پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
«وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين»؛ همچنين قوم نوح را پيش از آن ها هلاك كرديم، چرا كه قوم فاسقى بودند.(14)
👈ـ بسیاری از ذریه نوح و ابراهیم
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهيمَ وَ جَعَلْنا في ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ»؛ ما نوح و ابراهيم را فرستاديم، و در دودمان آن دو نبوّت و كتاب قرار داديم؛ بعضى از آنها هدايت يافته اند و بسيارى از آنها گنهكارند.(15)
👈ـ فراموش کنندگان خدا
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛ و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد، آن ها فاسقانند.(16)
👈ـ قوم لوط
«وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقين»؛ و لوط را (به ياد آور) كه به او حكومت و علم داديم؛ و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مى دادند، رهايى بخشيديم؛ چرا كه آن ها مردم بد و فاسقى بودند.(17)
👈ـ اشراف فاسق
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»؛ و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آن جا، بيان مى داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آن ها را به شدّت درهم مى كوبيم.(18)
کافران
«وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّناتٍ وَ ما يَكْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُون»؛ ما نشانه هاى روشنى براى تو فرستاديم؛ و جز فاسقان كسى به آن ها كفر نمى ورزد.(19)
فسق از منظر روایات
ـ معنای فسق
«... وَ مَعْنَى الْفِسْقِ فَكُلُ مَعْصِيَةٍ مِنَ الْمَعَاصِي الْكِبَارِ فَعَلَهَا فَاعِلٌ أَوْ دَخَلَ فِيهَا دَاخِلٌ بِجِهَةِ اللَّذَّةِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الشَّوْقِ الْغَالِبِ فَهُوَ فِسْقٌ وَ فَاعِلُهُ فَاسِقٌ خَارِجٌ مِنَ الْإِيمَانِ بِجِهَةِ الْفِسْقِ فَإِنْ دَامَ فِي ذَلِكَ حَتَّى يَدْخُلَ فِي حَدِّ التَّهَاوُنِ وَ الِاسْتِخْفَافِ فَقَدْ وَجَبَ أَنْ يَكُونَ بِتَهَاوُنِهِ وَ اسْتِخْفَافِهِ كَافِراً ...»
امام صادق (علیه السلام) در باره معنای فسق، می فرمایند: هر معصیتی از معاصی بزرگ خدا که کسی آن را انجام دهد، یا شخصی از روی لذتجویی و شهوت و شوق غالب به آن درآید، این فسق است و مرتکب آن فاسق و به لحاظ فسق، از حیطه ایمان خارج است. اگر به این عمل ادامه دهد تا جایی که به حد اهمیت ندادن و خفیف شمردن برسد، به سبب این بی اعتنایی و خفیف شماری، کفر بر او لازم آید.(20)
⏺ـ نشانه های فاسق
«... وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَانُ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: نشانه فاسق چهار چیز است: لهو، لغو، عدوان و بهتان.(21)
لهو؛ سرگرمی و کارهای غفلت آوری است که خدا را از یاد می برد و انسان را به کارهای بی هدف و بیهوده مشغول می دارد.
لغو؛ هر سخنی که در آن یاد خدا نباشد؛ هر سخن و کار بیهوده و بی فایده.
عُدوان؛ تجاوز به حقوق دیگران.
بُهتان؛ تهمت و دادن نسبت های ناروا و دروغ به دیگران.
ـ هر گناهی
« كُلُّ إِثْمٍ دَخَلَ صَاحِبُهُ بِلُزُومِهِ النَّارَ فَهُوَ فَاسِقٌ [فِسقٌ]»؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند هر گناهی که صاحبش به خاطر آن به آتش داخل شود، آن فسق است.(22)
ـ دوری از دوست فاسق
«وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَائِعُكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِيَّاك»؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت با فاسق بپرهیز که او تو را به لقمه اى و بلکه کمتر از لقمه اى می فروشد.(23)
ـ دوری از فاسقان
«إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت و همراهی با فاسقان و بدکاران بپرهیز، زیرا بدی به بدی می پیوندد.(24)
ـ توصیه لقمان به فرزندش
«يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ هُمْ كَالْكِلَابِ إِنْ وَجَدُوا عِنْدَكَ شَيْئاً أَكَلُوهُ وَ إِلَّا ذَمُّوكَ وَ فَضَحُوكَ وَ إِنَّمَا حُبُّهُمْ بَيْنَهُمْ ْ سَاعَة»؛ ای فرزندم! از همنشینی و مصاحبت با فاسقان، پرهیز کن؛ آن ها مانند کلاغ هستند، اگر چیزی نزد تو بیابند، می خورند و اگر چیزی نیابند، تورا مذمت و بدگویی کرده و رسوایت می کنند. دوستی آن ها بین خودشان، ساعتی (لحظه ای و کوتاه) است.(25)
ـ دشنام دادن
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: دشنام دادن مؤمن، فسق است.(26)
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(9).mp3
4.57M
پرسش و پاسخ اعتقادی
حجه الاسلام #محمدی
جلسه 9 - آیا آگاهی بر غیب برای غیر از خدا ممکن است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈┈•❀•┈┈•
🗓 #مناسبتها
🔲 دهم ربیع الثانی، وفات #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها دختر گرامی #امام_کاظم_علیه_السلام (201 ق)
🔻 جایگاه #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها در روایات
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛
ما را حرمی است و آن "قم" است و به زودی بانويی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود .
▫️بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛
همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد .
▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸
🔅#امام_رضا_علیه_السلام :
مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛
هر كس (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است .
▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶
🔅#امام_رضا_علیه_السلام :
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛
هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود .
▫️بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶
🔅#امام_جواد_علیه_السلام :
مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛
هر كس قبر عمّهام (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است.
▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حضرت معصومه ، وفات یا شهادت ؟
علامه #سید_جعفر_مرتضی_عاملی رضوان الله علیه عالم مورخ نامی شیعه مینویسد:
▪️فيقال إنها هي الاخرى قد دس إليها السم في ساوة ؛ ولهذا لم تلبث إلا أياما قليلة واستشهدت.
گفته شده در ساوه دسیسه کردند و به حضرت معصومه صلوات الله علیها سم دادند؛ به خاطر همین حضرت جز مدت اندکی زنده نماند و شهید شد.
📚 الحياة السياسية للإمام الرضا عليه السلام، تالیف سید جعفر مرتضی عاملی، صفحه ۵۴۸
#شهادات_و_وفیات
🔰 @p_eteghadi 🔰
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 به مناسبت فرارسیدن وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
تاریخ: 1390/07/07
آيت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
کلمه «بضعه» یعنی چه و حدیث بضعه چیست و از کیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤آن چه مشهور و متواتر بین شیعه و سنی است، حدیثی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در باره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بیان فرموده اند.
در موقعیت های مختلف و به دفعات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ابراز محبت فرموده و نسبت به جایگاه و مقام و منزلت ایشان نزد خود و نیز میزان محبت و علاقه ای که به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارند، ایشان را «بَضعة» و پاره تن خود دانسته اند.
⏺در ابتدا لازم است از نظر لغوی گفته شود که «بَضعة» به معنای تکه ای از گوشت بریده شده است.(1)
«مجمع البحرین» پس از نقل روایت مشهور «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي» می گوید منظور پیامبر (صلی الله علیه و آله) این است که فاطمه (سلام الله علیها) جزیی از ایشان است، کما این که قطعه ای از گوشت، جزیی از گوشت است.(2)
«بَضعة» در بیان فارسی، همان پاره تن است.
برخی از روایات:
«يَقُولُ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است، پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.(3)
«فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شهادت می دهم که تو (فاطمه سلام الله علیها) پاره تن من هستی.(4)
«إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِي»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به درستی که فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است؛ پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسی که او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و کسی که او خشمگین کند، مرا خشمگین کرده است.(5)
«إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي يَسُوؤُنِي مَا سَاءَهَا وَ يَسُرُّنِي مَا سَرَّهَا وَ إِنَّهَا أَوَّلُ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به درستی که فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من، نور چشم من و میوه دل من است؛ ناراحت می کند مرا آن چه او را ناراحت می کند؛ و به درستی که او اولین فرد از اهلبیت من است که به من ملحق می شود.(6)
💠نکته:
تعبیر «بَضعة» توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) در باره امام رضا (علیه السلام) نیز به کار رفته است، ولی همان طور که عرض شد، حدیث بضعه، به صورت مشهور و متواتر، در خصوص حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ- الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النَّار»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پاره ای از تن من در زمین خراسان دفن می شود؛ هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر این که بهشت بر آن واجب شده و آتش جهنم بر بدن او حرام می شود.(7)
📚پی نوشت ها:
1. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، محقق: داوودی، انتشارات: دار الشامیه ـ بیروت، ص 128؛ جوهری، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، تحقیق: احمد عبدالغفور عطار، ناشر: دار العلم للملایین ـ بیروت، 1404ق، ج 3، ص 1186؛ فراهیدی، خلیل بن احمد، كتاب العين، تحقیق: مھدى المخزومي و ابراھیم السامرئي، الناشر: مؤسسة دار الھجرة ـ ایران، چاپ دوم، 1409ه.ق، ج 1، ص 285؛ ابن منظور، لسان العرب، الناشر: دار صادر ـ بيروت، الطبعة الثالثة، 1414ق، ج 8، ص 12.
2. طريحى، مجمع البحرين، محقق: حسينى اشكورى، ناشر: مرتضوى- تهران، 1375 ه. ش، چاپ سوم، ج 4، ص 300.
3. هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس هلالی، قم ـ الهادی، چاپ اول، 1405ق، ج 2، ص 869.
4. ابن حيون، دعائم الإسلام، محقق/مصحح: فيضى، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام ـ قم، 1385 ق، چاپ دوم، ج 2، ص 214.
5. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى ـ تهران، 1376 ش، چاپ ششم، ص 104.
6. همان، ص 487.
7. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ـ قم، 1413ق، چاپ دوم، ج 2، ص 585، ح 3194.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
آیا جنیان هم مثل انسان ها، جنابت و حیض دارند؟ (درباره تفاوت انسان و جن و حیوانات تحقیق می کنیم که ب
🎤ـ جن و انس مکلفند:
جنیان مانند انسان مکلفند، باید مطیع انبیا باشند، امتحان می شوند، عده ای فریفته دنیا می شوند، در قیامت محشور شده و حساب و کتاب دارند.(1)
❇️ـ جن و انس تناکح (ازدواج) و توالد (زاد و ولد) دارند:
بنا بر آیات و روایات، جنیان، مانند انسان ها، ازدواج و توالد دارند. آیه 56 سوره "الرحمن" در وصف حوریان بهشتی می فرماید: «فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان» حوریان بهشتی را قبل از همسرانشان، نه آدمی و نه جن نزدیکی نکرده است.(2) آیه به وضوح دلالت دارد که جن هم آمیزش و رابطه جنسی دارد و تکثیر نوع آن همانند انسان، به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می گیرد.
در برخی روایات هم مساله ازدواج و قوای شهوانی آن ها ذکر شده است: «يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَكَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَا فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ لَا فِي آخِرِ لَيْلَةٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَى وَلَدِ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ الْخَبَلُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع وَ لِمَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ الْجِنَّ يُكْثِرُونَ غِشْيَانَ نِسَائِهِمْ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ ...»، یا علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن! ... همانا جنیان در این سه شب به نزد زنان خود برای مقاربت (رابطه جنسی) می روند.(3)
❇️ـ جنابت و حیض:
بنا بر آنچه گذشت، در روایات، اصل مساله جنابت مطرح است، اما کیفیت و جزییات آن به صنف خودشان مربوط است و بیانی درباره آن نیست. هم چنین کلیات دیگر مانند شهوت و قوای شهوانی، نر و ماده داشتن، ازدواج و ... مشخص است، اما جزییاتی چون حیض و مانند آن، در روایت بدان پرداخته نشده است.
📚پی نوشت ها:
1. «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرينَ»، سوره انعام/ 130.
2. سوره الرحمن/ 56.
3. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج 5، ص 499، ح 3.
🔰 @p_eteghadi 🔰