eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 خانواده خوشبخت فرزند موفق 📌خانواده خوشبخت فرزند موفق: روانشناسی تربیت فرزند (از تولد تا ازدواج) ✨ اوّلین جایی است که نوزاد آدمی پا به عرصهٔ وجود می‌گذارد و تعامل و  هم‌اندیشی و اجتماعی شدن را در آنجا و از دامن مادر می‌آموزد و به همراه سایر اعضای خانواده پرورش می‌یابد. به همین دلیل لازم است تا والدین و در مرتبه بعد، سایر اعضای خانواده با نیازهای روانی، مقتضیات سنی، تیپ شخصیتی کودکان و بطور کل تحولات جسمانی و روانی آنان، روش‌ها و اصول تربیت و ارضای نیازها آشنا باشند، تا بتوانند با تأمین بهداشت روانی و تربیت، انسان‌هایی سالم از بُعد روانی، جسمی و ذهنی، و افرادی پرطراوت و با امید پرورش داده و بدینوسیله، را پایه‌گذاری کنند. زیرا جامعهٔ سالم بوسیله انسان‌های سالم بوجود می‌آید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰پرسش و پاسخ؛ 💠 فرزند بزرگ‌ترم انحصارطلبی در استفاده از اسباب‌بازی‌ها دارد، چگونه برخورد کنم؟ ✍پاسخی کوناه به این سوال؛ 2⃣ گاهی ما (خود والدین) آموزش انحصار در استفاده‌ی از وسایل بازی‌شان می‌دهیم. 🔸مثلا به او می‌گوییم: ''این اسباب‌بازی مال توست، مواظب باش دوستت خرابش نکند.'' 🔹و در اصل او را نسبت به اسباب‌بازی‌اش حریص‌ می‌کنیم که نتیجه‌اش انحصارطلبی خواهد شد. اتفاقا ما باید به بچه‌هایمان توصیه کنیم که ''با دوستت باهم با این اسباب‌بازی بازی کنید.'' ▫️سعی کنیم از جملاتی که می‌شود که فکر کند این اسباب‌بازی در مالکیت اوست و هیچ‌کس هم حق ندارد از آن استفاده کند استفاده نکنیم. ⚠️این موضوع با این‌که باید به بچه‌ها یاد بدهیم که مواظب وسایل‌شان باشند تضاد ندارد! استفاده صحیح می‌تواند بصورت مشترک باشد، انحصارطلبی "خساست" ایجاد می‌کند. 🔻بعضی وقت‌ها این‌قدر والدین تذکر می‌دهند که ''بچه مراقب باشد اسباب‌بازی خراب نشود'' که حتی خودش هم خوب بازی نمی‌کند، در حالی که ما از جنبه‌ی اشتراک گذاری حمایت می‌کنیم و می‌گوییم که استفاده‌ی صحیح را هم باید یاد بدهیم. 📌ما هیچ وقت نباید بچه‌ها را وقتی از اساب‌بازی‌ای صحیح استفاده می‌کنند و خراب می‌شود توبیخ کنیم. اگر دیدیم که خوب نگهداری و استفاده نمی‌کنند و ناصواب و ناصحیح استفاده می‌کنند باید تذکر داد، اما اگر بچه خوب از اساب‌بازی‌اش مراقبت می‌کند ولو به این باشد که به دیگران ندهد به نظر می‌رسد این روش صحیحی نیست! 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت 📌تفاوت خلیفه الهی با خلیفه غیر الهی 🔸 روزی خلیفه دوم اهل تسنن بر بالای منبر گفت: چرا مهریه زنانتان را زیاد می‌کنید؟ درحالی‌که مهریه در بین پیامبر و اصحاب چهارصد درهم و کمتر بود، پس نبینم که مردی مهریه زنش را بیش از چهارصد درهم قرار بدهد. در این هنگام زنی به او اعتراض کرد و گفت: ای عمر آیا نشنیدی که خداوند در قرآن فرموده: «اگر مال فراوانى (به‌عنوان مهریه) به او پرداخته‌اید، چیزى از آن را پس نگیرید.» 🔸زن با بیان این آیه به خلیفه فهماند که بنا بر سنت پیامبر مهریه کمتر از چهارصد درهم بهتر است، ولی اگر کسی خواست مهریه بیشتری بدهد اشکالی ندارد و این حکم خلیفه مبنی بر ممنوعیت مهریه زیاد، خلاف این آیه است. 🔸این زن با این بیان مانع از کاری شد که خلیفه با جهل به قرآن می‌خواست آن را عملی سازد، البته این نوع بدعت‌گذاری‌های خلیفه کم نبود. 🔸عمر متوجه اشتباه خود شد و گفت: خدایا مرا ببخش و در ادامه گفت: «كُلُّ أحَدٍ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ؛ تمام مردم از عمر داناتر به مسائل شرعی هستند» و به مردم گفت: هر کس هرآنچه از مالش دوست دارد می‌تواند به‌عنوان مهریه بدهد. 🔸خلیفهٔ خودخوانده که برخی از مردم (ابوبکر) او را انتخاب کردند، حتی ساده‌ترین مسائل قرآن و احکام شرع را نمی‌داند درحالی‌که امیرالمؤمنین، خلیفهٔ منتخب پروردگار بر فراز منبر خطاب به مردم فرمود: به خدا قسم از هر چیزی که تا روز قیامت از من سؤال کنید، به شما پاسخ خواهم داد و از من در رابطه با کتاب خدا بپرسید، به خدا سوگند، آیه‌ای در قرآن وجود ندارد مگر آن که من داناتر به این هستم که آن آیه در روز نازل شد یا در شب، در زمین صاف و هموار نازل شد و یا در کوه. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کیمیای توکل 🔹 ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَی‏ءٍ﴾؛ فرمود اینكه من گفتم از چند در وارد بشوید این یك است، ماییم و وسایل ظاهری اما كار به دست دیگری است! آن قدر علل و عوامل ناشناخته در پیش است كه چندین برابر بیش از آن علل و عوامل شناخته شده است. ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَی‏ءٍ﴾؛ این نكره در سیاق نفی هم مفید عموم است یعنی در برابر تصمیم و از من هیچ كار برنمی ‌آید، ولی ماییم و ظواهر اعمالِ ما و . 🔹 ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾؛ در تمام این صدر و ذیل، آنچه من قبلاً گفتم آنچه الآن می ‌گویم، تنها حاكم، خداست. این هم از آن است؛ اگر در بخش های دیگر دارد كه خداست، دیگران اگر حكمشان باطل باشد كه اصلاً خیر نیست و اگر حكمشان حق باشد، یا بالتبع است یا بالعرض یا بالمجاز. این حصر در عبارت شریفه ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، برای تبیینِ توحیدِ است. ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، چون این‌چنین است یعنی تنها حاكم اوست و تنها قادر اوست و كار به دست اوست و اسباب را هم او تثبیب می‌ كند و اسباب هم منحصر نیستند بلکه آن اسباب شناخته نشده و ناشناخته خیلی بیش از اسباب شناخته شده هستند، پس چاره جز نیست. 🔹 براساس این ، وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) فرمود كه تنها حاكم اوست؛ علل ناشناخته زیاد است، ما هم كه هم جاهلیم هم عاجز، كسی كه جاهل هم باشد عاجز هم باشد نیازمند هم باشد چاره‌ای جز این نیست كه و وكیل هم باید قادر باشد هم عالم باشد هم بخشنده و آن خداست و لاغیر، لذا به صورت حصر گفت: ﴿عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ﴾ نه «توكلت علیه» یعنی تنها تكیه گاهِ توكلِ ما خداست، برای اینكه تنها حاكم اوست تنها اوست تنها اوست. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 53 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا این که بعضی از مردم ما به خوبی پایبند دین نیستند و حجاب را خوب رعایت نمی کنند اشکال از مبلغین و روحانیون نیست که خوب تبلیغ نکردند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا باید هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای سالار شهیدان اشك ریخت؟ 🔻 براساس نقلی معروف از حضرت سكینه (علیه‏السلام) بالای بدن مطهّر امام حسین (علیه‏السلام)، ایشان به این اصل كلی سفارش كردند كه پیش آمد كرد، آن را بهانه كنید و برای من اشك بریزید: « َوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛ «هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من گریه كنید»؛ زیرا اگر امام حسین (علیه‏السلام) به خلافت می ‏رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت. ◻️ بنابراین، اصل كلی این است كه هر حادثهٴ تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای اشك ریخت؛ نه آن‏كه افراد داغدیده برای تسكین عواطف و احساسات خود آن حضرت (علیه‏السلام) را بهانه كنند و برای التیام زخم خویش اشك بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزا داری فرق وافر است؛ زیرا محصول یكی برای حضرت امام حسین (علیه‏السلام) است و نتیجهٴ دیگری برای خود؛ هر چند ممكن است بهانه قرار دادن واقعهٴ جانسوز كربلا هم بی‏اثر نباشد. ◻️ وجود مبارك سیدالشهداء (علیه‏السلام) فرمودند: «اَنَا قتیلُ العَبْرَةِ»؛ یعنی من كه به هدف اِحیای حق و اِمحای باطل كشته شدم، باید داشته باشم؛ به طوری كه چشمان علاقه‏مندان به سالار شهیدان پر از اشك شود و آن اشكْ فراوان از شبكه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور كند تا عَبَرات بشود. ◻️ این ، آثار فراوانی دارد، از جمله این كه (علیهم‏السلام) در قلب شیعیان حضور پیدا می‏كند؛ آنگاه دوست امامان معصوم (علیهم‏السلام) هرگز فكر و راه و روش آنان را رها نمی‏كند؛ زیرا رهبری جوارح به دست جانحه و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می ‏گیرد و دلِ دوستان حسین بن‏علی (علیه‏السلام) جوارح را به صَوْب رهنمود می ‏شود. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 233 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ ‍ ‍ بسم الله الرحمن الرحیم 📋 حجاب زنان، یک الزام قرآنی؛ به طور کلی حجاب زنان یکی از پرچالش ترین احکام اسلام برای مسلمانان این روزگار است. به طوری که برخی از مسلمانان اصلا قبول ندارند که حجاب بخشی از دین است! برخی قبول دارند، ولی آن را کم اهمیت می دانند و عمل نمی کنند. آن هایی هم که عمل می کنند، تقریبا هر کدام تعریف خاص خودشان را از حجاب دارند و در سطحی دلخواه به آن عمل می کنند! نحوه برخورد حاکمیت با آن هم البته چالش بزرگی است، هم برای حاکمیت و هم برای مردم! به هر حال از این آیه مشخص می شود که دستور حجاب در قرآن آمده است و حدود آن نیز تقریبا به طور دقیق در قرآن تعیین شده است. استثناء های رعایت حجاب هم به طور مفصل در این آیه ذکر شده است. یعنی خداوند برای روشن کردن مرزهای حجاب، آیه نازل کرده است. خودش مستقیما ورود کرده است. پس کسی نمی تواند ادعای مسلمانی و از آن بالاتر، ادعای مومن بودن داشته باشد و در این حکم قرآنی تشکیک کند. پس در اینکه حجاب حکمی قطعی و با اهمیت است و باید نسبت به آن در جامعه اسلامی حساس بود، شکی نیست. این حکم واقعی است. وجود دارد. اینکه حجاب را دستاویزی برای مطالبات سیاسی قرار دهند، هم در مخالفان دیده شده است و هم در موافقان آن! اینکه آنقدر که روی آن تکیه می شود روی دیگر احکام اجتماعی و سیاسی اسلام تاکید نمی گردد، هم نکته ای است. مثلا حکم ربا! آنقدر که خدا در قرآن برای ربا آیه دارد، برای حجاب ندارد. حتی ربا را جنگ با خدا معرفی نموده است. چه بسا ربا (ورود مال حرام به زندگی) عاملی باشد برای گسترش ناهنجاری های مختلف اخلاقی و اجتماعی از جمله بی حجابی! 🔷 آیه روز: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور / آیه 31) 🔶 ترجمه: و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد. 📹 رسانه: مشاهده کلیپ کوتاه زیر به آشنایی آیات حجاب در قرآن و مفاهیم آن ها بسیار کمک می کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ منظور از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠اولين كلمه بعد از خروج از قبر💠 🌷امام صادق (ع) فرمودند: حضرت جبرئيل‌ نزد رسول‌ خدا (ص)‌ آمد و دست‌ او را گرفت‌ و به‌ بقيع‌ آورد؛ تا اينكه‌ كنار قبری رسيدند; 🔹جبرئيل‌ صاحب‌ قبر را صدا زد و گفت‌: به‌ اذن‌ خدا برخيز! 💢 ناگهان مردی كه‌ موهای سر و محاسنش‌ سفيد بود از ميان‌ قبر برخاست‌، خاك‌ را از صورت خود پاك‌ كرد و گفت‌: الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ. 🔹جبرائيل‌ به‌ او گفت‌: به‌ اذن‌ خدا دو مرتبه‌ به قبر باز گرد! 🔹سپس‌ به‌ كنار قبری ديگر آمدند و جبرائيل‌ صاحبش‌ را صدا زد: به‌ اذن‌ خدا برخيز! 💢ناگاه از ميان‌ قبر مردی با چهره‌ سياه‌ برخاست‌ و فرياد زد: يَا حَسْرَتَاهُ! يَا ثُبُورَاهُ! 🔹سپس‌ جبرائيل‌ به‌ او گفت‌: به اذن خدا به مكانی كه‌ بودی بازگرد. 🔹و پس‌ از آن‌ گفت‌: اي محمّد! در روز قيامت‌ مردم اينگونه محشور ميشوند، 💢 مؤمنان‌ ميگويند: الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ و گنهكارانی كه بخشيده نشدند فرياد ميزنند: يَا حَسْرَتَاهُ، يَا ثُبُورَاهُ 📕تفسير قمي چاپ سنگي ص 457 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ علیه السلام فرمودند: 🍀 سَبَبُ المَزِیدِ الشُّکرُ 🍃 سبب زیاد شدن نعمت، شکرگزاری است. 📖 غررالحکم حدیث ۵۵۴۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸سر بر خاک دهکده 🍀روایت سفری از یک بانوی نویسنده با چهار محافظ قدبلندش از پیاده‌روی اربعین ✂️ مگر یک شهر چقدر ظرفیت دارد؟ نکند این سیل جمعیت که لابد از صبح همین شکلی بوده، از این‌طرف شهر وارد می‌شود و به همین حالت از آن‌طرف شهرخارج می‌شود؟شاید هم این چند روز شهر گشاد می‌شود و جا باز می‌کند؟ بعید هم نیست! شاید این ایام، امام‌حسین کربلا را می‌سپارد به علمدارش. شهردار که او باشد، دیگر همه‌چیز ممکن است. شهر اندازۀ یک کشور، کش می‌آید و بعد که همه را بغل کرد، فشارشان می‌دهد. آن‌قدر به هم نزدیکشان می‌کند که دل‌هایشان به هم گیر کند. اخبار و احوالشان در هم گره بخورد. از غریبگی مسافت‌های دور و دراز دربیایند و مثل مردم یک دهکده به هم نزدیک شوند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «يکی از دستورات دينی ما اين است که هر حرفی می خواهيم بزنيم، هر کاری می خواهيم انجام بدهيم و هر جايی می خواهيم برويم، اوّل بگوييم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»،[۱] اين يک دستور دينی است، البته نام مبارک «الله» است که گفتنش ثواب است؛ اما اينکه دين به ما گفته هر کاری که می کنيد اوّل بگو «بسم الله» يک قرنطينه است، برای اينکه آدم حرفی می خواهد بزند، کاری که مي‌خواهد بکند، مالی را می خواهد بگيرد، مالی را می خواهد بدهد، اوّل بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»، اين يقيناً يا است يا ، چون کار حرام و مکروه را که نمی شود گفت خدايا به نام تو. ما برای اينکه فقط عمرمان به حلال بگذرد، نه بيراهه برويم و نه راه کسي را ببنديم، گفتند هر فکری داريد، هر حرفي داريد و هر کاری داريد، اوّل بگوييد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». اين «بسم الله» يک قرنطينه است، يک ايست بازرسی است، برای اينکه انسان که می گويد به نام خدا، اين کار يا است يا » [۱]. وسائل الشيعة، ج۷، ص۱۷۰؛ «كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر». درس اخلاق ۹۶/٩/٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢معنای ولیّ💢 ولیّ در آیه ولایت به چه معناست؟ ✅ولیّ در لغت معانی متعدد و مختلفی دارد. وبرخی مثل ابن تیمیه وفخررازی؛ولیّ در آیه را به معنای دوست و ناصر می دانند. (أن الكلام في سياق النهي عن موالاة الكفار والأمر بموالاة المؤمنين كما يدل عليه سياق الكلام ... وإنما هي في الولايته التي هي ضد العداوة .) و چون آيه درباره نهي ولايت كفار وامر به ولايت مؤمنان است همان گونه كه سياق كلام دلالت بر اين دارد ، اين ولايت ضد عداوت است . 📚منهاج السنة النبوية، ج 2 ص 32 📚دقائق التفسير الجامع لتفسير ابن تيمية ، ج 2 ص 207 . 👈فخرنویسد: (والظاهر أن الولاية المأمور بها ههنا هي المنهي عنها فيما قبل ، ولما كانت الولاية المنهي عنها فيما قبل هي الولاية بمعني النصرة كانت الولاية المأمور بها هي الولاية بمعني النصرة .) ولايت كه در اين جا ا مر به آن شده قبل از آن نهي شده ، چون كه ولايت كه نهي شده به معناي نصرت است ، ولايت كه امر به آن شديم نيز به معناي نصرت است . 📚مفاتيح الغيب ، ج 12 ، ص26، 🔴اما معناي «ولي» در لغت : 👈راغب اصفهاني مي گويد : (الولاء والتوالي أن يحصل شيئان فصاعداً حصولاً ليس بينهما ما ليس منهما ، ويستعار ذلك للقرب من حيث المكان ومن حيث النسبة ومن حيث الدين ومن حيث الصداقة والنصرة والاعتقاد والولاية : النصرة . والولاية : تولي الأمر . و قيل : الولاية والولاية نحو الدلالة والدلالة . وحقيقته : تولي الامر .) دو چيز ، هر گاه چسبيده و كنار هم قرار گيرند كه شيء سوم ، ميان آن دو فاصله اي پديد نياورد كه پيوندشان را از هم بگسلاند ، « ولي » معنا و مفهوم پيداكرده و اين معنا در جاي ديگر كه قرب مكاني و نسبت و راستي و همكاري و عقيده داشته باشد به صورت استعاره به كار مي رود . ولايت ( به فتح واو ) به معناي نصرت و ولايت ( به كسر واو ) به معناي سرپرستي به كار مي رود ... حقيقت معناي ولايت همان سرپرستي است . 📚المفردات في غريب القرآن ، ج 1 ص 533 ، 👈ابن اثير مي نويسد : (ومن أسمائه عز وجل الوالي وهو مالك الأشياء جميعها المتصرف فيها وكأن الولاية تشعر بالتدبير والقدرة والفعل) ولايت اشاره و دلالت بر تدبير و اعمال قدرت و انجام كاري دارد . 📚النهاية في غريب الحديث والأثر، ج 5 ص 226 ، ابن منظور افريقي مي نويسد : (وولي المرأة الذي يلي عقد النكاح عليها ولا يدعها تستبد بعقد النكاح دونه .) سرپرست زن كسي است كه عقد نكاح به دست است و زن در اين امر رها گذاشته نمي شود ، كه ديگران با عقد نكاح در حق او استبداد نمايند . 📚لسان العرب، ج15 ، ص407 ، 🔴بنا بر آن چه در تفسير لغت شناسان راجع به ولي بيان شد اين مطلب به دست مي آيد كه اين كلمه حدود بیست و یک معنا مطرح نموده‌اند که از جمله می‌توان به مالک ، عبد، صاحب، شریک، رب، ناصر، تابع، منعم و... نیز سلطنت و ولايت مي باشد .(مشترک لفظی) البته برخی از بزرگان ؛ همه معانی متعدد لغوی ولیّ را به معنای سلطنت و ولایت برمی گردانند . قائل به اصل واحد هستند؛که معانی دیگر را به این معنا برمی گردانند.وآن اولویت در تصرف است.(مشترک معنوی) 📚بحار الأنوار ج37، ص: 237 اولویت در آیه ، بمعنای اولی به تصرف و امام واجب الطاعه است اما قرائن اینکه ولیّ در این آیه به معنای ولایت است (قال المبرد: الولي و الأولى و الأحق و المولى بمعنى واحد ) 📚التبيان في تفسير القرآن ج3 560 بر فرض که معانی متعدد واژه ولیّ ؛مشترک لفظی باشد قرائن معینه در آیه وجود دارد که معین می کند که معنای ولایت و سرپرستی مراد است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹پیامبر(ص) فرمودند: «وای بر احوال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان؛ وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم‏.» توجه به تربیت معنوی امری است که عمدتاً در این زمانه به طور شایسته مورد توجه والدین قرار نمی‌گیرد؛ اندیشۀ حاکم در قرن حاضر به گونه‌ای افکار را جهت داده که موفقیت فرزند را در پیشرفت علمی و تحصیلی و نیز پیشرفت در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی منحصر کرده است؛ نشان به اینکه وقتی در جمعی از جوانان درباره مصادیق موفقیت صحبت به میان می‌آید، عمده نظرات ناظر بر چنین موقعیت‌های دنیوی است؛ این نوع نگاه در سبک زندگی حاصلی جز غفلت از معنویت و امور دینی به همراه ندارد؛ تمام آموزه‌های ادیان گویای آن است که باید دنیا را پلی به‌سوی آبادانی آخرت دانست و باید آن زمان به سمت دنیا رفت که کمکی برای آن امر عظیم و جاودانه‌ باشد. در لسان قرآن، گرایش به دنیا به غیر از در نظر گرفتن امور معنوی و اخروی به معنای لعب و لهو و سعی در گمراهی است. بنابراین ضروری است والدین به ویژه پدران نسبت به امور معنوی فرزندان اهتمام لازم را داشته باشند؛ چه اینکه با تقویت معنویت و گزاره‌های معنوی همچون ایمان و توکل است که می‌توانند بر چالش‌های آینده غلبه کنند و زندگی خویش را رنگ و بویی اخروی ببخشند و باقیات صالحاتی برای والدین خویش باشند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند رحمت کند پدری را که با نیکی کردن و مهربانی به فرزندش و با آموزش دادن و ادب کردنش او را در نیکی به خود یاری می‌کند؛ رَحِمَ اللهُ عَبْداً اَعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّهِ بِالاِحْسانِ اِلَیْهِ وَ التَّاَلُّفِ لَهُ وَ تَعْلیمِه وَتأدیبِه. 📙(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 626) امام باقر (ع) در روایتی با اشاره به برخی مصادیق تربیتی فرمود: «هنگامی که کودک به 3 سالگی رسید به او بگویند هفت مرتبه بگوید لا اله الّا الله (تا بیاموزد)، در 4 سالگی به او بگویند که هفت مرتبه بگوید محمد رسول الله (تا یاد بگیرد)، در 5 سالگی رویش را به قبله متوجه کنند و به او بگویند که سر به سجده بگذارد، در پایان 6 سالگی رکوع و سجده صحیح را به او بیاموزند و در 7 سالگی به طفل گفته شود: دست و رویت را بشوی و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان؛ إِذَا بَلَغَ‏ الْغُلَامُ‏ ثَلَاثَ‏ سِنِینَ یُقَالُ لَهُ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یُتْرَکُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِینَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ یَوْماً فَیُقَالَ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ یُتْرَکُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِینَ ثُمَّ یُقَالَ لَهُ قُلْ سَبْعَ مَرَّات‏ ... 📙(من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص281) متأسفانه گاهی دیده می‌شود والدین اهتمام جدی بر این مسئله ندارند و سهل‌انگارانه با تربیت فرزند برخورد می‌کنند؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) در روایتی این رویداد را سالها قبل مورد نقد و هشدار خویش قرار داده بودند. نقل است روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از کوچه‌ای می‌گذشتند. نگاه مبارکشان به گروهی از کودکان افتاد که در حال بازی بودند. پیامبر در همان حال فرمودند: «وای بر احوال فرزندان از دست پدرانشان؛ وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم‏.» اصحابی که حضور داشتند از پیامبر سؤال کردند یا رسول الله پدرانشان مشرک‌اند؟ پیامبر اسلام فرمود «نه بلکه پدران مؤمن و مسلمان دارند.» اصحاب پرسیدند پس علت تأسف شما چیست؟ پیامبر فرمود: پدران و مادران آخرالزمان بیشتر توجه خود را صرف برآوردن نیازهای مادی فرزندان خود کرده و از تربیت دینی آنها غافل‌اند. برخی از آنها چیزی از واجبات و فرائض را به فرزندانشان نمی‌آموزند و اگر فرزندی شخصاً برای یادگرفتن احکام اقدام کرد او را از این کار باز می‌‌دارند و به بهره‌ی بسیار اندکی از دنیا برای آنها راضی می‌شوند. آنگاه پیامبر فرمود: «من از آنها بیزارم و آنها نیز از من بیزارند.» لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِی‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء. 📗 (جامع الأخبار(للشعیری)،ص106) 🌱 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️شیعه دارای دوبازوی قوی بوده : مهدویت : ازطریق ولایت فقیه تبیین وسیرظهورازاین خط است که به نتیجه خواهدرسید ودرحقیت ولایت فقیه پشتوانه ای عظیم ومحکم بوده دربرابرحوادث ها ومیل به امیدواری برای آینده ست ودرواقع چراغی روشن برای عبورازناریکی وجهالت است شهادت ریشه درکربلا داردوهمین سبب ایستادگی ونرفتن زیربارظلم ظالمان است که بازهم ازطریق ولایت فقیه بوده که این ایستادگی بوجودمیاید نتیجه هرگاه این دوبال درکنارهم قراربگیرندشیعه رابه افق زیبایی هامیرساندکه انتهای آن باظهورحضرت حجت عج باامیدبه برقراری صلح وعدالت درجهان بوده ؟ لذا تضعیف ولایت فقیه یعنی نرسیدن به افق سبزمهدویت وبرای همین است که دشمنان ایران بوسیله هرکاری قصدشان مخالفت وتضعیف ولایت فقیه بوده. پرونده توسط آمریکا واسراییل نیز درهمین رابطه طراحی گردیده که بااستقرارتفکرلیرالیسمی دربین روشنفکران ایرانی خواهان اجرای این پروژه (براندازی) هستند. مواظب باشیم درزمین دشمن بازی نکنیم گاهی دشمن درلباس خودی بوده 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نظر علماء غیرشیعه در مورد آیه55مائده💢 ✅علماء اهل سنت در مورد این آیه ؛تطبیق به امیرمومنان ع کرده اند طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع. 📚تفسیر الطبری ج 6 ص 390 این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است: 📚تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162. ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته: تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آن‌ها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسی در باره شأن نزول این آیه گفته است: وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فی‌علی‌کرّم اللّه‌وجهه. 📚روح المعانی، ج6، ص167. اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است. و همچنین گفته است: والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی. 📚روح المعانی، ج6، ص186. از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند. ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است: نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب. 📚تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172. این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است. 🔴آلوسی در تفسیر خود می‌نویسد: روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعانی، ج6، ص193 ابن مردویه از ابن مسعود نقل می‌کند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه می‌خواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}. 📖المائدة: 3 امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. 🔴خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است: وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ?ص? بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}. 📚تاریخ بغداد ج8 ص284 روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم. 🔴ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: أصبحت الیوم ولی کل مؤمن. 📚البدایة والنهایة ج 7 ص350. تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جمال انسانیت 🔹 بعضی ها در بین راه گفتند «الله اكبر»، حضرت فرمود: «الله اكبر»؛ اما چرا تكبیر گفتید؟ عرض كردند مثل اینكه باغ خرمایی از دور دیده می ‌شود و درخت‌ های خرمایی است، فرمود اینها درخت‌ های خرما نیست، خوب نگاه كنید می ‌بینید اینها نیزه‌ ها و تیرهای گروهی است كه به سمت ما دارند حركت می ‌كنند، چون زحف اند و انبوه ‌اند، به صورت یك باغ نخل به چشم می‌ خورند. حضرت راهش را به سمت یك برجستگی كه حفاظ باشد، متوجه كرد. حُر با هزار سوار رسید، چون آب ‌های فراوانی گرفته بودند حضرت دستور داد تشنه ‌های این گروه هزار نفری را سیراب كردند و همچنین اسب ‌های اینها را هم سیراب كردند. 🔹 علی ‌بن‌ طَعّان مُحاربی جزء سپاه حُر بود، او می‌ گوید من دیرتر از سایر سربازها رسیدم و خیلی تشنه بودم، حضرت فرمود: «اَنِخِ الرّاوِیَه»، من متوجه نشدم، بعد فرمود: «اَنْخِ الْجَمَل»؛ یعنی اگر خواستی آب بنوشی، آن شتر مخصوص را اناخه كن و بخوابان، مشك آب روی دوش آن شتر است و استفاده كن. من آن شتر را خواباندم ولی نتوانستم از مشك كاملاً استفاده كنم، خود آمد دهنه آن مشك را باز كرد و كاملاً من را سیراب كرد. این منظره را این مردم از حسین‌ بن‌ علی(علیهما السلام) دیدند. 🔹 موقع نماز فرا رسید، حر عرض كرد همه ما به شما اقتدا می‌كنیم، همه نماز را به امامت سالار شهیدان خواندند. همه این عاطفه را از حسین ‌بن‌ علی (علیهما السلام) دیدند كه هم آنها را سیراب كرد و هم اسب ‌های آنها را سیراب كرد اما همین مردم در روز به أبی عبد الله (علیه السلام) می ‌گفتند آب به شما نمی‌ رسد «حتی تموت عطشا» تا اینكه با لب تشنه جان بدهید. «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَینِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَینِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَین». 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/21 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦♥️⁩ علیه السلام البِرُّ و صَدَقةُ السِّرِّ يَنْفِيانِ الفَقرَ ، و يَزيدانِ في العُمرِ ، وَ يَدْفَعانِ عن سَبعينَ مِيتَةِ سُوءٍ . 🌹 نيكى و صدقه دادن پنهانى، فقر را از بين مى برند، عمر را زياد و هفتاد مرگِ بد و ناگوار را دفع مى كنند. 📚ميزان الحكمه ج۱،ص۵۳۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 دستور به فراهم کردن شرایط ازدواج؛ اینکه رواج ازدواج چه نقش مهمی در حفظ جامعه از پاره ای مخاطرات و مشکلات دارد و باعث قوام آن می شود، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. البته مخاطب این آیه خود مجردها نیستند! بلکه اطرافیانشان است. دستور این است که مقدمات ازدواج مجردها را فراهم کنید. این می تواند شامل تشویق به ازدواج، کمک در پیدا کردن همسر، وساطت کردن و البته کمک های مالی برای سر گرفتن ازدواج شود. در پایان هم خداوند وعده می دهد که از ازدواج حمایت مالی کند و آن ها را بی نیاز سازد. (وعده ای که تجربه نشان داده است که رخ می دهد). اینکه جامعه امروز مشکل ازدواج دارد، بیش از اینکه به خود مجردها بازگردد، مسئولش اطرافیانی هستند که کوتاهی می کنند! 🔷 آیه روز: وَ أَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ و َإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ و َاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (نور / آیه 32) 🔶 ترجمه: مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بي نياز مي ‏سازد، خداوند واسع و آگاه است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 خویشتنِ ملکوتی 🔹 انسان به دین ظلم بكند معنا دارد، به دیگری ظلم بكند معنا دارد، به جامعه ظلم بكند معنا دارد، برای اینكه انسان حریمی دارد، دین، جامعه و دیگری هم خود را دارند؛ اما انسان به خودش ظلم می ‌كند یعنی چه؟! حریم كدام است حریم كدام است؟ فرمود: ﴿وَلكِنْ أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ﴾؛ ما ظلم نكردیم بلکه اینها به خودشان ظلم كردند. 🔹 خدای سبحان فرمود من دو شیء به شما دادم که یكی را موقّتاً به شما تملیك كردم و یكی را به عنوان چراغ در درون شما قرار دادم که این برای من است و شما در قبال این، امین من هستید خلیفه من هستید و این را من به شما ندادم كه مِلك شما باشد. آن را كه به حسب ظاهر به شما دادم و تملیكتان كردم، همین حیات گیاهی و حیات حیوانی است؛ حیات گیاهی این است كه تغذیه كنید رشد كنید بالنده بشوید خرّم بشوید بخرامید مثل یك نهال و حیات حیوانی این است كه مقامی داشته باشید جاهی داشته باشید مطالبی طلب بكنید همین! اما آن كه ملكوت شماست، آن را به عنوان چراغ که ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾، در درون شما افروخته كردم و انبیا را فرستادم كه آن را همیشه روشن نگه بدارند. آن برای من است برای شما نیست و شما اگر گناه كردید به او ستم كردید؛ گناه به سود است و علیه . 🔹 این دو آیه ‌ای كه یكی در سوره مباركه «حشر» است یكی در سوره «آل‌ عمران» جمعش هم همین خواهد بود. در سوره «حشر» می فرماید: ﴿نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾؛ اینها خدا را فراموش كردند خدا هم اینها را از یاد خودشان برد، اینها به فكر خودشان نیستند. در آیه دیگر فرمود اینها وقتی مسئله جبهه و جنگ و امثال ذلك می ‌شود فقط به فكر خودشان ‌اند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾. خب این كدام است كه این اشخاص تبهكار مطابق این آیه فقط به فكر خودشان ‌اند و مطابق آیه سوره «حشر» خودشان را فراموش كردند؟ آن خودی كه اینها به فكر آن هستند همان است؛ آن خودِ مَنسی، می‌ شود مظلوم و این خودِ مذكور، می ‌شود ظالم، لذا فرمود: ﴿كَانُوا أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ﴾؛ اینها به آن بیچاره ستم كردند؛ به آن آن كه ملكوت ماست آن كه خلیفة الله است آن كه سراج منیر است آن كه ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ است آن كه است به آن آسیب رسانده اند. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 31 تاریخ: 1390/09/23 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻پیش دستی کردن در دعا ☀️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : يونسِ پيامبر عليه السلام آن گاه كه در شكم ماهى صدا زد ، گفت : بار خدايا! معبودى جز تو نيست . وارسته اى تو ! من ، خود از ستمكاران بودم . اين دعا ، عرش را به شفقت آورد. فرشتگان گفتند : بار پروردگارا! اين آوايى ضعيف و آشنا از سرزمينى غريب است! خداوند فرمود : «او را نمى شناسيد؟». گفتند : او كيست ، اى پروردگار ما؟ فرمود : «او بنده من ، يونس است» . فرشتگان گفتند : همان بنده ات يونس كه همواره ، هر عملِ او را فراز مى آوردى و مى پذيرفتى و دعايش را اجابت مى كردى؟ فرمود : «آرى» . گفتند : پروردگارا! آيا به [سبب] آنچه در هنگام آسايش انجام مى داد ، رحم نمى آورى و او را از بلا نمى رهانى؟ فرمود : «چرا» و به ماهى دستور داد تا او را در خشكى افكند. ☀️امام على عليه السلام : پيش از نازل شدن بلا ، دعا كنيد. 📚نهج الدّعا/محمدی ری‌شهری/ج1/ص40 🔰 @p_eteghadi 🔰