#تلنگر
🛑روزی دانشمندى "آزمایش جالبى" انجام داد.
➖او يک آكواريوم ساخت و با قرار دادن يک "ديوار شيشهاى" در وسط آكواريوم آن را به دو بخش تقسيم کرد.
➖در يک بخش، ماهى بزرگى قرار داد و در بخش ديگر ماهى کوچکى که غذاى مورد علاقه ماهى بزرگتر بود.
➖ماهى کوچک، تنها غذاى ماهى بزرگ بود و دانشمند به او غذاى ديگرى نمىداد.
➖او براى شکار ماهى کوچک، بارها و بارها به سويش حمله برد ولى هر بار با ديوار "نامرئی" كه وجود داشت برخورد مىکرد، همان ديوار شيشهاى که او را از غذاى "مورد علاقهاش" جدا مىکرد.
➖پس از مدتى، ماهى بزرگ ازحمله و يورش به ماهى کوچک دست برداشت.
➖او "باور" کرده بود که رفتن به آن سوى آکواريوم و شکار ماهى کوچک، امرى "محال و غير ممکن" است!
➖در پايان، دانشمند شيشه ی وسط آکواريوم را برداشت و راه ماهی بزرگ را باز گذاشت.
ولى ديگر هيچگاه ماهى بزرگ به ماهى کوچک "حمله" نکرد و به آنسوى آکواريوم نيز نرفت!!!
➖"ميدانيد چـــــرا؟؟"
➖ديوار شيشهاى ديگر وجود نداشت، اما ماهى بزرگ در "ذهنش" ديوارى ساخته بود که از "ديوار واقعى" سختتر و بلندتر مىنمود و آن ديوار، "ديوار بلند باور" خود بود!
➖"باوری از جنس محدوديت! "
➖"باوری به وجود ديواری بلند و غير قابل عبور!"
➖"باوری از "ناتوانی" خويش!"
برای رسیدن به خواستهٔ تان دست
از تلاش برندارید شاید یک دقیقه
بعد دیوار نامرئی محدودیت فرو
بیفتد..
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔷 اثر دعا 🔷
🔸دعا يكي از حلقات سلسله علل صدور يا اسماي ظهور است .
🔹راهنمايي فكري ، تهيه وسائل ، تعامل افرادِ هم معيشت ، نزول بركات جوّي ، آمادگي زمين و زمينه جهت كشاورزي و مانند آن ، همگي مي توانند بر اثر دعاي ضمير طاهر ، زبان پاك و مانند آن باشند ، ازاين رو در برخي از تعبيرهاي ديني از دعا به عمود دين ياد شده : « الدعاء سلاح المؤمنين و عمود الدين » . [1]
🔹پاورقي: [ 1 ] . فلاح السائل ، ص28 .
🔸برگرفته از کتاب: تسنيم، جلد 37 اثرارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤در بعضی منابع تاریخی سن او 13 سال ذکر شده است.(1)
واژه غلام به عقیده بعضى به هر كودكى قبل از رسیدن به سن جوانى گفته مى شود و بعضى آن را به كودكى كه از ده سال گذشته و هنوز به سن بلوغ نرسیده است اطلاق كرده اند. از تعبیرات مختلفى كه در لغت عرب آمده مى توان استفاده كرد كه غلام حد فاصل میان طفل (كودک) و شاب (جوان) است كه در زبان فارسى از آن تعبیر به نوجوان مى كنیم.
در تفسير حليم گفته اند كسى است كه در عين توانائى در هيچ كارى قبل از وقتش شتاب نمى كند و در كيفر مجرمان عجله اى به خرج نمى دهد، روحى بزرگ دارد و بر احساسات خويش مسلط است.
راغب در «مفردات» مى گويد: حلم به معنى خويشتن دارى به هنگام هيجان غضب است، و از آن جا كه اين حالت از عقل و خرد ناشى مى شود گاه به معنى عقل و خرد نيز به كار رفته، و گر نه معنى حقيقى حلم همان است كه در اول گفته شد، ضمنا از اين توصيف استفاده مى شود كه خداوند بشارت بقاى اين فرزند را تا زمانى كه به سنى برسد كه قابل توصيف به حلم باشد داده است، و چنان كه در آيات بعد خواهيم ديد او مقام حليم بودن خود را به هنگام ماجراى ذبح نشان داد، همان گونه كه ابراهيم نيز حليم بودن خود را در آن هنگام، و هم در موقع آتش سوزى آشكار ساخت.(2)
لذا حضرت اسماعیل غلامی بود دارای صفت حلم.
📚پی نوشت ها:
1. البدء و التاريخ، مطهر بن طاهر المقدسى (م 507)، بور سعيد، مكتبة الثقافة الدينية، بى تا، ج3، ص64؛ تاريخ الأمم و الملوك، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، بيروت، دار التراث، ط الثانية، 1387/1967، ج1، ص276؛ مجمع البيان، طبرسى، فضل بن حسن، ناصر خسرو، ايران- تهران، 1372 ه. ش، چاپ 3، ج8، ص324.
2. تفسير نمونه، آيت الله مکارم شيرازي، دار الكتب الإسلامية، ايران- تهران، 1371 ه. ش، چاپ 10، ج 19، ص 110.
🔰 @p_eteghadi 🔰
«رد مظالم» در لغت به معنای تبرئه از حقوق دیگران است، ولی در اصطلاح فقهی به صدقهای گفته میشود که شخصی از طرف مالک پرداخت میکند که البته همراه با ضوابط خاصی است.
خبرگزاری «حوزه»، مرحوم شیخ حر عاملی (1033- 1104) صاحب کتاب «وسایلالشیعة إلی تحصیل مسایل الشریعة»، فصلی را در این اثر ارزشمند تحت عنوان: «بَابُ وُجُوبِ رد الْمَظَالِمِ إِلَى أَهْلِهَا وَ اشْتِرَاطِ ذَلِكَ فِي التَّوْبَةِ مِنْهَا فَإِنْ عَجَزَ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ لِلْمَظْلُومِ» باز نموده است. (1)↪️↪️↪️↪️
پرسمان اعتقادی
«رد مظالم» در لغت به معنای تبرئه از حقوق دیگران است، ولی در اصطلاح فقهی به صدقهای گفته میشود که شخ
شرایط و ضوابط رد مظالم:
اقباض
یکی از نکاتی که پیرامون هر صدقه و از جمله رد مظالم، توجه به آن حائز اهمیت است، مسئله «اشتراط اقباض» است؛ یعنی صدقه آنگاه صدقه تلقی میگردد که بهدست فقیر یا وکیل وی برسد.
بر این اساس، کنار گذاشتن مال بهعنوان رد مظالم، رد مظالم محسوب نمیگردد و تا وقتی بهدست خود فقیر یا وکیل خاص یا عام او (مجتهد جامعالشرایط) نرسیده، ذمه شخص، مشغول است.
توبه و رد مظالم
بر طبق روایات، توبه آنگاه پذیرفته میشود که توبهکننده، خود را از «مظالم عبادالله» خارج نماید.
شخصی میگوید: خدمت امام باقر ؟ع؟ رسیده و عرض کردم: «إِنِّي لَمْ أَزَلْ وَالِياً مُنْذُ زَمَنِ الْحَجَّاجِ إِلَى يَوْمِي هَذَا فَهَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟» حضرت سکوت کرده و پاسخ ندادند. وقتی من سؤال خود را تکرار کردم، إمام باقر ؟ع؟ فرمودند: «لَا، حَتَّى تُؤَدِّيَ إِلَى كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ.» (2)
شخص دیگری در حضور امیرالمؤمنین ؟ع؟ از خداوند طلب مغفرت کرد، آن حضرت، او را مورد عتاب قرار داده و شش شرط برای توبه معرفی نمودند که یکی از آنها این است: «أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ.» (3)
مصرف
مصرف «رد مظالم» منحصر است به «فقرای شیعه»؛ بنابراین، صرف آن در امور خيريه مانند پلسازى و مسجد و نظایر اينها جايز نيست. (4)
تذکر: فقها در باب کفاره روزه فرمودهاند لازم است کفارهای که به فقیر داده میشود، فقط در «طعام» مصرف گردد. اینک تذکر این مطلب را لازم میدانیم که در باب «رد مظالم» رعایت چنین امری لزومی ندارد، بلکه فقیر میتواند رد مظالم را در هر یک از مخارج ضروری خود مصرف کند، بله رعایت یک نکته لازم میباشد و آن، این که فقیر، رد مظالم را در «معصیت» مصرف نکند؛ چراکه قرآن میفرماید: «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان.» (5)
واجبالنفقه
انسان نمیتوان رد مظالم را به اشخاص واجبالنفقه (مانند زوجه، فرزندان و پدر و مادر) خود بپردازد؛ زیرا لازم است رد مظالم به افراد فقیر پرداخت شود و از آنجا که نفقه افراد ذکر شده بر انسان واجب است، آنها دیگر فقیر نخواهند بود.
موارد
موارد «رد مظالم» بسیار است به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1- مال پیدا شده (لُقَطَة) که صاحب آن را نمیشناسد و از پیدا شدنش مأیوس است.
2- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد.
3- آنچه انسان در بین اموال خود مییابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست.
4- مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمیکند.
5- شخصی در خدمت «ظَلَمة» بوده و به دستور او اموالی را از مردم گرفته است، ولی صاحبان آنها را پیدا نمیکند.
6- زرگری که میداند خردههای طلا و نقره بجا مانده در محل کار، مال مردم است و صاحبان آنها راضی نیستند، ولی آنها را نمیشناسد، و همچنین است همه ارباب حرفهها که مقداری از مال، نزد آنان میماند و دارای ارزش میباشد و صاحبان آن را نمیشناسند. در این مورد اگر در ابتدای قرار داد، شرط عفو کنند، دیگر نیاز به رد مظالم نیست.
7- مالیکه از مراجعهکنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و...، جا مانده است و مالکش معلوم نیست.
آنچه ذکر نمودیم از باب مثال و نمونه بود وگرنه مصادیق رد مظالم زیاد است.
قائممقام شدن ورثه
رد مظالم در جایی متصور است که صاحب اصلی یا ورثه او شناخته نمیشوند یا دسترسی به آنان ممکن نیست.
بر این اساس، اگر مالک اصلی از دنیا رفته، ولی ورثه او زنده و دسترسی به آنان ممکن میباشد، لازم است آن مال را به ورثه پرداخت کند و نوبت به رد مظالم نمیرسد.
سید و غیرسید
در باب صدقات (بهطور کلی)، چنانچه صدقهدهنده غیرسید و دریافتکننده سید باشد، دو مسئله اتفاقی و یک مسئله اختلافی وجود دارد.
اما دو مسئله اتفاقی:
الف) زکات
در باب زکات، دیدگاه همه فقها بر این است که غیر سید نمیتواند زکات (اعم از زکات مال و فطره) را به سید بپردازد.
ب) صدقات مستحبی
باور همه عالمان فقه بر این قرار گرفته که صدقات مستحبی را غیر سید میتواند به سید بپردازد، مشروط بر اینکه همراه با توهین نباشد.
اما مسئله اختلافی در باب صدقات، صدقه واجب غیرزکات (مانند رد مظالم و کفارت) است که برخی از فقها پرداخت چنین صدقهای را از سوی غیر سید به سید جایز نمیدانند و برخی دیگر اجازه میدهند.
بنابراین، لازم است در این زمینه احتیاط صورت گرفته و چنانچه پرداختکننده رد مظالم، غیر سید است آن را به سید نپردازد یا اینکه به رساله مرجع تقلید خودش مراجعه نموده و کسب تکلیف کند.
پرسمان اعتقادی
«رد مظالم» در لغت به معنای تبرئه از حقوق دیگران است، ولی در اصطلاح فقهی به صدقهای گفته میشود که شخ
اجازه مجتهد جامع الشرایط
یکی از نکات مبحث «رد مظالم» این است که «اجازه مجتهد جامع الشرایط» برای این أمر، لازم میباشد؛ زیرا رد مظالم، تصرف در مال «مجهول المالک» به شمار میرود و حال آنکه کسی نمیتواند در مجهول المالک تصرف کند؛ مگر مجتهد جامع الشرایط که او در این زمینه «ولایت» دارد. بنابراین، لازم است رد مظالم به مجتهد جامع الشرایط پرداخت گردد یا با اجازه او به فقیر داده شود.
تبصره بر قانون
مبحث «رد مظالم»، بهعنوان استثناء بر یکی از این دو قانون فقهی است:
الف) لاصدقة إلا فی ملک.
ب) لزوم اذن منوبعنه در صحت نیابت؛
زیرا اگر فرض بر این باشد که مال پرداخت شده، بهعنوان رد مظالم، از ملک مالک اصلی است، استثناء از قانون اول خواهد بود و اگر فرض بر این باشد که از ملک خود صدقهدهنده است، استثناء از قانون دوم خواهد بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا چون فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشند برترین زنان هستند؟ چون اکثر یا شاید همه بنده های برتر خدا از نسل پیامبر یا امام هستند نه از نسل یک فرد عادی و گمنام؛ آیا این مطلب دلالت نمی کند که این بندگان فضیلت خویش را از آباء و اجداد خویش دارند؟
قطعا اینطور نیست که افضلیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) صرفا به خاطر انتساب ایشان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) باشد، این خویشاوندی ها و قرابت ها در نگاه مردم دنیاست که اعتبار دارد که مثلا می گویند فلانی دختر فلان آدم بزرگ است! اما در نگاه خداوند فرزند یک پیامبر اگر به خودی خود قیمتی نداشته باشد در نگاه خداوند هم قیمتی نخواهد داشت، همان طور که قرآن کریم در مورد پسر نوح می فرماید: «يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِك َإِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ »؛ ای نوح، او از اهل تو نیست، او عملی(انسانی) ناشایست است.(1)↪️↪️↪️
پرسمان اعتقادی
آیا چون فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشند برترین زنان هستند؟ چ
البته از آنجا که طبیعتا فرزند ثمره وجودی و تربیتی پدر و مادر است، لذا اینکه فرزند بهتر از پدر و مادر بهتر حاصل میشود حرف درستی است، اما اینکه فضلیت مستقلی از فضائل پدر و مادرش نداشته باشد اشتباه است. به عنوان مثال شما می بینید که به لحاظ جسمی هر چقدر پدر و مادر سالم تر باشند، فرزندشان هم سالم تر خواهد بود، اما واقعا خود فرزند سالم است، نه اینکه کمبودهایی داشته باشد و به اعتبار پدر و مادرش سالم دانسته شود. و البته اینکه خود او بعد از تولدش سلامتش را نگه دارد و بر آن بیفزاید تا سالم ترین انسان در جهان باشد این وصف «برترین» را در خصوص او حقیقی می سازد.
وقتی صفت «برترین» به کسی نسبت داده میشود روشن است که موصوف خود اوست، وگرنه معنا ندارد یک زنی خودش به خودی خود از زنان دیگر پایین تر باشد اما به اعتبار پدرش برترین زن عالَم نامیده شود! بنابراین خود فاطمه(سلام الله علیها) برترین زنان است.
علاوه بر اینکه اگر چنین بود می بایست حداقل دختران سایر انبیاء اولوالعزم نیز جزء زنان برتر باشند در حالی که چنین نیست، بلکه در کنار فاطمه(سلام الله علیها)، همسر فرعون از برترین زنان جهان دانسته شده است!
فارغ از این تحلیل هایی که عرض شد، روایات هم که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را توصیف نموده اند از خصائص خود ایشان گفته اند، روایات بی شماری که به چند نمونه اشاره میشود:
فاطمه(سلام الله علیها) مجسمه عبودیت و بندگی بود، هم به لحاظ کمیّت و هم به لحاظ کیفیت؛ بانویی که چون به نماز و عبادت می ایستاد، نور عبادتش آسمان را فرا می گرفت، همان طور که در روایت آمده است: «جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ فَاطِمَةَ لِمَ سُمِّيَتْ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا كَانَتْ إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْض»؛ جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل می کند که از امام صادق (علیه السلام) سوال کردم: چرا فاطمه (علیها السلام) را «زهراء» نامیده اند؟ فرمودند: زیرا هر گاه در محراب عبادت می ایستاد نورش برای اهل آسمان میدرخشید، همچنان که ستارگان برای ما زمینی ها درخشش دارند.(2)
خانم بزرگواری که الگوی رفتاری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محسوب می شود، می تواند فضیلتش از خود نباشد؟ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛ دختر پیامبر(صلوات الله و سلامه علیهما) برای من اسوه ای نیکوست.(3)
فاطمه(سلام الله علیها) بانویی است که خدا به واسطه غضب او غضبناک میشود، و به واسطه رضای او راضی می گردد همان طور که پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا»؛ به درستی که خداوند با غضب فاطمه(سلام الله علیها) غضبناک شده، و با رضایت او راضی می گردد.(4)
این مقام را ما اصلا نمی فهمیم، چون قاعدتا باید اینگونه باشد که فاطمه(سلام الله علیها) با غضب خدا غضبناک شده و با رضایت خدا راضی گردد، یعنی خشم و رضای بندگان باید تابع خشم و رضای خدا باشند، نه بالعکس! اما این تعبیر عظیم، مقامی فوق عصمت را می رساند، و یک عصمت کبری را برای حضرت ترسیم می کند.
در یک کلام اگر می خواهید فاطمه(سلام الله علیها) را بشناسید، بدانید که آن حضرت حجت خدا بر ائمه(علیهم السلام) است، همانطور که امام حسن عسکری(علیه السلام) می فرمایند: «نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا»؛ ما حجت خدا بر مردم هستیم، و جدّه ی ما فاطمه(سلام الله علیها) حجت خداوند بر ماست.(5)
شخصیت خانم واقعا قابل درک نیست، خود ائمه(علیهم السلام) هم این را به ما فرموده اند، همان طور که از امام صادق(علیه السلام) اینگونه نقل شده: «إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»؛ همانا فاطمه، فاطمه نامیده شده است، زیرا مخلوقات از درک و فهم مقام او ناتوانند.(6)
این روایات به خوبی جایگاه ویژه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را به تصویر می کشند، و دلالت بر این امر دارند که فارغ از انتسابشان به پیامبر(صلی الله علیه و آله)، خود ایشان در خصوصیات شخصیتی و فضائل اخلاقی برترین زنان عالم هستند.
پرسمان اعتقادی
آیا چون فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشند برترین زنان هستند؟ چ
📚پی نوشت ها:
1. هود: 46/11.
2. صدوق، محمد بن علی، معانی الخبار، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، 1403ق، ص64.
3. طوسی، محمد بن الحسن، الغیبة، دار المعارف الإسلامية، قم، چاپ اول، 1411ق، قم، ص286.
4. صدوق، محمد بن علی، الأمالی، نشر كتابچى، چاپ ششم، 1376ش، ص384.
5. بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، مؤسسة الإمام المهدى(عج)، قم، دوم، 1382ش، ج11، ص1030.
6. تفسیر فرات کوفی، وزارة الإرشاد الإسلامي، تهران، چاپ اول، 1410ق،ص581.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#فاطمیه
🔴 آخرین اذان بلال برای #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها )
🔸 #شیخ_صدوق رحمه اللَّه در من لا یحضره الفقیه روایت كرده است:
وقتى پیغمبر خدا(صلوات الله علیه ) از دنیا رحلت نمود بلال از گفتن اذان خوددارى كرد، و گفت: من بعد از پیامبر خدا(صلوات الله علیه) براى احدى اذان نخواهم گفت.
روزى فاطمه زهرا(س) فرمود: دوست دارم صداى اذان مؤذن پدرم را بشنوم. و چون این سخن به گوش بلال رسید، مشغول گفتن اذان شد. هنگامى كه بلال دو مرتبه گفت: اللَّه اكبر، حضرت فاطمه(س) به یاد روزگار پدرش رسول خدا افتاد و نتوانست از گریه خوددارى نماید. و زمانى كه بلال گفت: اشهد أن محمّدا رسول اللَّه، فاطمه علیها السّلام صیحه اى زد و با صورت خود سقوط و غش كرد!! مردم به بلال گفتند: از گفتن اذان خوددارى كن! زیرا فاطمه(س) دختر پیغمبر(ص) رحلت كرد. مردم فكر كردند كه فاطمه(س) از دار دنیا رفته است! بلال اذان را تمام نكرده قطع نمود. پس از آنكه فاطمه زهرا(س) به هوش آمد به بلال گفت: اذان را تمام كن. ولى بلال نپذیرفت و به آن حضرت گفت: اى برترین زنان! من از اینكه هر گاه صداى اذان مرا میشنوى و این همه ناراحت میشوى میترسم. لذا حضرت فاطمه علیها السّلام وى را معاف نمود.
--------------------------------------------------
📚متن عربی:
🔸رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ النَّبِیُّ ص امْتَنَعَ بِلَالٌ مِنَ الْأَذَانِ قَالَ لَا أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّ فَاطِمَةَ ع قَالَتْ ذَاتَ یَوْمٍ إِنِّی أَشْتَهِی أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِی ع بِالْأَذَانِ فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلَالًا فَأَخَذَ فِی الْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا وَ أَیَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ الْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِیَ عَلَیْهَا فَقَالَ النَّاسُ لِبِلَالٍ أَمْسِكْ یَا بِلَالُ فَقَدْ فَارَقَتِ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الدُّنْیَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ یُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَأَلَتْهُ أَنْ یُتِمَّ الْأَذَانَ فَلَمْ یَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ إِنِّی أَخْشَى عَلَیْكِ مِمَّا تُنْزِلِینَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِی بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ.
--------------------------------------------------
📚 من لا یحضره الفقیه، ج 3 ص 137- روضة الواعظین، ص 181.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 فضیلت صلوات بر #حضرت_فاطمه سلام الله علیها
▪️عنْ فَاطِمَة سلام اللهَ عَلَيْهَا قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه: يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ الْجَنَّة.
حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: رسول خدا صلّی الله علیه وآله به من فرمودند: ای فاطمه؛ هر کس بر تو صلوات بفرستد، خداوند گناهانش را می آمرزد، و او را به من - در هر جایی از بهشت که باشم - ملحق می کند.
📚 «کشف الغمّة فی معرفة الأئمّه» ج ۱ ص ۴۷۲
#فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
دعای کمیل در چه زمانی و توسط چه کسی بیان شده است؟
دعای کمیل در کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی(1) و «اقبال الأعمال» سید بن طاوس آمده است. سید بن طاوس(ره) در طلیعه بیان این دعا می گوید: در روایتی (غیر از روایت شیخ طوسی) دیدم که کمیل بن زیاد نخعی گفت: در مسجد بصره و در کنار امیر المؤمنین علی(علیه السلام) نشسته بودم که حضرت در اعمال شب نیمه شعبان فرمود: «و در این شب دعای خضر را بخوانید»، بعد از آنکه مردم متفرّق شدند؛ من به دنبال حضرت علی(علیه السلام) در دل شب به راه افتادم که آن حضرت فرمود: «چه می خواهی ای کمیل؟» گفتم: دعای خضر! امام(علیه السلام) فرمود: «بنشین؛ و چون این دعا را یاد گرفتی در هر شب جمعه بخوان یا در ماه و یا در سال حداقل یک بار بخوان... بنویس: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی...»(2)↪️
پرسمان اعتقادی
دعای کمیل در چه زمانی و توسط چه کسی بیان شده است؟ دعای کمیل در کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی(1) و «
این دعا یکی از گنجینه های الهی بوده است که گویا تا زمان امام علی(علیه السلام) مخفی بوده و امام علی(علیه السلام) با علم لدنیّ و الهی خویش به این دعا آگاهی پیدا کرده و همین دعا را با اضافاتی به جناب کمیل یاد دادند.
محتمل است حضرت خضر(علیه السلام) آن را به عربی نخوانده باشد، و چه بسا حضرت امیر(علیه السلام) در آن زیاداتی افزوده باشد و در عین حال دعای خضر به آن اطلاق شود؛ زیرا در آن صلوات بر محمد و آلمحمد(صلی الله علیه و آله) آمده است و خیلی واضح و آشکار نیست که در دعاهای انبیای سَلَف(علیهمالسلام)، صلوات بر محمد و آل (علیهم السلام) وجود داشته باشد.(3)
نزول قرآن ـ که کامل کننده دیگر کتب آسمانی است - دارای مراتبی بوده که مرتبه اوّل آن در عالم نور بر انوار مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیه السلام) افاضه شده بود. همان طور که آیه شریفه: «به یقین این قرآن از سوى حکیم و دانایى بر تو القا مى شود» (نمل/ 6) بر همین معنا اشاره دارد که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) حقیقت قرآن را بدون واسطه ملک در عالم نور دریافت فرموده، سپس بر انوار مقدسه ائمه اطهار(علیهم السلام) نازل شده است.(4)
و حتی در برخی از روایات، به مرتبه ا ی از نزول قرآن، یعنی «الحقایق للانبیاء» اشاره شده است که امری ورای الفاظ ظاهری آن بوده و چیزی نیست که منحصر به بعد از ظهور اسلام باشد، بلکه قرآن حقیقت کلام تمام انبیاء است و هریک از انبیاء به مرتبه ای خاص از همین حقیقت متصل بوده اند.(5)
📚پی نوشت ها:
1. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، مؤسسه فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق، ج 2، ص 844.
2. سید ابن طاووس، علی بن موسی، الإقبال بالأعمال الحسنة، محقق و مصحح: قیومى اصفهانى، جواد، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1376ش، ج 3، ص 331.
3. در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، موسسه فرهنگی سماء 1388، قم مقدسه، ج 1، ص 110.
4. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378ش، ج 9، ص 107و 354 و ج 10، ص 285 و 286.
5. تاج الدین، شعیری، جامع الاخبار، انتشارات رضی، قم، 1363 ش، ص42؛ دیلمی، اعلام الدین، موسسه آل البیت، قم، 1408، ص303.
🔰 @p_eteghadi 🔰
امکان دیدار هفتگی امام عصر.mp3
456.4K
⁉️آیاامکاندیدار هفتگی امام عصر (عج) برای شیعیان وجود دارد ؟
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💿 #دانلودسفارشی
🎙استاد شوشتری حفظه الله
🔷جلب توجه خاص امام زمان علیه السلام با سه شرط در ایام فاطمیه
🔶با انتشار کلیپ در ثواب آن شریک شوید
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسمان مهدوی:
❓آیا قبل از امام زمان (عج) نیز غیبت حجت الهی اتفاق افتاده است؟
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حائری پور
#مهدویت
#امام_زمان
#انتظار
#جوانان_منتظر
#توبه
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕حدیث مهدوی
دو ویژگی امام زمان اروحنا له الفداه در روایت امام باقر علیه السلام
#مهدویت
#حدیث_مهدوی
#امام_زمان
#ویژگی_امام_زمان
#پیشگویی
28.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
#هو_الشاهد
🔹 اولین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚داستــان تشــرف علـی حـلاوی
شیخ علی حلاوی، مردی عابد و زاهد بود که همواره منتظرامام زمان (عج) بوده است.
شیخ علی حلاوی، عاقبت روزی از رنج فراق سر به بیابان می گذارد و ناله کنان به امام زمان (عج) می گوید: «غیبت تو دیگر ضرورتی ندارد. همه آماده ظهورند. پس چرا نمی ایی؟»
در این هنگام، مردی بیابان گرد را می بیند که از او می پرسد: «جناب شیخ، روی عتاب و خطابت با کیست؟» او پاسخ می دهد: «روی سخنم با امام زمان(عج) حجت وقت است که با این همه یار و یاور که بیش از هزار نفر آنان در حله زندگی می کنند و با وجود این همه ظلم که عالم را فراگرفته است، ظهور نمی کند»
مرد می گوید: «ای شیخ، منم صاحب الزمان(عج)! با من این همه عتاب مکن! حقیقت چنین نیست که تو می پنداری. اگر در جهان 313 نفر از یاران مخلص من پا به عرصه گذارند، ظهور می کنم، اما در شهر حله که می پنداری بیش از هزار نفر از یاوران من حاضرند، جز تو و مرد قصاب، احدی در ادعای محبت و معرفت ما صادق نیست. اگر می خواهی حقیقت بر تو آشکار شود، به حله بازگرد و خالص ترین مردانی را که می شناسی، به همراه همان مرد قصاب، در شب جمعه به منزلت دعوت و برای ایشان در حیاط خانه خویش مجلسی آماده کن. پیش از ورود مهمانان، دو بزغاله به بالای بام خانه ات ببر و آن گاه منتظر ورود من باش تا حقیقت را دریابی»
شیخ علی حلاوی، با شادی و سرور فراوان، بلافاصله به حله باز می گردد و یک راست به خانه مرد قصاب می رود و ماجرای تشرفش را می گوید. این دو نفر، پس از بحث و بررسی فراوان، از میان بیش از هزار نفر که همه از عاشقان و منتظران حقیقی مهدی موعود (عج) بودند، چهل نفر را انتخاب و برای شب جمعه به منزل شیخ دعوت می کنند تا به فیض دیدار مولایشان نایل شوند.
شب موعود فرا رسید و چهل مرد برگزیده پس از وضو و غسل زیارت، در صحن خانه شیخ جمع شدند و ذکر و صلوات فرستادند و دعا برای تعجیل فرج خواندند، چون شب از نیمه گذشت، به یک باره تمام حاضران نوری درخشان دیدند که بر پشت بام خانه شیخ فرود آمد قدری نگذشت که صدایی از پشت بام بلند شد. حضرت مرد قصاب را به بالا بام فرا خواند. مرد قصاب بلافاصله به پشت بام رفت و به دیدار مولای خویش نایل گشت. پس از دقایقی امام زمان(عج) به مرد قصاب دستور داد که یکی از آن دو بزغاله روی بام را در نزدیکی ناودان سر ببرد، به گونه ای که خون آن در میان صحن جاری شود.
وقتی آن چهل نفر خون جاری شده از ناودان را دیدند، گمان کردند حضرت سر قصاب را از بدن جدا کرده است. در همان هنگام، حضرت جناب شیخ را فرا خواند. جناب شیخ بلافاصله به سوی بام شتافت و ضمن دیدار مولایش، دریافت خونی که از ناودان سرازیر شده، خون بزغاله بوده است، نه خون قصاب. امام زمان (عج) بار دیگر به مرد قصاب امر فرمود تا بزغاله دوم را در حضور شیخ ذبح کند.
قصاب نیز طبق دستور بزغاله دوم را نزدیک ناودان ذبح کرد. هنگامی که خون بزغاله دوم از ناودان به داخل حیاط خانه سرازیر شد، چهل نفری که در صحن حیاط حاضر بودند، دریافتند که حضرت گردن جناب شیخ علی را زده و قرار است گردن تک تک آن ها را بزند. با این پندار، همه از خانه شیخ بیرون آمدند و به سوی خانه هایشان شتافتند.
در آن حال، امام زمان (عج) به شیخ علی حلاوی گفت: «اینک به صحن خانه برو و به این جماعت بگو تا بالا بیایند و امام زمانشان را زیارت کنند!»
جناب شیخ، غرق شادی و سرور، برای دعوت حاضران پایین آمد، ولی اثری از آن چهل نفر نبود. پس با ناامیدی و شرمندگی نزد امام بازگشت و فرار آن جماعت را به عرض آن حضرت رساند.
امام زمان(عج) فرمود: «جناب شیخ، این شهر حله بود که می پنداشتی بیش از هزار نفر از یاوران مخلص ما در آن هستند. چه شد که تنها تو و این مرد قصاب ماندند؟ پس شهرها و سرزمین های دیگر را نیز به همین سان قیاس کن.»
اينك در خانه جناب شيخ علي حلاوي، بقعه اي موسوم به مقام صاحب الزمان (عج)ساخته شده كه روي سر در ورودي آن، زيارت مختصري از امام زمان(عج) نگاشته شده است.
📔العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (ع)، علی اکبر نهاوندی، ج2
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(36).mp3
4.53M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 36 - تحریم برخی از امور حلال در زمان پیامبر (ص)
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع:
✳️ آیت الله العظمی سبحانی
چرا امام زمان (عج) ظهور نمی کنند؟
#مهدویت
#امام_زمان
#ظهور
#عدم_ظهور
#علت_غیبت
#جعفر_سبحانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا خلقت رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) به خاطر وجود حضرت زهرا (س) بود؟
فاطمه زهرا سلاماللهعلیها سیده زنان، و دریای بی کران دانش، آینه کمال، نمونه عینی خلوص در بندگی جلوه تمام و کمال اسماء اللّه، و تجلی لطف بی کران خداوند است. زهرای اطهر سلاماللهعلیها دارای مقامی است که برای احدی غیر از حضرات معصومین علیهمالسلام قابل درک نیست، و آن مقام شامخ عصمت و ولایت کلیه است.
مطلبی که در سؤال مطرح شده، در کتاب "فاطمه بهجة قلب المصطفی" آمده است: "عن اللّه تبارک و تعالی: یا أحمد، لولاک لما خلقتُ الافلاک و لولا علی لما خلقتُک و لو لا فاطمه لما خلقتکما؛ [۱]أی احمد، اگر تو نبودی، افلاک را خلق نمیکردم، و اگر علی نبود، تورا خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم"
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
توجیه این حدیث قدسی (البته این حدیث به این عبارت در کتب معتبر نیامده) این است که فلسفه آفرینش، رسیدن فیض و رحمت کامل به موجودات است و تنها انسان کامل است که شایستگی در یافت کاملترین فیض الهی را دارد. از آن جای که وجود مقدس فاطمه سلاماللهعلیها سر چشمه و منشأ وجود یازده امام معصوم است، در این حدیث قدسی محور قرار گرفته است، یعنی اگر فاطمه سلاماللهعلیها نبود، هدف از خلقت که وجود انسان کامل و خلیفه و حجت الهی روی زمین تا ابد است حاصل نمیشد و این به معنی برتری حضرت زهرا سلاماللهعلیها از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله نمیباشد، بلکه بدین معنی است که ادامة انوار مقدس معصومین علیهمالسلام به وسیلة دخت گرامی پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله است.
به عبارت دیگر: غایت خلقت، انوار پاک چهارده معصوم علیهمالسلام است و همه این بزرگواران نَفس و نور واحد هستند، چنان که در آیة مباهله، [۲] خدا از علی علیهالسلام به عنوان نفس نبی صلیاللهعلیهوآله یاد کرده است. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: "خدا من، علی، فاطمه، حسن وحسین را از یک نور آفرید". [۳] لیکن چون فاطمه واسطه فیض یازده اختر آسمان ولایت و امامت است، خدا خطاب به حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله فرموده: "اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم" زیرا آن جریان نور مقدس پیامبر از طریق فاطمه ادامه یافته و تا قیام قیامت بر قرار و ثابت است. و فاطمه سلاماللهعلیها وحدت بخش انوار پاک و مرکز دایره وجود است.
و از آنجا که هدف رسالت، هدایت بشر و به کمال رساندن انسانها است و تلاش پیامبر(ص) و رسالت او جز با استمرار امامت ممکن نبود و حلقه اتصال میان نبوت و امامت، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود، اینها هدف نهایی خلقت هستند و وجود آنان به خلقت معنا میدهد.
براساس روایات، چهارده معصوم علیهمالسلام همه "یک نور"اند. [۴] یعنی، آنان در مقام وحدت نوری، کثرتی ندارند تا یکی اول و دیگری دوم باشد. این که در زیارت جامعه میخوانیم: "وان ارواحکم و طینتکم واحده" [۵]؛ اشاره به همین حقیقت دارد که چهارده معصوم علیهمالسلام "یک نور"اند و در این جهت با هم اتحاد دارند.
از این رو این که در بعضی از روایات، اولین مخلوق نور حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و در پارهای روایات نور رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدا علیهمالسلام مطرح شده است؛ [۶] نباید پنداشت که این روایات بر کثرت و غیریت این انوار، دلالت دارد. امام باقر علیهالسلام میفرماید:
"یا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عِتْرَتَهُ الْهُدَاةَ الْمُهْتَدِینَ فَکانُوا أَشْبَاحَ نُورٍ بَینَ یدَی اللَّهِ قُلْتُ وَ مَا الْأَشْبَاحُ قَالَ ظِلُّ النُّورِ أَبْدَانٌ نُورَانِیةٌ بِلَا أَرْوَاحٍ وَ کانَ مُؤَیداً بِرُوحٍ وَاحِدٍ وَ هِی رُوحُ الْقُدس " [۷]
ای جابر! اول مخلوقی که خداوند خلق فرمود، محمد و عترت هدایت شده آن حضرت بودند. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر میگوید: به حضرت عرض کردم، اشباح چیست؟ فرمود: سایه نور، بدنهای نوری بدون روح که مؤید به یک روح یگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...".
این روایت، به روشنی حکایتگر این حقیقت است که روح آنها در عین این که یک حقیقت و موجود واحد است، حقیقت همه چهارده معصوم است؛ یعنی، هم حقیقت رسول الله صلیاللهعلیهوآله است و هم حقیقت تکتک اهلبیت آن حضرت و در عین یکی بودن، متعدد هم هستند و همه، ظهورات روح واحد و حقیقت واحد میباشند. این روایت، با صراحت کامل میفرماید: آنان ابدان نوری بودند که ارواح متعدد نداشتند؛ بلکه مؤید به یک روح بودند و آن عبارت است از "روح القدس" و به روشنی به این نکته اشاره دارد که حقیقت روح و جان همه، یکی بود و ظهورات (که ابدان نوری و یا اشباح نوریاند) متعدد بود.
بر این اساس، روایتی که مطرح فرمودید، دلالت ندارد بر این که عدم خلق جهان، به صورت انحصاری، متوقف بر حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه سلاماللهعلیها باشد؛ بلکه از آن جا که همه چهارده معصوم، "نور واحد"اند، این روایت اشاره به همان حقیقت نوری دارد که آنان در آن وحدت دارند.
به عبارت دیگر، هر چند در این حدیث، به ظاهر به نور (روحی و بدنی) حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه سلاماللهعلیها اشاره شده است؛ ولی به دلیل وحدت نوری چهارده معصوم، گویا این حدیث میخواهد بگوید: اگر شما چهارده معصوم نبودید، جهان را خلق نمیکردیم. به بیان سوم، ظاهر این روایت خطاب به آن دو عزیز است؛ ولی به دلیل وحدت آن دو با دوازده معصوم دیگر، مقصود حقیقتی است که همه آنان در آن اتحاد داشته و هیچ گونه تعداد کثرتی ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تأخر پیش آید.
📚پی نوشت:
[۱]. احمد رحمانی همدانی، الفاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی،موسسه البدر، طبعه الاولی ، ۱۳۶۹ ه ش ، ص۹، به نقل ازکشف اللئالی، صاحب بن عبدالوهاب بن العرندس.
[۲]. آل عمران (۳) آیه ۶۱.
[۳] . علامه مجلسى، بحار الانوار، ، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمری ، ج۲۷، ص۱۳۱.
[۴]. همان، ج ۳۶، ص ۲۸۱ .
[۵]. شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان زیارت جامعه کبیره.
[۶]. علامه مجلسى، بحارالانوار،ج ۱، ص ۹۷.
[۷]. همان، ج ۱۵ ، ص ۲.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
🛑در روستایی در ماه رمضان سیلی آمد و گندمزار پیرمرد ڪشاورزی را برد.
🔰پیرمرد ناراحت شده و یڪ ڪوزه آب برداشت و با یڪ "ڪلنگ" به پشتبام مسجدِ روستا رفت.
🔰آب را از ڪوزه خورد و با ڪلنگ بخشی از "سقف مسجد" را "ویران" ڪرد و گفت:
«خدایا برای تو روزه بودم، روزهات را خوردم و خانهی تو را خراب ڪردم تا تو خانهی مرا دیگر خراب نڪنی و بدانی خانهخرابی چه اندازه سخت است.»
🔰یڪ سال سقف مسجد سوراخ بود. سال بعد، گندمزار آن مرد "دو برابر" محصول داد.
🔰پسر پیرمرد گفت:
«پدرم یاد دارم سال گذشته سیل گندمهایمان را برد، رفتی و سریع سقف مسجد را سوراخ ڪردی، حالا ڪه محصول را همان خدا دو برابر داده و جبران سال گذشته شده است، چرا یادت نمیافتد ڪه بروی از خدا "تشکر" ڪنی و سقفی را ڪه پارسال سوراخ ڪردی، "مرمت و درست" ڪنی؟؟؟
ای پدر! الحق ڪه انسان، خیلی در برابر نعمتهای خدا ناسپاس است».
🔰 @p_eteghadi 🔰
براي بيماري وسواس زياد بايد چه کار کرد؟
وسواس يك بيمارى عصبى و روانى است و روانشناسان و روانپزشكان امروزى آن را فكر و انديشه مداوم و مكررى مىدانند كه فرد مبتلا به آن علىرغم كوشش فراوان خود قادر نيست آن را از ذهن خويش خارج سازد اين افكار مزاحم كه بدون اختيار فرد به سراغ وى مىروند گاهى او را به تكرار برخى كارها و اعمال بىفائده وا مىدارد. يکي از الگوهاي مهم وسواس عملي وسواس آلودگى و متعاقب آن اقدام به شست و شوى مكرر براى رفع آلودگى و يا كسب طهارت است که به نظر می رسد شما نیز با آن روبرو هستید. بنابراين عمل وسواس به شكل شستن يا تميز كردن نمايان مي شود.
در ادامه به روش هاي درماني وسواس اشاره مي کنيم:👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻