eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓میگن با ظهور امام زمان شیطان کشته میشه پس آیا گناه و معصیت بدون شیطان ممکن است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: "شما نهج‌البلاغه حضرت را كه ملاحظه مي‌كنيد؛ مي‌بينيد، وجود مبارك حضرت، اين جمله را هر شب بعد از نماز عشا كه جمعيت از مسجد كوفه مي‌خواست، خارج شود، مي‌فرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛[۱] آقايان! بارهاي خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده‌ هستيد، فكر كنيد كه فردا روز رفتن است، طيّب و طاهر شده، بخوابيد، «تَجَهَّزُوا»؛ يعني جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»، اين از بيانات نورانی حضرت است كه در نهج‌البلاغه آمده، حضرت هر شب بعد از نماز عشا به نمازگزارها مي‌فرمود: آقايان بارهای خود را ببنديد. سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه مي‌كند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده مي‌كرد؛ امّا اين يك مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد." [۱]نهج البلاغه، خطبه۲۰۴ درس اخلاق ۹۳/۷/۱۷ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قلمرو اعتقادی 🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد. مجموع این آیات با به هم پیوستگی پیش گفته خود، جامعه اسلامی را از هر نوع گرایش به کافران شرق و غرب پرهیز می دهد و به طور ضمنی می فرماید که ایمان را به قلمروهای امور اعتقادی و اخلاقی و عملی گسترش دهید. 🔸 باور نکنید که بعضی احکام اسلام غرب پسند یا شرقپذیر نیست (همان گونه که برخی افراد در حکم اعدام گفتند)؛ عصر کنونی، فلان حکم را نمی پسندد؛ سوگمندانه این را بعضی مسلمان های غیرمنافق هم می گویند و باور می کنند! آنان که خدا، پیامبر، قیامت، کتاب های آسمانی و فرشته ها را می پذیرند و پاره ای احکام اسلامی را دنیاپسند نمی دانند، قهراً گرایششان به خط کشی بیگانه هاست. اینان منافق نیستند؛ ولی ممکن است مشمول آیه ﴿ نُؤمِنُ بِبَعضٍ ونَکفُرُ بِبَعض ﴾ شوند. 📚 تسنیم ج 21 ص 130 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ زن ایرانی؛ در بستر تاریخ 🔸زن ایرانی، در دو زمان تحول اساسی را درک کرد. نخستین تغییر، با ظهور اسلام و دیگری با ظهور انقلاب اسلامی ایجاد شد. تحوّلی که او را از بردگی و رنج، به اوج عزت و شکوفایی رساند. 🔹 وضعیت نظام خانواده و زن در دوران مشروطه و پهلوی نشان می‌دهد قاطبه زنان ایرانی از کمترین حقوق اجتماعی محروم بودند. تنها گروهی از زنان که وابسته به دستگاه حکومتی و رجال سیاسی دولت بودند حق حضور در فعالیت‌های اجتماعی را داشتند. البته همین تعداد کم نیز فعالیتشان محدود و در انجمن‌ها و جمعیت نسوان وطن خواه خلاصه می‌شد. انجمن‌هایی که دستاوردی غیر از تصویب اندیشه‌های سکولاریسم و مدرنیسم غربی و افکار فمنیستی ضد هویت زنانه به همراه نداشت. 🔸پس از مشروطه و در دوران پهلوی، جامعه زنان وارد یک تحول جدیدی شد. تحولی که حقوق اساسی زن بر اساس تجدد سطحی و فرمایشی، به حضوری ظاهری با قالب برهنگی در اجتماع تقلیل یافت. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تمام روند مشارکت و حضور اجتماعی زنان، اساساً ساختگی و تصنعی بوده و فقط رژیم به دنبال انحراف و سرگرم کردن زنان و کسب محبوبیت اجتماعی بوده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | نظام مسائل فقه هنر و رسانه 💠 با توجه به گستردگی و توسعه روزافزون رسانه‌ها و تقویت گفتمان هنری در جهان امروز، نظام مسائل فقه هنر و رسانه، مجموعه مسائل، دغدغه‌ها و نیازهایی است که بشر امروز در زندگی خود در حیطه‌های فقهی و دستوری دین با آنها روبه‌رو‌ست‌ و برای دستیابی به پاسخ آنها می‌کوشد. ♦️ مؤلف: علی نهاوندی، مدرس خارج حوزه علمیه قم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️الآن اصلاً وقت بچه‌دار شدن نیست؛ لطفاً صرف نظر کنید! در خانه اگر کس است، یک حرف بس است... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازگشت نخبگان به کشور بیشتر شده است رئیس سازمان امور دانشجویان: 🔹ما در دنیا قبلا چیزی تحت عنوان فرارمغزها داشتیم؛ اما حالا با پدیده برگشت مغزها مواجه هستیم. 🔹در کشورهای مختلف این دو پدیده همزمان در حال رخ دادن هستند و من فکر می‌کنم در ایران هم به همین گونه است. 🔹داده‌ها به طور غیررسمی می‌گویند که بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند. ایران بین ۱۳ کشور برتر دنیا در خصوص پذیرش دانشجو قرار دارد. من فکر می‌کنم با این روندی که شروع شده؛ در سه سال آینده با رویکرد و چشم اندازی که ما برای این کار درنظر گرفتیم یعنی پذیرش ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی بتوانیم در بین ۱۰ کشور برتر دنیا شویم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍نبی رحمت ( صلی الله علیه و آله ): آنکه مادرش را شاد کند؛ خدا را شاد کرده است ... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓در مورد جن و بعضی از تفاوت های آن با انسان توضیح دهید؟ 🔹 جن تقریبا در بعضی از ویژگی ها شبیه انسان است؛ موجود مختاری است، زاد و ولد دارد و به مؤمن و کافر تقسیم می شود. تعدادی از آیات سوره مبارکه جن نشان از این دارد که برخی از آن ها مؤمن و برخی کافر هستند. 🔸 شیاطین صرفا از جنس جن نیستند بلکه از جنس انسان هم هستند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن‏»(سوره مبارکه انعام/112).  ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطان هاى انس و جنّ قرار داديم. 🔹البته ابلیس -رییس الشیاطین- از جن است آن جا که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه‏»‏(سوره مبارکه کهف/50). و(ياد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت. 💎 پس باید گفت از جهت انحراف هم لزوماً بیشتر از انسان ها نیستند. ✳️ برخی تصورشان از جن یک موجود شرور و موذی و دم دار و سم دار است در صورتی که هیچ کدام از این ها صحت ندارد و به نظر ما آن اذیت و آزاری که از انسان ها به آن ها می رسد بسیار بیشتر از آزاری است که از سوی آن ها به انسان ها می رسد. انسان ها بیشتر جنیان را به خدمت می گیرند تا بالعکس. پس اگر هم شرّی در میان باشد دو طرفه است. ظرفیت های روانی و معنوی انسان ها از آن ها بیشتر است و همین باعث می شود که انسان ها بیشتر آن ها را به خدمت بگیرند و به همین دلیل آن ها مکلفند که به پیامبرانی از جنس انسان ایمان بیاورند ولی ما چنین تکلیفی نداریم، گرچه ما پیامبری از آن ها که در زمره پیامبران اولوالعزم باشد نمی شناسیم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ در قرآن سه نوع رابطه داریم: ✔ رابطۀ پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم. ✔ رابطۀ مردم با پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم). ✔ رابطه زن و شوهر با هم. 1⃣ قرآن می‌فرماید که رابطۀ پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم بر اساس است. 👈 پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رحمتی برای جهانیان است: 🕋 وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (انبیاء/۱۰۷) 💢 ما تو را مبعوث نکردیم، مگر اینکه «رحمتی» برای جهانیان باشی. 2⃣ رابطۀ مردم با پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باید و علاقه شدید باشد؛ 👈 چنان که قرآن از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: 🕋 قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی (شوری/۲۳) 💢 ای پیامبر بگو:☜ من بابتِ رسالتم، هیچ مزد و پاداشی از شما نمی‌خواهم، جز مودّت و دوست داشتنِ نزدیکان و اهل‌بیتم. 3⃣ و امّا رابطۀ عروس و داماد ، یا رابطه زن و شوهر با هم، 👈 که قرآن می‌فرماید این رابطه باید ترکیبی از دو مورد فوق باشد: یعنی و . 🕋 خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً. (روم/۲۱) 💢 خداوند همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد، تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در میانتان «مودّت» و «رحمت» قرار داد. ⚠ پس زن و شوهرا حواسها جمع⚠ 👈 فضای خونه باید بر اساس و باشه.. ⛔️لج و لجبازی تو زندگی مشترک ممنوع⛔️ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | امیرالمؤمنین؛ فرمانده‌ پیروز ⚠️ در نبرد خیبر پس از عقب نشینی مسلمانان به فرماندهى ابوبکر و عمر، ترس و وحشت بر جان‌هاى آنان چیره شد. 💐 در این حال، رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در مورد امام علی علیه‌السلام فرمودند: «لأعطِينّ الرايةَ غداً رجلاً يُحِبُّه الله ورسولُه و يحِبّ اللّه ورسولَه كَرّاراً غيرَ فرّار لا يرجِع حتى يَفْتَحَ اللّه على يديه». ✍️ فردا پرچم را به دست مردى می‌سپارم که خدا و پیامبرش او را دوست دارند و او هم خدا و پیامبرش را دوست دارد؛ جنگاوری که پیاپی حمله می‌کند، فرار نمی‌کند و برنمى‌گردد تا خدا به دست او پيروزى بخشد. 📚 شیخ مفید، الارشاد، ج1، ص64. 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽راهکاری برای ایجاد صدها هزار ♨️ رفع مشکل به دست مردم! ⁉️ چگونه هر کدام از ما میتوانیم در کشور اشتغال‌زایی کنیم؟ ⁉️ وقتی کالای باکیفیت خارجی هست، چرا می‌گویند بخریم؟!! _______________ 🔹 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ چرا من خوشگل نیستم؟! 🔹چرا فلانی پولدار است و من فقیر؟ یا فردی با دیدن زیبایی دیگران و سنجیدن زیبایی خودش، شکوه می‌کند که چرا من همانند او زیبا نیستم و... 🔰 این پرسش‌ها از شناخت نادرست معنای عدالت خداوند، ناشی می‌شود. 🔸 توجه به چند نکته زیر در حل این مساله کافی است: 1️⃣ عدالت به معنای تساوی نیست. نمره 20 معلم به تمام دانش آموزان، عدالت نیست، بلکه معلم عادل کسی است که هرکدام از شاگردان را به اندازه استحقاقشان ستایش یا نکوهش کند. پس عدالت را باید به معنای هر چیزی را به‌جای خود نهادن، یا هر کاری را به وجه شایسته انجام دادن دانست.[1] 2️⃣ عدالت این نیست که خداوند همه مخلوقات را یکسان بیافریند و مثلاً به انسان هم شاخ، یال، بال و... بدهد یا همه را سفید یا سیاه‌رنگ بیافریند، بلکه اقتضای حکمت و عدالت آفریدگار این است که جهان را به‌گونه‌ای بیافریند که بیشترین خیر و کمال بر آن مترتب شود و موجودات مختلف را به‌گونه‌ای بیافریند که متناسب با آن هدف نهایی باشد.[2] 3️⃣ از طرفی ملاک و معیار بندگی، عبودیت خداست. پولدار و بی‌پول، سیاه‌وسفید و... ملاک برتری نیست و این تفاوت‌ها نیز لازمه نظام خلقت و بر اثر علل و عوامل متناسب با خودش پدید آمده که ما نسبت به بسیاری از آن‌ها آگاهی دقیقی نداریم. 🔹 ضمنا خداوند هیچ وقت نخواسته است که بندگانش فقیر، ناقص‌الخلقه و... باشند بلکه این علل و عواملی داشته است که گاهی خود فرد آن را ایجاد کرده است و گاهی دیگران باعث آن شده اند لذا خداوند به آنان وعده عذاب داده است. 📗پی‌نوشت: [1]. آموزش عقاید، علامه مصباح یزدی، ص 195. [2]. همان، ص 196. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ابعاد سیاسی قرآن سوزی سوئد 🔸عضویت کشور جدید در پیمان نظامی ناتو، نیازمند موافقت تمام اعضای فعلی ناتو است و کشور سوئد ازآنجاکه تهدید روسیه را حس می‌کند، برای عضویت در این پیمان، درخواست و پیگیری فراوان دارد، اما کشور ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای مهم ناتو ازآنجاکه می‌خواهد روابط متعادل با روس‌ها و غرب را حفظ کند و امتیازاتی را از سوئد در جهت مقابله با گروه‌های معارض ترکیه بگیرد، شرایطی را برای موافقت با این امر مطرح کرده است. 🔸اقدام به قرآن سوزی آن‌هم در برابر سفارت ترکیه و در بحبوحه این تنش‌ها نشان می‌دهد مسئله دفاع از آزادی بیان دروغی بیش نیست و این اهانت با مقاصد سیاسی سوئد مناسبت دارد. ترکیه‌همکاری بسیاری با کشورهای غربی و اروپای عمدتاً مسیحی داشته و دارد و این واقعه درس عبرتی برای همه دلدادگان غرب است. آن‌ها بر سر کمترین اختلاف از هیچ‌گونه جنایت ضد اخلاقی دریغ نمی‌کنند. اقدامات شارلی ابدو در برابر مرجعیت و قرآن سوزی در سوئد هر دو لبه‌های یک قیچی هستند و برای آن‌ها حکومت اسلامی ایران با حکومت سکولار ترکیه تفاوتی ندارد. آن‌ها ذلت تمام مسلمانان یا تسلیم کامل ما را می‌خواهند. 🔹از اتفاقات زیبای مرتبط با این وقایع، تظاهرات و اعلام مخالفت مردم ترکیه نسبت به اهانت به مرجعیت شیعه و محکومیت شدید اقدامات حکومت سوئد توسط مردم و مسئولین ایران بود، اگر مسلمانان در برابر این اقدامات همدل باشند، در خنثی کردن توطئه دشمنان موفق‌تر خواهند بود. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️نگاهی منصفانه به حکومت اسلامی 🔶برخورد منصفانه در هر رویدادی لازم است و فرد منصف حتی در برابر دشمنانش نیز باید جانب انصاف را رعایت نماید. این نوع رفتار در روایات ائمه علیهم‌السلام نیز تأکید شده است: «الإنصافُ أفضَلُ الفَضائلِ»؛[1] «انصاف، برترين فضايل است». 🔸بااین‌وجود، برخی از فعالان فضای مجازی در برخورد انتقادی خویش با جمهوری اسلامی، انصاف را رعایت نمی‌کنند و برای انعکاس مشکلات اقتصادی مردم در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، عباراتی را به کار می‌برند که حقیقتاً منصفانه نیست. 🔷اگر کسی در نقد چنین بیان کند که «ای لعنت خدا بر آنان که برخلاف منافع ملی و به نام دین، فقر و فلاکت بر این ملت مظلوم تحمیل می‌کنند»، به‌راستی با بی‌انصافی سخن گفته و با توجه به دشمنی اربابان رسانه با جمهوری اسلامی، بهترین محتوا و خوراک را به دست دشمنان داده است. ✅در مورد نقد بالا می‌توان گفت: 1️⃣ استفاده از عباراتی مانند «ای لعنت خدا، برخلاف منافع ملی و به نام دین»، علاوه بر مبالغه در استفاده از تعابیر منفی، این مطلب را به مخاطب القا می‌کند که انگار مسئولین با قصد ضربه زدن به مردم دست به سیاست ورزی زده و به دنبال حرکت در جهت خلاف منافع ملی هستند، بااینکه مسئولان بارها بیان کرده‌اند که در جهت منافع ملی و سامان‌دهی خدمات به مردم، مسئولیت پذیرفته‌اند، البته روشن است که ما از نیت افراد خبر نداریم و نمی‌توانیم صدق حرف هرکسی با نیتش را احراز کنیم، اما از طرفی حق نداریم نسبت نادرست هم بدهیم. 2️⃣ نکته دوم اینکه اگر حکومتی دینی باشد و در متن جامعه، اختلالی رخ دهد، نباید به پای دین تمام شود و گفته شود به نام دین این اختلال رخ داده است؛ چراکه حکومت، از این لحاظ که دین را مبنای قانون‌گذاری قرار داده، حکومت دینی است ولی این به معنای دینی و اسلامی بودن تمام رویدادها در نظام اسلامی نیست. 📗پی‌نوشت: [1]. محمدی ری‌شهری، محمد، ميزان الحكمة، ج3، ص2433. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
👓 متوسلیان و وزوایی منجر به بازداشت موقت و خلع سلاح وزوایی می‌شه! ولی نه این به اون می‌گه نفوذی! نه اون به این می‌گه خائن! 🔹 اما وسط جنگ رسانه‌ای دشمن و هجمه‌های شدید دشمن، این به اون می‌گه آخوند دوزاری و سلبریتی بی‌سواد! فقط بخاطر اینکه مدل موضعگیریش در حجاب تفاوت داره! بخاطر اینکه شاید مخاطبهاش بیشتر باشند! ❗️ رفقا بدون تعارف، امروز سرباز تبیین کم داریم، از شیخ فرهاد تا شیخ قمی تا هرکس که در این جبهه داره از همه چیش می‌گذره تا تبیین کنه، همه باید در جهت تقویت جبهه حق باشیم و خطاها رو مثل برادر با دلیل تذکر بدهیم! اینجور که ما بعضا همو می‌زنیم بخدا ضدانقلاب را اینطور نمی‌زنیم! اون از قضیه رائفی‌پور که بخاطر حرفی که قبلا اقای کاشانی زده بود منکر عصمتش کردند! (خطاهای رائفی پور قابل کتمان نیست ولی مدل نقد و تخریب عجیب بود!) این هم تهمتهای بی‌اساس به یکی از نخبگان حوزوی که انصافا در این مدت هیچ بی‌تقوایی از او ندیدیم! (هرچند نقدهایی در نظرات داشته باشیم!) ❗️ در همه حال به یاد خدا باشیم! در حال نقد بیشتر! ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 امام کاظم علیه السلام میفرمایند: به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان. بحارالأنوار، ج. ۶، ص. ۲۸، ح. ۲۹ ▪️شهادت امام کاظم (ع) تسلیت باد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸امام کاظم علیه السلام: أَوَّلُ الدِّيانَةِ بِهِ مَعرِفَتُهُ ، وكَمالُ مَعرِفَتِهِ تَوحيدُهُ ، وكَمالُ تَوحيدِهِ نَفيُ الصِّفاتِ عَنهُ . 🔹گام نخست اعتقاد به خدا ، شناخت اوست و كمال شناختش ، يگانه دانستن اوست و كمال يگانه دانستنش ، نفى صفات از اوست . 📚الكافي : ج ١ ص ١٤٠ ح ٦ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💮 خانوادۀ کارآمد! ✍️ یکی از ویژگی‌های خانوادۀ کارآمد، تعهد داشتن در قبال تأمین آرامش اعضای خانواده است. در خانواده‌های کارآمد، اعضا نه ‏تنها خود را وقف آسایش خانواده، بلکه برای رشد و تعالی هریک از اعضای آن تلاش می‌‏‏‌کنند. 🔅 در بیان رفتارش با فاطمه علیها السلام فرمود: به خدا سوگند که تا زنده بود، نه او را عصبانى کردم و نه به کارى مجبورش ساختم؛ او نیز مرا عصبانى نساخت و در کارى از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او نگاه مى‏‌کردم، غم‌‌ها و اندوه‌‌ها از من برطرف مى‏‌شدند. کشف الغمّه، ج۱، ص۳۶۳؛ ▫️ متعهد بودن در قبال خانواده، مبنای صرف زمان و نیروی اعضای خانواده برای فعالیت‌‌هایی است که به‌‏نحوی به خانواده مرتبط می‌شوند. تعهد، یعنی وفادار ماندن به خانواده و اعضای آن، هنگام غم و شادی و وقایع خوشایند و ناخوشایند زندگی. تعهد، هم بر مبنای احساس و عاطفه و هم بر پایۀ قصد و نیت استوار است. ▫️ همسران و افرادی که در باره تعهد خود در قبال دیگران به بلوغ فکری لازم نرسیده‌‏اند و رفتاری دوسوگرایانه دارند، در ازدواج و در کارکردن دچار مشکل خواهند شد و نتیجۀ این امر در بیشتر اوقات بی‌‌وفایی خواهد بود. 🚩 در خانواده‌های کارآمد و سالم، بهترین شیوۀ سرمایه‌‏گذاری عاطفی، «سرمایه‌‏گذاری همدلانه» است. در این شیوه، حمایت عاطفی در میان اعضای خانواده، صادقانه و به‏‌سهولت انجام می‌‏پذیرد و اعضا از عواطف مثبت یکدیگر بهره‌‌مند می‌شوند. بر این شیوه در آموزه‌‌های اسلام تأکید شده است. 🔅(ص) فرمود: در روز رستاخیز، مردى از امت مرا مى‌‏آورند، در حالى که هیچ کار نیکى ندارد که به سبب آن، برایش امید بهشت برود؛ اما خداوند متعال مى‌‏فرماید: او را به بهشت ببرید؛ چون به خانواده‏‌اش مهر مى‌‏ورزید. الفردوس، ح۸۷۵۲. 📚 سید مهدی خطیب، مهارت‌های زندگی،‌ ص۲۱۸ و ۲۲۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 همه ضرر و زيان‌هاى جامعه در اثر چهار صفت! 🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام: من استطاع أن يمنع نفسه من أربعة اشياء فهو خليق بأن لاينزل به مكروهٌ أبداً قيل: وما هنّ يا أميرالمؤمنين! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی. هر كه تواند خود را از چهار چيز نگه دارد شايسته است كه هرگز بد نبيند، گفته شد كه آن‌ها چه‌اند؟ فرمود شتاب و لجبازى و خود بينى و سستى. 📚تحف العقول، صفحه ۲۲۲ هركس اين چهار صفت را از خود دوركند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‌اندركاران و رؤسای جامعه، هيچ‌گاه حادثه و واقعه ناخوشايندى، متوجه او نخواهدشد: 1⃣ عجله، بدون تأنّى و دقت، تصميم‌گيرى كند يا كارى را اجراء نمايد (عجله غير از سرعت در عمل است). 2⃣ لجاجت، يكى از مسائل خطرناك و بلاهاى دامن‌گير، اصرار و پافشارى ناحق، در مسأله‌اى است كه چون اين حرف را گفته و يا چنين موضعى اتخاذ كرده حاضر نيست عقب‌نشينى كند و لو خلاف آن ثابت شود. 3⃣ مغرورشدن و خودشگفتى، كه انسان نقص‌ها و ضعف‌هاى خود را نديده و احياناً محسنات‌اش را بزرگ بشمرد. 4⃣ كاهلى و سستى، كار امروز را به فردا افكندن و تأخير انداختن. 🔸رهبر انقلاب با این همه تجربه مدیریتی فرمودند: در اثر تجربياتى كه در سال‌هاى متمادى پيدا كردم به اين نتيجه رسيدم كه اين سخن على (عليه السلام) واقعاً حكمت تمامى است و همه ضرر و زيان‌هايى كه متوجه جامعه شده است در اثر اين امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفيق خودش از اين صفات دور بدارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
انتقاد ابوحنیفه به نماز امام کاظم علیه السلام !!!! 🤔 : ❓آیا این جریان صحیح است که امام کاظم در مکانی نماز خواندند که مردم رفت و آمد می کردند و ابوحنیفه به امام کاظم در این رابطه اعتراض کرد ?!!!! 💠💠 👌فقهای شیعه با استناد به روایات فتوا می دهند که انسان می تواند در مقابل رفت و آمد مردم نماز بخواند , اما بهتر است که در این هنگام چیزی جلوی خود بگذارد که حایل میان انسان و مردم گردد , چنان که در رساله توضیح المسائل آمده است : " مسأله 822 : هرگاه انسان در جايى نماز مى‏خواند كه مردم از جلو او عبور مى‏كنند مستحبّ است جلو خود چيزى بگذارد كه ميان او و آنها حايل گردد، حتّى اگر عصا و تسبيح و ريسمانى هم باشد كافى است. " 📚رسالة توضيح المسائل , آیت الله مکارم شیرازی  ص: 157 👌از برخی روایات استفاده می شود که در صورتی که انسان در مسجد الحرام و در برابر ازدحام مردم نماز بخواند , این نماز خواندن اشکالی ندارد و نیازی هم نیست که انسان چیزی حائل بگذارد , حائل گزاردن در صورتی است که انسان در مسجد الحرام نماز نخواند . ❕معاویه بن عمار می گوید : "به امام صادق علیه السلام گفتم: [در مکّه] هر جا برای نماز خواندن می‌ایستم یا زنی مقابلم نشسته یا عبور می‌کند؛ فرمود: اشکال ندارد، مکّه را بَکّه گفته اند که زن و مرد با ازدحام در آن حرکت می‌کنند. " قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَقُومُ أُصَلِّي وَ الْمَرْأَةُ جَالِسَةٌ بَيْنَ يَدَيَّ أَوْ مَارَّةٌ فَقَالَ لَا بَأْسَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبُكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاء " 📚المحاسن ج ٢ ص ٣٣٧ ❕حال در مورد سوال مطرح شده گفتنی است که شیخ کلینی روایت می کند : " ابوحنیفه نزد امام صادق علیه السلام رفت و به ایشان گفت: فرزند شما - یعنی امام کاظم - را دیدم که نماز می‌خواند و مردم از مقابلش عبور می‌کردند و او آنها را نهی نمی کرد، و این کار اشکال دارد! امام صادق علیه السلام فرمود: موسی را صدا کنید نزد من بیاید. ایشان را صدا کردند، پس فرمود: پسرم؛ ابوحنیفه می‌گوید تو نماز می‌خواندی در حالی که مردم از مقابلت رد می‌شدند و تو آنها را نهی نمی کردی! گفت: بله ای پدرجان؛ آن کسی که برایش نماز می‌خواندم، از مردم به من نزدیک تر بود، خداوند عزوجل می‌فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»  {و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم}. " راوی گوید: پس امام صادق علیه السلام او را در آغوش گرفت و فرمود: پدر و مادرم به فدایت ای محلِّ اَمنِ اسرار! " "دَخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَأَيْتُ ابْنَكَ مُوسَى ع يُصَلِّي وَ النَّاسُ يَمُرُّونَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَا يَنْهَاهُمْ وَ فِيهِ مَا فِيهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ادْعُوا لِي مُوسَى فَدُعِيَ فَقَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنَّ أَبَا حَنِيفَةَ يَذْكُرُ أَنَّكَ كُنْتَ تُصَلِّي وَ النَّاسُ يَمُرُّونَ بَيْنَ يَدَيْكَ فَلَمْ تَنْهَهُمْ فَقَالَ نَعَمْ يَا أَبَةِ إِنَّ الَّذِي كُنْتُ أُصَلِّي لَهُ كَانَ أَقْرَبَ إِلَيَّ مِنْهُمْ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ قَالَ فَضَمَّهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا مُودَعَ الْأَسْرَارِ. " 📚الکافی ج ٢ ص ٢٩٧ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در مورد این روایت دو توضیح بیان شده است : 🔸١ _ این روایت و نمازی که امام کاظم علیه السلام در مقابل مردم خوانده است , در مکه و مسجد الحرام بوده است که در این مکان نیازی نبوده که امام کاظم علیه السلام حائلی بین خود و مردم بگذارد و با توجه به حضور قلب وافر امام کاظم علیه السلام در نماز , ایشان تماما غرق توجه به خداوند بوده است , چنان که در روایت دیگری تصریح شده است که مشابه این جریان در مکه و مسجد الحرام برای امام کاظم ع اتفاق افتاده است . ❕ابن ابی عُمَیر گفت: " سفیان ثوری حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را که نوجوان بود دید در حالی که ایشان نماز می‌خواند و مردم از مقابلش عبور می‌کردند. به ایشان گفت: مردم در حال طوافند و از مقابلت عبور می‌کنند! فرمود: آن کس که برایش نماز می‌خوانم، از اینها به من نزدیک تر است. " "...ُ إِنَّ النَّاسَ يَمُرُّونَ بِكَ وَ هُمْ فِي الطَّوَافِ فَقَالَ ع الَّذِي أُصَلِّي لَهُ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ هَؤُلَاءِ. " 📚توحید صدوق ص ١٨٠ 👌توضیح اول که مورد بیان ما قرار گرفت , توسط محدث بزرگوار , شیخ حر عاملی بیان شده است : "  بَابُ عَدَمِ بُطْلَانِ الصَّلَاةِ بِمُرُورِ شَيْ‏ءٍ قُدَّامَ الْمُصَلِّي مِنْ كَلْبٍ أَوِ امْرَأَةٍ أَوْ غَيْرِهِمَا وَ👈 يُسْتَحَبُّ لَهُ أَنْ يَدْفَعَ مَا اسْتَطَاعَ إِلَّا بِمَكَّة👉" 📚وسائل الشیعه ج ٥ ص ١٣٢ باب ١١ 🔸٢ _ توضیح دوم , توضیحی است که شیخ کلینی می دهد و مرحوم فیض کاشانی , این توضیح را تکمیل می کند . ❕شیخ کلینی در مورد روایت مورد بحث و عملکرد امام کاظم علیه السلام می گوید : " این کار از سوی آن حضرت، به هدف تأدیب بوده نه اینکه او فضیلت را ترک کرده است. " "وَ هَذَا تَأْدِيبٌ مِنْهُ ع لَا أَنَّهُ تَرَكَ الْفَضْل‏ " 📚الکافی ج ٣ ص ٢٩٧ ❕مرحوم فیض در توضیح این عبارت می گوید : "این بیان شیخ کلینی به این معناست که امام کاظم علیه السلام , وقتی که در مقابل رفت و آمد مردم نماز خوانده است , ایجاد حائل را ترک نکرده است و حائل گزارده است , اما پس از گزاردن حائل دیگر نیازی به منع مردم از عبور و مرور نیست و امام کاظم ع مردم را از عبور و مرور نهی نکردند , در این هنگام آنچه لازم بوده است همان حضور قلب در نماز بوده که امام کاظم ع این حضور قلب را داشته است , بنابراین امام کاظم ع هم حائل گزارده و شان ظاهری نماز را حفظ کرده و همان حضور قلب داشته و شان باطنی نماز را حفظ کرده و از این طریف ابوحنیفه را ادب کرده است که گمان می کرده که باید مردم را از رفت و آمد منع کرد , امام کاظم ع به او آموزش داد که وقتی حائل گزارده می شود , دیگر نیازی به منع مردم از رفت و آمد نیست , زیرا خداوند نزدیکتر از آنان به انسان است و انسان می تواند متوجه خداوند گردد " " أقول ليس في الحديث أنه ع ترك السترة و إنما فيه أنه لم ينه الناس عن المرور فلعله لا يلزم نهي الناس بعد وضع السترة و إنما اللازم حينئذ حضور القلب مع اللَّه حتى يكون جامعا بين التوقير الظاهر للصلاة و التوقير الباطن لها و لهذا أدب ع أبا حنيفة بذلك و كان هذا هو المراد من كلام صاحب الكافي‏ " 📚الوافی ج ٧ ص ٤٨٥ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عقلانیت وارسته ▫️ وجود مبارك ابی ابراهیم امام كاظم (سلام الله علیه) پدر بزرگوار كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در آن مواعظی كه به هشام بن حكم فرمود، طلیعه آن فرمایش این است كه خدای سبحان به و خردورزان و فرهیختگان بشارت داد. یك وقت است كه در قرآن كریم هست كه مؤمنان را به بهشت بشارت بدهید، هر كسی اخلاق خوبی دارد عمل خوبی دارد او را به بهشت بشارت بدهید، این آیات كم نیست؛ اما بخشی از آیات قرآن كریم ناظر به این است كه خردورزان را خردمندان را فرهیختگان را بشارت بدهید كه آنها در صدد فكر تازه ‌اند، جامد و منجمد نیستند كه در یك حوزه بگردند، می‌ دانند اقوال فراوان است آراء فراوان است و ممكن است در گفتار دیگران حقی نهفته باشد كه از او مستور است، لذا آرای متضارب را اقوال متضارب را بررسی می ‌كنند، اینها را در محك و ترازویی ارزیابی می ‌كنند و بهترین آن را می ‌گیرند: ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾، این یك اصل بود. ▫️ اصل دوم این است که قرآن این‌چنین نیست كه كلی بگوید و راه را نشان ندهد؛ فرمود كسی است كه اقوال را ارزیابی كند و به «احسن الاقوال» برسد، خب «احسن الاقوال» قول چه کسی است؟ فرمود: ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللّهِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ «احسن الاقوال» حرف كسی است كه را بزند به بهترین وجه بگوید، به بهترین وجه باور كند و به بهترین وجه عمل كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/02/29 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰