🤔پرسش
❓شب قدر واقعی کدام شب است❕❕
💠پاسخ💠
👌در روایات ما بیان شده است که شب قدر در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« زمانی که دهه آخر ماه رمضان می شد پیامبر تمام وقت خود را برای عبادت اختصاص می داد و شب ها احیا می گرفت »
📚الکافی ج4 ص155
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بجویید »
📚مستدرک الوسائل ج7 ص469
❕در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز سه شب مورد توجه قرار گرفته است و احتمال این که شب قدر در یکی از آن سه شب باشد بیشتر است که آن سه شب ، شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می باشد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء و قطعی سازی در شب بیست و سوم می باشد »
📚الکافی ج4 ص159
👌در روایت دیگر فرمود :
« اگر می توانی غسل شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم ماه رمضان را انجام بده زیرا امید است که شب قدر در یکی از این شب ها باشد »
📚فضائل الاشهر الثلاث ص103
🔷راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردم . امام علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از ماه رمضان بجوی »
📚مجمع البیان ج5 ص519
👌و فرمود :
« قرآن را در سه شب ماه رمضان ( که احتمال شب قدر در آنها بیشتر است ) بگشای و در مقابل خودت قرار بده و بگو « اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماءک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار »
📚بحار الانوار ج97 ص4
❕از بین این سه شب نیز ، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم اهمیت بیشتری دارد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در شب بیست و یکم و شب بیست و سوم بجوی »
📚الکافی ج4 ص156
👌و فرمود :
« شب قدر ، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است .چه آسان است دو شب برای آنچه می خواهی »
📚الکافی ج4 ص156
👌در روایت دیگری نیز آمده است ؛
« امام باقر علیه السلام زمانی که شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می شد تمام شب را دعا می کرد »
📚الکافی ج4 ص155
❕از بین این دو شب نیز ، شب بیست و سوم به عنوان شب قدر معرفی شده است .
❕راوی از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردند .
🔷امام فرمود شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم .
❔راوی سوال کرد که اگر عذری پیش آید که نتوان از هر سه شب استفاده کرد چه کنم و به کدام شب بیشتر توجه کنم ❗️
👌امام فرمود : شب بیست و سوم
📚الفقیه ج2 ص160
👌و فرمود :
« اگر توان احیاء در شب های مذکور را نداشتی ، سعی کن احیاء شب. بیست و سوم از تو فوت نشود »
📚وسائل الشیعه ج10 ص358
👌پیامبر گرامی فرمود :
« شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است »
📚اقبال الاعمال ص207
❕پیامبر گرامی زمانی که شب بیست و سوم می شد بر روی خانواده خودش آب می پاشید تا از احیاء آن شب غافل نشوند.
📚همان منبع
👌در روایت دیگر آمده است ؛
« امام صادق علیه السلام بیمار بودند اما با این وجود دستور دادند که در شب بیست و سوم ماه رمضان به مسجد برده شوند »
📚امالی طوسی ج2 ص289
❕علامه مجلسی می نویسد :
« اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است »
📚زاد المعاد ص187
👌شیخ صدوق نیز می نویسد :
« مشایخ و بزرگان ما اتفاق دارند که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است »
📚الخصال ج2 ص519
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#موضوع_فقهی
#قرآن_به_سر_گرفتن_شب_قدر
🤔#پرسش
❔آیا مراسم قرآن به #سر گرفتن در شب قدر مستند است و در منابع #معتبر آمده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« قرآن را در #سه شب ماه رمضان ( نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ) بگشای و در مقابل خودت قرار بده و بگو « اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماءک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من #عتقائک من النار »
📚#بحار الانوار ج89 ص114
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود:
« در شب قدر قرآ ن را بگشاید و در برابر خود قرار دهد و بگوید خدایا از تو میخواهم به حق #کتاب فرستاده ات و انچه در آن است که در آن است نام بزرگت ونامهای نیکت و آنچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از #دوزخ»
👌سپس #حاجات خود را بخواهد .
📚#اقبال الاعمال ،ص86
📚#زاد المعاد ص185
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود:
« قرآن را به #سر بگذارد و بگوید: خدایا بحق این قرآن و بحق آن کسی که او را به این قرآن #فرستادی و هر مومنی که در آن #مدحش کردی و به حق تو بر ایشان زیرا هیچ کس به حق تو از خودت آشناتر نیست»
👌آنگاه #ده مرتبه بگوید «بک یا الله »ده مرتبه «بمحمد» ده مرتبه «بعلی» ، ده مرتبه « بفاطمه » ده مرتبه بالحسن ، ده مرتبه بالحسین ( همینطور نام سایر امامان را ببرد )... وتا ده مرتبه «#بالحجه .»
👌در پایان هر حاجتی که دارد از #خداوند طلب کند»
📚اقبال ص187
📚بحار الانوار ج95 ص146
👌بهتر است که اگر می خواهند #توسل گرفته یا ذکر #مصیبتی کنند ، قبل یا بعد از دعا باشد و دعا را قطع نکنند.
📚#مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص784
❕در این هم شکی نیست که #توسل به قرآن و پناه بردن به آن و توسل به #اهل بیت ، سبب تسریع استجابت دعا می شود .
🔷در حدیث #قدسی آمده است که خداوند می فرماید:
« بندگانم بدانید که #محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان #توسل کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من #دعای او را رد نمی کنم»
📚#وسائل الشیعه ج7 ص102
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
Panahian-Clip-PishnahadiBarayeShabeGhadr-128k.mp3
1.51M
🎵پیشنهادی متفاوت برای شب قدر
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای علی سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251)
♦️پاسخ
❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست .از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است
📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19
🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و...
📚الکافی ج3 ص403
💢یکی از مواردی که پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند
1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه
« زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) »
📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171
2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار
« اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن»
📚مسند احمد ج6 ص438
3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان
♦️ابن ابی الحدید می اورد:
« حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند»
📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26
♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند
📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267
4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن
♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند»
📚المستدرک،ج3 ص189
4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین
« هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند»
📚بحار الانوار ج45 ص196
❗️امام سجاد چنین فرمود:
« همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم»
📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93
5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین
♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید»
📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109
♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید)
♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد:
« بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است»
📚الحدائق الناضره ج7 ص116
♦️پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
تحدیر جزء بیستم.mp3
3.95M
🎧 تحدیر (تند خوانی) جزء بیستم قرآن کریم
🎤 استاد معتز آقایی
#قرائت_قرآن
#جزء_خوانی_ایام_ماه_مبارک_رمضان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
مراسم قران به سر گرفتن از کجا اومده و اینکه ایا امت های پیشین هم شب قدر داشتن یا نه و بهترین اعمال در شب قدر چه کاریه
♦️پاسخ
❗️پاسخ پرسش اول در مورد منبع قران به سر گرفتن:
♦️امام باقر فرمود:
« در شب قدر قران را بگشاید و در برابر خود قرار دهد و بگوید خدایا از تو میخواهم به حق کتاب فرستاده ات و انچه در ان است که در ان است نام بزرگت ونامهای نیکت و انچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره ازاد شدگانت از دوزخ»
📚اقبال الاعمال ،ص86
📚زاد المعاد ص185
♦️امام صادق فرمود:
« قران را به سر بگذارد و بگوید: خدایا بحق این قران و بحق ان کسی که او را به این قران فرستادی و هر مومنی که در ان مدحش کردی و به حق تو بر ایشان زیرا هیچ کس به حق تو از خودت اشناتر نیست»
❗️انگاه ده مرتبه بگوید بک یا الله ،ده مرتبه بمحمد،ده مرتبه بعلی ،...تا بالحجه .در پایان هر حاجتی که دارد از خداوند طلب کند»
📚اقبال ص187
📚بحار الانوار ج95 ص146
❗️سوال دوم ایا در بین امت های پیشین نیز شب قدر بوده است
♦️پاسخ:
پیامبر گرامی فرمود:
« خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»
📚در المنثور ج6 ص371
❗️بهترین اعمال در شب های قدر:
♦️علامه مجلسی می گوید:
« بهترین اعمال در این شب ها طلب امرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و الش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند»
📚زاد المعاد ص186
♦️رییس المحدثین شیخ صدوق چنین میگوید:
« هر کس این دو شب را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است»
📚امالی ،ص649
♦️از انجایی که شیخ صدوق بدون وجود روایت سخنی نمیگوید حتما بر این سخنش روایتی بوده است که بدست ما نرسیده است چنان که ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد:
« احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند»
📚کلیات مفاتیح نوین،ص785
♦️پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
باتوجه به روایتی که هست که هر حکومتی قبل از ظهور قائم عج باطل و غیر مجاز است لطفا فلسفه ولایت فقیه و حکومت اسلامی را توضیح دهید
♦️پاسخ :
❗️این روایات را که هر نوع قیام و تشکیل حکومتی را قبل از ظهور امام عصر ممنوع می سازد شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه نقل می کنند
📚وسائل الشیعه ج15 ص50 باب 13
❗️و منکران ولایت فقیه و حکومت اسلامی همواره با استدلال بر همین روایات انقلاب اسلامی ایران را زیر سوال می برند
💢ایت الله العظمی مکارم شیرازی در مقام پاسخ به این روایات چنین می اورد:
🔵«در مورد این چند روایت ، توجه شما را به چند نکته ی ضروری جلب می کنم :
1⃣ما دارای یک سلسله اصول مسلم در شریعت اسلامی هستیم که تخطی از آنها جایز نیست از جمله « امر به معروف و نهی از منکر »از امور مسلمی است که هیچ گونه تردیدی در آن روا نیست ، آیات و روایات فراوان با تاکید بسیار ،روی این دو اصل مسلم تکیه کرده است .
⁉️حال اگر در محیطی قرار بگیریم که احکام الهی پایمال شده ، منکرات آشکار گشته و معروفها به فراموشی سپرده شده ، و ظلم و فساد همه جا را فرا گرفته است ، و ما قادر هستیم که با یک قیام موثر نظام حکومت فاسد را بر هم زنیم و در مقیاس وسیعی منکرات را از میان ببریم و معروف را جانشین آن سازیم ، آیا در چنین فرضی هیچ کس می تواند مدعی شود که این کار حرام است ؟و باید نشست و تماشاچی صحنه های فساد و پایمال شدن احکام اسلام و خروج جوانان مسلمان از دین و آیین بود ؟!
❗️ممکن است بهانه جویان بگویند چنین چیزی واقع نشده ، ما می گوییم فرض کنید چنین امری رخ داد ، این فرض که محال عقلی نیست ، آیا باز هم در این فرض می گویید باید دست از هر اقدامی برداشت و تسلیم فراگیری فساد و ظلم ونابودی احکام اسلامی بود ؟!
گمان نمی کنیم هیچ عالم و محققی چنین چیزی بر زبان جاری کند !
از شواهد این سخن اینکه در حالات محمد بن عبد الله از دودمان امام مجتبی علیه السلام که معروف به نفس زکیة است ، می خوانیم :
«هنگامی که گروهی از افراد سر شناس به عنوان حضرت مهدی با او بیعت کردند و جریان به امام صادق علیه السلام رسید و حتی از حضرتش خواستند با او بیعت کند ! امام فرمود که این کار را نکنید زیرا هنوز موقع آن نرسیده است (و ظهور مهدی در آینده خواهد بود ) اگر تو (یعنی عبد الله پدر محمد )فرزندت را مهدی موعود می دانی ، او مهدی نیست ، و اکنون وقت آن فرا نرسیده است ، و اگر می خواهی او را وادار کنی که برای خدا خروج کند و امر به معروف و نهی از منکر نماید ، به خدا سوگند ما او را تنها نمی گذاریم ، و با او بیعت خواهیم کرد !
(و إن كنت إنما تريد أن تخرجه غضبا لله و ليأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فإنا و الله لا ندعك و أنت شيخنا و نبايع ابنك في هذا الأمر»
📚الإرشاد ج 2 ص 190
❗️عبد الله عصبانی شد و جواب نا مناسبی داد
.
♦️کوتاه سخن اینکه :به فرض که روایات فوق تصریح کند که قبل از قیام مهدی علیه السلام هر گونه قیامی مایه ی گمراهی است ، ما هرگز به خاطر خبر واحد یا چند خبر که در حکم خبر واحد است نمی توانیم اصول مسلمه اسلام را که در قرآن و کلمات معصومین علیهم السلام است کنار بگذاریم ، بنا براین هر وقت مقدمات تشکیل حکومت اسلامی و بر چیدن بساط ظلم و فساد و جنایت و بیدادگری فراهم گردد نباید در اقدام بر آن تردیدی به خود راه داد ، و ادله امر به معروف و نهی از منکر ،و اجرای حدود و اقامه عدل و داد را به عذر اینکه در چند خبر مشکوک از این کار نهی شده است نمی توان زیر پا نهاد
2⃣در برابر این روایات ، روایات دیگری داریم که نشان می دهد ائمه ی هدی علیهم السلام بعضی از قیامهایی را که در عصر و زمان آنها روی داد ستودند ،هر چند این قیامها به نتیجه ی نهایی نرسید ، چگونه ممکن است این قیامها ممنوع باشد و باز آن را بستایند ؟!
(سپس معظم له روایاتی در مدح زید بن علی و حسین بن علی شهید فخ و ستودن قیامشان وارد شده است را ذکر می کنند )
📚بحار الانوار ج48 ص165
❗️از همه اینها گذشته در روایتی آمده است که قبل از قیام مهدی علیه السلام اقوامی قیام می کنند و زمینه را برای قیام مهدی علیه السلام آماده می سازند، و از آنها در روایات به نیکی یاد شده است ،اگر قیامهای قبل از حضرت مهدی علیه السلام باطل و دعوت به طاغوت بود این روایات مفهوم صحیحی نداشت در اینجا به دو روایت از طرق شیعه و اهل سنت قناعت می کنیم ، در حالی که روایات بسیار بیش از این است .
🔷در حدیثی از امام ابو الحسن الاول (امام کاظم علیه السلام )می خوانیم که فرمود :
«مردی از اهل قم قیام می کند و مردم را دعوت به حق می نماید جمعیتی گرد او را می گیرند که مانند پاره های آهن (سخت و محکم ) هستند ، طوفانهای سخت آنها را تکان نمیدهد ، و از جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند و بر خدا توکل می کنند و عاقبت برای پرهیزکاران است .»
📚سفینه البحار ماده قم
❗️ در بعضی از
روایاتی که به این گونه قیامها اشاره می کند تصریح شده که آنها زمینه ساز قیام حضرت مهدی (هستند ، و به هر حال نشان می دهد که قیام های مشروعی قبل از قیام مهدی صورت میگیرد ، قیامهای خونین و برای دعوت به سوی حق توام با پیروزی.
❗️در حدیثی در سنن ابن ماجه ، از منابع معروف اهل سنت می خوانیم :
گروهی از جوانان بنی هاشم خدمت پیامبر (ص) آمدند ، هنگامی که پیامبر (ص)آنها دید ، چشمانش پر از اشک شد و رنگ مبارکش دگرگون گشت ،سوال شد چرا در صورت مبارک شما آثار ناراحتی می بینیم فرمود :
ِ
« ما خاندانی هستیم که خداوند آخرت را برای ما بر دنیا بر گزیده و خاندان من بعد از من با حوادث سخت و تبعید و کنار زدن آنها (از مقامهایشان ) رو برو می شوند تا اینکه گروهی ازمشرق می آیند که با پرچم های سیاه است، مطالبه نیکی می کنند (وخواهان حق وعدالت می شوند) اما به آنها نمی دهند ، پس پیکار می کنند ویاری می شوند وپیروزمی گردند وآنچه رامی خواهند به آنها می دهند ، ولی آنها پذیرا نمی شوند تا آنرا به کسی از اهل بیت من بسپارند ، پس زمین را از عدالت پر می کند آنگونه از ظلم پر شده است ، هر کدام از شما آن زمان را درک کند باید به آنها بپیوندد هر چند روی برفها با سینه راه برود .»
📚سنن ابن ماجه ج2 ص1366
❗️از ذیل روایت به خوبی استفاده می شود که این قیام در آستانه ی قیام مهدی و قبل از آن واقع می شود و زمینه ساز قیام آن حضرت خواهد بود و قیامی مشروع است .
از مجموع آنچه در این فصل گفته شد به خوبی استفاده می شود که قبل از قیام مهدی قیامهای دیگری صورت میگیرد که جنبه الهی دارد ، بعضی به نتیجه می رسد و بعضی به شکست منتهی می شود ، و چنان نیست که هر پرچمی که قبل از حضرت مهدی برافراشته شود پرچم طاغوت باشد هر چند با اجازه ی اهل بیت علیهم السلام یا در مسیر اهداف آنها قرار گیرد . (دقت کنید)
3⃣آخرین سخن اینکه روایاتی که می گوید:هر قیامی قبل از قیام مهدی صورت گیرد قیامی شرک آلود و در مسیر طاغوت است باید آن چنان تفسیر شود که هم با مسلمات فقهی و احکام امر به معروف و نهی از منکر «مبارزه با فساد» سازگار باشد و هم با قیامهای متعددی که در زمان معصومین واقع شده و بر آن صحه نهادند هماهنگ گردد ، و برای تفسیر این روایات چند راه در پیش داریم :
1- منظور از آن قیامهایی است که بدون اذن و اجازه ی معصومین یا حکام شرع و نائبان عام امام در عصر غیبت صورت بگیرد .
2- منظور قیامهایی است که به قصد دعوت خویش و نه دعوت به سوی اهداف آل محمد انجام گیرد که در روایات مکرر به آن اشاره شده است.
3-منظور قیامهایی است که در مقاطع خاصی صورت میگیرد که هیچ گونه آمادگی برای اینگونه قیامها نیست ،و ائمة هدی -علیهم السلام- برای پیشگیری از این قیامهای زود رس و ناپخته آن جمله ها را فرمودند و از آن نهی کردند .
🔵در اینجا بار دیگر بازگشت به قرآن مجید می کنیم و دعوتهای عمومی قرآن را می نگریم که امت اسلامی را دعوت به قیام بر ضد ظالمان و حمایت از مظلومان و اقامه ی قسط و عدل می کند .
در آیه ی 75 سوره نساء می خوانیم : وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شدهاند، پيكار نمىكنيد؟! همان افراد (ستمديدهاى) كه مىگويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر، كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، يار و ياورى براى ما تعيين فرما!
❗️روشن است که این آیه و همچنین آیات مشابه آن که در زمینه ی اقامه ی قسط و عدل یا دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان سخن می گوید انحصار به زمان و مکان خاصی ندارد ، و یکی از اصول زیر بنایی اسلام است و هر جا مقدمات و زمینه های این هدف مقدس فراهم گردد باید بدون فوت وقت به آن اقدام نمود .
📚تفسیر موضوعی پیام قران ،ج10 ص57 به بعد
♦️پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
مداحی آنلاین - بنده نفسم شدم - مطیعی.mp3
6.02M
🌙 #مناجات ویژه #شب_قدر
🍃بنده نفسم شدم
🍃سوز و نوایم رفت رفت
🎤 #میثم_مطیعی
👌بسیار دلنشین
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
🔹قرارگاه مردمی گامی به سوی جامعه مهدوی
🔺نذر قربانی برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔺کد دستوری #۳۱۳*۷۸۰*
🔺شماره کارت۶۱۰۴۳۳۷۴۳۱۳۱۰۴۳۰ بنام مسجد مقدس جمکران
#نذر_همدلی
برای ظهور همدل باشیم
💠💠💠
✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_ir
#موضوع_تاریخی_اعتقادی
#علی_شهادت_ابن_ملجم_بیدار_کردن_خواب
🤔#پرسش
❓آیا راست است که امام علی وقتی به #مسجد رفتند ابن #ملجم را که خواب بودند بیدار کردند و ابن ملجم پس از آن حضرت را مضروب کردند❕برخی می گویند جریان بیدار کردن سند #تاریخی ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌جریان مذکور در منابع تاریخی #مستند مورد توجه قرار گرفته است .
🔶شیخ #مفید می نویسد :
« حضرت علی در شبی که صبحش #مضروب شدند تا صبح بیدار بودند و بر خلاف عادتشان آن شب برای نماز شب به مسجد نرفتند ( و در منزل به جا آوردند ) ...وقتی صبح شد ابن #نباح او را به اذان صبح خبر داد ...حضرت به سمت مسجد رفتند و وارد مسجد شدند و ابن ملجم که تمام شب را بیدار مانده و منتظر ورود علی بود از نسیم #سحری خوابش برده بود .
🔷علی با پای خود او را #بیدار کرد و فرمود برخیز که هنگام نماز رسیده او هم از جا بر خاست و علی را مورد #ضربه قرار داد »
📚#الارشاد ج1 ص16
❕علامه #مجلسی نیز نقل می کند :
« از عادات اخلاقی امام آن بود که افراد خوابیده را برای نماز بیدار می کردند و در آن شب هم مطابق #عادتشان افراد را برای نماز بیدار کردند تا آن که به ابن ملجم #ملعون رسید و او را خوابیده یافت و فرمود برخیز که خواب در این زمان مورد پسند خدا نیست و مورد پسند شیطان است ( زیرا وقت نماز است ) .حضرت آن ملعون را تکان دادند و خطاب به او عرضه داشتند که قصدی در خاطر داری که نزدیک است از آن #آسمانها فرو ریزد و زمین چاک شود و کوهسارها #نگون گردد و اگر بخواهی می توانم خبر دهم در زیر جامه ات چه پنهان کرده ای ...حضرت از او گذشت و به محراب نماز رفت و به نماز ایستاد ...و چون در رکعت اول سر از #سجده بر داشت مورد ضربه ابن ملجم قرار گرفت »
📚#بحار الانوار ج42 ص281
❕شیخ عباس #قمی نیز در منتهی الامال خود می نویسد؛
« علی به #صحن مسجد در آمد و #خفتگان را برای نماز از خواب بر انگیخت و ابن ملجم ملعون در تمام شب بیدار بود و در آن امر عظیم که اراده داشت #تفکر می کرد در این هنگام که علی خفتگان را برای نماز بیدار می کرد او نیز میان خفتگان به روی در افتاده بود و شمشیر #مسموم خود را زیر جامه داشت چون امیر المومنین به او رسید فرمود برخیز برای نماز ...»
📚#منتهی الامال ج1 ص421
🔶در روایتی نیز امام #صادق از پدرشان امام #باقر علیهما السلام نقل می کنند که فرمودند :
« علی بن ابی طالب علیه السلام از منزل خارج شد و افراد را برای نماز #صبح بیدار کردند که در این جریان مورد ضربه #شمشیر ابن ملجم قرار گرفتند »
📚#قرب الاسناد ص143
❕البته امام #علی علیه السلام بر اساس علم #عادی خودشان رفتار کردند و ابن ملجم را از خواب بیدار کردند و از علم غیب خودشان استفاده نکردند که جهت آگاهی #تفصیلی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6708
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تاریخی_اعتقادی
#علی_شهادت_اتفاقات_عالم
🤔#پرسش
❔پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقاتی در #عالم افتاد آیا شهادت ایشان ، شهادتی #عادی بوده است❕آیا در روایات شیعه و #سنی اشاراتی شده است یا خیر ❕
💠#پاسخ💠
👌امام #صادق علیه السلام فرمود :
« شبی که علی صلوات الله علیه #شهید شدند ، هیچ سنگی از روی زمین بر نمی داشتند ، مگر آنکه در زیر آن خون #تازه می یافتند »
📚#بحار الانوار ج42 ص303
🔷ابن عباس از پیامبر #گرامی نقل می کند که فرمود :
« آسمان و زمین تا چهل #صبح بر موت مومن گریه می کنند ، و بر موت عالم تا چهل #ماه گریه می کنند ، و بر موت پیامبر تا چهل #سال گریه می کنند ، و ای علی آسمان و زمین بر موت تو تا چهل سال #گریه می کنند .
🔷سپس ابن #عباس گفت ؛
« زمانی که علی علیه السلام کشته شد ، آسمان کوفه تا سه روز باران #خون از خود جاری کرد »
📚#مناقب ابن شهر آشوب ، ج2 ص346
❕این نکته در روایات اهل #سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
🔷حاکم #نیشابوری از عبدالملک نقل می کند ؛
« در بامداد شهادت علی در بیت #المقدس هر سنگی را که بر می داشتند در زیر آن خون تازه #ظاهر می گشت »
📚#مستدرک علی الصحیحین ، ج3 ص113
📚#الریاض النضره ج2 ص247
🔷و باز از #زهری نقل می کند که می گفت :
« در شب شهادت علی ، هر سنگی را که در #ایلیا ( بیت المقدس ) بر می داشتند از زیر آن خون تازه ظاهر می گشت »
📚#مستدرک علی الصحیحین ج3 ص144
🔷این #حجر نیز می نویسد :
« در خصوص شهادت حسین ، هر سنگی را که در شام یا در دنیا بر می داشتند ، از زیر آن خون تازه #ظاهر می شد ، همینطور بود در روز شهادت علی که هر سنگی را از جای بر می داشتند ، #خون تازه از زیر آن ظاهر می گردید»
📚#صواعق المحرقه ص116
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تاریخی_اعتقادی
#ابن_ملجم_آتش_قصاص_مثله
🤔#پرسش
❔برخی شبهه می کنند که ابن #ملجم را #آتش زدند و دروغ می گویند که علی گفته است که با او #خوب رفتار کنید #پاسخ چیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با ابن #ملجم که به اسارت در آمده بود دادند مساله ای مسلم در #تاریخ است و قابل انکار نمی باشد .
🔷در کتاب #قرب الاسناد چنین نقل شده است ؛
« علی علیه السلام زمانی که مورد ضربه ابن ملجم قرار گرفت فرمود که این #اسیر را حبس کنید و به او غذا بدهید و با او خوب رفتار کنید . اگر زنده ماندم خودم تصمیم می گیرم که چگونه با او برخورد کنم اگر بخواهم قصاص می کنم و اگر بخواهم می بخشم و اگر از #دنیا رفتم امر دست شما است .اگر تصمیم بر قصاص گرقتید او را مثله نکنید »
📚#قرب الاسناد ص67
📚#وسائل الشیعه ج29 ص127
📚#المناقب ابن شهر آشوب ج3 ص312
👌در #نقل دیگری آمده است ؛
« علی علیه السلام به فرزندش حسن روی کرد و فرمود با اسیرت ( ابن #ملجم ) خوب #رفتار کن و به او احسان کن ...زمانی که حسن علیه السلام برایش مقداری #شیر بردند تا بخورد حضرت کمی از آن را خوردند و فرمودند بقیه را به اسیرتان ابن #ملجم بدهید و به حسن علیه السلام فرمودند بحقی که بر ذمه تو دارم به او غذا و نوشیدنی #مناسب بده و تا زمان موتم با رفق و مدارا با او رفتار کن و از آن چه #میخوری و می آشامی به او هم بده »
📚#بحار الانوار ج42 ص287
📚#مستدرک الوسائل ج11 ص79
❕و در مورد نحوه #قصاص ابن ملجم فرمودند ؛
« ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون #مسلمانان فرو روید و بگویید امیر مومنان #کشته شد. آگاه باشید جز #قاتل من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا #چشم پوشیدم ، او را تنها یک #ضربه بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از #مثله کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد »
📚#نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم
📚#وسائل الشیعه ج29 ص128
🔷شیخ #کلینی نیز نقل می کند که حضرت به امام حسن فرمودند :
« ای فرزندم ( اگر خواستی قصاص کنی ) یک #ضربه به او بزن در برابر ضربه ای که به من زد و از این تعدی نکن »
📚#الکافی ج1 ص237
👌امام #باقر علیه السلام نیز فرمود :
« وصیت علی به حسن علیهما السلام این بود که ای فرزندم تو ولی امر و ولی دم من هستی اگر خواستی عفو بکن و اگر خواستی قصاص کنی پس یک #ضربه به او بزن در قبال یک ضربه ای که به من زده است »
📚#الغیبه طوسی ص117
❕شیخ مفید نیز نقل می کند که حضرت به امام #حسن فرمود :
« از #مثله کردن قاتلم بپرهیز زیرا رسول خدا آن را مکروه می دانست حتی نسبت به یک سگ گزنده »
📚#الاختصاص ص150
❕امام حسن علیه السلام نیز مطابق #وصیت امام علی علیهما السلام عمل کردند .
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« چون ابن #ملجم را به نزد امام حسن آوردند آن #ملعون گفت با خدا عهد کرده بودم که پدر تو را بکشم ، و به عهد خودم وفا کردم اگر خواهی مرا بکش و اگر عفو کنی می روم به نزد #معاویه و او را به قتل می رسانم و تو را از شر او راحت می دهم و باز به نزد تو می آیم .حضرت فرمود تو را به زودی به جهنم می فرستم پس او را بطلبید و به دست مبارک خود( با ضربتی) او را #گردن زد »
📚#قرب الاسناد ص144
📚#وسائل الشیعه ج29 ص128
👌امام #حسن علیه السلام نیز طبق نقلی فرمود ؛
« من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت #شمشیر بر او می زنم تا بمیرد »
📚#بحار الانوار ج42 ص297
🔷در نقل دیگر آمده است ؛
« استخوانهای ابن ملجم را در گودالی انداخته بودند و پیوسته مردم کوفه از آن گودال صدای ناله و فریاد می شنیدند »
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص387
📚جلاء العیون ص375
❕البته در برخی روایات ضعیف آمده است که برخی افراد آمدند به نزد امام حسن علیه السلام و درخواست کردند که قصاص را آنها انجام دهند و آنها ابن ملجم را مثله کردند و پس از آن جنازه اش را آتش زدند یا پس از قصاص ابن ملجم توسط امام حسن علیه السلام افراد دیگری جنازه ابن ملجم را آتش زدند .
❕این مضمون روایات از حیث سند #مرسل و #ضعیف هستند و قابل اعتنا نمی باشند و خلاف مشهور روایاتی است که ما آوردیم .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_امامت
#مردم_امامت_مشروعیت
🤔#پرسش
❔اخیرا یکی از روحانیون که رییس جمهور مملکتی است ادعا کرده است که انتخابات هدیه غرب نیست بلکه رای مردم در اسلام مورد توجه است تا آنجایی که این رای به امامت #امامان هم مشروعیت می دهد و حضرت علی فرمود هر کس را که شما به عنوان امام و راهنما معرفی کنید من هم #اطاعتش را می کنم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به عقیده شیعه انتخاب امام و #تعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است و رای مردم هیچ گونه نقشی در مشروعیت #امامت امام ندارد ؛ چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد
1⃣#علم وافر و کافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست
2⃣امام باید #عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار #خطا واشتباه نشود
🔷از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این صفات در وجود چه افرادی است ثابت میشود که تنها باید #خداوند امام را تعیین وانتخاب کند و مردم هیچ گونه نقشی در انتخاب امام ندارند.
🔶امام #رضا علیه السلام فرمود :
« انتخاب امام وظیفه ای لازم است که بر عهده خداوند است ( و مردم #نقشی ندارند )»
📚#قرب الاسناد ج377
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« امامت #عهدی الهی است و انتخاب آن تنها به عهده خدا است ( و مردم نقشی ندارند )»
📚#الکافی ج1 ص277
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند من و اهل بیتم را بر تمام مردم ( به عنوان رهبر ) برگزیده است و #مردم در این انتخاب هیچ نقشی ندارند»
📚 #بحار الانوار ج23 ص74
🔷#خداوند نیز می فرماید ؛
« پرودگارت هر چه را بخواهد بر می گزیند آنها ( مردم ) در برابر او #اختیاری ندارند »
🔶#قصص 68
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند محمد و اهل بیتش را (به عنوان رهبر و پیشوا ) #برگزیده است ( و مردم در انتخاب نقشی ندارند )»
📚بحار الانوار ج23 ص74
🔷علمای اهل #سنت نقل می کنند ؛
«هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست و#جانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به #صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
«الامر الی الله یضعه حیث یشاء»
📚#الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ #الطبری،ج1 ص556
❕بنابراین مردم هیچ نقشی در #مشروعیت امامت امام ندارند و مشروعیت امام تنها به نص الهی ثابت می شود.
❕بله اگر مردم در #صحنه باشند ، امام می تواند اعمال حکومت و حکمرانی که یکی از شاخه های امامت است در جامعه کند و اگر #مردم در صحنه نباشند امام وظیفه ای ندارد چنان که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود ؛
🔷« ای پسر ابوطالب، سرپرستی امت من حق تو و از آن توست، اگر مردم با سلامت و خوبی بر تو اتفاق نظر داشتند ، #زمام امور آنها را به دست بگیر و حکومت را عهدهدار شو. اگر درباره تو اختلاف کردند آنها را رها کن با هر چیزی که خودشان میخواهند، خداوند برای تو #گشایشی قرار خواهد داد.»
📚#مستدرک الوسائل ج11 ص78
📚#بحار الانوار ج30 ص15
❕اما چنین نیست که حضور مردم به امامت امام #مشروعیت بدهد و امام ، حق حکومت و اعمال ولایت دارد اگر چه مردم او را نخواهند و اگر شرایط فراهم باشد امام حکومت بر مردم می کند اگر چه اکثر مردم مخالف او باشند اما زمینه را برای حکومت کردن امام #فراهم کرده اند.
❕چگونه می توان گفت که اسلام به نظر اکثر مردم اهمیت داده است در حالی که #اکثریت بارها و بارها مورد مذمت #قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
« بیشتر آنها نمی فهمند و #تعقل نمی کنند »
🔷#مائده 103
🔶و می فرماید ؛
« اکثر آنها #شاکر نیستند »
🔷#نمل 73
❕اگر ما در کشور انتخابات برگزار می کنیم از این جهت نیست که رای و نظر مردم برای انتخاب والی مهم و مورد #اهتمام است و اسلام این حق را به مردم داده است بلکه از این جهت است که اگر مردم در صحنه نباشند به تدریج #حکومت اسلامی ، رو به زوال پیش می رود زیرا حضور مردم به حکومت قدرت و شوکت می بخشد لذا از باب احکام #ثانویه اسلام ، به حضور مردم توجه می شود.
❗️و اگر حضرت علی علیه السلام در #نهج البلاغه فرمود ؛
« مرا رها کنید و دیگری را بطلبید ...اگر مرا رها کنید همچون یکی از شما خواهم بود ( و مسوولیتی نخواهم داشت ) بلکه شاید از شما شنواتر و مطیع تر نسبت به رییس حکومت که شما #انتخابش کرده اید بوده باشم »
📚نهج البلاغه #خطبه 92
🔷که این سخن مورد استناد برخی برای #مشروعیت بخشیدن به رای مردم قرار گرفته است ؛
🔶منظور امام از این جمله اهمیت دادن به #رای و #نظر مردم نمی باشد بلکه تفسیر دیگری دارد.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_قرآنی
#دعا_برای_کافر
🤔#پرسش
❔آیا با توجه اینکه طلب #مغفرت برای کفار نمیشه کرد دعای #خیر هم نمیشه انجام داد برای کفار❕❕
💠#پاسخ💠
👌دعا خیر و استغفار کردن برای #کفار و #مشرکین تا زمانی که امید #هدایت در مورد آنها برود اشکال ندارد اما پس از آن که یقین حاصل شد که افراد مذکور عامدا با حق مخالفت می کنند و پس از اتمام حجت ، #ایمان نمی آورند ،در این صورت نباید برای آنان دعا و استغفار کرد .
🔶#خداوند می فرماید ؛
« برای پیامبر و مومنان شایسته نیست که برای #مشرکان ( از خداوند ) طلب آمرزش کنند ، هر چند از نزدیکانشان باشند ، پس از آنکه برای آنها روشن شد که این گروه اصحاب #دوزخند »
🔷#توبه 113
🔷طبق این معنا #مسلمانان می توانند برای دوستان و بستگان مشرکشان مادام که در قید حیاتند و امید هدایت آنها می رود استغفار و دعا کنند ولی پس از آنکه دانسته شد که امیدی به هدایت آنها نیست و در حال #کفر و شرک از دنیا رفتند دیگر نباید برای آنها دعا و استغفار کرد .
📚#تفسیر_نمونه ج8 ص160
🔶#قرآن می فرماید ؛
« استغفار ابراهیم برای عمویش ( #آذر ) به خاطر وعده ای بود که به او داد اما هنگامی که برای او آشکار شد که او #دشمن خداست از او بیزاری جست و برایش استغفار نکرد »
🔶#توبه 114
❕از این آیه نیز به خوبی استفاده می شود که #ابراهیم نبی انتظار داشت که آزر از این طریق جذب به سوی ایمان و توحید شود و استغفار و دعای او نیز در این حقیقت این بود که خدایا او را هدایت کن و گناهان گذشته او را ببخش اما هنگامی که #عداوت و دشمنی آزر برای ابراهیم محرز شد و در همین حالت چشم از دنیا بست دیگر جایی برای هدایت او باقی نماند و استغفار و دعای خود را برای او #قطع کرد .
🔷در روایتی نقل است که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« مانعی ندارد که برای #طبیبی نصرانی ( تا زمانی که امید هدایت در او باشد ) #دعا کنید ( اما اگر آن نصرانی عامدا با حق و حقیقت مخالفت کرده باشد ) دعای شما برای او نفعی ندارد و خداوند آن را #مستجاب نمی کند »
📚#الکافی ج2 ص650
📚#وسائل_الشیعه ج7 ص118
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_قیامت
#مواقف_گردنه_حساب
🤔#پرسش
❔ می گویند در قیامت پنجاه #موقف است ❕این مواقف چه مواقفی هستند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند ؛
« بدان پیش روی تو گردنه #صعب العبوری است که سبکباران ( برای عبور از آن ) حالشان از سنگین باران بهتر است ، و کندروان #وضعشان بسیار بدتر از شتاب کنندگان است و ( بدان که ) نزول تو بعد از آن گردنه به یقین یا به بهشت است و یا به دوزخ ...»
📚#نهج البلاغه نامه 31 بخش هجدهم
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود؛
«در قیامت پنجاه #موقف ( محل توقف برای رسیدگی به اعمال) است که هر #موقفی به اندازه 1000 سال از سال هایی است که شما می شمارید»
📚امالی #مفید ص274
📚امالی #طوسی ص111
🔷شیخ #صدوق می نویسد ؛
« عقیده ما در مورد عقبه هایی که بر طریق و راه محشر قرار دارد این است که هر یک از آنها به نام یکی از فرائض #دینی نامگذاری شده است و انسان موظف است که از آنها عبور کند ، هر گاه به خاطر کارهای نیک و در پرتو رحمت الهی از یکی از آنها بگذرد ، به #عقبه دیگر می رسد که باید از آن نیز عبور کند ، و به این ترتیب باید از همه #موقف ها و عقبه ها بگذرد و در غیر این صورت به دوزخ سقوط خواهد کرد »
📚#الاعتقادات_الامامیه ص71
🔶شیخ #مفید نیز می نویسد ؛
« عقبه های قیامت همان احکام #دینی است که انسانها باید در روز قیامت پاسخگوی آنها باشند...مقصود از عقبه و #گردنه که در قرآن و روایات آمده است همان دستورات الهی است که از آنجا که رعایت آنها همراه با تحمل #مشکلات و دشواری ها است از آنها به عقبه تعبیر شده است »
📚بحار الانوار ج7 ص129
❕بنابراین #مواقف پنجاه گانه قیامت دقیقا برای ما مشخص نیست همین قدر می دانیم که این مواقف به نام هر یک از #فرائض و واجبات دینی از جمله نماز و روزه و حج و زکات و ولایت و ...است که بندگان در هر یک از آن مواقف مورد #سوال و باز خواست قرار می گیرند.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_دعا
#جوشن_کبیر_قدر_پیامبر
🤔#پرسش
❔با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای #جوشن کبیر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا #پیامبر میخوند❕❕
💠#پاسخ💠
👌سبب نامگذاری دعای مذکور به #جوشن کبیر آن است که این دعا در برابر بلاها و آسیب های دنیوی و اخروی زره و #محافظ خوبی است .
📚مفاتیح نوین ص138 پاورقی
🔶این دعا را امام زین العابدین از پدر بزرگوارش از جدش از #رسول_خدا نقل کرده است .
🔷درباره شان #ورود این دعا آمده است ؛
❕« در یکی از جنگ ها رسول خدا زره و #جوشن سنگینی بر تن داشت که سبب آزار آن حضرت می شد .پیامبر گرامی به درگاه خدا دعا کرد تا آن که جبرئیل نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید این زره #سنگین را از تن خارج ساز و در عوض این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان و حرزی خواهد بود .
👌آنگاه فضیلت هایی را در عظمت این دعا نقل کرده اند از جمله اینکه ؛
🔷هر کس آن را بخواند و از #منزل خارج شود ، و یا آن را همراه خودش داشته باشد ( و محتوای آن را در روح خود پیاده کند ) اهل #بهشت است و خداوند توفیق انجام اعمال صالح را به او عنایت می کند . این دعا برای بیماری های سخت و #کسب پاداش های فراوان معنوی مفید است .
🔷امام حسین علیه السلم فرمود پدرم مرا به حفظ و بزرگداشت این #دعا سفارش کرد و به من فرمود این دعا را بر کفنش بنویسم و آن را به خانواده ام تعلیم دهم و آنان را نسبت به خواندن این دعا #ترغیب نمایم.
📚#بحار_الانوار ج91 ص382
🔶طبیعتا پیامبر گرامی که این دعا را برای امت بیان کردند خودشان همواره به #خواندن آن تاکید داشته اند .
🔷مرحوم علامه مجلسی این دعا را از اعمال شب های قدر می داند .
📚#زاد_المعاد ص186
👌و از روایات نیز استفاده می شود که سه بار یا حد اقل یک بار در ماه #رمضان این دعا خوانده شود .
📚#بحار_الانوار ج91 ص384
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_روایی
🤔#پرسش
❓ ایا درباره بیداری بین #طلوعین روایت و سخنی از معصومین امده و #فایده این کار چیه❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از اوقات بسیار شریف و گرانبها ، بین #الطلوعین ( از زمان اذان صبح تا طلوع خورشید ) است و اخبار زیادی از اهل بیت علیهم السلام در فضیلت این وقت و در ارتباط با عبادت و ذکر و تسبیح خداوند در این #مدت وارد شده است .
🔷 امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« خواب صبح ، #شوم و نامیمون است ، #روزی را دور می سازد ، رنگ #صورت را زرد و متغیر می کند ،خداوند متعال #روزی را بین الطلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید »
📚#التهذیب ج2 ص139
👌و طبق #نقل دیگر فرمود ؛
« روزی خداوند در بین الطلوعین #تقسیم می شود و من ناپسند می دانم که انسان در آن ساعت خواب باشد »
📚#الفقیه ج1 ص501
🔷امام #رضا علیه السلام نیز فرمود ؛
« فرشتگان ارزاق بنی آدم را ما بین #طلوع فجر ( ابتدای زمان نماز صبح ) تا طلوع #خورشید تقسیم می کنند ، هر کس در این ساعات خواب باشد ، از رزقش محروم می شود »
📚#وسائل_الشیعه ج6 ص497
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« زمین از سه چیز به نزد خداوند شدیدا شکایت می کند ، از #خون حرامی که بر روی او ریخته شود ، و #غسل کردن از زنا و #خوابیدن قبل طلوع خورشید »
📚#الخصال ج1 ص141
❕البته در برخی روایات آمده است که اگر انسان مقداری پس از نماز #صبح مشغول به ذکر و دعا شود و پس از آن بخوابد اشکالی ندارد و #کراهت خواب بین الطلوعین برطرف می شود .
🔷کسی از امام #صادق علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما #نگرانم که این خوابم ناپسند باشد ❕
🔶#امام علیه السلام پاسخ دادند ؛
« بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر #خدا می شوی می توانی بخوابی »
📚التهذیب ج2 ص321
👌در روایت دیگری امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از #یاران فرمود ؛
« فردا پس از طلوع خورشید به نزد من بیا زیرا من پس از نماز #صبح ( و #مشغول شدن به ذکر خدا ) می خوابم »
📚#الاستبصار ج1 ص350
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_خود_کشی
🤔#پرسش
❔لطفا بفرماييد علت تحريم #خودکشي در اسلام و #جاودانگي عذاب عامل آن چيست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در #مالکیت است .
🔷خداوند #مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است.
📚تفسیر #نمونه ج27 ص449
🔶 او در آیات متعددی به این #حقیقت اشاره کرده است و می فرماید:
« هر چه در آسمانها و #زمین است از اوست»
🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126-
❕« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن #خداست»
🔶مائده 17- انعام 12- توبه116
❔حال همان خداوند که مالک #جان آدمی نیز است ، به انسان تحت هیچ شرائطی اجازه خود کشی را نداده است ، زیرا او را برای #عبادت و بندگی و به کمال رسیدن خلق کرده است و خود کشی در تعارض با این هدف است و سبب عبث بودن #خلقت انسان می گردد .
🔷می فرماید ؛
« خود کشی نکنید ، خداوند نسبت به شما مهربان است و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد به زودی او را در #آتشی وارد خواهیم ساخت »
🔷#نساء 30
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس ( از سر بی ایمانی به خداوند ) خودش را عمدا بکشد ، در آتش جهنم #خالد و #جاودان خواهد بود »
📚#الفقیه ج4 ص95
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مومن ممکن است به هر بلایی گرفتار شود و به هر نوعی بمیرد اما هیچ گاه خود #کشی نمی کند »
📚#الکافی ج2 ص254
🗯خود کشی از گناهان کبیره و بزرگ است که سبب گرفتاری فرد در آتش جهنم می شود اما #خلود او در جهنم در صورتی است که معتقد به خداوند و عقائد حقه نباشد زیرا ثابت است که شیعه اثناعشری هیچ گاه مخلد در #جهنم نمی ماند .
🗯شیخ #مفید می نویسد ؛
« تمام علمای امامیه اتفاق دارند که تهدید به #خلود در آتش جهنم اختصاص به کفار و غیر شیعیان دارد ، و کسانی که ایمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند ( شیعیان ) در #جهنم مخلد نمی مانند »
📚#اوائل_المقالات ص53
🔷امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند جز اهل کفر و لجاجت و ضلالت و شرک را در آتش جهنم #جاوادان نگه نمی دارد »
📚توحید #صدوق ص407
❕بنابراین اگر فرد شیعه مذهب خود کشی کند ، اگر چه گناه بزرگی مرتکب شده است و در آتش جهنم گرفتار می شود اما چنین نیست که امید عفو و بخشش در مورد او نرود زیرا نهایتا او یک گناه کبیره ای را مرتکب شده و ممکن است مشمول این روایت شریف پیامبر گرامی شود که #فرمود ؛
« شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان #کبیره شده اند »
📚#الفقیه ج3 ص574
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_قرآنی_معراج_مسیح
🤔#پرسش
❔معراج و به آسمان رفتن حضرت عیسی #جسمانی بوده است یا روحانی ❕آیا راست است که علامه طباطبایی معتقد است که عروج عیسی #روحانی بوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌قرآن #کریم می فرماید ؛
« ( به یاد آورید ) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود من تو را بر می گیرم و به سوی خود #بالا می برم و تو را از کسانی که #کافر شدند پاک می سازم ...»
🗯ال #عمران 55
👌ظاهر آیه شریفه دلالت دارد که عیسی مسیح با روح و جسم به سوی #پرودگار بالا برده شد و این نکته از تعبیر « متوفیک و رافعک الی » به دست می آید زیرا جمله « متوفیک » به معنای #گرفتن چیزی به طور کامل است که دلالت بر آن دارد که عیسی به نحو کامل گرفته شد و به آسمان برده شد هم معراج #جسمانی داشت و هم معراج #روحانی
📚تفسیر #نمونه ج2 ص568
❕این نکته از روایات #متعددی نیز قابل استفاده است .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند عیسی را به حالتی بالا برد که جامه ای #پشمین که توسط مریم بافته شده بود به تن داشت . زمانی که عیسی به آسمان رسید ندایی سر داده شد که عیسی #زینت زندگانی دنیا را از خودت جدا ساز »
📚تفسیر #عیاشی ج1 ص175
📚#البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص628
📚#بحار الانوار ج14 ص338
❕این روایت صراحتا #معراج جسمانی عیسی مسیح را با جامه ای که بر تن داشته است اثبات می کند.
🗯در نقل دیگری پیامبر #گرامی فرمود ؛
« زمانی که یهود اجتماع کردند تا عیسی را بکشند ، جبرئیل به نزد #عیسی آمد و او را با دو بال خود پوشاند ...خداوند به جبرئیل وحی کرد که عیسی را به نزد من بالا #بیاور »
📚#بحار الانوار ج14 ص338
❕این که خداوند می گوید عیسی را به سوی خودم بالا بردم به معنای آن نیست که خداوند جا و مکانی دارد و در آسمان ها است چنان که تعبیر از قیامت به عنوان « لقاء الله » به معنای ملاقات حسی با خداوند در قیامت نمیباشد بلکه این تعابیر به معنای شهود #باطنی و دیدار و ملاقات روحانی و #معنوی با خداوند در آسمان و یا در قیامت است زیرا با حضور در آسمان ها و یا در قیامت است که پرده ها کنار می رود و انسان به صورت حضوری آیات حق و تجلی خداوند بر قلوب را مشاهده می کند .
🔷بنابراین گویی عروج به آسمان و یا رفتن به قیامت همه عروج و رفتن به سوی خداوند است زیرا سبب مشاهده قلبی و حضوری خداوند می شود .
❕صاحب تفسیر المیزان بر خلاف آنچه گفته شد معتقد است که عروج عیسی عروجی روحانی بوده است نه جسمانی
📚ترجمه المیزان ج3 ص326
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آداب عدالتخواهی را ندانیم به ورطه خوارج میافتیم
🔹صحبتهای حجت الاسلام حامد کاشانی در خصوص آداب «عدالتخواهی» در سیره امیرالمومنین(ع)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁