eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔استدلال منطقى از آيه ١٧٥ آل عمران اول: الله ميگويد: فقط شیطان شما را میترساند دوم: الله دوباره ميگويد بايد و فقط از من بترسید منطقى: الله همان شیطان است آيا غیر از این ميتوان برداشتى ازين آيه داشت؟ اگر اين برداشت را غير منطقى و درست نميدانيد، مطمئنا بايد معتقد باشيد كه در خود اين آيه يك تناقض گفتارى كودكانه نهفته است! قضاوت با عاقلان ❗️❗️ 💠💠 👌در پايان جنگ احد، لشگر فاتح ابو سفيان، پس از پيروزى به سرعت‏ راه مكه را پيش گرفتند، هنگامى كه به سرزمين" روحاء" رسيدند از كار خود سخت پشيمان شدند و تصميم به مراجعت به مدينه و نابود كردن باقيمانده مسلمانان گرفتند، اين خبر به پيامبر رسيد فورا دستور داد كه لشكر احد خود را براى شركت در جنگ ديگرى آماده كنند، مخصوصا فرمان داد كه مجروحان جنگ احد به صفوف لشگر بپيوندند . ❕پيامبر ارتش اسلام در محلى بنام" حمراء الاسد" كه از آنجا به مدينه هشت ميل فاصله بود رسيدند و اردو زدند. ين خبر به لشكر قريش رسيد و مخصوصا از اين مقاومت عجيب و شركت مجروحان در ميدان نبرد وحشت كردند و شايد فكر ميكردند ارتش تازه نفسى نيز از مدينه به آنها پيوسته. 🔸در اين موقع جريانى پيش آمد كه روحيه آنها را ضعيف‏تر ساخت و مقاومت آنها را درهم كوبيد، و آن اين كه يكى از مشركان بنام" معبد الخزاعى" از مدينه بسوى مكه ميرفت و مشاهده وضع پيامبر و يارانش او را بسختى تكان داد، عواطف انسانى او تحريك شد و به پيامبر گفت: مشاهده وضع شما براى ما بسيار ناگوار است، اگر استراحت ميكرديد براى ما بهتر بود. اين سخن را گفت و از آنجا گذشت و در سرزمين" روحاء" به لشكر ابو سفيان رسيد، ابو سفيان از او در باره پيامبر اسلام سؤال كرد، او در جواب گفت: محمد را ديدم با لشكرى انبوه كه تا كنون همانند آن را نديده بودم، در تعقيب شما هستند و بسرعت پيش مى‏ آيند. 🔸ابو سفيان با نگرانى و اضطراب گفت: چه مى‏ گويى؟ ما آنها را كشتيم و مجروح ساختيم و پراكنده نموديم، معبد الخزاعى گفت: من نمى‏ دانم شما چه‏ کرديد؟ همين ميدانم كه لشكرى عظيم و انبوه، هم اكنون در تعقيب شما است!. ابو سفيان و ياران او تصميم قطعى گرفتند كه بسرعت، عقب ‏نشينى كرده و به مكه بازگردند و براى اينكه مسلمانان آنها را تعقيب نكنند، و آنها فرصت كافى براى عقب ‏نشينى داشته باشند از جمعى از قبيله عبد القيس ( یا نعیم بن مسعود ) كه از آنجا ميگذشتند و قصد رفتن به مدينه براى خريد گندم داشتند خواهش كردند كه به پيامبر اسلام و مسلمانان اين خبر را برسانند كه ابو سفيان و بت ‏پرستان قريش با لشكر انبوهى بسرعت بسوى مدينه ميايند تا بقيه ياران پيامبر ص را از پاى در آورند. ❕هنگامى كه اين خبر، به پيامبر و مسلمانان رسيد، گفتند: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ:" خدا ما را كافى است و او بهترين مدافع ما است" اما هر چه انتظار كشيدند خبرى از لشكر دشمن نشد، لذا پس از سه روز توقف، به مدينه بازگشتند . 📚الطبقات الکبری ، ابن سعد ج 2 ص 49 _ تاریخ طبری ج 2 ص 534 🔸 👇
🔸ادامه 👇 👌خداوند در همین رابطه می فرماید ؛ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ » « اين فقط شيطان است كه پيروان خود را (با سخنان و شايعات بى اساس) مى ‏ترساند، از آنها نترسيد و تنها از من بترسيد اگر ايمان داريد.» 👌اين آيه که مورد استناد معاند قرار گرفته است ، دنباله آياتى است كه در باره غزوه" حمراء الاسد" نازل گرديد و" ذلكم" اشاره به كسانى است كه مسلمانان را از قدرت لشكر قريش مى ‏ترسانيدند تا روحيه آنها را تضعيف كنند بنا بر اين معنى آيه چنين است ؛ عمل نعيم بن مسعود و يا كاروان عبد القيس فقط يك عمل شيطانى است كه براى ترساندن دوستان شيطان صورت گرفته، يعنى اين گونه وسوسه ‏ها تنها در كسانى اثر ميگذارد كه از اولياء و دوستان شيطان باشند و اما افراد با ايمان و ثابت قدم هيچگاه تحت تاثير اين وسوسه‏ ها واقع نمى‏ شوند، بنا بر اين شما كه از پيروان شيطان نيستيد، نبايد از اين وسوسه‏ ها متزلزل شويد. 👌تعبير از نعيم بن مسعود و يا كاروان عبد القيس به شيطان، يا بخاطر اين‏ است كه عمل آنها براستى عمل شيطانى بود و با الهام او صورت گرفت، زيرا در قرآن و اخبار، معمولا هر عمل زشت و خلافى، عمل شيطانى ناميده شده، چون با وسوسه ‏هاى شيطان انجام مى‏ گيرد. ❕و يا منظور از شيطان، خود اين اشخاص مى ‏باشند و اين از مواردى است كه شيطان بر مصداق انسانى آن، گفته شده، زيرا شيطان معنى وسيعى دارد و همه اغواگران را اعم از انسان و غير انسان شامل مى‏ شود، چنان كه در سوره انعام آيه 112 مى ‏خوانيم: « وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ » «اين چنين براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انسانى و جن قرار داديم» 👌در پايان آيه مى‏ فرمايد: اگر ايمان داريد، از من و مخالفت فرمان من بترسيد، يعنى ايمان با ترس از غير خدا سازگار نيست. ❕همانطور در جاى ديگر مى‏ خوانيم ؛ « كسى كه به پروردگار خود ايمان بياورد از هيچ نقصان و طغيانى ترس نخواهد داشت » (سوره جن آيه 14). 👌بنا بر اين اگر در قلبى ترس از غير خدا پيدا شود، نشانه عدم تكامل ايمان و نفوذ وسوسه‏ هاى شيطانى است، زيرا ميدانيم در عالم بيكران هستى تنها پناهگاه خدا است و مؤثر بالذات فقط او است و ديگران در برابر قدرت او قدرتى ندارند. ❕اصولا مؤمنان اگر ولى خود را كه خدا است با ولى مشركان و منافقان كه شيطان است مقايسه كنند، ميدانند كه آنها در برابر خداوند هيچگونه قدرتى ندارند و به همين دليل نبايد از آنها، كمترين وحشتى داشته باشند، نتيجه اين سخن آن است كه هر كجا ايمان نفوذ كرد شهامت و شجاعت نيز به مراه آن نفوذ خواهد كرد. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 178 👌روشن می شود که در آیه مذکور هیچ گونه تضاد و تناقضی وجود ندارد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
518_5-960329_a2.mp3
1.05M
پسر پنج‌ساله‌ام چند مشکل دارد: اوّل این‌که شب‌ها در خواب دندان قروچه دارد. دوّم این‌که برای دستشویی رفتن خیلی دیر اقدام می‌کند و گاهی لباسش را کثیف می‌کند. ما مدّتی به توصیه‌ی استاد به او برای دستشویی رفتن تذکّر ندادیم، امّا بی‌فایده بود. گاهی در خواب نیز جایش را خیس می‌کند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
519_6-960329_a2.mp3
1.12M
در مهدکودکِ ما یک بچّه‌ی فوق‌العاده برون‌گرا هست که فرزند آخر هم است و دو برادر بزرگتر دارد. وقتی به تنهایی بازی می‌کند بسیار آرام است ولی وقتی وارد جمع دوستانش می‌شود به هر نحوی که بتواند آن‌ها را اذیّت می‌کند. وقتی که از او می‌پرسیم «چرا این کار را کردی؟» سریع ابراز پشیمانی می‌کند امّا باز هم این کار را تکرار می‌کند. ما باید چگونه با این بچّه برخورد کنیم، درحالیکه رفتار محبّت‌آمیز نیز با او داریم؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 لا اله الا الله الملک الحق المبین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پرسمان اعتقادی
🔷 لا اله الا الله الملک الحق المبین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 211 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
520_1-960419_a2.mp3
3.74M
زیاد در جامعه دیده می‌شود که مادرهایی هستند بسیار مقیّد و معتقد به حجاب و عفاف و معتقد به اینکه حضورشان در جامعه حضور واقعاً سالمی باشد، بخصوص بانوانی که در جامعه شاغل هستند، امّا می‌بینیم آن‌ها دختر خانم‌هایی در کنارشان دارند که به این موضوع کمتر اهمّیّت می‌دهند!! چه می‌شود که بین این مادر و دختر این‌گونه فاصله می‌افتد ، مادری با آن گونه اعتقادات و دختر خانمی که کمتر به این موضوعات اهمّیّت می‌دهد؟؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
522_MyTone-960419-2_a2.mp3
1.55M
یک دختر 2 سال و پنج ماهه دارم که دو هفته است لکنت پیدا کرده، بعلاوه بی‌اختیاری ادراری و دندان‌قروچه هم پیدا کرده یعنی هر سه تا را همزمان پیدا کرده است. استاد: در این دو هفته اتّفاق خاصی نیافتاده؟ مثلاً بخواهید او را از شیر یا پوشک بگیرید؟ یا جداخوابی؟ یعنی یک‌مرتبه این اتّفاق افتاد؟ مخاطب: نه! اتّفاقی نیافتاده است و یک‌مرتبه بود، یعنی نه شب دندان قروچه داشت و نه لکنت! هم‌زمان همه‌ی این‌ها با هم اتّفاق افتاد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 اللهم صل علی محمد و ال محمد 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 212 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔با سند صحیح از امام صادق نقل شده است که گفت: هر کس که نام امام زمان را بیاورد کافر است! : کتاب دار السلام (در احوالات حضرت مهدی)، مولف شیخ محمود عراقی میثمی، صفحه ۱۵۵ ✍🏻از دید امام صادق تمام این آخوندها و شیعیان فعلی که از صبح تا شب مهدی مهدی، امام زمان امام زمان می‌کنند، تماماً مُشتی کافر هستند ❗️❗️ 💠💠 👌نام اصلی امام زمان علیه السلام « محمد » است و لقب مشهورشان « مهدی آل محمد » است . در رواياتى چند گفته شده است نام بردن آن حضرت به نام خاص یعنی « محمد » جايز نيست. البته اين، در حالى است كه برخى روايات به روشنى از آن حضرت با اين نام ياد كرده است. ❕در مورد حكم نام بردن اسم شريف حضرت یعنی « محمد » عليه السّلام بيش از صد روايت وجود دارد كه مى ‏توان آنها را به چهار دسته تقسيم كرد ؛ 1️⃣ رواياتى كه به‏ طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى از ذكر نام حضرت نهى كرده است. 📚الکافی ج 1 ص 332 2️⃣رواياتى كه از ذكر نام شريف آن حضرت تا زمان ظهور نهى كرده است. 📚کمال الدین یک جلدی ص 214 3️⃣ رواياتى كه علت نهى از ذكر نام شريف آن حضرت را خوف و تقيه و علل ديگر دانسته است. 📚بحار الانوار ج 51 ص 31 4️⃣ رواياتى كه در آنها به اسم شريف حضرت چه از سوى امام يا راوى تصريح شده است. 📚 همان، ص 500. ❕دسته اول و دوم بيانگر يك معناست. برخى با استناد اين روايات به حرمت فتوا داده و ذكر نام شريف حضرت یعنی محمد را تا زمان ظهور حرام دانسته‏ اند برخى نيز حرمت ذكر نام شريف آن حضرت را مقيّد به صورت خوف و تقيه دانسته ‏اند كه از آن‏ جمله مى‏ توان از اربلى، شيخ حرّ عاملى، خواجه نصير الدين طوسى و فيض كاشانى و ديگران- رضوان اللّه عليهم- نام برد. برخى نيز اين حكم را به عصر غيبت صغرا اختصاص داده ‏اند. ❕اما حق با قول دوم باشد؛ يعنى حرمت مختص به صورت خوف و تقيه است به دليل ؛ 1️⃣در باب تلقين محتضر در حديثى چنين آمده است: «تلقين كن به محتضر كلمات فرج و شهادتين و اسم هريك از امامان را تا هنگام فوتش». 📚کافی ج 3 ص 134 ❕معلوم است كه هنگام تلقين به اسم حضرت تصريح مى‏ شود. 2️⃣در مورد تلقين ميّت نيز همين دستور آمده كه نام هريك از امامان را بر او ببر و تلقين كن، كه از آن ‏جمله نام امام زمان عليه السّلام است. 📚وسائل ج 3 ص 174 3️⃣ محمّد بن ابراهيم كوفى مى ‏گويد: امام عسكرى عليه السّلام براى كسى كه اسمش را برد به توسط من پولى فرستاد تا گوسفندى از طرف حضرت قربانى كند و فرمود: «اين به جهت عقيقه براى فرزندم محمّد عليه السّلام است». 📚همان ج 21 ص 448 4️⃣كنيه معروف حضرت عسكرى عليه السّلام ابو محمّد است و در اين كنيه تصريح به اسم حضرت مهدى عليه السّلام مى ‏باشد. 5️⃣ از امام رضا عليه السّلام در مورد زيارت قبر امام حسين عليه السّلام سؤال شد، حضرت فرمود: «... و بسيار بر محمّد و آل او درود مى‏ فرستى و نام هريك از آنها را مى ‏برى و به سوى خدا از دشمنانشان پناه مى‏ برى». 📚همان ج 14 ص 549 ❕محقق اربلى مى ‏گويد: «نظر من چنين است كه منع از ذكر نام شريف حضرت به جهت تقيه در دوران خوف و تحت تعقيب بودن و سؤال از نام و محلّ ايشان بوده است، ولى الآن كه خوف و تقيه‏ اى نيست منع و حرمتى از ذكر نام شريفش وجود ندارد». 📚کشف الغمه ج 3 ص 310 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 6️⃣ جابر بن عبد اللّه انصارى به امام باقر عليه السّلام مى‏ گويد: «وارد بر فاطمه زهرا عليها السّلام شدم تا در ولادت امام حسن عليه السّلام به حضرتش تهنيت بگويم، صحيفه ‏اى از درّ سفيد در دست مباركش يافتم، سؤال كردم: اى بهترين زنان عالم! اين صحيفه كه در دستان شما مى‏بينم چيست؟ حضرت فرمود: در آن اسامى امامان از فرزندانم هست ... جابر مى‏ گويد: نگاه كردم و اسامى هريك از امامان را در آن صحيفه مشاهده كردم ...». 📚کمال الدین یک جلدی ص 307 ❕بنابراین مقصود روایات نهی از نام بردن به اسم امام زمان علیه السلام یعنی « محمد » ، دوران غيبت صغرا باشد؛ يعنى، زمانى كه آن حضرت ميان جمعى حضور مى‏ يافتند و اگر كسى نام او را افشا مى ‏كرد، موجب فاش شدن اسرار مى‏ شد و خطرى متوجه آن حضرت مى‏ گرديد . 🔸یکی از بزرگان معاصر که خداوند بر صحت و سلامتی اش بیفزاید ، پس از نقل چهار گروه روايات ياد شده، نوشته است ؛ « شكى نيست كه قول به منع نام بردن از روى تعبّد، خالى از تحقيق است؛ اگرچه برخى از بزرگان بدان تصريح كرده ‏اند ... ظاهر اين است كه منع، داير مدار وجود ملاك تقيه است. بنابراين نام بردن از آن حضرت به اين نام در زمان ما هيچ منعى ندارد. به علاوه دسته چهارم روايات كه بر جواز دلالت مى‏ كرد، از دسته‏ هاى ديگر به مراتب، هم از نظر عدد بيشتر و هم از نظر دلالت اقوا است.» 👌آن‏گاه نتيجه مى ‏گيرد ؛ « حرمت تنها هنگام تقيه بوده و تنها راه جمع بين روايات همين قول است؛ وگرنه بايد هردو دسته روايت را قبول نكنيم و به اصطلاح، از اعتبار ساقط بدانيم يا قائل به تخيير شويم- اگر بگوييم روايات ظنى هستند- و حاصل اين هم چنين مى ‏شود كه به جواز قائل شويم. در پايان قوى ‏ترين قرينه بر نظر خود (جواز نام بردن) را همان دسته چهارم از روايات دانسته، احتياط را نيز لازم نمى ‏داند.» 📚القواعد الفقهیه ، شیخ ناصر مکارم شیرازی ایده الله ، ج 1 ص 504 ❕بنابر این جناب منتقد اسلام ، قدری سواد نقد کردن یاد بگیر ، مهدی لقب امام زمان علیه السلام است نه نام حضرت ، مورد روایات نهی ، اسم حضرت یعنی « محمد » است که ما در بالا آوردیم که این نهی اختصاص به حالت تقیه و در گذشته داشته و زمان کنونی را شامل نمی شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا رب العالمین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 213 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 اعمال روز ❶ «زیارت امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین» در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیه السلام) روایت ‌شده که فرمود: "علامت مؤمن پنج چیز است: ۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ۲- و زیارت اربعین کردن ۳- و انگشتر بر دست راست کردن ۴- و جَبین (پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن ۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است." ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) ❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 📚 وسائل الشیعه‌ ج ۱۰، ص ۳۷۳ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
یکی از دلایل اصلی 👆👆👆 اینکه خیال بکنیم فیلتر تلگرام خواسته پیام رسانهای داخلی است و این رقابت ناسالم است بسیار غلط است هر کشوری بر اساس مبانی خود بعضی از خدمات را محدود میکند به متن خبر فوق توجه کنید (دستور آمریکا برای توقف فروش در تلگرام؛ دور زدن تحریم‌ها یا شفافیت مالی؟) دلایل اصلی فیلتر تلگرام در ایران: 🔹تهدید امنیت عمومی 🔹سلطه رسانه ای تلگرام بر جامعه( با شایعه پراکنی امنیت روانی جامعه را بر هم میزند) 🔹تهدید علیه هنجارهای جامعه 🔹خروج بیگ دیتاها، آمایش فرهنگی ، مذهبی و قومیتی خواهشا موضوع امنیت ملی را به موضوع یک رقابت و مسابقه جذب مخاطب تقلیل ندهیم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
درسی که به ما می دهد، زنده نگه داشتن یادِ حقیقت و خاطره شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن است. امام خامنه ای(مد ظله العالی) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا ذالجلال والاکرام 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 214 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔تناقضات معصومین شیعه دلیلی دیگر بر بی دروپیکر بودن مذهب جعلی تشیع ▪️أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَن ِالْقُنُوتِ قبل الرکوع أَوْ بَعْدَهُ قَالَ لَا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ. ▫️در مورد قنوت از معصوم سوال شده و ایشان گفت:منظور تو خواندن قنوت قبل از رکوع یا بعد از رکوع است؟ ایشان گفت:خواندن آن نه قبل از رکوع و نه بعد از آن صحیح نیست 🖋در روایت معتبر فوق مشاهده کردیم معصوم شیعه میگوید خواندن قنوت نه بعد از رکوع و نه قبل از آن صحیح نیست ولی در این روایت:[باسناده، عن الحسين بن سعيد عن القاسم بن محمّد الجوهرى عن أبان بن عثمان عن إسماعيل الجعفى و معمر بن يحيى عن أبى جعفر قال: القنوت قبل الركوع، و ان شئت فبعده].▫️امام باقر میگوید:👈🏿خواندن قنوت قبل از رکوع است و اگر خواستی بعد از آن بخوان👉🏿...در حدیث اول میگوید صحیح نیست و در حدیث دوم میگوید صحیح است.. کجای دنیا این حجم از تناقضات یافت میشود ❗️❗️ 💠💠 👌قنوت در نماز ، نزد شیعه مستحب است . در فتوای مراجع شیعه آمده است ؛ « در تمام نماز های واجب ( یومیه ) و مستحب ،پیش از رکوع رکعت دوم ، مستحب است ، قنوت بخوانند » 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 1 ص 603 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « قنوت در هر نمازی ( مستحب ) است » 📚الفقیه ج 1 ص 316 🔸صفوان جمال می گوید ؛ « پشت سر امام صادق علیه السلام ، هر زمانی که نماز خواندم دیدم که در هر نمازش قنوت می خواند ، چه نماز جهری و چه غیر جهری ( و اخفاتی )» 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 261 ❕در فلسفه گرفتن قنوت از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود ؛ « اگر سائل بگويد چرا دعاء ( مقصود دعاهايى است كه مستحب است قبل از تكبيرة الاحرام و در خلال تكبيرات افتتاحيه ششگانه بخوانند به شرحى كه در كتب فقهيّه و ادعيه مذكور است ) در ركعت اوّل نماز پيش از قرائت حمد خوانده مى‏شود ولى در ركعت دوّم قنوت بعد از قرائت حمد و پيش از ركوع خوانده مى‏ شود؟ ❕در جواب گفته مى‏ شود: حقّ تعالى دوست دارد ايستادن براى او و قيام براى عبادتش با تحميد و تقديس و رغبت و خشيت افتتاح و آغاز گردد و در پايان عمل و عبادت را با مثل همين خاتمه داد لذا ركعت دوّم كه خاتمه عمل است را با خواندن قنوت كه مشتمل بر تحميد و تقديس و رغبت و خشيت است به پايان مى ‏رسانند. 🔸و جهت ديگرش آن است كه در نماز جماعت گاه باشد كه مأموم در ركعت دوّم امام را درك مى ‏كنند آن هم بعد از خواندن قرائت حال امام پيش از رفتن به ركوع وقتى قنوت خواند به مقدار خواندن قنوت قيام طولانى شده و شخص با اقتداء به امام ركوع را در ركعت دوّم درك مى‏كند و بدين ترتيب هر دو ركعت از او فوت نمى ‏شود. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 106 ❕معاند می گوید اگر قنوت در هر نمازی مستحب است پس این روایت چه می شود که عبد الملک بن عمرو می گوید ؛ « از امام صادق علیه السلام در مورد قنوت سوال کردم که قبل از رکوع است یا بعد از رکوع ، امام علیه السلام فرمود نه قبلش است و نه بعدش » 📚التهذیب ج 2 ص 91 👌پاسخ روشن است . در ذهن راوی این نکته تداعی شده بود که قنوت واجب است و سوال کرد که این قنوت ( واجب ) قبل از رکوع است یا بعد از رکوع . امام علیه السلام پاسخ داد قنوت ( به صورت وجوبی ) نه قبل از نماز است و نه بعد از نماز ، ( آنچه است قنوت استحبابی ، آن هم قبل از رکوع است ). 📚مختلف الشیعه ج 1 ص 97 🔸چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر خواستی قنوت بگیر و اگر خواستی قنوت نگیر و اگر جو تقیه بود ، قنوت نگیر » 📚التهذیب ج 2 ص 91 👌امام رضا علیه السلام صراحتا با تعبیر « اگر خواستی قنوت بگیر و اگر خواستی نگیر » می فهماند که گرفتن قنوت لازم و ضروری و واجب نیست ، امام صادق علیه السلام هم برای نفی توهم وجوب می گوید قنوت وجوبی نه قبل از رکوع است و نه بعد از رکوع . 🔸ادامه 👇