🔰 پاسخ
🔹 این برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست.
🔸 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاینرو امیرالمؤمنین علیهالسلام وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمودند: «هماکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.»
🔹 همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايند: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آنها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آنها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتادهاند به حال خود واگذار.»
🔸 از این رو با توجه ساير فرمودههای ايشان معلوم میشود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانهجويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد.
🔹 امام در اينجا در مقام جدل هستند تا دشمن را بر اساس مبانی خود الزام کنند. ايشان بر اساس امور مورد قبول طرف مقابل سخن می گويند، نه بر پایه آنچه خود قبول دارند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/213325
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #عید_آسمانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ نبوت و امامت
🔹 مقام امامت امیرالمومنین، دنباله رو مقام نبوت پیامبرصلی الله علیه و آله بوده و در تمامی وظایف بجز دریافت وحی، با نبوت مشترک است.
🔸 در حجة الوداع وقتی رسول اکرم صلی الله علیه وآله و مسلمانان در مسیر برگشت بودند، خداوند به ایشان آیه مبارکه "ابلاغ" را وحی فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[مائده/۶۷] ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکردهای،»
این آیه که در روز غدیر نازل شد، پیامبر را مامور به امری کرد که اگر آن را به مسلمانان ابلاغ نمیکرد، انگار رسالت و پیامبری خود را انجام نداده بود.
🔹 با مراجعه به احادیث پی می بریم که بنابر نقل شیعه و اهل تسنن این مسئله مهم، امر معرفی امیرالمومنین علیه السلام به عنوان امام و جانشین پیامبر بوده است. این امر امامت است که خداوند آن را هم تراز با رسالت قرار داده است.
🔸 این همسویی و هم ترازی نبوت و امامت در بعضی جهات در احادیث نیز به چشم می خورد، به عنوان مثال در مورد مستحب بودن روزهی روز عید مبعث، اهل سنت چنین نقل می کنند: «هرکسی روز بیست و هفت رجب را روزه بگیرد، ثواب شصت ماه بر او نوشته می شود و آن اولین روزی بود که جبرئیل به خاطر رسالت بر پیامبر نازل شد.»
🔹 همچنین در روزه عید غدیر نیز همین مقدار از ثواب را ذکر می کنند: «کسی که روز هجدهم ذی حجه را روزه بگیرد ثواب روزه شصت ماه برای وی نوشته میشود، این روز، غدیر خم است.»
✅ این همتراز بودن در ثواب روزه؛ یعنی یک سان بودن ثواب روزه عید مبعث با ثواب روزه عید غدیر، نشانه این نکته است که هر دو امر نبوت و امامت به یک اندازه در نزد خدا اهمیت دارند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/212939
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #عید_آسمانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: چرا خداوند کاری نمیکند که هیچ بچه معلولی به دنیا نیاید؟
✍️پاسخ: درست است که خداوند علت همه چیز است و به اراده او همه چیز خلق شده و سامان پذیرفته است اما خدا عالم هستی را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار کرده است. هیچ پدیدهای بدون علت به وجود نمیآید، هر آنچه در عالم هستی محقق میشود ناشی از علت و سبب خاصی است. آتش علت سوزاندن است، در صورت وجود شرایط، همان آتشی که منافع بسیار دارد خانهای را نیز میسوزاند.
🔸پیدایش انسان سالم نیز معلول اموری است، همچون شرایط بارداری از ابتدا تا انتها، مسائل ژنتیک، کیفیت تغذیه مادر، شرایط روحی و حرکات فیزیکی مادر در هنگام بارداری. هر یک از امور فوق در پیدایش نوزاد سالم و بر عکس آن کودکی ناقص و داری مشکل مؤثر است. بینایی یا نابینایی یک فرد لازمه حتمی مجموعه عواملی است که در به وجود آمدن وی مؤثر بودهاند. بنابراین، اینکه همه آنچه را در جهان هستی رخ میدهد به خداوند استناد میدهیم، از جمله تولد نوزاد را بدین جهت است که خداوند جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و مسببات استوار کرده، به علّت، وجود و قدرت تأثیرگذاری داده است.
🔹شاید بپرسید که چرا خدا عالم را اینگونه خلق کرده است جواب این است که اراده حکیمانۀ خداوند که تحقق هر پدیدهای را معلول علت خاصی قرار داده، موجب قوام زندگی موجودات و از جمله انسان است. اگر اصل علّیت بر جهان هستی حکمفرما نبود، هیچ کاری نمیتوانستیم انجام دهیم و هیچ تصمیمی برای انجام کاری نمیتوانستیم بگیریم. در آن صورت، پدید آمدن هر چیزی از هر امر نامربوطی ممکن و محتمل بود. به تعبیر معروف، اگر قانون علیت نبود، سنگ روی سنگ نمیایستاد.
🔸لازمه نظام علت و معلولی حاکم بر جهان هستی، تحقق پدیدهها به دنبال علت آن هاست. یعنی همان گونه که بر اساس نظام علت و معلولی، استفاده بیمار عفونی از آنتیبیوتیک موجب سلامت یافتن و بهبود بیمار است، استفاده از این دارو در هنگام بارداری روی جنین اثر میگذارد و موجب اخلال در آن و ناقص الخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه که قانون جاذبه زمین موجب آسایش انسانها و ساختن بناهای بلند و زندگی و حرکت روی کره زمین است، قانون جاذبه باعث میشود که اگر کسی از ارتفاع بپرد، با زمین برخورد کند و بمیرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 انسان در دنیا به ده درصد خواستههای خود میرسد!
✍ آیتالله بهجت (ره):
انسان در دنیا [نهایتا] به ده درصد خواستههای خود میرسد. کمتر کسی پیدا میشود که زندگی بر وفق مراد او باشد.
هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را اینگونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواریها و بدیهای همسر و همسایه و… کمتر ناراحت میشود؛ زیرا از دنیا، بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت!
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 قیام علیه عبادت بیمحتوا
🔸امام حسین(ع) در یومالترویه (یکروز قبل از عرفه) با ترک مراسم حج، سفر به سوی کربلا را آغاز نمود. در واقع ایشان در یوم الترویه، علیه عبادت بیمحتوا قیام کرد. عبادتی که در آن جهاد، ولایت و نجات بشریت نیست.
ایشان راه خود را از مردمی که بدون توجه به امامشان همچنان مشغول عبادت بودند، جدا کرد.
🔸برخی افراد هنگامیکه برنامه عبادی و معنوی، از خدا دریافت میکنند، به صورتی لجبازانهای آن برنامه را ادامه میدهند تا جایی که در مقابل سایر فرمانهای خدا میایستند. اولین کسی که این کار را کرد ابلیس بود.
او میخواست نحوه عبادتش را خودش تعیین کند! گفت: من همان نمازم را ادامه میدهم اما دیگر از من نخواه که به آدم سجده کنم!
🔸ما خودمان را به کارهای خوب و خیر عادت میدهیم. اما بعداً کار مهمتری مثل نجات خلق پیش میآید. اگر توجه نکنیم، همین عبادت، سنگ راهمان میشود.
آدم چقدر تأسف میخورد برای مردمی که حاضرند حج بگذارند؛ زمانی که امامشان در واقع حج را تعطیل کرده و به امر مهمتری پرداخته است؛ اما آنها همچنان دارند طواف میکنند و به منا و عرفات سفر میکنند!
🎤استاد پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌸 عرفه؛ روز آزادی از آتش
💠 رسول خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند:
🔸 خداوند در هیچ روزی به اندازۀ روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمیکند.
📚 سنن الکبری، ج 5، ص 192.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#دستورات_ماثور
🔴 #اذکار پیش از دعاهای روز #عرفه ....
▪️از مجموع روایت اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین خاصه #امام_صادق سلام الله علیه که در #مصباح_المتهجد و #اقبال_الاعمال و #مصباح_کفعمی آمده است پیش از شروع به دعای عرفه اذکار زیر گفته شود:
🔻۱. صد مرتبه: (اللَّهُ اَكْبَرُ)
🔻۲. صد مرتبه: (الْحَمْدُ للَّهِ)
🔻۳. صد مرتبه: (سُبْحانَ اللَّهِ)
🔻۴. صد مرتبه: (لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ)
🔻 ۵. صد مرتبه: سوره توحيد
🔻۶. صد مرتبه: آية الكرسي
🔻۷. صد مرتبه: صلوات بر محمّد و آل محمّد (صلی الله و علیه و آله)
🔻۸. صد مرتبه: سوره قدر
🔻 ۹. ده مرتبه: لااِلهَاِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيي وَيُميتُ، وَيُميتُ وَيُحْيي، وَهُوَ حَي لا يَموُتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلي كُلِّشَيءٍ قَديرٌ.
🔻 ۱۰. ده مرتبه: اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذي لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَي الْقَيُّومُ وَاَتوُبُ اِلَيْهِ
🔻۱۱. ده مرتبه: يا اَللَّهُ ،
ده مرتبه: يا رَحْمنُ ،
ده مرتبه: يا رَحيمُ ،
ده مرتبه: يا بَديعَ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ،
ده مرتبه: يا ذَاالْجَلالِ وَالْإِكْرامِ ،
ده مرتبه: يا حَي يا قَيُّومُ ،
ده مرتبه: يا حَنَّانُ يا مَنَّانُ ،
ده مرتبه: يا لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ ،امينَ .
سپس بگو:
اَللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ يا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَي مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ، يا مَنْ يَحوُلُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، يا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْاَعْلي وَبِالْاُفُقِ الْمُبينِ، يا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَي الْعَرْشِ اسْتَوي، يا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ، وَهُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ، اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّي عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و بخواه حاجت خود را4
خدايا از تو خواهم اي كسيكه او نزديكتر است به من از رگ گردن اي كه حائل شود ميان انسان و دلش اي كه او در ديدگاه اعلي است و در افق آشكاري است اي كه او بخشاينده است و بر عرش استيلا دارد اي كه نيست مانندش چيزي و او شنوا و بينا است از تو خواهم كه درود فرستي بر محمد و آل محمد
📚چنانچه گفته شد این اذکار از جمع روایی بین روایات #مصباح_المتهجد ص۶۸۷ و #اقبال_الاعمال ج۱ ص ۳۳۷ و #مصباح_کفعمی ص۶۶۱ ذکر شد .
#اعمال
#عرفه
🔰 @p_eteghadi 🔰
#دستورات_ماثور
🔴 نماز ی که قبل از دعای #عرفه خوانده می شود ...
🔻 ۱. دو رکعت نماز:
نماز روز عرفه در اماکن به جز «عرفات» دو رکعت بعد از نماز ظهر و عصر و پیش از دعا های عرفه در زیر آسمان خوانده می شود. و به گناهان و خطاهای خود اعتراف کند که امام صادق علیه السلام فرمود هرکس چنین کند پاداش کسانی که درسرزمین عرفاتند خواهد داشت و گناهانش آمرزیده گردد 1 شایسته است این نماز مقدمه ای برای ورود به محضر الهی با اخلاص و توجه به درگاهش در نیازمندی کامل باشد.
🔻 ۲. نماز دو رکعت و چهار رکعت بعد ازنماز عصر در مصباح کفعمی روایت شده است .دو رکعت نماز، در رکعت اول بعد از سوره حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کافرون را بخوان.بعد چهار رکعت (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بعد از حمد سوره توحید ۵۰ مرتبه بخوان و سپس تسبیحات زیر را که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است رابخوان.
سُبْحانَ الَّذي فِي السَّمآءِ عَرْشُهُ، سُبْحانَ الَّذي فِي الْاَرْضِ سَطْوَتُهُ ،سُبْحانَ الَّذي فِي الْبَحْرِ سَبيلُهُ، سُبْحانَ الَّذي فِي النَّارِ سُلْطانُهُ،سُبْحانَ الَّذي فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحانَ الَّذي فِي الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْهَوَاءِ أَمْرُهُ سُبْحانَ الَّذي رَفَعَ السَّمآءَ، سُبْحَانَ الَّذِي وَضَعَ الْأَرْضَ سُبْحانَ مَنْ َلا مَنْجا مِنْهُ اِلاَّ اِلَيْهِ.2
منزه است خدايي كه در آسمان است عرش او منزه است خدايي كه (مظهر) خشم اودر زمين (آشکار)است منزه است خدايي كه در دريا راه دارد منزه است خدايي كه در آتش دوزخ سلطنتش موجود است منزه است خدايي كه در بهشت رحمت او است منزه است خدايي كه در گورها قضا و فرمانش جاري است منزه است خدايي كه فرمان او در هوا و فضاست منزه است خدايي كه آسمان را بالا برد منزه است خدايي كه زمين را گسترد خدايي كه ملجا و پناهي از او نيست جز بسوي خودش
📚 زادالمعاد ص۲۵۸
مصباح کفعمی ۶۶۱
#اعمال
#عرفه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عظمت مسلم بن عقیل
▫️ فاصله بین مكه تا كوفه سیصد فرسخ بود و وجود مبارك ابی عبدالله، مسلم بن عقیل را به عنوان #نماینده_رسمی خود از مكه به كوفه فرستاد. در این مدّت كوتاهی كه مسلم در كوفه بود، عده زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند كه او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی عبدالله فراهم كند.
▫️ ببینید #عظمت_مسلم_بن_عقیل در چیست؟ مسلم بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان كار جاهلی؛ با فریب او را دستگیر كردند، همان كار جاهلی؛ وقتی به «دارالاماره» رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش كنید. عمر سعد رو برگرداند، دوباره تكرار كرد كه شما وصایای من را گوش كنید. دیدند مسلم بن عقیل اشك می ریزد، گفتند یك سلحشور جنگجو یا می كُشد یا كُشته می شود، اشك برای چیست؟ گفت اشك برای خودم نیست، شما به جای #مهمان_نوازی خیانت كردید، تمام این بدنم آسیب دیده است، لبان مطهرم آسیب دیده است، در برابر این نامردی های شما هیچ اشك نریختم، گریهام برای این است كه من در یك نامه رسمی برای مولایم حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب نوشتم كه این مردم بیعت كردند شما به طرف كوفه حركت كنید، اگر حسین بن علی به اعتماد نامه من به كوفه بیاید، با زن و بچه بیاید، گرفتار شما بشود، من چه كنم؟!
▫️ وصایای خود را ارائه كرد فرمود كه شما كه در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید، این سلاح های جنگی من مِلك من است، من مقداری كه در این شهر شما بودم برای تهیه زندگی ام قرض دارم سلاح های جنگی مرا بفروشید و قرضم را ادا كنید. پول فراوانی در اختیار مسلمبن عقیل بود! آن پول به عنوان #وجوه_شرعی، سهم امام در اختیار او بود كه به ابی عبدالله تسلیم كند، در آن مال تصرّف نكرد، فرمود من در مصارف شخصی ام مقروضم.
▫️ بنا شد سرِ مطهر ا و را از پیكر جدا كنند، خواستند پشتبام دارالاماره ببرند، دیدند اصلاً ترس در پیكر مطهر مسلم بن عقیل نیست، لبان او به ذكر حق گویا بود. وقتی بالای دارالاماره بردند، رو كرد به طرف مكّه، زیر شمشیرِ قاتل گفت: «السلام علیك یا ابا عبدالله یا حسین». آن قاتل جسارتی كرد، مسلم بن عقیل (سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتل می گوید: «أیها العبد» من دارم #آزادانه شهید می شوم، ولی تو برده مقام هستی، تو بنده ای و من آزاد هستم.
طولی نكشید كه سر به دست قاتل بود، پیكر مطهر بی سر مسلم را از پشت بام دارالاماره به كوچه پرت كردند. عده ای بدن مطهر مسلم و هانی را در همان كوچه ها گرداندند.
▫️ اگر مسلم بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی».
#سالروز_شهادت_حضرت_مسلم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی ماه محرم الحرام ـ شب سوم
تاریخ: 1385/11/02
🔰 @p_eteghadi 🔰