eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞درخواست حجت الاسلام حامد #کاشانی از ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی حرم ها در برنامه سحرگاهی شبکه سه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال خواهشمندم بفرمایید چرا زن باید قضای روزه های ماه رمضان که عذر شرعی دارد را بپردازد.آیا دستور خداوند است.زن که هیچ دخالتی در این کار ندارد.خیلیها هستن که قضای ان را نمی دهند.نظر شما چیست؟ ✅پاسخ زن باید قضای روزه های زمان عادت را بجا اورد و پرداخت کفاره آن روزه ها لازم نیست. اما در نماز نیازی نیست که قضای نمازهای گذشته را بجا اورد ❗️درباره فلسفه این حکم در برخی روایات چنین امده است : 👌با توجه به این‌که ایام عادت در هر ماه تکرار می‌شود؛ از این جهت نماز در هر ماه ترک می‌شود و پس از آن علاوه بر نمازهای یومیه هر روز، باید قضای آن چند روز را نیز بر آن بیفزاید و این موجب مشقت و زحمت است؛ از این جهت قضای نماز برداشته شده است، امّا روزه در طول سال فقط در یک ماه ترک می‌شود و قضای آن مشقت مضاعفی ندارد، پس باید قضا کند. 🔴مرحوم صدوق در عیون الاخبار وعلل الشرایع از امام رضا می اورد: « اگر سؤال شود: پس چرا وقتى زن از حیض پاک شد روزه‏اش را باید قضا کند، ولى نمازش قضا ندارد؟ در جواب گفته مى‏‌شود: این حکم علّت‏هاى بسیار دارد، از جمله آن: 1⃣روزه مانع نمى‏‌شود از این‌که زن خدمت خود و شوهر نموده، خانه‌‏اش را اصلاح کرده، به امور خود پرداخته و مشغول فراهم کردن معیشت باشد، ولى نماز از تمام این امور ممانعت مى‌‏کند؛ زیرا نماز در روز و شب چند مرتبه تکرار مى‌‏شود؛ لذا به ملاحظه اشتغالاتى که براى زن هست قضای نمازها بر او بسیار مشکل است، در حالى‌که روزه این‌طور نیست. 2⃣. در نماز رنج و مشقّت و پرداختن به ارکان نماز مى‏‌باشد و حال آن‌که روزه این‌گونه نیست، بلکه مجرد ترک طعام و شراب بوده و اصلاً پرداختن به ارکان در آن وجود ندارد. 3⃣ هیچ وقتى فرا نمى‏‌رسد، مگر آن‌که در آن نمازى جدید واجب مى‌‏گردد، چه در روز و چه در شب و حال آن‌که روزه چنین نیست؛ زیرا هر روزى که فرا مى‌‏رسد این‌طور نیست که روزه‌‏اش واجب باشد، ولى در نماز هر وقتى که حادث گردد نماز در آن وقت واجب مى‌‏باشد. 📚علل الشرایع ج1 ص294 📚عیون الاخبار ج2 ص119 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال وقتی در کشور کافران زلزله می شود به این نتیجه می رسند که باید خانه های ضد زلزله بسازند، در کشور مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدا از آسمانها آنها را تنبيه کرده است. وقتی خشکسالی میشود کافران به این نتیجه می رسند كه آب و هوا تغییر کرده و برای آن باید راه و چاره ای بیابند، مسلمانان به این نتیجه می رسند كه نماز کم خوانده شده و موی زنان بیرون بوده و خدا از آنان انتقام گرفته است. در جامعه کافران وقتی وضعیت اقتصادی خراب شود به این نتیجه می رسند که سازماندهی و مدیریت اقتصادی كشور اشکال داشته و صادرات و واردات تنظیم نبوده و باعث رکود اقتصادی شده است، در جامعه مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدا آنها را در فقر قرار داده تا ایمان آنها را آزمایش کند. در جامعه کافران وقتی یک بیماری همه گیر شود، علت بیماری را کشف کرده و برای درمان آن واکسن و آنتی ویروس و دارو اختراع میکنند، در جامعه مسلمانان تصور میکنند بلای آسمانی نازل شده و دلیل آن کفر گویی بوده است... آنها نان هوشمندی شان را می خورند ⭕️ما شلاق جهالت مان را... ✅پاسخ از دیدگاه اسلام علت حوادث عالم سه چیز می تواند باشد 1- مواردی که علت طبیعی دارد و حادثه واقع شده ناشی از فعل و انفعال طبیعت است چرا که تزاحم عوامل مادی ناشی وقوع این گونه حوادث در عالم است 👌اسلام در این موارد بر مسلمین واجب کرده است که به دنبال علومی برود که با این حوادث مقابله کرده و جامعه انسانی را نجات بخشد. ❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین می اورد: « علومی که برای زندگی انسان ها نافع است گاه جنبه مادی دارد مانند تمامی علومی که برای زندگی مادی انسان ها لازم است نظیر پزشکی ،کشاورزی،فنون دفاعی ،صنایع سبک و سنگین و ... و می دانیم این اگر این علوم نباشد وزندگی مادی انسان به طور معقول اداره نشود مشکلات معنوی فراوانی به دنبال خواهد داشت به همین دلیل این علوم در اسلام به عنوان واجب کفایی معرفی شده است یعنی هر گروهی لازم است به دنبال بخشی از این علوم برود تا همه نیازهای مادی جامعه اسلامی تامین گردد و اگر در یک رشته به اندازه کافی متصدیانی نداشته باشد وجوب عینی پیدا می کند» 📚پیام امام ،ج9 ص506 ❗️روایات متعددی از اهل بیت در این زمینه امده است که می توان همین حکم را از آن ها استفاده کرد 📚بحار الانوار ج1 ص163 ♦️از سوی دیگر در تعالیم اسلامی وارد شده است که نباید صرف توجه شما در برخورد با این حوادث عوامل طبیعی و مادی باشد بلکه در کنار این باید به دو نکته دیگر نیز توجه کنید 1⃣بخشی از این حوادث ناشی از اهمال و کوتاهی خود انسان ها است .برای مقابله با آن باید دست از این کوتاهی برداشته و امور را با دقت پیش ببرد چنان که فرمود: « انچه از بدی به سوی تو میرسد از ناحیه خود توست» 📓نسای 79 2⃣در کنار توجه به عوامل و اسباب طبیعی و مادی ،یک سری عوامل معنوی نیز در بروز حوادث دخالت دارد .لذا برای مقابله با حوادث و مشکلات باید هر دو جهت چه اسباب مادی و چه اسباب معنوی را لحاظ کرده انگاه برای حل مشکلات اقدام کنید چنان که امام رضا فرمود: « هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند خداوند بلاهای تازه و ناشناخته را بر انها مسلط می سازد» 📚بحار الانوار ج70 ص354 ❗️حاصل انکه اسلام برای مقابله با حوادث و مشکلات سه راه پیشنهاد می کند: این که به عوامل مادی و طبیعی توجه شود و علوم لازم در این زمینه کسب شود دیگر انکه به نقش خود در ایجاد و سبب سازی وقوع این حوادث و مشکلات توجه شود و در مرحله سوم چنان نباشد که تمام توجه به عوامل مادی باشد بلکه عوامل معنوی را نیز لحاظ کرده و با امادگی و لحاظ هر سه جنبه مشکلات را حل کند ⚫️اگر افرادی به این دستور اسلامی عمل نمی کنند نقصی بر تعالیم اسلام وارد نیست بلکه انان باید اعمالشان را مطابق دستورات اسلام تنظیم کنند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
26.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_مبارک_رمضان 🎥خدایا ببخش 🎤 محمود #کریمی #نماهنگ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال نقدى بر اسلام و قرآن: شپش تو بارگاه الهی چکار می‌کرد؟ یکی از شکنجه‌های(عذاب‌های) الله برای مردم مصر، بارش شپش بود، الله است دیگه! ممکنه همه جور عذاب نازل کنه، اما داستان بارش شپش خیلی جالبه، این شپش مستقیماً از بارگاه باریتعالی نازل شده است..... 1- آیا خود الله شپش داشت.؟؟؟؟ 2- آیا فرشتگان الله شپش داشتند.؟؟؟ 3- در بارگاه حق تعالی کارخانه‌ی تولید شپش وجود دارد.؟؟ البته نزول شپش تنها نبود، بارش قورباغه، ملخ و خون هم همراه نزول شپش بود:به آیه قرآنی آن هم توجه کنید : فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِين )اعراف/133 ) ترجمه:پس بر آنان(مردم مصر) طوفان و ملخ و شپش و قورباغه‌ها و خون را به صورت نشانه هايى آشكار فرستاديم ، باز سركشى كردند و گروهى بدكار بودند ✅پاسخ جدا انسان از جهل و تعصب شما به شگفت می اید که چگونه سعی می کنید با تدلیس و دروغ به اسلام حمله اورید ❓مگر خداوند می گوید فارسلنا علیهم من السمائ... که ایه را ترجمه می کنید خداوند از اسمان این بلاها را بر انان نازل کرد ♦️ماده ارسل وقتی با « علی» بیاید به معنای مسلط کردن است نه از اسمان فرستادن 📚معجم الوسیط،ماده رسل 👌خداوند می گوید ما بلاها را پشت سر هم بر ان قوم لجوج مسلط ساختیم 1⃣نخست بر انان طوفان را مسلط ساختیم.طوفان در لغت عرب بیشتر به سیلابها و امواج گردنده و کوبنده ای گفته می شود که خانه ها را ویران کند و درختان را از ریشه می کند 2⃣سپس می گوید ملخ را بر زراعتها و درختان انها مسلط ساختیم 3⃣بار سوم« قمل» را بر انان مسلط ساختیم. ❗️در مورد قمل گفته شده است که نوعی افت نباتی بوده است که به غلات انها افتاد وهمه را فاسد کرد 4⃣در مرحله چهارم خداوند نسل قورباغه را چنان افزایش داد که به صورت یک بلا زندگی انها را فرا گرفت .همه جا قورباغه های کوچک و بزرگ حتی در خانه ها و اطاقها و ظروف غذا مزاحم انان بودند 5⃣در مرحله پنجم خداوند خون را بر انان مسلط ساخت چنان که بیشتر مفسران گفته اند رودخانه عظیم نیل به رنگ خون در آمد آن چنان که برای هیچ مصرفی قابل استفاده نبود 📚تفسیر نمونه،ج6 ص320 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓فلسفه واجب شدن روزه ماه رمضان چیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ 1⃣ اثرات تربیتی، اجتماعی، و بهداشتی روزه؛ ❗️روزه ابعاد گوناگونی دارد، و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان می گذارد، که از همه مهمتر بعد اخلاقی و فلسفه تربیتی آن است 👌از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف و اراده انسان را قوی ، و غرائز او را تعدیل می کند . 🔷روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او می تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد. ❕در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می رود، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها می رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم دوامند اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده می شوند، و می خشکنداما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوه ها و بیابانها می رویند و نوازشگر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفانهای سخت، و آفتاب سوزان، و سرمای زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سختکوش و سخت جانند!. 👌روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می دهد و با محدودیتهای موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می بخشد، و چون غرائز سرکش را کنترل می کند بر قلب انسان نور و صفا می پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می دهد، جمله لعلکم تتقون (باشد که پرهیزگار شوید) اشاره به همه این حقایق است . 🔶بقره183 👌و نیز حدیث معروف «روزه سپری است در برابر آتش دوزخ » اشاره به همین موضوع است . 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 256. 🔷در حدیث دیگری از علی علیه السلام می خوانیم که از پیامبر پرسیدند: «چه کنیم که شیطان از ما دور شود؟ فرمود: روزه روی شیطان را سیاه می کند، و انفاق در راه خدا پشت او را می شکند، و دوست داشتن به خاطر خدا، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می کند، و استغفار رگ قلب او را می برد» 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255. 🔷در نهج البلاغه به هنگامی که امیر مؤمنان علی فلسفه عبادات را بیان می کند به روزه که می رسد چنین می فرماید: «خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد» 📚نهج البلاغه کلمات قصار شماره 252. 👌و نیز در حدیث دیگری از پیامبر می خوانیم :«بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده ) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند.» 🔷مرحوم صدوق در معانی الاخبار در شرح این حدیث می نویسد انتخاب این نام برای این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه داران از این در وارد می شوند چنان سیراب می گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد. 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 252.*** 👌ادامه پاسخ ❗️❗️❗️👇👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇❗️❗️❗️ 2⃣اثر اجتماعی روزه 👌بر کسی پوشیده نیست . روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند، و هم با صرفه جوئی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنها بشتابند. ❗️❗️البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مساله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی میدهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد، و این به خاطر آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیاء معمولا هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند» 📚وسائل الشیعه جلد 7 باب اول کتاب صوم صفحه 3 ❓راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند باز هم این همه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت ؟! 3⃣اثر بهداشتی و درمانی روزه 👌در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزآسای امساک در درمان انواع بیماریها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست، کمتر طبیبی است که در نوشته های خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد، زیرا می دانیم عامل بسیاری از بیماریها زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی جذب نشده به صورت چربی های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند، این مواد اضافی در لابلای عضلات بدن در واقع لجنزارهای متعفنی برای پرورش انواع میکربهای بیماریهای عفونی است، و در این حال بهترین راه برای مبارزه با این بیماریها نابود کردن این لجنزارها از طریق امساک و روزه است . 🔶روزه زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را خانه تکانی می کند. ❗️بعلاوه یک نوع استراحت قابل ملاحظه برای دستگاه های گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنها است، و با توجه به اینکه این دستگاه از حساسترین دستگاه های بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد. 👌بدیهی است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام افطار و سحور نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود. 🔶الکسی سوفورین دانشمند روسی در کتاب خود می نویسد: «درمان از طریق روزه فائده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن، دملهای خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست )، بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد .معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهائی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیخته شده همانند: سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می بخشد» 📚روزه روش نوین برای درمان بیماریها صفحه 65 چاپ اول. 👌در حدیث معروفی پیغمبر اسلام می فرماید: «روزه بگیرید تا سالم شوید» 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255. 👌و در حدیث معروف دیگر نیز از پیغمبر رسیده است «معده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروها» 📚 (بحار الانوار جلد 59 ص290 💠 _از_تفسیر_نمونه ج1 ص628 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال طبق چه ادله ای می گویید قرآن تحریف نشده است ♦️پاسخ 1⃣حکم عقل: عقل بدیهی حکم می کند که قران کریم از هر گونه تغییر و تبدیل و تحریف مصون باشد زیرا روشن است که قران کتاب متروک و فراموش شده ای نبود که کسی بتواند چیزی از آن بکاهد یا چیزی بر آن بیفزاید .کاتبان قران که تعداد انها را از 14 نفر تا حدود400 نفر نوشته اند به محض اینکه ایه ای نازل می شد ثبت و ضبط می کردند . ♦️صدها حافظ قران در عصر پیامبر بودند که به محض نزول ایات ان را حفظ می کردند ،قرائت قران در ان زمان مهمترین عبادت محسوب میشد و شب و روز تلاوت و قرائت میشد 💢اضافه بر این که قران قانون اساسی اسلام و ایین زندگی مسلمین بود ودر تمام زندگی انها حضور داشت عقل و خرد می گوید چنین کتابی ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود 📚شیعه پاسخ می گوید،ایت الله مکارم،ص26 2⃣قاعده لطف: تحریف نشدن قران مقتضای قاعده لطف است .لطف عبارت است از انجام کاری که بنده را به طاعت نزدیکتر واز معصیت دور می کند .این معنا به حکم عقل بر خداوند واجب است وشکی نیست که قران سند اصلی برای اعتبار اسلام و نبوت پیامبر است .و اساس چنین دینی باید باقی بماند و ستون های ان محکم باشد و هیچ گاه در معرض هواهای نفسانی بدعت گذاران قرار نگیرد.از این رو به مقتضای قاعده لطف قران از تحریف مصون بوده و هست و خداوند ان را حفظ کرده است 📚شیعه شناسی،رضوانی،ج1 ص283 3⃣ایات قران: چگونه تحریف در قران ممکن است در حالی که خداوند حفظ و صیانت از آن را تضمین کرده است و می فرماید: « ما خودمان قران را بر تو نازل کردیم و خود نگهبان ان هستیم وان را حفظ می کنیم» 📓حجر ۹ ♦️ومی فرماید: « این کتابی است قطعا شکست ناپذیر که هیچ گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ ان نمی اید چرا که از سوی خداوند حکیم و حمید است» 📓فصلت 41 و42 4⃣اخبار عرضه احادیث بر قران: روایات بسیاری از ائمه نقل شده است که می گوید روایات را بر قران عرضه کنید ان چه را که موافق قران بود بپذیرید و مخالف ان را رد کنید .شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه این احادیث را گرد اورده است 📚وسایل الشیعه،ج27 ص106 باب 9 ♦️امام صادق فرمود: « بر هر حقی حقیقتی است و بر هر درستی نوری انچه را موافق کتاب خداست بگیرید و انچه را مخالف کتاب خداست واگذارید» 📚الکافی ج1 ص79 ♦️این که در روایات قران معیار و ملاک قرار گرفته است نشان دهنده این است که قران از هرگونه تحریف و زیاده و کمی مبرا بوده و الا صلاحیت معیار قرار گرفتن را نخواهد داشت 5⃣در حدیث معروف و متواتر ثقلین پیامبر گرامی فرمود: « من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم کتاب خدا وعترتم که اگر به انها تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید» ♦️این روایت گذشته از انکه به طور متواتر در کتب شیعه نقل شده است 📚بحار الانوار ج23 ص104 باب7 ❗️متواترا در مسانید اهل سنت نیز امده است که ما در پیام های گذشته به ان اشاره کرده ایم ⁉️اگر قران دستخوش تحریف شده بود چگونه می توانست پناهگاهی مطمئن باشد و مردم را از هر گونه گمراهی رهایی بخشد 👌در این باره ادله دیگری نیز است که در فرصت های بعدی به ان اشاره می کنیم ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال با یه آتیست بحث می کردم در اثبات وجود خدا میگفت قبول دارم که در عالم نظم دقیقی است اما قبول ندارم این نظم از یه فاعل با شعور صادر شده بلکه خود بخود با یه انفجار به وجود اومده ✅پاسخ براى پى بردن به این رابطه (رابطه نظم و علم) و این که امکان ندارد این جهان منظم خود به خود به وجود امده باشد و حتما خداوندی عالم و توانا این عالم را به وجود اورده از چند دلیل مى توان کمک گرفت : ♦️ 1⃣نخست وجدان است: ♦️با اینکه بسیارى از علماى بزرگ و دانشمندان و مخترعان و هنرمندان چیره دست را هرگز ندیده ایم، و تنها اثرى از آنها به جاى مانده؛ ولى هنگامى که با این آثار، کتاب ها، صنایع، تابلوهاى نفیس، ساختمان هاى بدیع مواجه مى شویم؛ بدون احتیاج به هرگونه دلیل، به عقل و ذوق و علم و مهارت صنعتى و هنرى آنها اعتراف مى کنیم. حال چگونه می توانیم بگوییم عالمی به این بزرگی بدون انکه از منبع علمی صادر شده باشد وجود یافته است 2⃣براى اثبات این رابطه علاوه بر وجدان، از دلیل منطقى نیز مى توان کمک گرفت؛ ♦️ زیرا براى به وجود آمدن یک ساختمان منظّم حداقل باید در هفت مرحله انتخابگرى صورت گیرد. 👌مثلا اگر یک عمارت باشکوه و زیبا و محکم را در نظر بگیریم، نخست از نظر جنس مصالح، و بعد از نظر مقدار و کمیّت آن، و سوم از نظر کیفیّت این مصالح، و چهارم از نظر اشکال و اندازه هاى مختلف، و پنجم از نظر ایجاد هماهنگى در میان اجزاء، و ششم از نظر تناسب در میان آنها، و هفتم از نظر قرار گرفتن هریک از اجزاء در جاى مناسب خود باید انتخابى حساب شده داشته باشیم. ❗️این انتخابات هفت گانه هریک باید بر طبق علم و آگاهى و حساب و کتاب، و گاهى محاسبات بسیار دقیق انجام گیرد؛ و اینجا است که هرگاه با یک چنین عمارتى روبروت مى شویم یقین پیدا مى کنیم که سازنده آن بى شک علم و دانش و آگاهى فراوانى داشته است. ♦️حال چگونه می توانیم بگوییم عمارت و ساختمان هستی خود بخود به وجود امده است 3⃣این رابطه (رابطه نظم و علم) را از طریق دیگرى (از طریق برهان ریاضى) نیز مى توان اثبات کرد. ♦️حساب احتمالات که امروز به صورت یک رشته مستقل علمى در دانشگاه ها درآمده؛ در بحث رابطه نظم و علم بسیار کارگشا است، و این همان چیزى است که ما در زندگى به طور اجمال آن را درک کرده ایم؛ ولى حساب احتمالات آن را در یک شکل ریاضى روشن منعکس مى کند. 🔵ما هرگز باور نمى کنیم یک انسان بى سواد بتواند با استفاده کردن از تصادف ها، کتابى پر محتوا مثلا در زمینه فلسفه یا ادبیات و شعر یا طب به وجود آورد. به این معنى که یک ماشین تایپ در اختیار او بگذاریم و او بى آنکه حروف را بشناسد پشت سر هم انگشت هاى خود را روى دکمه هاى ماشین فشار دهد. نه تنها یک کتاب علمى که حتى یک نامه کوچک هم نمى شود با استفاده از این تصادف ها نوشت. زیرا اگر حروف یک ماشین تحریر را فقط سى رقم فرض کنیم - البته بسیار بیشتر است چون بعضى از حروف چند صورت مختلف دارد؛ مثلا «ب» اول و «ب» وسط و «ب» آخر و «ب» مفرد چهار صورت مختلف «ب» را تشکیل مى دهد - در اینجا حساب احتمالات مى گوید پیدایش تصادفى کلمه دو حرفى «من» یک احتمال از نهصد احتمال است ( 900 1 = 30 1 × 30 1) و احتمال پیدایش یک کلمه سه حرفى، یک احتمال از 27 هزار احتمال است، و هنگامى که به کلمه پنج حرفى برسیم از مرز 21 میلیون نیز خواهیم گذشت! 👌حال اگر حروف موجود در یک نامه کوتاه، فقط یکصد حرف باشد؛ مجموعه احتمالات آن، یک عدد 30 به توان 100 خواهد بود که نامه مورد توجّه ما یک احتمال از این عدد فوق العاده عظیم است. یعنى یک عدد کسرى که صورت آن یک و مخرج آن یک عدد 3 که در طرف راست آن یکصد صفر باشد، مخرج این کسر از بزرگى به حساب نمى آید، و چیزى در این عالم به بزرگى این عدد نمى رسد. 👌براى روشن شدن این حقیقت کافى است بدانیم اگر تمام اقیانوس هاى روى زمین را قطره قطره کنیم و بشماریم تعداد آنها از عددى که تنها بیست و یک صفر در کنار آن باشد کمتر است! با این حساب اگر یک کتاب هزار صفحه اى را حساب کنیم عدد احتمالات به قدرى عظیم مى شود که احتمال تصادفى عدد کسرى آن با صفر مساوى خواهد بود؛ یعنى عادتآ محال است. (دقت کنید.) ❗️به همین دلیل اگر کسى مدّعى شود؛ مثلا: بو على سینا، نویسنده کتاب قانون در طب مطلقآ سواد نداشته و سعدى نیز ابدآ ذوق شعرى نداشته، و انیشتاین چیزى از ریاضیات نمى دانسته، و سازندگان بناهاى معروف تاریخى دنیا کمترین اطلاعى از معمارى نداشته اند، و آثارى که از همه اینها باقیمانده صرفآ بر اثر تصادف و حرکات ناآگاهانه دست آنها روى صفحات کاغذ، و یا روى مصالح ساختمانى پدید آمده! مسلّمآ اگر کسى چنین چیزى بگوید؛ اگر شوخى نکند حتمآ دیوانه اش مى خوانیم. ♦️کوتاه سخن اینکه: رابطه نظم و علم آنچنان روشن است که بسیارى از علوم و دانش هاى بشرى بر آن استوار است. ♦️مثلا قسمت مهمی از تاریخ تمدن بش
ر از مطالعه و بررسى آثار جالبى که از پیشینیان باقیمانده است نوشته شده؛ و دانشمندان با مطالعه آثارى که در حفّارى ها به دست مى آوردند، و یا آثارى که در قبور اقوام پیشین و معابد آنها به دست آمده پی به سطح فرهنگ و تمدّن و چگونگى اعتقادات آنها مى برند؛ در صورتى که اگر رابطه نظم و علم را انکار کنیم همه این استنباط ها فرو مى ریزد. 📚تفسیر پیام قران ،ایت الله مکارم،ج2 ص56 به بعد ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔دليل وجوب گرفتن در چیست❗️❗️ 💠💠 👌دلیل ، روزه ماه مبارک ، آیات و روایات متواتری است که این موضوع را اثبات می کند. 🔷 می فرماید: « ای افرادی که ایمان آوردید ، بر شما نوشته شده است ٬ همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده تا شوید ...ماه است که قرآن برای راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده ، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر باشد ، بگیرد و آن کس که بیمار یا در سفر باشد روزه های دیگری را به جای آن روزه بگیرد...» 🔷 183-185 👌امام علیه السلام فرمود: « اسلام بر پنج چیز بنا شده است ؛ بر نماز و زکات و حج و و ولایت» 📚 ج2 ص18 🔷 گرامی فرمود: « ماه است که خداوند را در آن ماه واجب کرده است» 📚 ج2 ص94 🔷امام علیه السلام فرمود: « هیچ روزه ای ، جز روزه ماه واجب نیست» 📚 الشیعه ج10 ص241 🔷امام علیه السلام فرمود: « روزه تنها در ماه واجب است و در سایر ماه ها نیست» 📚 الاخبار ج2 ص116 👌وفرمود: « روزه ماه رمضان واجب است . با رویت روزه بگیرید و با رویت هلال افطار کنید» 📚 الاخبار ج2 ص124 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « روزه ماه رمضان در ماه ها است» 📚 الوسائل ج7 ص315 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
4_5841639535309490729.mp3
4.99M
✅ کمک دهید ❀ #سخنرانی_کوتاه استاد عالی ❀ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
‌ سوال ⚛️علم بی کران امام صادق : 《۵۵-ابان بن تغلب می گوید: از امام صادق ( ع ) پرسیدم: زمین بر چه چیزی استوار است؟ امام ( ع) فرمود: برماهی گفتم ماهی برچه چیزی استوار است؟ فرمود: بر آب پرسیدم آب بر چه چیزی؟ فرمود: برصخره ( سنگ سخت) پرسیدم: صخره برچه چیزی؟ فرمود: برشاخ گاوی راهوار گفتم: گاو بر چه چیزی استوار است؟ فرمود: برخاک نمناک گفتم: خاک نمناک برچه چیزی؟ فرمود: هیهات، که در اینجا دانش دانشمندان گم شده است》 ➖منبع: کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، جلد ۱۵ صفحه ۲۲۱، دارالحدیث، قم چاپ اول ۱۴۲۹ ق 💠 تصریح علامه مجلسی بر صحیح بودن این حدیث👇 ( حديث الحوت على أي شيء هو ) ٥٥ ـ محمد ، عن أحمد ، عن ابن محبوب ، عن جميل بن صالح ، عن أبان بن تغلب ، عن أبي عبد الله عليه‌السلام قال سألته عن الأرض على أي شيء هي قال هي على حوت قلت فالحوت على أي شيء هو قال على الماء قلت فالماء على أي شيء هو قال على صخرة قلت فعلى أي شيء الصخرة قال على قرن ثور أملس قلت فعلى أي شيء الثور قال على الثرى قلت فعلى أي شيء الثرى فقال هيهات عند ذلك ضل علم العلماء. الحديث الخامس والخمسون : صحيح. مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول العلامه المجلسی جلد : 25 صفحه :201 انجمن خردگرایان ایران ✅پاسخ توجه به چند نکته لازم است 1⃣در روایات ما امده است که برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را می توان به چند وجه توجیه کرد .انچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجه ای نرسیدیم تسلیم بوده و علم ان را به خودشان واگذار کنیم 📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26 2⃣مرحوم فیض کاشانی در مورد روایت می گوید: «این حدیث از جمله رموز می باشد که تنها اهلش توانایی فهم آن را دارد» 📚الوافی ج26 ص472 3⃣شبیه این حدیث در منابع اهل سنت هم از محمد بن کعب ،سدی،و جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است 📚تفسیر ابن کثیر،ج5 ص242 📚در المنثور ج4 ص289 📚روح المعانی ج8 ص477 4⃣برخی حدیث را چنین معنا کرده اند: « این حدیث ناظر به بحث از نظر عمرانى و آبادی و نیز دوره‌هاى زندگى تاریخى بشر بر روى زمین؛ ♦️یعنی عمران و آبادى زمین از روز اول تکوین و اجتماع بشرى بر چه پایه‌ای بوده و بر چه عواملى استوار شده است. ♦️ در این صورت، ماهی بیان‌گر زندگى آبرومندانه بشر است؛ زیرا در ابتدای آفرینش، تشکیل اجتماع‏ و عمران و آبادی در کنار نهرها و دریاها بوده و اولین خوراک معمولى او از شکار ماهى تأمین می‌شده است. پس می‌توان ماهى را رمزی برای دوران ابتدایى زندگى بشر دانست. ممکن است منظور ابان بن تغلب، پرسش از آغاز شروع این‌گونه زندگانى بشر باشد و منظور امام صادق(ع) این باشد که، زندگى بشر با خوراک ماهى و شکار از نهر و دریا همراه با دوران زندگانى حجرى او بوده و هزارها سال طول کشیده است. ❗️ سپس زندگانى دوران حجرى بشر در سیر تکامل به دوران زراعت و کشت گندم و حبوبات منتقل شده است که به وسیله گاو و آهن انجام می‌گرفت. بنابراین، گردش عمران و آبادی زمین و زندگانى بشر بر پایهٔ کشت و زراعت است که به نیروى شاخ گاو از دوران بسیار قدیم تا حتی عصر حاضر در برخی مناطق اداره می‌شود؛ هر چند امروزه بیشتر کشت و زرع به وسیله مکانیزه و تراکتور انجام می‌گیرد. و گاو که کار زراعت را انجام می‌دهد بر خاک نمناک و با رطوبت استوار است. مقصود این است که زندگى زراعتى که روى شاخ گاو نر می‌چرخد بر زمین خاکى و آب کافى استوار است و گاو ابزارى است که در زمین نمناک و با رطوبت می‌تواند تولید زراعت کند. 🔵اما این‌که زمین با رطوبت بر چه چیزی استوار می‌شود؛ ممکن است مقصود پرسش از سر انجام زمین و پایان زندگانى بشر باشد، و ممکن هم است مقصود پرسش از چگونگی زراعت به صورت نوین باشد که جانشین زراعت با گاو می‌شود؛ مانند زراعت با ابزار صنعتى امروزه. پاسخ امام صادق(ع) به این پرسش به هر دو معنا می‌تواند نظر داشته باشد که دوران پایان عمر زمین که به رستاخیز می‌کشد یا دوران تبدیل وضع‏ زراعت با گاو به زراعت با ماشین با علم دانشمندان آن زمان بسیار دور است و هنوز بدان راه پیدا نکرده و در وادى فهم دانشمندان آن زمان گم است. از این‌رو، در آن زمان، میسّر نبوده است که امام صادق(ع) در پاسخ چیزی غیر از این پاسخ بفرماید. 📚ترجمه و شرح کمره ای بر روضه کافی،ج1 ص167 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر به‌ آگاهی‌های دینی که می‌دونیم، عمل نکنیم و قدر ندونیم 🎤حجت‌الاسلام #پناهیان #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال تو انسان باش نمی خواهد مسلمان باشی..!!در هفته،در ماه....یک فقیر را سیر کن نمیخواهد روزه بگیری. با خدایت هر روز حرف بزن...شکر گذارش باش با زبان خودت فارسی...خدا میفهمد حرفایت را،نترس خدا عرب نیست!! تو حق کسی را نخور...دلی را نشکن...غمگین را شاد کن... رابط مداوای مریضی باش.. تو به اندازه ی توانت خوب باش و خوبی کن!!! بخدا،خدا همینجاست در دل تو در افکارت! نه در دینت نه در مذهبت نه در نمازت...نظر شما در مورد این مطلب چیست؟. ✅پاسخ: خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. ❗️اصولا هیچ کس جز افریننده انسان که اگاه از تمام نیازهای جسم وجان و بی نیاز از همه چیز و همه کس و خالی از هرگونه خطاو اشتباه است صلاحیت طرح برنامه و قانوان گذاری برای انسان را ندارد چرا که 1⃣کسی که انسان را با تمام ریزه کاری های جسم و جانش بشناسد و از تمان قوانین و روابط حاکم بر جهان نیز مطلع باشد در میان انسان ها یافت نمی شود و هنوز کتابهایی تحت عنوان انسان موجود ناشناخته و مشابه ان از سوی دانشمندان نوشته میشود جایی که اگاهی انسان درباره ی خودش تا این حد ضعیف است درباره ی جهان پهناور چگونه خواهد بود 2⃣انسان موجودی نیازمند است لذا هر گروهی در یکی از جوامع بشری به امر قانون گذاری می پردازند منافع گروه وحزب خود را در نظر می گیرند 3⃣هیچ انسانی خالی از خطا واشتباه نیست به همین دلیل قوانین موضوعه بشری دائماً دستخوش تغییر است زیرا با گذشت زمان،اشتباهات وعیوب ان اشکار میشود ❗️برنامه ریز تکامل انسان باید دارای این شرایط باشد 1⃣انسان شناس کامل باشد ونیز به تمام اصولی که حاکم بر روابط انسان ها میباشد احاطه داشته باشد تا بتواند قوانینی هماهنگ با تمام انها وضع کند 2⃣مرتکب لغزش وگناه وخطا واشتباه نشود،مهربان ودلسوز ودر عین حال قوی الاراده باشد واز هیچ قدرتی نهراسد 3⃣خودش منافعی در ان جامعه نداشته باشد،چرا که منافع شخصی وخصوصی قانون گذار به سوی خود می کشاند ❗️تنها خالق بشر است که از تمام اسرار وجود او اگاه است واز خطا ولغزش به دور است ونیاز به چیزی وکسی ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند واز اینجا نتیجه میگیریم که هر قانونی وحکمی غیر از حکم خداوند ناقص وبی فرجام وغیر قابل اعتماد است 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج7،ص43 ❗️بی شک افرادی که در برابر حکم خداوند حکم جعل می کنند واحکام و قوانین خالق بشر را زیر سوال می برند در گمراهی اشکار به سر می برند و نه تنها خود را خسران زده کرده بلکه مهر خسران بر پیشانی پیروانشان نیز می زنند ❗️ اینگونه افراد به تعبیر قرآن هوی وهوس خودرا معبود خود گرفته اند 📓 فرقان 43 ❗️در روایتی آمده است که امام صادق فرمود: "اگر ابلیس بعد از نافرمانی خدا تمام دنیا را هم برای خداوند سجده می کرد خداوند از او قبول نمی کرد تا زمانی که برای آدم سجده نمی کرد چنان که خدا فرمان داده بود" 📓بحار الانوار،ج60 ص198 ❗️این حدیث می رساند که انسان باید اعمالش را مطابق فرمان خداوند انجام دهد تا موثر واقع شود نه انکه هر انچه به نظرش خوب بود انجام دهد و انچه به نظرش بد بود ترک کند ❗️در مورد فلسفه نماز خواندن به زبان عربی نیز در گذشته پاسخ داده ایم که می توانید کلمه زبون عربی را در کانال سرچ کنید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال شما دجال را برای بچه های دبستانی چگونه توصیف می کنید؟. ✅پاسخ یکی از نشانه هایی که فراوان از ان سخن به میان امده،خروج دجال است،گرچه این رخداد در شمار نشانه های حتمی ظهور ذکر نشده است اما درباره ی ان به ویژه در منابع اهل سنت به مراتب از نشانه های حتمی بیشتر اشاره شده است ❗️از روایات اسلامی استفاده میشود که دجال ستمکاری است که در اخرالزمان مردم را گمراه خواهد کرد ❗️در روایاتی چند از خروج دجال به عنوان نشانه ی ظهور ودر برخی دیگر از ان به عنوان یکی از نشانه های قیامت یاد شده است 📚بحارالانوار،ج52،ص181،باب25وج6،ص297،باب1 📚سنن ترمذی،ج4،ص507 ❗️انچه که صحیح به نظر می رسد این است که دجال نام شخص معینی نیست وهرکس با ادعاهای پوچ وبی اساس وباتوسل به حیله گری ونیرنگ در صدد فریب مردم باشد دجال است،اینکه در روایات از دجال های فراوان سخن به میان امده این احتمال را تقویت میکند، چنانکه پیامبر فرمود: «قیامت برپا نمی شود تا وقتی که مهدی از فرزندانم قیام کند،تا وقتی که شصت دروغ گو(دجال) خروج کنند وهرکدام بگوید من پیامبرم» 📚الارشاد،شیخ مفید،ج2،ص371 ❗️از میان این دجال ها فردی که در دروغ گویی ،حیله گری،ومردم فریبی سرامد همه ی دجالان وفتنه اش از همه بزرگتر است نشانه ی ظهور مهدی علیه السلام ویا برپایی قیامت است ❗️پیامبر گرامی فرمود: «پیش از خروج دجال بیش از هفتاد دجال خروج خواهد کرد» 📚کنزالعمال ج14 ص200 ❗️حقیقت داستان دجال بیانگر این واقعیت است که در استانه هر انقلابی افراد فریبکار و منافق که معتقد به نظام های پوشالی و حافظ سنت های گذشته و ضد ارزش هایند برای نگه داشتن فرهنگ و نظام جاهلی گذشته همه تلاش خودرا بکار می گیرند و دست به تزویر و حیله گری با فریب مردمان می زنند واین مساله در انقلاب حضرت مهدی با تمرکز بیشتری صورت می گیرد ❗️علامه سید محمد صدر چنین میگوید: «دجال رمزی است از اوج تمدن وتکنیک غرب که با اسلام ومبانی ان ستیز دارد تمدنی که درصدد به سلطه کشیدن هرانسانی است ... مابوضوح مشاهده میکنیم که چگونه تمدن وتکنیک غرب مادی گرا در این عصر بر تمام جوامع حتی مسلمانان تسلط پیدا کرده است» 📚تاریخ مابعدالظهور،ص141و142 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔔🔔🔔سوالی_ازشیعیان_گرامی مردم شيعه معتقدند كه امام دوازدهم آنها زنده هست و در آخر زمان ظهور مي كند.اگر قرار بود انساني عمري به اين طو لاني داشته باشد بهتر بود خود حضرت محمد اين عمر طولاني رابيابد تا هم به عنوان معجزه آن را مطرح كند و هم اينكه بلا فاصله پس از مرگش دينش به انحراف كشيده نشود.اصلا» مگر خدا نمي توانست با قدرتش به جاي غايب كردن حضرت مهدي جان او را ازح گزند دشمنانش در امان بدارد. اصلا»چه نيازيست كه انساني سالها در غيبت باشد تا اينكه يك روز ظاهر شود و ظلم را از ميان بردارد.مگر براي خدا مشكل است كه در آخر زمان انساني را از مادري متولد سازد كه معصوم پاك و با همه خصايصي كه براي مهدي تعريف مي كنند باشد ؟ اگر او زنده است در همین فضا هست که ما هستیم اگر سرب در هوا است برای او هم است میکروب ویروس مواد شیمایی بیماری های واگیر همه برای او هم است هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد با این همه عوامل که از عمر انسان میکاهد انسانی این همه عمر کند اگر او غیر عادی است خدا حرف خودش را نقض کرده که می گوید ما پیامبران را از میان خود شما بر انگیختیم ♦️پاسخ ❗️در این متن چند سوال مطرح شده است 1⃣چرا حضرت محمد عمر طولانی نکرد تا هم به عنوان معجزه ان را مطرح کند و هم اینکه بلافاصله پس از مرگ دینش به انحراف کشیده نشود : ♦️پاسخ آن است که یکی از سنت های خداوند درباره بندگان امتحان انها است .خداوند می فرماید: « ایا مردم پنداشته اند که تا گفتند ایمان اوردیم رها میشوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند» 📓عنکبوت 2 👌یکی از طرق آزمایش خداوند این است که پیامبر اسلام عمر طولانی نداشته باشد و مسوولیت هدایت مردم و پاسداری از ایین الهی بر عهده اهل بیت ایشان قرار گیرد تا معلوم شود چه افرادی از انان پیروی می کنند و از امتحان سر بلند بیرون می ایند وچه افرادی از امتحان سر افکنده بیرون می ایند 💢لذا خطاب به اهل بیت چنین گفته شده است: « شما آن دری هستید که مردم به وسیله ان امتحان میشوند هر کس وارد شود و از هدایت شما بهره گیرد نجات می یابد و هر کس امتناع ورزد هلاک میشود» 📚الفقیه،ج2 ص613 ♦️امیر مومنان فرمود: « ما باب حطه ( دروازه آزمون) هستیم هر که از آن وارد شود نجات می یابد و هر که از آن سرپیچد سقوط می کند» 📚الخصال،ص626 2⃣چرا خداوند با قدرتش حضرت مهدی را حفظ نکرد تا نیازی به غیبت ایشان نباشد؟ ❗️پاسخ آن است : ♦️اولا: مساله غیبت ایشان تنبیهی برای مردم ناسپاس بود.خداوند برای امت اسلامی یازده امام قرار داد ولی یکی پس از دیگری انها را به شهادت رساندند و با این کارنامه بد تقدیر خداوند بر این تعلق گرفت تا امام دوازدهم را در پشت پرده غیبت قرار دهد تا محرومیت غیبت امام را احساس کنند و با ظهور حضرتش قدر اورا بدانند ♦️ثانیا: گفتیم که یکی از سنت های خداوند در مورد بندگان امتحان انها است .امت اسلامی نیز در این عصر و زمان به وسیله غیبت امام امتحان میشوند تا معلوم شود که چقدر انان بر ایمان خود استقامت دارند 💢امام کاظم فرمود: « صاحب این امر ناگزیر از غیبتی می باشد تا کسی که به این امر قائل است از آن بازگردد همانا آن آزمایشی از جانب خداوند است تا خلق خود را به آن وسیله بیازماید» 📚الکافی ج1 ص336 3⃣چرا خداوند چنین نکرد که در اخرالزمان انسانی را از مادری متولد سازد که معصوم و مهدی باشد و دنیا را از عدالت پر کند و نیاز به غیبت امام نباشد ❗️پاسخ آن است : که طبق مبانی شیعی امکان ندارد که خداوند لحظه ای زمین را از حجت خداوند خالی سازد که واسطه فیض بندگان است که اگر جز این باشد زمین اهل خود را در خود فرو خواهد برد لذا باید حجت خدا همیشه بر روی زمین زنده باشد ♦️ابی حمزه می گوید: به امام صادق گفتم ایا امکان دارد زمین بدون امام وحجت بماند امام پاسخ داد: « خیر اگر زمین لحظه ای بدون حجت و امام باقی بماند اهلش را فرو می برد» 📚علل الشرایع ،یک جلدی،ص76 ❗️در این مضمون روایات زیادی وارد شده است 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1 4⃣مساله طول عمر امام زمان چگونه قابل حل است .اگر قرار است از طریق اعجاز قابل حل باشد ایا با این سخن خداوند که پیامبران را از میان خود مردم بر انگیختیم در تضاد نیست؟ ♦️پاسخ آن است : قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14) ❗️تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند ❗️وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند 📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی 📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293 ❗️در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد ❗️علم طب نیز کشف کرده است که انسان
رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد 📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم ❗️روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید: "اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-) ❗️وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147 ♦️دکتر دهاوز امریکایی می گوید: « علم طب می تواند قیدها و حدودی را که مانع از طول عمر انسان است با کمک تغذیه از بین ببرد ما امروز امیدواریم که بر خلاف عمر پدرانمان و اجدادمان به چنین عمر طولانی دست یابیم» 📚راهی به سوی حیات نو، ص12 ♦️دیمند وبرل می گوید: « تمام اجزای اصلی انسان بدون استثنائ با امتحان به اثبات رسیده که قابل خلود است و یا حد اقل قابل عمری طولانی تراز این مقدار است» 📚مجله المقتطف جزئ سوم از سال 59 ❗️وقتی علم مساله طول عمر را ثابت میداند چه مانعی دارد که امام عصر با عنایت خداوند دارای چنین عمری باشد و این مساله با سخن خداوند که پیامبران را از میان انسان ها برگزیدیم منافات ندارد زیرا: ♦️اولا : در میان همین انسان ها مساله طول عمر ثابت است ♦️ثانیا: ان سخن به ان معنا است که انبیا از جنس فرشتگان نیستند بلکه از جنس ادمیان هستند می خورند ،می خوابند ،ازدواج می کنند و مانند ان نه انکه هیچ فرقی بین انها و سایر انسان ها نیست زیرا یکی از ویژگی های انبیا ارتباط با غیب و معجزه است در حالی که این موارد در میان انسان ها نیست ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال لطفا یکی از براهین وجود خدا را بیان کنین ✅پاسخ ❗️از جمله براهین اثبات خداوند برهان علت و معلول است ⚪️توضیح اجمالی برهان به زبان ساده ♦️بدون شک، جهانى که در آن زندگى مى کنیم، مجموعه اى از علّت و معلول ها است؛ و اصل علّیّت یکى از روشن ترین قوانین این جهان است. ❗️همچنین بدون شک، ما و کره اى که روى آن زندگى مى کنیم همیشه وجود نداشته، بلکه خود معلول علّت دیگرى است. ⁉️آیا این سلسله علّت و معلول تا بى نهایت پیش مى رود، و سر از تسلسل در مى آورد؟ یعنى هر علّتى به نوبه خود معلول علّت دیگر خواهد بود و به جایى ختم نمى شود. این مطلبى است که هیچ وجدانى آن را پذیرا نیست. چگونه ممکن است بى نهایت صفر را در کنار هم بچینیم و تبدیل به یک عدد شود؟ ـ منظور از صفر موجودى است که در ذات خود هستى ندارد، و از ناحیه علّت هستى پیدا مى کند ـ و چگونه ممکن است، بى نهایت فقیر و محتاج در کنار هم قرار گیرند و از آن وجودى غنى و بى نیاز به بار آید؟! 👌بنابراین باید قبول کنیم که این سلسله علّت و معلول، سرانجام به وجودى مى رسد که علّت است و معلول نیست؛ یعنى هستى آن از خودش مى جوشد و یا به تعبیر دقیق تر عین هستى و وجود بى پایان، و واجبالوجود است. ❗️این دلیل روشنى است بر اثبات وجود خداوند ازلى و ابدى. 🔴توضیح برهان به بیان دیگری : ❗️عالمى که در آن زندگى مى کنیم بدون شک حادث است یعنی نبوده است سپس به وجود امده است (زیرا دایماً در حال تغییر است، و آن چه در حال تغییر است، معرض حوادث است، و چیزى که معرض حوادث است، محال است قدیم و ازلى باشد که ما در توضیح برهان حدوث در اثبات خداوند ان را ثابت کردیم .کلید واژه حدوث را در کانال سرچ کنید) ❌اکنون این سوال پیش مى آید که اگر حادث است، از پنج حال بیرون نیست: 1ـ بدون علت به وجود آمده است. 2ـ خود علت خویشتن است. 3ـ معلولات جهان علت وجود آن هستند. 4ـ این جهان معلول علتى است که آن هم به نوبه خود معلول علت دیگرى است، و تا بى نهایت پیش مى رود. 5ـ این جهان مخلوق خداوندواجب الوجود است، که هستى اش از درون ذات پاک او است. ❗️باطل بودن چهار احتمال نخست معلوم است، زیرا وجود معلول بدون علت محال است، و گر نه هر چیز در هر شرایطى باید به وجود آید، در حالى که چنین نیست. احتمال دوّم که چیزى خودش را به وجود آورد نیز محال است، زیرا مفهومش این است که قبل از وجودش موجود باشد، و این اجتماع نقیضین است. همچنین احتمال سوّم که مخلوقات انسان، خالق انسان باشد نیز واضح البطلان است (چرا که لازمه آن دور است و ان نیز مستلزم وجود داشتن شی قبل از خلقتش میباشد ) و نیز احتمال چهارم یعنى تسلسل علت ها و کشیده شدن سلسله علل و معلول به بى نهایت، آن نیز غیر قابل قبول است، چرا که بى نهایت معلول و مخلوق، بالاخره مخلوق است، و نیاز به خالق دارد که آن را ایجاد کند، مگر بى نهایت صفر، عدد مى شود؟ یا از درون بى نهایت ظلمت، نور بر مى خیزد؟ یا از بى نهایت فقر و نیاز، بى نیازى به وجود مى آید؟ ❗️بنابراین راهى جز قبول احتمال پنجم یعنى خالقیت واجب الوجود باقى نمى ماند. که ما ان را خدا می نامیم 📚گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، ج 22، ص 464. ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_مبارک_رمضان 🎥اللهم رب شهر رمضان 🎤سیدمجید #بنی_فاطمه #شور 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔خداوند می گوید همه موجودات زنده و را از آب آفریدم درحالی که فرشتگان و اجنه موجود زنده هستند و از آب نشده اند و برخی حیوانات جنبنده هستند اما تک سلولی اند و از طریق آب نشده اند ❕❕ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « خداوند هر جنبنده ای را از آفرید » 🔷 45 👌در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕«در اینکه کلمه در آیه مورد بحث اشاره به چه آبی است در میان مفسران گفتگو است و در واقع سه برای آن ذکر شده است ؛ 1️⃣ منظور آب است، بسیاری از مفسران این تفسیر را انتخاب کرده اند، و در بعضی از روایات نیز به آن اشاره شده است . 👌مشکلی که در این تفسیر وجود دارد این است که همه از آب نطفه به وجود نمی آیند، زیرا حیوانات تک سلولی و بعضی دیگر از حیوانات که مصداق جنبنده ( ) هستند، از طریق تقسیم سلولها به وجود می آیند نه از نطفه مگر اینکه گفته شود حکم بالا جنبه نوعی دارد نه عمومی یعنی نوع و اکثر از طریق نطفه و آب خلق شده اند . 2️⃣دیگر اینکه منظور پیدایش نخستین است، زیرا هم طبق بعضی از روایات اسلامی اولین موجودی را که خدا آفریده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفرید و هم طبق فرضیه های علمی جدید نخستین جوانه حیات در ظاهر شده، و این پدیده قبل از همه جا بر اعماق یا کنار دریاها حاکم شده است . 3️⃣ آخرین تفسیر این است که منظور از خلقت زنده از آب این است که در حال حاضر آب ماده اصلی آنها را تشکیل می دهد و قسمت عمده آنها آب است و بدون آب هیچ موجود زنده ای نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. 👌البته این تفسیرها منافاتی با هم ندارند ( و همه آنها می تواند باشد ) 📚تفسیر ج14 ص508 👌و باز می فرماید ؛ « هر چیز ای را از آب قرار دادیم » 🗯 30 👌که تفسیر مشهور این است که حیات همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات به آب بستگی دارد . 🔶 طبق تحقیقات دانشمندان قسمت عمده بدن انسان و بسیاری از حیوانات را آب تشکیل می دهد یعنی حدود هفتاد درصد را. 👌 و نیز آیه اشاره است به این که غالب زنده معمولا از نطفه به وجود آمده اند و این حکمی نوعی است نه عمومی و نیز اشاره است به آنچه دانشمندان امروز معتقدند که نخستین جوانه در اعماق دریاها پیدا شده است به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می دانند و اگر قرآن آفرینش انسان را از خاک می شمارد منظور از خاک همان گل است که ترکیبی است از آب و . 👌این که برخی ایراد کرده اند که آفرینش و با این که موجودات زنده ای هستند مسلما از آب نیست پاسخش روشن است زیرا هدف آیه موجودات زنده ای است که برای ما است . 📚تفسیر ج13 ص396
🤔 ❔آیا بیت المقدس و مسجد برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️ 💠💠 👌بیت و مسجد نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود ٬ زیرا گذشته از آنکه اول مسلمین بوده است ؛ 📚 الشیعه ج4 ص297 🔷 گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛ « پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست » 🗯 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک را دارد » 📚 ج1 ص229 👌 علیه السلام نیز فرمود ؛ « یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد » 📚 الانوار ج99 ص270 🔷و ؛ « چهار مکان از های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت و مسجد کوفه » 📚امالی ص369 ❕بنابراین این سخن و ادعا که بیت المقدس و مسجد الاقصی نزد شیعه مکانی و با تلقی نمی شود ، به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁