eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا دعای عهد را میشه به نیت اموات خواند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دلیل حمله به روحانیت و عمامه پراکنی ها چیست؟ دشمن در پی هزینه‌دار کردن دفاع روحانیت از دین است. 🎙 امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 امام زمان عج الله تعالی فرجه، پناه گناهکاران 🎙 استاد پناهیان 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓با این حال که گوشیم را در حالت هشدار قرار دادم تا برای نماز شب بیدار شوم اما باز هم توفیق نماز شب ندارم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا زمانی که گناهع کمتر بوده چند امام معصوم زندگی می کردند اما الان با این همه گناه امامی نیست؟.Mp3
784.7K
⭕️ سوال ❓چرا زمانی که گناه کمتر بوده چند امام معصوم زندگی می‌کردند اما الان با این همه گناه امامی نیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
20.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 فتنه‌های سخت در آخرالزمان 🎙 حجت الاسلام عالی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم ربّ المهدی ✨ حدیث روز : ⛅️ قال مولانا المهدی علیه السّلام : لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ. امام مهدی ع : کسی با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسی مدّعی ولایت و خلافت نمی شود مگر کسی که منکر و کافر باشد. 📖 بحار الانوار: ج 53، ص 179 ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️آیا می‌توان دین‌گریزی را به عملکرد بد دین‌داران نسبت دهیم؟ 🔰 پاسخ 🔹از حیث منطقی باید بگوییم که عقل، دعوت به دین داری می‌کند تا دین‌گریزی. کسی که با مبانی محکم به دین‌حقیقی ایمان پیدا کرده است؛ حتی اگر همه مردم عالم خلاف دین عمل کنند، او دین‌گریز نمی‌شود. 🔹 برخی که هنور پایه‌های اعتقادی آنها استوار نشده است، ممکن است عملکرد عده‌ای دیگر، آنها را نسبت به اصل ‌دین دلسرد کند، به نظر می‌رسد منشأ این دین‌گریزی، احساسات و عواطف باشد نه حکم قطعی عقل؛ زیرا در این موارد هم، عقل حکم می‌کند که نسبت به دین و قوانین دینی تحقیق کند و تفکیک بین دین و دین‌داری بعد از تحکیم عقائد میسر خواهد بود. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 شروع سلسله مباحث خدا شناسی ⭕️ سوال ❓ واقعاً باور به خدا و توحید، فایده‌ای دارد؟ 🔰 پاسخ 🔸باورها نقش مهمی در زندگی بشر دارند. هر رفتاری از هر فردی سر می‌زند، بی‌تردید بر اساس باورهایی است که دارد. در صدر تمام باورها که بیشترین نقش را در زندگی دارد، باور به خداوند متعال است. 🔸اگر کسی باور به خدا نداشته باشد، احتمال گردنکشی و طغیان او زیاد می‌شود؛ چراکه ممکن است منفعت خود را به لطمه و خسارت دیدن دیگران ترجیح دهد. ازاین‌رو قرآن کریم، سرکشی و ظلم انسان را نتیجه‌ احساس بی‌نیازی از خداوند و باورنداشتن او می‌داند: «کَلّا إنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغى أنْ رَآهُ اسْتَغْنی»؛[1] «چنین نیست؛ به‌درستی که انسان آنگاه‌ که خود را بی‌نیاز ببیند سرکشی می‌کند». 🔶 در مقابل تصور کنید کسی باور به خدای واحد و عادل داشته باشد و خود را درهرحال در برابر خداوند حاضر، نیازمند و فقیر ببینید، چنین شخصی زمینه بهتری برای کنترل رفتار خود دارد. ازاین‌رو چنین شخصی در برابر خدا تکبر نمی‌ورزد و در هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، در برابر خداوند احساس مسئولیت می‌کند. 🔽 در سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام که بالاترین مرتبه توحید را دارند، تأکید بسیاری بر باور به خداوند و توحید شده است: ✅ توحید؛ سبب حیات روح انسان توحید و باور به خدا، علاوه بر نقش مهمی که در زندگی دنیوی انسان دارد، سبب حیات طیبه روح انسانی است. درواقع روح انسانی که باور به خدا ندارد، تاریک است و باور به توحید سبب نورانیت روح انسان شده و زمینه هدایت را فراهم می‌کند: «التَّوحيدُ حَياةُ النَّفسِ»؛[2] «توحید، حیات نفس است». 📝 پی‌نوشت [1]. سوره علق، آیه6و7. [2]. محمدی ری‌شهری، محمد، موسوعة الإمام علی بن أبي طالب علیهماالسلام في الكتاب و السُّنَّة و التّاريخ، ج6، ص65. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓طبق احادیث شیعی از جانب امام صادق علیه السلام آمده است که "لولا الحجة لساخظ الارض باهلها" : اگر حجت خدا نبود مسلما زمین ساکنانش را فرو می برد. اگر چنین است قبل از 12 امام و حجت شیعه، حجت چه کسانی بودند که اهالی زمین بواسطه آن حجت بر روی زمین برقرار بودند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ آیا بهشت یکنواخت و تکراری نمی‌شود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1181000515.mp3
888.1K
⭕️ سوال ❓چرا باید برای امام زمان عجل الله دعا کنیم در حالی که خود امام مستجاب کننده‌ی دعا‌های دیگران هستند. سوال دیگر اینکه چه نیازی به دعای ما هست؟ 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
من آرزو دارم آقا امیرالمومنین علی علیه السلام را در عالم برزخ ببینم آیا چنین امکانی و جود دارد؟.Mp3
1.03M
⭕️ سوال ❓من آرزو دارم آقا امیرالمومنین علی علیه السلام را در عالم برزخ ببینم آیا چنین امکانی و جود دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامت حاضر 🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست، معلوم می ‌شود این قدر نقد است! است، است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد. 🔸 خب پس است، اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 ویژگی های انسان مؤمن 🎙 استاد رفیعی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 جهاد تبیین در جنگ نرم 🎙 حجت الاسلام ماندگاری 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🛑 شما کدام طرف هستید؟! ✍️ مهمترین وظیفه هر مسلمانی، دفاع از ولی خدا است. همراهی با اهل بیت علیهم‌السلام به معنای آن است که ولایتمدار باشد و باید در راه برآورده شدن حوائج ولی خدا قدم بردارد. اگر کسی در راه دفاع از اهل بیت علیهم‌السلام سکوت کند، ناچار می‌شود در راه دشمن خدا قدم بردارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ پيامبر اکرم(صلّي الله عليه و آله) فرمودند : ☘ اى على ، انسان صالح سه نشانه دارد : 👌 با عمل صالح، ميان خود و خداوند را اصلاح مى كند 👌 با علم ، دينش را اصلاح مى نمايد 👌 و براى مردم ، همانى را مى پسندد كه براى خود مى پسندد. 📚 ميراث حديث شيعه ، ج ۲ ، ص ۳۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘آسیب های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل 🔹کتاب «آسیب های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی است که به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۳۵ صفحه منتشر شد. 🔹برخی علت آسیب های اجتماعی را به کمبود دانش و آگاهی مردم نسبت می دهند و برخی دیگر بی اعتنایی عموم جامعه به همنوعان را از جمله دلایل آن بر می شمرند. وجود آسیب های اجتماعی پیامدها و تأثیراتی بر زندگی عمومی مردم و جامعه می گذارد که گاهی این تأثیرات تا سال ها بر پیکره فرد، خانواده و جامعه باقی می ماند و حل کردن آن کاری بس دشوار خواهد بود. 🔹در سالیان اخیر، سازمان ها و مؤسسات و افراد زیادی برای مدیریت مسئله «آسیب های اجتماعی» فعال شده اند. این کتاب می تواند مقدمه ای تلقی شود که هر نهاد و سازمان، قبل از ورود به این میدان، شناخت بیشتر و بهتری از نظریات و فعالیت های کنشگران پیدا کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
«در اینكه قرآن كریم براى اثبات معجزه بودنش بشر را تحدى كرده هیچ حرفى و مخالفى نیست، و این تحدى، هم در آیات مكى آمده، و هم آیات مدنى، كه همه آنها دلالت دارد بر اینكه قرآن آیتى است معجزه، و خارق، ... تحدى ‏هایى كه در قرآن واقع شده، استدلالى را میمانند كه بر معجزه بودن قرآن و نازل بودن آن از طرف خدا شده‏ اند، و آیات مشتمله بر این تحدی ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، بعضى ‏ها در باره یك سوره تحدى كرده ‏اند، نظیر آیه سوره بقره، و بعضى بر ده سوره، و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن، و بعضى بر همه جهات آن.»[۱] 👇👇👇
«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[اسراء/۸۸] بگو: اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یكدیگر را (در این كار) كمك كنند.» «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[هود/۱۳] آنها مى ‏گویند: او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)! بگو: اگر راست مى ‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید و تمام كسانى را كه مى ‏توانید- غیر از خدا- (براى این كار) دعوت كنید!» «وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[بقره/۲۳] و اگر در باره آنچه بر بنده خود [پیامبر] نازل كرده ‏ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را- غیر خدا- براى این كار، فرا خوانید اگر راست مى ‏گویید.» علامه طباطبایی درباره عمومیت تحدی قرآن، در توضیح آیه ۸۸ اسراء (که در بالا ذکر شد) فرموده اند: « پس اگر تحدی هاى قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، دیگر نباید از عرب تجاوز میكرد، و تنها باید عرب را تحدى كند، كه اهل زبان قرآنند، آنهم نه كرده اى عرب، كه زبان شكسته‏اى دارند، بلكه عربهاى خالص جاهلیت و آنها كه هم جاهلیت و هم اسلام را درك كرده ‏اند، آن هم قبل از آنكه زبانشان با زبان دیگر اختلاط پیدا كرده، و فاسد شده باشد، و حال آنكه مى ‏بینیم سخنى از عرب آن هم با این قید و شرطها بمیان نیاورده، و در عوض روى سخن بجن و انس كرده است، پس معلوم میشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب كلام نیست. و همچنین غیر بلاغت و جزالت اسلوب، هیچ جهت دیگر قرآن به تنهایى مورد نظر نیست، و نمی خواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است مثلا در اینكه مشتمل بر معارفى است حقیقى، و اخلاق. فاضله، و قوانین صالحه، و اخبار غیبى، و معارف دیگرى كه هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته، معجزه است، چون هر یك از جهات را یك طائفه از جن و انس مى‏ فهمند، نه همه آنها پس اینكه بطور مطلق تحدى كرد، (یعنى فرمود: اگر شك دارید مثلش را بیاورید)، و نفرمود كتابى فصیح مثل آن بیاورید، و یا كتابى مشتمل بر چنین معارف بیاورید، مى ‏فهماند كه قرآن از هر جهتى كه ممكن است مورد برترى قرار گیرد برتر است، نه یك جهت و دو جهت.»[۲] [۱]. ترجمه المیزان، ج‏۱، ص: ۹۴. [۲]. ترجمه المیزان، ج‏۱، ص: ۹۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
حفظ قرآن از جمله کارهایى است که مورد سفارش پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) قرار گرفته است . و حتی افراد کم حافظه نیز به انجام آن دعوت شده اند. امام صادق علیه السّلام میفرمود: «كسى كه در باره قرآن رنج كشد و بسختى و كم حافظه‏گیش آن را حفظ كند دو اجر دارد.»[۱] و خیری بزرگ تر از قرآن وجود ندارد: رسول خدا (ص) فرموده: «هر كس كه خدا قرآن باو داد و چنان پندارد كه بمردى بهتر از او چیزى داده‏اند خیر بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ دانسته است.»[۲] رعایت نکات ذیل شما را در این راه کمک مى کند: ۱. در همه کارها و به خصوص در این راه، از خداوند متعال کمک بخواهید؛ ۲. سعى کنید همیشه و مخصوصاً موقع حفظ با وضو باشید؛ ۳. قرآن را زیر نظر استاد حفظ کنید؛ ۴. حفظ قرآن را از جزء سى ام شروع کنید؛ ۵. در کار حفظ، مداومت داشته باشید؛ ۶. براى حفظ، برنامه ریزى داشته و بر ذهن فشار نیاورید؛ ۷. به مقدار کم، ولى خوب حفظ کنید؛ ۸. قرآن را زمانى که آرامش فکرى دارید، حفظ کنید؛ ۹. قرآن را در محلى آرام و بدون سر و صدا حفظ کنید؛ ۱۰. در کار حفظ، نظم داشته باشید؛ ۱۱. قرآن را موقع راه رفتن، حفظ نکنید؛ ۱۲. از یک قرآن مشخص با قطع متوسط و خط عثمان طه استفاده کنید؛ ۱۳. هنگام حفظ، آیه ها را با صداى متوسط قرائت کنید؛ ۱۴. سعى کنید موقع حفظ ترجمه آیه ها را نیز ملاحظه کنید؛ ۱۵. براى از بین بردن اشتباه هاى حفظى، آن چه را حفظ کرده اید، براى شخص دیگرى بخوانید؛ ۱۶. آیه هاى حفظ شده را همیشه تکرار کنید؛ ۱۷. به نوارهاى ترتیل گوش کنید؛ ۱۸. از غذاى مطبوع، مناسب و به موقع استفاده کنید. 👇👇
یکى از روش هاى حفظ آیه ها: آیه ها را (نصف صفحه یا کمتر) در نظر گرفته و چند بار از روى قرآن تلاوت کنید؛ سپس از اوّل، کلمه به کلمه تکرار کرده، به خاطر بسپارید. در روزهاى بعد، آیات جدید را حفظ و آیات قبلى را هم تکرار کنید. در حدود ۱۰ روز باید آیات را تکرار کرد. بعد از ۱۰ روز، لازم نیست که هر روز همان آیه ها تکرار شوند؛ بلکه هر هفته یک بار تکرار کافى است. و بعد از زیاد شدن آیات حفظ شده، هر روز مقدارى از آنها تلاوت شود؛ به طورى که در طول هفته همه محفوظات مرور گردد. روش حفظ شماره آیه ها: ابتداى آیه را در یک طرف کاغذ و شماره آیه را در مقابل آن بنویسید و همان طور که ترجمه لغات را حفظ مى کنید، شماره آیات را هم به خاطر بسپارید. حفظ قرآن با شماره آیه با این که زحمت بیشتر دارد، اما فوایدى نیز دارد، مثلاً: اگر حافظ در حین تلاوت، آیه اى را فراموش کند، معمولا با به یاد آوردن شماره آن، آیه نیز به خاطر او خواهد آمد. منابع: ۱. حافظ کلّ قرآن کریم ، محمود حاج ابوالقاسمى. ۲. چگونه قرآن را حفظ کنیم، شهریار پرهیزکار ۳. تفسیر المیزان، علامه سیدمحمدحسین طباطبایى(ره)، ج ۱۸، ص۶ - ۸. [۱]. الكافی، ج‏۲، ص: ۶۰۶. [۲]. الكافی، ج‏۲، ص: ۶۰۵. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: از کجا باید معتبر بودن یک حدیث را تشخیص دهیم؟ آیا درست است که امام صادق فرمودند نبودن دختر یا خواهر در خانه موجب راحتی و آسایش است؟ 👇👇👇
پاسخ: ۱. در پاسخ سؤال بخش اول که مطرح کردید باید به چند نکته دقت کرد. بررسی اعتبار و فهم مقصود یک حدیث، به تخصص ‌های مختلفی نیازمند است، مانند تسلط به زبان عربی و قواعد آن، اطلاع از مسائل تاریخی دوران صدور روایات، سندشناسی، منبع شناسی و ... پیشنهاد می‌ شود افرادی که این تخصص ‌ها را ندارند و یا فرصت یادگیری آن را به‌ صورت طبیعی نداشته‌ اند، به مقالات و کتاب ‌هایی که در شرح و تفسیر کلمات اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) پرداخته ‌اند مراجعه کنند. ۲. در مورد بخش دوم سوال، منظور شما این حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «آسایش مؤمن در سه چیز است خانه وسیعی که وضع خانوادگی و بدحالی او را از مردم پنهان دارد و همسر نیکوکاری که در کار دنیا و آخرت یارش باشد و دختر و یا خواهری که آنان را به مرگ یا ازدواج از خانه خود بیرون کند».(الکافی ج ۵ ص۳۲۸) درباره قصد و مفهوم این روایت نیز باید توجه کرد که امام صادق (علیه ‌السلام) در حال بیان چند ویژگی خوب برای مؤمن است، نخست خانه بزرگ و دوم همسر سازگار و مؤمن. پس باید ویژگی سوم نیز در همین فضا باشد، یعنی یک ویژگی خوب تفسیر شود. اگر ناموس یک مؤمن که شامل خواهر و دختر او می ‌شود نتواند ازدواج کند و یا مثلاً از خانه فرار کند و یا دزدیده شود و یا ... نمی ‌‌تواند برای او یک خوبی محسوب شود، اما اگر به مرگ طبیعی و یا با ازدواج از خانه بیرون برود قطعاً مؤمن آرامش روحی خواهد داشت. البته در مسئله مرگ، غم از دست دادن عزیز وجود دارد اما در مقایسه با اندوه مثل فرار دختر و یا خواهر از خانه، خیلی کمتر است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: آیا با عطسه کردن شیطان فرار می‌کنه؟ پاسخ: چنین مطلبی در روایات وجود ندارد، اما در روایتی امام رضا (علیه السلام) می ‌فرمایند: «مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) یَقُولُ: اَلتَّثَاؤُبُ مِنَ اَلشَّیْطَانِ وَ اَلْعَطْسَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»(۱) «احمد بن محمد بن ابی نصر» گوید: از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیدم که می ‌فرمود: دهن دره از شیطان است و عطسه از خدای (عزّوجلّ) است. احتمال دارد مطلبی که در سؤال مطرح کردید، برداشتی از این روایت باشد؛ یعنی چون عطسه یک چیز خدایی دانسته شده منجر به فرار شیطان می ‌شود. پی نوشت: ۱. کلینی، الکافی، دارالاسلامیه، ج۲، ص۶۵۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
گفته های کلینی و بخاری و ... که حدیث خوانده می شود، به جهت نقل قول بودن محل توجه است. به همین دلیل بخش هایی که در کتابهای حدیثی به عنوان گفتار شخصی نویسنده و غیر از نقل قول است، از حیث اعتبار و درجه ارزش، با بخش هایی که به عنوان حدیث نقل شده بسیار متفاوت است. بنابراین این گونه تعابیر برای اشاره به حدیث یک نوع مغالطه یا شیطنت است. البته ممکن است مطالبی جعلی و غیر واقعی در لا به لای احادیث راه یافته باشد، اما اولا این احتمال درباره تمام احادیث معنا ندارد. چون بعضی از احادیث متواتر هستند. (گویندگان آنها بسیار زیاد هستند) و تمام مطالب تاریخی متواتر یقین آور هستند و تردید در مورد آنها منطقی نیست. 👇👇👇
ثانیا نمی توان به دلیل احتمال وجود بعضی از مطالب جعلی ، تمام آنها را یکجا رها کرد. که این کار پاک کردن صورت مساله به جای حل کردن آن است. احتمال وجود احادیث جعلی، سبب شده در بین مسلمانان علومی چون رجال و درایه ایجاد شود که در آنها با مشخص کردن شاخصه هایی به ارزیابی صحت و سقم احادیث می پردازند. چرا که مسلمانان هرگز از احادیث بی نیاز نیستند و حدیث یکی از مبانی دینی اسلام است. و هیچ کس نمی تواند ادعای ایمان به قرآن را داشته باشد و احادیث معتبر را رها کند. چون قرآن در دهها آیه در کنار دستور به اطاعت از خدای متعال، دستور به اطاعت از پیامبر (ص) داده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (۵۹ نساء)ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید پیامبر، و صاحبان امرتان را. و قطعا این دستور شامل حال تمام مسلمانان در تمام دوران ها می باشد. کما اینکه تلاش برای تفکیک بین اطاعت از خدا و اطاعت از رسول ص عمل کافران شمرده شده است: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا (۱۵۰ نساء) همانا کسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می ورزند و می خواهند میان خدا وپیامبرانش جدایی بیندازند؛ ومی گویند: «به بعضی ایمان می آوریم ؛ وبعضی را انکار می کنیم » ومی خواهند بین این (وآن) راهی (برای خود) برگزینند. و حتی مومنان حق ندارند، در مسائل زندگی شان نیز در مقابل خواست پیامبر ص ناراحتی قلبی داشته باشند: فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (۶۵ نساء) نه، سوگند به پروردگارت که آنها ایمان نمی آورند، مگر اینکه در اختلافات خویش تو را داور قرار دهند، و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند. و این ها از آن روست که پیامبر ص هر چه می فرماید، به تعلیم الهی است وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى (ٰسورة النجم ۳ - ۴) واز روی هوای نفس سخن نمی گوید. این نیست جز آنچه به او وحی می شود (وبجز وحی چیزی نمی گوید) و پیامبر ص معلم وحی است: ارْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (۱۵۱بقره) چنانکه پیامبری از خودتان در میان شما فرستادیم، که آیات ما را بر شما می خواند، و شما را پاک می گرداند، و به شما کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد، و آنچه نمی دانستید به شما یاد می دهد. که بدون تعلیم او حتی کیفیت اقامه نماز علیرغم اهمیت بسیار آن و تکرارش در قرآن دانسته نمی شود. و تنها تفاوتی که بین مسلمانان در امر احادیث وجود دارد، آن است که شیعه استمرار وجود معلمی معصوم را لازم می داند. ولی اهل سنت به سراغ امثال ابوحنیفه، مالک و ... می روند و در هر جایی که مطلب برایشان روشن نباشد به قیاس و استحسان و ... پناه می برند. 🔰 @p_eteghadi 🔰