هدایت شده از مجتبی نظری
قَالَ عُقْبَةُ بْنُ سِمْعَانَ : صَحِبْتُ حُسَيْناً فَخَرَجْتُ مَعَهُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، وَ مِنْ مَكَّةَ إِلَى اَلْعِرَاقِ وَ لَمْ أُفَارِقْهُ حَتَّى قُتِلَ، وَ لَيْسَ مِنْ مُخَاطَبَةِ اَلنَّاسِ كَلِمَةٌ بِالْمَدِينَةِ وَ لاَ بِمَكَّةَ وَ لاَ فِي اَلطَّرِيقِ وَ لاَ بِالْعِرَاقِ وَ لاَ فِي عَسْكَرِهِ إِلَى يَوْمِ مَقْتَلِهِ إِلاَّ سَمِعْتُهَا، أَلاَ - وَ اَللَّهِ - مَا أَعْطَاهُمْ مَا يَتَذَاكَرُ اَلنَّاسُ وَ مَا يَزْعُمُونَ: مِنْ أَنْ يَضَعَ يَدَهُ فِي يَدِ يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ، وَ لاَ أَنْ يُسَيِّرُوهُ إِلَى ثَغْرٍ مِنْ ثُغُورِ اَلْمُسْلِمِينَ، وَ لَكِنَّهُ قَالَ: دَعُونِي فَلِأَذْهَبَ فِي هَذِهِ اَلْأَرْضِ اَلْعَرِيضَةِ حَتَّى نَنْظُرَ مَا يَصِيرُ أَمْرُ اَلنَّاسِ . (وقعة الطف ج ۱، ص ۱۸۷)
عقبة بن سمعان غلام بیبی حضرت رباب است که بجهت غلام بودن کشته نشده و راوی بسیاری از حوادث کربلاست.
هدایت شده از اَلمَجَالِس | Al-majales
منبر شب سوم محرم ۱۴۴۵_21-07-23_12-52-05-825 (1).mp3
18.86M
*سیمای سید الشهدا علیه السلام در قرآن*
جلسه سوم
🔸منظور از کُره در آیه چیست؟
🔹ارتباط ویژهٔ آیه مذکور با امامت که از نسل حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است
🔸روضهخوانی این آیه شريفه برای همه شیعیان
🔹پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله علاقه ویژه و محبت عجیبی به امام حسین علیه السلام داشتند، چند نمونه..
🔸مقام والای حضرت رقیه سلام الله علیها
🔹مظلومیت و روضهی حضرت رقیه سلام الله علیها
🆔 Al-majales | اَلمَجَالِس : @al_majales
ویژگی های امام حسین علیه السلام:
تنها امامی که شش ماهه متولّد شد (مثل حضرت یحیی)
تنها امامی که در میدان جنگ به شهادت رسید.
تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله) و چهل روز بین سر و بدنش فاصله بود.
تنها امامی که دو فرزندش در زمان حیاتش جلوی چشمش به شهادت رسیدند.
تنها امامی که با لب تشنه به شهادت رسید
تنها امامی که زیارت اربعین دارد
تنها امامی که اهل بیتش بعد از شهادتش به اسارت رفتند
تنها امامی که عزایش ۹ روز قبل از شهادتش آغاز می شود ( امام رضا: ماه محرّم که شروع می شد کسی پدرم را خندان نمی دید)
تنها امامی که در مناسبت های مختلف و به ظاهر بدون ربط به حضرت، زیارت مخصوص برایش وارد شده است: شب های قدر، شب عید فطر، روز عرفه، شب نیمه شعبان، هر هفته شب جمعه و . . .
تنها امامی که مسافر می تواند نماز را در حرمش تمام بخواند.
تنها امامی که تربتش شفاست و به مقدار کم می توان خورد.
تنها امامی که سجده بر تربتش سفارش شده و دارای آثار خاص است
تنها امامی که دعا زیر قبّه او مستجاب است. (الاجابة تحت قبته)
تنها امامی که غسل زیارت برایش وارد شده است
تنها امامی که پیکر مطهرش بدون غسل و کفن دفن شد
تنها امامی که سرش را نزد فاسقان هدیه بردند (راسه تهدی).
تنها امامی که خداوند بر گریه کنندگانش درود می فرستد (صلی الله علی الباکین علی الحسین).
تنها امامی که در دعای توسل از او با عنوان شهید یاد شده است
تنها امامی که بارها قبر شریفش را تخریب کردند.
تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
تنها امامی که پدر مادر و برادر و جدّ و فرزندانش معصوم بودند.
تنها امامی که قبل از ولادتش، خبر شهادتش داده شد.
تنها امامی که خدا و جبرئیل و سایر ملائکه و پیامبران برایش مصیبت خوانده اند.
تنها امامی که اصحاب و یارانش نیز نمونه بودند.
تنها امامی که در صحرای قیامت برایش مراسم عزا و تظلم خواهی برپا می شود.
شرافت وعظمت کربلای آن حضرت بر تمام زمین ها ممتاز است.تنها امامی که به برپایی عزای او سفارش شده است.
تنها امامی که ملائکه به پیامبر در شب ولادتش تبریک گفتند.
تنها امامی که در روز ولادت او، جد و پدر و مادرش گریستند.
تنها امامی که در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین شهید نشده است و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
تنها امامی که در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
اگر دوستان، مورد یا موارد دیگری به ذهنشان می آید، بگویند تا اضافه کنم
شما باور می کنید متن زیر به قلم حضرت امام باشد؟ 👇👇👇
نمیدانم از کجای آشناییام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمیترین افرادی هستی که در کنار من بودهای. هنوز سبزهای بر رخسار نداشتی که صمیمیات یافتم. سالها قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد.
تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت میدانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو فردی هستی که از گذشتههای دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد. زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط.
در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بودهای. کینهات را نسبت به شاه در کمتر کسی دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی خسته میشدی و افسرده.
در کوران فشار دستگاه شاه، تو که مسئول ادارۀ شهریۀ طلاب بودی، وقتی در محاصره دشمن قرار میگرفتی برای اینکه هیچگونه اطلاعی به دشمن ندهی کم نبود مواقعی که قبوض رسید پولهای اخیار را ـ در پانزده سال مبارزه ـ چون غذایی گوارا میخوردی. پاداشت عندﷲ نیز گوارایت باد.
استعدادت، لطافت روحت، صداقتت چیزی نیست که فراموشم شود. تندخویی و عاقل. از خدا میخواهم عقلت را به تندخوییات پیروز کند.
من کاملاً به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من میباشی در تمامی زمینههای شرعی. این چند سطر را نوشتم تا کمی از بسیار حقی که به گردن من و انقلاب داری را ادا کرده باشم. خداوند یار و نگهدارت باد.
مرا از دعای خیر فراموش مکن.
من که حدس می زنم این متن را احمدآقا نوشته باشد نه امام🤔
مخصوصاً که تاریخ نگارشش سه ماه قبل از رحلت حضرت امام است
باید دید رهبری امروز در پیام تسلیتشان چه تعابیری به کار می برند
علی القاعده نباید تعابیرشان کمرنگ تر از تعابیر حضرت امام باشد
سخنرانی حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی.mp3
46.74M
سخنرانی #شب_چهارم
#محرم_۱۴۰۲
شاهرود: #هیأت_عاشقان_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجة الاسلام #حسین_سوزنچی
موضوع: ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی (سوره حجرات)
این قسمت: ادامه توضیح جلو افتادن از امام در جریان زیدیه + توضیح تقیه و پیچیدگیهای مذاکره امام حسین ع و عمر سعد
@asheghanmahdi_ir
@souzanchi
اینو 👆 امروز دیدم و هنوز گوش ندادم
ولی چون واژه زیدیه و تقیه توش بود، حدس می زنم موافق فرمایش مرحوم آقای بهجت باشه 💪
هدایت شده از محمد
در مورد صوت 12 دقیقه ای تون در مورد رزق و روزی؛ به نظر میرسه اون بیت سعدی که فرمودید ترجمانی از این روایت باشه که هم در کافی شریف اومده هم در تهذیب شیخ ره هم در علل الشرایع:
ِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَسَّعَ فِي أَرْزَاقِ الْحَمْقَى لِيَعْتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَيْسَ يُنَالُ مَا فِيهَا بِعَمَلٍ وَ لَا حِيلَةٍ.
حالا سوال من اینه که اولاً این احمق تو روایت یعنی چی؟
بعد فهم شما از روایت چیه؟ البته درسته که روایت یک چیز عامی نیست که بگیم طبق روایت هر کی احمقه رزقش زیاده و هر کی رزقش زیاده لابد احمقه و هر کی عاقله رزقش کمه و هر کی رزقش کمه عاقله. اما خب یعنی اینم یه سنتی هست دیگه. یعنی مواردی هست که یه احمق رزقش زیاده تا عقلاء درس بگیرند.
اما لااقل مشاهدات شخصی من اینو میگه هر کسی پولداره و وسعت رزق داره از چند حال خارج نیست:
یا بچه پولداره یعنی باباش پولدار بوده که خب باید منتقل بشیم به پولداری باباش!
یا پدر خودشو از کار زیاد در آورده. 10 جا کار کینه از 6 صبح تا 12 شب 3 شیفت و 4 شیفت کار کنه این ور اون ور تا شاید به نون و نوایی برسه
یا حالا به تعبیر دنیوی شانس بهش رو کرده هر چند در نگاه توحیدی شانس معنی نداره؛ اما خب مسامحتاً میگیم شانس! مثلاً زمینی داشته یه جایی 2زار نمیرزیده یهو میخواسته اتوبان از توش رد بشه یا مثلاً میخواستن اونجا مجتمعی چیزی بسازن یا هر علت دیگه زمین شد اونجا متری کلی و از این ایشون به نون و نوایی رسید و شد اول پولداریش!
یا اتفاقاً تو بعد اقتصادیش آدم می بینه شم داشته؛ اهل تدبیر بوده؛ اهل ابتکار بوده؛ اهل خلاقیت بوده. یعنی شرایط زمانی و مکانی مناسب شغل مناسب تدبیر مناسب ابتکار خلاقیت و ... که باعث شده پولدار بشه!
بله ممکنه این آدم مثلاً 4 تا بحث دینی یا سیاسی باهاش بکنیم بگیم بابا چقدر شوته طرف! 2 زار سواد نداره. هر رو از بر تشخیص نمیده. اولیات حتی بحث منطقی بلد نیست. مثل راننده تاکسیا داره حرف میزنه و ...
اما وقتی وارد بعد اقتصادیش میشیم؛ می بینیم اتفاقاً اهل شم بوده تدبیر داشته خلاقیت داشته ابتکار داشته و .... که پولدار شده!
پس حالا کلاً فهم و تحلیل شما از روایت چیه؟
هدایت شده از محمد
همچنین در مورد اینکه فرمودید فقراء یا اقشار متوسط به پایین بیشتر از پولدارا صاحب اولاد شدند و دارند زندگی پر جمعیت تری رو اداره می کنند
بله درسته!
اما کیفیت زندگی هم به نظرم مهمه
خونه چند متری کجای شهر با چه سطحی از امکانات
چه ماشینی
چه میزان مصرف گوشت
چه میزان مصرف لبنیات
چه میزان مصرف میوه جات
چند وقت یکبار سفر رفتن و چطور سفر رفتن(مثلاً سفر با اتوبوس یا قطار یا پرواز؛ سکونت در یک حسینه در مقصد یا در هتل معمولی یا در هتل با کلاس؛ مدت سفر و ...)
چقدر تفریح کردن
چه مدلی گوشی موبایل داشتن
و و و و
هدایت شده از دین پرست
یکی از اشکالات متنی نقل عقبة بن سمعان اینه که در نقل ماجرای دیدار امام با عمرسعد تصریح کرده اند که حضرت، همه را مرخص کردند و هیچ کسی جز امام و عمر آنجا نبودند و هیچ کسی گفتگوی آنها را نشنید.
حتی اگر بپذیریم که امام چنین سخنانی به عمر نگفته اند، دست کم بر اساس عقیده مشهور شیعه، امام مجال را برای ساختن چنین دروغی به عمر سعد داده اند.
تاريخ الطبري: قالَ أبو مِخنَفٍ: حَدَّثَني أبو جَنَابٍ عَن هانِئِ بنِ ثُبَيتٍ الحَضرَمِيِّ وكانَ قَد شَهِدَ قَتلَ الحُسَينِ عليه السلام قالَ: بَعَثَ الحُسَينُ عليه السلام إلى عُمَرَ بنِ سَعدٍ عَمرَو بنَ قَرَظَةَ بنِ كَعبٍ الأَنصارِيَّ: أنِ القَنِي اللَّيلَ بَينَ عَسكَري وعَسكَرِكَ.
قالَ: فَخَرَجَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ في نَحوٍ مِن عِشرينَ فارِسا، و أقبَلَ حُسَينٌ عليه السلام في مِثلِ ذلِكَ، فَلَمَّا التَقَوا أمَرَ حُسَينٌ عليه السلام أصحابَهُ أن يَتَنَحَّوا عَنهُ، و أمَرَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ أصحابَهُ بِمِثلِ ذلِكَ.
قالَ: فَانكَشَفنا عَنهُما بِحَيثُ لا نَسمَعُ أصواتَهُما ولا كَلامَهُما، فَتَكَلَّما فَأَطالا حَتّى ذَهَبَ مِنَ اللَّيلِ هَزيعٌ «1»، ثُمَّ انصَرَفَ كُلُّ واحِدٍ مِنهُما إلى عَسكَرِهِ بِأَصحابِهِ.
وتَحَدَّثَ النّاسُ فيما بَينَهُما ظَنّا يَظُنّونَهُ أنَّ حُسَينا عليه السلام قالَ لِعُمَرَ بنِ سَعدٍ: اخرُج مَعي إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ ونَدَعُ العَسكَرَينِ. قالَ عُمَرُ: إذَن تُهدَمَ داري، قالَ: أنَا أبنيها لَكَ، قالَ: إذَن تُؤخَذَ ضِياعي، قالَ: إذَن اعطِيَكَ خَيرا مِنها مِن مالي بِالحِجازِ. قالَ: فَتَكَرَّهَ ذلِكَ عُمَرُ.
قالَ: فَتَحَدَّثَ النّاسُ بِذلِكَ، وشاعَ فيهِم مِن غَيرِ أن يَكونوا سَمِعوا مِن ذلِكَ شَيئا ولا عَلِموهُ.
قالَ أبو مِخنَفٍ: و أمّا ما حَدَّثَنا بِهِ المُجالِدُ بنُ سَعيدٍ وَالصَّقعَبُ بنُ زُهَيرٍ الأَزدِيُّ وغَيرُهُما مِنَ المُحَدِّثينَ، فَهُوَ ما عَلَيهِ جَماعَةُ المُحَدِّثينَ، قالوا: إنَّهُ قالَ: اختاروا مِنّي خِصالًا ثَلاثا: إمّا أن أرجِعَ إلَى المَكانِ الَّذي أقبَلتُ مِنهُ، وإمّا أن أضَعَ يَدي في يَدِ يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ، فَيَرى فيما بَيني وبَينَهُ رَأيَهُ، وإمّا أن تُسَيِّروني إلى أيِّ ثَغرٍ مِن ثُغورِ المُسلِمينَ شِئتُم، فَأَكونَ رَجُلًا مِن أهلِهِ، لي ما لَهُم، وعَلَيَّ ما عَلَيهِم.
قالَ أبو مِخنَفٍ: فَأَمّا عَبدُ الرَّحمنِ بنُ جُندَبٍ فَحَدَّثَني عَن عُقبَةَ بنِ سِمعانَ قالَ: صَحِبتُ حُسَينا، فَخَرَجتُ مَعَهُ مِنَ المَدينَةِ إلى مَكَّةَ، ومِن مَكَّةَ إلَى العِراقِ، ولَم افارِقهُ حَتّى قُتِلَ، ولَيسَ مِن مُخاطَبَتِهِ النّاسَ كَلِمَةٌ بِالمَدينَةِ، ولا بِمَكَّةَ، ولا فِي الطَّريقِ، ولا بِالعِراقِ، ولا في عَسكَرٍ إلى يَومِ مَقتَلِهِ إلّا وقَد سَمِعتُها.
ألا وَاللّهِ، ما أعطاهُم ما يَتَذاكَرُ النّاسُ وما يَزعُمونَ؛ مِن أن يَضَعَ يَدَهُ في يَدِ يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ، ولا أن يُسَيِّروهُ إلى ثَغرٍ مِن ثُغورِ المُسلِمينَ، ولكِنَّهُ قالَ: دَعوني فَلَأَذهَبُ في هذِهِ الأَرضِ العَريضَةِ حَتّى نَنظُرَ ما يَصيرُ أمرُ النّاسِ.
هدایت شده از Sayyed
استاد
واقعا که....
مردم رو میفرستین در لونه حافظ و سعدی؟؟!😔
اولین مصدر و منبعِ پیشنهادهای سه گانه ی حضرت به عمر سعد، تاریخ ارشادِ شیخ مفید است
♦️بنده در این چند روز در صددِ توضیح و توجیه و پیدا کردنِ شواهد و قرائن روایی و تاریخی برای فرمایش مرحوم آقای بهجت بودم و بس♦️
هدایت شده از اَلمَجَالِس | Al-majales
منبر شب چهارم محرم ۱۴۴۵_22-07-23_21-25-17-937 (1).mp3
20.13M
*سیمای سید الشهدا علیه السلام در قرآن*
جلسه چهارم
🔸پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله علاقه ویژه و محبت عجیبی به امام حسین علیه السلام داشتند، چند نمونهٔ دیگر..
🔹آیه ۳۳ سوره اسراء {وَلاٰ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖی حَرَّمَ اللّٰهُ اِلّاٰ بِالْحَقِّ٭ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْناٰ لِوَلِیِّهٖ سُلْطاٰنًا فَلاٰ یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ٭ۖ اِنَّهُۥ كاٰنَ مَنْصُورًا}
🔸عاقبت قاتلین سید الشهدا علیه السلام
🔹انتقام خدا برای سید الشهدا علیه السلام در آیه مذکور
🔸ارتباط ویژهٔ سيد الشهدا علیه السلام با فرزندش امام زمان عجل الله فرجه الشریف طبق آیه مذکور
🔹آثار گریه بر امام حسین علیه السلام
🔸روضه حضرت حرّ بن یزید ریاحیّ رحمة الله علیه
🆔 Al-majales | اَلمَجَالِس : @al_majales
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفارش آیت الله بهجت به مبلّغین:
آنچه می دانید بگویید
آنچه نمی دانید نگویید
در مشکوکات هم احتیاط کنید
درس فقهِ مرحوم آقای بهجت خیلی قابل استفاده نبود
چون از روی کتاب جواهر می خواندند و گهگاهی نکته ای می فرمودند
شاگردان قدیمیِ ایشان می گفتند: اگر صبر و حوصله داشتی باشی، هفته ای یکی دو نکته گیرت می آید
اوائل دهه شصت، بحث صلاة الجماعة جواهر را شروع کرده بودند و تا سال ۸۸ که فوت کردند، به کتاب الجهادِ جواهر رسیده بودند
به نظرم تا دو سه روز قبل از فوتشان درسشان برقرار بود
خوشبختانه تمام صوت های جواهرشان از صلاة الجماعة تا جهاد، موجود است
هدایت شده از اَلمَجَالِس | Al-majales
منبر شب پنجم محرم ۱۴۴۵_23-07-23_00-16-31-240.mp3
18.9M
*سیمای سید الشهدا علیه السلام در قرآن*
جلسه پنجم
🔸مقام عجیب انصار امام حسین علیه السلام
🔹توضیحاتی بیشتر پیرامون آیه ۳۳ سوره اسراء {وَلاٰ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتٖی حَرَّمَ اللّٰهُ اِلّاٰ بِالْحَقِّ٭ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْناٰ لِوَلِیِّهٖ سُلْطاٰنًا فَلاٰ یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ٭ۖ اِنَّهُۥ كاٰنَ مَنْصُورًا}
🔸امام زمان خواهان خدمت به امام حسین و امام حسین علیه السلام خواهان خدمت به امام زمان عجل الله فرجه میباشند.
🔹نصرت امام زمان علیه السلام در این دوره به چیست؟
🔸روضه حضرت عبدالله بن الحسن علیهماالسلام
🆔 Al-majales | اَلمَجَالِس : @al_majales
دیشب بعد از منبر، یکی از برادران سپاهی که مسئول حراست بود، گفت: حاج آقا چند دقیقه باهاتون عرضی دارم
او را به محل استقرار خود دعوت کردم
گفت: جریانِ زن زندگی آزادی در شهرستان ما خیلی فعاله و چند تا عکس هم به من نشان داد
و اینها ۲۵ شهریور (سالمرگِ مهسا) یک فراخوان گسترده داده اند
شما در منبرهاتون به این موضوع ورود و مردم را روشن کنید
گفتم:
ادامه دارد😁😁😁
هدایت شده از هماندیشی
حفظ کتب ضلال، از دسترس علماء و فضلاء!
وضعیت عجیبیاست گاهی وقتها با عموم مردم که صحبت میکنم میبینم شبهاتی مطرح میکنند که من از آنها بیاطلاعم. میگویم: «این شبهات را از کجا آوردهای؟!»
میگویند: «اینها همگی در سایتها هست! تازه اینها چیزهاییاست که میتوانیم جلوی شما بگوییم!»
به برخی اساتید حوزه وقتی میگویم: «فلان شبهاتی که علیه اسلام و دستورات اسلام منتشر شده را دیدهای؟!» میگوید: «نه!» میگویم: «مغازهدار محلهی ما هم آنها دیده! تو چطور ندیدهای؟!»
کافهچیها، پنچریها، بقالیها، بچههای دبیرستانی و عموم مردم، اطلاعشان نسبت به شبهات و تنقیصات حکومت دینی، از ما طلبهها بیشتر است.
این چه فیلترینگیاست که نتیجهاش حفظ کتب ضلال از دسترس اهل علم و در اختیار عموم مردم قرار گرفتن همهی آنهاست! و ما چه مرزبانانی هستیم که از ثغور وارد شده بر حدود شریعت بیاطلاعیم؟!
باید برای فیلترینگ و نیز بیاطلاعی علماء و فضلا از شبهات دینی فکری کرد.
https://eitaa.com/farbehi
چون خیلی از طلبه ها از باب این که استفاده از فیلتر شکن، اشکال شرعی دارد! آن را دانلود و نصب نمی کنند
و در نتیجه از شبهات طرح شده در تلگرام و اینستا بی اطلاعند😔