💠 سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)
🔸 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه #فاطمه_زهرا می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم».
🔹 بعضی از روایات اِشعار دارد که آن حضرت تا آخر عمر شریف شان این کار را تکرار می کرد. از ابوالحمراء، خادم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است:
کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یجیی ء عند کل صلاة فجرٍ فیأخذ بِعضادة هذا الباب؛ ثم یقول: «السلام علیکم یا أهل البیت ورحمة الله وبرکاته ـ فیردّون علیه من البیت ـ وعلیکم السلام ورحمةالله وبرکاته ـ فیقول: ـ الصلاة رحمکم الله « إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیراً » .
🔸 آنگاه نفیع بن حارث که راوی این حدیث است از ابوالحمراء پرسید: چه کسانی در خانه بوده اند؟ جواب داد:
علیّ وفاطمة والحسن والحسین(علیهم السلام) ».
این روایت که در آن آمده: «یجیی ءُ عنْد کلِّ صلاة فجرٍ» (وقت هر نماز صبح می آمد) و اشاره به مدت آن نشده است، ظهور دارد که آن حضرت این کار را تا پایان عمر انجام می داد، چنان که روایت ابن عباس که سیوطی آن را نقل کرده نیز این گونه است.
🔹 حدیث ابو الحمراء در مآخذ شیعه این گونه آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا پایان عمر این کار را انجام می داد:
«فلم یزل یفعل ذلک کل یوم إذا شهد المدینة حتّی فارق الدّنیا».
امام مجتبی(علیه السلام) نیز پس از پذیرش صلح تحمیلی در سخنرانی خود در حضور طاغوت شام فرمود:
... ثمّ مکث رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد ذلک بقیّة عمره حتّی قبضه الله إلیه یأتینا کلّ یوم عند طلوع الفجر فیقول: الصلاة یرحمکم الله... .
🔸 این دو عبارت، صراحت دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا آخر عمر این کار را انجام می داده است.
اتفاقاً این احتمال، مؤیدی نیز دارد و آن این که مدینه آن روز، پیوسته محل رفت و آمد وفْدها و گروه های مختلفی بود که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به آن جا می آمدند و با پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مذاکره و مباحثه می کردند،آیات الهی را می شنیدند، احکام را می آموختند، پاسخ پرسش های خود را می گرفتند و.... از این رو بعید نیست که بگوییم: آن حضرت برای معرّفی « أهل البیت » به تازه واردها و تذکار و یادآوری دیگران تا آخر عمر شریف خود این کار را تکرار می کرد.
▫️ یادآوری. احتمال دارد که آیه تطهیر هفده ماه قبل از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده باشد و آن حضرت در تمام این مدّت، تلاوت آن را بر در خانه دختر خود تکرار می کرد. بدین طریق می توان بین این روایت و بقیه روایات جمع کرد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 شمیم ولایت، ص362.
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
🌸♡سرفصل كتاب آفرينش زهراست
🎉روح ادب وكمال بينش زهراست
🌸♡روزي كه گشايند درباغ بهشت
🎊مسئول گزينش وپذيرش زهراست
با عرض سلام و ادب و احترام
🌸♡ولادت ملیکهی هستی، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و #روز_مادر و سالروز میلاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره الشریف را محضر همه سربازان و خادمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک عرض می نمایم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ما در دل یک پیچ تاریخی قرار داریم؛ تغییرات بزرگ و اساسی در دنیا در حال وقوع است
🔺 بیانات امروز #رهبر_انقلاب در دیدار مداحان
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام زمان علیه السلام:
دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است. بحارالانوار، ج 53، ص 180
میلاد حضرت فاطمه(س) و روز مادر و روز زن مبارک🌹
🔰 @p_eteghadi 🔰
میلاد بانوی دو عالم بر شما مبارک
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠مایه آرامش
زن در خانه مایهی آرامش است؛ مایهی آرامش مرد، و مایهی آرامش فرزندان؛ دختر و پسر. اگر خود زن برخوردار از آرامش روانی و روحی نباشد، نمیتواند این آرامش را به خانواده بدهد. زنی که مورد تحقیر قرار بگیرد، مورد اهانت قرار بگیرد، مورد فشار کار قرار بگیرد، نمیتواند کدبانو باشد؛ نمیتواند مدیر خانواده باشد؛ درحالیکه زن، مدیر خانواده است. این مسئلهی اصلی است. این یکی از آن اصلیترین مسائل است، که خب در محیط زندگی ما چه محیطهای قدیمی ما، چه محیطهای جدید ما- چندان مورد توجّه قرار نگرفته است و باید مورد توجّه قرار بگیرد.
۱۳۹۳/۰۱/۳۰
#امام_خامنهای(مدظله العالی)
#زن_مایه_آرامش
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تاریخ_مستند
🔴 غربت #حضرت خدیجه سلام الله علیها در زمان وضع حمل
◾️شیخ صدوق در کتاب امالی با چند واسطه از مفضل بن عمر نقل میکند که گفت:
به حضرت امام صادق علیه السلام گفتم:
ولادت فاطمهی زهراء سلام الله علیها چگونه بود؟
فرمود:
بلی موقعی که پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم با خدیجهی کبری ازدواج نمود زنان مکّه از آن بانو کناره گیری نمودند، نزد او نمیرفتند و بر او سلام نمیکردند، هیچ زنی را اجازه نمیدادند که نزد آن بانو مشرّف شود. این موضوع باعث وحشت و ناراحتی خدیجه کبری شد، غم و اندوه وی برای پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم بود که مبادا آن حضرت را آسیبی برسد.
هنگامی که خدیجه به حضرت زهرا سلام الله علیها حامله شد، فاطمهی اطهر در رحم مادر با مادر گفتگو میکرد و او را امر به صبر مینمود. ولی خدیجهی کبری این موضوع را از پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم پنهان میداشت تا اینکه یک روز پیامبر خدا، نزد خدیجهی کبری آمد و شنید که آن بانو با فاطمهی زهرا سخن میگوید، فرمود:
ای خدیجه با که سخن میگویی؟! خدیجه گفت:
این بچّهای که در رحم من است با من سخن میگوید و مونس من است.
پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
آری این جبرئیل است که به من بشارت میدهد و میگوید این فرزند دختر من است، این فرزند نسلیست طیّب و طاهر و مبارک. خدای توانا نسل مرا از این دختر برقرار و پایدار خواهد نمود. به زودی امامان را از این دختر به وجود میآورد و آنان را پس از اینکه وحی پروردگار قطع شود در زمین خلیفهی خویشتن قرار خواهد داد.
حضرت خدیجهی کبری دائماً در همین حال بود تا اینکه موقع وضع حمل وی فرا رسید، در این موقع خدیجه نزد زنان قریش و بنی هاشم فرستاد که بیایید و مرا دربارهی وضع حمل یاری نمائید. امّا آنها به او پاسخ رد دادند و در جواب گفتند:
چون تو سخن ما را نپذیرفتی و با محمّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم که شخص فقیر و یتیم ابوطالب بود ازدواج نمودی لذا ما نزد تو نخواهیم آمد و متصدّی هیچ گونه امر تو نخواهیم شد! ! خدیجهی کبری از شنیدن این جواب غمگین گردید، در همان حالی که وی اندوهناک بود ناگاه چهار زن گندمگون و بلند بالا که مثل زنان بنی هاشم بودند نزد او حاضر شدند هنگامی که خدیجهی کبری آنان را دید جزع و فزع کرد، یکی از آنان گفت:
ای خدیجه! محزون مباش! زیرا ما فرستادگان خداییم، ما خواهران تو هستیم، من سارهام، این بانو آسیه بنت مزاحم است که در بهشت رفیق تو میباشد. این بانو: مریم دختر عمران و آن بانوی دیگر: کلثم خواهر موسی بن عمران است خداوند ما را فرستاده تا متصدی امر وضع حمل تو باشیم، یکی از آن زنان طرف راست و دیگری سمت چپ، سوّمی آنها مقابل حضرت خدیجه سلام الله علیها و چهارمی آنها پشت سر او نشستند و حضرت خدیجه سلام الله علیها، حضرت فاطمه سلام الله علیها را در حالی که پاک و پاکیزه بود زائید.
موقعی که حضرت زهراء سلام الله علیها متولّد شدند نور آن بانو درخشید تا اینکه تمام خانههای مکّه نورانی شد، هیچ خانهای در شرق و غرب زمین باقی نماند مگر اینکه آن نور در آن تابید، آنگاه تعداد ده نفر از حورالعین نزد حضرت خدیجهی کبری آمدند که با هر کدام یک تشت و ابریق۲ بهشتی بود، ابریقها پر از آب کوثر بودند، آن زنی که در مقابل حضرت خدیجهی کبری بود ابریقها را گرفت و حضرت فاطمهی زهراء سلام الله علیها را با آب کوثر شستشو داد، بعداً دو حوله که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بودند بیرون آورد و یکی از آنها را به بدن مبارک حضرت زهراء سلام الله علیها پیچید و دیگری را برای آن حضرت مقنعه قرار داد، سپس آن زن از حضرت زهراء سلام الله علیها خواست که سخن بگوید، زهرای اطهر سلام الله علیها زبان به شهادتین گشود و فرمود:
«اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ الله وَ اَنَّ اَبی رَسُولُ الله سَیِّدُ الاَنبِیاءِ وَ اَنَّ بَعلی سَیِّدُ الاَوصیاءِ وَ وُلدی سادَةُ الاَسباطِ.»
آنگاه بر آن زنان سلام کرده و هر یک را با اسامی خود نام برد، آنان برای آن نوزاد مقدّس خندان شده و به یکدیگر بشارت دادند، اهل آسمان هم راجع به ولادت حضرت زهراء سلام الله علیها به یکدیگر بشارت میدادند. در آسمان نور درخشندهای پیدا شد که ملائکه قبل از آن نظیر آن را ندیده بودند.
👇👇👇
آن زنان به خدیجهی کبری گفتند:
این مولود پاک و پاکیزه را که مبارک است بگیر! خود این نوزاد و نسل وی با برکت خواهند بود، خدیجهی کبری سلام الله علیها با خوشحالی و مسرّت تمام حضرت زهراء سلام الله علیها را گرفته و پستان در دهان او نهاد و شیری در دهان وی جاری شد. پس حضرت فاطمهی اطهر سلام الله علیها در هر روزی به قدر یک ماه و هر ماه به قدر یک سال رشد میکرد.
📚 الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها ج۲ ص ۱۶۹ بنقل از امالی صدوق
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جان سلیم
🔸 امیدواریم كه ذات اقدس الهی آن توفیق را به همه ما عطا كند تا حدّاكثر فیض را از میلاد #سیده_نساء_عالمیان ببریم و متوجه بشویم كه اگر آن بانو به این مقام بالا و والا راه یافتند، برای آن است كه راه ابراهیم خلیل را طی كردند.
🔸 مردان بزرگ، هدایای بزرگ را به پیشگاه الهی می برند، افراد میانی و متوسط، هدایای ضعیف و متوسط را اهدا می كنند؛ بسیاری از مردانی كه سالك كوی حقّ هستند ره آورد آنها #عمل_صالح است و جزء ﴿عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾ هستند؛ اما بزرگ مردانی هستند كه جزء صالحین هستند نه جزء ﴿عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾ یعنی #گوهر_ذات اینها به صلاح و فلاح بار یافته است.
🔸 عدهای هستند كه مصداق ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ هستند، اینها وقتی به حضور پروردگار بار می یابند، هدایایی كه دارند و ره توشه ای كه آوردند، #اعمال_صالح است: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؛ ولی وقتی از ابراهیم (سلام الله علیه) سخن به میان می آید خدا می فرماید: ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾؛ این ملكوت كجا آن مُلك كجا! عده ای ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾، فیض و فوز آنهاست و عده ای چون ابراهیم (سلام الله علیه)، ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾! اگر كسی عمل صالح بیاورد خدا ده برابر پاداش می دهد و اگر #قلب_صالح_و_سالم بیاورد، خدا چه كار خواهد كرد و چقدر #گوهر_هستی را بالا می برد روشن نیست!
🔸 صدیقه طاهره، حجّت بالغه الهی، صاحب عصمت كلیه و كبرا، حضرت فاطمه زهرا(صلوات الله علیها)، «جاءت ربّها بقلبٍ سلیم»! سخنان آن حضرت هم این است كه «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه»؛ چون خود، اهل خلوص و سلامت دل بود، ما را به #اخلاص فرا خواند.
:
#ولادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام ولادت حضرت زهرا (س)
تاریخ: 1393/01/25
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅زن در وضعیت جمع یا گسست؟
✍دکترمریممنصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
در اندیشهی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الههی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمعیافتگی امور، تلاش میکند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد.
در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)میتواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظمشکن و گسستمحور مطرح می شود.
نتیجهی این نگرش، جنبشهای زنان، رنگین پوستان و تمام بهحاشیهرفتگان به خصوص در دههی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نمایندهی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانهی عقلانیت محور در نظر میگیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد.
در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی میداند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را میتوان مشاهده نمود.
در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسهای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح میشود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمیگردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمیگیرد و اینها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم میشمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع تمام امور" است.
این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستیهای انسانی ظهور مییابد. از همین رو، زن، نه تنها استعارهای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» میگردد.
ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم میکند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن میسازد. از همین رو است که ائمهی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمعالجمع زمان است، حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها برشمرده میشود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمعیافتگی میتوان از «جامعهای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بینظمی، گسست و آشوب را به چالش میکشد، بلکه از دوگانهسازیهای تقابلی خارج میشود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه مییابد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مادر
🔹 خط مشی سعادت بچه و جوان را #مادر معین می کند. این کار از پدر ساخته نیست او هم بی اثر نیست؛ اما خط مشی، خط فکر، خط زندگی، قول و فعل مادر است که #بهشت_می_سازد.
🔹 این #عظمت_زن است! حالا این عظمت را ـ متأسفانه ـ بیگانه از ما دارد می گیرد. ما بخواهیم جوان دینی تربیت بشود، او هفت سال در #دانشگاه_مادر است. همین مادری که این پیشانی بند را می زد، به عشق همین این فرزند جبهه می رفت.
🔹 الآن می دانید اینهایی که براساس همان #اصول_تربیت_دینی زندگی کردند ولو سنّ آنها هفتاد سال هم باشد وقتی مادر را از دست دادند #احساس_غربت می کنند، برای خیلی از ماها همین طور است! خود آدم در سن هفتاد سالگی است و تمام کارهای مادر را هم او انجام می دهد، اما وقتی مادرش را از دست داد احساس غربت می کند. این جدّی است، فرمود خط مشی سعادت و بهشت نسل آینده را مادران معین می کنند، اصلاً او #محور_عاطفه است!
🔹 تمام قبیله ها و فامیل هایی که با هم رابطه داریم «صله أصلاب» که نمی کنیم، «صله أرحام» می کنیم. این زن است که رحم دارد، رحامت از آن رحم است و این قبیله و اعضای خانواده #صله_أرحام می کنند. آن مادر است که اینها را به هم جمع می کند، رحم است، عاطفه است، مِهر است، محبت است که جامعه را اداره می کند وگرنه جامعه خشن که یا میجنگد یا میگوید به من چه! #جامعه را آن #رحم_و_عطوفت اداره می کند و سلطان این کار هم مادر است «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات».
:
#پادکست
#ولادت_حضرت_زهرا_س_و_روز_مادر
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 425
تاریخ: 1397/11/15
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹زن، کرامت، عدالت
✍ بابک شکورزاده، مبلغ و پژوهشگر دینی در فکرت نوشت:
▪️برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت مادرشدن برای زن و عدم تحقق آن برای مرد.
▪️اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و به گونهای وانمود شود که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست.
▪️درباره زن و مرد هم این مسأله جاری است و نباید این گونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#روز_زن
#حضرت_زهرا
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مادر
🔹 خط مشی سعادت بچه و جوان را #مادر معین می کند. این کار از پدر ساخته نیست او هم بی اثر نیست؛ اما خط مشی، خط فکر، خط زندگی، قول و فعل مادر است که #بهشت_می_سازد.
🔹 این #عظمت_زن است! حالا این عظمت را ـ متأسفانه ـ بیگانه از ما دارد می گیرد. ما بخواهیم جوان دینی تربیت بشود، او هفت سال در #دانشگاه_مادر است. همین مادری که این پیشانی بند را می زد، به عشق همین این فرزند جبهه می رفت.
🔹 الآن می دانید اینهایی که براساس همان #اصول_تربیت_دینی زندگی کردند ولو سنّ آنها هفتاد سال هم باشد وقتی مادر را از دست دادند #احساس_غربت می کنند، برای خیلی از ماها همین طور است! خود آدم در سن هفتاد سالگی است و تمام کارهای مادر را هم او انجام می دهد، اما وقتی مادرش را از دست داد احساس غربت می کند. این جدّی است، فرمود خط مشی سعادت و بهشت نسل آینده را مادران معین می کنند، اصلاً او #محور_عاطفه است!
🔹 تمام قبیله ها و فامیل هایی که با هم رابطه داریم «صله أصلاب» که نمی کنیم، «صله أرحام» می کنیم. این زن است که رحم دارد، رحامت از آن رحم است و این قبیله و اعضای خانواده #صله_أرحام می کنند. آن مادر است که اینها را به هم جمع می کند، رحم است، عاطفه است، مِهر است، محبت است که جامعه را اداره می کند وگرنه جامعه خشن که یا میجنگد یا میگوید به من چه! #جامعه را آن #رحم_و_عطوفت اداره می کند و سلطان این کار هم مادر است «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات».
:
#پادکست
#ولادت_حضرت_زهرا_س_و_روز_مادر
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 425
تاریخ: 1397/11/15
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 توکل
🔸 #توكل نه به معنی تعطیل است (یك) و نه به معنی تقسیم كار است (دو). اگر كسی بگوید من كارها را به خدا واگذار كردم و خودش گرفتار عُطله و تنبلی بشود، این #ترك_واجب كرده است، این توكل نیست و اگر تقسیم بكند بگوید كه یك مقدار قدرت برای من است یك مقدار قدرت برای خدا، آن مقداری كه برای من است خودم انجام میدهم و آن مقداری كه مقدور من نیست به خدا توكل می كنم، این یك #شرك_خفی است این تشریك در كار است این توكل نیست. معنایش این است كه من مقداری را به حول و قوّه خودم انجام می دهم، بقیه را به حول و قوّه خدا واگذار می كنم! این با توحید سازگار نیست.
🔸 یك موحّد، با حول و قوّه الهی كار می كند نه خود را به تنبلی و عُطله محكوم می كند نه كار را از ذات اقدس الهی جدا می داند، می گوید در همه امور «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد». این ذكر نورانی مخصوص نماز نیست؛ در حال نماز، توحید را به ما آموختند؛ نه یعنی نمازگزار در قیام و قعود به حول و قوّه الهی حركت می كند، بلكه معنای این ذكر این است كه نمازگزار می گوید من معتقدم قیام من و قعود من به حول و قوّه الهی است. «بحول الله و قوّته تعالی فی جمیع اموری آناء اللیل و أطراف النهار أقوم و أقعد» نه یعنی قیام و قعود نماز من به حول و قوّه الهی است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24
تاریخ: 1390/12/01
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
اینکه برخی علما توصیه میکنند که سوره «یس» خوانده شده و ثواب آن هدیه آن به حضرت زهرا(س) شود، مستندش چیست؟
گرچه قرائت هر بخشی از قرآن و هدیه آن به روح بزرگ بانویی که سرور جهانیان است از اجر و پاداش برخوردار خواهد بود، اما در منابع معتبر روایی، توصیهای نیافتیم مبنی بر اینکه خصوص سوره یس را برای حضرتشان بخوانیم. منشأ این توصیه شاید وجود تناسبی باشد که در توصیف این سوره از قرآن و نیز حضرت زهرا(س) ارائه شده است. بدین صورت که از جانبی حضرت زهرا(س) «ریحانة النبی» لقب گرفته[1] و از طرفی دیگر، سوره یس نیز به عنوان «ریحانة القرآن» معرفی شده است.[2]
شاید نیز چنین ختمی حاصل مکاشفات برخی اولیای الهی باشد که با وجود پذیرش اینکه دوستان خدا میتوانند مکاشفاتی داشته باشند، اما در این پایگاه متکفل تعیین صحت و سقم یکایک مصادیق آنها نیستیم.
[1]. ریحانه، لقب فاطمه زهرا(س) 93057
[2]. «عَلِّمُوا أَوْلَادَکُمْ یَس فَإِنَّهَا رَیْحَانَةُ الْقُرْآن»؛ شیخ صدوق، امالی، ص 677، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
#مادر
#روز_مادر
#ولادت_حضرت_زهرا (س)
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️امیرالمؤمنین بزرگترین منادی امنیت اجتماعی
📢برقراری امنیت اجتماعی، از جمله اهداف مهم حکومت اسلامی میباشد که در سایه آن، تحقق اهداف عالیه و رسیدن به رشد و کمال انسانی حاصل خواهد شد. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام منادی بزرگ امنیت فردی و اجتماعی بود و اهتمام زیادی بر این مسئله داشتند.
1️⃣اولین نمونه، نوع پذیرش حکومت حضرت است که با اصرار مردم و بیعت آزادانه آنان حکومت را پذیرفت و در این زمینه مانند خلفای خودخوانده قبل، با زور و ترساندن بیعت نگرفت. حضرت در اینباره میفرمایند: بیعت با ایشان امری اجباری و از روی ناآگاهی نبوده است.
2️⃣مورد بعدی تصریح حضرت به عنوان امامالمؤمنین به این است که امنیت یکی از اهداف پذیرش حکومت است و بیان اینکه در سایه رونق دین و برپایی علائم دیانت و حفظ حدود و مرزهای شریعت، امنیت فکری، فرهنگی و معنوی و دیگر امنیتها به درستی فراهم خواهد شد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث روز 💠
💎 چهار سؤال روز قیامت
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم):
لا تَزولُ قَدَما عَبدٍ يَومَ القيامَةِ حَتّى يُساَلَ عَن اَربَعٍ:
۱. عن عُمُرِهِ فيما اَفناهُ
۲. و عَن شَبابِهِ فيما اَبلاهُ
۳. و عَن مالِهِ مِن اَينَ َ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ
۴. و عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؛
✳️ انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده میشود:
۱. از عمرش كه چگونه گذرانده است؛
۲. از جوانیاش كه چگونه سپرى كرده؛
۳. از ثروتش كه از كجا به دست آورده و چگونه خرج كرده است؛
۴. از دوستى ما اهل بيت.
📚 خصال، ص ۲۵۳، ح ۱۲۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
آیا «سلاله» لقبی از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) است؟
واژه «سلاله» در لغت به معنای چیزی است که منشأش چیز دیگرى باشد؛ لذا به فرزند، نژاد و نسل انسان از این جهت که از انسان باقی میماند، سلاله گفته میشود و یکی از نامهای نطفه انسان نیز سلاله است.[1]
از آنجا که حضرت زهرا(س) فرزند پیامبر اسلام(ص) است، به حضرتشان میتوان «سلالة النبی» گفت، اما نه آنکه خود (سلاله) لقبی برای ایشان باشد.
در همین راستا، شعری منسوب به امام حسین(ع) نیز وجود دارد که در آن از واژه «سلاله» برای مادر بزرگوارشان استفاده شده است:
وَ فَاطِمُ أُمِّی مِنْ سُلَالَةِ أَحْمَدٍ
وَ عَمِّی یُدْعَى ذَا الْجَنَاحَیْنِ جَعْفَر[2]
و مادرم فاطمه از نسل احمد است
و عموی من جعفر صاحب دو بال(ذوالجناحین) خوانده میشود.[3]
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین، ج 11، ص 339، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 80، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.
[3]. ر. ک: «القاب حضرت زهرا(س) در احادیث و منابع اسلامی»، 5380؛ «حضرت زهرا، اسامی و القاب»، 5525؛ «حلما از القاب حضرت زینب»، 28803.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️حجاب و عرف
🔸ممکن است برخی بانوان معتقد و محجبه نظری منفی نسبت به بُرقع(نقاب صورت) و پوشاندن صورت داشته و پوشاندن صورت را پوششی افراطی بدانند. افراط را چگونه تعیین میکنیم؟ اولین پاسخی که ممکن است به نظر بیاید، حواله دادن به عرف جامعه است. برای مثال با توجه به اینکه در عرف جامعه ایران در بسیاری از مناطق روبند رایج نیست، پوشاندن صورت غیرمتعادل و افراطی به نظر میآید.
🔸اگر هدف از حجاب؛ کسب معنویت، قرب الهی و عفت فرد و جامعه است، این ملاک چه مقدار کارایی دارد؟ عرف ملاکی سیار و متغیر است و با توجه به مکان و زمان تغییر میکند، ملاکی سیال، نمیتواند تامینکننده عفت جامعه و سعادت بشر باشد، خصوصاً با توجه به ثابت بودن نیاز جنسی و عاطفی انسانها در دورهها و مکانهای مختلف.
🔹بنابر برداشت عموم فقها از حدود حجاب، میزان ضروری و واجب حجاب بانوان پوشش تمام بدن و سر و صورت است، غیر از صورت و دستها از مچ تا سرانگشت، این مقدار نیز باید بدون آرایش باشد. این حد ثابت است و با شرایط صِرفاً عرفی تغییر نمیکند. در حجاب شرعی نمیتوان به صرف عرف جامعه و زمانه اتکا کرد. ملاک محکم و جهانی حجاب، همان دستوری است که خداوند برای سعادت انسان صلاح دیده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️تشبیهات قرآنی بصیرت
🔸قرآن کریم اشخاص بیبصیرتی همچون ابوجهل را به کور و نابینا تشبیه کرده است. از ابن عباس روایت شده است که منظور از اعمی (نابینا) در آیه «وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ»؛ «و نابینا و بینا هرگز برابر نیستند» ابوجهل است. آری انسان بیبصیرت همچون نابینا در تاریکی محض سیر میکند ولی شخص بابصیرت نه تنها خود در روشنایی سیر میکند؛ بلکه همچون نور، باعث بصیرتافزایی دیگران میشود.
⏫ لذا روایت شده منظور از نور در آیه «وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ»؛ «و هیچ ظلمت با نور مساوی نخواهد بود.» امیرالمؤمنین علیهالسلام است و منظور از ظلمات، ابوجهل است.
🔸قرآن کریم فرق بین با بصیرت و بیبصیرت را در ضمن تشبیهی زیبا چنین تبیین فرموده است: «وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ»؛ «و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند» با توجه به روایات اسلامی منظور از احیاء (زندگان) در این آیه افراد بابصیرتی همچون، امیرالمؤمنین، حمزه، جعفر، حسن، حسین، فاطمه و خدیجه علیهمالسلام میباشند و مقصود از اموات (مردگان)، كفّار مكه هستند که از بصیرت بیبهره بودند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅ هیچ میدونستید؟؟؟
💠 هیچ میدونستید سختترین نوع حمله به یه کشور چهجوریه؟
❇️ حمله و تهاجم به یه کشور، صورتهای مختلفی داره. یه حمله تمام عیار میتونه نظامی، سیاسی، اقتصادی و یا حتی فرهنگی باشه.
از میون تمام این حملات، تهاجم فرهنگی از همه خطرناکتره، میدونید چرا؟
💢 توی تمام این حملات، عملکرد دشمن و نیتهاش مشخصه؛ تمام مردم یه کشور که ضربههای دشمن رو میبینن، یکصدا و یکپارچه به کمک میان تا کشورشون رو نجات بدن؛ اما توی تهاجم فرهنگی دشمن ظرافتکاری و ریزبینیهایی داره که کمترکسی میفهمه کجا رو هدف گرفتن.
♦️ممکنه یه ملت سالهای زیادی تحت هجوم قرار گرفته باشن، اما خودشون متوجه نباشن.
🔷 حتی ممکنه تهاجم دشمن رو به عنوان مُد یا روشنفکری قبول کنن؛ اونوقته که اگه کسی به مد و فرهنگ اعتراض کرد، یا خواست مردم رو آگاه کنه، خودِ مردم باهاش مقابله میکنن.
🔸هر جنگی ویژگیهای خاص خودش رو داره، تهاجم فرهنگی هم همین طوره.
1️⃣ تهاجم فرهنگی معمولا نامرئی و نامحسوسه؛ اون توی قالب فیلم، لباس، شعر، دیالوگ یا حتی ضربالمثل ضربه خودش رو میزنه.
2️⃣ حمله فرهنگی دراز مدته؛ یهو بعد از بیست سال محصول دشمن رو کف خیابون میبینی.
3️⃣ فعالیت نظامی همهجانبه نیست؛ مثلا اول حمله زمینی رو شروع میکنن، اگه جواب نداد، سراغ یه آرایش یا نقشه دیگه میرن؛ اگه از همه طرف به بنبست خوردن، سراغ حمله هوایی میرن؛ اما تهاجم فرهنگی همهجانبه است؛ یعنی یه دفعه به همه چیز حمله میکنن که نفهمی از کجا خوردی. مثلا هم به مقدسات مذهبی حمله میکنن هم به تربیت بچهها، هم فرهنگ خودشون رو با عکسها، لباسها و موسیقیها و فیلمها قالب میکنن، هم کشورت رو طوری جلوه میدن که فکر کنی جزو یه کشور عقبافتادهای. از طرفی طوری کشور خودشون رو پر از لذت و آرامش و پیشرفت نمایش میدن که باعث بشه از کشور خودت بدت بیاد؛ اونوقت موندن توی خونه خودت رو برای خودت خسارت میبینی.
📌 تهاجم فرهنگی مثل کار فرهنگی، آروم و بیسروصداست؛ پس مراقب نسخههایی که دشمن برامون پیچیده باشیم.
منبع: کتاب جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، جواد منصوری، ص42
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سنجش موفقیت با توجه به موانع
🔸در قرآن کریم از حضرت ابراهیم علیهالسلام با صفات قهرمانانه تجلیل شده است. خداوند متعال ایشان را یک امّت معرفی مینماید، با اینکه حضرت ابراهیم علیهالسلام نه تنها نتوانست نمرود را از بین ببرد؛ بلکه پس از نجات معجزهآسا از آتش نمرود، سرزمین بابل را ترک گفت و هجرت نمود. حضرت ابراهیم علیهالسلام یک پیامبر کارآمد و موفق بود یا خیر؟ حتما موفق بوده است، برای سنجش موفقیّت او باید به شرایط غربت و تنهایی او در برابر یک دستگاه عظیم نمرودی، داشتن اهداف منسجم و مقدّس و نیز موانع موجود نگاه کرد. درباره نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز همینطور است، باید دید اهداف، امکانات و موانع چه بودند.
🔸جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل حکومت، آماج انواع حملات سخت و نرم از سوی استکبار جهانی قرار گرفت، دشمنان داخلی و خارجی در طول حیات 43 ساله این نظام جوان لحظهای از دشمنی خود کوتاه نیامدند، جنگ تحمیلی و تحریم ظالمانه -که شدیدترین تحریمهای جهان و فلج کننده نامیده شد- بر این نظام تحمیل شد و با در نظر گرفتن این موانع و جنگ رسانهای میتوان کارآمدی نظام را مثبت و موفق به حساب آورد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ امام و شناخت استکبار
🔶کافی است شما اندکی اخبار سیاسی فضای مجازی را پیگیری کنید. با انبوهی از اخبار مرتبط با آمریکا مواجه میشوید. شاید بهترین توصیف برای آمریکا این باشد: دولتی که بنای دخالت در امور کشورهای دیگر دارد و هر بار نیز جنایتی از جنس استعمار، تحریم، کودککشی، ترور، کودتا و ... در جهان آفریده است.
🔸حضرت امام بر این باور بودند که شاهراه اصلی صلح، آرامش و سعادت در جهان با تضعیف و نابودی قدرتهای سیطرهجو و مستکبر حاکم جهان به دست میآید: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطهطلبان بیفرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمیرسند».[1]
🔸در نگاه امام زیادهخواهی مستکبران جهانی پایانی ندارد، ازاینرو با صراحت مسلمانان را هشدار میدهد که:
🔹«نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند، بهیقین آنان مرزی جز عدول از همه خوبیها و ارزشهای معنوی و الهیمان نمیشناسند و به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند».[2]
📗پینوشت:
[1]. صحیفه امام خمینی ره، نشر آثار امام، ج 12، ص 144، 19/11/1358.
[2]. همان، ج 21، ص 91، 29/4/1367.
🔰 @p_eteghadi 🔰