🔸#ادامه 👇
👌حال وهابی ساده لوح اشکال کرده است که اگر نتیجه گیری شما ، صحیح است ، پس چرا هنوز که قیامت نشده است ، عترت از قرآن جدا شده است و امام زمان ع به غیبت رفته اند و ما نمی توانیم از وجود ایشان بهره ببریم ❗️
❕در حالی که بر خلاف ادعای او ، عترت و امام عصر ع از قرآن جدا نشده اند ، آنچه اتفاق افتاده است ، غیبت امام زمان ع است ، نه مرگ و جدایی او از قرآن کریم .
👌امام زمان ع هم اینک نیز در کنار قرآن ، به حیات خود ادامه می دهد . زمانی عترت از قرآن جدا می شود که در روی زمین ، کسی از عترت و امامان اهلبیت ع وجود نداشته باشد .
❔شما می توانید سوال کنید که چرا امام زمان غائب است و ما نمی توانیم از محضر ایشان بهره ببریم ❗️اما نمی توانید ادعا کنید که امام زمان از قرآن جدا شده اند ❗️
👌علت غیبت امام زمان ع ، خود مردم بودند که به عوض بهره مندی و استفاده از امام ، قصد کشتن و نابودی ایشان را داشتند ، لذا این اهمال و کوتاهی خود مردم بود که موجب شد نتوانیم از هدایت امام ع بهره کامل بگیریم ، چنان که این سخن خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است ؛
« وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند »
📚کشف المراد ص226
❕لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد»
📚الکافی ج1 ص340
❕برخی از علما چنین مثال می زنند ؛
👌« اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچه هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى زند. چنانچه مجدداً بچه ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه هاى بى ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟
❕در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند ، ( مردم هم امامان را همراهی نکردند ) خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند »
📚اصول عقائد ، قرائتی ، ص 461
👌بر این اساس ، امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، و قدر وجود امام ع را بدانند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور ، زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوشبخت بشود، بشود».
📚الكافى ج 1 ص 370
👌و فرمود ؛
«اين امر (قيام)، هنگامى روى مى دهد كه بيشترين يأس و سخت ترين اندوه را داشته باشيد »
📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29
❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى دهد»
📚كمال الدين یک جلدی ، ص 152 ح 15، بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7.
🔸البته ،بر خلاف ادعای وهابی ، مردم از وجود و هدایت، امام غائب علیه السلام در عصر غیبت بی بهره نیستند ، و از جنبه های مختلفی از وجود ایشان بهره می برند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«سوگند به خدایی كه مرا به نبوت برگزید، مردم از او سود میبرند و از نور ولایتش در دوران غیبت، بهره میگیرند؛ چنان كه از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره میبرند.»
📚بحار الانوار ج52 ص93
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تسلط_شیطان_بر_ایوب
🤔#پرسش
❔خداوند در سورهی صاد آیهی 41 از زبان ایوب چنین میفرماید: «...حقیقتاً #شیطان مرا خسته کرد و مرا مورد عذاب قرار داد». همچنین در آیات 82 و 83 این سوره چنین میگوید: «شیطان گفت به عظمتت قسم، همه آنها را گمراه خواهم ساخت به جزبندگان مخلَص شما». با توجه به این آیه شیطان نمیتواند بر #بندگان مخلص تسلط داشته باشد. پس در خستگی حضرت ایّوب چطور میتواند شیطان تأثیر داشته باشد؟ و همچنین حضرت ایوب با این جمله «شیطان مرا مورد عذاب قرار داد» میخواهد چه بگوید؟آیا همه اینها نشانه نفوذ #شیطان به #ایوب نمی باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« به خاطر بیاور بنده ما #ایوب را ، هنگامی که پرودگارش را خوانده که شیطان من را به رنج و عذاب افکنده است»
🔶#ص 41
👌این آیه اشاره است به گرفتاریهای شدید و طاقت فرسا و درد و رنج فراوان حضرت ایوب ، درد و رنجی که شیطان در آن #موثر بود که شرح آن در روایتی از امام #صادق علیه السلام به این بیان رسیده است ؛
🗯کسی از امام #صادق علیه السلام سؤال کرد بلائی که دامنگیر ایوب شد برای چه بود؟ (شاید فکر می کرد کار خلافی از او سر زده بود که خداوند او را مبتلا ساخت ) .
🔷امام در پاسخ او جواب #مشروحی فرمود که خلاصه اش چنین است :
❕«ایوب به خاطر کفران نعمت گرفتار آن مصائب عظیم نشد بلکه به عکس به خاطر شکر #نعمت بود، زیرا #شیطان به پیشگاه خدا عرضه داشت که اگر ایوب را شاکر می بینی به خاطر نعمت فراوانی است که به او داده ای، مسلما اگر این نعمتها از او گرفته شود او هرگز بنده شکرگزاری نخواهد بود.
🔶خداوند برای اینکه اخلاص ایوب را بر همگان روشن سازد، و او را الگوئی برای جهانیان قرار دهد که به هنگام نعمت و رنج هر دو شاکر و صابر باشند به شیطان اجازه داد که بر دنیای او #مسلط گردد . شیطان از خدا خواست اموال سرشار ایوب، زراعت و گوسفندانش و همچنین فرزندان او از میان بروند، و آفات و بلاها در مدت کوتاهی آنها را از میان برد، ولی نه تنها از مقام شکر ایوب کاسته نشد بلکه افزوده گشت .
👌او از خدا خواست که این بار بر بدن ایوب مسلط گردد، و آنچنان بیمار شود که از شدت درد و رنجوری به خود بپیچد و اسیر و #زندانی بستر گردد .
🔷این نیز از مقام #شکر او چیزی نکاست .
🗯ولی جریانی پیش آمد که قلب ایوب را شکست و روح او را سخت جریحه دار ساخت، و آن اینکه جمعی از راهبان بنی اسرائیل به دیدنش آمدند و گفتند: تو چه گناهی کرده ای که به این #عذاب الیم گرفتار شده ای ❕
🔷ایوب در پاسخ گفت به پروردگارم سوگند که خلافی در کار نبوده، همیشه در طاعت الهی کوشا بوده ام، و هر لقمه غذائی خوردم یتیم و #بینوائی بر سر سفره من حاضر بوده .
👌ایوب از این شماتت دوستان بیش از هر مصیبت دیگری ناراحت شد، ولی باز رشته صبر را از کف نداد، و آب زلال شکر را به کفران آلوده نساخت، تنها رو به درگاه خدا آورد و جمله های بالا را بیان نمود، و چون از عهده امتحانات الهی به #خوبی برآمده بود خداوند درهای رحمتش را بار دیگر به روی این بنده صابر و شکیبا گشود، و نعمتهای از دست رفته را یکی پس از دیگری و حتی بیش از آن را به او ارزانی داشت، تا همگان سرانجام نیک صبر و #شکیبائی و شکر را دریابند .
📚#علل_الشرایع ج1 ص76
📚#بحار_الانوار ج12 ص 346
👌با توجه به این روایت ، روشن می شود که مراد از تسلط #شیطان بر حضرت ایوب و گرفتار ساختن او ، تسلط به معنای گمراه کردن و منحرف کردن او نیست تا با مقام #نبوت نا سازگار باشد ، بلکه اشاره ای است به گرفتاری هایی که شیطنت شیطان در آن موثر بوده است که خداوند نیز برای آزمایش این پیامبر بزرگ و ترفیع درجه او ، درخواست های #شیطان را پذیرفت .
📚#تفسیر_نمونه ج19 ص296
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#خوردن_کم_شراب
🤔#پرسش
❔شخصی میگوید من به اندازه ای #مشروب میخورم که حالت اصلی من ازبین نمیرود و مست نمی شوم این حکم حرمت #شراب برای آن زمانی هست که طرف اختیارخود را ازدست بدهد جواب ما چیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌از دیدگاه #اسلامی ، خوردن شراب و مشروبات الکلی مطلقا حرام است و فرقی در #کم و یا #زیاد آن و حدوث یا عدم حدوث حالت #مستی نمی باشد .
👌خداوند به صورت #مطلق خوردن شراب را حرام کرده و می فرماید ؛
«ای کسانی که ایمان آورده اید #شراب وبت ها وازلام پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید»
🔶#مائده90
🗯و می فرماید ؛
«شیطان می خواهد در میان شما به وسیله ی #شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد»
🔶#مائده91
🔷و می فرماید ؛
«درباره ی #شراب وقمار از تو سؤال میکنند بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است»
🔶#بقره219
🗯در این آیات خداوند به صورت مطلق خوردن #شراب را حرام اعلام کرده است و در حکم حرمت از جهت کمی و زیادی و مستی و غیر مستی #فرقی نگذاشته است .
🗯به این نکته در #روایات متعددی نیز اشاره شده است .
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر نوع شراب و مسکری حرام است ، حتی نوشیدن یک #جرعه از آن حرام است »
📚#الکافی_ج6_ص409
👌و #فرمود ؛
« خداوند صراحتا شراب را حرام کرده است ، پس خوردن کم و یا زیاد آن #حرام می باشد »
📚#التهذیب_ج9ص111
👌امام #رضا علیه السلام نیز فرمود ؛
« اسلام خالص در شهادت به وحدانیت خدا ...و تحریم شراب است ، و فرقی بین کم و زیاد خوردن آن نیست ،آنچه که خوردن زیادی آن سبب مستی می شود ، خوردن کم آن نیز #حرام است »
📚#عیون_الاخبار ج2 ص126
👌به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی #رجوع شود ؛
📚#وسائل_الشیعه_ج25ص325باب15
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از KHAMENEI.IR
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 قسمت اول مستند «در لباس سربازی»
🔰 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.
🔻 در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
50.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دومین قسمت از مستند «در لباس سربازی»
🔰 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.
🔻 در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
💻 @Khamenei_ir
#قرآنی
#گمراهی_شیطان
🤔#پرسش
❔برخی شبهه می کنند که از نظر قرآن ما هیچ گونه اختیاری از خودمان نداریم و در کارها مجبور هستیم شاهدش آن آیه قرآن است که شیطان به خداوند می گوید تو من را #گمراه کردی و خداوند هم سخنش را رد نمی کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این آیه قرآن است که خداوند از زبان #شیطان نقل می کند که گفت ؛
« گفت پرودگارا بخاطر اینکه مرا گمراه ساختی من نعمت های #مادی را در زمین در نظر آنها تزیین می دهم و همگی را گمراه خواهم ساخت ، مگر بندگان مخلصت را ...»
🔷#حجر 39-40
👌این جمله از دروغ ها و افتراهای شیطان به ساحت #قدس پرودگار است و نشان می دهد که او تا چه حد جسور و بی پروا است که چنین دروغ بزرگی را به خدا می بندد ، خداوندی که هدایتگر همگان است و اسباب هدایت را در اختیار آنها گذارده است و چون سخن شیطان #واضح_البطلان بوده است قرآن اشاره ای به بطلان آن نمی کند .
❔خداوند کدام عامل #گمراهی را برای شیطان فراهم ساخت ؟ آیا به او و به فرشتگان نفرمود که شرافت آدم به جهت روح ویژه الهی او است ولی شیطان حسود و خود خواه آن را نادیده گرفت و به مساله آفرینش او از گل بسنده کرد . آیا سبب #گمراهی او خودش نبود ؟
📚#پیام_امام_امیر_المومنین ، ج7 ص373
👌به #بیان دیگر ؛
🔷« بدیهی است که خدا شیطان را گمراه نساخته بود بلکه این نسبت شیطنت آمیز بود که از ابلیس صادر شد برای اینکه خود را #تبرئه کند و توجهی برای اغوا گری خود ترتیب دهد و این رسم همه ابلیس ها و شیاطین است که ؛
🗯اولا ؛ گناهان خویش را به #گردن دیگران می افکنند .
🗯ثانیا ؛ همه جا می کوشند تا اعمال زشت خود را با #منطقهای غلط توجیه کنند نه تنها در برابر بندگان خدا حتی در برابر خود خدا که از همه چیز آگاه است .
📚#تفسیر_نمونه ج11 ص72
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی
#شفاء_در_حرام
🤔#پرسش
❔مراجع می گویند اگر تنها راه درمان منحصر به استفاده از محرمات مانند کشیدن تریاک و خوردن #شراب و ...باشد ، استفاده از آن ها اشکال ندارد در حالی که روایات می گوید خداوند در حرام شفا قرار نداده است❗️آیا مراجع بر خلاف روایات فتوا نداده اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات متعددی آمده است که خداوند در #محرمات شفایی قرار نداده است .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند عز و جل در هیچ یک از محرمات #دواء و شفایی قرار نداده است »
📚#الکافی ج6 ص413
👌و #فرمود ؛
« پسندیده نیست که هیچ کس با محرمات الهی به دنبال #شفای خویش باشد »
📚#الکافی ج6 ص414
👌و #فرمود ؛
« من نمی خواهم به دوایی که با شراب عجین شده است #نگاه کنم ، چگونه با آن به دنبال شفای خود باشم »
📚#الکافی ج6 ص414
🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما نقل شده است ؛
📚#وسائل_الشیعه ج25 ص343 باب 20
👌از سوی دیگر ، مراجع #فتوا داده اند که اگر بر اساس تشخیص پزشک #متخصص و مورد #اطمینان ، تنها راه درمان بیماری استفاده از محرمات الهی باشد ، استفاده از آن ها به مقدار #ضرورت اشکالی ندارد .
📚#رساله_دانشجویی ص292
🔷مستند این حکم #قاعده_لا_حرج می باشد که خداوند می فرماید ؛
« او شما را برگزید و در دین خود تکلیف #مشقت باری برای شما قرار نداد »
🔶#حج 78
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« من مبعوث به شریعت #سهل و آسانی شده ام »
📚#بحار_الانوار ج30 ص548
🗯بی شک اگر بیماری توان انسان را بریده باشد و هیچ راه درمانی جز استفاده از یک حرام الهی برای درمان نباشد ، بر اساس قاعده لا حرج و شریعت سهل اسلامی ،درمان با حرام برای نفی حرج و #مشقت رجحان می یابد.
👌قاعده لا ضرر و حرمت ضرر رساندن به بدن نیز موید این فتوا می تواند باشد چنانکه در روایات ما آمده است « لا #ضرر و لا ضرار فی الاسلام » و بر اساس آن هر گونه حکمی که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران شود در اسلام بر داشته شده است .
📚#وسائل_الشیعه ج26 ص14
👌#خداوند نیز می فرماید ؛
« خود را با دست خود به #هلاکت نیفکنید »
🔷#بقره 195
🗯روشن است که در صورت عدم درمان بیماری که تنها راه درمان آن استفاده از حرام الهی باشد ، ضرر و هلاکت #نصیب انسان می شود .
❕لذا امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ چیز از محرمات الهی نمی باشد مگر آنکه ارتکابش برای #مضطر جایز و حلال است »
📚#وسائل_الشیعه ج5 ص483
❕میان این دسته ادله با ادله دسته اول که می گوید خداوند در حرام #شفایی قرار نداده است منافاتی نمی باشد زیرا؛
🔷 روایات دسته اول در مقام بیان این نکته است که شفای خالص و #سلامتی کامل با استفاده از محرمات الهی حاصل نمی شود ، اگر چه ممکن است بیماری فعلی انسان را درمان کند ، اما #عوارض و بیماری های دیگری را برای بدن به همراه می آورد ، زیرا تمام محرمات الهی دارای عوارض و ضررهایی بوده است که خداوند آن ها را حرام کرده است و انسان تا جایی که ممکن است باید از راه حلال خود را درمان کند چنانکه امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است »
📚بحار الانوار ج100 ص51
🗯بنابراین میان این دو دسته ادله و فتاوی #مراجع هیچ گونه #تضاد و تنافی وجود ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔خواستم برام خدای وهابیت را از کتبشان توضیح دهید که آن ها معتقد به چه خدایی هستند و صفات خدا را چه چیزهایی می دانند❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️برای شناخت خدایی که وهابیت به آن معتقد است به برخی از نظریات ابن تیمیه موسس این فرقه ضاله اشاره می کنیم؛
1⃣تصریح ابن تیمیه بر جسمانیت خداوند :
🔷او می گوید:
« در جایی از کتاب خدا و سنت رسول و سخنان امت سلف و پیشوایان دینی نیامده است که خداوند جسم نبوده و از جسمانیت و عرض بودن منزه است .از این رو انکار معنایی که شرع و عقل آن را نفی نکرده نوعی نادانی و گمراهی است»
📚التاسیس فی رد اسس التقدیس ج1 ص101
2⃣خدای وهابیت سوار بر پشه:
❕ابن تیمیه می گوید:
« اگر خداوند بخواهد می تواند با قدرت خویش بر پشت پشه ای هم سوار شود حال چرا نتواند بر روی عرش استقرار یابد»
📚همان مدرک ص568
3⃣خدای وهابیت هر شب در آسمان دنیا؛
🔷ابن تیمیه می گوید:
« خداوند عز و جل هر شب از آسمان به زمین می ٱید کسی که منکر این سخن گردیده و یا آن را توجیه کند بدعت گذار و گمراه است»
📚کتب و رسائل و فتاوی ابن تیمیه ( مجموع الفتاوی ) ج5 ص61
4⃣خداوند وهابیت با تمام اعضا جز ریش و عورت؛
❕ابویعلی استاد ابن تیمیه می گوید:
« نسبت به آنچه در صفات حق گفته می شود از قول من نقل کنید که من جز ریش و عورت هر عضوی را برای خدا قائلم »
📚العواصم من القواصم ص210
5⃣خدای وهابیت جوان با صورتی بی ریش و بی مو:
❕نقل می کنند:
« پیامبر پروردگارش را در شمایل جوانی با صورتی بی مو وبا پوششی از لولو وبا قدم ها وپاهای سبزه وگندمگون مشاهده کرد»
📚میزان الاعتدال،ج2 ص363
🔷سیوطی از پیامبر روایت میکند که گفت:
«پرودگارم را در قالب جوانی با موهایی پرپشت تا سرشانه دیدم»
📚جامع الاحادیث،ج4 ص396 باب 3
6⃣خدای وهابیت با انگشتانی سرد در میان کتف های پیامبر؛
❕نقل می کنند که پیامبر فرمود:
« در خواب خدا را به زیباترین قیافه دیدم که فرمود یا محمد فرشتگان من در چه مطلبی با هم منازعه می کنند .گفتم نمی دانم .پس از این که آن پرسش را سه بار تکرار کرد و پاسخ منفی شنید دستش را میان دو کتف من گذارد چنان که سردی انگشتانش را در سینه ام حس کردم»
📚سنن ترمذی ج5 ص368
7⃣خدای وهابیت هروله کنان می دود:
❕علمای وهابی چنین فتوا داده اند:
« آری صفت هروله ( دوان دوان رفتن خدا ) در حدیث قدسی که بخاری و مسلم نقل کرده اند آمده است که اگر بنده قدم زنان به سویم آید من دوان دوان به سوی او خواهم شتافت»
📚فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث و الافتاء ج3 ص196
❗️سایر مشخصات خدای وهابیت ؛
8⃣خدای آنان در شکل و قیافه حضرت آدم با قامتی 60 ذراعی است چنان که از پیامبر نقل می کنند:
« خداوند آدم را به شکل خود و با قدی شصت ذراعی خلقت فرمود»
📚صحیح بخاری ج5 ص22۹9
📚صحیح مسلم ج4 ص2183
9⃣خدای وهابیت خدایی است که بر اساس روایاتشان می توان با او چانه زد و به خواسته های خود رسید؛
📚صحیح بخاری ج1 ص277 و ج5 ص2403
🔟خدای آنان دارای پا و ساق پای عریان است؛
📚صحیح بخاری ج6 ص2706
1⃣1⃣خدای آنان تعجب می کند و می خندد:
« ابوهریره می گوید:
« روز بعد آن مرد مهمان نواز به حضور پیامبر شرفیاب شد حضرت فرمود امشب خداوند با رفتار و روش مهمان نوازی شما به خنده افتاد و از کار شما تعجب کرد»
📚صحیح بخاری ج3 ص1382
📝پرسمان اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ازدواج_با_زنجیان
🤔#پرسش
❔امام علی: از ازدواج با آفریقایی ها حذر کنید چون زشت اند!
▪️علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكُمْ وَ نِكَاحَ اَلزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ. [منبع: الکافی-ج۱۰-ص۶۴۵]
◾️امام صادق: امير المؤمنين فرمود: شما را از ازدواج با زنجيان (آفريقايىها) برحذر مىدارم؛ چون اينها مخلوقاتى زشتاند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر گرامی فرمود ؛
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 _ تحف العقول ص 34 _ الاختصاص ص 341
❕علی ع فرمود ؛
« هیچکس برتری بر دیگری ندارد ، مگر به تقوی »
📚الکافی ج 8 ص 361
👌بنابراین مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی و روایی همخوانی ندارد ، قابل قبول نمی باشد .
❕از سوی دیگر ملاک مهم در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه تا بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕روایتی که مورد استناد معاند قرار گرفت ، بر خلاف ادعای شبهه افکن ، از ازدواج با تمام آفریقایان نهی نمی کند ، بلکه از نژاد خاصی از آنان به نام « زنجیان » نهی می کند ، آنان گروهی از مردمان سودان بوده اند ؛
📚کتاب العین ، ج 6 ص 71
❕در سند روایت مذکور نیز ، « مسعده بن صدقه » وجود دارد که نجاشی او را توثیق نمی کند ؛
📚رجال نجاشی ص 415
❕شیخ طوسی نیز او را سنی مذهب معرفی می کند ؛
📚رجال طوسی ص 146
👌بنابراین روایت چنین کسی ، برای ما نمی تواند قابل قبول است ، خصوصا آنکه روایت او بر خلاف مسلمات قرآنی و روایی است .
❕به فرض که روایت فوق را صحیح محسوب کنیم ، باز هم ، گفتنی است ؛
👌این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی خاص نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی صدور آن است .
❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با قوم مذکور بیان کردند ، کسانی که منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، و جامعه به انحراف کشیده نشود ، نهی مذکور را بیان داشتند و این که آنان را قومی « زشت » معرفی کردند ، حمل می شود به زشتی و خباثت درونی آنان ، بنابراین بیان منسوب به امام علی ع بیان کننده یک حکم عام و همیشگی در مورد قوم زنجیان نمی باشد و روشن است که اگر آنان اسلام بیاورند و اصلاح رفتار داشته باشند ، نهی مذکور ، شامل آنان نمی شود ، چنان که مترجم کتاب « خصال » در مورد چنین روایاتی می گوید ؛
«منظور حديث كسانى از اين افراد هستند كه در زمان صدور حديث از شهرهاى خود به مدينه آمده بودند و افراد لاابالى بودند و همگان را شامل نمی شود »
📚ترجمه خصال ، جعفری ، ج2 ص23
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#علی_علیه_السلام_القضم
🤔#پرسش
❔على امام اول شيعيان كودكان را گاز ميگرفت و به او لقب #قضم داده بودند ؟؟؟
ايشان كودكان را گاز ميگرفت بعد ایشان شدند شاه مردان و اسوه عدالت براى عده اى نااگاه و جاهل كه برده آخوند شده اند. (تصوير بالا) در كتاب بحارالانوار جلد بيست .. ص ٥٤ نوشته علامه مجلسي در اينمورد چنين امده است خودتان قضاوت كنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از القاب علی علیه السلام ، لقب « القضم » بوده است ، این توصیف در مورد علی علیه السلام به معناى درهم شكننده پرشدّت است، و به صورت كنايه در هلاك كردن و نابود كردن به كار مى رود.
📚لسان العرب ، ج 12 ص 487
❕علی علیه السلام به این وصف توصیف شدند از این جهت که در جنگ ها با رشادت ها و شجاعتشان ، کوبنده و خرد کننده و نابود کننده دشمنان و کفار بوده اند ، چنان که قریش وقتی علی علیه السلام را می دید ، می گفت ؛
« از قضم بپرهیزید که او هلاک کننده است »
📚النهایه ابن اثیر ، ج 3 ص 293 _ بحار الانوار ج 20 ص 67 _ مستدرک سفینه البحار ج 8 ص 538
❕یا « در جنگ احد طلحة بن ابى طلحه صاحب علم مشركين بود اسب و مبارز می طلبيد، هيچ كس جرأت ميدان او نداشت، امير المؤمنين عليه السّلام چون شير غرّنده با شمشير برّنده به سوى او تاختن كرد و رجز خواند. طلحه گفت: اى قضم! دانستم كه جز تو كس به ميدان من نيايد. پس بر آن حضرت حمله كرد و شمشيرى بر آن حضرت فرود آورد، حضرت با سپر آن زخم را دفع داد، آنگاه چنان تيغى بر فرقش زد كه مغزش برفت و بر زمين افتاد ، علی علیه السلام در برابر طلحه می گفت من قضم هستم ، من علی بن ابی طالب هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 56
👌بنابراین « قضم » به معنای درهم شکننده پر شدت است ، اصل داستانی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت از این قرار است ؛
❕« در جنگ احُد، على عليه السلام نُه نفر از قهرمانان دشمن را به هلاكت رسانيد، اوّلين قهرمان پرچمدار دشمن شخصى به نام «طلحة بن ابى طلحه» بود كه او را كَبْشُ الْكَتيبَه (قوچ و سردار جمعيت مشرك) مى خواندند، همين كه در ميدان چشم او به على عليه السلام افتاد، گفت: يا قُضَمْ؛ امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چرا به امام على اين لقب را داده اند مى فرمايند ؛
« اين لقب قُضَمْ براى على عليه السلام به خاطر اين بود كه در سالهاى آغاز بعثت، هنگامى كه مشركان كودكان خود را وادار مى كردند كه به سوى پيامبر سنگ پرانى كنند، على عليه السلام به سوى آنها حمله مى كرد و به هر كدام كه مى رسيد گوش و بينى و عضله آنها را مى گرفت و فشار مى داد آنها بر اثر شدّت درد، با زارى و گريه به خانه مى رفتند، وقتى از علّت گريه آنها مى پرسيدند، مى گفتند:
«قَضَمَنا عَلِىٌ » على ما را گوشمالى داد و در هم کوبید .به خاطر همين بود كه طلحة بن أبى طلحه آن حضرت را قضم ياد كرد و در همان جنگ به دست على عليه السلام كشته شد »
📚تفسیر قمی ج 1 ص 114 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 682
❕در برخی از نسخه های روایت این وصف به صورت « القصم » ثبت شده است ؛
📚بحار الانوار ، ناشر دار احیاء التراث العربی ج 20 ص 52 پاورقی
👌در این صورت هم این کلمه به همان معنایی که گفته شد به کار می رود چنان که در مورد خداوند به کار رفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« وَ كَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْيَةٍ كانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِينَ » « چه بسيار مناطق آباد ستمگرى را كه ما درهم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم » ( انبیاء 11)
👌یا علی علیه السلام در توصیف خداوند فرمود ؛
« أمّا بعد فإنّ اللّه لم يقصم جبّاري دهر قطّ إلّا بعد تمهيل و رخاء » « خداوند هرگز ستمگران دنيا را در هم نشكسته، مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشيده »
📚نهج البلاغه خطبه 88
❕یا در نامه شیعیان به امام حسین علیه السلام آمده بود ؛
« فَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيد » «خداى را سپاس مى گوييم كه (معاويه) آن دشمن ستمكار و كينه توز را نابود ساخت و درهم شکست»
📚بحار الانوار ج 44 ص 333
👌روشن است که عمل علی علیه السلام در برابر فرزندان مشرکین هیچ قبحی ندارد ، چرا که آنان قدم در راه پدران خود گذاشته بودند و پیامبر گرامی را مورد اذیت و قرار دادند ، علی علیه السلام هم برای دفاع از پیامبر گرامی ، آنان را تنبیه نمود .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#توبه_فراریان_میدان_احد
🤔#پرسش
❔سوره مبارکه آل عمران آیه 155.
ان الذین تولوا منکم یوم التقی الجمعان انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا ولقد عفا الله عنهم ان الله غفور حلیم
کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت؛ و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است.
طبق آیه ۱۵۵ آل عمران خداوند کسانی که در جنگ احد فرار کردند را بخشیده است و طبق روایات شیعه و سنی عمر و عثمان در جنگ احد فرار کردند . وقتی خداوند میبخشد آیا شیعیان میتوانند عمر و عثمان را به خاطر فرار از جنگ احد شماتت کنند؟؟؟؟ و آخر آیه میفرماید که خداوند آمرزنده است شاید خطاهای بعدی آنان را نیز بخشیده است آیا سرزنش و شماتت ولعن افرادی که خداوند در قرآن آنان را بخشیده و مورد لطف خود قرار داده است صحیح است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که فرار از میدان نبرد گناهی بس بزرگ است تا جایی که خداوند می فرماید ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد روبرو شويد به آنها پشت نكنيد.- و هر كس در آن هنگام به آنها پشت كند- مگر در صورتى كه هدفش كناره گيرى از ميدان براى حمله مجدد و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد- (چنين كسى) گرفتار غضب پروردگار خواهد شد و ماواى او جهنم و چه بد جايگاهى است » ( انفال 15 _ 16)
👌از جمله فراریان از نبرد در جنگ احد ، ابوبکر ، عمر و عثمان بودند .
❕عایشه از ابوبکر نقل می کند ؛
« ابوبکر هرگاه جنگ احد را به خاطر میاورد می گفت من اولین نفری بودم که از صحنه #نبرد احد بازگشتم »
📚سیره ابن اسحاق ج 6 ص 183
❕عمر نیز بر روی منبر چنین می گفت ؛
«روز احد از میدان نبرد فرار کردم و به بالای کوه رفتم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم «فلقد رایتنی انزو کاننی اروی »
📚جامع البیان، ج4 ص 193 _ کنزالعمال ج2 ص 376
👌سیوطی نیز در نقل های متعددی از فرار عثمان در روز احد پرده بر می دارد ؛
📚در المنثور ج 2 ص 88
❕خداوند نیز صحنه فرار اینان را چنین به تصویر می کشد ؛
« (به خاطر بياوريد) هنگامى كه از كوه بالا مى رفتيد و (جمعى در وسط بيابان پراكنده مى شديد و) به عقب ماندگان نگاه نمى كرديد، و پيامبر از پشت سر شما را صدا مى زد » ( آل عمران 153)»
👌حال شما می گویید اینان اگر از نبرد فرار کردند ، اما خداوند آنان را بخشیده است و نمی توان آنان را ملامت و سرزنش کرد .
❕ما می گوییم خداوند کسانی را می بخشد و در آیه مورد اشاره شما خبر از بخشش کسانی می دهد که حقیقتا از گناه خود توبه کرده باشند و بار دیگر گناهان خود را تکرار نکرده باشند و اعمال گذشته خود را اصلاح کنند ، چنان که خود خداوند می فرماید ؛
« توبه تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى دهند و سپس بزودى توبه مى كنند، خداوند توبه چنين اشخاصى را مى پذيرد و خدا دانا و حكيم است- و براى كسانى كه كارهاى بد را پیوسته انجام مى دهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا برسد مى گويد الان توبه كردم، توبه نيست و نه براى كسانى كه در حال كفر از دنيا مى روند، اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى براى آنها فراهم كرده ايم. » ( نساء 17)
❕در آيه 39 سوره مائده مى خوانيم ؛
«امّا آن كسى كه پس از ستم كردن توبه كند و جبران و اصلاح نمايد خداوند توبه او را مى پذيرد، خداوند آمرزنده و مهربان است.»
👌ودر آيه 54 سوره انعام آمده ؛
«هركس از شما كار بدى از روى نادانى كند سپس توبه و اصلاح نمايد، مشمول رحمت خدا مى شود، چرا كه خداوند غفور و رحيم است.»
👌بنابراین شرط بخشش خداوند توبه واقعی و اصلاح است ، اما افراد مذکور هیچگاه توبه واقعی نکردند و قدم در مسیر اصلاح بر نداشتند ، بلکه بالعکس طبق نقل های اهل سنت ، در نبردهای خندق ، خیبر ، ذات السلاسل و حنین و ... هم مجددا از نبرد گریختند که اسناد و تفصیل جریان را در ذیل بخوانید ؛
📚سیره این هشام ج 2 ص 282 _ مغازی واقدی ج 2 ص 670 _ تاریخ خلیفه ص 49_ امالی مفید ص 56 _ سنن نسائی ج 5 ص 108 _ مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 522 _ معجم الکبیر ج 7 ص 35 _ ارشاد مفید ج 1 ص 150 _ اعلام الوری ج 1 ص 382 _ سیره ابن کثیر ج 3 ص 610_ فتح الباری ج 8 ص 21_ الافصاح ص 68_ الروضه المختاره ص 107_ صحیح بخاری ج 4 ص 57 و ....
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌افراد مذکور پس از ماجرای احد نیز ، اعمال خود را اصلاح نکردند و چه در زمان حیات پیامبر گرامی و چه پس از ممات ایشان ، گرفتار انواع و اقسام جنایات و گناهان شدند که این اعمال ننگین روشن ترین دلیل ما بر این است که آنان هیچگاه قدم در مسیر توبه و اصلاح بر نداشتند که این جریانات مفصلا مورد نقل علمای اهل سنت و شیعه قرار گرفته است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚الغدیر ج 6 ص 120 تا 461 _ ج 7 ص 163 تا 440 _ ج 8 ص 145 تا 423 _الف سوال و اشکال کورانی ج 3 _ بحار الانوار ج 30 ص 411 به بعد
👌به عنوان نمونه بر این که افراد مذکور هیچگاه از ماجرای احد توبه نکردند و اصلاح نشدند ؛
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اصحاب عقبه فراریان از میدان احد بودند »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 201 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 704
❕اصحاب عقبه کسانی بودند که قصد ترور پیامبر گرامی را داشتند که قرآن هم با تعبیر « هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا» « تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند كه به آن نرسيدند» ( #توبه 74) از آن یاد می کنند .
❕#مورخان می نویسند ؛
« پيامبر نزديك ده روز در تبوك اقامت كرد و پس از آن راه مدينه را در پيش گرفت. تنی چند از #منافقان تصميم گرفتند كه شتر پيامبر را از فراز گردنه اى كه در ميان راه مدينه و شام قرار داشت، رم داده و حضرت را در دل درّه بيفكنند. وقتى سپاه اسلام به نخستين نقطه گردنه رسيد، پيامبر فرمود: هر كس مايل است، مسير خود را از وسط بيابان قرار دهد، زيرا بيابان وسيع است. ولى خود پيامبر، در حالى كه «حذيفه» شتر او را مى راند و «عمار» مهار آن را مى كشيد، از گردنه بالا رفت. هنوز پيامبر مقدار زيادى از گردنه بالا نرفته بود كه به پشت سر خود نگاه كرد. در نيمه شب مهتابى، سوارانى را ديد كه از پشت سر او را #تعقيب مى كردند و براى اينكه شناخته نشوند، صورت خود را پوشانيده و آهسته آهسته مشغول سخن گفتن بودند. پيامبر عصبانى شد، نهيبى بر آنها زد و به «حذيفه» دستور داد با عصاى خود شتران آنان را برگرداند.
👌#نهيب رسول خدا رعب شديدى در دلشان افكند و فهميدند كه پيامبر از نقشه آنان آگاه شده، فورا از راهى كه آمده بودند، بازگشتند و به سپاهيان پيوستند.
❕حذيفه مى گويد: من آنها را از نشانه هاى شترانشان شناخته و به پيامبر گفتم من آنها را به شما معرفى مى كنم، تا آنان را به سزاى خويش برسانى. پيامبر با #لحن عطوفت آميزى به من دستور داد كه از افشاى راز آنان خوددارى كنم. شايد آنها راه توبه را در پيش گيرند و نيز فرمود كه اگر من آنها را مجازات نمايم، بيگانگان مى گويند محمد پس از آنكه به اوج قدرت رسيد، شمشير بر گردن يارانش نهاد»
📚المغازی واحدی ج3 ص1042 _ سیره حلبی ج3 ص162 _ بحار الانوار ج21 ص247
👌شیخ #صدوق از حذیفه نقل می کند که می گفت ؛
❕« كسانى كه قصد داشتند شتر پيامبر را به هنگام بازگشت او از تبوك رم دهند چهارده نفر بودند: ابو الشرور، و ابو الدواهى، و ابو المعازف، و پدرش، و طلحه، و سعد بن ابى وقاص، و ابو عبيده، و ابو الاعور، و مغيره، و سالم مولى ابى حذيفه، و خالد بن وليد، و عمرو بن عاص، و ابو موسى اشعرى، و عبد الرّحمان بن عوف، آنان همان كسانى هستند كه خداوند در باره آنان چنين نازل فرمود: «و آنان آهنگ چيزى را كردند كه به آن نرسيدند.»
📚الخصال ج2 ص499
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« منظور از ابو الشرور وابو الدواهی و ابو المعازف ، ابوبکر و عمر و عثمان هستند »
📚بحار الانوار ج21 ص223
❕ابن #حزم از علمای برجسته اهل سنت هم نقل می کند ؛
👌« ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن أبي وقاص ؛ قصد كشتن پيامبر را داشتند و مي خواستند آن حضرت را از گردنه اي در تبوك به پايين پرتاب كنند.»
📚المحلی ج11 ص224
#پرسمان_اعتقادی