⭕️ ایرانیان در قرآن
📌 روز پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله قرآن تلاوت می نمودند که به این آیه رسیدند: خداوند میفرماید: «...وَ اِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا اَمْثالَکُمْ»؛[4] «و اگر روی برگردانید (خداوند) جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود» از آن حضرت پرسیدند: کسانی که اگر ما روی برگردانیم خداوند آنها را به جای ما قرار میدهد چه کسانی هستند؟ پیامبر اسلام در حالی که بردوش #سلمان_فارسی میزد، فرمود: این مرد و قوم او هستند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️#گناه_جاریه_چیست ؟
گناه جاریه گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمیشود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه میشود
گناهی که با اشتـراک گذاری شمـا منتشـر میشود و منتشـر میشود و منتشـر میشود و درصحــرای قیامــت با انبوهــی از گنــاهان مواجــه خواهی شد که حتی فکرش را هم نمیکردی
آیا این ها گناهان من است؟
من که اصلا این اشخاص را نمیشناسم !
چرا من مسئول گناهشان هستم و
در آن شریکم؟
مطمئن باشیــد شما با نشر یک عکس حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل و...دعوت به کارهای منکر و...یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهی کرد
پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستی وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال میکنی...
چه بسیار کسانی که به وسیله شما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند با هر نشر ،گناهی به گردن شماست..
احتیاط کنیم
مبادا کارنامه اعمال ما پر شود از گناهان جــــاریه که تا قیامت جریان دارند و حتی پس از مرگ ما هم دفتر ثبت این گناهان بسته نخواهد شد
پـاک کن آنچه را که روز حساب برعلیه تو شهادت میدهد🤳
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
✍امام علی علیه السلام: آغاز شهوت، سرمستی و پایان آن، نابودی است.
📚غررالحكم صفحه ۳۱۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
شیطان از آتش است، چگونه در آتش خواهد سوخت؟
✅جهان همواره در حال تغییر و تحول است و خصوصیات اشیا، با فعل و انفعالاتی قابل تغییر بوده و حتی دانشمندان بشری نیز می توانند، جسمی را که روزی به عنوان ماده ای نسوز از آن استفاده می شده، با انجام تغییراتی در آن و بدون اضافه نمودن عنصری جدید، به ماده ای قابل اشتعال تبدیل نمایند. اکنون که انسان به چنین قابلیتی دست یافته، آیا باز هم جای ابهامی وجود دارد که پروردگار آفریننده هستی بتواند با اندک تغییری در عناصر تشکیل دهنده شیطان، او را با آتش جهنم بسوزاند؟!
در پاسخ، نخست داستانی در این زمینه نقل می شود که هر چند در مستند بودن آن تردیدهایی وجود دارد، اما به هر حال، پاسخ موجود در آن، منطقی بوده و با پرسش شما نیز در ارتباط است:
فرد به ظاهر دانشمندی در جلسه ای که بهلول عاقل در آن شرکت داشت، همین پرسش را مطرح نمود. مدتی بعد بهلول، پیشانی آن مرد را با کلوخی هدف قرار داده و سر او را مجروح و خون آلود نمود و در پاسخ اعتراض او بیان داشت که آیا مگر این کلوخ از خاک نیست و آیا مگر تو از خاک آفریده نشدی؟! اگر آتش نمی تواند آتش را بسوزاند، پس خاک چگونه می تواند به خاک آسیب برساند؟
براین اساس، توجه داشته باشید همان گونه که انسان، خاک نیست، بلکه از خاک آفریده شده، شیطان نیز آتش نبوده، بلکه از آتش آفریده شده است و همان گونه که خاک می تواند به انسان، آسیب برساند، آسیب رساندن آتش به شیطان نیز موضوعی محال و دور از ذهن نیست، چنانچه نمونه های بسیاری وجود دارد که موادی با منشأ یکسان، بر یکدیگر تأثیر منفی گذاشته و به آنان آسیب می رسانند و نیز ویژگی های برخی مواد، با اندک تغییری در آن، کاملا برعکس خواهد شد. لطفا در موارد ذیل دقت فرمایید:
1. می دانیم که یخ از آب تشکیل شده و آب جوش نیز همان آب است و در ترکیب مولکولی آنها، کوچک ترین تفاوتی نیست، اما اگر یخ را در مجاورت آب جوش قرار دهیم، آسیب دیده و به تدریج از میان خواهد رفت.
2. اگر از ما بپرسند که دشمن آتش چیست و با چه وسیله ای می توان به مبارزه با آن پرداخت، بی تردید آب را معرفی خواهیم نمود. آتش گرفتن آب، بسیار عجیب تر از آتش گرفتن آتش است! اما جالب است بدانید که اگر آب را با عبور جریان الکتریسیته و با کمک کاتالیزور، به اجزای تشکیل دهنده آن، یعنی اکسیژن و ئیدروژن تقسیم نموده و هر کدام از این دو عنصر را در گوشه ای نگه داری نماییم و سپس شعله آتش را به آنها نزدیک کنیم، خواهیم دید که قسمت اکسیژن آن شعله ور شده و قسمت ئیدروژن آن منفجر خواهد شد! و جالب تر آن که بدانید خداوند به هر دو مورد آن در قرآن کریم، اشاره نموده و در بیان نشانه های قیامت، یک بار اعلام می دارد که در آن روز دریاها شعله ور خواهند شد، و در جای دیگر تصریح به منفجر شدن دریاها می نماید! برخی مفسران پیشین که در ارتباط با عناصر تشکیل دهنده آب، اطلاعی نداشتند، آتش گرفتن آب را موضوعی بسیار عجیب و تقریبا محال دانسته و بر همین اساس، برای این آیه، توجیهات مختلفی بیان می نمودند. البته، روایتی از مولا علی (ع) وجود دارد که ایشان از فردی یهودی پرسیدند: جهنم کجاست؟ مرد یهودی پاسخ داد: دریا! امام (ع)، حرف او را تأیید نموده و فرمودند که او راست می گوید.
3. تمام گیاهان با فتوسنتز، یعنی با استفاده از نور خورشید (که برگرفته از آتش است)، رشد و نمو می یابند و حتما می دانید که امروزه، در گلخانه ها، تنها با استفاده از آب و نور و حتی بدون نیاز به خاک، گیاهانی را پرورش می دهند. حال پرسش ما این است که اگر چنین گیاهانی که تنها از آتش و آب تشکیل شده اند را مقابل حرارت آتش قرار دهیم، آیا آسیبی به آنان وارد نخواهد شد؟!
4. امواج مختلفی در فضا وجود دارند؛ مانند امواج منتشره توسط ماهواره ها، ایستگاه های رادیو و تلویزیون، تلفن های همراه و دیگر وسائل مخابراتی و .... که فرمول های مشترکی بر تمام آنها حاکم بوده و تفاوت آنان، تنها در مواردی؛ مانند فرکانس ها و طول موج های مختلف است.
👇👇👇
با این وجود، آنها می توانند بر هم تأثیر گذار بوده و عملکرد صحیح یکدیگر را مختل نمایند!. جنگ الکترونیکی که حتما آن را شنیده اید، با استفاده از چنین قابلیتی امکان پذیر است. آیا این پرسش برایتان مطرح نشده که چگونه امواج می توانند به امواج دیگر آسیب برسانند؟! و ... .
امروزه، قانونی در فیزیک وجود دارد، مبنی بر این که: ماده و انرژی، هیچ گاه از بین نخواهند رفت، بلکه دائما از حالتی به حالت دیگر تبدیل خواهند شد. به همین دلیل، یک ماده یا انرژی، با تغییراتی که در آن به وجود می آید، قابلیت های متفاوتی خواهد یافت و آبی که یک روز، خاموش کننده آتش به شمار می آمد، با تغییری فیزیکی، به کمک آتش شتافته و در شعله ور نمودن و انفجار آن، تأثیر مثبت خواهد گذاشت!پروردگاری که چنین قابلیت های شگفت آوری در جهان طبیعت آفریده است، به راحتی می تواند با اراده خود و با فعل و انفعالات اندکی در خصوصیات شیطانی که از آتش آفریده شده و یا حتی تبدیلش به ماده ای قابل اشتعال، او را در آتش جهنم بسوزاند: "إن ذلک علی الله یسیر"؛ و این بر خداوند آسان است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ شایسته سالاری و حق مداری در حکومت امیرالمومنین علی علیهالسلام
🔺برخی چنین پنداشته اند که در زمان حکومت امیرالمومنین علی بی ابی طالب علیهماالسلام مقوله آزادی به صورت گسترده وجود داشته و افراد از جبهههای مختلف فکری میتوانستند فعالیتهای سیاسی حتی بر خلاف مصالح جامعه اسلامی و احکام اسلام انجام دهند و با مخالفت امیرالمومنین نیز مواجه نمیشدند.
🔹نسبت به امور سیاسی و شیوه حکومتداری، روش و سنت امیرالمومنین بر مبنای شایستهسالاری و حقمداری بود. پس از آنکه مردم با ایشان بیعت کردند، از اولین اقدامات ایشان عزل و برکناری برخی کارگزاران در نواحی متعدد مملکت اسلامی بود.
🔺 حتی ایشان در این رابطه مورد اعتراض نیز قرار گرفتند. ایشان چنان بر این مطلب تأکید داشتند که اجازه ندادند برخی اصحاب و یاران خاتم الانبیاء که در میان مردم معروف و مشهور بودند اما دچار انحرافاتی شده بودند، نیز به مقام و منصب برسند و همین نکته باعث ایجاد فتنه جنگ جمل شد.
🔹اما آزادیهای غیر سیاسی مثل آزادی عقیده و اندیشه، بر خلاف آنچه در شیوه و سنت خلفای پیشین وجود داشت، در زمان حکومت امیرالمومنین دیده میشود. امیرالمومنین همواره تلاش کردند که گرهها و شبهات عقیدتی را به بهترین وجه پاسخگو باشند. حتی در میدان جنگ اگر کسی سوال عقیدتی مطرح میکرد، ایشان مانعی برای پاسخگویی نداشتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔰لا اکراه فی الدین
💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست.
💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راهها و از دعوتها و هدايتها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست.
💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظامها و سنتها و عليتها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست.
💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازهها و در حوزه نعمتها و موقعيتها و در ملكو ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد.
💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مىرسد و در اين حوزه اكراهى نيست.
💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مىشود، كه «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مىشود و تحليل مىشود، كه «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهتگيرىها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است.
💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهتگيرىها آزاد است، كه در جهت كمتر و پستتر و يا عالىتر و بيشتر حركت كند.
❛❛ عینصاد
📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
به طور حتم آیات قرآن، سراسر نور بوده و اثرات مادی و معنوی خود را بر زندگی ما دارند. این کتاب عظیم و این معجزه جاوید، در لفظ و عبارت و جملات آن نکات بسیار پند آموزی نهفته شده که می تواند حیات دنیوی و اخروی انسان را به شکل کامل مدیریت و بهبود بخشد. اما در موضوع خاص، تاثیر قرآن در افزایش رزق باید عرض کنم. از آیات قرآن كریم استفاده میشود كه توسعه و تنگی روزی به دست خداست چنان كه میفرماید: «إنّ رَبّکَ یَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَ یَقْدِرُ إِنّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً»(1) بنابراین هر چند اراده و كوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است «لیسَ للانسـَنَ الاّ ما سَعیَ»(2)، ولی اینها جزئی از علت های زیاد شدن رزق است و یا از جزء هم كمتر به حساب میآید؛ زیرا اراده و عمل انسان، در به دست آمدن رزق و روزی، یكی از صدها شرایط است كه تمامی اسباب و شرایط به او منتهی میشود و اوست كه بر اساس علم و حكمتش روزی را بین بندگان تقسیم میكند، چنانكه میفرماید: «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»؛ آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم میكنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم كردیم.(3) برخی از سورههایی كه در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از: 1. سوره واقعه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمیبیند و از دوستان حضرت علی(علیه السلام) میشود...»(4) 2. سوره همزه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند، فقر از او دور میشود و روزی بر او روی میآورد...»(5) 3. سوره لیل: پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «هر كس سوره لیل را بخواند، خداوند آن قدر به او عطا میكند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان میگیرد.»(6) 4. سوره مزمل: رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «هر كس سوره مزمل را بخواند، در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود».(7) 5. سوره ذاریات: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح میكند و روزی فراوانی برایش میدهد...»(8) 6. سوره ممتحنه: امام سجاد (علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور میكند». و همچنین سورههای نجم، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است. البته باید توجه داشت كه برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع، انسان نباید از تلاش و كوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است.(9) در ادامه این نکته را یاد آور می شوم که بر خلاف تصور عموم مردم که روزی را منحصر در مصادیق مادی آن به کار می برند، در روایات واژه روزی، معنایی گسترده دارد و شامل تمام نعمت های خدا می شود. خواه آن نعمت مادی یا معنوی باشد؛ از این رو تندرستی، آرامش، توفیق انجام واجباتی، چون حج، دوست خوب و... تمامشان از موارد روزی محسوب می شود. در متون اسلامى؛ عوامل معنوى برکت، در کنار اسباب مادّى آن، قرار دارند. آنچه از همجوارى این دو دسته از عوامل بر میآید، این است که در جهانبینى اسلامى، اعتقاد به تأثیر معنویّت در خیر و برکت و توسعه و شکوفایى مادّى، به معناى نفىِ اسباب مادّى یا کمرنگ کردن نقش آنها در برکت و توسعه اقتصادی نیست؛ بلکه بدین معنا است که اسلام، علاوه بر عوامل مادّىِ شناخته شده براى برکت و توسعه، عوامل معنوی را هم مؤثّر میداند و معتقد است که باورهاى صحیح دینى، اخلاق شایسته و اعمال نیکو نیز در برکت و شکوفایى و توسعه اقتصادى زندگی فردی و اجتماعی، نقش دارند. خداوند متعال، از قول نوح(علیه السلام ) میفرماید: «و گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا بارانهاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.»(10) بهعلاوه؛ نه تنها ارزشهاى معنوى، در برکات مادّى و تداوم آن تأثیر دارند، بلکه عکس آن نیز درست است؛ یعنى برکات مادّى در چارچوب رهنمودهاى اسلامى، موجب تقویت و شکوفایى ارزشها و برکات معنوى میگردند. از یک سو؛ قرآن تأکید دارد که اگر ایمان و تقوا در جامعه فراگیر شود، برکات الهى از آسمان و زمین، مردم را فرا خواهند گرفت و زندگی و جامعه بشرى، شاهد برکات همه جانبه مادّى و توسعه اقتصادى خواهد بود. از سوى دیگر؛ در اسلام، کارِ سالم براى تأمین زندگى آبرومندانه، از بزرگترین عبادتها و ارزشهاى
معنوى شمرده میشود. این فرمایش پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) در بیان همین مطلب است: «عبادت، هفتاد بخش است. برترینِ آنها، کسب [درآمد] حلال است.»(11) در پرتو این نگرش، اسلام، همه تلاشهایى را که در جهت پدید آوردن برکات مادّى صورت میگیرند، چنانچه با انگیزه صحیح و در جهت سازندگى انسان باشند، عبادت میشمرد و مقدّس میداند و معتقد است که برکات مادّى و معنوى، تنها در کنار هم پدید میآیند. برخی از عوامل توسعه رزق از منظر قرآن کریم: 1. ایمان و تقوا: در قرآن و حدیث به اثر عمیق ایمان و تقوا در زندگى مادى انسانها، اشاره شده است.(12) «و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند و پرهیزکارى پیشه میکردند، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب میشدند [به عذابى سخت] گرفتیم.»13) امام على(علیه السلام): «شما را به تقوای الهی، سفارش میکنم...؛ زیرا هرکس تقوا پیشه کند، سختیها، پس از آنکه نزدیک شدهاند، از او دور میشوند... و رحمت، پس از آن که رمیده است، به او مهربان میگردد و [چشمه] نعمتها، پس از آنکه خشکیده، بر او جوشان میشود و [بارانِ] برکت، پس از آنکه نَم نَم گشته است، بر او سیلآسا میگردد.»(14) امام صادق(علیه السلام) درباره این سخن خدای متعال که: «مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِب»؛ هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى کند، و او را از جایى که گمان نمیکند، روزى میبخشد.»(15)، یعنى در آنچه به او داده، برکت قرار میدهد.(16) 2. کار و تلاش: خداوند به بندگان خود دستور میدهد که با تلاش و فعالیت خود، از رزق خداوند بهره مند شوند.(17)،
👇👇👇
امام صادق(علیه السلام) برنامه ریزی دقیق برای زندگی را یکی از ویژگی های افراد با ایمان برمی شمارد.(18) توصیه های فراوانی که در قرآن کریم و نیز از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم(علیهم السلام ) در ارتباط با لزوم تلاش برای تأمین معاش و قناعت و اقتصاد و جلوگیری از اسراف و تبذیر نقل شده، همگی نشان دهنده لزوم یک برنامه ریزی دقیق برای پیشرفت اقتصادی خانواده و جامعه می باشد. 3. دوری از مال حرام: آنچه انسان در راه حرام مورد بهرهبردارى قرار میدهد، رزق خدا نیست، و نباید وسیله معصیت را به خدا نسبت داد؛ به دلیل اینکه خداوند گناهان بندگان را به خود نسبت نداده، و تشریع عمل زشت را از خود نفى نموده است: «قُلْ اِنَّ اللَّهَ لا یَاْمُرُ بِالْفَحْشاءِ، اَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»؛ بگو خداى تعالى به عمل زشت امر نمیکند. آیا علیه خدا سخنانى میگویید که دلیل علمى بر آن ندارید.(19) ابوحمزه ثمالى، از امام باقر(علیه السلام ) نقل میکند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حجه الوداع فرمود: آگاه باشید که روح الامین به قلبم انداخت که هیچ انسانى نمیمیرد، مگر وقتى که رزقش را تا حد کمال خورده و دیگر در نزد خدا رزقى نداشته باشد. پس از خدا بترسید، و در راه به دست آوردن رزق منحرف نشوید، راه صواب را به دست گیرید، و دیر رسیدن بهرهاى از رزق، شما را به نافرمانى خدا واندارد، براى اینکه خداى تعالى رزق حلال را بین خلقش تقسیم کرده، و آن را به طور حرام تقسیم ننموده، و خلاصه آنچه را خدا تقسیم کرده رزق حلال است، نه حرام. پس هر کس از خدا پروا کند، و خویشتندارى نماید، رزقش از راه حلال خواهد رسید، و هر کس پرده حرمت خدا را پاره نموده، و رزقش را از غیر راه حلال بگیرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت، در نتیجه همان مقدارى را که باید از حلال میخورد از حرام خورده، نه بیشتر، با این تفاوت که حساب آن را باید پس دهد.(20) 4. انفاق: گاهی خداوند متعال از انسان های دیگر به عنوان واسطه و یا وسیله ای برای انتقال روزی به سایر بندگان خود استفاده می کند که نام این عمل مقدس در قرآن کریم «انفاق»؛ «زکات»؛ «صدقه» و عناوین دیگر است. این بخشش مالی که از سوی افراد صاحب رزق است علاوه بر تعدیل اقتصادی جامعه، ضامن سلامت معنوی و حتی مادی افراد نیز است. خداوند متعال در آیاتی مانند آیات ۳ و ۴ و ۷۲ انفال و نیز آیات ۳۷ و ۳۸ سوره نور و بسیاری از آیات دیگر به این مساله اشاره داشته است. 5. اعتقاد کامل به مشیت و قدرت خداوند: یکی از مهمترین ابزارهای به دست آوردن رزق طیب و پاک و در پرتوی آن قناعت و رضایت به آنچه به دست آورده، اعتقاد داشتن به این است که خداوند متعال رازق اصلی انسان و صاحب معیشت او در اعطای رزق است که قرآن کریم به زیبایی آن را چنین توصیف می کند: «زینَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»؛ زندگى دنيا براى كافران زينت داده شده است، از اين رو افراد باايمان را (كه گاهى دستشان تهى است)، مسخره مى كنند؛ در حالى كه پرهيزگاران در قيامت، بالاتر از آنان هستند؛ (چرا كه ارزش هاى حقيقى در آنجا آشكار مى گردد، و صورت عينى به خود مى گيرد؛) و خداوند، هر كس را بخواهد بدون حساب روزى مى دهد.(21)
_________
(1) اسراء/ 30.
(2) نجم/ 39.
(3) زخرف/ 32.
(4) ر.ک: وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 6، ص 112، مؤسسه آل البیت، قم.
(5) ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ص 150.
(6) ر.ک: مصباح الكفعمی، عاملی كفعمی، ص 444، انتشارات رضی، قم.
(7) ر.ک: مستدرك الوسائل، محدث نوری، ج 4، ص 354، مؤسسه آل البیت، قم.
(8) ر.ک: اعلام الدین، دیلمی، ص 377، مؤسسه آل البیت، قم.
(9) ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ص 143 ثواب قرائت سورههای قرآن، رضا بزاز بنایی، انتشارات حضرت معصومه (سلام الله علیها).
(10) نوح/ 11_ 12.
(11) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 78، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
(12) ر.ک: مائده، 66؛ طلاق، 2 _ 3.
(13) اعراف، 96.
(14) سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 312 – 313، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
(15) طلاق/ 2 _ 3.
(16) فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، ج 5، ص 188، تهران، الصدر، چاپ دوم، 1415ق.
(17) ملک/ 15.
(18) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 65، روایت 21996، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق.
(19) اعراف/ 28.
(20) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 80، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
(21) بقره/ 212.
🔰 @p_eteghadi 🔰