.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠 مفهوم تعبیر "ثاراللّه" در زیارات امام حسین(ع) چیست؟
✍️ پاسخ :
ثار در اصل «ثأر» بوده و همزه به الف تخفیف یافته است.
این واژه مصدر و به معنای انتقام و خونخواهی کردن(طلب خون مقتول) و خون است. در اینجا در معنای اسم مفعولی به کار رفته است.
و به این معناست که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت.
🔸 در برخی از روایات، پس از اشاره به اینکه امام حسین «ثارالله فی الارض» است، خداوند منتقم خون او معرفی شده است که انسانها را به خونخواهی وی دعوت میکند.
▫️ به گفته علامه مجلسی، منظور از ثارالله آن است که خودِ امام حسین در دوران رجعت، انتقام خون خود و خاندانش را خواهد گرفت.
🔻 در بیان معنای ثارالله، در کتاب شِفاء الصُدور، پنج احتمال مطرح شده و هر کدام تفسیر خاص خود را دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ برخی جاهلان یا مغرضان، برای منحرف کردن قیام اباعبدالله الحسین(ع) گفتهاند: حضرت قیام نکرد، بلکه هدف او تنها بیعت نکردن با یزید(لعنهاللهعلیه) بود و تنها میخواست فرار کند، ولی متاسفانه در کربلا گرفتار شد، لذا هدفش قیام نبود.
🔰پاسخ:
1⃣ اولا این قول صرفا یک تحلیل است و هیچ مدرکی و مستندی تاریخی یا روایی ندارد؛ دوما نقدهای متعددی بر آن وارد است:
2⃣. این مطلب مخالف سخنان خود حضرت است، حضرت قبل از خارج شدن از مدینه فرمودند: «إنّي لم أخرج أشرا، و لا بطرا، و لا مفسدا، و لا ظالما...؛ من از سر شادى و سرمستى و تباهكارى و ستمگرى قيام نكردم، بلكه برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، و اكنون مىخواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم، و بر روش جدم و پدرم على بن ابى طالب راه بروم... .»
🔶 در این روایت کلمه «اخرج» آمده که دال بر خروج و قیام است و هرگز صحبت از فرار و عدم بیعت نیست، و خروج بر کسی به معنای قیام و اعلام جنگ با اوست.
3⃣. اگر هدف حضرت فرار بود، چرا کوفیان برای او نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند و با ایشان بیعت کردند و از ایشان خواستند تا قیام کند، ایشان میتوانست در پاسخ نامهها و بزرگان کوفه که ایشان را دعوت کرده بودند بفرماید: نه من اهل قیام نیستم و سکوت اختیار کند.
4⃣. در بین راه و قبل از رسیدن به سرزمین کربلا خبر شهادت مسلم و پیمان شکنی کوفیان به حضرت رسید، با این حال اگر هدف حضرت تنها فرار از بیعت بود، به هیچ وجه عاقلانه نبود که به حرکت خود ادامه دهد و میبایست برگردد و به سمت جاهای امن فرار کند.
5⃣. اگر هدف فقط فرار از بیعت بود، اصلا عاقلانه نبود که خانواده و اهل بیت خود را همراه خود ببرد، حضرت میتوانست خودش به تنهایی و کاملا مخفیانه و با چهرهای مبدل از مدینه خارج شود و به مکانی نامعلوم بگریزد تا از سپاهیان خلیفه در امان باشد.
6⃣. حضرت برای اکثر بزرگان شیعه و اهل سنت نامه نوشت و آنها را به بیعت با خود و قیام علیه یزید(لعنهاللهعلیه) دعوت کرد، و بسیاری از آنان به نامه حضرت پاسخ دادند.
💠 حال اگر هدف تنها عدم بیعت بود، معنا نداشت برای بزرگان اقوام مختلف نامه بنویسد و آنها به قیام و بیعت با خود دعوت کند.
________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/126124
📎 #اعتقادات
📎 #شکوه_حسینی
📎 #راهنما_شناسی
📎 #محرم
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📗#معرفی_کتاب |
📖 واقعه عاشورا در منابع کهن
▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه
🔸 ماجرای عاشورا در کتاب های فراوان آمده است اما آنچه در شش منبع آمده، به دلیل قدمت، اعتبار نسبی، جامعیت و نیز پیوستگی روایت، از گذشته تا امروز، به گستردگی مورد استناد قرار گرفته اند.
اینها عبارتند از:
• تاریخ طبری،
• ارشاد مفید،
• فتوح ابن اعثم،
• لهوف سید بن طاووس،
• امالی صدوق،
• مقاتل الطالبیین ابوالفرج.
🔰 نکته
برخى از مطالبى كه در اين مقتل ها آمده اند، به خاطر اشكال محتوايى يا كم فايده بودن، در متن دانش نامه امام حسین علیه السلام، استفاده نشده، و يا مورد نقد، واقع شده اند. از اين رو، عرضه متن كامل آنها در اين جا، تنها به جهت فوايدى است كه در ارائه متن كامل و پيوسته وجود دارد و هرگز به معناى تأييد همه مطالب آنها نيست،
📝 به کوشش جمعی از پژوهشگران، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵، ۱۰۲۹صفحه، وزیری
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨
🏴4 اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا:
✍استاد مرتضی مطهری
👈اشتباه اول:
اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است.
اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است.
👈اشتباه دوم:
باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است.
در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است.
شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.»
👈اشتباه سوم:
یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است.
اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری)
👈اشتباه چهارم:
مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو.
📚منبع: حماسه حسینی، جلد۱، استاد شهید مرتضی مطهری
🔰 @p_eteghadi 🔰
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ #شبهه
⁉️ میگن اگه امام حسین علیه السلام قدرت داشتن خودشان را نجات می دادند نه این که شما دعا می کنید و حاجت می خواهید؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #محرم
📎 #امام_حسین
📎 #شکوه_حسینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا همان گونه که امام حسین علیه السلام با عمر سعد مذاکره کردند اگر با یزید هم مذاکره می کردند مسیر اسلام تغییر نمی کرد و خانواده خود را نجات نمی دادند؟.mp3
17.13M
⭕️ سوال:
⁉️ آیا اگر امام حسین علیه السلام با یزید مذاکره می کردند مسیر اسلام تغییر نمی کرد و خانواده خود را نجات نمی دادند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴ملکی بنام منصور
🔴 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ علیه السلام: إِنَّ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ هَبَطُوا یُرِیدُونَ الْقِتَالَ مَعَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام فَلَمْ یُؤْذَنْ لَهُمْ فِی الْقِتَالِ فَرَجَعُوا فِی الِاسْتِئْذَانِ وَ هَبَطُوا وَ قَدْ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکُونَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ رَئِیسُهُمْ مَلَکٌ یُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ.
⚫️امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: تعداد چهار هزار ملک به زمین هبوط کردند تا در رکاب حسین بن علی علیهما السّلام قتال کنند، ولی چون آن حضرت اجازه قتال به آنان نداد، لذا ایشان مراجعت کردند و هنگامی به زمین هبوط نمودند که امام حسین علیه السّلام شهید شده بود. آنان در حالی که غبار آلوده اند، تا روز قیامت نزد قبر امام حسین علیه السّلام گریه میکنند و رئیس ایشان ملکی به نام منصور است.
📚کامل الزیاره: ۱۱۹
📚کامل الزیاره: ۸۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 لسان حق
▫️ آنجا كه حسین بن علی (سلام الله علیهما) فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا»؛ یعنی در راه خدا! چون در #قرب_نوافل خدای سبحان در مقام «فعل» ـ نه در مقام ذات ـ زبان گویای آن ولی خود است: «وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» و حسین بن علی (سلام الله علیهما) مصداق بارز «قُرب نوافل» است، آنجا كه می گوید: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا» با #لسان_الله می گوید و چون با «لسان الله» می گوید، این «فِینَا» یعنی «فی سبیل الله»؛ مثل اینكه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فِینَا﴾.
بر اساس توحید, تنها جهادی كه مقبول و معقول است #جهاد_فی_سبیل_الله است و امام یعنی #انسان_كامل، مصداق كامل «سبیل الله» است، صراط مستقیم است، شریعت مطهّر است و مانند آن. گوینده حسین بن علی است؛ ولی با «لسان الله» سخن می گوید.
▫️ حسین بن علی (سلام الله علیه) با #زبان_الهی گفت: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ» و اگر با زبان الهی گفت: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ»، پیام خدا را می رساند كه فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا﴾. آنجا كه حسین بن علی فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا»، با «لسان الله» گفت و چون با «لسان الله» گفت، با آنچه که در #زیارت_اربعین هست یا آنچه در حرم مطهّر خوانده می شود كه «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» یكسان در می آید.
راهی برای حقیقت نیست مگر #صراط_مستقیم و این صراط مستقیم همان صراط #ولایت است، صراط #نبوت است, صراط #عصمت است.
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل
تاریخ: محرم 1393
🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 عزادار حقیقی
به قلم؛ محمد شجاعی
( مراتب پنجگانه سیر و سلوک عزادار)
🖋 اینکه داغی که عاشورا در قلبِ تاریخ، برجای گذاشته؛ از حرارت نمیافتد و بعد از ۱۴ قرن، هنوز تاریخ جزئیاتِ واقعهی عاشورا را به یاد دارد؛ جاودانگیِ یک تراژدی دردناک نیست!
💢 عزاداری؛ خود یک #سلوک است، که عزادار را از مرتبهی اول (نازل) به مرتبهی پنجم عزاداری (روح انتقام و معیّت با حسین زمان) سوق میدهد!
اینکه با این تنها نردبان سلوکی، صرفاً بعنوان یک مراسم عزاداری سالیانه روبرو شویم؛ خسارتی است که به فقرِ باطن انسانی، و ضعف معنویِ جامعهی بشری منجر شده است.
کتاب عزادار حقیقی؛ سعی دارد مراتب عزاداری را مفصّلاً شرح داده، و صعود به قلّه آنرا که رسیدن به مقام "أن یرزقنی طلب ثاری مع امامٍ هدیٰ" است، برای عزادار، آسان نماید.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 پدران الهی
▫️ أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا و أُجُوركُم بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ لثَارِهِ (علیه الصلاة و علیه السلام)!
▫️ این شعار كه بین ما شیعه ها به رسمیت شناخته شده كه می گوییم: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا و اجورکم بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ لِثاره (علیه الصلاة و علیه السلام)» دو بخش دارد: بخش اول، عرض تعزیت و تسلیتی است كه #درخواست_اجر است، برای اینكه ما مصیبت زده هستیم، چون امام ما را شهید كردند، فرزندان امام ما را شهید كردند، اصحاب امام ما را شهید كردند، ما داغدار هستیم و از خدای سبحان اجر یكدیگر را مسئلت می كنیم امّا جمله دوم این شعار كه یك امر آموزنده است این است كه از خدا می خواهیم كه ما را طالب #خون_بهای_حسین_بن_علی قرار دهد كه ما هم اهل مقاومت و قیام و نهضت باشیم و خون بها را بگیریم.
▫️ این جمله دوم، احتیاج به توضیح دارد، چون خون بهای هر كسی را اولیای او, فرزندان او باید بگیرند: ﴿مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾؛ وجود مبارك ولی عصر(ارواحنا فداه) #ولی_دم است، او حق دارد كه قیام كند و خون بها بگیرد؛ امّا ما كه عرض می كنیم خدا آن توفیق را به ما دهد كه ما خون بهای سالار شهیدان را بگیریم، برای آن است كه ما در حقیقت #فرزندان_این_خاندان هستیم. وقتی كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام كرد، فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ من و علی بن ابی طالب پدران امّت هستیم، اعلام كردند فرمودند بیایید فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، ما هم این افتخار را پذیرفتیم، آنها را به عنوان پدران روحانی مان پذیرفتیم و شیعیان و پیروان اینها و فرزندان اینها شدیم. اگر ما فرزندی اینها را قبول كردیم و آنها هم ما را به عنوان فرزندی قبول كردند، در حقیقت در کربلا #پدر_ما_را_شهید_كردند و چون پدر ما را شهید كردند، ما حق داریم كه قیام كنیم و خون بها بگیریم.
آپارات:
https://aparat.com/v/cHE2m
#کلیپ_دهه_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1393/08/25
🔰 @p_eteghadi 🔰
📌شبهه:
با اینکه #محرم جزء ماه هاي #حرام است، چرا امام #حسين(علیهالسلام) در اين ماه #جنگ کرد؟
پاسخ:
پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، #محرم ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: #اوس و #خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند.
📌از طرفی #اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را #حرام اعلام نمود، مگر اینکه #دشمنان حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه #مسلمانان #حق_مقابله و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.
📚بقره: ۱۹۴
در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از #بیعت #یزید به #مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت #کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به #کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که #تیر به لشکر حسین (ع) انداختم.
بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال #دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰