eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قيام حقّانی ▫️ نهضت سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابی طالب مطابق با هویت یعنی امام معصوم (سلام الله علیه) سامان پذیرفت. انسانِ كامل, است و اگر قیام و نهضتی داشته باشد در سامان می ‌پذیرد. ▫️ در قرآن كریم «حق» گاهی بر ذات اقدس الهی اطلاق می ‌شود: ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾. این حق همان است كه مقابل ندارد و اگر احیاناً باطل در مقابل آن قرار می‌گیرد، آن باطل, به معنای عدم و نیستی است و بطلان آن مربوط به صنم و وثن و مانند آن است. آن حق كه به معنای هستی محض است مقابلش فقط عدم است و اگر چیزی مقابل آن حق بود تقابلش به نحو تناقض است نه عدم و ملكه. ▫️ اما این حقّی كه انسان كامل در مدار آن است یا آن حق در مدار انسان كامل است، است; یعنی فعل خداست. در سوره مباركه «آل ‌عمران» و مانند آن آمده است: ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾ پس یك حق است به معنای ذات خدا كه در دسترس احدی نیست و یك حق است به معنای كه صادر از خدا یا ظاهر از خدا سبحانه و تعالی است که ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 📗 📖 حکمت نامه ، 🔸کوششى نو در جهت گردآورى سخنان حکیمانه این امام از منابع حدیثى شیعه و اهل سنّت، و ارائه آن با نظمى نوین و دسترسی آسان. این مجموعه، افزون بر حکمت هایى که از امام حسین(ع) روایت شده، بخشى از احادیثی را که وی مستقیماً یا با واسطه از پدر بزرگوارش امام على(ع) یا جدّ ارجمندش پیامبر خدا(ص) نقل کرده، در بر مى گیرد. 📖 باب ‌های حکمت‌نامه : حکمت هاى عقلى و علمى، حکمت هاى اعتقادى، حکمت هاى عقیدتى و سیاسى، حکمت هاى عبادى، حکمت هاى اخلاقى و عملى، حکمت هاى جامع، حکمت هاى گوناگون، حکمت های منظوم، تمثّل جستن امام به اشعار شاعران و دیوان منسوب به امام حسین(ع). این مجموعه، بخشى از دانش نامه امام حسین(ع) است که پیش از به فرجام رسیدن آن اثر، آماده بهره بردارى گردید و از آنجا که کاربرد مستقلی دارد، جداگانه به علاقه مندان عرضه شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ یه سوالی ذهنم مشغول کرده بود اون هم این بود که چطور میشه آدم به اندازه یه بال مگس برا امام حسین علیه السلام اشک بریزه و بعد بهشتی بشه؟ ✍️ بعد این که منبر حاج آقا تموم‌شد رفتم جلو این سوال از حاج آقا پرسیدم 💠 حاج آقا گفت یه مثال برات می زنم تا فهم این مطلب برات آسون باشه گفت یک ‌قاشق چقدر قیمتش هست؟ گفتم چند هزار تومان بیشتر نیست 💢 گفت حالا اگه بگن در این قاشق ناپلئون یا مثلا یکی از پادشاهان ایرانی غذا خورده قیمتش چقدر میشه؟؟ گفتم خب احتمالا میلیاردی 💧 گفت قاشق که فرق نکرد!! اما یک عنوانی پیدا کرد به عنوان قاشق ناپلئون حالا اشک هم زمانی که عنوان امام حسین علیه السلام روی اون بیاد ارزشمند میشه ❓ گفتم خب چرا خداوند چنین ارزشی را برای عزاداری و روضه و اشک امام حسین علیه السلام قرار داده؟؟ گفت اگه یکی دارو ندارش رو برای تو هزینه کنه تو در عوض براش چه کاری انجام میدی؟ گفتم منم دارو ندارم رو براش هزینه می کنم ✅ گفت احسنت چون که امام حسین علیه السلام دارو ندارش رو در راه خدا و برای خدا هزینه کرد لذا خداوند هم هر چیزی که برای امام حسین علیه السلام انجام بشه و نام و عنوان امام حسین علیه السلام برویش بیاد ارزشمند میکنه و بهش پاداش بالایی میده. 📎 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت مسلم از وضع کوفه آگاه نشد؟ اگر مطّلع شد، چرابرنگشت؟ 🔰 حضرت امام حسین (ع)بعد از شهادت مسلم بن عقیل از وضع کوفه آگاه شدند، ولی برنگشتند. 👈 هدف اساسی آن بزرگوار امر به معروف ونهی از منکر و قیام علیه دستگاه جبار بود، که فسق و فجور آن آشکار بود و در عین حال مدّعی جانشینی رسول خدا بود. 🔸 حضرت حرکت کرده بود تا به دنیا بفهماند که یزید و امثال او لیاقت و شایستگی خلافت را ندارند. او، برای اصلاح امور جامعه اسلامی و از بین بردن بدعت‌ها و زنده کردن سنت‌ها قیام کرد.(1) 💠 امام بر خود واجب می دانست علیه دستگاه قیام کند، هر چند منتهی به شهادت او شود. امام (ع)می دانست تاخود و یاران و خاندانش حتی بچة شیرخوارة او شربت شهادت ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دین و آثار آن از بین خواهند رفت. 💢 امام برای شهادت حرکت کرده بود. با این حساب هیچ چیز نمی توانست مانع حرکت حضرت به سمت کربلا گردد، حتی شهادت مسلم و بی وفایی و عهد شکنی مردم کوفه. هرگاه دین دستخوش تصرف و تغییر و تبدیل شده و آداب آن توسط دشمنان از بین برود، واجب است مسلمانان به یاری دین برپاخاسته و خطرات را از آن دفع نمایند، حتی اگر منتهی به مرگشان شود. 📌 واضح است حکومت مردی شریر و مشهور به فساد و میگساری و سگ بازی مانندیزید برای اسلام بزرگ ترین خطر بوده، اگر بدون اعتراضی ، زمان جلو می‌رفت و توسط کسی حکومت وی مورد اعتراض قرار نمی‌گرفت ، مفاسد آن جبران ناپذیر بود و سبب محو آثار اسلام می شد. 🔹 تکیه زدن چنین رجّاله ای بر مسند خلافت پیامبر(ص) ، افکار عمومی را متزلزل کرده و عقاید را منحرف می ساخت. 👈 چه بسا کسانی روی این اصل و با دیدن اعمال و حرکات یزید به ساحت قدس پیامبر(ص) و برنامه های اسلام بدبین می شدند. اگر شخصیتی مانندامام حسین (ع)بر او اعتراض نمی‌نمود و خلافت او را باطل اعلام نمی‌کرد، این اشتباه در دل‌ها قوّت می گرفت. وانگهی سبب می شد اکثر افراد جامعه به سمت و سوی افکار و عقاید و اعمال یزید سوق داده شوند. ✍ چون که رب البیت دف گیرد به دست بیت و ما فی البیت رقاصی کنند با این وجود امام بر خود فرض دانست ادای وظیفه نماید و علیه دستگاه قیام کند، هر چند می دانست قیام اومنجر به شهادت وی و یاران و خاندانش خواهد شد. 🌷 کشته شدن او در راه خدا و اسارت خاندانش مطلوب ومحبوب خداوند بود. البته امر به شهادت در حقیقت امر به ایستادگی و استقامت بود.(2) 💢 بنابراین قیام و نهضت امام حسین(ع) یک وظیفه و تکلیف الهی بود که باید آن را محقق می‌ساخت گرچه به شهادت خود و جوانان و یارانش بیانجامد تا جلوی نابودی اسلام رابگیرد. ------------- 📚 پی نوشت‌ها: 1. خوارزمی، مقتل الحسین، ج1، ص 273؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 141. 2.شهید آگاه ، آیت الله لطف الله صافی ، ص 34ـ 37 با تلخیص . 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 ⁉️ چرا ما برای امام حسین علیه السلام از اول محرم و قبل از شهادتشان عزاداری می کنیم در حالی که حضرت 10 محرم به شهادت رسیدند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️از زیارت تا شهادت‏ : قال ابو عبدالله ( علیه السلام ) : لا تدع زیارة الحسین بن على علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا . امام صادق (ع) فرمود : زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن و به دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن ! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر شهید . منبع : کتاب وسائل الشیعه ، چ 10 ص335 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 عجیب تر از ماجرای اصحاب کهف! ؛ ورود قرآن به ماجرای اصحاب کهف با این پرسش آغاز می شود: آیا گمان می کنی اصحاب کهف از آیات عجیب ما بوده اند؟ این پرسش از نوع استفهام انکاری است. یعنی پاسخ در خودش مستتر است: نه ! ای پیامبر مـا آيـات عـجـيـبـتـرى در آسـمـان و زمـيـن داريـم كـه هـر يك از آنها نمونه اى است از عظمت و بـزرگـى آفـريـنـش، و نيز در زندگى تو اسرار عجيبى وجود دارد كه هر يك نشانه اى است از حقانيت دعوتت، و همچنين در اين كتاب بزرگ آسمانى تو آيات عجيب فراوان است، و مسلما داستان اصحاب كهف از آنها شگفت انگيزتر نيست. حداقل کارکرد این پرسش و پاسخ، تقویت معاد باوری است. یعنی فرد وقوع معاد را دور از ذهن نداند. 🌏 مناسبت : در مقاتل آمده است که سر مبارک امام حسین علیه السلام روی نیزه این آیه را تلاوت فرمود. چه انتخاب دقیقی! یعنی ای مردم، ماجرای اصحاب کهف عجیب است یا کربلا؟ آنها که از مهلکه گریختند، یا آنها که عاشقانه به مهلکه رو کردند؟ اصلا شگفتگی خواب طولانی مدت کجا و شگفتی قرآن خواندن سر بریده؟ به فدای مظلومیت چشمگیر و جلب توجه کننده ات حسین ! 🔷 آیه روز: أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا ( کهف / آیه 9 ) 🔶 ترجمه: آيا گمان کردي اصحاب کهف و رقيم از آيات عجيب ما بودند؟! 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚نفس المهموم 🔹شیعیان شیخ عباس قمی را با مفاتیح الجنان می‌شناسند، اما حق او بر گردن شیعه بیش از اینهاست. شیخ عباس، مقتلی مفصل‌تر از لهوف به یادگار گذاشته با نام «نفس‌المهموم» که نامش برگرفته از حدیث امام صادق (ع) است که فرمود: «نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ همُّه لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ الله» ترجمه: نَفَس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه بر ما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. نفس‌المهموم از لهوف مفصل‌تر و از همین روی به لحاظ تاریخ‌شناسانه دقیق‌تر است. 🔹آغازش همانند لهوف با ولادت امام است، اما پایانش با قیام مختار خاتمه یافته. باب اول، حاوی دو فصل است فضایل امام حسین (ع) و همچنین ثواب گریستن در عزای امام حسین و لعن قاتلان وی. باب دوم، حاوی رخداد‌هایی است که بعد از بیعت کردن مردم با یزید بن‌معاویه تا شهادت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ | گریه و عزاداری پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) بر سید الشهداء(ع) 🔻به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی 🔹گریستن و اشک ریختن بر مصائب آن حضرت(ع)، بسیاری از این حجابها را از بین میبرد و زمینه را برای دریافت هدایت الهی آماده میسازد. مؤید این مطلب، روایت ابن شبیب از امام رضا علیه السلام است. آن حضرت فرمود: «ای پسر شبیب! اگر بر حسین (علیه‌السلام) گریه کنی تا اینکه اشک‌هایت بر گونه هایت جاری شود، خداوند گناهانی را که مرتکب شده ای اعم از معاصی بزرگ، کوچک، کم و زیاد را می بخشد.» (یَا ابْنَ‌شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْن(ع)‏..عیون أخبارالرضا، ج ۱، ص ۲۹۹) البته روشن است که آنچنان گریهای در اینجا قصد شده که همراه با تقویت ایمان و اصلاح رفتار در چارچوب شرع مقدس باشد. بر اساس روایات، انبیاء الهی (ع)، پیامبر خاتم (ص) و ائمه اطهار (ع) بر مصیبت های امام حسین (ع) اشک ریخته اند. بی تردید این سیره و رفتار اولیاء الهی برای پیروان ایشان حجّت و الگو است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت‌الله جوادی آملی: امام حسین(ع) دین را از اسارت هوی و هوس درآورد ▫️ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را کند. ▫️ امام با خونش، با جانش و با فرزندانش به قدری کوشید که جامعه را نورانی و زنده کرد. وظیفه مبلغان و اهل بیان و بلاغ این است که هم خود را در این راه صاحب فکر و کنند هم جامعه را زنده نگه دارند. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. 📚 گزیده ای از پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم تاریخ: 1400/05/18 🔰 @p_eteghadi 🔰
◾️جریان عاشورا قضیه امروز ما قضیه حضرت ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) و آنچه بعد از آن واقع شد، مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش نبوده و نیست. در عصر حضرت سلام الله علیه، ایشان امام زمان بودند. آنهایی که ایشان را یاری کردند، را یاری کردند، آنهایی که در برابر ایشان ایستادند، در برابر امام زمان خود، ایستادند. بنابراین، این واقعه مربوط به است، و به یک شخص به خصوص، در ۱۴۰۰ سال پیش مربوط نیست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
اهمیت قداست «امام» و لزوم یاری نمودن امام زمان! 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ آیت الله العظمی جوادی آملی: مسئله به قدری مهم است که اگر کسی امام زمان خود را یاری نکند و به کعبه متحصن شود، خدا او را امان نخواهد داد. ▫️... این خانه طبق حوادث فراوانی ویران شده... و دوباره می‌سازند؛ اما و امام انسانی نیست که بشود او را مانند افراد دیگر به حساب آورد یا اگر او نبود، دیگری آن خلأ را پر کند، لذا خدا به ابن زبیر امان نداد. ابرهه آمد که کعبه را ریشه کن کند اما اینها نخواستند کعبه را ریشه کن کنند، خواستند ابن زبیر را دستگیر کنند. ▫️ حضرت می ‌دانست که نه با باطل می ‌توان کار کرد و نه از باطل می ‌توان کمک گرفت. همواره باطل خود را در کسوت حق ارائه می ‌دهد تا بتواند کاری انجام بدهد، چون مردم اگر را بشناسند، به آن اعتنا ندارند. باطل می ‌کوشد خود را در آورد تا مردم را بفریبد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 غریو حق ▫️ سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیهما) كه است، مشاهده كرده است كه در توده مردم, در دستگاه حكومت و در مسئولان نظام, مشهود نیست: «أَ لَا تَرَوْنَ‏ أَنَ‏ الْحَقَ‏ لَا یعْمَلُ‏ بِهِ‏» و خودش هم مانند علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) حق در مدار او یا او در مدار حق بود كه «عَلی مَعَ الحَقِ» و در اینجا «حسینٌ مَعَ الحَقِ». ▫️ وقتی كسی حسین ‌بن ‌علی را رها كرد؛ یعنی حق را رها كرد. حسین بن علی قیام كرد تا هم حق را معرفی كند و با تعریف حق, جامعه را به برساند و هم حق را اجرا كند تا جامعه را عادل كند، لذا نهضت آن حضرت از نظر اندیشه در بود و از نظر انگیزه در بود. الآن اگر در جهان سخنی از است به بركت نهضت انبیا و اولیا عموماً و به بركت نهضت سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیهما) خصوصاً است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 احیای دین ▫️ وجود مبارك سیدالشهداء(سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. اما چطور این راه را انتخاب كرد و قیام كرد و فرزندان خودش را برد؟ چون او می‌ خواست خاورمیانه را كند؛ آ‌ن روز هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود! خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه بود. ▫️ وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه را، مدینه را، فاصله مكه و مدینه را، فاصله مكه و عراق را، فاصله عراق و شام را این اهل بیت رفتند، پیام دادند سخنرانی كردند نامه دادند نامه گرفتند خاورمیانه را بیدار كردند. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود، لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه های من باشند! با اینكه یقین داشت اینها به می ‌روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه‌ های من باید باشند، اینها دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، مسیر برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. ▫️ حضرت نامه‌ ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد، قدم به قدم اتمام حجّت كرد؛ در مكه آن سخنرانی رسمی را بیان كرد، با ابن‌زبیر یك نحو مصاحبه كرد، با ابن‌عباس یك نحو مصاحبه كرد؛ مردم خوابیده بودند حضرت اینها را بیدار كرد، لذا به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) عرض كردند در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم، دین باید آزاد باشد و ما این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. ▫️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود انسان، آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این از دشمن درون و بیرون است، لذا باید با عزّت و جلال و شكوه همراه باشد. «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة» شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به اصلی‌ اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم، هر كس از ماست عزیز است؛ «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة». آپارات: https://aparat.com/v/JXABc 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ⁉️ اگه ماه محرم جزء ماه های حرام است پس چرا امام حسین علیه السلام در این ماه جنگ کردند؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸حدیثی از امام سجاد (ع) 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا 🔹چاپ بیست و دوم کتاب «سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا» اثر آیت الله محمدصادق نجمی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۱۶ صفحه روانه بازار نشر شد. 🔹نهضت بزرگ کربلا، صفحه تابناکی در تاریخ بشری است که هماره، فراراه رهپویان حقیقت و آزادگی و عدالت است. چگونه باید زوایای گوناگون این قیام را شناخت؟ بی‌تردید مهمترین راه، مطالعه سخنانی است که حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا، ایراد فرموده و در ضمن آنها فلسفه قیام و بسیاری از مسائل دیگر را به روشنی تشریح کرده است. 🔹با مطالعه و تأمل در آن سخنان می‌توان وجوه مختلف نهضت حسینی، حوادث و جریان ها و نیز چهره های حق و باطل را بازشناخت. این سخنان حضرت در منابع گوناگون تاریخی پراکنده و مطالعه آنها برای همه میسور نبود تا اینکه نویسنده کتاب حاضر، همه آنها این کلمات و سخنان را از منابع دست اول تاریخی، در یکجا گرد آورد و گنجینه ای از معارف دینی، سیاسی و تاریخی را به آسانی در اختیار گذاشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت 📌 ملاک‌های عزاداری برای سالار شهیدان ✅ هر چند به شکل خاصی از عزاداری در روایات تصریح نشده؛ اما می‌توان از لابلای احادیث ملاک‌های و شیوه‌های مهم عزاداری سیدالشهداء را پیدا کرد. 🔸 گریه، اثرگذارترین راه عزاداری گریه از مهم‌ترین شیوه‌های عزاداری که به طور معمول همه امامان علیهم‌السلام، آن را به کار گرفته‌اند، در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد که روش عملی اهل بیت علیهم‌السلام در عزاداری بوده است. از باب نمونه امام زمان علیه‌السلام در باب مصیبت امام حسین علیه السلام فرمودند: «من صبح و عصر بر تو ندبه و گریه می‌‏کنم و به جای اشک‏‌ها بر تو خون می‌‏گریم.» 🔹 لطمه زدن به بدن در مورد لطمه وارد کردن به بدن، سینه زدن، گزارش‌هایی از اطرافیان ائمه علیهم‌السلام رسیده است؛ یعنی دیگران در سوگ امام حسین علیه السلام به خود لطمه وارد می‌کردند و امام نه تنها آنها را از این کار نهی نکرده؛ بلکه تایید کرده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «زنان فاطمی در سوگ حسین بن علی‏ علیهما‌السلام گریبان چاک داده و به صورت زدند و بر مثل حسین باید به صورت زد و گریبان چاک داد و بر مانند او (امام حسین) باید بر گونه‌ها نواخته شود و گریبان‌ها چاک گردد.» در این روایت امام علیه‌السلام، به نوعی این عزاداری را تائید کردند. همانگونه که در زیارت ناحیه مقدسه نیز آمده است. «لَاطِمَاتِ‏ الْوُجُوه؛ در حالی که بر صورت ها لطمه می زدند.» ✅ طبق قاعده و اصلی که از متن روایات به دست می‌آید، نخستین مرحله عزاداری همان گریه است، سپس صدا به گریه بلند کردن و جزع و فزع نمودن و... 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا عزاداری؟ 🔶اهداف و آثار عزاداری برای اهل بيت عليهم السلام 💠در بيان بايد گفت اگر در ميان شيعيان عزاداری يك سنت رايج شده است انگيزه‌های گوناگونی دارد كه به طور اختصار عبارتند از: 🔹۱) شناساندن مقام پيشوايان بزرگ اسلام كه سراسر زندگی آنان برای جامعه اسلامی الگو و سرمشق است، خواه در مبارزه با طاغوتيان يا مسايل اخلاقی و روحی و...؛ ۲) افزايش عشق و محبت اهل‌ بيت كه پاداش رسالت پيامبر اکرم (ص) است؛ ۳) كمال‌خواهی و فضيلت‌طلبی؛ ۴) دعوت به دين و آگاه شدن از حقايق آن و فراخوانی مردم به صلاح و اصلاح و دوری از انحراف و فساد؛ ۵) بر ضد طاغوتيان و آشنا كردن مردم با ويژگی های (ع)؛ ۶) اطعام عده‌ای از نیازمندان در پرتو مجالس عزا كه از دستورات مؤكد قرآن و اسلام است؛ ۷) ياد مصيبت اهل‌ بيت عليهم السّلام كه موجب آسان شدن مصائب و سختيهای دوستداران آنان است؛ ۸) همدردی با رسول خدا (ص) و حضرت زهرا (س) و ساير ائمه عليهم السّلام؛ ۹) فراموش نشدن ؛ چرا كه اگر اين عزاداری ها نبود نسل‌های آينده نمی‌دانستند (ع) را كشته است. 🔹۱۰) افشاگری جنايات ستمگران، بويژه بنی اميه و بنی عباس؛ ۱۱) رشد فضائل و كرامت‌های انسانی و الهی و پروش روحيه شهادت طلبی؛ هر قطره اشك كلامی است كه شهادت را چون پيامی به مردم ابلاغ ميكند، و گريه نشانه آن است كه فاجعه‌ای روی داده و ظلمی صورت گرفته است. نه يك روز، نه ده روز، نه يك ماه، بلكه در تمام سال برای اين است كه ملتی كه در شهادت زندگی ميكند بايد عزادار باشد و در مجالس عزا با بيان فلسفه شهادت و با يادآوری از شهيدانش، روحيه شهادت‌طلبی را همچنان تازه نگه دارد. بی‌شك به خاطر نشر فلسفه شهادت و ايثار و كرامت‌های انسانی است كه به بهانه مرگ برادر، عمو، دايی و... جلسه برگزار ميكنند و يك‌باره به كربلا گريز ميزنند و از حسين سخن ميگويند. ۱۲) زنده_نگهداشتن_اسلام با استفاده از ابزار عزاداری. را زنده كرد و اگر (ع) قيام نميكرد، اثری از اسلام باقی نمی‌ماند. 🔹اساس شكل‌گيری انقلاب اسلامی نيز نهضت امام حسين (ع) است. امام خمينی (ره) درباره تجديد و تكرار عزاداريها ميفرمايد: «آن کسانی که می‌گویند (ع) را نخوانید، اصلاً نمی‌فهمند (ع) چه بوده و نميدانند یعنی چه؛ نمی دانند اين گريه ها و روضه ها حفظ کرده اين مکتب را. الان ۱۴۰۰ سال است که با این منبرها و با این روضه ها و با این مصیبت ها و با این سینه زنی ها ما را حفظ کرده اند. تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که اینطور نیستند که سوء نیت داشته باشند، خیال می‌کنند حالا باید ما حرف روز بزنيم! حرف سيدالشهداء حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سيدالشهداء آورده است دست ما داده و سيدالشهداء را اين گريه ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصيبت‌ها حفظ کرده؛ این سینه زنی ها و این دسته جات و عرض می‌کنم اینها حفظ کرده... همينهاست كه اين نهضت را پيش برده، اگر (ع) نبود اين نهضت را پيش نمی‌برد...». [۱] 🔹بنابراين (ع) يك حركت است، يك موج است، يك مبارزه اجتماعی است. [۲] عزاداری ها سبب ميشود كه شور و عاطفه، از شعور و شناخت برخوردار گردد و ايمان را در ذهن جامعه زنده نگه دارد، و به عنوان يك فكر سازنده و حادثه الهام‌بخش، همواره تأثير خود را حفظ كند. احيای خط خون و شهادت و رساندن صدای مظلوميت آل علی (ع) به گوش تاريخ است... هم بر مظلوميت امام گريه ميشود و هم در سايه آن، (ع) از نهضت و حركت، شناخته ميشود، روضه‌های خانگی و دسته‌های عزاداری و هيأت‌های زنجيرزنی، پوشيدن لباس مشكی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپايى مجالس و نوحه‌خوانی و سينه‌زنی و... هر يك به نوعی سربازگيری جبهه حسينی است و اين پيوند قلبی را عمق و غنا می‌بخشد. [۳] اين موارد، انگيزه‌های برگزاری مجالس سوگواری و عزاداری است و آنچه در اين ميان وجود ندارد، گريه ضعف و ذلت است. پی نوشت: [۱] قيام عاشورا در كلام و پيام امام، ‌ص ۱۶ [۲] نهضت‌های اسلامی صد ساله اخير، مرتضی مطهری، ص ۸۹ [۳] فرهنگ عاشورا، ص ۳۱۴ نویسنده: حسين رجبی، پاسخ به شبهات عزاداری منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت 📌 عزاداری، عامل پایداری اسلام 🔹 عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام موجب می گردد که مردم با اهداف قیام حضرت آشنا شوند. مردم با آشنایی علل قیام امام حسین علیه‌السلام وظیفه خود را درباره دین دانسته و متوجه می‌شوند که در هر زمانی باید از دین پاسداری کرده و بدان عمل کنند. از سوی دیگر در عزاداری‌ها مردم با مسائل دینی آشنا می‌شوند؛ یعنی در این عزاداری‌ها سخنرانان و مداحان به بیان احکام اسلامی می‌پردازند. 🔸 از همه مهم‌تر این که درعزاداری امام حسین علیه السلام مردم با فرهنگ عزت مندی و مبارزه باظلم آشنا می گردند که از آموزه های مهم اسلام می باشد. امام خمینی رحمه الله بیان می کنند: یکی از خصلت های ذاتی شیعه از آغاز تاکنون مقاومت و قیام در برابر دیکتاتوری و ظلم است که در تمامی تاریخ شیعه به چشم می خورد. 🔹 گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام، باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها، نهضت عاشورا به ثمر نشست. گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. از این رو ائمه علیهم السلام به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده‌اند. 🔸 محمدحسن نجفی (صاحب جواهر)؛ که از علمای بزرگ شیعه است در این باره بیان می کند: «همه اين موارد گويای اين واقعيت است كه ندبه و نوحه‌سرايی بر كسانی كه دارای ويژگي‌های برجسته‌اند (اهل بیت علیهم السلام) مانعی ندارد؛ بلكه مستحب است تا در پرتو اين مجالس عزا، فضائل و خوبی های آنان نشر يابد و ديگران سرمشق و الگو بگيرند.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 گریه حضرت سلام الله علیه بر اهلبیت خویش... 🔻پس از آن كه در «عُذَيب الهِجانات» ، فرمان عبيد اللّه بن زياد ، براى در تنگنا قرار دادن حسين عليه السلام رسيد ـ : 🔹حسين عليه السلام ، بيرون آمد و فرزندان و برادران و خانواده اش ـ كه رحمت خدا بر ايشان باد ـ ، پيشِ رويش بودند . حسين عليه السلام ، لَختى به ايشان نگريست و گريست و فرمود: «خدايا ! ما خاندان پيامبرت محمّد صلى الله عليه و آله هستيم و از حرم جدّمان ، بيرون رانده شده ايم و بنى اميّه ، بر ما ستم كرده اند. حقّ ما را [ از ايشان ]بگير و بر اين قوم كافر ، يارى مان ده» . سپس حسين عليه السلام در ميان خانواده اش بانگ زد و از آن جا حركت كرد تا روز چهارشنبه يا پنج شنبه ، دوم محرّم سال ٦١ [ هجرى ] در كربلا فرود آمد . به يارانش رو كرد و فرمود : «آيا اين جا كربلاست ؟» . گفتند: آرى . حسين عليه السلام به يارانش فرمود : «فرود آييد كه اين جا ، جايگاه اندوه و بلاست ! اين جا ، محلّ فرود آمدن مَركب هايمان ، و اين جا محلّ بار و بُنه ما و ريخته شدن خونمان است». آنها پياده شدند و بارهايشان را در جايى كناره فرات ، فرود آوردند و خيمه اى را براى حسين عليه السلام و همسران و فرزندانش ، بر پا كردند و خويشان حسين عليه السلام ، گِرداگِرد خيمه او ، خيمه زدند. 📚منبع: الفتوح، ابن اعثم کوفی: ج ٥ ص ٨۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅کِی شَوَد حُر شَوَم وُ تُوبِه مَردانِه کُنَم؟ ✍حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین پیوست. توبه کنان کنار خیمه‌های حسین آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. ظاهراً حر با اذن امام حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابهای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین بن علی توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد 🔰 @p_eteghadi 🔰