eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸امام حسن عسکری(ع): 🔹مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۰ ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر عقیق در دست راست كردن، در سجده پيشانی بر خاك نهادن و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن. (وسائل الشیعه جلد۱۰، صفحه ۳۷۳) 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓برخی اکتشافات علمی متناقض با بیانات دینی هستند، دین اسلام چطور این‌را می‌پذیرد؟ 👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿 🎤بحث تعارض علم و دین یک بحث وارداتی و در مورد دین مسیحیت است. اما در دین مبین اسلام برای حل این شبه باید نکاتی را در نظر گرفت: ❇️در برداشت از متون دینی به مقیدات و مخصص‌های(دلیل‌هایی که به منزله‌ی قید برای دلیل‌های مطلق و یا خاص برای دلیل‌های عام هستند) آن باید توجه کرد تا مطلبی را به طور عموم به دین نسبت ندهیم، و بعد معلوم شود علم با عمومیت آن مخالف است، بلکه در استفاده از آیات و روایات باید دقت و تفحص به خرج داد. عقل در اسلام حجت خداوند است و اگر علمی نظریه‌ای را به طور برهانی و قطعی به اثبات رساند، مورد قبول دین قرار می‌گیرد و جزو مقیدات و مخصصات لبی(غیر لفظی) آیات و روایات واقع می‌شود. در مسئله‌ی تعارض نباید علل معنوی که در متون دینی برای بعضی از پدیده‌ها ذکر شده است، با علل مادی خلط شود. 💠در برخورد با کشفیات علمی و نظریه‌ها باید بین تئوری و فرضیه و حتی نظریه‌هایی که هنوز در تمام فرض‌ها اثبات نشده، با نظریه‌ای که در تمام فرض‌ها به اثبات رسیده و به صورت قانون در آمده است، فرق گذاشت؛ زیرا نظریه‌هایی که دائم در حال تغییر و تحول‌اند نمی‌توانند با گزینه‌های دینی که ثابت و پایدارند تعارضی داشته باشند. پس در برخورد با نتائج علمی باید دقت کرد و امور غیرقطعی و غیربرهانی را برهانی و قطعی فرض نکرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⚫️ شهادت سلام الله علیها به روایت روز: 🔹بنابر روايتى كه چهل روز پس از شهادت پيامبر اکرم صلّى اللَّه عليه و آله را روز شهادت سلام اللَّه عليها دانسته، روز هشتم ربيع الثانى روز شهادت حضرت به حساب مى آيد. 📚تقویم شیعه ص۶۸ 📚وقايع الايام: ج ربيع الاول و ربيع الثانى، ص ۲۰۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام: لَذَّةُ الكِرامِ في الإطعامِ، و لَذَّةُ اللِّئامِ في الطَّعامِ لذّت كريمان در اطعام دیگران است و لذّت فرومایگان در خوردن است غررالحكم حدیث7638 #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خردمند را از دیدگاه قرآن و‌ سنت معرفی کنید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خر
🎤«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ‏»؛ (خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى ‏دهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خير فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، (اين حقايق را درك نمى ‏كنند، و) متذكر نمى ‏گردند.(1) «هُدىً وَ ذِكْرى‏ لِأُولِي الْأَلْبابِ‏‏»؛ كتابى كه مايه هدايت و تذكّر براى صاحبان عقل بود.(2) 💠بیان لغوی «أُولُوا الْأَلْبابِ» و «أُولي الْأَلْبابِ» از ریشه «لبب» در قرآن کریم 16 بار آمده است. «الباب» از ریشه «لبب» به معنای مغز است، مثل مغز بادام و مغز گردو و... و در اصطلاح قرآنی به معنای عقول، عقل، عقل خالص و پاک آمده است. لذا «الباب» به افراد صاحب تفکر و اندیشه و درک، اطلاق می شود.(3) «الباب» یعنی عقل خالص و عقلی که از هر آلودگی پاک است. «لُبّ» به معنای اصل و مغز هر چیزی است.(4) نامگذارى به عقل پاک و خالص براى اين است كه عقل و خرد، خالص كننده‏ همه معانى است كه در وجود انسان هست. گفته‏ اند مفهوم واژه «لُب» برتر و والاتر از معنى عقل است؛ هر لُبّى عقل است و هر عقلى لُبّ نيست؛ لذا خداى تعالى فهميدن و درک احكامى كه عقل‏ هاى كامل و پاک، آن ها را مى ‏فهمند، مربوط به «أُولُوا الْأَلْباب» می داند، يعنى فرزانگان و صاحبان عقول و خردهاى كامل.(5) 💠بیان تفسیری كلمه «ألباب» جمع «لُب» است، و «لب» در انسان‏ ها به معناى عقل است، چون‏ عقل در آدمى مانند مغز گردو است نسبت به پوست آن، و لذا در قرآن «لب» به همين معنا استعمال شده، و گويا كلمه عقل به آن معنايى كه امروز معروف شده يكى از اسماء مستحدثه است، كه از راه غلبه استعمال اين معنا را به خود گرفته، و به همين جهت كلمه عقل، هيچ در قرآن نيامده، و تنها افعال مشتق شده از آن در قرآن استعمال شده است، مانند «يعقلون».(6) اگر چه همه افراد (جز مجانين و ديوانگان) صاحب عقل ‏اند اما «اولوا الالباب» به همه آن ها گفته نمى‏ شود. بلكه منظور آن هايى هستند كه عقل و خرد خود را به كار مى ‏گيرند و در پرتو اين چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را مى ‏يابند.(7) ⏺معرفی «اولوا الالباب» (صاحبان خرد) قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🔷ـ تذکر پذیر «إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ‏»؛ تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔷ـ وفا به عهد الهی «الَّذينَ يُوفُونَ‏ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ»؛ آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) ـ برقراری پیوندهای الهی «وَ الَّذينَ يَصِلُونَ‏ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔷ـ ترس از خدا «وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ»؛ و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) ـ ترس از بدی حساب «وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ»؛ و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔷ـ صبر برای خدا «وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ»؛ و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🔷ـ برپا داشتن نماز «وَ أَقامُوا الصَّلاةَ»؛ و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔷ـ انفاق علنی و سرّی «وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً»؛ و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🔷ـ نیکوکاری «وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ»؛ و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔷ـ یاد خدا در هر حال «الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ»؛ همان ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🔷ـ تفکر در آسمان و زمین «وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»؛ و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18)
پرسمان اعتقادی
🎤«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَ
🔷ـ دعای اولوا الالباب «رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي‏ لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ»؛ پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنيديم كه به ايمان دعوت مى‏ كرد كه: «به پروردگار خود، ايمان بياوريد!» و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بدی هاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان (و در مسير آن ها) بميران‏. پروردگارا! آن چه را به وسيله پيامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا كن! و ما را در روز رستاخيز، رسوا مگردان! زيرا تو هيچ گاه از وعده خود، تخلف نمى ‏كنى‏.(19) 🔷ـ استجابت دعا «فَاسْتَجابَ‏ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا في‏ سَبيلي‏ وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»؛ خداوند، درخواست آن ها را پذيرفت؛ (و فرمود) من عمل هيچ عمل‏كننده ‏اى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد؛ شما همنوعيد، و از جنس يكديگر! آن ها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانه ‏هاى خود بيرون رانده شدند و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، به يقين گناهانشان را مى‏ بخشم؛ و آن ها را در باغ هاى بهشتى، كه از زير درختانش نهرها جارى است، وارد مى‏ كنم. اين پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترين پاداش ها نزد پروردگار است.(20) 🔷ـ سرانجام نیک «أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ»؛ پايان نيک سراى ديگر، از آن آنهاست.(21) 🔷ـ همراه خانواده در بهشت «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ‏ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ»؛ (همان) باغ هاى جاويدان بهشتى كه وارد آن مى ‏شوند؛ و هم چنين پدران و همسران و فرزندان صالح آن ها.(22) ملائکه در محضر آن ها و بر آن ها دورد می فرستند «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»؛ و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى ‏گردند (و به آنان مى ‏گويند) سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نيكوست سرانجام آن سرا (ى جاويدان).(23) 📚پی نوشت ها: 1. بقره: 2/ 269. 2. غافر: 40/ 54. 3. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 6، ص 176. 4. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، محقق: داوودی، انتشارات: دار الشامیه ـ بیروت، ص 733. 5. همان. 6. طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج ‏2، ص 607. 7. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 2، ص 342. 8. رعد: 13/ 19. 9. رعد: 13/ 20. 10. رعد: 13/ 21. 11. رعد: 13/ 21. 12. رعد: 13/ 21. 13. رعد: 13/ 22. 14. رعد: 13/ 22. 15. رعد: 13/ 22. 16. رعد: 13/ 22. 17. آل عمران: 3/ 191. 18. آل عمران: 3/ 191. 19. آل عمران: 3/ 193 و 194. 20. آل عمران: 3/ 195. 21. رعد: 13/ 22. 22. رعد: 13/ 23. 23. رعد: 13/ 23 و 24. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پیامبر اکرم(ص) خودشان چگونه اذان می‌گفت؟ آیا در اذان به نبوت خودشان و ولایت حضرت علی(ع) شهادت می‌داد؟ و چرا شیعه جملۀ «اشهد انّ علیا ولیّ الله» را در اذان و تلقین میت تکرار می‌کند؟ و اگر حضرت علی(ع) فرموده است: هر کس به امام زمان خود باید شهادت دهد، پس چرا ما به امام زمانمان شهادت نمی‌دهیم؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🎤بر اساس روایات این نکته مسلّم است که پیامبر اسلام(ص) در اذان به نبوّت خود گواهی می‌داد؛ چرا که پیامبر(ص) مانند سایر افراد باید به احکام و تکالیف شرعی عمل نماید، مگر این‌‌که دلیل خاصی داشته باشیم که آن‌حضرت نسبت به حکم خاصی تکلیف ندارد و در مورد اذان نه تنها چنین دلیلی نداریم، بلکه روایات فراوانی داریم که پیامبر اکرم(ص) هنگام اذان به وحدانیّت خداوند و نبوّت خود به‌‌طور یقین و آشکارا گواهی می‌داد. 🔷ادله‌‌ای که به‌طور صریح و روشن دلالت داشته باشد که پیامبر(ص) به ولایت علی(ع) در اذان خود شهادت می‌داد، یافت نشده است. و روایاتی هم که از ائمه(ع) در بیان اجزای اذان نقل شده اشاره‌‌ای به جزئیت شهادت ثالثه(شهادت به ولایت امام علی) ندارد، هر چند روایات فراوان (در غیر اذان) در خصوص ثواب ذکر نام حضرت علی(ع) پس از نام پیامبر(ص) آمده، به این جهت بیشتر علمای شیعه می‌گویند؛ چون اذان عبادت است و این احتمال وجود دارد که شهادت ثالثه جزو آن نباشد آن‌را به قصد قربت بگویند، نه به قصد جزئیت. ❇️درباره‌ی شهادت و گواهی به امام زمان(عج) باید گفت: ظاهراً از این حدیث استفاده شده است که می‌فرماید: «مَنْ کَانَ مُقِیماً عَلَى الْإِقْرَارِ بِالْأَئِمَّةِ(ع) کُلِّهِمْ وَ بِإِمَامِ زَمَانِهِ وَ وَلَایَتِهِ». اما این حدیث هیچ‌‌گونه دلالت یا اشاره‌‌ای به شهادت و گواهی به امام زمان در اذان ندارد، بلکه بر ثبات قدم و استواری انسان مؤمن بر ولایت ائمه‌ی اطهار(ع) دلالت دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤«فِسق» در لغت به معنای خروج از حق است. قرآن کریم در باره ابلیس، می فرماید: «كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ‏ عَنْ أَمْرِ رَبِّه‏»(1) يعنى او از جن بود و از دستور خدايش خارج شد و اطاعت نكرد. كافر، فاسق است زیرا بطور تمام و کمال از شرع خارج شده است؛ گناه كار، فاسق است، زیرا به نسبت گناه از شرع و حق، كنار رفته است.(2) 📒دیدگاه قرآن 👈ـ معرفی فاسقان «الَّذينَ يَنْقُضُونَ‏ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون‏»؛ فاسقان كسانى هستند كه پيمان خدا را، پس از محكم ساختن آن، می شكنند؛ و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمين فساد می كنند؛ اينها زيانكارانند.(3) 👈ـ خبر فاسق معتبر نیست «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ‏ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، در باره آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد.(4) 👈ـ برخی از مصادیق فسق «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ‏»؛ گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حيواناتى كه به غير نام خدا ذبح شوند، و حيوانات خفه شده، و به زجر كشته شده، و آن ها كه بر اثر پرت‏ شدن از بلندى بميرند، و آن ها كه به ضرب شاخ حيوان ديگرى مرده باشند، و باقيمانده صيد حيوان درنده- مگر آنكه (بموقع به آن حيوان برسيد، و) آن را سر ببريد- و حيواناتى كه روى بتها (يا در برابر آن ها) ذبح مى ‏شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنين) قسمت كردن گوشت حيوان به وسيله چوبه‏ هاى تير مخصوص بخت آزمايى؛ تمام اين اعمال، فسق و گناه است‏.(5) 👈ـ فسق، منفور است «وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ‏ وَ الْعِصْيان‏»؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است‏.(6) ـ فاسقان هدایت نمی شوند «وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ‏»؛ و خداوند، جمعيّت فاسقان را هدايت نمى‏كند.(7) ـ اکثر اهل کتاب فاسقند «وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ‏»؛ و اگر اهل كتاب، ايمان آورند، براى آن ها بهتر است! (ولى تنها) عده كمى از آن ها با ايمانند، و بيشتر آن ها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار).(8) 👈ـ بنی اسرائیل «قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسي‏ وَ أَخي‏ فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقينَ‏»؛ (موسى) گفت: «پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيّت گنهكار، جدايى بيفكن!»(9) 👈ـ منافقان «الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُون‏»؛ مردان منافق و زنان منافق، همه از يك گروهند! آن ها امر به منكر، و نهى از معروف مى ‏كنند؛ و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) مى ‏بندند؛ خدا را فراموش كردند، و خدا (نيز) آن ها را فراموش كرد (، و رحمتش را از آن ها قطع نمود)؛ به يقين، منافقان همان فاسقانند.(10) 👈ـ تهمت زنندگان به پاکان «وَ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون‏»؛ و كسانى كه آنان پاكدامن را متّهم مى ‏كنند، سپس چهار شاهد (بر مدّعاى خود) نمى ‏آورند، آن ها را هشتاد تازيانه بزنيد و شهادتشان را هرگز نپذيريد؛ و آن ها همان فاسقانند.(11) 👈ـ قوم فرعون «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين‏»؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند!(12) 👈ـ تکذیب کننده آیات «وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُون‏»؛ و آن ها كه آيات ما را تكذيب كردند، عذاب (پروردگار) به خاطر نافرمانی ها به آنان مى ‏رسد.(13) ـ قوم نوح
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
ـ دعا برای دوری از فسق «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ‏ الْفُسُوقَ‏ وَ الْعِصْيَان‏»؛ [در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:] خدايا! در اين روز احسان و نيكى را در نظرم محبوب گردان، و فسق و معصيت را در نظرم ناپسند قرار بده.(27) ـ فاسق متجاهر، غیبت ندارد «عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَال‏ إِذَا جَاهَرَ الْفَاسِقُ‏ بِفِسْقِهِ‏ فَلَا حُرْمَةَ لَهُ وَ لَا غِيبَة»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هرگاه شخص فاسق، آشكارا گناه كند، نه حرمتى دارد و نه غيبتى.(28) ـ بد راه و رسمی «وَ قَالَ (علیه السلام)‏ لَا يَجْمَعُ اللَّهُ لِمُنَافِقٍ‏ وَ لَا فَاسِقٍ‏ حُسْنَ السَّمْتِ وَ الْفِقْهَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ أَبَدا»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: خداوند هرگز خوش راه و رسمى و دين فهمى و خوش خويى را در وجود منافق و فاسق جمع نمى كند.(29) 📚پی نوشت ها: 1. كهف: 18/ 50. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏5، ص 176. 3. بقره: 2/ 27. 4. حجرات: 49/ 6. 5. مائده: 5/ 3. 6. حجرات: 49/ 7. 7. مائده: 5/ 108. 8. آل عمران: 3/ 110. 9. مائده: 5/ 25. 10. توبه: 9/ 67. 11. نور: 24/ 4. 12. زخرف: 43/ 54. 13. انعام: 6/ 49. 14. ذاریات: 51/ 46. 15. حدید: 57/ 26. 16. حشر: 59/ 19. 17. انبیاء: 21/ 74. 18. اسراء: 17/ 16. 19. بقره: 2/ 99. 20. ابن شعبه حرانى، تحف العقول‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: جامعه مدرسين ‏ـ قم‏، 1404ق، چاپ دوم‏، ص 331. 21. همان، ص 22. 22. همان، ص 421. 23. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 376، ح 7. 24. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، ص 460، نامه 69. 25. مفيد، الإختصاص‏، محقق/مصحح: غفارى، و محرمى زرندى، ناشر: الموتمر العالمى لالفية الشيخ المفيد ـ قم‏، 1413ق، چاپ اول، ص 338. 26. الكافي، پیشین، ج ‏2، ص 360. 27. ابن طاووس، إقبال الأعمال(ط- القديمة)، ناشر: دار الكتب الإسلاميه‏ ـ تهران‏، 1409ق، چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 140. 28. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى‏ ـ تهران‏، 1376 ش‏، چاپ ششم‏، ص 39، ح 7. 29. تحف العقول، پیشین، ص 370. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
«وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين‏»؛ همچنين قوم نوح را پيش از آن ها هلاك كرديم، چرا كه قوم فاسقى بودند.(14) 👈ـ بسیاری از ذریه نوح و ابراهیم «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهيمَ وَ جَعَلْنا في‏ ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ‏»؛ ما نوح و ابراهيم را فرستاديم، و در دودمان آن دو نبوّت و كتاب قرار داديم؛ بعضى از آنها هدايت يافته‏ اند و بسيارى از آنها گنهكارند.(15) 👈ـ فراموش کنندگان خدا «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ‏»؛ و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد، آن ها فاسقانند.(16) 👈ـ قوم لوط «وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتي‏ كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقين‏»؛ و لوط را (به ياد آور) كه به او حكومت و علم داديم؛ و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مى ‏دادند، رهايى بخشيديم؛ چرا كه آن ها مردم بد و فاسقى بودند.(17) 👈ـ اشراف فاسق «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»؛ و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آن جا، بيان مى‏ داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آن ها را به شدّت درهم مى ‏كوبيم.(18) کافران «وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّناتٍ وَ ما يَكْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُون‏»؛ ما نشانه‏ هاى روشنى براى تو فرستاديم؛ و جز فاسقان كسى به آن ها كفر نمى ‏ورزد.(19) فسق از منظر روایات ـ معنای فسق «... وَ مَعْنَى الْفِسْقِ فَكُلُ‏ مَعْصِيَةٍ مِنَ‏ الْمَعَاصِي‏ الْكِبَارِ فَعَلَهَا فَاعِلٌ أَوْ دَخَلَ فِيهَا دَاخِلٌ بِجِهَةِ اللَّذَّةِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الشَّوْقِ الْغَالِبِ فَهُوَ فِسْقٌ وَ فَاعِلُهُ فَاسِقٌ خَارِجٌ مِنَ الْإِيمَانِ بِجِهَةِ الْفِسْقِ فَإِنْ دَامَ فِي ذَلِكَ حَتَّى يَدْخُلَ فِي حَدِّ التَّهَاوُنِ وَ الِاسْتِخْفَافِ فَقَدْ وَجَبَ أَنْ يَكُونَ بِتَهَاوُنِهِ وَ اسْتِخْفَافِهِ كَافِراً ...» امام صادق (علیه السلام) در باره معنای فسق، می فرمایند: هر معصیتی از معاصی بزرگ خدا که کسی آن را انجام دهد، یا شخصی از روی لذتجویی و شهوت و شوق غالب به آن درآید، این فسق است و مرتکب آن فاسق و به لحاظ فسق، از حیطه ایمان خارج است. اگر به این عمل ادامه دهد تا جایی که به حد اهمیت ندادن و خفیف شمردن برسد، به سبب این بی اعتنایی و خفیف شماری، کفر بر او لازم آید.(20) ⏺ـ نشانه های فاسق «... وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ‏ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَانُ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: نشانه فاسق چهار چیز است: لهو، لغو، عدوان و بهتان.(21) لهو؛ سرگرمی و کارهای غفلت آوری است که خدا را از یاد می برد و انسان را به کارهای بی هدف و بیهوده مشغول می دارد. لغو؛ هر سخنی که در آن یاد خدا نباشد؛ هر سخن و کار بیهوده و بی فایده. عُدوان؛ تجاوز به حقوق دیگران. بُهتان؛ تهمت و دادن نسبت های ناروا و دروغ به دیگران. ـ هر گناهی « كُلُّ إِثْمٍ دَخَلَ صَاحِبُهُ بِلُزُومِهِ النَّارَ فَهُوَ فَاسِقٌ‏ [فِسقٌ]»؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند هر گناهی که صاحبش به خاطر آن به آتش داخل شود، آن فسق است.(22) ـ دوری از دوست فاسق «وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَائِعُكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِيَّاك‏»؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت با فاسق بپرهیز که او تو را به لقمه اى و بلکه کمتر از لقمه اى می فروشد.(23) ـ دوری از فاسقان «إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ‏ فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت و همراهی با فاسقان و بدکاران بپرهیز، زیرا بدی به بدی می پیوندد.(24) ـ توصیه لقمان به فرزندش «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ‏ هُمْ كَالْكِلَابِ إِنْ وَجَدُوا عِنْدَكَ شَيْئاً أَكَلُوهُ وَ إِلَّا ذَمُّوكَ وَ فَضَحُوكَ وَ إِنَّمَا حُبُّهُمْ بَيْنَهُمْ ْ سَاعَة»؛ ای فرزندم! از همنشینی و مصاحبت با فاسقان، پرهیز کن؛ آن ها مانند کلاغ هستند، اگر چیزی نزد تو بیابند، می خورند و اگر چیزی نیابند، تورا مذمت و بدگویی کرده و رسوایت می کنند. دوستی آن ها بین خودشان، ساعتی (لحظه ای و کوتاه) است.(25) ـ دشنام دادن «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ سِبَابُ‏ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: دشنام دادن مؤمن، فسق است.(26)
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(9).mp3
4.57M
پرسش و پاسخ اعتقادی حجه الاسلام جلسه 9 - آیا آگاهی بر غیب برای غیر از خدا ممکن است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴رحلت جانسوز کریمه اهل بیت تسلیت باد🏴 🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈┈•❀•┈┈• 🗓 🔲 دهم ربیع الثانی، وفات دختر گرامی (201 ق) 🔻 جایگاه در روایات 🔅 : إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛ ما را حرمی است و آن "قم" است و به زودی بانويی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود . ▫️بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶ 🔅 : و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد . ▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ 🔅 : مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛ هر كس (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است . ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ 🔅 : مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود . ▫️بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶ 🔅 : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛ هر كس قبر عمّه‌ام (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است. ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله 🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام: هر كه خوب سوال کند، دانا شود مَن أحسَنَ السُّؤالَ عَلِمَ غررالحكم حدیث7933 #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴 حضرت معصومه ، وفات یا شهادت ؟ علامه رضوان الله علیه عالم مورخ نامی شیعه می‌نویسد: ▪️فيقال إنها هي الاخرى قد دس إليها السم في ساوة ؛ ولهذا لم تلبث إلا أياما قليلة واستشهدت. گفته شده در ساوه دسیسه کردند و به حضرت معصومه صلوات الله علیها سم دادند؛ به خاطر همین حضرت جز مدت اندکی زنده نماند و شهید شد. 📚 الحياة السياسية للإمام الرضا عليه السلام، تالیف سید جعفر مرتضی عاملی، صفحه ۵۴۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 به مناسبت فرارسیدن وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1390/07/07 آيت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🔰 @p_eteghadi 🔰
کلمه «بضعه» یعنی چه و حدیث بضعه چیست و از کیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
کلمه «بضعه» یعنی چه و حدیث بضعه چیست و از کیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤آن چه مشهور و متواتر بین شیعه و سنی است، حدیثی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در باره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بیان فرموده اند. در موقعیت های مختلف و به دفعات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ابراز محبت فرموده و نسبت به جایگاه و مقام و منزلت ایشان نزد خود و نیز میزان محبت و علاقه ای که به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارند، ایشان را «بَضعة» و پاره تن خود دانسته اند. ⏺در ابتدا لازم است از نظر لغوی گفته شود که «بَضعة» به معنای تکه ای از گوشت بریده شده است.‏(1) «مجمع البحرین» پس از نقل روایت مشهور «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي» می گوید منظور پیامبر (صلی الله علیه و آله) این است که فاطمه (سلام الله علیها) جزیی از ایشان است، کما این که قطعه ای از گوشت، جزیی از گوشت است.(2) «بَضعة» در بیان فارسی، همان پاره تن است. برخی از روایات: «يَقُولُ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است، پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.(3) «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي‏»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شهادت می دهم که تو (فاطمه سلام الله علیها) پاره تن من هستی.(4) «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِي‏»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به درستی که فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است؛ پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسی که او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و کسی که او خشمگین کند، مرا خشمگین کرده است.(5) «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي يَسُوؤُنِي مَا سَاءَهَا وَ يَسُرُّنِي مَا سَرَّهَا وَ إِنَّهَا أَوَّلُ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي‏»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به درستی که فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من، نور چشم من و میوه دل من است؛ ناراحت می کند مرا آن چه او را ناراحت می کند؛ و به درستی که او اولین فرد از اهلبیت من است که به من ملحق می شود.(6) 💠نکته: تعبیر «بَضعة» توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) در باره امام رضا (علیه السلام) نیز به کار رفته است، ولی همان طور که عرض شد، حدیث بضعه، به صورت مشهور و متواتر، در خصوص حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ بِأَرْضِ‏ خُرَاسَانَ‏ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ- الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النَّار»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پاره ای از تن من در زمین خراسان دفن می شود؛ هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر این که بهشت بر آن واجب شده و آتش جهنم بر بدن او حرام می شود.(7) 📚پی نوشت ها: 1. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، محقق: داوودی، انتشارات: دار الشامیه ـ بیروت، ص 128؛ جوهری، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، تحقیق: احمد عبدالغفور عطار، ناشر: دار العلم للملایین ـ بیروت، 1404ق، ج ‏3، ص 1186؛ فراهیدی، خلیل بن احمد، كتاب العين، تحقیق: مھدى المخزومي و ابراھیم السامرئي، الناشر: مؤسسة دار الھجرة ـ ایران، چاپ دوم، 1409ه.ق، ج ‏1، ص 285؛ ابن منظور، لسان العرب، الناشر: دار صادر ـ بيروت، الطبعة الثالثة، 1414ق، ج ‏8، ص 12. 2. طريحى، مجمع البحرين‏، محقق: حسينى اشكورى، ناشر: مرتضوى‏- تهران‏، 1375 ه. ش‏، چاپ سوم، ج 4، ص 300. 3. هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس هلالی، قم ـ الهادی، چاپ اول‏، 1405ق، ج 2، ص 869. 4. ابن حيون، دعائم الإسلام‏، محقق/مصحح: فيضى، ‏ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام ـ ‏قم، ‏1385 ق، ‏چاپ دوم‏، ج 2، ص 214. 5. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى‏ ـ تهران‏، 1376 ش‏، چاپ ششم‏، ص 104. 6. همان، ص 487. 7. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ـ قم، 1413ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 585، ح 3194. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا جنیان هم مثل انسان ها، جنابت و حیض دارند؟ (درباره تفاوت انسان و‌ جن و حیوانات تحقیق می کنیم که برخی دلایل حسابرسی انس و جن را بدانیم.) آیا جنیان هم مثل انسان ها، جنابت و حیض دارند؟ (درباره تفاوت انسان و‌ جن و حیوانات تحقیق می کنیم که برخی دلایل حسابرسی انس و جن را بدانیم.) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
آیا جنیان هم مثل انسان ها، جنابت و حیض دارند؟ (درباره تفاوت انسان و‌ جن و حیوانات تحقیق می کنیم که ب
🎤ـ جن و انس مکلفند: جنیان مانند انسان مکلفند، باید مطیع انبیا باشند، امتحان می شوند، عده ای فریفته دنیا می شوند، در قیامت محشور شده و حساب و کتاب دارند.(1) ❇️ـ جن و انس تناکح (ازدواج) و توالد (زاد و ولد) دارند: بنا بر آیات و روایات، جنیان، مانند انسان ها، ازدواج و توالد دارند. آیه 56 سوره "الرحمن" در وصف حوریان بهشتی می فرماید: «فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان‏» حوریان بهشتی را قبل از همسرانشان، نه آدمی و نه جن نزدیکی نکرده است.(2) آیه به وضوح دلالت دارد که جن هم آمیزش و رابطه جنسی دارد و تکثیر نوع آن همانند انسان، به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می‌ گیرد. در برخی روایات هم مساله ازدواج و قوای شهوانی آن ها ذکر شده است: «يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَكَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَا فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ لَا فِي آخِرِ لَيْلَةٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَى وَلَدِ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ الْخَبَلُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع وَ لِمَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ الْجِنَّ يُكْثِرُونَ غِشْيَانَ نِسَائِهِمْ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ ...»، یا علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن! ... همانا جنیان در این سه شب به نزد زنان خود برای مقاربت (رابطه جنسی) می روند.(3) ❇️ـ جنابت و حیض: بنا بر آنچه گذشت، در روایات، اصل مساله جنابت مطرح است، اما کیفیت و جزییات آن به صنف خودشان مربوط است و بیانی درباره آن نیست. هم چنین کلیات دیگر مانند شهوت و قوای شهوانی، نر و ماده داشتن، ازدواج و ... مشخص است، اما جزییاتی چون حیض و مانند آن، در روایت بدان پرداخته نشده است. 📚پی نوشت ها: 1. «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتي‏ وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى‏ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرينَ»، سوره انعام/ 130. 2. سوره الرحمن/ 56. 3. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج 5، ص 499، ح 3. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله حائری شیرازی (ره): مقام معظم رهبری عاشق امام زمان اروحنا له الفداه است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(10).mp3
4.34M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی جلسه 10 - هدایت باطنی انسان ها توسط امام 🔰 @p_eteghadi 🔰