eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓نظر اسلام در مورد مردانی كه خود را شبيه زنان ميكنند چيست ؟ 🎤1.در روايات متعددي از تشبه زنان به مردان و مردان به زنان نهي شده است و این گونه افراد لعن شده اند.از جمله می توان به این روایت اشاره کرد: پیامبر :«چهار گروه را خدا از رحمت خويش دور کرده است و خداو رسولش و ملائکه بر آنان لعن مي فرستند ...چهارم :زناني که خود را شبيه مردان مي کنند ».(مستدرك ‏الوسائل - باب تحريم تشبه الرجال بالنساء ) رسول خدا فرمود:از ما نیست هر زنی که خود را شبیه مردان کند یا هر مردی که خود را شبیه زنان کند .(میزان الحکمه، ج 5 ،ص 18) پیامبر : «سه گروه، هرگز داخل بهشت نمي شوند: کسي که نسبت به عفت و ناموس خود بي اعتنا است؛ زني که خود را در لباس و رفتار و امور ديگر شبيه مردان سازد وشراب خوار».(ميزان الحکمه، ج2، ص102.) 2. بنا به فتوای فقها تشبه زنان به مردان و بالعکس(مردان به زنان) حرام است. 3. علت مذموم بودن تشبه زنان به مردان و زنان به مردان این است که : 1-3. خداوند با علم خود و بر اساس حکمت و مصلحت هر کس را بخواهد مرد و هر کس را بخواهد زن می آفریند .اگر زنی خود را به شکل مرد درآورد و یا بر عکس مردی تمایل به زن بودن داشته باشد در واقع با حکمت و مشیت الهی در افتاده و علم و حکمت الهی را در این موضوع نادیده ناقص دانسته و خداوند را به نقصان و جهل نسبت داده است ونعمت الهی را انکار نموده و این بزرگترین جرم و گناه است و لعنت و دوری از رحمت الهی را در پی دارد . 2-3. تشبيه زنان به مردان و بالعکس مفاسدي است که اين کار براي فرد وجامعه در پي دارد.مانند دوگانگي شخصيتي و بحران هويت و... که زمينه انحرافات شخصي و اجتماعي را در پي خواهد داشت که باعث ناکارآمدي و معطل ماندن استعدادهاي شخصي و خدادادي مي شود. 3 - 3.زني که رفتار وکردار خود را شبيه مردان مي کند ديگر نقش همسري ، مادري، خانه داري و فرزندداري را نقشي پست و فرومايه مي پندارد و تعالي و تکامل را در مردانه شدن جستجو مي کند. از آنجا که ويژگي هاي طبيعي و ذاتي براي مردانه شدن را ندارد پس از مدتي سرخورده و ناکام به افسردگي و عدم اعتماد به نفس و بيماري هاي رواني ديگر مبتلا و در تکامل فردي و اجتماعي خود و ديگران اختلال ايجاد مي کند. (همچنین است مردی که خودش را شبیه به زنان می کند.) 🔰 @p_eteghadi 🔰
گفته می شود که در اسلام، انسان موجودی ذاتاً شرور انگاشته نمی شود. اگر اینطور است پس چرا قرآن در آیات متعدد، انسان را به صورت گناهکار، نادان، ناسپاس، ضعیف، ناامید یا متکبر، ستیزه جو و سرکش معرفی می کند؟ با این بیانات، چگونه می توانیم بگوییم انسان موجودی شرور نیست؟ در این زمینه به دو مطلب توجه فرمایید. ـ مطلب اول؛ برتری و فضیلت انسان بله انسان اشرف مخلوقات است و بر سایر مخلوقات، برتری و فضیلت دارد. به این آیات توجه فرمایید: انسان دارای فطرت الهی «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ‏ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»؛ پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده‏.(1) کرامت و فضیلت دادن به انسان «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»؛ ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آن ها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آن ها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده‏ ايم، برترى بخشيديم‏‏.(2) 👇👇👇👇👇👇👇
شرافت روحی «فَإِذا سَوَّيْتُهُ‏ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ»؛ هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود (يك روح شايسته و بزرگ) دميدم، همگى براى او سجده كنيد.(3) بهترین خلقت «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ‏»؛ كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم‏.(4) «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»؛ سپس آن را آفرينش تازه‏ اى داديم؛ پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است‏.(5) همه چیز در خدمت انسان «أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً»؛ آيا نديديد خداوند آن چه را در آسمان ها و زمين است مسخّر شما كرده، و نعمت هاى آشكار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانى داشته است‏.(6) و آیات دیگر... ـ مطلب دیگر؛ مختار بودن انسان انسان در عین این که برترین مخلوقات است، موجودی مختار و آزاد نیز آفریده شده یعنی می تواند خودش سرانجام خودش را رقم زند. شاکر یا ناسپاس «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس‏.(7) شناخت خوب از بد «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»؛ (اينها همه) بخاطر آن است كه خداوند (مى ‏خواهد) ناپاك را از پاك جدا سازد.(8) باز بودن راه کمال «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ...»؛ كه انسانها همه در زيانند، مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند.(9) «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً... إِلاَّ الْمُصَلِّينَ‏...»؛ به يقين انسان حريص و كم ‏طاقت آفريده شده است، هنگامى كه بدى به او رسد بيتابى مى كند، و هنگامى كه خوبى به او رسد مانع ديگران مى ‏شود (و بخل مى ‏ورزد)، مگر نمازگزاران، آنها كه نمازها را پيوسته بجا مى ‏آورند...(10) انسان، بالاتر از ملائکه و رسیدن به قاب قوسین «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى‏ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ‏ أَوْ أَدْنى‏»؛ سپس نزديكتر و نزديكتر شد تا آن كه فاصله او (با پيامبر) به اندازه فاصله دو كمان يا كمتر بود.(11) انسان، پست تر از حیوان «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»؛ آن ها دل ها [عقل ها] يى دارند كه با آن (انديشه نمى‏ كنند، و) نمى ‏فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى ‏بينند؛ و گوش هايى كه با آن نمى‏ شنوند؛ آن ها هم چون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند).(12) ـ نکته؛ اقسام کرامت انسان دو نوع کرامت دارد: یکی کرامت تکوینی یا همان کرامت ذاتی که شما به آن اشاره فرموده اید؛ یعنی انسان در مقایسه با سایر مخلوقات، فضیلت و برتری داده شده است. دیگری کرامت اکتسابی است. این کرامت در راستای ایمان و عمل صالح به دست می آید. لذا انسان با اختیار خودش، می تواند به رعایت تقوا، در گروه مؤمنان و پاکان قرار گرفته و ارزش و کرامتی بالاتر از کرامت ذاتی و تکوینی داشته باشد؛ و نیز می توان با سوء انتخاب و با گمراهی و انحراف از صراط مستقیم، علاوه بر این که کرامتی کسب نمی کند، آن کرامت تکوینی و ذاتی خویش را نیز خدشه دار کند. بنابر این: انسان موجودی دو بُعدی است، یک بُعد او، او را به نیکی ها سوق می دهد و دیگری او را به بدی و لذت های زودگذر می کشاند. در قرآن کریم نیز دو دسته آیات در باره انسان داریم، یک دسته از آیات در مدح انسان و دسته دیگری در سرزنش و مذمت انسان. بین آیات نیز هیچ تنافی و تضادی نیست زیرا هر دسته از آیات، به یک بُعدی از وجود انسان اشاره دارند. 📚پی نوشت ها: 1. روم: 30/ 30. 2. اسراء: 17/ 70. 3. حجر: 15/ 29. 4. تین: 95/ 4. 5. مؤمنون: 23/ 14. 6. لقمان: 31/ 20. 7. انسان: 76/ 3. 8. انفال: 8/ 37. 9. عصر: 103/ 2و3. 10. معارج: 70/ 19- 22. 11. نجم: 53/ 8و9. 12. اعراف: 7/ 179. 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا برخی آیات قرآن، سبب سجده می شوند؟ و چرا برخی واجب و برخی مستحب شدند؟ در این زمینه چند نکته عرض می شود: 1. مهم ترین نکته، این است که موضوع این آیات، سجده، کرنش و خضوع در برابر خالق هستی، عظمت الهی و بزرگی خداوند متعال است؛ لذا انجام سجده هنگام قرائت این آیات، کاملا متناسب با مضمون آیات است و خضوع و کرنش را به نهایت رسانده و کامل تر می کند. به بیان دیگر؛ موضوع سجده (کرنش و خضوع) در برابر خداوند متعال، در این آیات، به اوج خود رسیده و بسیار پررنگ است، لذا برای تکمیل این حالت، دستور سجده عملی نیز داده شده است. 2. از طرفی سوره هایی که سجده واجب دارند(نجم، فصلت، سجده، علق) در مکه و در محیط شرک آلودی نازل شده اند که مشرکان در برابر بت ها و ... به خاک افتاده و سجده می کردند. این آیات بیان آشکاری است برای نفی سجده در برابر بت های چوبی و سنگی و خط بطلانی است بر این عمل شرک آلود، و نیز تذکری است آشکار بر لزوم توحید و یکتاپرستی و انحصار سجده در برابر خداوند متعال. 👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿
پرسمان اعتقادی
چرا برخی آیات قرآن، سبب سجده می شوند؟ و چرا برخی واجب و برخی مستحب شدند؟ در این زمینه چند نکته عرض
3. این آیات آن قدر تاثیر گذار و رسا است که در زمان نزول آیات سوره سجده و هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) این آیات را برای مردم قرائت می فرمودند و به سجده رفتند، همه مردم اعم از مؤمنان و مشرکان نیز به سجده افتادند و حتی یکی از مشرکان که یا نمی توانست سجده کند و یا در برابر حق مقاومت می کرده، گرچه سر به زمین نگذاشت ولی مشتی از خاک برداشت و پیشانی بر آن گذاشت.(1) 4. این که در موقع خواندن و یا شنیدن کدام آیه، واجب است سجده کنیم و برای کدام آیه، مستحب است سجده کردن، موضوعی است تعبدی و در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده و فقط چهار سوره، سجده واجب دار و بقیه مستحب معرفی شده اند: «الْعَزَائِمُ‏ مِنْ‏ سُجُودِ الْقُرْآنِ‏ أَرْبَعٌ فِي الم تَنْزِيلِ السَّجْدَةِ وَ حم السَّجْدَةِ وَ النَّجْمِ وَ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ... قَالَ فَهَذِهِ الْعَزَائِمُ لَا بُدَّ مِنَ السُّجُودِ فِيهَا وَ أَنْتَ فِي غَيْرِهَا بِالْخِيَارِ إِنْ شِئْتَ فَاسْجُدْ وَ إِنْ شِئْتَ فَلَا تَسْجُدْ.» عزائم(سوره‌ هایی که دارای سجده واجب هستند)، در قرآن چهار تا است؛ سوره سجده (الم تنزیل)؛ سوره فصلت؛ سوره نجم و سوره علق. این سوره ‌های عزائم هستند که سجده واجب در آن ها وجود دارد، اما در غیر این ها اگر خواستید، سجده کنید و اگر نخواستید، سجده نکنید.(2) 5. فلسفه ای برای بیان تفکیک بین وجوب و استحباب، در روایات ندیدم. 📚پی نوشت ها: 1. ر.ک: میبدی، كشف الاسرار و عدة الابرار(معروف به تفسير خواجه عبدالله انصارى)، ناشر: امير كبير ـ تهران‏، 1371 ه. ش‏، چاپ پنجم، ج ‏9، ص 373؛ ابن ‏كثير، تفسير القرآن العظيم، محقق: شمس‏الدين، ناشر: دار الكتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون‏- بيروت‏، 1419 ه. ق‏، چاپ اول، ج ‏7، ص 410؛ سیوطی، الدر المنثور فى التفسير بالماثور، ناشر: كتابخانه عمومى حضرت آيت الله العظمى مرعشى نجفى(ره)- قم‏، 1404 ه. ق‏، چاپ: اول، ج ‏6، ص 121. 2. ابن حيون، دعائم الإسلام‏، محقق/مصحح: فيضى، ‏ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام ـ ‏قم، ‏1385 ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 215؛ مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏82، ص 174. 🔰 @p_eteghadi 🔰
در سوره مومنون آیه 116 خداوند متعال می فرمایند: «فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ» درباره عرش از اسم کریم استفاده شده. کریم یعنی بخشنده؛ اما عرش یعنی محدوده عالم هستی یا قدرت خداوند. چطور یک مفهوم و نه یک عامل، می تواند لقب کریم را بگیرد که مستلزم انجام عمل کریمانه هست؟ 🎤صفت "کریم" صرفا برای ذوی العقول به کار نمی رود، در قرآن کریم نمونه به کارگیری این صفت برای غیر ذوی العقول وجود دارد. مانند: رزق کریم: «فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ»(1)؛ پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و روزى نيكو براى ايشان خواهد بود. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
مقام کریم: «وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ»(2)؛ و كشتزارها و جايگاه ‏هاى نيكو مفسران در خصوص به کارگیری صفت کریم برای "عرش الهی" بر این نظرند که از آن جا که این وصف به معنی شریف و پرفایده و نیکوست و عرش الهی نیز همین اوصاف را دارد، این صفت درمورد عرش الهی بکار رفته است: «و اما اين كه "عرش" توصيف به "كريم" شده است به خاطر اين است كه واژه "كريم" در اصل به معنى شريف و پرفايده و نيكو است و از آنجا كه عرش پروردگار داراى اين صفات است توصيف به كريم شده است. ذكر اين نكته نيز لازم است كه توصيف به "كريم" مخصوص وجود عاقل مانند خداوند يا انسان ها نيست، بلكه به غير آن نيز در لغت عرب گفته مى‏ شود چنان كه در سوره حج ذيل آيه 50 در مورد مؤمنان صالح مى‏ خوانيم: «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ» براى آن ها آمرزش و روزى كريم (پر ارزش و پر بركت) است؛ و به طورى كه راغب در مفردات مى‏ گويد: اين صفت در مورد نيكي هاى كوچک و كم اهميت گفته نمى‏ شود بلكه مخصوص مواردى است كه خير و نيكى پر اهميتى وجود دارد.»(3) همچنین در تفسیر «مجمع البیان» نیز با تعابیر دیگری به همین مطلب تصریح شده است: «رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ» اوست آفريننده سرير خوب و زيبا. وقتى به اشياء جامد، كريم گفته شود، مقصود زيبايى آنهاست. برخى گويند: كريم يعنى هر خير. علت اين كه به عرش كريم گفته مي شود، اين است كه خير آن براى كسانى كه اطراف آن هستند بسيار است؛ وانگهى هر خيرى از ناحيه عرش به ديگران مى‏ رسد.»(4) 📚پی نوشت ها: 1. حج/ 502 2. دخان/ 26 3. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج‏ 14، ص 345. 4. طبرسی، مجمع البیان، به تصحیح فضل الله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372، چاپ 3، ج‏ 17، ص 91. 🔰 @p_eteghadi 🔰
@dars_akhlaq.mp3
2.53M
🔊‍ كليپ صوتی 🎙🌸آيت الله تهرانی (ره) موضوع : شش تا اخلاق نیکو اگه کسی داشته باشد ادم کامل میشه😍 🔴 پست ویژه برای تمام برادران و خواهران ⚛️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5841275416572069867.mp3
4.8M
🏴 ▪️آقا به حقّ فاطمه پا در رکاب کن ای منتقم بیا که دلم سخت زخمی است عجیبی از توسل به در حرم امام رضا علیه السلام. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت نامگذاری لقب ابا صالح.mp3
674.5K
⁉️علت نامگذاری امام عصر(عج) به لقب "اباصالح"چیست ؟ ⭕️پاسخ: استاد ابراهیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 معرفی کتاب مهدوی : 2️⃣ کتاب با جاری انتظار (انتظاری پویا و زمینه ساز ظهور) 🌿 اثر استاد پور سید آقایی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌بسیار عالی 🔰چطور بفهمیم از چشم خدا افتادیم؟؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
AUD-20201211-WA0039.mp3
7.39M
🔻نذر کن به سلام الله علیه خدمت کنی .. 🎙مرحوم آیت الله شیخ محمود " رضوان الله علیه " 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 مسیح را نجات بدهید 🔹[توسط] روسای جمهور آمریکا و امثال آنها، کارهایی شده است که ملت مسیح را اگر مطلع بشوند سرافکنده می‌کند. شما روحانیت مسیح باید مسیح را از این تنگنایی که ایجاد کرده‌اند روسای جمهور شما، نجات بدهید. 🔺 چشمش به علمای مسیحیین و سایر قشرها، روشن است. مسیح چشمش این است، مطالعه می‌کند، تحت نظر قرار داده است شما را، که شما با این ظالمهایی که با بشر این طور کردند چه رفتار می‌کنید. 🔸 آیا در کلیساهای شما هیچ وقت راجع به این جرایم صحبتی شده است؟ آیا از پاپ انکاری راجع به این مصایب شده است؟ 📅 امام خمینی (ره) | ۴ دی ۱۳۵۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 🔻[وَ مٰا هِيَ إِلاّٰ ذِكْرىٰ لِلْبَشَر] المدثر ۳۱ [لِمَنْ شٰاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ] المدثر ۳۷ ◾️وَ مٰا هِيَ إِلاّٰ ذِكْرىٰ لِلْبَشَرِ لِمَنْ شٰاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ قَالَ يَعْنِي اَلْيَوْمَ قَبْلَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَنْ شَاءَ قَبِلَ اَلْحَقَّ وَ تَقَدَّمَ إِلَيْهِ وَ مَنْ شَاءَ تَأَخَّرَ عَنْه. سلام الله علیه فرمود: [و این فقط مایه تذکر برای بشر است، برای هر کس از شما که بخواهد پیشی جوید یا پس ماند] یعنی: در ایام ارواحنا فداه هر کس مایل است حق را بپذیرد و مقدم شده و به جانب حق رود و هر کس می خواهد پس مانده و از آن کناره گیری کند. 📚بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۳۲۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایتایار
از امروز مشتریان با دانلود نرم افزار بیز اف از لینک زیر (یا جستجو در بازار) امکان خرید مستقیم از سایت بیز را خواهید داشت. هنگام ورود به برنامه گزینه بازاریاب بیز نیستم را انتخاب و پس از تایید شماره همراه بجای نام کاربری معرف و کد کاربری معرف مقادیر زیر را وارد کنید. نام کاربری معرف: kt1357 کد کاربری معرف: 92101791 لینک دانلود : https://b2n.ir/313589 آدرس کانال جهت خرید و سفارش برای تهران بدون هزینه پستی: @drbizstore4u سفارش و تحویل سفارش. امکان خرید حضوری.. پستی.. تحویل در محل برای تهران 09123944737 @kt1357 جهت مشاهده سایر اطلاعات محصولات و اطمینان از اعتبار لینک ها می توانید به سایت bizmlm.ir (سایت بازاریابان ایران زمبن) مراجعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 👌زیبا 🔴داستان سید کریم محمودی تهرانی معروف به سید کریم کفاش 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بیماری خطرناک!!» 🛑یکی از بیمارى‌هاى خطرناک، مرضى بى‌صداست که هیچگونه علامتى نداشته و ندارد، اما مى‌تواند آسیب شدیدى به شما وارد کند. این بیماری، مرض «عادى‌شدنِ نعمت» است! این بیمارى چهار نشانه دارد: 1️⃣ اینکه نعمت‌هاى فراوانى داشته باشى اما اگر آنها را نعمت ندانى و هیچگونه احساس [شکرگزارى] در قبالش نداشته باشى، گویا این حقى بوده که کسب شده. 2️⃣ اینکه وارد خانه شوى و همه‌ اعضاى خانواده‌ در سلامتى به‌سر برند اما «شکر خدا» را به جاى نیاورى. 3️⃣ وارد بازار شوى، خرید کنى، مایحتاج روزانه را تهیه کنی و به خانه برگردى، بدون اینکه قدردان و شکرگزار صاحب نعمت باشى و این امر را عادى و حق خودت در زندگى بپندارى. 4️⃣ هر روز در کمال صحت و سلامتى از خواب برخیزى در حالیکه از چیزى ناراحت نباشى اما خدا را سپاس نگویى. 🙏 خدایا مراقبم باش اینگونه نشوم! آمین 🔰 @p_eteghadi 🔰
تکليف نمازهاي قضاي فردي که خودکشي کرده چيست ؟و آیا این نمازها به فرزند بزرگتر او واجب میشود؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
تکليف نمازهاي قضاي فردي که خودکشي کرده چيست ؟و آیا این نمازها به فرزند بزرگتر او واجب میشود؟ 👇👇👇👇👇👇👇
🎤فرقی با سایرین ندارد و انجام قضای نماز و روزه های فوت شده، بر پسر اگر فرزند بزرگتر و ارشد است واجب می شود. و بطور مسلم، با انجام این کار، هم آن وظیفه و واجب از عهده فرزند برداشته و ساقط می گردد، و هم تکلیف و دینی که بر عهده پدر بوده (قضای نمازها و روزه ها) از عهده اش برداشته می شود. (ر.ک: توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 1390( اگر قرار باشد با این کار همه کوتاهی های پدر در انجام نماز و روزه اش جبران شود، در این صورت هر کسی می تواند به امید فرزندش در ادای نماز و روزه اش کوتاهی کند، و این با عدالت ناسازگار است؟ پاسخ: این حکم وجوب قضای نماز و روزه والدین، فرصت مجدد و لطفی است که خداوند در اختیار بندگانش قرار می دهد تا اگر قصور و تقصیری داشته اند جبران شود؛ که همین لطف در آینده شامل همین فرزند امروز که پدر آینده است نیز می شود. این کار برای رهایی و خلاصی والدین از آن دین و بدهی (نماز و روزه ها) است که دارند؛ و الا نسبت به بقیه اعمال و رفتارشان باید در درگاه الهی پاسخگو باشند. لذا بهشت و جهنمی بودن و محاسبه و ... موضوعات دیگری است که جدای از این موضوع است و حسابرسی جداگانه ای هم دارد. فراموش نشود که هر کسی وظیفه ای دارد و باید به وظیفه خودش عمل نماید. در این جا وظیفه شرعی فرزند این است که قضای نمازها و روزه های پدر را انجام داده یا فردی را اجیر کند تا به نیابت از پدرش این کار را انجام دهد. این وظیفه فرزند است و اگر کوتاهی کند مورد حسابرسی واقع خواهد شد. پدر وظیفه اش این بوده که در زمان حیاتش به وظایف دینی اش عمل نموده و اگر چیزی از او فوت شده است خودش قضا نماید و اگر نمی تواند و یا به هر دلیلی انجام نشده باید وصیت کند تا پس از او برایش انجام دهند. او نیز اگر در وظیفه اش کوتاهی کند مورد حسابرسی قرار می گیرد. لذا پدر با ترک نماز و روزه مرتکب حرام شده است؛ و به خاطر این نافرمانی مورد مؤاخذه واقع خواهد شد. همچنین اگر عمدا و در اثر کوتاهی در مدت عمرش، قضای نمازها و روزه های فوت شده را انجام ندهد؛ این نیز نافرمانی دیگری است که به خاطر آن مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. بنابر این خداوندی که می فرماید: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏»(زلزال، 7و8) بطور حتم بین کسی از روی اطاعت و فرمانبرداری خداوند در طول عمرش رنج و سختی تکلیف را تحمل نموده و عباداتش را به موقع انجام داده، و بین کسی که نافرمانی نموده و عباداتش را ترک کرده و جبران هم ننموده تفاوت قائل می شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا اصول دین همان اعتقادات هست یا اصول اعتقادات؟ برخی از آموزه های دینی همچون اعتقاد به این که در بهشت حوری هست، از اصول دین هست یا فروع دین یا عنوان دیگری دارد؟ پیش از پاسخ بدین سوال ابتدا لازم است دو مطلب عرض کنیم. مطلب نخست. آموزه های ادیان آسمانی: در یک دسته بندی کلی، مباحثی که ناظر به دین است، به سه دسته کلی تقسیم می شود: نخست. مباحث نظری و اعتقادی. دوم. مباحث عملی و احکام. سوم. مباحث اخلاقی. مباحث اعتقادی به آن دسته از مطالب دینی گفته می شود که ناظر به دین است و در وهله نخست، مربوط به دانستن و باور کردن است. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
آیا اصول دین همان اعتقادات هست یا اصول اعتقادات؟ برخی از آموزه های دینی همچون اعتقاد به این که در به
خود مباحث اعتقادی، بر دو دسته کلی است: الف. دسته نخست، مباحث اعتقادی بنیادی هر دین و آئین است که در بین همه مذاهب یک دین یا همه فرقه های یک مذهب، مشترک هستند و کسانی که آن اصول را قبول ندارند از آن دین یا مذهب خارجند. اعتقاداتی مانند توحید، اصل نبوت و معاد از مهمترین و بنیادی ترین اعتقادات در بین ادیان ابراهیمی است. در دین اسلام نیز این سه آموزه اعتقادی به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین اعتقاد دانسته شده است. ب. دسته دوم، مباحث اعتقادی که در دین مطرح شده است ولی جنبه بنیادی و اساسی ندارد، مانند اعتقاد در مورد خصوصیات پیامبر یا امام یا خصوصیات بهشت و جهنم و اموری از این دست. مطلب دوم. اصول دین: اصطلاح اصول دین، به عقیده برخی از متفکران، یک اصطلاح قراردادی است که به چند گونه به کار رفته است: نخست. گاهی مراد از اصول دین، همه گزاره های اعتقادی دین است. دوم. گاهی، به گزاره های بنیادین ادیان آسمانی اشاره دارد. سوم. گاهی، به گزاره های بنیادین یک دین خاص اشاره دارد. چهارم. گاهی نیز به گزاره های بنیادین یک مذهب اشاره دارد.(1) پنجم. گاهی نیز این واژه برای برخی مسائل غیر اعتقادی از جمله مباحث اخلاقی و فقهی همچون نماز نیز به کار رفته است.(2) با توجه به این نکته، مصداق اصول دین متفاوت خواهد بود. بر اساس اصطلاح نخست، همه گزاره هایی که در دین مطرح شده است، در زمره اصول دین شمرده میشود. بر اساس اصطلاح دوم، اصول دین عبارتند از توحید، نبوت، معاد. بر اساس اصطلاح سوم، اصول دین هر دین متفاوت خواهد بود و در دین اسلام عبارتند از توحید، نبوت پیامبر اسلام و معاد. بر اساس اصطلاح چهارم، اصول دین هر مذهب در هر دین متفاوت خواهد بود. در مذهب تشیع، اصول دین عبارتند از توحید، عدل، نبوت پیامبر اسلام، امامت و معاد.(3) در نقطه مقابل اصول دین، فروع اعتقادی قرار دارد. البته فروع اعتقادی تنها بر اساس ا صطلاح دوم تا چهارم مصداق خواهد داشت. چرا که بر اساس اصطلاح نخست، همه اعتقادات، از اصول دین هستند. بر این اساس، مشخص می شود که اولا: اصول دین اطلاق ها و کاربردهای متعددی دارد. بر اساس یک اصطلاح و کاربرد، هر اعتقادی از اصول دین شمرده شده است. اما بر اساس اصطلاحات دیگر، صرفا گزاره های بنادینی که بین ادیان یا یک دین یا یک مذهب مشترکند، از اصول دین دانسته شده است. البته شایان ذکر است که اصطلاح و کاربرد نخست، حداقل در دوره معاصر چندان رواج ندارد و امروزه در مباحث اعتقادی و کلامی، مراد از اصول دین، یکی از کاربردهای دوم تا چهارم است. ثانیا: اعتقاد به اموری که در دین مطرح است ولی گزاره بنیادی نیست، تنها بر اساس اصطلاح نخست، از اصول دین دانسته می شود. اما بر اساس اصطلاحات و کاربردهای دیگر، این گونه اعتقادات و باورها از اصول دین نیست. ثالثا: اعتقاداتی که جنبه بنیادی و اساسی ندارند، جزء فروع اعتقادی شمرده می شوند نه فروع دین. 📚پی نوشت ها: 1. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقائد، تهران، امیرکبیر، چاپ هجدهم، 1384ش، ص14 2. محمدی، سیف الدین، «اصول دین: بررسی تعریف و مصادیق آن از دیدگاه متکلمان»، مجله تحقیقات اسلامی، شماره 1و 2، 1373ش، ص7-8. 3. ر.ک: آموزش عقائد، پیشین. 🔰 @p_eteghadi 🔰