نوشتاری از استاد عرفانیان👇👇👇
سلام عليكم.
ادمین عزیز فرموده اند که خیلی از دوستان یک نقشه راه خواسته اند تا بدانند در مسیر طلبگی باید چه کتابهایی را و هر کدام را در چه زمانی درس گرفت. پیش از هر چیز باید خاطر نشان کنم که این کمترین اگر توفیقی یافته، بعد از لطف خدا و عنایات اهل بیت، این همه را مدیون درس گرفتن و سپس تدریس مکرر و مکرر است. یادمان باشد که:
هیچ کس از پیش خود چیزی نشد / هیچ آهن خنجر تیزی نشد
هیچ قنادی نشد استاد کار / تا که شاگرد شکر ریزی نشد.
از اینها گذشته، پیرامون سیر تحصیلی مطلوب و نقشه راه اجمالاً باید گفت:
1. برای صرفی که طلاب به آن نیاز دارند یک صرف میر خوب کافی است. البته بهتر است پیش از آن شرح امثله خوانده شود.
2. پس از صرف، نوبت به نحو می رسد که برای آن به ترتیب: عوامل جرجانی، هدایه، صمدیه، سیوطی، مغنی اللبیب (آن هم به صورت کامل و نه هیچ مغنی دیگری) به همین ترتیبی که عرض شد توصیه می شود. متاسفانه کتب دیگری که با اسامی مشابه تحریر شده اند لا یسمن و لا یغنی من جوع.
3. در کنار ادبیات عرب باید منطق را هم فراگرفت. کتاب الکبری و یا کتاب هایی مانند آموزش منطق برای شروع مناسب به نظر می رسند. در ادامه حتماً باید حاشیه ملاعبدالله را فراگرفت که در عین اختصار و ایجاز بسیار پر مغز است و نیازهای معمولی طلاب را براحتی برآورده می کند. به نظرم بعد از درس گرفتن درست این کتاب شما هم با این کمترین همعقیده باشید که هیچ متن دیگری جای آن را نمی گیرد.
4. منطق را می توان مقارن با خواندن سیوطی آغاز کرد و با اتمام مغنی به پایان برد و سپس به سراغ معانی و بیان رفت. برای این علم نیز گریزی از خواندن مطول نیست، حتی قبل از مطول میتوان مختصر را هم درس گرفت.
5. برای ورود به عرصه فقه و اصول، دو کتاب معالم الدین و لمعه قرن هاست که امتحان خود را پس داده اند و با خروجی های عالی خود جای چون و چرا نمی گذارند. البته «هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست / ورنه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست».
6. حالا نوبت می رسد به سه کتاب رسایل و مکاسب و کفایه که یکی از مراجع بزرگوار فعلی می فرمودند قدیم که ما در نجف بودیم معروف بود که: «ثلاثه لیس لها نهایه / رسایل و مکاسب و کفایه».
7. برای درس خارج هم باید به محضر استادی شتافت که حرف نو بزند وگرنه اگر بناست آنچه را که در دوره سطح خوانده ایم این بار با تقریری جدید و در خوشبینانه ترین حالت حداکثر به همراه یکی دو اعتراض از اساطینی مانند مرحوم نایینی و آقاضیا دریافت کنیم که ... .
همچنین به نظر می رسد که تذکر چند نکته خالی از لطف نباشد:
1. هر طالب علمی که در ادبیات و منطق قوی باشد تا انتهای مسیر را براحتی طی خواهد کرد. در غیر این صورت حتی اگر بر فرض مراحل بعدی را هم خوب سپری کرده باشد گاه دچار خطاهای فاحشی خواهد شد.
2. هر متن را باید پیش کسی فرا گرفت که خود به آن باور دارد وگرنه پس از مدتی درس تبدیل به عذابی جانکاه شده و یا به روزمرگی بدل خواهد شد و چنین مدرّسی هر جا که قادر به پاسخگویی به اشکالات شاگردان نباشد یقینا از متن مایه گذاشته و خواهد فرمود: «البته من با چنین کتابهایی موافق نیستم» و... .
3. خوب است از اساتید بوالهوسی که سودای خواندن فلان متن عتیقه را دارند و دنبال گوش مفت می گردند حذر کنید. آخر هر کتابی که متن درسی نیست.
4. بسیار سزاوار است که دوستان در ضمن درس دادن و درس گرفتن و مباحثۀ ادبیات، شاهد مثالها را حفظ کنند. با این کار بعد از مدتی گنجینه ای از ابیات زیبای عربی را در سینه خواهید داشت که تا آخر عمر به کارتان خواهد آمد.
5. اخیراً طلاب کوشا و باانگیزه ای را می بینم که از آن طرف بام افتاده اند و به طور مثال برای فقه ابتدا مختصر النافع را درس می گیرند و سپس شرائع و بعد از آن لمعه و در مرحلۀ بعد ریاض المسائل و دست آخر نمی دانم حوصلۀ رفتن به سراغ مکاسب مرحوم شیخ را دارند یا خیر؟ سخنی که با این عزیزان دارم (با وجودی که به توان سرشارشان غبطه می خورم) آن است که مگر بناست همیشه مصرف کننده باشید؟ پس کی زمان ثمردهی و گرفتن دست دیگران فرامی رسد؟
6. در پایان باید خاطرنشان کنم: ما و شما که بر اساس روایات معتقدیم اعمالمان هر دوشنبه و پنجشنبه به محضر اعلاحضرت وجود و خداوندگار جود عرضه می شود اگر این مسئله را همیشه مدّ نظر داشته باشیم، یقین کنید که پیشرفت خارق العاده ای از لحاظ کیفی و کمّی در درسها خواهیم داشت. مزید توفیقات همۀ سروران عزیز را از درگاه لایزال ربوبی خواستارم.
@doroos_erfanian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلابی در اشتقاقِ اکبر😂
🔸گاندوی ترجمهی کتب!
🔹 مافیای ترجمه کتب الحادی و شکگرایانه در ایران
✍️دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید :
🌐 http://mgolshani.ir/331/
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام وعرض ادب واحترام محضراستادفرزانه آقای وافی
احتراما وباتوجه به نزدیک شدن به تدریس مبحث منصوب به نزع خافض (هدایه) خواهشمندم این بحث رابه صورت کامل ومستوفی تدریس بفرمائید .چون درکتب دیگراین بحث به صورت ناقص وگذرا مطرح شده است.
اگر به لطف بخوانی مزید الطاف است
اگر به قهر برانی درون ما صاف است
البته شما استاد هستید وقطعا شرایط سنی وذهنی و...درنظرمی گیرید ولذا:
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم
لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی
باتشکر ازالطاف همیشگی شما
شکر کن مر شاکران را بنده باش
پیش ایشان مرده شو پاینده باش
احمدرضا اخوان
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ برگزاری #درس_ویژه در ماه مبارک #رمضان
⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
◾️ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
🗓 زمان: از دوشنبه، ۲۹ شعبان تا پایان ماه مبارک رمضان؛
هر شب، ساعت ۱۱ رسمی؛
🕌 مکان: صفائیه، کوچه۲۳، پلاک۲۱
💥 شرکت در این درس برای عموم #طلاب و #فضلا آزاد می باشد؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9