#مسائل_اخلاقی
🔻سوال:
سلام...
دانشجویی هستم و دوسال با یک نامحرم فقط در فضای مجازی در ارتباط بودم قرار بود ازدواج کنیم که با توجه به شرایط ایشون و بنده نشد و خانوادهها و اخلاقیاتمون خیلی باهم فاصله داشت
خانواده من مذهبی بودن و ایشان و خانوادهشان بازتر بودند
اما دو سال توبه کردم و پیامی نمیدادم و بدون آنکه بداند از دور او را پیگیری میکردم
اما دوباره مبتلا شدم و هم اکنون گاهی پیام میدهیم (بدون قصد ازدواج)
هم عذاب وجدان دارم و هم دوست دارم که ترک شود
اما در دلم محبتی درباره ایشان شکل گرفته که نمیتوانم کنترلش کنم
از شما خواستارم برای این موضوع و محبتی که در دلم هست
راه حلی بفرمایید.
🔴پاسخ آیت الله جاودان:
سلام علیکم و رحمةالله،
نماز امام زمان (ع) بخوانید و به ایشان التماس کنید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا آیه تطهیر دلیل بر اینست که معصومان ع دستشویی نمی رفتند؟.mp3
3.1M
آیا آیه تطهیر دلیل بر اینست که معصومان (ع) دستشویی نمی رفتند؟
آیا انبیا (ع) و ائمه (ع) از بول(ادرار) و غائط و ... مستثنا و منزّه بوده اند؟
کلمه «رجس» در آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»(آیه 33 سوره احزاب) به چه معناست؟
#عصمت #عقاید_شیعه #غلو
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
⭕️😱روشی که باعث می شود بیماری های #ویروسی نگیرید😱👇🛑
نکاتی که اگر رعایت بشه ویروس ها برشما اثر ندارند🤯😲👇
https://eitaa.com/joinchat/3342336Cd8f4ee6c99
من این روش را امتحان کردم اصلا بیماری ویروسی نگرفتم😳👆
به ارزش بیمار نشدن میارزه⛑👆
| 📗#معرفی_کتاب |
💢 پای سخن محبوب دل ها، حسین(ع)
🔸 احادیثی کاربردی و غالباً در موضوعات اخلاقی از سخنان گهربار سید و سالار شهیدان، #امام_حسین_علیه_السلام
▫️ به دنبال هریک از احادیث، جمله و یا عبارتی کوتاه، در بیان و توضیح مفهوم کلام امام(ع)، افزوده شده تا زمینه ارتباط بیشتر مخاطبان عزیز با مفهوم کلام آن حضرت فراهم آید.
🔻 این کتاب از مجموعه«رستاخیز کربلا»است که منبع اصلی آن، کتاب دانش نامه امام حسین(ع)، تألیف آیةاللّٰه محمّدی ری شهری بوده است.
💢 پديدآورنده : محمد تقی سبحانی نیا، قم، دارالحدیث، چاپ سوم، انتشار :۱۳۹۲، 64 صفحه، قطع :جیبی
👈 خرید کتاب
(http://shop.darolhadith.ir/126-.html)🌸 #ميلاد_امام_حسين علیه السلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
تغذیه دوران نوزادی امام حسین (ع) چگونه بوده است؟
برخی از علما می گویند و در مقاتل هم آمده است که امام حسین(ع)از هیچ زنی شیر نخورده و تنها از انگشت مبارک پیامبر اسلام(ص) تغذیه کرده است .آیا این موضوع صحت دارد ؟اگر پاسخ مثبت است ، این موضوع با این نکته که معصومین (ع) زندگی معمولی وعادی داشته اند چگونه قابل جمع است؟ و اینکه چگونه می توان جوانان را نسبت به این موضوع قانع کرد؟
👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
تغذیه دوران نوزادی امام حسین (ع) چگونه بوده است؟ برخی از علما می گویند و در مقاتل هم آمده است که اما
درباره ي چگونگي شير خوردن حضرت سيدالشهدا(ع) در دوران كودكي، سه احتمال وجود دارد:
الف ـ آن حضرت از مادر خويش حضرت فاطمه(س) شير خورده باشد؛ مثل ديگر كودكان كه به هنگام تولد از سينه ي مادر شير مي خورند؛
ب ـ آن حضرت (به سبب اختلاف سنّي كمي كه با برادرش امام مجتبي(ع) داشته است) از دايه شير خورده باشد. ـ در تأييد اين مطلب روايتي از اصول كافي از حضرت رضا(ع) نقل شده است كه: "ما بين امام حسن و امام حسين(ع) يك طهر و شش ماه و ده روز واقع شده است."(۱)
ج ـ آن حضرت از هيچ زني چه حضرت فاطمه(س) چه غير حضرت فاطمه(س) شير ننوشيده است.
اما آنچه بررسي روايات به دست مي دهد، احتمال اول را منتفي مي سازد؛ چون حضرت فاطمه(س) در آن ايام بيمار بودند و شير در سينه ي آن حضرت خشكيده بود و به اين مطلب در روايات تصريح شده است؛ ليكن بعضي از روايات، ارتضاع آن حضرت از هر زني، چه حضرت فاطمه(س) و چه غير آن حضرت، را منكر شده اند؛ از جمله ي اين روايات كه مرحوم محدث قمي در منتهي الآمال آورده اند، اين است كه:
هنگام ولادت امام حسين(ع)، حضرت فاطمه(س) بيمار گشت و شير ايشان خشك شد، تا اين كه از شير دادن ناتوان گشت؛ از اين رو پيامبر اكرم(ص) مُرضِع و دايه اي طلب كردند، ولي يافت نشد؛ پس خود آن حضرت به حجره ي حضرت فاطمه(س) آمدند و انگشت ابهام خويش را در دهان حضرت سيدالشهدا(ع) گذاردند و او هم مي مكيد و حتي بعضي نقل كرده اند كه زبان مبارك را در دهان امام حسين(ع) مي گذاشت و آن حضرت مي مكيد.
نقل شده است كه خداوند متعال تا چهل شبانه روز رزق و روزي امام حسين(ع) را در زبان پيغمبر اكرم(ص) قرار داده بود، پس گوشت و خون امام حسين(ع) از گوشت و خون پيامبر اكرم(ص) روييد.(۲)
مرحوم كليني در اصول كافي از امام صادق(ع) نقل مي كند كه امام حسين(ع) از انگشت ابهام پيامبر اكرم(ص)شير نوشيده است و او مدت آن را دو يا سه روز مي داند و در ادامه مي نويسد: هيچ فرزندي جز حضرت عيسي بن مريم(ع) و حسين بن علي(ع) شش ماهه متولد نشد كه بماند.(۳)
مرحوم سيد بحرالعلوم در اين باره مي فرمايد:
لله مرتضع لم يرتضع ابداً من ثدي انثي و من طه مَراضِعهُ(۴)
براي خداوند شيرخورده اي است كه از سينه ي هيچ زني شير نخورده است، در حالي كه از دست پيامبر اكرم(ص) شير نوشيده است.
اما در مورد احتمال دوم كه آن حضرت از دايه شير خورده باشد، رواياتي نقل كرده اند كه آن حضرت دايه اي داشته است به نام ام الفضل بنت حارث ـ زن عباس بن عبدالمطلب ـ و اين روايات به اين مضمون است:
صاحب "مستدرك الصحيحين" به سند خود از ام الفضل نقل مي كند: "همانا ام الفضل بر رسول خدا(ص) وارد شد؛ پس گفت: اي پيامبر خدا، من ديشب خوابي ديدم كه بسيار سخت و دشوار بود! پيامبر اكرم(ص) دوباره فرمودند: چه ديدي؟ گفت: همانا سخت و ترسناك بود! پيامبر اكرم(ص) دوباره فرمودند: آن چه بود؟ گفت: ديدم مثل اين كه قطعه اي از جسم و بدن شما جدا شد و در دامن من افتاد! پس، پيامبر(ص) فرمودند: خوابي كه ديده اي خير باشد؛ به خواست خدا دخترم فاطمه(س) پسري به دنيا مي آورد، آن گاه در دامان تو قرار مي گيرد؛ سپس فاطمه(س) حسين(ع) را به دنيا آورد، و او در دامان من قرار گرفت و دايه اش شدم".(۵)
در مقام پذيرش اين موضوع و در تعارض بين اين روايات اين گونه مي توان جمع نمود كه امام حسين(ع) ابتدا دو يا سه يا حتي چهل روز از انگشت پيامبر شير خورده است و سپس بقيه ي مدت را در دامان ام الفضل گذرانيده، او پرورش و تربيت امام حسين(ع) را عهده دار بوده است؛ اين امر در واقع يكي از معجزات پيامبر اسلام محسوب مي شود و نشان گر توجه ويژه آن حضرت به امام حسين(ع) است.
اما زندگي عادي ائمه عليهم السلام با وجود برخي اتفاقات اعجاز گونه در زندگي ايشان منافاتي ندارد چرا كه حالت عادي و معمولي در زندگي ايشان در مورد كليت حيات ايشان است و اين به معني نفي وجود برخي اتفاقات اعجاز گونه نمي باشد همانطور كه در زندگي پيامبران و يا برخي از اولياي الهي نيز قابل مشاهده است ؛ در واقع همان گونه كه بايد اين بزرگان در ساحت بشري مشابهت بسياري با ديگران داشته باشند، بايد امتيازات و تفاوت هاي خاصي هم در زندگيشان مشاهده گردد كه نشانه برگزيده بودن ايشان گردد.
📚پي نوشت ها:
۱. شيخ كليني، اصول كافي، مترجم سيد جواد مصطفوي، تهران، كتاب فروشي علمية اسلاميه، ج ۲، ص ۳۶۴.
۲. شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، تهران، كتابفروشي علميه اسلاميه، ص ۲۰۶.
۳. شيخ كليني، اصول كافي، پيشين، ج ۲، ص ۳۶۶.
۴. شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، پيشين.
۵. حاكم نيشابوري، مستدرك الصحيحين، بيروت، دارالمعرفه ۱۴۰۶هـ. ق، كتاب معرفه الصحابه، ص ۱۳۶.
🔰 @p_eteghadi 🔰
در آیات قرآن شرط قبولی اعمال چیست؟
آیات 15و 16 سوره مبارکه هود ، محل جمع دو آیه ای است که مورد سوال است:
»مَن كاَنَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتها نُوَفِّ إِلَيهْمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ*أُولئِكَ الَّذينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ »(هود/15و16)
كسانى كه زندگى دنيا و زيور آن را بخواهند [جزاى] كارهايشان را در آنجا(دنیا) به طور كامل به آنان مى دهيم و به آنان در آنجا كم داده نخواهد شد*اينان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده اند به هدر رفته و آنچه انجام مى داده اند باطل گرديده است.
👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
در آیات قرآن شرط قبولی اعمال چیست؟ آیات 15و 16 سوره مبارکه هود ، محل جمع دو آیه ای است که مورد سوال
در تفسیر نمونه ذیل این آیات شریفه آمده :
"اين آيه بيان يك سنت هميشگى الهى است كه اعمال مثبت و مؤثر نتايج ، آن از ميان نمى رود، با اين تفاوت كه اگر هدف اصلى رسيدن به زندگى مادى اين جهان باشد ثمره آن چيزى جز آن نخواهد بود، و اما اگر هدف خدا و جلب رضاى او باشد هم در اين جهان تاثير خواهد بخشيد و هم نتايج پر بارى براى جهان ديگر خواهد داشت ".(1)
ودر تفسیر مجمع البیان به مصادیق بیشتری از این افراد در روایات وارده اشاره نموده است :
"در اين مورد كه منظور از اين مردم چه كسانى هستند، ديدگاهها متفاوت است:
1 - به باور گروهى از جمله «ضحّاك» «قتاده» و «ابن عباس» منظور شرك گرايانى هستند كه به روز رستاخيز ايمان ندارند، امّا در زندگى خود به كارهاى شايسته اى چون صله رحم، دستگيرى از محرومان، خوددارى از ستم، يارى رسانى به ستمديدگان، ساختن پل و ديگر كارهاى خرد پسند و خدا پسندانه همت مى گمارند كه خدا پاداش عملكرد خوب آنان را در همين سرا به صورت گسترش دادن در رزق و روزى، ارزانى داشتن نعمتهاى گوناگون و سلامت بدن، و دور ساختن رنج و گرفتارى از آنها، به آنان ارزانى مىدارد!
2 - امّا به باور گروهى ديگر منظور شرك گرايانى هستند كه در حال كفر و شرك و پيش از آنكه به پاداش كارهاى شايسته خود برسند از دنيا مىروند و خداى عادل در روز رستاخيز به اندازه كارهاى شايسته آنان از عذابشان مى كاهد، امَّا ديگر بهره و پاداشى نخواهند داشت".(2)
و اما شرط قبولی اعمال:
خداوند در قرآن کریم می فرماید :...إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ(3)
...خدا فقط از تقواپيشگان مى پذيرد
کما اینکه استاد جوادی آملی میفرمایند:"متقي در مقام عمل يعني كسي كه عملش لله(برای خدا) است براي ريا و سمعه (4)نيست "(5)
هر کاری که ما انجام میدهیم اگر بخواهیم مورد قبول الهی واقع شود باید دارای حسن فعلی و حسن فاعلی باشد یعنی هم ظاهر کار و نفس کار ،کار خوب و صحیحی باشد و هم نیت عمل کننده ، باید صحیح و لله باشد . در مثالهای شما اگر فرض را بر حسن فعلی بگذاریم، آن اعمال فاقد حسن فاعلی اند زیرا عمل کننده آنها ، خدا را قبول ندارد و کافر و آتئیست است . او نمی تواند متوقع باشد که در جهان آخرت پاداشی به او تعلق گیرد زیرا او،کار را برای کس دیگر یا چیزدیگری انجام داده ،پاداشش را هم تمام و کمال دریافت میکند .
من نمی توانم برای خودم یا برای یک مستمند درمانده با بهترین و بشر دوستانه ترین نیتها خانه ای بسازم و بیایم و پولش را از شما بگیرم.
یک آتئیست یا یک کافر نمیتواند برای غیر خدا- حالا هر چه که میخواهد باشد - کار کند و پاداشش را از خداوند مطالبه نماید . اما بله در حق او ظلم نخواهد شد و پاداش کارهایش را دریافت خواهد کرد .
📚منابع:
(1)- تفسیر نمونه،ذیل آیه 15و 16 سوره مبارکه هود
(2)- تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه 15 و 16 سوره مبارکه هود
(3)- مائده/27
(4)- ریا:انجام عمل خیر برایاینکه مردم ببینند و فرد عامل را تحسین کنند.
سمعه:انجام عملخیربرایاینکه مردم بشنوند و فرد عامل را تحسین کنند.
(5)- سایت اسراء ،تفسیر سوره مبارکه مائده، جلسه 50
🔰 @p_eteghadi 🔰
در آیات قرآن کریم ، مواردی مطرح شده است که ناظر به حفظ حریم شخصی و خصوصی مردم است نظیر:
استیناس و استیذان :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نور/27)
اي كساني كه ايمان آورده ايد در خانه هائي غير از خانه خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن خانه سلام كنيد، اين براي شما بهتر است، شايد متذكر شويد.
فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ(نور/28)
و اگر كسي در آن نيافتيد داخل آن نشويد تا به شما اجازه داده شود، و اگر گفته شود بازگرديد، بازگرديد، كه براي شما پاكيزه تر است و خداوند به آنچه انجام ميدهيد آگاه است.
عدم تجسس :
...وَلَا تَجَسَّسُوا ...(حجرات/12)
و هرگز (در كار ديگران) تجسس نكنيد
در تفسیر المیزان در خصوص تجسس که از اصلی ترین مظاهر شکستن حریم خصوصی افراد است چنین آمده :
"كلمه (تجسس ) - با جيم - به معناى پى گيرى و تفحص از امـور مردم است، امورى كه مردم عنايت دارند پنهان بماند و تو آنها را پى گيرى كنى تا خـبـردار شوى. كلمه (تحسس ) - با حاء بى نقطه - نيز همين معنا را مى دهد، با اين تـفاوت كه تجسس - با جيم - در شر استعمال مى شود، و تحسس - با حاء - در خير بـه كـار مـى رود، و بـه هـمـيـن جـهـت بـعـضـى گـفـتـه انـد: مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كـه : دنـبـال عـيـوب مـسلمانان را نگيريد، و در اين مقام بر نياييد كه امورى را كه صاحبانش مى خواهند پوشيده بماند تو آنها را فاش سازى."(1)
تمامی این آیات نشان از حفظ و رعایت حریم خصوصی در اسلام دارند .
در روایات نیز مساله حفظ حریم خصوصی بشدت مشهود است .
در روایتی از امام صادق (علیه السلام)آمده است : اگر كسي لغزشها و گناهاني راكه از مومنين با دو چشم خود ديده و يا با دو گوش خود شنيده باشد و براي ديگران بازگو كند او از مصاريق اين آيه شريفه است كه مي فرمايد :آنان كه نقل و پخش كردن كار بد در ميان مومنان را دوست دارند ،در آخرت برايشان عذابي دردناك وجود دارد .( 2)
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است : در باره لغزشهاي مومنين تجسس نكنيد ،چون كه هر كس لغزشهاي برادران مومن خود را پي جويي كند ،خداوند نيز لغزشهاي خود او را پي جويي خواهد كرد و او را بي آبرو و رسوا خواهد كرد هرچند كه در درون خانه اش باشد .(3)
حضرت امیر علیه السلام در نامه معروف خود به مالك به عنوان حاكم مصر چنين مي نويسد : كم ارج ترين افراد نزد تو بايد كساني باشند كه نسبت به كشف و پخش عيوب و اسرار مردم حريص تر و بي باك ترند براي اينكه نوعا مردم داراي عيوبي هستند كه حاكم براي پنهان داشتن آنها از همه سزاوارتر است .پس هرگز در صدد كشف كردن آن لغزشهايي كه پنهان از تو (پنهان از حكومت )صورت گرفته بر نيا . چون تو به عنوان حاكم مسلمين فقط مسئول پاكسازي جامعه از آلودگي هاي آشكار و ظاهري هستي ،درباره لغزشهاي پنهان مردم خداوند خود داوري خواهد كرد .
بنابراين تا آنجا كه مي تواني اسرار مردم را پنهان نگه دار تا خداوند نيز اسرار تو را از مردم پنهان نگه دارد.(4 )
مجموعه آيات و رواياتي كه در اين زمينه وجود دارد به خوبي بيانگر آن است كه از ديدگاه اسلام هرگز نبايد حقوق افراد مسلمان با استراق سمع ،تفتيش و تجسس و افشاگري مورد تعرض قرار گيرد .(5)
📚منابع:
(1)- المیزان ، ذیل آیه 12 حجرات
(2)-کلینی، اصول كافي، ج 2 ،ص357 ،كتاب الايمان و الكفر ،باب الغيبه والتهمه ،حديث 2
(3)-همان،ج5،ص 355 ،كتاب ايمان و كفر ،باب من طلب ثمرات المومنين
(4)- نهج البلاغه نامه 53
(5)- منبع
🔰 @p_eteghadi 🔰