💠 اهمیت نهج البلاغه
🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در #نهج_البلاغه است. هیچ چاره ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند.
🔸 حتماً همان طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم #حفظ_انقلاب با نهج البلاغه است، هم علی شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است.
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد
تاریخ: 1396/05/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چه میشود که ما علاقه مند به دنیا میشویم و به آخرت توجه نمیکنیم؟!
#پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
⚡️ فشار قبر در دنیا
🎙 اسماعیل دولابی:
اگر دقت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است؛ مثل بد اخلاق که خود و دیگران را در فشار میگذارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
جوانی را در برزخ ديدم که می گفٺ نمی دانيد دراينجا چه خبر اسٺ
هنگامی که به برزخ بيائيدخواهيدفهميد
هرنَفَسی که به غيريادخداکشيده ايد
به ضررشماتمام شده اسٺ
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ.
✅ امام کاظم - علیه السلام - میفرماید: :مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونی یابد، بلایش نیز بیشتر شود. ( بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰ )
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺 سالروز ولادت فرخنده حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام بر همه شیعیان مبارک باد
آن درگهى که پایه اش از عرش برتر است
دولت سراى حضرت موسى بن جعفر است
آیینه جمال خداوند سرمدى
هم مظهر علوم و خصال پیمبر است
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺
🗓 #مناسبتها
💠 ۲۰ ذیحجه ولادت #امام_کاظم_علیه_السلام (۱۲۸ ق)
💢درباره تاریخ ولادت امام کاظم(ع) دو تاریخ "۲۰ ذی الحجه "و "هفتم صفر " ذکر شده است؛
براساس مستندات می توان بیان کرد، ایشان در ۲۰ ذیحجه متولد شده اند.
ایشان در اَبْواء، بين مكه و مدينه و محل دفن حضرت آمنه(س)، از مادری به نام حميده زاده شد.
▫️ ابوالحسن، ابوابراهيم و ابوعلی، كنيه های حضرت و كاظم و عبدصالح از القاب آن امام میباشند.
آن امام در زمان حكومت منصور، مهدی، هادی و هارون عباسی زندگی میكرده است.
▫️ در زمان حيات امام (ع) شرايطِ مبارزه ی منفی و قیام علمی و ارشاد مردم، آماده بود. به اين جهت، امام، فعاليت خود را در دو جبهه ی مبارزه ی منفی و عدم تسليم در برابر طاغوت و ديگری متنفر كردن مردم از دستگاه ظلم عباسی، مبارزه کرد.
ايشان نیز مانند پدر بزرگوارشان به تربيت شاگردان و رجالِ علم و فضيلت پرداخت.
🔻 آن امام همام نه تنها از نظر علمی، تمام دانشمندان و رجال عِلمی آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر فضايل اخلاقی و صفات برجسته نيز زبانزد خاص و عام بود به طوری كه تمام دانشمندانی كه با زندگی پرافتخار آن حضرت آشنايی دارند در برابر عظمت شخصيّت اخلاقی وی، سرتعظيم فرود آورده اند.
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام :
🔹هيچ انديشهای با انديشه او برابری نمیكرد و [با اين حال] چه بسا با يكی از خادمان سياه خود مشورت میكرد.
📚 مكارم الأخلاق ، ج ۲، ص ۹۹
🌐 گزیده سخنان امام کاظم علیه السلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
❇️ سادهزیستی امامعلی علیهالسّلام
🔹 وقتی مسافرت میریم، بعضی چیزها زیاد مهم نیستن؛ مثل کوچیک یا بزرگ بودن جای استراحتمون. چون اگه بخوایم همۀ مشکلات رو برطرف کنیم، از خوشیهای سفر بینصیب میمونیم.
🔸 اصلاً حاضر نیستیم به تغییر شرایط یک اردوگاه یا هتل فکر کنیم؛ چون در این صورت در تمام طول سفر، ما رنج و زحمت میکشیم و دیگران لذّتش رو میبرن.
✅ امامعلی علیهالسّلام فرمودن: انسان توی دنیا، مثل یه مسافره؛ همینکه یه لحظه میخواد استراحت کنه، بهش میگن وقت رفتنه.
🔹 یکی از دوستان امامعلی علیهالسّلام به ایشون گفت: یا امیرالمومنین! این همه پول در اختیار شماست، امّا در خونهای زندگی میکنی که جز یه حصیر، چیز دیگهای در اون نیست! حضرت فرمود: انسانِ عاقل برای خونه و مسافرخونهای که باید از اونجا کوچ کنه، وسیلهای تهیّه نمیکنه.
🔸 این سادهزیستی و نگاه زیبای امامعلی علیهالسّلام به دنیا باعث میشه که از طرف خدا، شایستگیِ جانشینی پیامبر صلّیاللهعلیهوآله رو پیدا کنه.
📝 لینک مطلب
https://btid.org/fa/news/213743
📎 #عیدآسمانی
📎 #عیدوحدت
📎 #غدیری_ام
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘شمیم ولایت؛ در آثار آیتاللهالعظمی جوادی آملی
🔹حقیقت ولایت، شاخصترین چهره دین است؛ بهطوریکه حتی نبوت و امامت را در درون خود میپروراند و نیز مهمترین منبعی است که همه کمالات و اساس همه خیرات است. کتاب شمیم ولایت، برگرفته از آثار حضرت آیتالله جوادی آملی، علاوه بر شرح ولایت از دیدگاه قرآن، اوصاف ولایت را برمیشمارد و شخصیت امام علی(ع) را از دیدگاه نهجالبلاغه بررسی و تحلیل میکند.
🔹این کتاب از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول آن، مباحث مربوط به اصل ولایت است و در بخش دیگر آنچه که از این حقیقت در وجود مبارک حضرت علی(ع) تحقق یافته، در حد توان و امکان مورد بحث واقع شده است.
🔹در این کتاب، علاوه بر شرح ولایت از دیدگاه قرآن، سعی شده، ولایت امام علی(ع) با توجه به آیههای مربوط به ولایت اثبات شود. نگارنده در بخش دوم کتاب، اوصاف ولایت را برمیشمارد و شخصیت امام علی(ع) را از دیدگاه نهجالبلاغه بررسی و تحلیل میکند.
🔹مباحث کتاب عبارتند از: اثبات ولایت (ولایت در قرآن، عید ولایت، ولایت علوی، ظهور ولایت در صحنه غدیر و تجلی ولایت در آیه تطهیر) و اوصاف ولایت (علی(ع) مظهر اسمای حسنای الهی، قرآن در کلام امام علی(ع)، حکمت علوی، وحدت جوامع در نهجالبلاغه، دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهجالبلاغه).
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اهل بشارت
🔸 خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد که #مطالعه کنیم و گوش بدهیم، یک؛ هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم #تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم کدامش حق است کدامش حق نیست، دو؛ هم قدرت انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را #بپذیریم، سه؛ بعد قدرت #عمل به ما داد، چهار؛ بعد قدرت نشر و #تبلیغ به ما داد پنج که در همه این مقاطع پنجگانه ما پیروز می شویم.
🔸 وجود مبارک امام هفتم فرمود خدای سبحان به #اهل_عقل_و_فهم در کتاب خود بشارت داد و اینچنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب #گوش_می_دهد و میزان هم دارد تا #ارزیابی کند چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد #انتخاب هم می کند.
🔸 وجود مبارک امام هفتم به هشام بن حکم که از برجسته ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ یعنی اینها کسانی هستند که مجاری ادراکی شان خیلی قوی است می توانند مکتب ها را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند، حق و باطل آن مکتب ها مشخص شد، قدرت انتخاب دارند و انتخاب می کنند.
#ولادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع)
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام #موسی_بن_جعفر علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: سالروز میلاد سراسر نور امام کاظم (ع) فرصت مناسبی است تا بتوان به معارف بلند و حکیمان دین در پرتو فرمایشات گهربار آن بزرگواردست یافته و به عنوان یک #الگوی_اسلامی_و_دینی بهره برد. آن حضرت در ضمن مقابله با حاکمان جور زمان خود، حوزههای علمیه قوی و غنی تشکیل داد، طلاب مستعد را شناسایی کرد و شاگردان فراوانی تربیت کرد که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار و جزء محدثین و مفسران شدند که یکی از آن شاگردان بنام، هشام بن حکم است.
🔸 ایشان در ادامه به جایگاه رفیع مؤمنان از منظر امام کاظم (ع) اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک امام هفتم (ع)، #مقام_مؤمن را خیلی بالا می داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی فروشد؛ هرگز نمی گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می گویم یا درس خارج می گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: #اولین_روز_جهلِ یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
🔸 معظم له ادامه دادند: امام کاظم (ع) به هشام می فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح میکند می فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است که در #آزمون_الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش). بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت که دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یک کالای گران داشته باشد و این کالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلک من المومنین فانّ احدّهم لا یَخلو مِن ان یکونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم میکنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهیاند (این اصل اول). بنابراین ما می توانیم و این #سرمایه را داریم که یک انسان ابدی باشیم.
📚 آرشیو درس اخلاق معظم له
https://b2n.ir/f70785
🔰 @p_eteghadi 🔰
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست!
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس تفسیر خود اظهار داشتند: همه انسان ها بدون استثناء در حال زیان و خسران هستند و به یخ فروشی می مانند که یخ هایش یعنی اصل سرمایه اش در حال آب شدن است به جز انسان هایی که #شروط_چهار_گانه سوره عصر را رعایت کنند.
ایشان با اشاره به این شروط چهارگانه بیان داشتند: قرآن همه انسان ها را زیانکار می داند جز انسان هایی که که #ایمان بیاورند، #عمل_صالح داشته باشد، #تواصی_به_حق داشته باشند و #تواصی_به_صبر داشته باشند.
🔹 معظم له ادامه داند: خداوند برای نشان دادن اهمیت این چهار شرط، در ابتدای سوره به «عصر» قسم خورده. برخی از مفسران قائل به اینند که منظور از عصر در اینجا #عصر_حیات_پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است چون عصر وحی و نبوت عصری است زرّین و انسان پرور و انسان ساز.
🔹 مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه جامعه اسلامی اذعان داشتند: اگر جامعه اسلامی بهترین جامعه بشری است و خداوند از آن به عنوان ﴿هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ﴾ یاد می کند به دلیل وجود مؤمنانی است که این #شروط_الهی را رعایت می کنند.
🔹 ایشان تاکید کردند: از سویی دیگر قرآن می فرماید اگر این شروط را رعایت نکنید نه تنها خیر البریه نخواهید بود بلکه مغبون خواهید شد. ﴿یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ﴾. مغبون به معنای کسی است که نه تنها سودی نکرده بلکه اصل سرمایه اش را هم از دست داده. انسان گناهکار در قیامت چنین وضعیتی دارد.
🔹 مرجع تقلید جهان تشیع ضمن شرح تفاوت #ایمان و #اعتقاد اظهار داشتند: فرد معتقد کسی است که به خدا و آنچه خدا فرموده باور داشته باشد اما #مؤمن کسی است که علاوه بر باور، شروط مذکور را نیز رعایت کند.
🔹 ایشان با بیان اینکه ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد خاطرنشان کردند: تواصی به حق و تواصی به صبر به دلیل #اجتماعی_بودن_انسان است به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند.
📚 سوره مبارکه عصر
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼آیا حقیقت دارد که با به دنیا آمدن فرزند تمام گناهان مادر بخشیده میشود؟
✍️روایاتی که در این زمینه وارد شده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کدام از زنان مسلمان در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را در روز قیامت نخواهند گشود.
همچنین درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء علیهما السلام آمده است. خداوند فرمود: ای حوّاء! هر زنی که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مىکنم.
ای حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مىنویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مىآمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مىگردد و فرشتهها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مىشوند و او را به بهشت بشارت مىدهند و در آخرت او را نزد شوهرش مىبرند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه دادهاى مرا کافی است.
📚مستدرکالوسائل و مستنبطالمسائل، ج15، ص214
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴۴ میم ضروری ازدواج
🔹آقا پسر و دختر خانمی که در فکر ازدواج هستيد و در ذهن تان، بارها و بارها زندگی مشترکی مانند ليلی و مجنون ساخته ايد، بايد بدانيد که اولين و مهم ترين قدم برای خوشبختی در زندگی مشترک،انتخاب صحيح و اصولی همسر است. به باور تمامی کارشناسان،روان شناسان و مشاوران خانواده در انتخاب همسر بايد 4 «ميم» مهم در نظر گرفته شود که در ادامه باهم میخوانیم.
1️⃣ميم اول: مشاهده
مشاهده يعنی اين که برای انتخاب همسر خوب مشاهده کنيد؛ ظاهر و قيافه طرف مقابل را بررسي کنيد، شکل و حرکات، شيوه گفتار و رفتار ظاهري او را به عنوان شرط اول بپذيريد. زيرا بارها ديده ایم که زن و شوهر بعد از چندين ماه زندگی مشترک به این نتیجه رسیده اند که زن قد بلند مي خواستم اما خانمم قدش کوتاه است يا خانمی گفته است که شوهرم نميتواند در جمع صحبت کند،خوب لباس نمی پوشد و از اين قبيل نظرها!بنابراين افراد در جلسات خواستگاری تا حدی بايد مشخصات ظاهری و رفتاری طرف مقابل را ببينند و بپسندند.
2️⃣ميم دوم: مصاحبه
مصاحبه يعنی اين که 2 نفر بايد خوب با هم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی يکديگر و مسائل مهمی که در تاريخچه زندگی هر کدام وجود دارد، از يکديگر سوال کنند.
بيماری های خاص، محل سکونت آينده و اين که می خواهند شغل شان چه باشد،نحوه تربيت فرزندان و درباره مسائل ديگری که ممکن است پيش بيايد صحبت کنند و در چندين جلسه و با شیوه خاص حانواده دختر و پسر با هم ديدار و گفت و گو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بيشتری پيدا کنند.
3️⃣ميم سوم: مکاشفه
مکاشفه يعنی دختر يا پسر به قصد تحقيق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند از مدرسه،محل کار،محل سکونت، دانشگاه و.. تا ببينند وجهه اجتماعی او چگونه است.
برخوردش با مردم در اجتماع چطوری است.
مثلا فردی که با هيچ فردی ارتباط ندارد و دوست صميمی هم ندارد شايد دچار بدبينی باشد يا اختلالات ديگر که بهتر است همان ابتدا با پرسيدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر شناخته شود.
4️⃣ميم چهارم: مشاوره
بايد پذيرفت که امروزه ديگر اهميت مشورت کردن و مشاوره های قبل از ازدواج بر هيچ فردی پنهان نيست. علاوه بر مشورت با بزرگ ترها و استفاده از تجربه آن ها بايد بدانيد که در جلسات مشاوره بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور، ۲ نفر با هم مقايسه مي شوند تا مشخص شود ميانشان تا چه حد و چه ميزان سازگاری وجود دارد، وتناسب زندگی اين ۲ با هم چقدر است و بر همين اساس هر دو، مورد سنجش مشاور قرار ميگيرند و چون مشاور يک فرد بی طرف است، می توان روی اظهار نظر او حساب کرد و تاييد يا عدم تاييد او را به حساب مخالفت های بی جای بعضی اطرافیان نگذاشت.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
🎥⁉️ سنت پیامبر مهم تره یا سنت ابوبکر؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام على عليه السلام:
دانايى، ريشه هر خوبى است؛ نادانى ريشه هر بدى است
📚غررالحكم حدیث818 و819
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جنون تباهی
🔹 این را در جوامع روایی ملاحظه می فرمایید كه رسول خدا (صلیٰ الله علیه و آله و سلّم) داشت عبور می كرد، دید اطراف انسانی را عده ای گرفته اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده اند. فرمود نگویید #مجنون، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و #اهل_خدا نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال #بیگانه می رود، او دیوانه است.
🔹 خب، اگر عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، نتیجه اش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل» عكس نقیضش این است. به زبان صاحبِ آفرینش عقل به ما این چنین گفته شد كه #عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ» _ این را معصومین فرمودند اما معصومین از زبان كسی سخن می گویند كه عقل را در عالم خلق كرد _ آن كه عقل را خلق كرد، آن را این چنین معرفی كرد كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، خب این، عكس نقیضش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل». چنین انسانی می شود دیوانه و قیامت كه #روز_ظهور_حق است، این جنون ظهور می كند. خیلی ها در قیامت، دیوانه محشور می شوند؛ حالا درباره خصوص ربا خوار به عنوان نمونه ذكرشده است، اما این مخصوص رباخوار كه نیست، البته درباره او یقینی است اما خبّ عدّه دیگری هم ممكن است دیوانه وار محشور شوند منتها جنونی كه آنجاست، به نحوی است که انسان می فهمد كه دیوانه است و عذاب الیم دامنگیر او می شود.
🔹 در دنیا مجنون، معذّب نیست، آشنایانِ او رنج می برند كه این دیوانه شد وگرنه مجنون چه رنجی دارد؟! آن كه باید درك كند یعنی آن نیروی ادراك كننده در اختیار مجنون نیست، لذا چون نمی داند دیوانه است رنج نمی برد، البته آشنایان او رنج می برند كه این مجنون است؛ ولی دیوانه های #عالم_قیامت می فهمند كه دیوانه اند، لذا گرفتار خِزی و هوان می شوند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 71
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘در پرتو ولایت
🔹این کتاب گفتارهایی از استاد آیتالله مصباح یزدی(ره) درباره مسأله ولایت است که بههمت حجتالاسلام والمسلمین آقای محمدمهدی نادری قمی، در هفده گفتار تدوین و نگارش شده است.
🔹گفتار اول این کتاب، فضایل امیرمؤمنان(ع) را با اشاره به اکتسابی بودن و غیراکتسابی بودن آنها بیان میکند. گفتار دوم و سوم، شبهات موجود درباره فضایل آنحضرت را پاسخ و شخصیت بیبدیل آن امام همام را شرح میدهد. همچنین در گفتارهای چهارم، پنجم و ششم منشأ مشروعیت حضرت علی(ع) مورد مداقه و کاوش قرار می گیرد و از سقیفه بهعنوان نقطه آغاز سکولاریزم یاد و عبرتهای مهم آن نیز بیان میشود. گفتار هفتم نیز، مجالی برای بازشناسی عوامل مخالفت با حضرت علی(ع) است.
🔹در گفتارهای هشتم، نهم و دهم، رفتار و عملکرد سیاسی امام علی(ع)، شیوه حکومت آنحضرت و نیز نقش مردم در مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی، بحث و بررسی میشود. گفتارهای یازدهم و دوازدهم، به تقابل غدیر و سقیفه و به علل همراهی نکردن مردم با امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبرخاتم(ص) میپردازد. گفتارهای شانزدهم و هفدهم نیز، مبحثی مشروح درباره امامت، ولایت و ولایت فقیه، ولایت فقیه در ایران، حق قانونگذاری برای وی و تهدیدهای پیش روی آن میباشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بین دو ذکر «یا الله» و «صلوات» یکی را میخواهیم ذکر دائمی خود قرار دهیم، کدام یک افضلیّت دارد؟
⚜️ آیت الله مبشرکاشانی:
صلوات افضل است و افضلیتش به خاطر «اللّهم» است که خود «یا الله» را در بردارد و به بیان دیگر پنج اصل ما در صلوات قرار دارد. «اللّهم» توحید است «صلّ علی محمد» نبوت است. «و آل محمد» امامت است و «صلّ» به بیانی که میآید اشاره به عدل خدا و معاد دارد؛ زیرا وقتی میگوییم جزایش بده یعنی در دنیا و آخرت به آن حضرت و آل او جزاءِ عطاء فرما بنابراین معتقد به معاد هستیم و خدا با عدل خودش این کار را میکند. مقتضای عدل خدا این است که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ بلکه اشاره به فضل خدا نیز دارد چون خودش صلوات فرستنده بر پیامبرˆ است:
🌺" إنَّ الله وَ ملائکَته یُصَلُّونَ علی النَّبی یا ایُّها الَّذینَ آمنوا صَلُّوا علیه و سلِّموا تَسلیماً "🌺
و چون صلوات خدا بر نبی اکرم دائمی است پس فضل خداوند است؛ چون جزاء محدود وفضل نامحدود است و وقتی خداوند برای ابد، صلوات بر محمد و آل محمد میفرستد این دیگر فضل است و اضافه بر جزاء می باشد.
📚 این شرح بی نهایت
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سجده بر سنگ💢
بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي كه از زمين مي رويد مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي1 صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاي معدني مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است2 ، امّا سجده كردن بر سنگ هاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگ هاي سياه اشكال ندارد.
1- گلپايگاني، صافي: و معدني مانند عقيق صحيح نيست.[پايان مسأله]
2- اراكي: [پایان مسأله]
*
خوئي، تبریزی: 1085، سیستانی: مسأله 1062- بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي و پوشاكي كه از زمين مي رويد، و مانند چوب و برگ درخت سجده كرد. و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي، مانند گندم و جو و پنبه و انچه كه از اجزاء زمين شمرده نشود*مانند طلا و نقره و قير و زفت. و امثال اينها صحيح نيست.
* سيستاني: مانند طلا و نقره و امثال اينها صحيح نيست، ولي قيروزفت –كه نوع پستي از قير است- در موقع ناچاري ، بر چيزهاي ديگري كه سجود بر آنها صحيح نيست مقدّم مي باشند.
.تبريزي: قير و نفت...
وحید: مسأله 1085 - باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید ،مانند چوب و برگ درخت، باشد. و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی و گندم و جو و پنبه، و چیزهایی که از زمین و روییدنی از زمین بر آنها صدق نمی کند ، مانند طلا و نقره و قیر و زفت، و امثال این ها صحیح نیست و هم چنین است بنابراحتیاط واجب ، سجده بر سنگ های گرانبها مانند زمرد و فیروزه.
مكارم: مسأله 965 - هنگام سجده بايد پيشاني بر زمين يا چيزهايي كه از زمين مي رويد، مانند چوب و برگ درختان باشد، ولي سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي –هرچند از زمين برويد- جايز نيست و همچنين سجده كردن بر فلزات مانند طلا و نقره باطل است، اما سجده بر سنگ هاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگ هاي سفيد و سياه و حتي عقيق اشكال ندارد.
زنجاني: مسأله 1085- بايد بر زمين يا روييدني هايي كه خوراكي و پوشاكي نيست، مانند چوب و برگ درخت، سجده كرد و سجده بر چيزهاي ديگر مانند: روييدني هاي خوراكي يا پوشاكي (گندم، جو، پنبه) و آنچه از اجزاء زمين شمرده نمي شود و روييدني هم نيست مانند طلا و نقره و قير و زفت، صحيح نيست.
بهجت: مسأله 886- بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي و پوشاكي كه از زمين مي رويد سجده كرد و سجده بر چيزهايي خوراكي و پوشاكي صحيح نيست، و منظور از خوراكي چيزهايي است كه خام يا پخته آن، عادتاً خورده مي شود؛ پس سجده بر گندم و جو و نخاله آنها كه در ضمن خورده مي شود، صحيح نيست ولي سجده بر پوست برنج و خربزه و هندوانه و انار –حتي در حال اتصال- مانعي ندارد؛ و همچنين سجده بر گياهان دارويي- كه اختصاص به مريض دارد و به هيچ وجه از آن در حال سلامت استفاده نمي شود- جايز است؛ و سجده بر تنباكو و مانند آن –که خوراكي نيست- جایز است به خلاف مثل قهوه و چای، و منظور از پوشاکی چیزی است که عادتا پوشیده می شود ولو بعد از ریسيدن وبافتن ، مثل پنبه و كتان و كنف؛ ولي سجده بر برگ درختان و چوب ها و آنچه كه از چوب ساخته مي شود و حصير و بادبزن و امثال آن، جايز است. سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه و مرمر اصيل باطل است، اما سجده كردن بر سنگ های معدني مانند سنگ مرمر معمولي و سنگهاي معمولي و سنگ هاي سياه بنابراظهر اشكال ندارد.
مظاهری: مسأله 860- باید بر زمین یا چیزهایی که مربوط به زمین است مانند سنگ، چوب و علف سجده کرد ولی سجده بر چیزهای خوراکی مانند گندم، و پوشیدنی مانند پنبه، و معدنی مانند طلا و نقره صحیح نیست اما سجده کردن بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ های سیاه اشکال ندارد.
جوادی آملی: مسأله 1111- سجده باید بر زمین، خاک، سنگ یا چیزهایی باشد که از زمین روییده میشود و خوراکی یا پوشاکی نیست؛ مانند گیاه، برگ درخت، چوب و... . سجده بر چیزهای معدنی؛ مانند طلا، نقره، عقیق، فیروزه و... جایز نیست، سجده بر اقسام سنگهای معدنی، صحیح است.
امام خامنه ای: مسأله - هنگام سجده پیشانی باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است.
امام خامنه ای: مسأله - در نماز باید پیشانی بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی و پوشیدنی که از زمین می روید گذاشته شود، مانند سنگ، خاک، چوب، برگ درختان و مانند آن و سجده بر چیز های خوراکی و پوشیدنی هر چند از زمین بروید مانند گندم و پنبه و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی شود مانند فلزات و شیشه و مانند آن صحیح نیست.
امام خامنه ای: مسأله - سجده بر سنگ مرمر و دیگر سنگ هایی که جهت ساخت یا زینت بنا به کار می رود همچنین بر عقیق، فیروزه، درّ و مانند آن صحیح است هرچند احتیاط مستحب آن است که بر دسته آخر (*) سجده نکنند.
(*) منظور عقیق و فیروزه و درّ است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢چادر حضرت زهرا(س💢
در ابتدا باید بگویم که آنچه در میان مسلمانان معروف بوده «جلباب» بوده است. در تفسیر آیه 59 سوره احزاب که ترجمه آن این است: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به جلباب فروپوشند، این کار برای آنکه آنها [به عفت و حیا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نکشند، بهتر است...»، برخی جلباب را به چادر معنا کرده اند و برخی هم که دیدگاه متفاوتی داشتند آن را نوعی روسری بزرگ دانسته اند، حتی برخی در توضیح نفی چادر، جلباب را فقط به زنان پیامبر نسبت داده اند. شهید مطهّری در توصیف جلباب می گوید: «جامه گشادی است که از روسری بزرگ تر و از عبا کوچک تر است و یا پیراهن و جامه گشاد و بزرگی است از ملحفه (ملافه یا روپوش). بزرگی آن همانند چادر است که زنان به وسیله آن صورت و گردن و جامه های خود را می پوشانند»
چادر و تأثیرات سیاسی- اجتماعی آن در فرهنگ شیعیان ایران، بانوان شیعه » شماره 10، ص10
در مورد حجاب حضرت زهرا(س) ابن شهر آشوب و قطب راوندى روایت کرده اند که :
روزى حضرت على علیه السلام که به پول احتیاج پیدا کرد بود، به ناچار چادر حضرت فاطمه علیها السلام را که از جنس پشم بود نزد مردى یهودى به نام زید رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت . آن مرد یهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت . به هنگام شب ، زن مرد یهودى وقتى که وارد حجره شد نورى از آن چادر مشاهده کرد که تمام حجره ر روشن کره بود. زن وقتى که آن حالت عجیب را دید نزد شوهرش رفت و آنچه دیده بود نقل کرد. شوهرش از شنیدن آن حالت تعجب کرد. (چون فراموش کرده بود که چادر حضرت فاطمه علیها السلام در خانه اوست ) پس به سرعت داخل حجره شد و متوجه شد که نور از چادر حضرت فاطمه علیها السلام آن بانوى عصمت است که مانند بدر منیر خانه را روشن کرده است . یهودى از مشاهده این حالت تعجبش زیادتر شد. پس آن دو به خانه خویشان و دوستان خود رفتند و هشتاد نفر از آنها را به خانه آوردند که همگى آنها از برکت شعاع (نور) چادر فاطمه علیها السلام به نور اسلام منور گردیدند.
مناقب ابن شهر آشوب ج 3، ص 387 ؛ الخرائج راوندى ج 2 ص 537
همچنین از سلمان فارسی نقل کرده اند که گفت: روزى حضرت فاطمه علیهم السلام را دیدم که چادرى وصله دار بر سر داشت ، در شگفتى ماندم و گفتم : عجبا دختران پادشاهان ایران و روم بر کرسیهاى طلایى مى نشینند و پارچه هاى زر بافت به تن مى کنند و این دختر رسول خداست نه چادرهاى گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهاى زیبا فاطمه علیه اسلام پاسخ داد: اى سلمان خداوند بزرگ ، لباسهاى زینتى و تختهاى طلایى را براى ما، در روز قیامت ذخیره کرده است .
حضرت سپس به خدمت پدر گرامیش رفت و شگفتى سلمان را مطرح کرد و گفت : اى رسول خدا، سلمان از سادگى لباس من تعجب نمود، سوگند به خدایى که تو را مبعوث فرمود: مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندى است که روزها بر روى آن شترمان علف مى خورد و شبها بر روى آن مى خوابیم و بالش ما چرمى است که از لیف خرما پر شده است.
فرهنگ سخنان فاطمه زهرا: ص 139.
اما به طور کلی و از دیدگاه فقهی باید بگویم که حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو خاصی نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست ها تا مچ) را بپوشاند وموجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است. باید توجه داشت همانطور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى گردد.
حجاب و پوشش پیش از اسلام، در میان برخى از ملّت ها - از جمله ایران باستان و قوم یهود و شاید در هند - مطرح و از آنچه که در قانون اسلام آمده، سخت تر بوده است
مسأله حجاب، ص 21.
اما به طور کلی فلسفه حجاب نوعی اعلام و هشدار دورباش در برابر نامحرم است، تا بدین وسیله حرمت زن و عفت و سلامت معنوی جامعه تضمین شود. ازاین رو هر چه پوشش زن متین تر و با وقار بیشتر باشد بهتر است. با توجه به این مسأله روشن میشود که حجاب برتر هم در حد پوشش و هم کیفیت آن و هم از نظر رنگ مهم است. افزون بر آن وقار رفتاری زن و توجه به عرف جامعه نیز در این رابطه بسیار مؤثر و مفید است.
اکنون به خوبی روشن است که چادر زن با طریق پوشش متین و به ویژه با رنگ مشکی و سلوک موقرانه زن قویترین اعلام دورباش و تأمین کننده حقیقی فلسفه حجاب میباشد. حد مستحب آن هر شکلی است که این پوشش به سبک متین تر و سنگین تری رعایت گردد. اما در مورد نوع چادر که عربی یا قجری و .. باشد شما می توانید بر اساس عرف جامعه چادر مناسب را انتخاب کنید. به عبارت دیگر عربی، قجری و ... بودن در این مورد اهمیت ندارد بلکه آنچه مهم است نوع عرف زنان محجبه یک جامعه است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌾 حل مشکلات دیگران
🔴 علّامه مجلسى رحمه الله در برزخ
🔵 حاج ملا هاشم در «منتخب» از عالم بزرگوار سيد نعمت اللّه جزايرى نقل مى كند كه:
🔺" در ايام اقامتم در اصفهان به حضور استاد عزيزم علّامه مجلسى رحمه الله عرضه داشتم: جميع افعال و گفتار شما مورد رضاى من است مگر يك صفت و آن مقيّد بودن شما به تشريفات و رياست مىباشد، شما دستور دادهايد قبل از رفتن به مسجد و موقع ورود به بازار شخصى در جلو شما آيه نور را بخواند و با اين برنامه تمام مردم را متوجه نمايند كه هنگام ورود شما درب مغازههايشان بايستند تا شما عبور كنيد، من از اين معنى آن هم از شخصى چون شما ناراحتم!"
🔺علّامه مجلسى رحمه الله فرمودند: "من علاقمند به مقام و رياست نيستم، منظور من از اين برنامه نشان دادن عظمت مقام علم در بين مردم است، تا بدين وسيله بتوانم حقى را اجرا و باطلى را از بين ببرم كه بدون قدرت احقاق حق و زدودن باطل كارى محال است."
🔷 من به سخنان استاد قانع نشدم، با يكديگر قرار گذاشتيم هر يك زودتر از دنيا رفت ديگرى را به توسط خواب از اوضاع خود آگاه كند.
استادم مجلسى رحمه الله زودتر از من از دنيا رفت، در مدت يكسال غالباً بر سر مزارش رفتم و جهت او قرآن خواندم و از وى تقاضاى ملاقات كردم.
🔹 شبى وى را در خواب ديدم و از مسئلهاى كه بين من و او بود پرسيدم، جواب داد: حق به جانب من بود؛ زيرا دنبال رياست رفتن براى اداى حق و از بين بردن باطل از نظر شرع مطهّر بىاشكال است و بلكه ممدوح و پسنديده است،
چون مرا در قبر گذاشتند پس از سؤالات ملائكه الهى از طرف حق خطاب شد "چه آوردهاى؟"
من تمام تأليفات و صدقات و خيرات خود را بازگو كردم،
سؤال شد "ديگر چه آوردى؟"
عرضه داشتم: "بندهاى از بندگانت در شكنجه طلبكار بود، با قدرتى كه داشتم وى را نجات دادم و از طلبكار براى وى مهلت خواستم و سپس آنچه را مديون قدرت بر ادا نداشت من از مال خودم پرداختم"،
ديگر از من سؤالى نشد و پس از آن مورد عنايت واقع شدم،
🔺اگر من آن عظمت را نداشتم براى حل مشكلات مردم كارى از دستم برنمىآمد و اكنون اين همه عنايت نصيبم نمىشد!!
ادامه دارد ...
📚 استاد انصاریان :عرفان اسلامى، جلد ۱۲، ص: ۱۹۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ چگونه در مشکلات صبور باشیم و ناشکری نکنیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فلسفه عالم برزخ و حسابرسی در آن چه می باشد؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شیعه مرزبان ولایت
🔸 الآن #وظیفه ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون #ولایت_زنده_است. اگر كسی از #حریم_تشیع بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است!
🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه میگوید؟ می گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾، این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه» حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نورند، این چهارده تا یك حكم اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می شود.
🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با #حفظ_وحدت_اسلامی این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/gjlAH
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1384/10/29
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
💠آیتالله بهجت (ره): شیطان با شش هزار سال عبادت عاقبتش آنطور شد، آیا ما میتوانیم به خود مغرور شویم؟! به خدا پناه میبریم!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۹۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عالمان زمان شناس
🔹 حضرت (سلام الله علیه) که #ظهور کرد _ که ما انتظارش را می کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم. ما اگر حداکثر فکر ما حرم تا جمکران باشد که دیگر نمی توانیم #شاگرد_حضرت باشیم!
🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و #درس_و_بحث را اداره کن یا دستور می فرمایند که برویم جایی #تبلیغ کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف های کانت را نمی فهمیم مکتب دکارت را نمی فهمیم حرف های هایدگر را نمی فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟!
🔹 مارکس و انگلس دو نفر ضدّ دین بودند که الآن بیست برابر ما را در چین به بَند کشیدند؛ بیست برابر ما که دارای #قرآن_و_عترت و علی و اولاد علی هستیم! اینها می گویند کمونیستی صحیح است. حالا ما چقدر باید ضعیف باشیم کم کار باشیم که با داشتن این همه سرمایه ها، دو نفر از غرب برخاستند و بیست برابر ما را به بَند کشیدند؛ معلوم می شود که ما به وظیفه خودمان عمل نمی کنیم.
🔹 ما خیال می کنیم که #قرآن یک کتاب عادی است؛ جان کَندن می خواهد! یک فهم بالغ می خواهد! یک استعداد راقی می خواهد! یک وقت فراوان میخواهد تا انسان گوشه ای از قرآن را درس بخواند! الآن قرآن مهجور است. واقعاً ما که آرزوی شبانه روزی ما این است که حضرت را زیارت کنیم، حالا ـ إن شاء الله ـ تشریف آوردند و فرمودند برو به فلان کشور، به حضرت چه عرض کنیم؟
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تکویر جلسه 5
تاریخ جلسه: 1398/09/27
🔰 @p_eteghadi 🔰