eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ امـام جـواد (علیه السلام) : خداوند متعال به سبب بنده اش را از آنچه از عقلش دور مانده حفظ می کند و به وسیله‌ی تـــــقوا او را نسبت به آنچه آن را نمی بیند و ناآگاه است روشــــــن می سازد. 📚 بحار الأنــوار ج‏ ۷۵ ص ۳۵۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 مدل های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روش شناختی 🔹 کتاب «مدل های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روش شناختی» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی است که به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۳۰ صفحه منتشر شد. 🔹 بحث اصلی این کتاب در باب مدل های مواجهه با نظریه های اخلاقی، به هنگام چالش این نظریه ها با معضلات و دوراهی های اخلاقی است. 🔹 این مدل ها که روش های توجیه اخلاقی نامیده شده اند، در سه دسته کلی قابل شناسایی هستند: ۱- مدل هایی که با اتخاذ مبنای نظریه گرایانه بر تولید یا کشف نظریه صحیح و کامل اخلاقی و آن گاه کاربست آن در موقعیت ها و مورد های جزئی تأکید دارند؛ به این روش ها، روش های از بالا به پایین گفته می شود. ۲- مدل هایی که تولید یا کشف نظریه صحیح، کامل و یگانه را به ویژه با صرف نظر از اقتضائات خاص موقعیت های جزئی، ناممکن می دانند و راه استدلال و توجیه اخلاقی را از طریق تمرکز بر اقتضائات خاص مورد های جزئی جستجو می کنند؛ به این گونه مدل ها، مدل های از پایین به بالا گفته می شود. ۳- مدل هایی که با رویکردی معتدل به نظریه و کاربست آن، در واقع به همگرایی روش شناختی میان مدل های از بالا به پایین و از پایین به بالا نظر دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
ذکر خداوند در هنگام قضاء حاجت !!!! 🤔 : ❓جائز بودن قرآن خواندن در حین قضای حاجت نزد روافض !!!!! از قول جعفر صادق آمده است : عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ أَ تَقْرَأُ اَلنُّفَسَاءُ وَ اَلْحَائِضُ وَ اَلْجُنُبُ وَ اَلرَّجُلُ يَتَغَوَّطُ اَلْقُرْآنَ ، فَقَالَ يَقْرَءُونَ مَا شَاءُوا . از امام صادق درمورد حکم قرآن خواندن زنی که زایمان کرده ، زن حائض ، و شخص محتلم و شخصی که در حال قضای حاجت است ، پرسیدم امام صادق گفت : هر چه میخواهند بخوانند. 📚تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۲ , صفحه۲۱۷ اهل سنت و جماعت این کار را تماماً حرام میپندارند !!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت بیان می دارد که ذکر خداوند شایسته است که بسیار و در تمام حالات ایراد و اداء شود , چنان که می فرماید : "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را بسيار ياد كنيد - و صبح و شام او را تسبيح نمائيد. " " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً _ وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلا " ( احزاب ٤١ _ ٤٢ ) ❕روشن است که یکی از مصادیق ذکر خداوند , تلاوت قرآن است , چنان که خداوند در مورد قرآن با عنوان ذکر یاد کرده و می فرماید : "و اين (قرآن) ذكر مباركى است كه (بر شما) نازل كرديم آيا آن را انكار مى‏كنيد؟! " "هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ " ( انبیاء ٥٠ ) ❕بنابراین ذکر خداوند در هر حالاتی خوب است گفته شود , حتی در هنگام تخلی و قضاء حاجت , چنان که طبق روایات اهلسنت هم ذکر خداوند حتی در هنگام جنابت و قضاء حاجت , مستحب است و پیامبر در تمام حالات و زمانهایش یعنی حتی هنگام جنابت و قضاء حاجت نیز ذکر خداوند و تلاوت قرآن را ایراد می کرد . ❕ابن ابی شیبه عالم بزرگ اهلسنت و استاد بخاری , نقل می کند که موسی علیه السلام از خداوند سوال کرد که آیا می توانیم در هنگام جنابت و قضاء حاجت ذکر تو را بگوییم ? خداوند پاسخ داد : " من را در تمام حالات یاد کن " " يا رب فإنا نكون من الحال على حال نعظمك أو نجلك ان نذكرك عليها قال وما هي قال الجنابة والغائط قال يا موسى اذكرني على كل حال ." 📚المصنّف لابن أبي شيبة: ج 1 ص 138 ح 5 وج 8 ص 121 ح 6، تاريخ دمشق: ج 61 ص 115. ❕بخاری و مسلم نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام در تمام حالات و زمانهایش ذکر خداوند را ترک نمی کرد : "کان النبی یذکر الله علی کل احیانه " 📚صحيح مسلم: ج 1 ص 282 ح 117، صحيح البخاري: ج 1 ص 227 . ❕مسلم این روایت را در باب ذکر خداوند در هنگام جنابت و غیر آن مانند قضاء حاجت نقل می کند تا بیان کند که در این حالتها ذکر خداوند و قرائت قرآن اشکالی ندارد : " باب ذکر الله تعالی فی حال الجنابه و غیرها " 📚همان منبع از صحیح مسلم 👌و همینطور علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر هم در هنگام ورود به بیت الخلاء ذکر خداوند را می گفت و هم در هنگام خروج از بیت الخلاء : " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ كَانَ إِذَا دَخَلَ الْكَنِيفَ قَالَ «اللَّهُمَّ! إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْخُبْثِ وَ الْخَبَائِثِ» _ " مَا خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا قَالَ: غُفْرَانَكَ. " 📚صحيح مسلم، ج‏1، ص: 283 _ سنن النسائي، ج‏6، ص: 24 👌انسان در هنگام قضاء حاجت متذکر خداوند و الطاف او می افتد که خداوند برای انسان این امکان را ایجاد کرده تا مواد زائد بدنش را دفع کرده و از این طریق به حیات و زندگی ادامه دهد که اگر این امکان نبود در اندک ساعاتی عمر انسان به پایان می رسید !!!! ▫️بی شک این نعمت الهی نیز شایستگی ذکر و شکر خداوند را دارد , چنان که امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل می فرمود : " اى مفضّل! در تمام اعضاى جسم آدمى و تدابيرى كه در آنها نهفته است‏ انديشه كن. دستها براى كار كردن، پاها براى رفتن، ديدگان براى راه يافتن و ديدن، دهان براى خوردن، معده براى هضم كردن، كبد براى تصفيه نمودن،👈 منافذ خروجى بدن براى دفع فضولات جسم، 👉ظرفهايى براى حمل آنها و فرج براى حفظ نسل آفريده شده‏اند؟ اگر ژرف در كار تمام عضوهاى بدن انديشه نمايى مى‏يابى كه هر چيزى از سر حكمت و تدبير و استوارى پديد آمده است. " 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 52 ❕ " جز خدا چه كسى براى منافذ خروجى بول و غائط، شيرهايى قرارداد كه هر گاه خواهند ببندند و هر گاه خواهند بگشايند تا هميشه جارى نباشند و زندگى آدمى را به فساد نكشانند؟ براستى انسان تا كجا مى‏تواند اين نعمتها را به شماره در آورد؟ بى‏شك آنچه كه شمرده نمى‏شود بيش از آن است كه مردم مى‏دانند و مى‏شمارند. " 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 62 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ناراحتی اموات در خواب نشانه چیه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓سؤال سلام وقت بخیر، استاد گرامی خداقوت، شخصی میانسال رو میشناسم که سالهاست اهل دعا و واجبات و... هستن. خیلی سختی کشیدن اما زندگی، خوب باهاشون تا نکرده. با وجود زحمتهای فراوان برای تربیت فرزندان، از سوی اونها فوق العاده در اذیتن و هر چی مدارا میکنن آزارها از سوی اونها تمام نمیشه و اینقدر از جهات مختلف تحت فشار بودن الان دارن اعتقاداتشونو از دست میدن، ایشون از خداوند توقع دارن خیلی بیشتر از اینها یاری گرشون باشه. لطفا نظرتون بفرمائید. 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این خوبی‌ها و خوشی‌ها یا ناراحتی‌ها و ناخوشی‌های زندگی، این‌ها، تابع علل و عواملی است که پشت آن کار هست. یعنی علّتها و اسباب خاص خودش را دارد. 🔶 این اسباب برخی‌اش به خود شخص برمی‌گردد حالا چه خوبش چه بدش، یعنی گاهی خودش باعث آن خوبی‌ها شده یا خودش باعث آن بدی‌ها شده، که خب باید سبک زندگی‌اش را عوض کند، باید آن بدی‌هایی را که می‌بیند[با توجه به آنها]باید سبک زندگی‌اش را عوض کند. و گاهی ممکن است به خاطر دیگران باشد. به هر حال این علل و اسباب می‌شود همان نظام حاکم بر عالَم، که نمی‌شود اینها را کاری کرد! اگر خدا بخواهد همین‌طور استثنائاً و مرتب، نظام را به هم بریزد و عادتها را به هم بریزد دیگر زندگی مختل خواهد شد. او باید برود بررسی کند ببیند که علل و اسباب و مشکلش چه هست؟! از کارشناس‌ها کمک بگیرد و علل مادّی و علل معنوی را اصلاح کند تا مشکلش حل بشود. این‌که حالا نسبت به خدا بدبین می‌شود به خاطر این است که خدا را نشناخته و نمی‌داند نظام چه‌جوری است و آن توقع اش هم این است که می‌خواهد خدا به خاطر او معجزه کند و نظام را به هم بریزد و خدا بنایش بر این نیست؛ «أبَى اللّه أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ» امام صادق می‌فرماید: خدا بنا ندارد که کارها به جریان بیفتد مگر از طریق اسباب خودش. 🎙بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
150.7K
⭕️ سوال سلام. طب سنتی، در ارتباط با نخوردن ناهار، به این حدیث استناد می کنند: از دردهای مختلف و رودل (سوءهاضمه) شكایت کردم، امام صادق علیه‌السلام فرمود: صبحانه و شام بخور و در فاصله میان آن‌ دو چيزى نخور، زیرا فساد بدن در آن است! مگر نشنيده‌اى كه خداوند متعال مى‌فرمايد: «روزىِ آنان صبح و شام آماده است»؟! «📚کافي ج ۶، ص ۲۸۸» طبق این حدیث، باید وعده ناهار را حذف کنیم؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 بله حقیقت این است که بهترین برنامه‌ی خوراک، همان صبحانه و شام است؛ منتها این‌که صبح حالا زودتر باشد، شب هم خیلی دیر نشود، مثلا فرض کن که حالا بعد از نماز مغرب و عشاء شام بخورد که تا زمان خوابش یک فاصله‌ی مثلا دو سه ساعته باشد، از شام خوردن تا خوابیدن. بهترین برنامه‌ی غذایی است. این برنامه‌ی غذایی که ما الان داریم، این از اروپا آمده. اروپایی‌ها سه وعده غذا را رایج کردند که حالا مهمترینش را هم ناهار قرار داده‌اند یعنی مثلا انسان ساعت ۸یا۹ مثلا صبحانه خورده حالا دوباره مثلا ساعت ۱۲ یا یک می‌خواهد که باز دوباره غذا بخورَد. یا ساعت مثلا یک یا دو ناهار خورده باز دوباره می‌خواهد ساعت ۷یا۸ غذا بخورَد. خود روزه هم، که انسان دو وعده غذا می‌خورد، یکی از بهترین برنامه‌های غذایی حساب می‌شود. 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
اعتقاد داشتن به تقدیر در ازدواج آیا از قبل در تقدیر کسی نوشته شده است که با چه کسی ازدواج خواهد کرد یا نه؟.mp3
1.45M
⭕️ سوال ❓اعتقاد داشتن به تقدیر در ازدواج آیا از قبل در تقدیر کسی نوشته شده است که با چه کسی ازدواج خواهد کرد یا نه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 🔶 حوادث قبل از ظهور در ایران 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓مگر حضرت ابراهیم (ع) از بودن آخرت شک داشتند که از خداوند خواستند تا زنده شدن مردگان در قیامت را به او نشان دهد؟ 🔸حضرت ابراهیم علیه‌السلام زمانی که دید مردارى در كنار دريا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى ديگر در خشكى است و حيوانات دريايى، صحرايى و پرندگان هوا از هر سو آن را طعمه‌ خود قرار داده‌اند با خود گفت: اگر اين اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرات بدن انسان در بين جانداران ديگر پخش شود، در قيامت آن‌ها چگونه يكجا جمع شده و زنده مى‌شوند؟ از خداوند درخواست كرد كه نحوه‌ زنده شدن مردگان را مشاهده كند. 🔸برخی افرادِ بی‌خبر، این آیه را مربوط به‌ تردید حضرت ابراهیم علیه‌السلام نسبت به بهشتی یا جهنمی بودن خودشان معنا کرده‌اند در حالی‌که کل ماجرا درباره کیفیت و چگونگی زنده شدن مردگان است. حضرت ابراهیم علیه‌السلام درباره وجود عالم آخرت، وجود بهشت و جهنم و اصلِ زنده شدن مردگان یقین کامل داشته‌اند. 🔹حضرت ابراهیم علیه‌السلام مى‌خواست در اين زمينه شهود حسّى داشته باشد، و لذا خداوند چنين صحنه‌اى را براى او مجسّم كرد تا معاد جسمانى را به معناى دقيق كلمه با چشم خود ببيند و قلبش آرام گيرد. اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند با تکیه‌بر فهم اشتباه از آیات قرآن عصمت و ایمان انبیای بزرگ الهی علیهم‌السلام را زیر سؤال ببرند، مردود است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ مناظره‌ای زیبا از امام صادق(علیه‌السلام) با رهبر مادی‌گرایان آن زمان، در باب اثبات خداوند متعال 🔰 نقل شده: «ابن ابى العوجاء» رهبر منکران خدا در زمان امام صادق(عليه‌السلام) برای بار دوم به مجلس حضرت آمد و در گوشه‌ای خاموش نشست و دم نمی‌زد، امام فرمود: «چرا سخن نمی‌گویى؟ گفت: از جلال و هيبت شما زبانم بند آمده است، حضرت فرمود: من در پرسش را به رويت باز می‌كنم. ✅ حضرت فرمود: تو مصنوعى يا غير مصنوع؟(ساخته‏ شده‌اى يا نساخته و خود به خود به وجود آمده‌ای) ابن ابى العوجاء گفت: ساخته نشده‌ام، حضرت فرمود: اگر ساخته شده بودى، چگونه بودى؟ او مدتى دراز سر به گريبان برد و پاسخ نمی‌داد و با چوبى كه مقابلش بود بازی می‌کرد و می‌گفت: دراز، پهن، گود، كوتاه، متحرك، ساكن که همه اين‌ها صفت مخلوق است. 🔶 امام فرمود: اگر براى مصنوع صفتى جز اين موارد نمی‌دانى، بايد خودت را مصنوع بدانى؛ زيرا این خصوصیات را در خود ميابى. او گفت: از من چيزى پرسيدى كه هيچ كس پيش از تو، نپرسيده و كسى بعد از تو هم نخواهد پرسيد، امام فرمود: بر فرض بدانى درگذشته از تو نپرسيده‌اند، از كجا می‌دانى در آينده نمی‌پرسند؟ 🔺 روز بعد آمد و گفت می‌خواهم كه من پرسش كنم، امام فرمود: هر چه می‌خواهى بپرس، عرض كرد: دليل بر حدوث اجسام چيست؟ فرمود: من هيچ چيز كوچك و بزرگ را نمی‌بينم، مگر اين‌كه چون چيزى به آن ضميمه شود بزرگ‌تر گردد، یا اگر از آن کم شود، کوچک گردد. اگر اشیا قديم بودند، هرگز نابود و متغير نمی‌شدند. ❇️ ابن ابی العوجا گفت: بر فرض مطلب چنان باشد كه فرمودید، ولى اگر چيزها همگى با وصف كوچكى خود باقى می‌ماندند، از چه راه بر حدوث آن‌ها استدلال می‌كردید؟ امام فرمود: بحث ما روى همين جهان موجود است، اما در آن فرض هم می‌توان گفت: اگر همه چيز مثلا كوچك می‌بود چون در عالم فرض، صحيح است كه به هر چيز كوچكى چيزى مانندش را ضميمه كنيم تا بزرگ‌تر گردد، صحت این فرض برای حدوثش کافیست. سپس امام فرمود: اى عبد الكريم ديگر سخنى ندارى، عبد الكريم سکوت کرد و چیزی نگفت. 👈 نکته مهم: حاصل استدلال امام را متکلمین به صورت یک برهان در آورده و گفته‌اند: «عالم متغییر و دگرگون می‌شود، و هر چیزی که تغییر پیدا کند، قطعا حادث بوده و به وجود آمده است و در نتیجه به وجود آورنده‌ای خارج از خود مجموعه دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام على عليه السلام: نصيحت را از كسى كه آن را به شما هديه مى كند بشنويد و آن را با جان و دل بپذيريد 📚غررالحكم حدیث2494 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🗓 💠۲۵ ربيع الاول صلح با معاوية بن‏ ابی‏ سفيان (۴۱ ق) ✍️ پس از بیعت مسلمانان با امام حسن (علیه‌السّلام) در ماه رمضان سال۴۰ هجری، معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن (علیه‌السّلام) نشد؛ لذا با فراهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد. امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه فرستاد و خود روانه ‏ی مداین شد. هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود كه شایعه ‏ی كشته شدن قیس بن سعد، شیرازه ‏ی سپاه حضرت را از هم گسیخت. در این میان، جمعی حتی سراپرده ‏ی امام را نیز غارت كرده و یكی از آنان خنجری بر ران حضرت وارد نمود. 💢 نفوذ روحیه دنیاگرایی، ضعف ایمان،حضور خوارج، عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل و خیانت برخی از سران سپاه، موجب از بین رفتن انسجام جبهه یاران امام حسن (علیه‌السّلام) گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند. 🔸امام حسن (علیه‌السّلام) با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، خردمندانه‌ترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری صلح اقدام نمودند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ نمایند. ▫️ مهم‌ترین بند این توافقنامه سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن (علیه‌السلام) بود، اما معاویه با زیر پا گذاشتن تمامی بندهای معاهده، به جامعه اسلامی و مسلمانان خیانت کرد. 🚩 ، در سفارش به امام حسن(ع) فرمود: 🔅بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درآیی به جدّت تأسّی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی [بدان که ] هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند پیروان تو نخواهند داشت. 📚نهج السعادة: ۲/ ۷۴۲ 🔅 : ▫️ معاویه در حقی که از آنِ من بود با من ستیز کرد و من برای صلاح امّت و جلوگیری از ریختن خونشان آن را واگذاردم. 📚بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۳۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 فلسفه تربیت و فلسفه مدنیت درباره انسان و اجتماع 🔹نویسنده کتاب «بانوی ملکوت» با قلمی روان و شیوا به زندگی کوتاه، اما پربار حضرت معصومه (س) پرداخته است. 🔹 این کتاب در ۱۶۴ صفحه و در سال ۹۳ منتشر شده و به موضوعاتی چون: قم در آینه روایات، قم حرم اهل بیت، تواضع بزرگان در پیشگاه حضرت معصومه (س)، اهتمام شیعه و سنی به زیارت این بانوی گرانقدر، مقام شفاعت حضرت معصومه (س) در قیامت و ... پرداخته است. همچنین در این کتاب برخی افتخارات و مفاخر قم نظیر: زکریا بن آدم، خاندان اشعری در قم و ابن بابویه قمی (شیخ صدوق). به طور مختصر معرفی می‌شود. 🔹 علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ادب توحیدی 🔸 ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ فرمود مبادا درباره چیزی ـ حالا چه سنگین چه سبك، چه كارهایی كه به تنهایی باید انجام بدهی چه كارهایی كه با مشورت دیگران و معاونت دیگران انجام بدهی ﴿لِشَی‏ءٍ﴾ این نكره در سیاق نفی است ـ درباره هیچ چیزی نگو من فردا انجام می ‌دهم مگر اینكه بگوید «ان ‌شاء الله». این است كه دارد یاد می ‌دهد. ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ یعنی «ان ‌شاء الله» را باید بگوید. 🔸 اگر كسی بخواهد كاری انجام بدهد باید باشد یا نباشد؟ اگر هستی او به مشیئت الهی وابسته است، ایجاد او به طریق اُولیٰ؛ زیرا ایجاد او هم به هستی او متّكی است و هم به هستی خیلی از امور. می ‌خواهد حالا كاری انجام بدهد جایی می‌ خواهد برود با كسی دیدار داشته باشد آن شخص باید باشد، شرایط باید باشد، استعداد باشد، ظرفیت باید باشد، موانع نباید باشد ـ همه اینها ـ هیچ كدام در اختیار ما نیست! اگر كسی بگوید من این كار را انجام می ‌دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی ‌اعتنا باشد به این شخص می ‌شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد. 🔸 پس هیچ كاری را هیچ كسی نمی ‌تواند مدّعی باشد مگر اینكه بگوید . حالا یك وقت است كه «ان ‌شاء الله» را لفظاً می‌ گوید، اما یك وقت «ان ‌شاء الله» است است، آن هم باز كافی است. ذكرِ لفظی نظیر ذكر ركوع و سجود نیست كه لفظاً واجب باشد، كسی معتقد است با این نیت می گوید من فردا می ‌آیم درس، فردا می ‌آیم بحث، فردا می ‌آیم برای آن كار، این «ان ‌شاء الله» در متن قلبش هست این كافی است، بگوید خب ثواب هم می ‌برد! 📚 سوره مبارکه کهف جلسه 22 تاریخ: 1387/12/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیات مطلوب 🔹 فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ ما یک وقت دعا می ‌کنیم، ناله می ‌کنیم، گریه می‌ کنیم، از خدا چیزی می‌ خواهیم ـ إن ‌شاء الله ـ مستجاب هم می‌ شود اما اولاً این از بیانات نورانی این آیه است و ثانیاً روایات که شارح و تبیین کننده این است که اگر کسی آدم خوب باشد، کار او همیشه تأمین است، لازم نیست مرتب ناله بکند، مدام حرم برود؛ این است! بیراهه نرود عوام‌ فریبی نکند عوام‌ زده هم نباشد، ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ خدای سبحان کار آدم درست را هرگز لنگ نمی ‌گذارد! آدم خوب یعنی نه به دنبال عوام برود نه عوام ‌فریبی کند نه فریب بدهد نه کسی او را فریب بدهد، مستقیم دارد کار خودش را انجام می ‌دهد، چنین کسی یقیناً کارش به مقصد می ‌رسد. 🔹 گریه نمی ‌خواهد! حالا گریه و ناله و آنها برای ترفیع درجات سر جایش محفوظ است؛ اگر ترفیع درجه می‌ خواهیم، بله ناله و اشک و «سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» و مانند آن؛ اما می‌ خواهیم زندگی ما لنگ نباشد، همین آدم خوب بودن کافی است. فرمود اگر کسی در درون قلب خود مشکلی ندارد، دنبال این و آن نیست، نه فریب می ‌خورد و نه فریب می ‌دهد، کار او همیشه رو به راه است. 🔹 یک بیان نورانی از رسیده است که منِ حسن بن علی ضامن هستم که اگر کسی داشته باشد نه عوام ‌فریب باشد نه فریب بدهد نه دنبال کسی بگردد نه کسی را به دنبال خودش بیاورد، هر چه بخواهد، وقتی مصلحت او باشد، خدا هرگز آبروی او را رها نمی ‌کند و : «أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَهُ»؛ فرمود من ضامن هستم. خب این را از کجا می ‌گویند؟ این را از همین آیه نورانی می ‌گویند که فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 514 تاریخ: 1398/11/02 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓ آیا عذاب های جهنم مادی هست یا معنوی؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چطور اعتقاداتم را قوی کنم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
59.4K
⭕️ سوال علت این که پیامبر بین این همه انسان روی کره زمین بالاترین درجه رو داره چیه؟ پیامبر با عبادت به این درجه رسیدن؟ یا به خالص بودن انسان بستگی داره یا چیزای دیگه؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 بله پیامبر به خاطر عبادتش، به خاطر اخلاقش، به خاطر رفتارش، به خاطر همان خصوصیاتی که با ارادۂ خودش[داشت به این مقام رسید و] خدا خودش می‌دانست این شخص در زمانی که به دنیا می‌آید از همه‌ی بندگانش بهتر است؛ در نتیجه او را پیامبر انتخاب کرد و بعد هم، پیامبر هم با کارهایش به مقامی رسید که هیچ مخلوقی به آن مقام نمی‌رسد. 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓سکرات موت چه سیری دارد و چگونه می میریم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
30.4K
⭕️ سوال ❓ آب ریختن روی سنگ قبر میت ثواب دارد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
101.8K
⭕️ سوال با سلام خدمت شما . ببخشید اینکه شما فرمودید شر عدمی هست خب مریضی یعنی عدم سلامت خب این ویروس ها که وجود داره و باعث بیماری میشود چی؟ ویروس یا باکتری بیماری زا که عدمی نیست؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 وجود ویروس که شرّ نیست، آن ماهیتش هست که شرّ هست، عدم است؛ ماهیّت هم حدّ است. 🔰 همان ویروس آثار و ثمرات خیلی فراوانی دارد باعث پیشرفت علم می‌شود، آثار مثبتی هم دارد. "وجودش" شرّ نیست، "ماهیتش" شرّ است. ماهیتش است که باعث بیماری می‌شود، از آن حیث است که شرّ است، آن هم باز چون عدمی است. چون باعث می‌شود که سلامتی از بین برود درواقع از این حیث شرّ است وگرنه وجودش که مثل بقیه موجودات است. از خود ویروس بپرسید که بهترین موجودی که خدا خلق کرده چه است؟ می‌گوید خود همین ویروس! وجودش شرّ نیست، ماهیّتش شرّ است که ماهیت هم متعلق به آفرینش نیست، چون اعتباری است. 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ترک عبادت، دل را سخت می کند، رها کردن یاد خدا، جان را می میراند. 📚تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120 🔰 @p_eteghadi 🔰