eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند 🌱وصل خورشید به شبپره اعمی نرسد که در آن آینه صاحب‌نظران حیرانند 🌱لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ عشق‌بازان چنین مستحق هجرانند #حجت_الاسلام_عالی #حجاب 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
برای تحقیق در مورد خداشناسی چه کتاب‌هایی مناسب است؟ 🌱برای مطالعه و تحقیق به منابع زیر مراجعه نوائید: 1- شناخت شناسی تألیف آقای ری شهری 2- جهان بینی توحیدی تألیف شهید مطهری 3- نقدوطرح اندیشه‌ها (در مبانی اعتقادی) تا لیف سید رضی شیرازی 4- آموزش عقاید تألیف آیةالله مصباح یزدی 5- عقاید استدلالی تألیف علی ربانی گلپایگانی 6- توحید در قر آن تا لیف آیةالله جوادی آملی 7- خداشناسی، تا لیف رضا روزبه 8- خدا از دیدگاه قرآن، تألیف آیةالله شهید بهشتی شهید بهشتی 9- خدا در نهج البلاغه، تا لیف آقای گرامی 10- یاد او (شرح حدیث معراج) تألیف آیةالله مصباح یزدی 11- خدا و صفات جمال و جلال، تألیف آیةالله سبحانی 12- آفریدگار جهان، تألیف آیت الله مکارم شیرازی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته می‌شود؟ 🌀انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام می‌دهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست می‌شود. افکار معمولاً به صورت ناخواسته به ذهن می‌آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمی‌شوند. 🌀پیامبر اکرم (ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور می‌کند، عفو شده است، تا وقتی که آن را به زبان جاری نکرده و عملی انجام نداده باشند». (۱) 🌀اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. 🌀حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که زیاد به گناهان فکر کند به سوی گناه کشانده می‌شود»(۲) از این رو، حضرت مسیح (ع) به پیروان خود فرمود: «موسی بن عمران به شما دستور داد، زنا نکنید؛ اما من به شما سفارش می‌کنم، فکر زنا را هم نکنید؛ زیرا کسی که به زنا بیندیشد، مانند کسی است که در اتاق زیبا و رنگ آمیزی شده‌ای، آتش روشن کند. در این صورت، هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد؛ لکن دست کم دود، آن را سیاه و خراب می‌کند». (۳) 🌀صفحه ذهن آدمی، صحنه آمد و شد دائمی افکار و خیالاتی است که کمابیش در انتخاب راه زندگی و پیمودن مسیر آن مؤثر است. گرچه حضور فکر، وهم و یا خیال در ذهن، ابتدا امری غیر اختیاری می‌نماید، ولی با بررسی منشاء آن‌ها، به این حقیقت پی خواهیم برد که آنچه ذهن انسان را مشغول می‌کند قابل پیش بینی، پیشگیری یا زمینه سازی است. از این رو باید با شناخت انواع فکر و زمینه‌های حضور آنها در ذهن در صدد جلوگیری از ورود آنچه مضر به حال ماست برآییم و افکار مفید و پسندیده که موجب سعادت دنیوی و اخروی ما می‌شود را جایگزین نماییم. 🌀کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصاً ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت: ۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۶، ص ۴۲، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ ق. ۲. آمدی، شرح غررالحکم، جمال الدین خوانساری، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۲۱. ۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج ۱۴، ص ۳۳۱، باب ۳۴، بیروت ۱۴۰۴ ه ق. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟ 💠درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. 💠بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. 💠اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند. 💠بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. 💠و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. 💠اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. 💠و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا زن و مرد در امتحان های دنیا و پاداش های آخرت یکسانند؟ 1⃣بر خلاف تصور شما بدیهی است که در فرایند زندگی زن گرچه رنج بسیار را متحمل می شود ولی این امر به گونه ای جبران می گردد؛ به همین دلیل (که رنج دوران بارداری و بعد از تولد را باید بکشد) مورد توجه خاص خدا است. در نتیجه حق مادر از حق پدر بیشتر است(۱). 🔹 مادر به خاطر تحمل سختی های دوران بارداری و شیر دادن و بزرگ کردن فرزند پاداش های عظیمی دارد که مرد از آن ها بی بهره است. 🔹در هر حال خداوند این رنج و مشقت را هم زمینه کمال و سعادت برای بانوان قرار داده و هم آن را با عطایای دنیوی و اخروی بسیار زیاد جبران نموده است که این امر در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است: 🔹رسول خدا (ص) فرمودند : اگر زنی در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را نخواهد گشود ( و او را بی حساب به بهشت خواهد برد).(۲) 🔹تحمل درد زایمان و بعد از آن، برای زنان از عبادت هفتاد سال که روزها روزه و شب ها به عبادت باشند، بهتر است.(۳) 2⃣ مطمئن باشید که در بهشت نیز از لذت های زنان کاسته نخواهد شد بهشت هم متعلق به همه مردان و هم به همه زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. 🔹یقینا روایات ما هم در مقام بیان چنین مساله ای نخواهد بود .آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد. 🔹طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند .این موهبت اختصاص به مردان ندارد. 🔹به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید: 🔹«وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ؛(۴) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است». 🔹ضمیر «هم» در آیه به همة بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی. 🔹ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. 🔹در آیه دیگر هم می‌فرماید: «وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛(۵) آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم» 🔹در این آیه ضمیر« هم» به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور » جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عینتا (زن درشت چشم) است.(۶) 🔹پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن کریم به صورت اختصاصی به عنوان پاداش برای زنان چیزی را بیان نکرده است، آن هم شاید به دلیل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان بوده که به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه شان برخوردار هستند. 🔹در برخی آیات قرآن آمده است: 🔹«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْينُ؛ (۷) در آن (بهشت) آنچه دل ها مىخواهد و چشم ها از آن لذت می برد، موجود است و شما هميشه در آن خواهيد ماند». 🔹طبق این آیه که مطلق آمده ،معلوم می شود که لذت های گوناگون بهشتی عمومی است و اختصاص به مردها ندارد. به لحاظ عدد هم محدود نیست. اما کیفیت و جزئیات مسئله به طور کامل برای کسی مشخص نخواهد بود. پس هیچ کدام از زن و مرد از لذت های مورد علاقه شان بی نصیب نخواهند بود. 3⃣ تعدد زوجات برای مرد در صورتی مجاز است که عدالت را بین همسرانش رعایت نماید عدل به معنای آن است که به هریک از همسران، حق شرعی او داده شود و هریک به حقی که به گردن شوهر دارند برسند. 🔹در رعایت عدالت بین دو همسر،شرط است که هر یکی از همسران به حق شرعی خود برسند، حال در بعضی موارد تساوی شرط است تا رضایت حاصل شود مانند پرداخت نفقه به مقدار واجب، و در برخی موارد رعایت عدالت به رعایت حق همسر حاصل می شود مانند بیتوته و همخوابی کردن باهمسر. پس جای نگرانی نیست. 📚پی نوشت ها: ۱. شیخ حر عاملي، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،۱۴۰۹ ه.ق، ج۱۵، ص۹۵. ۲.محدث نوري، مستدرک الوسائل، موسسه آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۵۰. ۳. همان، ص۴۱. ۴ بقره(۲) آیه ۲۵. ۵ دخان(۴۴) آیه ۵۴. ۶. ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ۱۳۷۷ ش. ج۶، ص ۲۶۱. ۷.زخرف(۴۳) آیه ۷۱. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا توسّل به پیامبر و امامان «علیهم السلام» با توحید ناسازگار نیست؟ ♨️توسّل به پیامبر و امامان معصوم «علیهم السلام» و شفیع قرار دادن آنان نزد خداوند برای برآورده شدن حاجت شرک، نیست و با توحید منافات ندارد؛ زیرا معنای شرک آن است که کسی را جز خدا مستقل در تأثیر بدانیم، ولی مقام پیامبر و امامان «علیهم السلام» را خداوند به آنان عطا کرده است. ♨️در احادیث و دعاهای بسیار، توسّل به پیامبر و امامان «علیهم السلام» مطرح شده است؛ بنابر این توسّل نه تنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه مؤکد توحید است. ♨️به عبارت دیگر این شأنیت برای پیامبر و امامان «علیهم السلام»، طولی است نه عرضی. در محیط اجتماعی خود ما نیز مشاهده می‌شود مدیر به معاون و او نیز به دیگری اموری را تفویض می‌کند. ♨️موضوع توسّل وقتی روشن‌تر می‌شود که امر به توسّل از جانب خود خداوند باشد یعنی توسّل در مجری امر خداست چنانکه در قرآن می‌خوانیم: «وابتغوا الیه الوسیله؛ به سوی خداوند وسیله بجویید». ♨️پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» فرموده‌اند این مقام من است که اهل بیت «علیهم السلام» نیز به آن ملحق می‌شوند (تفسیرالمیزان، ذیل آیه مذکور مراجعه شود.) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شبهه: قرآن در آیـه 88 سوره قصص می‌فرماید: و لا تدع مع اللّه الها آخر هیچ معبود دیگری را با خدا مخوان این آیه صریحاً از عبادت و پرستش غیر خدا و اینکه نام کسانی را همراه او ببریم نهی کرده است از اینجا می فهیم توسل و شفاعت با توحیدسازگار نیست. ✳️منظور از این آیه و آیات مشابه مسلماً این نیست که ما اشخاص دیگری را صدا نزنیم; ✳️بلکه منظور این است یعنی; اگر کسی کار خدا را از غیر خدا بخواهد و او را مستقل در انجام آن بداند, مشرک است. اما اگر همه قدرتها را مخصوص خدا بدانیم و کسی را با او همراه و مبدء اثر نشناسیم ولی معتقد باشیم اولیاء خدا به اذن و فرمان او شفاعت می‌کنند و به آنها متوسل شویم که در پیشگاه خدا برای مـاشفاعت کنند, ✳️این عین توحید است و این همان چیزی است که مکرر در آیات قرآن به آن اشاره شده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا در امر به معروف و نهی از منکر تذکر سطحی کافیست یا باید با توضیح باشد و به مسئله عمق دهیم؟ 🔵امر به معروف و نهی از منکر در صورتی که میدانید بصورت سطحی انجام شود و صرف یک تذکر، تأثیر خود را می‌گذارد و مخاطب شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد، کفایت می‌کند 🔵اما در صورتی که می دانید با تذکر سطحی جامه عمل نمی‌پوشد و تأثیر نمی‌گذارد و لازمه تأثیر این است که بصورت مفصل اهمیت انجام آن معروف و یا ترک آن منکر را برای وی تشریح کنید و راه کارهایی را پیش روی مخاطب خود قرار دهید، بایستی اینگونه عمل کنید تا ان شالله مؤثر واقع شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آيا ولايت تكوينى متعلق به خداوند است ؟ 🌺برخى مى گويند از آيات قرآن استفاده مى شود كه ولايت تنها متعلق به خداوند است . 🌺قرآن كريم مى فرمايد:ام اتخذوا من دونه اولياء فالله هو الولى و هو يحى الموتى و هو على كل شى ء قدير(1) ؛((آيا آنها غير از خدا ولى خود برگزيدند؟! در حالى كه ولى فقط خداوند است و اوست كه مردگان را زنده مى كند و اوست كه بر هر چيزى تواناست .)) 🌺ونيز در جاى ديگر مى فرمايد:و ما لكم من دون الله من ولى و لا نصير(2) ؛((و براى شما به جز خدا ولى و يارى كننده اى نيست .)) 🌺از جمع بين اين آيات و آيات ديگر استفاده مى شود كه((ولايت))در اصل براى خداوند متعال است و ديگران به جهت قرب به خدا و به اذن او از اين مقام بهره مند مى شوند. 🌺لذا در سوره مائده مى خوانيم :انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يوتون الزكوة و هم راكعون(3) ؛((سرپرست و ولى شما تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند ، همان ها كه نماز را بر پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.)) 🌺و نيز در سوره تحريم مى خوانيم :و ان تظاهرا عليه فان الله هو مولاه و جبريل و صالح المومنين و الملائكة بعد ذلك ظهير(4) ؛((و اگر بر ضد او [پيامبر صلى الله عليه و آله ] دست به دست هم دهيد [كارى از پيش نخواهيد برد] زيرا خداوند ولى اوست و همچنين جبرئيل و مومنان صالح و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند.)) 📚پی نوشتها: 1- سوره شورى ، آيه)) 2- سوره شورى ، آيه 31. 3- سوره مائده ، آيه 55. 4- سوره تحريم ، آيه 4. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
خداوند در حوادث تلخ و شیرین زندگی انسان چه مقدار نقش دارد؟ 🌹در قرآن می‌خوانیم: (ما أصابک مِن حَسنه فَمِن الله و ما أصابک مِن أصابک مِن سَیئه فَمِن نَفسک) (1) هر خوبی به تو رسد از خداوند است ولی هر بدی به تو رسد از نفس خودت می‌باشد. 🌹کره زمین که به دور خود و خورشید می‌گردد و همواره بخشی از آن روشن و بخشی دیگر تاریک است، هرکجای آن روشن باشد از خورشید است و هر کجای آن تاریک باشد، از خود زمین است. 🌹خداوند انگور را آفرید، ولی بشر از آن شراب می‌سازد که مایه بروز هزاران حادثه و بیماری است. خداوند به انسان قدرت داد، ولی عده‌ای با سوء استفاده از این قدرت، به محرومان ضربه می‌زنند. 🌹خداوند به انسان عقل داد، ولی عده‌ای از این عقل سوء استفاده کرده و به دنبال مکر و حیله‌ای برای مردم هستند. پس آنچه از سوی خداوند است، نیکوست و بدی‌ها از خود ما سرچشمه می‌گیرد. 📚پی نوشت: 1- سوره نساء، آیه 79. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هیچ دستی از درگاه الهی خالی برنمیگردد! 🔰حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خداوند انسان ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت ها ظلم نیست؟ 🌳یک دانشمند که کتاب یا مقاله ای می نویسد، حروف متفاوتی را در کنار هم قرار می دهد تا مقاله اش کامل شود، اما اگر تمام صفحات را تنها از یک حرف پر کند، دیگر آن مقاله نمی شود و مفهومی نخواهد داشت. 🌳تفاوت حروف ظلم نیست، اگر شما کلمه «ادب» را نوشتید، در این کلمه حرف «الف» عمودی و حرف «ب» افقی و حرف «د» خمیده است که ترکیب آن یک کلمه معنادار می سازد. 🌳 هیچ یک از این حروف حق ندارد به نویسنده اعتراض کند و مثلاً «الف» بگوید: چرا من ایستاده ام؟ 🌳«ب» بگوید: چرا من خوابیده ام؟ و «د» بگوید: چرا من خمیده ام؟ زیرا ظلم در جایی است که مثلاً حرف «د» قبلاً خمیده نبوده و ما کمر او را خم کرده باشیم و یا از حرف «د» صدای دیگری توقع داشته باشیم. 🌳اما اگر از آغاز، «د» را خمیده خلق کردیم و از آن انتظار صدای خودش را داشته باشیم، ظلمی در کار نیست. چنانکه اگر یک قالی بزرگ را با چاقو تکه تکه کنیم و آن را به صورت چند قالیچه کوچک درآوریم، ظلم است، چون بزرگی را از او گرفتیم و کوچکش کرده ایم. 🌳اما اگر از آغاز قالیچه های کوچکی بافتیم، اینجا ظلمی صورت نگرفته است، چون کمالی را از آن نگرفته ایم. 🌳هیچ کس به مدیران کارخانه های چینی سازی که ظروف کوچک و بزرگ و متفاوتی را تولید می کنند، ظالم نمی گوید، چون هیچ ظرفی از اول نبوده و از خود کمالی نداشته تا کمالش گرفته و به او ظلمی شده باشد. 🌳تفاوتِ انسان ها در خلقت نیز بر اساس حکمت الهی است، نه آنکه ظلم به کسی باشد، زیرا از هرکس به همان مقدار که به او داده شده، انتظار می رود نه بیشتر. 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چهارم ربیع الاول میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک با نور تو راه مستقیمی داریم در صحن تو جنةالنعیمی داریم دلتنگ کریم اهل‌بیتیم ولی صد شکر که سَیّدالکریمی داریم 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌺حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی و جهادی است که تاکنون آن‌گونه که شایسته شناخته نشده است. 🌺نسبت وی با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(علیه السلام) باز می‌گردد به همین علت حسنی شهرت یافت، در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند، محدث کسانی‌اند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می‌کند یا می‌نویسد یا شاگرد تربیت می‌کند. 🌺حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر سیار ائمه(ع)، از دانشمندان شیعه و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است و از چهره‌های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت(ع) و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه به معارف مذهبی و احکام قرآن، شناخت و معرفتی وافر داشت به همین مناسبت در این گزارش به مختصری از زندگی نامه،آثار ومنزلت ایشان می‌پردازیم: 🌺تولد و زندگی‌نامه حضرت عبدالعظیم(ع) عبدالعظیم(ع) فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. پدرش "عبدالله" و مادرش "فاطمه" دختر عقبه بن قیس نام داشت. 🌺محقق بزرگ مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره تاریخ ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم (ع) می‌نویسند «بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه ولادت حضرت عبد العظیم (ع) در روز پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال 173 ق در مدینه واقع شده است» و مدّت 79 سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع) ، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علیّ النّقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است. 🌺آن یادگار امام مجتبی(ع) تا آخر عمر در ری ماند و منشأ برکات بسیاری برای شیعیان ائمه(ع) شد و بالاخره در 15 شوال سال 253 هجری قمری رحلت کرد. 🌺آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، با بارگاه شریف حضرات امامزاده حمزه(ع) و امامزاده طاهر(ع) در شهرری و از قرن سوّم تاکنون ،به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران مورد توجّه و عنایت دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده. 🌺سرشارترین و حساس‌ترین مقطع حیات عبدالعظیم (ع)، دوران امام هادی(ع) بود که آخرین بار که به دیدارامام شرفیاب شد، حضرت به او دستور داد که از عراق هجرت کند و به ری برود. در ری در منزل یکی از شیعیان ساکن شد و در سرداب خانه اقامت کرد. او روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها رابه نماز می‌ایستاد و گاهی اوقات از مخفیگاه خود بیرون می‌آمد و به زیارت قبر حضرت حمزه ( برادر امام رضا (ع) که الان مدفنش در حرم خود حضرت است) می‌رفت. 🌺منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام* اَبا حَمّاد رازی* با تحمّل زحمت‌های فراوان خود را به سامرّا می‌رساند تا از امام علی النقی(ع) مسائلی را بپرسد. 🌺امام(ع) پس از پاسخ گفتن به پرسش‌های حمّاد فرمودند: «ای اباحمّاد، هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسائل اسلامی روبه رو شدی آن مشکل و سئوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بیان نماید». 🌺امام هادی در جای دیگر به شخصی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم (ع) را که در نزد شماست زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده است.» 🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ذوالکفل کیست؟ آیا او پیامبر بوده است؟ 💥مرحوم شیخ صدوق از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نقل می‌کند که به امام جواد (ع) نامه نوشتم و سؤال کردم که اسم ذوالکفل چیست؟ و آیا او از مرسلین است؟ 💥امام (ع) در جواب نوشتند: خداوند عزوجل 124 هزار نبی فرستاده که 313 نفر از ایشان از مرسلین می‌باشند که ذوالکفل هم از اینهاست، وی بعد از سیلمان بن داود (ع) در میان مردم مانند حضرت داود (ع) به قضاوت می‌پرداخته و جز برای خدا خشمگین نمی‌شد و اسم او (عویدیا) بوده و او همان است که خداوند عزوجل از او در کتابش یاد کرده است در آن جا که فرموده: 💥(وَ اذْکرْ إِسمَعِیلَ وَ الْیَسعَ وَ ذَا الْکفْلِ وَ کلٌّ مِّنَ الأَخْیَارِ [1]) و اسماعیل و یَسَع و ذوالکفل را به یاد آور (که) همه از نیکانند. [2] 💥البته ناگفته نماند در این موضوع اقوال دیگری هم هست که در صورت تمایل و جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به منابع زیر مراجعه فرمائید. 1-تفسیر مجمع البیان، ج 7، ص 94. 2-. دائرة المعارف تشیع، ج 8، ص 65. 📚پی نوشتها: [1] سوره ص، آیه 48. [2] المیزان ج 17 ص 329. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و کیفر می‌گیرد؟ ✳️اقیانوس، آب فراوانی دارد اما اگر شما بطری دربسته‌ای را در آن بیندازید، قطره‌ای از آب، در بطری داخل نمی‌شود. مشکل از آب است یا بطری؟! ✳️انسان‌هایی هستند که تمام راههای هدایت را به روی خود بسته‌اند؛ راه فکر و تعقل، راه عبرت و اندیشه، راه شنیدن حق و اطاعت از آن، راه ارشاد و هدایت و پند پذیری، راه کمک به دیگران و ... این انسان‌ها از خود جمادی ساخته‌اند که به قول قرآن، آن‌ها سنگ و سخت‌تر از سنگ هستند: ✳️(ثم قَسَت قلوبکم من بعد ذلک کالحجاره أو أشد قَسوه) (1) محروم شدن این گروه از فضل الهی، به خاطر بسته بودن خودشان است، نه به خاطرکم بودن فضل و رحمت الهی. 📚پی نوشت: 1- سوره بقره، آیه 74. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه به خدای نادیده ایمان بیاوریم؟ 🌺هرچه به زمین نگاه کنیم و خاک‌ها و سنگ‌های آن را به آزمایشگاه ببریم، چیزی به نام جاذبه نمی‌بینیم ولی از افتادن سیب از درختی پی می‌بریم که جاذبه وجود دارد. 🌺 پس لازم نیست هر چیزی را با چشم ببینیم تا به وجود آن ایمان بیاوریم. جاذبه را با حواس پنجگانه حس نمی‌کنیم، اما از آثار آن پی به وجود آن می‌بریم. 🌺چنانکه شناخت ما نسبت به دانش، بینش، هنر، و مهارت مردم، از راه گفتار و رفتار و آثار آنان است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حب دنیا.mp3
1.43M
🔴چه كار كنيم كه حب دنيا از دل ما خارج شود و اين قدر به دنيا وابسته نشويم؟ 🔴حجت الاسلام والمسلمین محمدی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر یک خواب دریک مسئله تکراری برای انسان مثلاً 20 بارتکرارشود مفهوم چیست؟ ♦️با توجه به این که خواب‌های انسان می‌تواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد، چند نکته به اختصار اشاره می‌گردد: ♦️ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است. گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می‌پروراند و آن‌ها را در خواب می‌بیند». (کافی، ج 8، ص 90،) ♦️ بیش‌تر انسان‌ها به دلیل دل مشغولی‌های دنیوی، از دیدن رؤیای صادقه محروم‌اند. همه یا بیش‌تر خواب‌هایی که می‌بینند، از اقسام دیگر است. ♦️ به دلیل ظرافت و پیچیدگی خواب‌ها، نباید خیلی روی آن‌ها حساس بود. باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود. ♦️توجه خود را بیش‌تر به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف کنید. اگر خوابی برایتان خیلی ناراحت کننده بود، صدقه بدهید و به زندگی و وظایف خود بپردازید. ♦️ خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید؛ مگر به دلیل ضروری. خود نیز خواب خود را تعبیر به خیر کنید؛ زیرا تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، تأثیر واقعی در زندگی ما می‌گذارد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا در اسلام عطسه کردن به معنای صبر در انجام کار است ؟ 🎉 متاسفانه برخی افکار و عملکردها در ميان مردم رواج پیدا کرده که نه پايه ديني دارد و نه مايه علمي و جز خرافات نام دیگری نمی توان بر آن نهاد . يكي از آن ها در مورد عطسه كردن است. بعضی‌ها پس از یك عطسه از لفظ «صبر آمد» استفاده می‌كنند و بعضاً كار خود را به تعویق می‌اندازند، كفش‌های خود را لنگه‌ به لنگه می‌پوشند یا در كفش‌های خود نمك می‌ریزند! همچنین با آمدن دو یا چند عطسه ، عجله کردن در کار را برداشت می کنند ! درحالی که این گونه افکار خرافاتی بیش نیست. 🎉عطسه در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی از سوی بدن برای بیرون راندن عوامل مزاحم مثل میکروبها یا گرد و غبار و عوامل حسّاسیّت زا است. زمانی كه عطسه روی می‌دهد، قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود، به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور می‌كند و به این ترتیب به پاك كردن مجاری بینی از مواد خارجی كمك می‌كند. 🎉دین اسلام که مبارزه با پندارهای خرافیرا وظیفه خود می داند، عطسه را نعمتی برای بدن برشمرده است كه مستلزم حمد و شكر پروردگار است. 🎉در حديث آمده كه عطسه موجب راحتى و سلامتي بدن است، و تا سه روز و به روايتى تا هفت روز، امان از مرگ است. آن چه بين عوام مشهور است كه هنگام عطسه تك بايد صبر كرد، صحت ندارد و در احاديث اثرى از اين حرف نيست.(۱) 🎉 در روايت آمده است: وقتى انسان عطسه مى كند( جهت شكرانه تأمين شدن سلامتي اش )بگويد: الحمد للّه اللّهم صل على محمّد و ال محمد. (۲) و هنگامي كه كسى در حضورش عطسه كند، به عطسه كننده بگويد: يرحمك اللّه ، و او نيز در پاسخش بگويد: يغفر الله لكم . 🎉رسول اكرم (ص) فرمود: عطسه مريض دليل بر عافيت و راحتى بدن اوست. (۳) 🎉عطسه تا وقتى كه از سه تا بيشتر نباشد براى بدن نافع است و اگر از سه تا بيشتر شد، نشانه بيماري است.(۴) 🎉حضرت امام صادق (ع) فرمود: كسى كه عطسه كند از پنج چيز در امان خواهد بود: جذام، سردرد،ريزش اشك ازچشم،گرفتگى بينى و رويش مو در چشم. 🔴علت عطسه در روایات 🎉حضرت امام رضا (ع) فرمود: علت عطسه اين است كه هر وقت خداوند به انسان نعمتى عطا كند و شكرش را به جاى نياورد، خداوند بادى به بدنش مى اندازد و دور مى زند تا وارد بينى مى شود و در اثر آن انسان عطسه مى كند وقتى مى گويد:الحمدلله، خداوند آن را به جاى شكر نعمتى كه به او داده بود مى پذيرد. 🎉حضرت در ادامه صحبت هايش مى فرمايد: اگر كسى عطسه كرد، به او بگو: يرحمك الله يا يرحمكم الله و چنانچه شما عطسه كرديد و كسى به تو گفت: يرحمك الله، در پاسخش بگو: يغفرالله لنا و لكم . 🎉اين تكليف تا وقتى است كه طرف يك بار, يا دو بار يا حداكثر سه بار عطسه كند. اگر بيش تر از سه بار عطسه كرد علامت بيمارى است. بگو: شفاك اللّه. 🎉بعد حضرت وظيفه انسان را در مقابل عطسه كنندگان روشن مى كند و مى فرمايد: اگر مؤمنى عطسه كرد، بگو:يرحمك اللّه يا يرحمكم اللّه. 🎉یک مسلمان آگاه ، بعد از عطسه ، خدا را شكر كرده و دنبال كارش می رود و ذهن خود را بيهوده مشغول افسانه ها و خرافات نمی کند .(۵) 📚پى نوشتها: ۱.شهيد دستغيب، ۸۲ پرسش، ص ۱۶۱، سؤال ۷۱، مصطفى حسينى دشتى، معارف و معاريف، ج ۷، ص ۳۸۹، ماده: عطسه. ۲.علامه مجلسي، بحار الانوار ، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان ، سال انتشار ۱۴۰۴ ق، ج ۷۳ ، ص ۵۱. ۳.عبد الله شبر ، الاخلاق ، ترجمه محمد رضا جباران ، انتشارات هجرت، چاپ چهارم، سال ۱۳۷۸، ص ۱۷۹. ۴.همان. ۵.محدث نوري ، مستدرك الوسايل ، مؤسسه آل البيت ، قم ۱۴۰۸ ش ، ج ۸ ، ص ۳۸۱. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چقدر پرهیزگار هستیم؟ 💠حجت الاسلام سعیدی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👇👇👇 🔰ازدواج انتخاب است يا قسمت؟ 🌺قسمت به معنای عدم نقش و اراده انسان در رخدادهای زندگی از جمله ازدواج، درست نیست، زیرا انسان آزاد و دارای اختیار آفریده شده ‌است، البته این آزادی مطلق نیست، بلکه مستند به اراده و مشیت خداوند است. 🌺برای تحقق یک رخداد مثل ازدواج، عوامل گوناگونی از جمله اراده انسان دخالت دارد که البته در طول اراده خداوند است. 🌺مثلاً برای اینکه لامپ منزل شما روشن شود، باید نیروگاه برقی باشد که نیروی برق را تولید کند، از نیروگاه تا منزل شما سیم‌کشی شود، درسیمها نیروی الکتریسیته جریان داشته باشد و شما نیز کلید برق را فشاردهید. اگر هر یک از این عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمی شود. 🌺در رابطه با مسئله ازدواج هم همین طور است، یعنی افراد باید برای ازدواج ابتدا اراده و اقدام کنند. بعد فرایند خواستگاری را بگذرانند. 🌺اما در نهایت اگر توکل بر خدا کنند، ممکن است خداوند به جهت مصالحی که نمی‌دانند، اراده خود را بر اراده آنها حاکم کند و با وجود شرایط مناسب ظاهری، آن ازدواج به سامان نرسد. 🌺آن چه در بین مردم معروف است كه در ازدواج قسمت و تقدیر دخالت دارد و قبلاً همه چیز معلوم و مشخص شده است، یا مثلاً می گویند: فلان دختر «قسمت» فلان پسر است و آن پسر قسمت این دختر نیست و یا اگر قسمت باشد خودش درست می شود و دیگر لازم نیست ما كاری بكنیم و اگر قسمت نباشد، ما هر كاری هم بكنیم فایده‌ای ندارد، و سخنانی از این قبیل، صحیح نیست و هیچ ریشه دینی و عقلی ندارد. 🌺علاوه بر حكم عقل و منطق، روایاتی كه در آن معیارهای انتخاب همسر ذكر شده دلیل محكمی بر دخالت انسان در سرنوشت خویش است. پیشوایان دین به ما توصیه كرده اند كه در انتخاب همسر نهایت دقت را مبذول کرده و چشم بسته ازدواج نكنیم، چرا كه ازدواج یك موضوع حیاتی است و برای هر كس به طور طبیعی در طول زندگی ‌اش فقط یك بار اتفاق می افتد. 🌺بر این اساس، افراد نباید دست روی دست گذاشته و به امید بخت و شانس و قسمت بنشینند، بلكه چه پسر و چه دختر باید خود را برای این تصمیم سرنوشت ساز آماده نموده و با كمال دقت و خردورزی و با كمك تجارب خانواده و راهنمایی های مشاوران دلسوز و كاردان، فرد مورد نظر را انتخاب كنند. چرا كه منشأ و سرچشمه بسیاری از گرفتاری ها و بدبختی ‌های انسان غفلت و بی ‌تفاوتی است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
توحید در عبادت به چه معنی است؟ ✅توحید عملی یا توحید در عبادت، یعنی تنها خدا را مطاع و قبلة روح و جهت حرکت و ایده‌آل قرار دادن و طرد هر مطاع و جهت و قبله و ایده‌آل دیگر؛ ✅یعنی برای خدا خم شدن و راست شدن، برای خدا قیام کردن، برای خدا خدمت کردن، برای خدا زیستن، برای خدا مردن، آنچنانکه ابراهیم گفت: ✅«وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الْاَرْضَ حَنیفاً وَ ما اَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ» انعام/79 «...اِنَّ صَلوتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ لا شَریک لَهُ وَ بِذلِک اُمِرْتُ وَ اَنَا اَوَّلُ الْمُسلِمینَ» انعام/162 و 163 ✅[روی دل و چهرة قلب خود را حقگرایانه به سوی حقیقتی کردم که ابداع کنندة همة جهان علوی و سِفلبی است؛ هرگز جزء مشرکان نیستم ... همانا نمازم، عبادتم، زیستنم و مردنم برای خداوند، پروردگار جهانهاست. او را شریکی نیست. به این فرمان داده شده‌ام و من اولین تسلیم شدگان به حق هستم.] ✅این توحید ابراهیمی، توحید عملی اوست. کلمة طیبة «لا اِلهَ اِلاّ اللهُ» بیش از هر چیزی ناظر بر توحید عملی است؛ یعنی جز خدا شایستة پرستش نیست. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر همان‌طور که خدا را در هر مکانی صدای ما را می‌شنود، ائمه (علیهم السلام) هم می‌شنوند؛ پس فرق خدا با بنده چیست؟ 🌹یکم. فرق خدا با اولیای الهی (پیامبر و ائمه)، در این است که او خالق است و آنان مخلوق و بنده او هستند. غیر خداوند - حتی در عالی‌ترین مرتبه وجودی - وابسته به خداوند است و تمام کمالات و تأثیرگذاری‌اش از اراده الهی سرچشمه می‌گیرد. 🌹بر همین اساس در بعضی از زیارت‌ها می‌خوانیم: «لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک فتق‌ها و رتقها بیدک، بدؤها منک و عودها الیک»؛ «فرقی بین تو و آنان نیست؛ جز اینکه آنان بنده و مخلوق تواند و امورشان به دست تو است. آغاز و انجام‌شان به سوی تو است و ...». مفاتیح الجنان، دعای هر روز ماه رجب. 🌹دوّم. صفات خداوند - از جمله شنیدن که کنایه از علم او است - ذاتی است؛ ولی علم امامان اعطایی از سوی خدا است و آنان به اذن و اراده و قدرت او می‌شنوند. شنیدن آنان با خواست خدا و متکی به اراده و قدرت او است. 🌹بنابراین هیچ منعی ندارد که همان گونه که خداوند صدای ما را می‌شنود و از حاجت‌های ما آگاه است، امامان معصوم نیز - که مخلوق و بنده اویند - صدای ما را بشنوند. این امر منافاتی با عبودیت و مخلوق بودن آنان ندارد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁