#نهج_البلاغه
✍فَکَفَى واعِظاً بِمَوْتَى عَايَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَيْرَ رَاکِبِينَ، وَ أُنْزِلُوا فِيهَا غَيْرَ نَازِلِينَ فَکَأَنَّهُمْ لَمْ يَکُونُوا لِلدُّنْيَا عُمَّاراًوَ کَأَنَّ الاْخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً
بهترين واعظ و اندرزدهنده براى شما مردگانى هستند که با چشم خود آنها را مى بينيد که آنها را به سوى قبرهايشان مى برند بى آنکه اختيارى از خود داشته باشند و در ميان قبر مى گذارند بى آن که بخواهند(چنان از دنيا بيگانه مى شوند که) گويى هرگز به عمران آن نپرداخته اند و (چنان به آخرت مى پيوندند که گويى هميشه وطنشان بوده است!
📚خطبه 188
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔆 #پندانه
✍ سنگینترین وزنه
🔹از عالمی پرسیدند:
بالاترین وزنه چند کیلوست که یه نفر بزنه و بهش بگن پهلوان؟
🔸عالم در جواب گفت:
بالاترین وزنه یه پتوی نیم کیلویی است که یه نفر بتواند هنگام نماز صبح از روی خود بلند کند.
🔹هرکس بتونه اون وزنه رو بلند کنه باید بهش گفت: پهلوان.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
✍امام صادق (ص): نماز شب، انسان را خوش سیما، خوش اخلاق و خوش بو میکند و روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید و غم و اندوه را از بین مى برد و چشم را نورانى میکند.
📚ثواب الأعمال ص ۴۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا پیامبر اسلام به یهودیان بنی قریظه فحاشی کرده است !!!!!
🤔#پرسش :
❓آیا میدانستید پیامبر اسلام جواب فحش را با فحش میداد؟!
برخلاف دروغهای آخوندها، در کتاب «تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۱۰۸۲» میخوانیم که در جریان غزوه بنی قریظه، وقتی یهودیان به محمد فحش میدهند واکنش پیامبر اسلام چیزی نیست جز:
۱- فحاشی متقابل (یهودیان را بوزینه خطاب میکند!)
۲- تهدید یهودیان به عذابی خوارکننده (خودش و سپاهش را عذابی توصیف میکند که قرار است بر سر یهودیان خراب شود!)
۳- کشتن تمام مردان بالغ یهود بنی قریظه (در حالی که خون مسلمانی را نریخته بودند!)
۴- به بردگی گرفتن زنان و کودکان بنی قریظه (در حالی که اصلا در جنگ شرکت نکرده بودند!)
از چنین پیامبری انتظار چه اخلاقیاتی را دارید؟!
🖋پینوشت ۱: این نقل تاریخ طبری در کتب معتبر شیعیان نیز آمده است. به عنوان نمونه:
زندگانی چهارده معصوم ٫ تألیف فضل بن حسن طبرسی ٫ صفحات ۱۳۶ ٫ ۱۳۵ ❗️❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌نقلی که معاند به آن استناد کرده است , در تاریخ طبری آمده است که می گوید :
" پرچم خويش را با على بن- ابى طالب سوى بنى قريظه فرستاد و مردم روان شدند و چون على نزديك قلعههاى يهود رسيد شنيد كه درباره پيمبر سخن زشت مىگفتند و بازگشت و پيمبر را در راه ديد و گفت: «اى پيمبر، به اين مردم نابكار نزديك مشو.» پيمبر گفت: «چرا؟ شايد شنيدهاى كه به من ناسزا گفتهاند؟»
گفت: «آرى.» گفت: «اگر مرا ببينند چيزى نمىگويند؟» و چون پيمبر خدا صلى الله عليه و سلم به قلعهها نزديك شد گفت: «اى همسنگان بوزينه، خدا خوارتان كرد و عذاب خويش بر شما فرود آورد.» گفتند: «اى ابو القاسم، تو كه ناسزا گوى نبودى». "
📚تاريخطبري , ترجمه پاینده ج ٣ ص ١٠٨٢
👌شبیه این نقل در منابع شیعی نیز آمده است , چنان که علامه مجلسی به نقل از کتاب اعلام الوری , مرحوم طبرسی , نقل می کند :
" تا آنكه حضرت نزديك شد و بر درازگوشى سوار شده بود، پس امير المؤمنين عليه السّلام به استقبال آن حضرت شتافت و گفت: پدر و مادرم فداى تو باد يا رسول اللّه نزديك قلعه ميا؛ حضرت دانست كه براى اين مىگويد كه مبادا حرف سخيفى از ايشان به سمع شريف آن حضرت برسد؛ پس حضرت فرمود: يا على! چون مرا ببينند خدا ايشان را ذليل مىگرداند و آنچه مىگويند نخواهند گفت، و چنانكه حق تعالى تو را بر كشتن عمرو متمكن ساخت، بر كشتن ايشان نيز متمكن خواهد ساخت و بشارت باد تو را به يارى خدا، و حق تعالى مرا به رعب نصرت داده است كه ترس من يك ماه راه در دل دشمن اثر مىكند.
❕و چون حضرت به نزديك قلعه ايشان رسيد فرمود: اى برادران ميمون و خوك! و اى عبادت كنندگان طاغوت! آيا مرا دشنام مىدهيد؟ ما به ساحت هر گروهى كه نازل شويم براى انتقام بد روزى است روز ايشان. پس كعب از قلعه مشرف شد و گفت: و اللّه اى ابو القاسم تو هرگز جهول و دشنام دهنده نبودى.
❕حضرت صادق عليه السّلام گفت: چون حضرت اين سخن را شنيد از غايت حيا عصا از دستش و ردا از دوشش افتاد و چند قدم به عقب برگشت "
📚حياة القلوب، ج ٤ ص: ١٠٦١ _ اعلام الوری ج ١ ص ١٩٥
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌ما از این نقل دو پاسخ می دهیم :
1⃣معاند مدعی شده است که پیامبر اسلام جواب فحاشی یهودیان بنی قریظه را با فحاشی داده است , در حالی که پیامبر گرامی فحاشی نکرده است , بلکه در پاسخ بدگویی یهودیان بنی قریظه فرمودند : " یا اخوه القرده " " برادران بوزینگان ( میمون ها )" یا مطابق نقلهای دیگر فرمود : " ای برادران میمون ها و بوزینگان " ( عیون الاثر ج ٢ ص ٦٩ )
❗️کلام پیامبر گرامی اشاره است به بزرگان یهودیان, که وقتی نافرمانی و عصیان خداوند را در ممنوعیت صید در روز شنبه کردند , خداوند آنان را مسخ کرد و تبدیل به میمون و خوک کرد , چنان که فرمود :
" بطور قطع حال كسانى را از شما كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند دانستيد، ما به آنها گفتيم بصورت بوزينههاى طرد شدهاى در آئيد - ما اين جريان را مجازات و درس عبرتى براى مردم آن زمان و كسانى كه بعد از آنان آمدند، و هم پند و اندرزى براى پرهيزكاران قرار داديم. " " وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ _ فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ " ( بقره ٦٥ _ ٦٦ )
❕البته در آيات مورد بحث تنها سخن از" قرده" (ميمونها) به ميان آمده است و از خنازير (خوكها) سخنى نيست، ولى در آيه 60 سوره مائده گفتگو از جمعيتى به ميان آمده است كه به هنگام مسخ به هر دو صورت فوق (بعضى قرده و بعضى خنازير) تغيير چهره دادند، كه به گفته بعضى از مفسران مانند ابن عباس، آن آيه نيز در باره همين اصحاب سبت است كه پير مردان سرجنبانان شكمپرست و شهوتپرستشان به خوك و جوانان مقلد چشم و گوش بسته كه اكثريت را تشكيل مىدادند به ميمون تغيير چهره دادند.
📚تفسير نمونه، ج 6، ص: 426
👌و چون یهودیان بنی قریظه نهایت پیوند را با آن متمردین داشتند و نافرمانی های آنان را تایید کرده و ادامه می دادند , و متمردین روز شنبه نیز از برادران و قوم و عشیره بنی قریظه بودند , پیامبر گرامی خطاب به آنان از تعبیر " برادران بوزینگان و خوک ها " استفاده می کند , یعنی برادران کسانی که گرفتار عذاب الهی شدند , یعنی مسخ شده و تبدیل به میمون و خوک شدند , بنابراین فحاشی در کار نبوده است , بلکه پیامبر خبر داده است از آنچه در واقع مصداق و حقیقت داشته است و شرح حال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین صید شنبه بوده است .
❕یهودیان به ناحق مدعی شدند که پیامبر اسلام به آنان فحاشی کرده است , در حالی که روشن شد فحاشی صورت نگرفته بود , فقط خبر دادن از احوال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین بوده است , و این که نقلی از امام صادق ع می گوید که پیامبر پس از سخن و اعتراض یهودیان , حیا کرد و عصا از دستش و عبا از دوش مبارکش افتاد , از این جهت است که پیامبر گرامی ص بسیار اهل شرم و حیا بودند به گونه ای که حتی در مسائلی هم که گفتن آن حق و صحیح بوده , شرم می کردند , چنان که قرآن شرم و حیای پیامبر اسلام در بیان مسائلی که حق و راست بوده است را چنین به تصویر می کشد :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در بيوت پيامبر داخل نشويد مگر به شما اجازه براى صرف غذا داده شود (مشروط بر اينكه قبل از موعد نيائيد و) در انتظار وقت غذا ننشينيد، اما هنگامى كه دعوت شديد داخل شويد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشينيد،👈 اين عمل پيامبر را ناراحت مىكرد ولى او از شما شرم مىكند، اما خداوند از (بيان) حق شرم ندارد 👉 " ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَق " ( احزاب ٥٣ )
❕در جریان مورد بحث نیز پیامبر گرامی وقتی دیدند که یهودیان سخن حق و خبر دادن پیامبر از احوال نسبی و ارتباطی بنی قریظه با متمردین صید شنبه را حمل بر فحش و جهالت کردند , شرم و حیا کرد , اگر چه پیامبر سخن خلاف حقی نگفته بود , و آن شرم و حیا هم به خاطر شدت حجب ایشان بود که حتی در مصادیق راست و صحیح هم شرم و حیا داشتند .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
2⃣اگر مطابق با ادعای معاند پیش رویم و بگوییم تعبیر " برادران خوک و میمون " فحاشی به یهودیان بوده است , باز هم مطابق همین ادعای معاند پاسخ می گوییم :
❕عایشه به یهودیان بدگویی می کرد و از آنان با تعبیر : " برادران میمون و خوک " یاد می کرد که با نهی پیامبر اسلام مواجه می شد .
👌در نقلی امام باقر ع فرمود :
" مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (ص) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللَّه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم» (يعنى مرگ بر شما ) رسول خدا در پاسخ فرمود: «عليكم» (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (ص) نيز مانند رفيقش به او پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (ص) همان طور كه به دو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت، پس عايشه خشمگين شد و گفت:
" «سام» و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها "
👌 پس رسول خدا (ص) به عايشه فرمود:
" اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته است "
" فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّامُ وَ الْغَضَبُ وَ اللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ الْقِرَدَةِ وَ الْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَائِشَةُ إِنَّ الْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلًا لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلَّا شَانَه "
📚الکافی ج ٢ ص ٦٤٨
❕این روایت را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند :
" عن عائشة أن اليهود دخلوا على رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فقالوا : السام عليك ، فقال : وعليكم ، فقالت عائشة : عليكم السام وغضب الله ولعنته ، يا أخوة القردة و الخنازير . فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : " يا عائشة عليك بالحلم و إياك والجهل "
📚مسند ابن راهویه ج ٣ ص ٩٦٩ _ الاستذکار , ابن عبد البر , ج ٨ ص ٤٦٧
👌بنابراین عایشه اهل بدگویی به یهود بود که با نهی پیامبر مواجه می شد , علمای اهلسنت برای آنکه دامان عایشه را از این بدگویی پاک کنند , در نقلهای جعلی خود مدعی شدند که پیامبر هم در جریان غزوه بنی قریظه , خطاب به یهودیان از تعبیر " برادران میمون و خوک " استفاده کرده است , بنابراین اشکالی بر عایشه نیست , بلکه پیامبر نیز مطابق سخن عایشه , سخن می گفته است , لذا در نقلهای آنان آمد که پیامبر از تعبیر " برادران میمون و خوک " در جریان غزوه بنی قریظه استفاده کرده است :
📚عيون الأثر ج 2 ص 69 _ سبل الهدى و الرشاد ج 5 ص 12 و تاريخ الخميس ج 1 ص 494 و تاريخ الأمم و الملوك ج 2 ص 245 و السيرة الحلبية ج 2 ص 333 _ تاريخ الإسلام للذهبي (المغازي) ص 255 و 256 و السيرة النبوية لابن كثير ج 3 ص 226 و 228 و المصنف للصنعاني ج 5 ص 370 و راجع: دلائل النبوة لأبي نعيم ص 438 ( در گذشته بر اساس گفته های بزرگان اهلسنت , ثابت کرده ایم که علمای اهلسنت اهل کذب و دروغگویی به پیامبر بودند و جز موارد انگشت شماری , سایر نقلهای آنان از پیامبر جعلی و دروغین است : )
❕در حالی که در نقلهای شیعه و حتی اهلسنت ( که به آن اشاره کردیم ) , آمد که پیامبر از این بدگویی نهی کرده بود .
👌 بنابراین نقل بدگویی پیامبر اسلام در جریان غزوه بنی قریظه , بر خلاف نقل شیعه و حتی اهلسنت است که می گوید پیامبر از چنین بدگویی نهی کرده بود , لذا نقل بدگویی کردن پیامبر قابل پذیرش نمی باشد , چنان که مرحوم علامه سید جعفر عاملی می گوید :
" بسیار محل شک و تردید ما است که پیامبر اسلام با یهودیان به زبان فحش و ناسزا , سخن گفته باشد , به گونه ای که موجبات اعتراض آنان را فراهم کرده باشد " " إننا نرتاب كثيرا في دعوى أن يكون رسول اللّه «صلّى اللّه عليه و آله» قد كلمهم بكلام فاحش، برر اعتراضهم عليه "
📚الصحیح من سیره النبی الاعظم ج ١٢ ص ١٨
❕آنچه هم که در روایات شیعه نقل شده است که پیامبر اسلام تعبیر مذکور در قبال یهودیان بنی قریظه را استفاده کرده است , از روی تقیه و موافق با اعتقاد و نقلهای اهلسنت بیان شده است , بنابراین نمی تواند مستندی برای اشکال تراشی قرار گیرد ,
🔰 @p_eteghadi 🔰
وادی حق الناس:
بی نهایت در بی نهایت. ابتدا و انتهایش معلوم نبود.
خیلی خیلی غم انگیز؛ و دلشوره آور.
لرزید و به گریه افتاد. در میان گریه اش دستمالی از جیب درآورده و صورتش را پوشاند. وقتی اشک هایش را مهار کرد، با صدایی گرفته گفت:
- آن جا، نه مثل بیابان بود، نه مثل دشت. نه شبیه کوهسار بود، نه شبیه ساحل. هر وقت منظره اش را به یاد می آورم مغزم باد می کند.
- نه روز بود، نه شب. نه سایه بود، نه آفتاب. نه سرما بود، نه گرما. آن وادی با هر مکان شناخته شده ای در زمین، فرق داشت. شکلش، جنسش، رنگش. همه چیزش.
- (نویسنده) : ببخشید سطح وادی از چه پوشیده شده بود؟
- از چیزی که هرگز ندیده بودم. از ماده سیاهی که نفهمیدم مایع است یا جامد.
(نویسنده) : در وادی حق الناس، پستی و بلندی وجود نداشت؟
- در ابتدا، صاف به نظر می رسید، کاملا یکدست بغضش را بلعید تا ادامه دهد:
- در وادی حق الناس، از زمان، به معنایی که در ذهن شماست، اثری نبود. در عین حال، و ظاهرا در تناقض با این حرف، باید نکته ای را عرض کنم: من معتقدم که صد و سی و پنج هزار سال در آنجا به سر بردم.
- درست شنیدم؟! صد و سی و پنج هزار سال؟!
- صد و سی و پنج هزار سال. این عدد، مثل باوری خلل ناپذیر در ذهنم ثبت شده. قبول دارم: با عقل و معیارهای دنیوی قابل درک نیست. بنابراین حق دارید که تعجب کنید.
- (نویسنده) : معلوم است که تعجب می کنم. ما میدانیم که در اتاق عمل، علائم حیاتی تان به مدت پنجاه ثانیه قطع شده. ضمنا میدانیم که بیست و هشت ساعت، فقط بیست و هشت ساعت در کما بوده اید. پس چه طور ممکن است که صد و سی و پنج هزار سال در آن وادی...
📚 کتاب آن سوی مرگ
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴نظر شیطان راجع به انسانها!
💥از وهب نقل شده که روزی شیطان برای حضرت یحیی(علیه السلام)آشکار شد و گفت: میخواهم تو را نصیحت کنم.
🌷یحیی علیه السلام گفت: من به نصیحت تو تمایل ندارم ، ولی از وضع و طبقات مردم مرا اطلاعی بده.
🔥 شیطان گفت بنی آدم از نظر ما به سه دسته تقسیم میشوند :
♨️ عده ای مانند شما معصومند ، چون از آنها مایوسیم از دستشان راحتیم میدانیم نیرنگ و حیله های ما در آنها تاثیر نمی کند.
♨️ دسته ای هم برعکس، در پیش ما شبیه توپی هستند که دردست بچه های شما است، به هر طرف بخواهیم آنها را می بریم و کاملا در اختیار ما هستند.
♨️اما!
طایفه سوم رنج و ناراحتی برای ما از هر دو دسته قبل بیشتر دارند.
💠 یکی از ایشان را در نظر می گیریم تلاش زیادی می کنیم تا او را فریب دهیم ، همین که فریب خورد و قدمی به میل ما برداشت یک مرتبه متذکر میشود و از کرده خود پشیمان میگردد.
🔆 روی به توبه و استغفار می آوردو هرچه رنج برای او کشیده ایم از بین می برد!
✍ باز برای مرتبه دوم در صدد اغواء و گمراهیش بر میآییم این بار نیز پس از موفقیت که به گناه او را میکشیم فورا متوجه شده توبه میکند!!
✨ نه از او مایوسیم و نه می توانیم مراد خود را از چنین شخصی بگیریم و پیوسته برای این دسته در رنجیم.
📚خزائن نراقی صفحه ۳۶۸ ، پند تاریخ جلد ۴ صفحه ۲۳۰
🔰 @p_eteghadi 🔰