💠 شهامت اعتراف
🔸 گاهی شخص نماز می خواند ولی در خارجِ نماز، معصیت هم دارد، خدا نماز او را قبول می كند نه خود او را؛ اما كسی كه در خارجِ نماز مثل درون نماز، آدم صالحی است، خدا #گوهر_ذات او را قبول می كند. این است كه در #مراقبت باید باتقوا بود، در #محاسبت هم باید با تقوا بود.
🔸 شاید تقوای در مراقبت آن قدر سخت نباشد؛ اما #تقوای_در_محاسبه بسیار سخت است كه انسان، قاضی خود باشد، حُبّ نفْس را كنار بگذارد و كار خود را بدون حُبّ و بغض داوری كند، چون «حُبُّكَ الشَّیءَ یعْمِی وَ یصِم»؛ انسان وقتی به خود علاقه مند است، سخت است كه خود را محكوم كند.
🔸 چرا شما گاهی می بینید دو طلبه در یك حجره با اینكه سومی هم نیست غیر از خدا، یکی از اینها فهمید كه حق با هم بحث اوست؛ اما تا آخر می كوشد كه حرف خود را اثبات كند؟ اگر هم «بین الرشد» شد و معلوم شد كه حق با رفیق اوست، باز هم می خواهد بگوید من هم مطلبی را می خواستم بگویم كه از طرف دیگر صحیح است، حاضر نیست اعتراف كند! این كسی كه در حجره دو نفره حاضر نیست اعتراف كند بگوید من اشتباه كردم، فردا اگر كارِ اجتماعی به دست او رسید، حاضر است بگوید من اشتباه كردم؟! این از همین جمع دو نفره #باید_اصلاح_بشود تا وقتی وارد جامعه شد، آن شهامت را داشته باشد؛ یعنی یا بد نكند یا اگر اشتباه كرد، فوراً اعتراف كند. این كار، كار آسانی نیست!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 15
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن زندگي آزادي.mp3
18.96M
⭕️ سوال
❓نظر اسلام درباره شعار "زن زندگی آزادی" چیه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ورطه عصیان
🔹 عمل طالح و #گناه دو كار می كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می كند مِیلش را بازتر می كند و دیگر اینكه چركی است روی #صحنه_دل در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی دهد.
🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی كند. این #عقل_عملی كه نمی خواهد بفهمد، می خواهد ببیند, دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می طلبد. فرمود این رین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی كنند یا اینکه دلشان قفل است. گناه, قفلی است بر درِ دل، این دل می شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی كند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13
تاریخ: 1392/02/07
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 راز هبوط انسان از بهشت به زمین
🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مراتب مراقبه
🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. #مراقبت_اخلاقی این است كه انسان مواظب باشد چه می كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار میكنید و چه كار نمی كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می فروشد، چه چیزی می خرد، چقدر می فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می كند که اینها #مراقبت است، بعد می نشیند #محاسبه می كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، #كار_اخلاقی است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند.
🔸 اما در #عرفان كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای #احسان این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می بیند؛ اگر خودش را دیدی می شود #مشاهده و اگر فعل او را دیدی می شود #مراقبه.
🔸 این «مراقبه»ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی شود. #آدم_خوب_شدن، كار اخلاق است، #خدا_را_دیدن، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 16
تاریخ: 1393/03/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
244.4K
⭕️ سوال
❓من الحمدالله همیشه نمازهام رو اول وقت میخونم اما نمیدونم چرا احساس میکنم نمازهام روم تاثیر نداره؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 صدقه به دست خدا می رسد
🎙 استاد رفیعی
📎 #امام_زمان
📎 #اخلاق
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام رضا (ع) میفرماید:
الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ
گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد!.
📔بحار الأنوار: ۷۳/۳۵۳/۵۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🔸#حجاب ، عامل کاهش بی حیایی
✍️ صفت حیا واکنش درونی نسبت به زشتی ها یا حالت روانی خاصی است که باعث متانت و وقار در گفتار و رفتار شده، شخصیت آدمی وزین تر و رفتار او سنجیده تر می شود و از آن چه با آزادگی وی بیگانه است پرهیز بیشتری می کند
علامه مجلسی; درباره حقیقت حیا می فرماید:
«حیا ملکه ای است که موجب خودداری از کارهای قبیح می گردد.»
(بحارالانوار، ج ۸، ص۷۱۷).
▫️ حیا سبب صفت عفاف و در نهایت تقوا می شود و به انسان بینش روشن می دهد تا به دور از اجبار به طور ارادی از خطا و گناه بپرهیزد.
حیا ملکه و صفت ثابتی است که مانع ارتکاب گناه شرعی، عقلی و عرفی میشود.
صاحبان حیا، از پوشش لباس های مغایر با متانت و وقار در جامعه به شدت پرهیز می کنند.
برخلاف آن، عفاف که حالتی پایدار و ماندگار نیست نیاز به حفاظت و حراست دارد. اکتسابی، دارای شدت و ضعف می باشد.
🚩حیا سه گونه گناه عقلی، عرفی، شرعی را دفع می کند و در نهایت آزادی و آزادگی از قیدوبند گناهان با آن احساس می شود و آرامش باطنی را به دنبال دارد.
🔅چنانچه از #امام_علی_علیه_السلام روایت شده است:
«حیا مانع انجام کارهای زشت و قبیح می شود.»
(غررالحکم، ح۵۴۵۴، )
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) نیز فرموده اند:
«اگر خداوند بخواهد بنده ای را هلاک کند حیا را از او می گیرد.
(کافی، ج۲، ص۲۹۱).
▫️ حیا سبب می شود فرد در وجودش از اکتفا به امور حلال تجاوز نکند و به واسطه خویشتن داری در برابر رویارویی با گناه و معصیت در تمامی حالات از خود مراقبت کند و در یک کلام به عفت که حد وسط بین شهوت طلبی و خمودگی است دست یابد.
📘بنت الهدی افشاری نژاد، نقش حجاب در کاهش ناهنجاری های اخلاقی با تأکید بر آیات و روایات
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘بغی و تمرد در حکومت اسلامی
🔹چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین در ۳۴۳ صفحه روانه بازار نشر شد.
🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۳ صفحه منتشر شد.
🔹از جمله موضوعات مهم در فقه سیاسی شیعه، نحوه رویارویی با مخالفان حکومت اسلامی است که از حیث نظری شامل مباحث مختلفی است؛ از این رو در اندیشه و عملِ فقیهان شیعه می توان به مبانی و اصولی دست یافت که برای حفظ نظام اجتماع، اطاعت از نظم سیاسی مشروع ضرورت می یابد و مقابله با مخالفان حکومت اسلامی که به دنبال براندازی اند، مجاز شمرده می شود.
🔹اثر حاضر از وضعیت مذکور، بر اساس واژگان و ادبیان فقه سیاسی، به «بغی و تمرّد» یاد کرده، به تبیین ابعاد مفهومی بغی و تمرد در رویکردهای فقهی – سیاسی قدیم و جدید می پردازد و از این طریق، شرایط، معیارها و نحوه رویارویی با آن را در فقه سیاسی بررسی می کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓دلیل اینکه از راههای زیادی جهت اثبات خداوند استفاده می شود چیست؟
🔹 با توجه به اینکه درک و فهم انسان ها و ویژگی های آنها با هم فرق می کند لذا نیاز هست که از راههای مختلفی جهت اثبات خداوند صورت گیرد.
💢 میتوان این راهها و ادله را به راههایی تشبیه كرد كه براى عبور از رودخانهاى وجود دارد:
🔸 بعضى از آنها مانند پل چوبى سادهاى است كه روى رودخانه كشیده شده و عابر سبکبار مىتواند بهآسانی از آن بگذرد و بهزودی به منزل مقصودش برسد.
🔸بعضى دیگر مانند پلهای سنگىِ طولانى از استحكام بیشترى برخوردار است، ولى راه را طولانىتر مىكند و بالاخره بعضى دیگر مانند راهآهنهای پرپیچوخم و داراى فراز و نشیبها و تونلهای عظیم است كه براى عبور قطارهاى سنگین ساختهشده است. انسانى كه ذهن سبکباری دارد مىتواند از راههای خیلى ساده، خدا را بشناسد و به بندگى او بپردازد.
🔸اما كسى كه بار سنگینى از شبهات را بر دوش كشیده است باید از پل سنگى عبور كند و بالاخره كسى كه خروارها بار شبهات و وساوس را با خود حمل مىكند باید راهى را برگزیند كه داراى زیرسازیهای محكم و استوار باشد هرچند پیچوخمها و فراز و نشیبهای زیادى داشته باشد[1].
📝پینوشت
[1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقی، آموزش عقاید، ص49.
🔰 @p_eteghadi 🔰