✍️ یادداشت
📌 مهدویت در زیارت عاشورا
🔹 زیارت عاشورا از مشهورترین زیارات امام حسین علیه السلام است که نه تنها از امامان معصوم؛ بلکه از جانب ذات مقدس الهی نقل شده است.
🔸 این زیارت مشتمل بر معارف متنوع اسلامی از جمله تبرّی، تولی، دعا و... بوده و در چند فراز از این زیارت، سخن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به میان آمده است:
1️⃣ در فراز اول، از پروردگار عالم اینگونه درخواست میکنیم: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ؛ پس می خواهم از آن خدائی که گرامی داشت مقام تو را و گرامی داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهی تو را در رکاب آن امام یاری شده از خاندان محمد صلی اللّه علیه و آله.»
2️⃣ در فراز دوم چنین آمده است: «وَ أَنْ يرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم؛ و به من روزی نماید که در رکاب امام هدایت یافته آشکار و گویا به حق، از شما به خونخواهی برخیزم.»
💠 در این فراز خونخواهی در معیت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه به عنوان یک رزق مهم مطرح میشود. خداوند متعال در این جملات، امام زمان را با سه ویژگی مهم توصیف کرده است:
الف- امامی هدایت کننده که به سوی حق هدايت میکند.
ب- امامی که حق را ظاهر ميکند.
ج- امامی که کلام و سخن او حق است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال
❓چه کنیم که قلبمان برای اشک بر امام حسین علیه السلام اقبال داشته باشه و عاقبت بخیر شویم؟
📎 #محرم
📎 #امام_حسین
📎 #شکوه_حسینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
251.5K
⭕️ سوال
⁉️ می گویند حرف حق را باید گفت آیا این سخن درسته یا نه؟
«یک شخصی بود پشت سر امام جمعه عیب را می گفت و گفتم غیبت مکن در جواب گفت که باید حق را گفت»
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_حسین
📎 #شکوه_حسینی
📎 #محرم
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
امام حسین علیه السلام
▪ مِن دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ؛
▪ از نشانه هاى دانا ، نقّادى (و بررسى) گفتار خود و آگاهى او از حقايق فنون رأى (و نظر) است.
▫ گزیده تحف العقول، ص ٣٨
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ثواب گریه💢
ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام بخشش همه گناهان است؟
اینکه گریه بر امام حسین ع ثواب بسیار زیادی دارد غیر قابل انکار است و بلاکلام می باشد.
اما اینکه ما گریه بر ایشان را تمام مطلب بدانیم و واژه نجاه الامه بکار ببریم طوری که مخاطب تصور نماید طول سال هر واجبی را ترک کند و هر گناه کبیره ای را مرتکب شود و دهه محرم با چند قطره اشک ؛همه را پاک خواهد نمود ؛ تصور کاملا اشتباه و بدون وجه و دلیل می باشد.وسر از اندیشه تفدیه مسیحیت در می آورد که مسیح به صلیب کشیده شد تا بهشت مسیحیان را تضمین نماید.
این تحلیل با هیچ یک از اصول و مبانى مسلّم دینى سازگار نیست.
همچنین، با نص صریح قرآن در تشریح احکام منافات دارد وآنها را بی اثر و لغو میکند. و هم با سیره و آموزه اهل بیت ع در تضاد است.
«يَا جَابِرُ بَلِّغْ شِيعَتِي عَنِّي السَّلَامَ وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ لَا قَرَابَةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا يُتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ لَهُ يَا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِيُّنَا وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ يَنْفَعْهُ حُبُّنَا ؛
بحار الانوار ج 68 ، ص 179.
اى جابر! سلام مرا به شیعیان برسان و به آنها اعلام کن که هیچ گونه قرابت و خویشاوندى بین ما و خدا نیست . فقط با طاعت و بندگى به درگاه الهى تقرب جسته مىشود. اى جابر! هرکس اطاعت خدا را کند و - همراه آن - به ما محبت ورزد ، دوست ما است . هر کس معصیت خدا را کند ، تنها محبت ما برایش سودی ندارد».
حضرت على علیه السلام مىفرمایند:
«أَنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَعِي عِتْرَتِي عَلَى الْحَوْضِ فَمَنْ أَرَادَنَا فَلْيَأْخُذْ بِقَوْلِنَا وَ لْيَعْمَلْ بِعَمَلِنَا ؛
بحار الانوار ، ج 10 ، ص 102.
من با رسول الله (ص) هستم و در حالى که عترت با من هستند بر حوض [کوثر ]اشراف داریم. پس هر کس ما را مىخواهد، هم باید گفتار ما را بگیرد و هم عمل ما را عمل کند...».
بنا بر این این حب اهل بیت (ع) باید در عمل نیز خود را نشان بدهد.
اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا، ونیز ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان امام حسین ع است. هم چنین نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا (ع) است. ونیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است.
پس گریه حقیقی اتصال شخص را با حضرت بیشتر میکند و موجب معیت با ایشان خواهد شد.چطور ممکن است بر حسین ع بگرییم و در لشکر یزید باشیم؟!
در کربلا دشمنان نیز بر حضرت گریستند ولی فائده ای خواهد داشت؟!!
بحار الانوارج45ص59
در نتیجه مساله واضح شد که گریه کسی اثر تمام و کمال خواهد داشت که در خیمه حضرت باشد نه در لشکر دشمن حضرت یزید....
ما باید گریه کنندگان اهل بیت ع را از کارهای زشتشان بازداریم نه که بگوییم کار زشت میکنی گریه نکن....
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا
🔹 چاپ هشتم کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» اثر حجت الاسلام والمسلمین سید اصغر ناظم زاده قمی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۸۸ صفحه روانه بازار نشر شد.
🔹شهدای کربلا در حقیقت به چهار دسته تقسیم می شوند: شهدای که پیش از واقعه عاشورا و حضور امام حسین(ع) به سرزمین کربلا جان خود را فدای جانان کردند؛ مانند مسلم بن عقیل. دسته دیگر شهدایی بودند که بعد از واقعه عاشورا به دست جلادان حکومت اموی بدون هیچ جرم و گناه به شهادت رسیدند مانند طفلان مسلم . برخی نیز در عصر عاشورا و پس از پایان حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) شهید شدند، مانند هفهاف بن مهند راسبی. و دسته چهارم، شهدایی بودند که در رکاب امام حسین(ع) در حضور آن امام دسته جمعی شهید شدند.
🔹در این کتاب، نام افرادی را یادآور می شویم که در کربلا حضور داشتند و در روز عاشورا در نبرد با سپاه عمربن سعد جنگیدند اما از قضای روزگار به شهادت نرسیدند و در حال جان دادن بودند ولی به اسارت درآمدند مانند حسن بن حسن (معروف به حسن مثنّی فرزند امام حسن مجتبی(ع)).
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مقصود قیام
▫️ هر مشكلی كه در جوامع گذشته و حال بود یا در جوامع بعدی هست، در اثر فقدان #عقل و نبود #عدل است. جامعه را این دو بال هدایت می كند و جامعه را این دو بال به مقصد می رساند و جامعه با این دو بال می تواند مقصود را در مقصد مشاهده كند تا به كمال برسد.
▫️ سالار شهیدان(صلوات الله و سلامه علیه) در بسیاری از زیارتها به اوصافی ستوده شد كه نهضت آن حضرت را تبیین و تشریح می كند؛ گفته شد او #طیب» است, او «طاهر» است, او دعوت كننده به «حكمت» و «موعظه حسنه» است; یعنی نهضت او در همین راستا صورت پذیرفت و ـ ان شاء الله ـ انجام می گیرد و حامیان و عزاداران آن نهضت اگر عقل مدار و عدل مدار نباشند، از عزای آن حضرت آنچنان كه باید طَرْفی نمی بندند.
▫️ وجود مبارك حسین بن علی فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»؛ در آن خطبه معروفی كه در مكه ایراد كردند، فرمودند هر كسی حاضر است خون جگرش را خون قلبش را در راه ما بریزد و «مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» باشد یعنی بفهمد که وطن او لقاء الله است نه شرقی است و نه غربی، عازم كربلا شود.
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل
تاریخ: محرم 1393
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
زن نیسی اگه ماه مُحرم واسه یه خیاطی دربدر افتاده باشی تو خیابونا!😏
بیا اینجا خودت بدوز☺️👇
دوخت چادر عـــــــــربی و شالدار با فنِ کله قندی کردن پارچه😍
دوخت ۱۰ مدل مقنعه چیندار ،کراواتی، چونه دار
دوخت تور و یراق به سر آستین و روسری بدون جمعشدنِ پارچه☺️
چند مدلم روش دوخت #لباس_مشکی بدون الگو انداختن گذاشتم براتون😍N👇
https://eitaa.com/joinchat/992018610C9e89cb3e2f
آموزشهاآنلاین وشوهرپسندبدون بیرون رفتن😅
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠 مفهوم تعبیر "ثاراللّه" در زیارات امام حسین(ع) چیست؟
✍️ پاسخ :
ثار در اصل «ثأر» بوده و همزه به الف تخفیف یافته است.
این واژه مصدر و به معنای انتقام و خونخواهی کردن(طلب خون مقتول) و خون است. در اینجا در معنای اسم مفعولی به کار رفته است.
و به این معناست که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت.
🔸 در برخی از روایات، پس از اشاره به اینکه امام حسین «ثارالله فی الارض» است، خداوند منتقم خون او معرفی شده است که انسانها را به خونخواهی وی دعوت میکند.
▫️ به گفته علامه مجلسی، منظور از ثارالله آن است که خودِ امام حسین در دوران رجعت، انتقام خون خود و خاندانش را خواهد گرفت.
🔻 در بیان معنای ثارالله، در کتاب شِفاء الصُدور، پنج احتمال مطرح شده و هر کدام تفسیر خاص خود را دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ برخی جاهلان یا مغرضان، برای منحرف کردن قیام اباعبدالله الحسین(ع) گفتهاند: حضرت قیام نکرد، بلکه هدف او تنها بیعت نکردن با یزید(لعنهاللهعلیه) بود و تنها میخواست فرار کند، ولی متاسفانه در کربلا گرفتار شد، لذا هدفش قیام نبود.
🔰پاسخ:
1⃣ اولا این قول صرفا یک تحلیل است و هیچ مدرکی و مستندی تاریخی یا روایی ندارد؛ دوما نقدهای متعددی بر آن وارد است:
2⃣. این مطلب مخالف سخنان خود حضرت است، حضرت قبل از خارج شدن از مدینه فرمودند: «إنّي لم أخرج أشرا، و لا بطرا، و لا مفسدا، و لا ظالما...؛ من از سر شادى و سرمستى و تباهكارى و ستمگرى قيام نكردم، بلكه برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، و اكنون مىخواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم، و بر روش جدم و پدرم على بن ابى طالب راه بروم... .»
🔶 در این روایت کلمه «اخرج» آمده که دال بر خروج و قیام است و هرگز صحبت از فرار و عدم بیعت نیست، و خروج بر کسی به معنای قیام و اعلام جنگ با اوست.
3⃣. اگر هدف حضرت فرار بود، چرا کوفیان برای او نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند و با ایشان بیعت کردند و از ایشان خواستند تا قیام کند، ایشان میتوانست در پاسخ نامهها و بزرگان کوفه که ایشان را دعوت کرده بودند بفرماید: نه من اهل قیام نیستم و سکوت اختیار کند.
4⃣. در بین راه و قبل از رسیدن به سرزمین کربلا خبر شهادت مسلم و پیمان شکنی کوفیان به حضرت رسید، با این حال اگر هدف حضرت تنها فرار از بیعت بود، به هیچ وجه عاقلانه نبود که به حرکت خود ادامه دهد و میبایست برگردد و به سمت جاهای امن فرار کند.
5⃣. اگر هدف فقط فرار از بیعت بود، اصلا عاقلانه نبود که خانواده و اهل بیت خود را همراه خود ببرد، حضرت میتوانست خودش به تنهایی و کاملا مخفیانه و با چهرهای مبدل از مدینه خارج شود و به مکانی نامعلوم بگریزد تا از سپاهیان خلیفه در امان باشد.
6⃣. حضرت برای اکثر بزرگان شیعه و اهل سنت نامه نوشت و آنها را به بیعت با خود و قیام علیه یزید(لعنهاللهعلیه) دعوت کرد، و بسیاری از آنان به نامه حضرت پاسخ دادند.
💠 حال اگر هدف تنها عدم بیعت بود، معنا نداشت برای بزرگان اقوام مختلف نامه بنویسد و آنها به قیام و بیعت با خود دعوت کند.
________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/126124
📎 #اعتقادات
📎 #شکوه_حسینی
📎 #راهنما_شناسی
📎 #محرم
🔰 @p_eteghadi 🔰