eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
عقیقه یعنی چی؟ چه احکامه داره ؟ 🌹عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است . 🌹مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد : 1⃣عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . 🌹اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد. 2⃣مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است. 3⃣ در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد. 4⃣ کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند. 5⃣ مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند . 6⃣مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند. 7⃣ از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود. 8⃣ مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند: 🌹« بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ». در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید). 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ترس از خدا به چه معناست؟ 🍃مقوله ترس از خدا، در بین ما مقداری بد جا افتاده است. فکر می کنیم ترس از خدا مثل ترس دنیائی ست که به خاطر در امان نبودن از یک موجود خشن و بی رحم اتفاق می افتد. 🍃در حالیکه ترس از خدا دارای معانی دیگری ست. یک معنای ترس از خدا، ترس از خشم خداوند و عذاب در دنیا و آخرت است. این نگران بودن از عصبانیت خداوند و چیزی که باعث می شود نافرمانی خدا را نکنید و ترس از جهنم و عذاب، همان ترس از خدا و قابل ستایش است. 🍃گاهی هم انسان از این ترس دارد که نکند در جهت فرمانبری تمام توانش را به کار نبرده و ای بسا این اطاعت دست و پاشکسته مقبول درگاه حق نیفتد و پاداشی بر آن مترتب نشود یا درجه ای را که انتظار دارد برای او نسازد. چنین ترسی دلهره از رد و عدم پذیرش طاعت بوده و موجب میشود انسان در اعمالش دقت بیشتری کرده و نیّتش را هر چه بیشتر خالص کند. 🍃اگر چنین ترسی در دل نباشد و انسان به قبولی اعمالش مطمئن باشد، در جهت بهبود آنها تلاش نکرده و دچار خطا یا عجب می شود. معنای دیگر ترس از خدا، لرزش دل در برابر هیبت و عظمت خداوند است که این نوع ترس در آیات قرآن "خشیت" نامیده شده. خشیت حالت خضوع و خشوع و تسلیم در برابر حق است و هرچه درجه علم و معرفت انسان نسبت به عظمت و برزگی وجلال خداوند بیشتر شود، خود را حقیرتر و ناچیزتر دیده و به درجه خشوعش اضافه میشود. 🍃خداوند در قرآن میفرمایند: «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» [۱]؛ ازميان بندگان خدا، تنها عالمان هستند كه از خدا مىترسند. و نیز میفرماید: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» [۲]؛ خدا از آنان خشنود است و آنان نيز از خدا خشنود و راضى هستند. اين مقام، از آن كسى است كه از پروردگارش مىترسد. 🍃در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» [۳]؛ آن كس كه از مقام پروردگارش ترسيده و نفس را از هوا باز داشته، بهشت جايگاه اوست. 🍃كسى كه به اين مرتبه از خوف، برسد خداوند ابهت او را در دل همه جهانيان قرار مىدهد. امام صادق عليهالسلام در اين باره مى فرمايد «مَنْ خافَ اللَّهَ اخافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَىْءٍ وَمَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ اخافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ» [۴] كسى كه از خدا بترسد خداوند همه چيز را از او مىترساند و كسى كه از خدا نترسد، خداوند او را از هر چيزى میترساند. 🍃راه درست، اعتدال در خوف و رجاء است. رجاء درست انسان را وادار به پشیمانی از گناهان گذشته و توبه میکند و مقدار بیش از حد آن انسان را دچار آمال و آرزوهای بی جا کرده و از طاعت بازمیدارد. خوف هم به همین صورت است. خوف به میزان لازم انسان را از نافرمانی باز داشته و خوف بیش از حد انسان را دچار ناامیدی و یأس از درگاه خداوند میکند. امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش نقل مى كند: هیچ بنده مومنی نیست مگر اینکه در قلب او دو نور است. نور خوف و نور امید. که اگر این دو نور با هم سنجیده شود، هیچ کدام بر دیگری زیادتی نکند. [۵] علامه طباطبائی رحمه الله علیه میفرمایند: 🍃هر كسى نمي تواند اين دو شرط را در خود حفظ كند، چون باقى نگهداشتن ايمان بسيار سخت است، و بقاى آن از جهت گناهان، و مخصوصا گناهان كبيره، و باز مخصوصا تكرار و ادامه گناهان، در خطرى عظيم است، آرى ايمان آدمى دائما در لبه پرتگاه قرار دارد، چون منافيات آن دائما آن را تهديد بنابودى مىكند. 🍃و چون چنين است، پس يك فرد مسلمان دائما ترس اين را دارد، كه مبادا گرانمايه ترين سرمايه نجات خود را از دست بدهد، و اين اميد هم دارد، كه بتواند با توبه و جبران مافات آن را حفظ كند، پس چنين كسى دائما در ميان خوف و رجاء قرار دارد، و خداى خود را، هم از ترس مىپرستد، و هم با اميد، و در نتيجه در زندگيش هم در حالت اعتدال، ميان نوميدى، كه منشا خمودي ها است، و ميان اطمينان به شفاعت، كه كوتاهي ها و كسالت ها است، زندگى مى كند، نه بكلى نوميد است، و نه بكلى مطمئن، نه گرفتار آثار سوء آن نوميدى است، و نه گرفتار آثار سوء اين اطمينان. [۶] 📚پی نوشت: ۱- سوره مبارکه فاطر آیه ۲۸ ۲- سوره مبارکه بینه آیه ۸ ۳- سوره مبارکه نازعات آیات ۴۰ و ۴۱ ۴-اصول کافی ج ۳، ص ۱۱۰ ۵- اصول کافی. ج۳. ص۱۱۴ ۶- ترجمه تفسير الميزان. ج۱. ص۲۸۱ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا کوفه مقرّ حکومت حضرت مهدی(عج) می شود؟ 💠 در تاریخ‌ اسلام‌ شهر كوفه‌ عراق‌ مَثَل‌ بی‌وفایی‌ است‌ و مردمان‌ آن‌ شهر به‌ پیمان‌ شكنی‌ شهره‌ شده‌اند، با این حال در بعضی روایات که به جزئیات حکومت امام زمان(عج) اشاره شده است، نامی از كوفه نیز برده شده است، با شنیدن نام کوفه بعنوان مقر حکومتی امام زمان(عج) این سؤال مطرح می شود كه چرا كوفه معین شده به عنوان مقرّ حكومتی آن حضرت با این كه كوفه سابقة بی وفایی داشته است در جواب باید گفت: اولاً: 💠ارادة الهی به این تعلق گرفته كه حكومت جهانی آن حضرت، با مركزیت كوفه مستقر شود و نهضتی كه نوید آن را خاتم الانبیا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ جملگی داده‌ اند و بسیار بر آن تاكید كرده اند برخی از ناحیه پروردگار مشخص شده كه شروع انقلاب آن حضرت از مكه باشد و بعدها مقر حكومت او هم در كوفه باشد. ثانیاً: 💠بی وفایی مردم كوفه در برهه ای از زمان دلیل نمی شود كه آینده ای كه معلوم نیست چه زمانی است باز مردم آن جا متصف به بی وفایی باشند. آینده برای ما معلوم نیست به علاوه این كه بی وفایی مردم كوفه در زمان امام علی ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بی اعتبار كردن آن سامان نمی شود چون كه در روایاتی از ائمه اطهار نقل شده كه كوفه و اهل آن را مورد مدح قرار می دهند كه از آن جمله این روایات می‌ باشند. 💠عبدالله بن ولید می گوید بر امام صادق ـ علیه السلام ـ وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از كجایید (اهل كجایید) ما گفتیم: از اهل كوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمینها و شهری از شهرها كه بیشتر از اهل كوفه به ما محبت داشته باشد (یعنی اهل كوفه بیشتر از تمام شهرها به اهل بیت محبّت می‌ ورزند)....[۱] 💠اگر این روایت را خاص آن زمان بدانیم بالاخره این نتیجه را می گیریم كه بی وفایی زمان خاصی باعث نمی‌شود كه در هر زمان آنها اهل مكه باشند بلكه در زمان امام صادق ـ علیه السلام ـ مورد مدح آن حضرت قرار می گیرند. 💠در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه حضرت فرمود: 💠ولایت ما بر آسمانها و زمین و كوهها و شهرها عرضه شد و هیچ كدام ولایت ما را چون اهل كوفه قبول نكردند.[۲] 💠پس با وجود این روایات معلوم می شود بی وفایی گروهی خاصی باعث نمی شود كه در تمام زمانها اهالی یك شهر متهم به بی وفایی گردند. بلكه در هر زمانی باید اهل آن جا را به خصوصه مورد امتحان قرار داد تا معلوم شود آیا مؤمنان راسخی در اهداف خود هستند یا نه. ثالثاً: 💠مكان كوفه مكان مقدسی است شاید به اعتبار قداستی كه دارد خداوند اراده فرموده كه مقر حكومتی تنها منجی عالم و یگانه مصلح جهانی در این مكان مقدس باشد (ما كه از مصالح و حكمت الهی بی‌خبریم) و این ربطی به وضعیت مردم آن جا ندارد كه آیا در تاریخ سابقه خوبی دارند یا ندارند. 💠روایاتی در این باب وجود دارد كه دلالت بر قداست مكان كوفه می باشد از جمله این روایات: 💠امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: كوفه باغی از باغهای بهشت است در آن قبر نوح و ابراهیم و... قبر سید اوصیاء امیر المؤمنین آن جاست.[۳] 💠امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: یك درهم انفاق در كوفه مانند ۱۰۰ درهم انفاق در غیر كوفه به حساب می آید و دو ركعت نماز خواندن در كوفه ۱۰۰ ركعت به حساب می آید.[۴] رابعاً: 💠حتی‌ بر فرض‌ اینكه‌ بپذیریم‌ اهل‌ كوفه‌ همگی‌ و همواره‌ دارای‌ چنین‌ ویژگی‌ هستند می‌توان‌ گفت‌ كه‌؛ ما روایاتی‌ در باب‌ نشانه‌های‌ ظهور داریم‌ كه‌ اشاره‌ به‌ تخریب‌ كامل‌ كوفه‌ و قتل‌ عام‌ كلیه‌ ساكنان‌ آن‌ به‌ دست‌ سفیانی‌ دارند؛ كه‌ از جمله‌ می‌توان‌ به‌ این‌ روایات‌ اشاره‌ كرد: سپاه‌ سفیانی‌ وارد كوفه‌ می‌شوند و احدی‌ را فرو نمی‌گذارند جز اینكه‌ به‌ قتل‌ می‌رسانند.[۵] 💠سفیانی‌ سپاهی‌ را به‌ سوی‌ كوفه‌ گسیل‌ می‌دارد كه‌ تعدادشان‌ هفتاد هزار نفر می‌باشند، اهل‌ كوفه‌ را می‌كشند و به‌ دار می‌زنند و اسیر می‌گیرند.[۶] 💠از این‌رو می‌توان‌ گفت‌ ساكنان‌ كوفه‌ای‌ كه‌ مركز حكومت‌ حضرت‌ قرار می‌گیرد، اهالی‌ سابق‌ آن‌ نیستند بلكه‌ مؤمنانی‌ هستند كه‌ از اقصی‌ نقاط‌ جهان‌ به‌ مركز حكومت‌ حضرت‌ ولی‌عصر(ع‌) می‌آیند. چنان‌كه‌ حدیث‌ شریف‌ می‌فرماید: هنگامی‌ كه‌ قائم‌(ع‌) وارد كوفه‌ شود، هیچ‌ مؤمنی‌ نمی‌ماند، جزاینكه‌ در آن‌جا باشد و یا به‌ سوی‌ آن‌ عزیمت‌ نماید.[۷] 💠برای مطالعه بیشتر به كتابهای زیر مراجعه نمایید: ۱. مهدی موعود، مترجم علی دوانی؛ ۲. الارشاد شیخ مفید. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آيا دخيل بستن شرك مي باشد، يا خواستن حاجتي از امامان به جاي خواستن از خدا ؟ 🍃مفهوم شرك وسيع تر از آن است كه فقط تعدد خدايان يا بُتها را در نظر آوريم . بايد توحيد صحيح را به آساني ياد بگيريم و با شناختي صحيح از توحيد در باره مسائل بينديشيم . 🍃دخيل بستن به اصطلاح مردم چيزي نيست ,جز همان پناه بردن به رحمت و كرامت الهي . دخيل بستن همان متوسل شدن به وسيله اي است, كه بتواند هم دست ما را بگيرد و هم نزد خداوند , عزيز و پذيرفته باشد . 🍃 امامان معصوم«عليه السلام » پناه و ماواي شيعيان ,بلكه همه مخلوقات هستند . اينكه در مشكلي و يا گرفتاري به مقام معنوي ايشان روي بياوريم و داخل در سايه رحمت و كرامت و سخاوت ايشان شويم , عين صداقت در بندگي خداست . زيرا كه؛ خداوند متعال ايشان را اولياي برگزيره خويش قرار داده و براي ما جانشين خودش در زمين معرفي كرده و رضاي ايشان را رضاي خودش و ناراحتي ايشان را ناراحتي خودش پسنديده است . 🍃بنابر اين بسيار بجاست كه در هر موردي روي به درگاه عصمت آوريم و آنها را نزد خداوند وسيله خير و نيكي قرار دهيم كه خداوند خودش فرموده است. { و ابتغوا إليه الوسيله } «سوره مباركه مائده , آيه 35 » 🍃هنگاميكه ما ازامام جماعت مي طلبيم ميدانيم كه امام خودش بنده خداست و قاضي الحاجات فقط و فقط خداست . بلكه حاجت طلبيدن ما از امام معصوم «عليه السلام » در واقع عرض نياز است به درگاه الهي كه ايشان موليان اين درگاهند . 🍃اما بايد توجه داشته باشيم كه طالب حاجت از آن سبب به امام « عليه السلام » روي مي آورد كه امام مقرب خداست و اين فكر كه از امام بخواهم و خدا در اين موضوع در طرف ديگر قرار دارند, كاملا اشتباه است . خواست معصوم نزد خدا عزيز و گرامي است و اگر با چنين معرفتي از امام معصوم « عليهم السلام » حاجتي بخواهيم , كاملا صحيح و پسنديده است . 📚منابع : 1- ايده ها و عقيدها ( 110 پرسش و پاسخ ) , سيد محمد شفيعي 2- كرامات رضويه , شيخ علي اكبر مروج الاسلام 3- كرامات حضرت مهدي « عج » , انتشارات مسجد جمكران 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
رسول اكرم صلى الله عليه و آله: 🔷يا عَلىُّ رَحِمَ اللّه والِدَينَ حَمَلا وَلَدَهُما عَلى بِرِّهِما 🔹اى على خداوند رحمت كند پدر و مادرى را كه فرزند خويش را بر نيكى كردن به خودشان يارى كنند 📚من لایحضر الفقیه ج4 ، ص372 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
مگر خدا مستقیماً نمی‌تواند فیض به بندگان برساند که واسطه قرار داده است؟ 🌀آن این است که واسطه قرار دادن امام زمان «علیه السلام» نه به خاطر این است که نعوذ باللَّه خداوند قدر نیست به طور مستقیم فیض به بندگانش برساند ممکن است واسطه قرار دادن از جهت عدم قابلیت موجودات برای دریافت فیض مستقیم از خداوند باشند برای این که مطلب به ذهن نزدیک گردد 🌀مثلاً برای این که لامپهای معمولی از کارخانه برق بگیرند باید یک دستگاهی به نام ترانسفور موتور وجود داشته باشد که برق از کارخانه به لامپ‌ها برسد. 🌀و این که خداوند بتواند مستقیماً فیض به بندگانش برساند موجب این نمی‌شود که نقش وسائط فیض را منکر شویم مثلاً خداوند قدرت دارد انسان را مستقیماً خالق کند امّا این که پدر و مادر در این نوعی وساطت دارند آیا می‌شود نقش آنان را منکر شد و بگوییم آنان چه فایده‌ای دارند؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چطوري مي شود خداوند را بهتر شناخت ؟ 🍃حكما گفته‌اند؛ "الطرق الي اللَّه بعدد نفوس الخلايق ؛ راه‌هاي به سوي خدا به اندازه نفوس خلايق است" گرچه مجموعه راه‌هاي وصول به معرفت‌اللَّه را سه راه دانسته‌اند: 1- راه عقل و برهان‌هاي فلسفي، 2- راه دل و فطرت، 3- راه طبيعت. 🍃اين راه‌ها با يكديگر متضاد نبوده و هر كس به فراخور خود راهي را طي مي‌كند. البته اين‌ها همه راه‌هاي معرفت خدا هستند، 🍃بدين معنا كه عقل و دل به وجود او گواهي دهند و ترديدي در مورد او روا ندارند. اما وصول به خداوند راهي بس دشوار و سنگين است، گرچه حاصل آن نيز به اندازه همه هستي ارزشمند است. 🍃براي رسيدن به اين شهود حقيقت بايد منازل و مقاماتي را طي كرد كه گفته‌اند: "ان بين العبد والحق –الف)- مقام من نور و ظلمه ؛ بين بنده و حق هزار مقام از نور و ظلمت است". 🍃او را به چشم پاك توان ديد چون هلال‌ هر ديده جاي جلوه آن ماه پاره نيست‌ عارفان براي سير سالكان در اين راه، صد منزل برآورد كرده‌اند كه برخي از آنها در كتابهايي مانند؛ منازل السايرين خواجه عبداللَّه انصاري آمده است. 🍃البته بدون همراهي خضر طي مسير دشوار و چه بسا ناممكن است، بنابراين مي‌بايستي از رهروان اين راه استمداد نمود. 🍃در اين ورطه كشتي فرو شد هزار كه پيدا نشد تخته‌اي بر كنار كه خاصان در اين ره فَرس رانده‌اند به "لا احصي" از تك فرو مانده‌اند كوتاه سخن آن كه راه راهي مشكل اما به غايت ارزشمند است و نياز به طلب و همت دارد. 🍃تهذيب نفس از هر گونه رذيلت اخلاقي و حيواني مقدمه ورود است. اخلاص عمل براي خدا و خالي شدن از هرگونه شرك سكويي ديگر براي اين حركت است. "من كان للَّه كان اللَّه له ؛ هر كس براي خدا باشد خدا براي او خواهد بود". 🍃پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "من اخلص للَّه اربعين يوماً فَجَّر اللَّه ينابيع الحكمه من قلبه علي لسانه ؛ كسي كه چهل روز عمل خويش را براي خدا خالص كند خداوند چشمه‌هاي حكمت را از قلب او بر زبانش جاري مي‌كند". 🍃بلي قلب و دل اگر چون آيينه‌اي از زنگار شرك و ريا و گناه پاك گرديد، حقيقت در آن تجلي مي‌يابد. 🍃گرچه سخن در اين زمينه بي‌پايان است ولي ناچاريم به همين قدر اكتفا كنيم كه : گر در خانه كس است‌ يك حرف بس است‌ 📚براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- خداي جهان،محمد رضا روحاني‌نژاد 2- به سوي آفريدگار،لطف اللَّه صافي‌ 3- در جستجوي خدا، ناصر مكارم شيرازي‌ 4- خداشناسي براي همه، جعفر سبحاني‌ 5- راه‌هاي خداشناسي، حبيب اللَّه آموزگار 6- منطق خداشناسي، حسين نوري 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند 🌱وصل خورشید به شبپره اعمی نرسد که در آن آینه صاحب‌نظران حیرانند 🌱لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ عشق‌بازان چنین مستحق هجرانند #حجت_الاسلام_عالی #حجاب 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
برای تحقیق در مورد خداشناسی چه کتاب‌هایی مناسب است؟ 🌱برای مطالعه و تحقیق به منابع زیر مراجعه نوائید: 1- شناخت شناسی تألیف آقای ری شهری 2- جهان بینی توحیدی تألیف شهید مطهری 3- نقدوطرح اندیشه‌ها (در مبانی اعتقادی) تا لیف سید رضی شیرازی 4- آموزش عقاید تألیف آیةالله مصباح یزدی 5- عقاید استدلالی تألیف علی ربانی گلپایگانی 6- توحید در قر آن تا لیف آیةالله جوادی آملی 7- خداشناسی، تا لیف رضا روزبه 8- خدا از دیدگاه قرآن، تألیف آیةالله شهید بهشتی شهید بهشتی 9- خدا در نهج البلاغه، تا لیف آقای گرامی 10- یاد او (شرح حدیث معراج) تألیف آیةالله مصباح یزدی 11- خدا و صفات جمال و جلال، تألیف آیةالله سبحانی 12- آفریدگار جهان، تألیف آیت الله مکارم شیرازی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته می‌شود؟ 🌀انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام می‌دهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست می‌شود. افکار معمولاً به صورت ناخواسته به ذهن می‌آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمی‌شوند. 🌀پیامبر اکرم (ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور می‌کند، عفو شده است، تا وقتی که آن را به زبان جاری نکرده و عملی انجام نداده باشند». (۱) 🌀اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. 🌀حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که زیاد به گناهان فکر کند به سوی گناه کشانده می‌شود»(۲) از این رو، حضرت مسیح (ع) به پیروان خود فرمود: «موسی بن عمران به شما دستور داد، زنا نکنید؛ اما من به شما سفارش می‌کنم، فکر زنا را هم نکنید؛ زیرا کسی که به زنا بیندیشد، مانند کسی است که در اتاق زیبا و رنگ آمیزی شده‌ای، آتش روشن کند. در این صورت، هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد؛ لکن دست کم دود، آن را سیاه و خراب می‌کند». (۳) 🌀صفحه ذهن آدمی، صحنه آمد و شد دائمی افکار و خیالاتی است که کمابیش در انتخاب راه زندگی و پیمودن مسیر آن مؤثر است. گرچه حضور فکر، وهم و یا خیال در ذهن، ابتدا امری غیر اختیاری می‌نماید، ولی با بررسی منشاء آن‌ها، به این حقیقت پی خواهیم برد که آنچه ذهن انسان را مشغول می‌کند قابل پیش بینی، پیشگیری یا زمینه سازی است. از این رو باید با شناخت انواع فکر و زمینه‌های حضور آنها در ذهن در صدد جلوگیری از ورود آنچه مضر به حال ماست برآییم و افکار مفید و پسندیده که موجب سعادت دنیوی و اخروی ما می‌شود را جایگزین نماییم. 🌀کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصاً ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت: ۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۶، ص ۴۲، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ ق. ۲. آمدی، شرح غررالحکم، جمال الدین خوانساری، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۲۱. ۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج ۱۴، ص ۳۳۱، باب ۳۴، بیروت ۱۴۰۴ ه ق. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟ 💠درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. 💠بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. 💠اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند. 💠بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. 💠و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. 💠اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. 💠و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا زن و مرد در امتحان های دنیا و پاداش های آخرت یکسانند؟ 1⃣بر خلاف تصور شما بدیهی است که در فرایند زندگی زن گرچه رنج بسیار را متحمل می شود ولی این امر به گونه ای جبران می گردد؛ به همین دلیل (که رنج دوران بارداری و بعد از تولد را باید بکشد) مورد توجه خاص خدا است. در نتیجه حق مادر از حق پدر بیشتر است(۱). 🔹 مادر به خاطر تحمل سختی های دوران بارداری و شیر دادن و بزرگ کردن فرزند پاداش های عظیمی دارد که مرد از آن ها بی بهره است. 🔹در هر حال خداوند این رنج و مشقت را هم زمینه کمال و سعادت برای بانوان قرار داده و هم آن را با عطایای دنیوی و اخروی بسیار زیاد جبران نموده است که این امر در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است: 🔹رسول خدا (ص) فرمودند : اگر زنی در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را نخواهد گشود ( و او را بی حساب به بهشت خواهد برد).(۲) 🔹تحمل درد زایمان و بعد از آن، برای زنان از عبادت هفتاد سال که روزها روزه و شب ها به عبادت باشند، بهتر است.(۳) 2⃣ مطمئن باشید که در بهشت نیز از لذت های زنان کاسته نخواهد شد بهشت هم متعلق به همه مردان و هم به همه زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. 🔹یقینا روایات ما هم در مقام بیان چنین مساله ای نخواهد بود .آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد. 🔹طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند .این موهبت اختصاص به مردان ندارد. 🔹به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید: 🔹«وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ؛(۴) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است». 🔹ضمیر «هم» در آیه به همة بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی. 🔹ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. 🔹در آیه دیگر هم می‌فرماید: «وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛(۵) آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم» 🔹در این آیه ضمیر« هم» به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور » جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عینتا (زن درشت چشم) است.(۶) 🔹پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن کریم به صورت اختصاصی به عنوان پاداش برای زنان چیزی را بیان نکرده است، آن هم شاید به دلیل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان بوده که به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه شان برخوردار هستند. 🔹در برخی آیات قرآن آمده است: 🔹«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْينُ؛ (۷) در آن (بهشت) آنچه دل ها مىخواهد و چشم ها از آن لذت می برد، موجود است و شما هميشه در آن خواهيد ماند». 🔹طبق این آیه که مطلق آمده ،معلوم می شود که لذت های گوناگون بهشتی عمومی است و اختصاص به مردها ندارد. به لحاظ عدد هم محدود نیست. اما کیفیت و جزئیات مسئله به طور کامل برای کسی مشخص نخواهد بود. پس هیچ کدام از زن و مرد از لذت های مورد علاقه شان بی نصیب نخواهند بود. 3⃣ تعدد زوجات برای مرد در صورتی مجاز است که عدالت را بین همسرانش رعایت نماید عدل به معنای آن است که به هریک از همسران، حق شرعی او داده شود و هریک به حقی که به گردن شوهر دارند برسند. 🔹در رعایت عدالت بین دو همسر،شرط است که هر یکی از همسران به حق شرعی خود برسند، حال در بعضی موارد تساوی شرط است تا رضایت حاصل شود مانند پرداخت نفقه به مقدار واجب، و در برخی موارد رعایت عدالت به رعایت حق همسر حاصل می شود مانند بیتوته و همخوابی کردن باهمسر. پس جای نگرانی نیست. 📚پی نوشت ها: ۱. شیخ حر عاملي، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،۱۴۰۹ ه.ق، ج۱۵، ص۹۵. ۲.محدث نوري، مستدرک الوسائل، موسسه آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۵۰. ۳. همان، ص۴۱. ۴ بقره(۲) آیه ۲۵. ۵ دخان(۴۴) آیه ۵۴. ۶. ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ۱۳۷۷ ش. ج۶، ص ۲۶۱. ۷.زخرف(۴۳) آیه ۷۱. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا توسّل به پیامبر و امامان «علیهم السلام» با توحید ناسازگار نیست؟ ♨️توسّل به پیامبر و امامان معصوم «علیهم السلام» و شفیع قرار دادن آنان نزد خداوند برای برآورده شدن حاجت شرک، نیست و با توحید منافات ندارد؛ زیرا معنای شرک آن است که کسی را جز خدا مستقل در تأثیر بدانیم، ولی مقام پیامبر و امامان «علیهم السلام» را خداوند به آنان عطا کرده است. ♨️در احادیث و دعاهای بسیار، توسّل به پیامبر و امامان «علیهم السلام» مطرح شده است؛ بنابر این توسّل نه تنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه مؤکد توحید است. ♨️به عبارت دیگر این شأنیت برای پیامبر و امامان «علیهم السلام»، طولی است نه عرضی. در محیط اجتماعی خود ما نیز مشاهده می‌شود مدیر به معاون و او نیز به دیگری اموری را تفویض می‌کند. ♨️موضوع توسّل وقتی روشن‌تر می‌شود که امر به توسّل از جانب خود خداوند باشد یعنی توسّل در مجری امر خداست چنانکه در قرآن می‌خوانیم: «وابتغوا الیه الوسیله؛ به سوی خداوند وسیله بجویید». ♨️پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» فرموده‌اند این مقام من است که اهل بیت «علیهم السلام» نیز به آن ملحق می‌شوند (تفسیرالمیزان، ذیل آیه مذکور مراجعه شود.) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شبهه: قرآن در آیـه 88 سوره قصص می‌فرماید: و لا تدع مع اللّه الها آخر هیچ معبود دیگری را با خدا مخوان این آیه صریحاً از عبادت و پرستش غیر خدا و اینکه نام کسانی را همراه او ببریم نهی کرده است از اینجا می فهیم توسل و شفاعت با توحیدسازگار نیست. ✳️منظور از این آیه و آیات مشابه مسلماً این نیست که ما اشخاص دیگری را صدا نزنیم; ✳️بلکه منظور این است یعنی; اگر کسی کار خدا را از غیر خدا بخواهد و او را مستقل در انجام آن بداند, مشرک است. اما اگر همه قدرتها را مخصوص خدا بدانیم و کسی را با او همراه و مبدء اثر نشناسیم ولی معتقد باشیم اولیاء خدا به اذن و فرمان او شفاعت می‌کنند و به آنها متوسل شویم که در پیشگاه خدا برای مـاشفاعت کنند, ✳️این عین توحید است و این همان چیزی است که مکرر در آیات قرآن به آن اشاره شده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا در امر به معروف و نهی از منکر تذکر سطحی کافیست یا باید با توضیح باشد و به مسئله عمق دهیم؟ 🔵امر به معروف و نهی از منکر در صورتی که میدانید بصورت سطحی انجام شود و صرف یک تذکر، تأثیر خود را می‌گذارد و مخاطب شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد، کفایت می‌کند 🔵اما در صورتی که می دانید با تذکر سطحی جامه عمل نمی‌پوشد و تأثیر نمی‌گذارد و لازمه تأثیر این است که بصورت مفصل اهمیت انجام آن معروف و یا ترک آن منکر را برای وی تشریح کنید و راه کارهایی را پیش روی مخاطب خود قرار دهید، بایستی اینگونه عمل کنید تا ان شالله مؤثر واقع شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آيا ولايت تكوينى متعلق به خداوند است ؟ 🌺برخى مى گويند از آيات قرآن استفاده مى شود كه ولايت تنها متعلق به خداوند است . 🌺قرآن كريم مى فرمايد:ام اتخذوا من دونه اولياء فالله هو الولى و هو يحى الموتى و هو على كل شى ء قدير(1) ؛((آيا آنها غير از خدا ولى خود برگزيدند؟! در حالى كه ولى فقط خداوند است و اوست كه مردگان را زنده مى كند و اوست كه بر هر چيزى تواناست .)) 🌺ونيز در جاى ديگر مى فرمايد:و ما لكم من دون الله من ولى و لا نصير(2) ؛((و براى شما به جز خدا ولى و يارى كننده اى نيست .)) 🌺از جمع بين اين آيات و آيات ديگر استفاده مى شود كه((ولايت))در اصل براى خداوند متعال است و ديگران به جهت قرب به خدا و به اذن او از اين مقام بهره مند مى شوند. 🌺لذا در سوره مائده مى خوانيم :انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يوتون الزكوة و هم راكعون(3) ؛((سرپرست و ولى شما تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند ، همان ها كه نماز را بر پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.)) 🌺و نيز در سوره تحريم مى خوانيم :و ان تظاهرا عليه فان الله هو مولاه و جبريل و صالح المومنين و الملائكة بعد ذلك ظهير(4) ؛((و اگر بر ضد او [پيامبر صلى الله عليه و آله ] دست به دست هم دهيد [كارى از پيش نخواهيد برد] زيرا خداوند ولى اوست و همچنين جبرئيل و مومنان صالح و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند.)) 📚پی نوشتها: 1- سوره شورى ، آيه)) 2- سوره شورى ، آيه 31. 3- سوره مائده ، آيه 55. 4- سوره تحريم ، آيه 4. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
خداوند در حوادث تلخ و شیرین زندگی انسان چه مقدار نقش دارد؟ 🌹در قرآن می‌خوانیم: (ما أصابک مِن حَسنه فَمِن الله و ما أصابک مِن أصابک مِن سَیئه فَمِن نَفسک) (1) هر خوبی به تو رسد از خداوند است ولی هر بدی به تو رسد از نفس خودت می‌باشد. 🌹کره زمین که به دور خود و خورشید می‌گردد و همواره بخشی از آن روشن و بخشی دیگر تاریک است، هرکجای آن روشن باشد از خورشید است و هر کجای آن تاریک باشد، از خود زمین است. 🌹خداوند انگور را آفرید، ولی بشر از آن شراب می‌سازد که مایه بروز هزاران حادثه و بیماری است. خداوند به انسان قدرت داد، ولی عده‌ای با سوء استفاده از این قدرت، به محرومان ضربه می‌زنند. 🌹خداوند به انسان عقل داد، ولی عده‌ای از این عقل سوء استفاده کرده و به دنبال مکر و حیله‌ای برای مردم هستند. پس آنچه از سوی خداوند است، نیکوست و بدی‌ها از خود ما سرچشمه می‌گیرد. 📚پی نوشت: 1- سوره نساء، آیه 79. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هیچ دستی از درگاه الهی خالی برنمیگردد! 🔰حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خداوند انسان ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت ها ظلم نیست؟ 🌳یک دانشمند که کتاب یا مقاله ای می نویسد، حروف متفاوتی را در کنار هم قرار می دهد تا مقاله اش کامل شود، اما اگر تمام صفحات را تنها از یک حرف پر کند، دیگر آن مقاله نمی شود و مفهومی نخواهد داشت. 🌳تفاوت حروف ظلم نیست، اگر شما کلمه «ادب» را نوشتید، در این کلمه حرف «الف» عمودی و حرف «ب» افقی و حرف «د» خمیده است که ترکیب آن یک کلمه معنادار می سازد. 🌳 هیچ یک از این حروف حق ندارد به نویسنده اعتراض کند و مثلاً «الف» بگوید: چرا من ایستاده ام؟ 🌳«ب» بگوید: چرا من خوابیده ام؟ و «د» بگوید: چرا من خمیده ام؟ زیرا ظلم در جایی است که مثلاً حرف «د» قبلاً خمیده نبوده و ما کمر او را خم کرده باشیم و یا از حرف «د» صدای دیگری توقع داشته باشیم. 🌳اما اگر از آغاز، «د» را خمیده خلق کردیم و از آن انتظار صدای خودش را داشته باشیم، ظلمی در کار نیست. چنانکه اگر یک قالی بزرگ را با چاقو تکه تکه کنیم و آن را به صورت چند قالیچه کوچک درآوریم، ظلم است، چون بزرگی را از او گرفتیم و کوچکش کرده ایم. 🌳اما اگر از آغاز قالیچه های کوچکی بافتیم، اینجا ظلمی صورت نگرفته است، چون کمالی را از آن نگرفته ایم. 🌳هیچ کس به مدیران کارخانه های چینی سازی که ظروف کوچک و بزرگ و متفاوتی را تولید می کنند، ظالم نمی گوید، چون هیچ ظرفی از اول نبوده و از خود کمالی نداشته تا کمالش گرفته و به او ظلمی شده باشد. 🌳تفاوتِ انسان ها در خلقت نیز بر اساس حکمت الهی است، نه آنکه ظلم به کسی باشد، زیرا از هرکس به همان مقدار که به او داده شده، انتظار می رود نه بیشتر. 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چهارم ربیع الاول میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک با نور تو راه مستقیمی داریم در صحن تو جنةالنعیمی داریم دلتنگ کریم اهل‌بیتیم ولی صد شکر که سَیّدالکریمی داریم 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌺حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی و جهادی است که تاکنون آن‌گونه که شایسته شناخته نشده است. 🌺نسبت وی با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(علیه السلام) باز می‌گردد به همین علت حسنی شهرت یافت، در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند، محدث کسانی‌اند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می‌کند یا می‌نویسد یا شاگرد تربیت می‌کند. 🌺حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر سیار ائمه(ع)، از دانشمندان شیعه و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است و از چهره‌های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت(ع) و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه به معارف مذهبی و احکام قرآن، شناخت و معرفتی وافر داشت به همین مناسبت در این گزارش به مختصری از زندگی نامه،آثار ومنزلت ایشان می‌پردازیم: 🌺تولد و زندگی‌نامه حضرت عبدالعظیم(ع) عبدالعظیم(ع) فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. پدرش "عبدالله" و مادرش "فاطمه" دختر عقبه بن قیس نام داشت. 🌺محقق بزرگ مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره تاریخ ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم (ع) می‌نویسند «بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه ولادت حضرت عبد العظیم (ع) در روز پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال 173 ق در مدینه واقع شده است» و مدّت 79 سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع) ، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علیّ النّقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است. 🌺آن یادگار امام مجتبی(ع) تا آخر عمر در ری ماند و منشأ برکات بسیاری برای شیعیان ائمه(ع) شد و بالاخره در 15 شوال سال 253 هجری قمری رحلت کرد. 🌺آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، با بارگاه شریف حضرات امامزاده حمزه(ع) و امامزاده طاهر(ع) در شهرری و از قرن سوّم تاکنون ،به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران مورد توجّه و عنایت دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده. 🌺سرشارترین و حساس‌ترین مقطع حیات عبدالعظیم (ع)، دوران امام هادی(ع) بود که آخرین بار که به دیدارامام شرفیاب شد، حضرت به او دستور داد که از عراق هجرت کند و به ری برود. در ری در منزل یکی از شیعیان ساکن شد و در سرداب خانه اقامت کرد. او روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها رابه نماز می‌ایستاد و گاهی اوقات از مخفیگاه خود بیرون می‌آمد و به زیارت قبر حضرت حمزه ( برادر امام رضا (ع) که الان مدفنش در حرم خود حضرت است) می‌رفت. 🌺منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام* اَبا حَمّاد رازی* با تحمّل زحمت‌های فراوان خود را به سامرّا می‌رساند تا از امام علی النقی(ع) مسائلی را بپرسد. 🌺امام(ع) پس از پاسخ گفتن به پرسش‌های حمّاد فرمودند: «ای اباحمّاد، هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسائل اسلامی روبه رو شدی آن مشکل و سئوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بیان نماید». 🌺امام هادی در جای دیگر به شخصی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم (ع) را که در نزد شماست زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده است.» 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ذوالکفل کیست؟ آیا او پیامبر بوده است؟ 💥مرحوم شیخ صدوق از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نقل می‌کند که به امام جواد (ع) نامه نوشتم و سؤال کردم که اسم ذوالکفل چیست؟ و آیا او از مرسلین است؟ 💥امام (ع) در جواب نوشتند: خداوند عزوجل 124 هزار نبی فرستاده که 313 نفر از ایشان از مرسلین می‌باشند که ذوالکفل هم از اینهاست، وی بعد از سیلمان بن داود (ع) در میان مردم مانند حضرت داود (ع) به قضاوت می‌پرداخته و جز برای خدا خشمگین نمی‌شد و اسم او (عویدیا) بوده و او همان است که خداوند عزوجل از او در کتابش یاد کرده است در آن جا که فرموده: 💥(وَ اذْکرْ إِسمَعِیلَ وَ الْیَسعَ وَ ذَا الْکفْلِ وَ کلٌّ مِّنَ الأَخْیَارِ [1]) و اسماعیل و یَسَع و ذوالکفل را به یاد آور (که) همه از نیکانند. [2] 💥البته ناگفته نماند در این موضوع اقوال دیگری هم هست که در صورت تمایل و جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به منابع زیر مراجعه فرمائید. 1-تفسیر مجمع البیان، ج 7، ص 94. 2-. دائرة المعارف تشیع، ج 8، ص 65. 📚پی نوشتها: [1] سوره ص، آیه 48. [2] المیزان ج 17 ص 329. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁