فرماید:"فتکونُ فتَن" فتنه هایمتعدد مسلما بوجودخواهدآمد.دو تفسیر میتوان کرد:
🔸️۱)یک تفسیر اینکه در هر برهه ایی از زمان یا درهرمنطقه ایی ازمکان" فتنه هایی" بوجود خواهد آمد.
🔸️۲) تفسیر دوم این است که دریکمکانودریک برهه ایی از زمان فتنه های متعددی واقع می شود.
🔸️ پسطبق تفسیر دوم هم اکنون فتنه های متعدد دامنگیر جامعه ی اسلامی ماست :فتنه اقتصادی ،فتنه اعتقادی،فتنه طبیعیمثل کرونا،فتنه فضای مجازی از داخل یا خارج ازکشور و ..
💢حقیقت سوم
حضرت فرمود:یُصبِحُ الرَّجُلُ فیهامُومِناًویُمسی کافراً." در این فتنه هاشخص شب را با ایمان صبح میکند اما روز رابه غروب می رساند در حالی که کافر است.
🔸️یعنی تاثیر این فتنه ها در افراد ضعیف الایمان بسیار "سریع و عمیق" است آنچنان که شخصی که با ایمان نماز صبح خود رااقامه کرده با ایمان به نمازمغرب نمی رسد.
🔸️در اینجالازم است تذکر داده شود که شخصمومن تصورنکندکهایمانمن قوی است وتلاشی برایحفظ ایمان لازم نیست ، به جهت اینکه شیطان لعنه الله علیه با وجود این فتنه ها راه های مرموز وحیله های کید آمیزی را برای دزدیدن ایمان فرد بکارمی برد که فرد مومن از آن مکر و حیله ها کاملا بی اطلاعاست.
👈(دقت شود) پس "باید،باید"،فرد مومن ده برابر تلاشی راکه برای حفظ جان خود در برابر ویروس انجام می دهدده برابر آن تلاش را برای حفظ ایمان خودبکار ببرد تا بتواند از این فتنه های سریع التاثیردر امان باشد.
💢حقیقت چهارم:
حضرت فرموده شخص شب را با ایمان به صبح می رساند اما روز را به غروب می رساند درحالی که کافر است،اِلاّاَحیاءاللهُ بالعِلم"مگر کسی که خدای تعالی اورا با علم زنده نگه داشته باشد.
❓سوال:از نظرقرآن کریم انسانزنده چه خصوصیاتی دارد؟
پاسخ👈 ازدیدگاه قرآن کریم ملاک زنده بودن، داشتنِ ایمان و فطرت سالم است بر این اساس قرآن ،انسان مومن را زنده وانسان بی ایمان را مردهمعرفی می فرماید. انسان دونوع زندگی دارد:یک زندگیطبیعی که مانند دیگرحیوانات علائم آن،خوردن ، آشامیدن وتوالدوتناسل است و یک زندگی حقیقی که علائم آن دلِ زنده،عقلِ سالم و فطرتِ اصیل است.
🔸️همانطوری که انسان برای زندهماندن طبیعی نیاز به تغذیه وتهویه دارد،خدای تعالی برای زنده ماندن عقل و فطرت اصیل انسان هم"علم"را وسیله قرار داده استتاجاییکهدربعضی از احادیث علم به غذای روح تفسیر شده است.
💢حقیقت پنجم:
❓حضرت فرمود: :مَن اَحیاهُ الّله بِالعِلم"...مگر کسی که خدا او را با علم زنده نگه داشته باشد،
منظور از علم چیست؟
🔸️منظور از علم ،این است که شخص عقایدحقه ی اسلام مانند:توحید ،نبوت، معادو.. را با علم باورکرده باشد وبرای آن برهانو دلیل اقامه کندو باطل بودن کفررا نیزبا علم باطل بداند، نه با تقلید ،گمان و احتمال،که در این صورت ازاو پذیرفته نیست.پس کسی از فتنه ها سالم رهاییمی یابدکه "احیاهُ الله بالعلم".
ان شاءالله در مقابلفتنه های گوناگون این زمان جزء گروه دوم باشیم.
والحمد لله رب العالمین
2️⃣
#اندیشه_نو_اُستاد_نظامی_همدانی
@ostadnezami
[فتنه۳] فلسفه فتنه در آیات،راه های سالم ماندن از ف.m4a
17.48M
💢"فتنه"(۳)
منظور ازفتنه#در آیه دوم سوره عنکبوت چیست؟
راه های سالم ماندن از فتنه ها کدامند؟
👤#اُستاد_نظامی_همدانی
@ostadnezami
آمد رَمَضان و عارفان خُرَّم از آن
طوفان زدگانِ تن،به حال رَم از آن!
یارب ز مَوائِدِ[1]سَماویّه ببخش
از لطف،که تا شویم ز اهل رَمَضان...
🔺[1]سفرههایآسمانی
💠|سرودهی|:
((استادعلینظامیهمدانی)
@ostadnezami
من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق
چارتکبیر زدم یک سره بر هر چه که هست
می بده تا دهمت آگهی از سر قضا
که به روی که شدم عاشق و از بوی که مست
حافظ
@ostadnezami
❣
15-نماز صوری وباطنی.mp3
8.48M
💢«نماز صوری و باطنی»
🎤 #استاد_نظامی_همدانی
@ostadnezami
هدایت شده از نظام کمال
📜یادداشت های استاد موسوي مطلق
گزارشی از سفر اخیرشان به استان همدان
و دیدار با #استاد_نظامی_همدانی:
بسم الله الرحمن الرحيم
هفتاد سال عمر با بركت دارد؛بيش از نيم قرن ان رادر علوم مختلف اسلامى سپرى كرده است ؛ روشن دل ونمونه ى بارز همت و تلاش است،
در همدان مهمانش شديم؛پذيرائى كرد ميوه ،چاى وشيرينى؛ اما آنچه لذت داشت كلمات شيرين و آب دارِ ناب او بود؛ ابياتى از هزار رباعى خود كه چاپ شده بود جانى تازه بر ما بخشيد؛از قصيده هاى عربى اش خوانده مخصوصا فضل البكاء؛
از عرفان پاك گفت يعنى شرح دعاى ابوحمزه ثمالى در ٦٠٠صفحه؛ از شرح زيارت جامعه پرسيدم ،گفت برايم و خدا را شكر استان قدس رضوى ان را به طبع اراسته بود: المعارف الرافعه فى شرح الزياره الجامعه.
راستى! فيض الحرمين را بايد ميديدى فى شرح منظومه الثقلين ان هم نشر استان قدس لباس زيبا بر او پوشيده بود.
سيماى دين را در ائينه عقل و دين به تحرير دراورده بود شرح باب حادى عشر را كه حاكى از تسلط وى بر اعتقادات بود در آنجا متجلى بود،
الايمان المنجى هم قابل ستايش بود ...
اين بخشى از اثار قلمى اين عالم پر تلاش و به ظاهر نابينابود..
از علاقه اش به قول خودش از مرادانش گفت من جمله علاقه مندى اش به عارف ،فَقِيه و فيلسوف معاصر مرحوم ايت الله حاج شيخ يحيى انصارى شيرازى.
از تواضع و شاگرد پرورى استادش مرحوم ايت الله العظمى اخوند ملا على معصومى تمجيد كرد.
از زهد و تقواى فوق العاده ى استاد ديگرش مرحوم ايت الله تالهى بسيار ستايش كرد.
از استاد ما و رفيق ايشان مرحوم ايت الله حاج شيخ محمد تقى انصارى همدانى هم ياد كرد.
از غربت علما در بلاد خودشان با حال خاصى ....
از ديگر استادانش پرسيدم گفت:
شهيد مدنى؛
شيخ على انصارى؛
شيخ مصطفى هاشمى؛
شيخ نوح نجفى؛
شيخ محمدحسين بهارى....
عجب چنان با ذوق از اين ملاقات كه در ١٣مهرماه صورت گرفت ياد كردم يادم رفت صاحب خانه را معرفى كنم ايشان:
#عالم_محقق ؛
#اديب و #شاعر ؛
#فقيه و #فيلسوف ؛
مربى و استاد اعتقادات جناب استاد [ #حاج_شيخ_على_نظامى_همدانى ] بودند....
💻 www.mooosavimotlagh.ir
📱 @moosavimotlagh110
📸 http://instagram.com/_u/moosavimotlagh
🅰 @Alikalhor110
🌟💠🌟💠🌟💠🍃🍃
💠🌟💠🌟💠
🌟💠🌟💠
💠🌟💠🌟
🌟💠🌟
💠🌟
✅قدردانی دانشپژوهان محضر دانشمند فاضلو فرهیخته حجه الاسلام والمسلمین اُستاد نظامیپور همدانی:
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم
✍سلامعلیکم
باادبواحترام؛
روزی که برای اولین باراذن حضوردرکلاس تعلیمتان رافرمودی، دلم به نورکلامتان پیوند خوردوبمرورِزمان آنچنان این پیوند محکم شدکه سالهای متمادی مرا جیره خوارخوان پربرکت علم ودانشتان کرد.
واینک،تواستاد دانشمند،سلطان قلمرو معلومات منیوخدای رحمان ورحیم را شاکرم که مفتخرم فرمود،به دریوزگی علم دین وقران، درمحضرشما فرزانه ی کم نظیر.
کلامم قاصروالکن است ازقدردانی زحمات شما،قصدم سپاسگزاری بود درحدبضاعت، درمقابل بیکران دریای لطف شمادرحق این حقیر📒📔📕📖
روزت مبارک استادعزیزم، پاینده باشی وپرتوان 🌷🌻🌷
شاگردناچیزشما؛ منیژه احمدیان و جمعی از دانش پژوهان محضر حضرتعالی🍀
@ostadnezami
💠
🌟💠
💠🌟💠
🌟💠🌟💠
💠🌟💠🌟💠
🌟💠🌟💠🌟💠🍃🍃
16-عرفان ووضو.mp3
6.94M
💢« عرفان و وضو »(۱)
🎤 #استاد_نظامی_همدانی
@ostadnezami
رقص آنجا کن که خود را بشکنی
پنبه را از ریش شهوت بر کنی
رقص و جولان بر سر میدان کنند
رقص اندر خون خود مردان کنند🌷
@ostadnezami
تفسیر سوره بقره آیه ۵ جلسه پنجم( اُستادنظامی ).mp3
17.85M
🎵#تفسیر سوره بقره آیه<۵>
👤مفسر: اُستادنظامی همدانی
🎤جلسه پنجم⚘
@ ostadnezami
#درس_اُستاد_نظامی 4️⃣1️⃣
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
💠#تفسیر_قرآن_کریم_اُستاد_نظامی_همدانی
1️⃣4️⃣
🗓🖋اولئک عَلی هُدی مِن رَبِّهِم وَاولئک هُمُ المُفلِحون:"آنان بر هدایتند ازجانب پروردگارشان آنهایندایشان رستگاران(آیه۵بقره)
💢این آیه کریمه بیان نتیجه آیات قبل است.قرآن عزیز،مارابه این امر مهم توجه می دهد که:
همانطوری که درعالم حس نظام علّی ومعلولی حاکم است "گندم از گندم بروید،جوزجو"،در عالم معنا هم نظامِ ثابت و هماهنگی وجود داردکه مانند عالم حس هیچ مقدمه و عملی بدون نتیجه نمی ماندوهمیشه بین مقدمه ونتیجههماهنگی وهمجنسی وجود دارد.
بنابراین در آیات قبل مقدمات معنوی یعنی همان صفات شش گانهمتقین بیان شد در این آیه کریمه نتیجه ی آنمقدمات معنوی که رسیدن به" رستگاری معنوی" است بیان گردیده است.
❓سوال: تفاوت"هدایت"در آیه قبل که فرمود:(هُدی للمُتقین) با"هدایت"در این آیه شریفه که می فرماید:(اولئک عَلی هُدی مِن ربِّهِم )چیست؟
🔸️پاسخ: در آیه اول هدایت غالب بر متقین بودیعنی متقین باید هدایت را به طبیعت طغیانگر خود تحمیل می کردند، بنابراین هدایت بر آنها غالب بودو به دنبال آن هدایتِ غالب نیز ،به تقوی دست یافتند.
🔶️اما در آیه دوم"اُولئکَ عَلی هُدی مِن رَبِّهِم" متقین غالب بر هدایت هستند، زیرا کلمه ی "عَلی"بهمعنای استعلاءوغالب بودن هست دراین آیه کریمه،هدایت تحت سلطه و تسلط متقین است. چرا؟
🔶️زیرامتقیندرآن هدایت قبلی"هُدَی لِلمُتُّقین"هدایت را بر خودتحمیلکردند حالا دیگر در هدایت دوم، هدایت بر آنها آسان می شودوآنها غالب بر هدایت می گردند.
۰💢دو نوع هدایت وجوددارد:
۱): ارائه یطریق(نشان دادن راه)
۲)ایصال الیالمطلوب(رساندن به مطلوب)
🔸️هدایت در آیه کریمه قبل( هُدی لِلمُتَّقین) و هدایت دراین آیه کریمه ( اُولئکعَلیهدی مِن رَبِّهم) هردو ایصال به مطلوب است و نتیجه هر دوهدایت "رسیدن به فلاح"است.درواقع خدایتعالی راه را بهمتقین نشان داد وآنهاباآن صفات شش گانه راه را دیدند، پیمودندوبه فلاح، کهمطلوب آنها بود، رسیدند.
💢در آیات قبل شش صفت برای متقین ذکر شد:
۱)ایمان به غیب
۲)اقامه نماز
۳)انفاق
۴)ایمان به قرآن
۵)ایمان بهمُنزلات قبل از قرآن
۶) یقین به آخرت
🔸️بعد ازذکرشش صفت برای متقین، خدای تعالی فرمود:"اولئک هُدیمِن رَبِّهِم"
یعنی هرکدام ازاین"صفت ششگانه" متقین را به یک حقیقت هدایت کرد وبا هدایت به "شش حقیقت" از "شش ضلالت"رهایییافتند.
🔶️"کسب شش صفت"به دنبالش 👈"هدایت به شش حقیقت" به دنبالش👈"رهایی از شش ضلالت"
💢اُولئک علی هُدی مِن رَبِّهِم
چرا فرمود: آنها بر هدایتی از جانب "پروردگارشان" هستند؟چرا فرمود: ربهم(پروردگارشان)
رب:سه تامعنی دارد؛
۱)مالک
۲) مدبّر
۳) پرورش دهنده
زیراحُسن مالکیت وحُسن تدبیر وربوبیت پروردگارشان باعث رسیدن متقین به این هدایت شده است. اگرخدای تعالی قرآن رانازل نکرده بودو آنهابه، ایمان به غیب و انفاق و اقامه ینماز..دعوت نشده بودند به این هدایت نمی رسیدند.
💢اُولئک هُمُ المُفلِحون؛ استعمال ضمیر(هُم) در این آیه شریفه برای آن است که هدایت یافتگی را منحصر کند به متقینی که دارای صفت شش گانه هستند وبیانکندکه اصلا غیراز این متقین بااین صفات، مفلحی وجودندارد.
💢مُفلحُون:جمع مُفلح،به معنای رستگاران، اسم فاعل از باب افعالمی باشد .باب افعال هم برای متعدی وهم برای لازم استفادهمی شود ولی در اینجا مفلح به معنیلازم بکار رفته است.
چرا؟چون شخص بایدابتدا خودش رستگار شودتا بتواند دیگران را به رستگاریبرساند.
💢فلاح بهمعنی رهایی است نه رسیدن. یعنی رهایی ازمکروه نه رسیدن بهمحبوب، اماهرکسیکه از مکروهیرهایی پیدامیکندلازمه ی آن رسیدن بهمحبوب است.
الحَمدُلله ربِّ العالُمین
#تفسیر_بخش_چهاردهم# سوره# بقره#آیه#پنجم_جلسه_پنجم
@ostadnezami