#اجل_حتمی_غیر_حتمی
🤔#پرسش
« هیچ کس جز به فرمان خدا نخواهد مرد ، که زمان مرگ هرکس در لوح و قضای الهی به وقت معین ثبت شده است ...» ( قرآن سوره آل عمران آیه 145)
🔸معنی آیه مذکور آنست که انسانها را امکان تغییر سرنوشت خویش را ندارند و مسلمانان نباید در برابر حوادث از خود دفاع کنند زیرا اگر مرگ ایشان فرا رسیده باشد دفاع از خود کاری عبث و بیهوده خواهد بود .....!
❕چنانچه چنین است چرا حضرت محمد در میدان جنگ زره جنگی به تن می کردند ❕
💠#پاسخ 💠
👌اشکال مذکور بر گرفته از این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً » « و هيچكس جز به فرمان خدا نمى ميرد، سرنوشتى است تعيين شده (بنا بر اين مرگ پيامبر با ديگران يك سنت الهى است) » ( آل عمران 145)
❕شايعه بى اساس شهادت پيامبر در احد عده زيادى از مسلمانان را به وحشت افكند تا آنجا كه از ميدان جنگ فرار كردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در آيه فوق براى تنبيه و بيدارى اين دسته مى فرمايد: مرگ بدست خدا و فرمان او است و براى هر كس اجلى مقرر شده است كه نمى تواند از آن فرار كند، بنا بر اين اگر پيامبر در اين ميدان شربت شهادت مى نوشيد چيزى جز انجام يافتن يك سنت الهى نبود با اين حال نبايد مسلمانان از آن وحشت كنند و دست از ادامه مبارزه بردارند.
🔸از سوى ديگر فرار از ميدان جنگ نيز نمى تواند از فرا رسيدن اجل جلوگيرى كند همان طور كه شركت در ميدان جهاد نيز اجل انسان را جلو نمى اندازد بنا بر اين فرار از ميدان جهاد براى حفظ جان بيهوده است.
📚تفسیر نمونه ج 3 ص ، 114
👌از مجموع آيات قرآن و روايات اسلامى به خوبى استفاده مى شود كه انسان داراى دو اجل و سرآمد عمر است ؛
1️⃣يكى اجل معلق يا مشروط كه اگر در برابر آن دقت شود مى توان از آن پرهيز كرد، مانند انواع بيمارى هاى قابل علاج، خطرات رانندگى كه بر اثر بى احتياطى پيش مى آيد، خطرات زلزله ها و طوفانها كه بر اثر سستى ساختمان خانه ها دامن انسان را مى گيرد تمام اينها از امورى است كه ممكن است به زندگى انسان پايان دهد ولى در عين حال قابل اجتناب است.
🔸در حديث معروفى از اميرمؤمنان عليه السلام مى خوانيم كه در زير ديوار كجى نشسته بود. هنگامى كه چشمش به وضع ديوار افتاد از زير آن ديوار بلند شد و در جاى امنى نشست. كسى عرض كرد: « آیا از قضاى الهى فرار مى كنى؟» امام عليه السلام فرمود ؛ « من از قضاى الهى به قدر الهى فرار مى كنم». اشاره به اينكه قضاى الهى در اينجا مشروط به اين است كه من در زير اين ديوار بمانم ولى قدر و اندازه گيرى ها به من مى گويد: نمان. در واقع اين يك قضاى مشروط بود كه امام عليه السلام با تقدير دادن شرط آن قضا را منتفى كرد.
📚بحار الانوار ج 5 ص 97
2️⃣ولى اجل حتمى سرآمدى است كه قابل اجتناب نيست و خواه ناخواه دامن انسان را مى گيرد؛ مثلًا مى دانيم قلب و عروق و مغز يك انسان توان محدودى دارند، هرچند تمام دستورات حفظ الصحة را رعايت كند زمانى كه به آخر برسد اين چراغ خاموش مى شود و زندگى پايان مى گيرد و يا اينكه خداوند مقرر كرده است فلان قوم و جمعيت بر اثر كارهايشان به فلان بلا مبتلا شوند در اينجا به مصداق «فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَايَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» ( اعراف 34)
مرگشان حتمى است.
❕در داستان قوم لوط مى خوانيم كه ابراهيم عليه السلام درباره آنها شفاعت كرد. از سوى خدا به او خطاب شد: «(گفتيم) اى ابراهيم! از اين (درخواست) صرف نظر كن، كه فرمان پروردگارت فرا رسيده؛ و به يقين عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مى آيد». ( هود 76)
❕از آيات قرآن نيز استفاده مى شود فرشتگانى هستند كه به فرمان خداوند خطرات را از انسان دفع مى كنند «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» ( رعد 11)
❕و به راستى اگر آنها نباشند انسان از زمان كودكى آماج انواع بلاها و خطرات است ولى عنايت پروردگار او را حفظ مى كند؛ ولى هنگامى كه اجل حتمى انسان فرا رسد اين فرشتگان او را رها مى سازند .
🔸در روايتى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه در تفسير آيه فوق فرمود ؛
« آنها به فرمان خداوند انسان را حفظ مى كنند از اينكه در چاهى سقوط كند يا ديوارى بر او بيفتد يا حادثه ديگرى برايش رخ دهد تا زمانى كه مقدرات حتمى فرا رسد در آن هنگام آنها كنار مى روند و او را تسليم حوادث مى كنند. دو فرشته اند كه انسان را در شب حفظ مى كنند و دو فرشته كه در روز به طور متناوب اين وظيفه را انجام مى دهند».
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 235
🔸#ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌البته هيچ كدام از اين آيات و روايات مفهومش اين نيست كه انسان، بر اثر بى احتياطى ها خود را در كام مرگ فرو برد و در پرتگاهها بدون رعايت احتياط گام بگذارد، چرا كه همه اينها از قبيل اجل معلق يا مشروط است كه اگر انسان رعايت موازين كند خطر از او فاصله مى گيرد و اگر رعايت نكند گرفتار مى شود.
📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 557
🔸ما بايد از مظان خطر بپرهيزيم و فقها فتوا داده اند كه به هنگام خطر و طوفان سوار كشتى شدن حرام است و اگر كسى از جاده خطرناكى برود نماز او تمام خواهد بود، زيرا سفر، سفر معصيت است؛ ولى با اين حال اقدام ما براى پرهيز از خطر تنها اجل معلق را از ما دور مى سازد و اگر اجل حتمى فرا رسيده باشد هيچ راه فرارى ندارد تا آن اجل فرا نرسيده انسان محفوظ است و هنگامى كه آن فرا رسيد دفاع از آن امكان پذير نيست.
❕قرآن مجيد در آيه 154 سوره آل عمران درباره كسانى كه (بعد از حادثه احد) گمانهاى نادرستى به خدا مى بردند و مى گفتند: اگر بنا بود ما پيروز شويم در اينجا كشته نمى شديم مى فرمايد: اى پيغمبر! به آنها بگو «لَّوْ كُنْتُمْ فِى بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمْ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ»؛ اگر شما در خانه هايتان هم بوديد آنهايى كه مقرر بود كشته شوند قطعاً به سوى قتلگاه خود بيرون مى آمدند- و به قتل مى رسيدند».
👌به بیان دیگر ؛
❕معاند می گوید اگر مطلب چنين است و زمان مرگ هر کس مشخص است پس لازم نيست ما خود را در برابر خطرات حفظ كنيم و پيشگيرى لازم را در برابر سيل و زلزله و بيمارى و حوادث رانندگى بنماييم، بلكه مجاز هستيم بى پروا پيش برويم و از هيچ چيز نترسيم؟!
❕در پاسخ به اين سؤال بايد توجّه كرد كه اجل و سرآمد عمر انسان، بر دو گونه است: «اجل حتمى» و «اجل غير حتمى».
👌«اجل حتمى» سرآمدى است كه به هيچ وجه راه بازگشت براى آن نيست مثل اينكه قلب انسان حداكثر قدرت ضربانش- در حاليكه كاملا هم سالم باشد- فلان مقدار است، هنگامى كه آن عدد كامل شد قلب خواه ناخواه از كار مى ایستد، درست مانند ساعتى كه باطرى آن تمام شده باشد.
🔸امّا «اجل غير حتمى» سرآمدى است كه قابل اجتناب است آن نيز بر دو گونه است، بخشى از آن در اختيار انسان است كه مى تواند با رعايت موازين عقلايى از آن پرهيز كند، مانند: پوشيدن «زره» در تن و گذاشتن «خود» بر سر و گرفتن «سپر» به دست در ميدان جنگ، كه بى شك جلوى بسيارى از مرگ و ميرها را مى گيرد.
❕پرهيز از اين گونه امور، به عهده خود انسان گذارده شده است و اوست كه در برابر اين حوادث، مسئول و تعيين كننده است.
🔸بخش ديگرى از سرآمدها، غير قطعى است، كه معمولا از اختيار انسان بيرون است، مانند: بخشى از حوادث رانندگى و يا مسأله پيشبينى نشده اى در مورد سقوط در چاه، يا ريزش كوه و مانند آن.
👌اينجاست كه فرشتگان و مأموران الهى، تا اجل حتمى او فرا نرسيده باشد او را در برابر اين حوادث حفظ مى کنند و هنگامى كه اجل حتمى او فرا رسيد او را به دست حادثه مى سپارند و رهايش مى كنند.
❕البتّه اين بخش را نيز مى توان به دو گروه تقسيم كرد: مشروط و غير مشروط، مشروط آن مواردى است كه، پاسدارى فرشتگان حافظ انسانها، مشروط به انجام كارى از قبيل دادن صدقه، دعا كردن، صله رحم و انجام كارهاى نيك مى باشد، و قسم ديگر آن است كه، حتّى بدون اين شرط، مأمور محافظت او در اين قسمت هستند.
🔸خلاصه اينكه اجل حتمى تخلّف ناپذير است و آیه مورد استناد معاند ناظر به اجل حتمی است که اگر فرا رسیده باشد ، هیچ چیز از آن اجل حتمی جلوگیری نمی تواند کند حتی اگر مراقبت و مواظبت باشد ،اما اجل مشروط يا معلَّق قابل تغيير مى باشد ، گاه به وسيله تدبير و احتياط خود انسانها و گاه به وسيله انجام اعمال نيكى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسيله فرشتگانى كه مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غير حتمى هستند .
❕در اکثر موارد ، اجل ها معلق و مشروط است و مواظبت کردن ها و احتیاط ها ، موجب دفع کردن آن اجل می شود ، لذا مراقبت کردن در هر صورت لازم و ضروری است اما در برخی از موارد که اجل حتمی فرا رسیده باشد ، دیگر مقابله با آن ممکن نیست ، و این همان اجلی است که آیه مذکور از آن خبر می دهد که نباید برای دفع اجل حتمی ، از انجام وظائف لازم شانه خالی کرد ، زیرا آن اجل خواه و ناخواه دامان انسان را می گیرد و انسان می ماند و وظائف و تکالیفی که از روی کوتاهی و برای دفع آن اجل حتمی ، انجام نداده است و راهی هم برای جبران ندارد .
📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 26
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 228
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
558_5_a2.mp3
1.99M
#پرسمان_تربیتی
دختر یازده سالهای دارم که از نوزادی تا شش سالگی همیشه عملکرد و تفکّر و رفتارش از سنّ خودش جلوتر بود. وقتی مدرسه رفت افت تحصیلی پیدا کرد. پیگیری کردیم، با پیشنهاد معلّمش تست آیکیو دادیم و نمرهاش بالای 125 شد که جزء بچّههای باهوش به حساب می آمد. الآن هم که به پایهی پنجم رسیده در کارنامهاش چند نمرهی خوب دارد ولی در ورزش، کلاس زبان یا مدرسه همهی معلّمان بر این نظرند که دخترم هوش خوبی دارد ولی تلاش و تمرین و پشتکار خوبی ندارد، اصلاً نمیخواهد تلاش کند. پیگیر کارهایش نیست، پیگیر تکالیفش که در هر کلاسی به او میدهند نیست. حتّی در کارِ خانه هم وقتی چیزی از او میخواهیم پشت گوش می اندازد و اهمّیّت نمیدهد؛ انجام میدهد ولی خیلی با تأخیر. نارضایتی ما برایش مهم نیست. با بی تفاوتی به آن نگاه میکند و هیچ نگرانیای در چهره و رفتارش دیده نمیشود. من و همسرم نمیدانیم چه کنیم که از این وضعیت دربیاید. درضمن یک دختر یک سال و نیمه هم دارم.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#روشن_شدن_زمین_به_نور_امام_زمان_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔امام صادق:
امام زمان كه بيايد مردم نياز به خورشيد ندارند
زيرا امام زمان مانند نورافكن ميماند
البته امام صادق ندانسته كه خورشيد به جز نور، گرما و ويتامين دى هم ميدهد
#تشيع_مذهب_دروغ_و_خرافات ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات و زیارات ما این نکته متعدد یاد شده است که زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن است .در زیارت جامعه کبیره می خوانیم ؛
« زمین به نور شما ( اهل بیت ) روشن شده است »
📚الفقیه ج 2 ص 616
❕این که چگونه زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن شده است ، وجوهی مد نظر است ؛
1️⃣خداوند متعال، زمين را به نور هدايت اهل بيت عليهم السلام، روشن كرده است.
2️⃣خداوند متعال، زمين را به نور عدالت اهل بيت عليهم السلام در آخرْ زمان، روشن مى كند.
3️⃣ نور اهل بيت عليهم السلام، زمينه ساز همه انوار مادّى و معنوى است. اگر نور آنها نبود، خداوند متعال، هيچ نورى را نمى آفريد و حتّى خورشيد و ماه نيز نبودند.
📚شرح زیارت جامعه کبیره ،ری شهری ، ص 620
4️⃣در ايّام ظهور امام مهدى عليه السلام، مردم از نور خورشيد، بى نياز مى شوند.
❕امام صادق عليه السلام، در باره ويژگى هاى زمان ظهور امام مهدى عليه السلام فرموده است ؛
« بی گمان، چون قائم ما قيام كند، زمين، به نور پروردگارش روشن مى شود و بندگان، از پرتو خورشيد، بى نياز مى شوند و تاريكى، رخت برمى بندد. »
📚الارشاد ج 2 ص 381
❕امام رضا عليه السلام فرمود ؛
«چهارمين نسل من، فرزند سَرور كنيزان است كه خداوند زمين را با دستان او از هر ستمى پاك مى كند و از هر ظلمى منزّه مى دارد و او همان كسى است كه مردم در ولادتش شك مى كنند و او همان است كه پيش از خروجش غايب مى شود و چون خروج مى كند، زمين از نورش درخشان مى شود و ترازوى عدل را ميان مردم مى نهد تا كسى به كسى ستم نكند».
📚كشف الغمّة ج 3 ص 314
❕با توجه به پیشرفت گسترده علوم در زمان ظهور به نحوی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى آورد و ميان مردم #منتشر مى كند و دو حرف [قبلى] را هم به آنها ضميمه مى كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد »
📚بحار الانوار ج52 ص336
❕هیچ بعید نیست كه در زمان ظهور مسأله نور و انرژى آنچنان حل مى شود كه در روز و شب از پرقدرت ترين نورها كه مى تواند جانشين نور آفتاب گردد، بهره گيرى مى کنند.
❔آيا باز بايد به اين موضوع شكل اعجاز دهيم در حالى كه برنامه زندگى روزمرّه- آن هم بطور مستمر- بايد بر سنن طبيعى دور بزند، نه بر اعجاز؛ كه اعجاز يك امر استثنائى و براى موارد ضرورى و فوق العاده است آن هم در مسير اثبات حقّانيّت دعوت نبوّت يا امامت.
❕و به هر حال، در عصر هيچ پيامبرى زندگى عادى مردم بر اساس اعجاز جريان نداشته است؛ بنابراين، تكامل علوم و صنايع به حدّى خواهد رسيد كه مردم با رهبرى آن رهبر بزرگ قادر به كشف منبع نور و انرژى فوق العاده اى كه حتّى مى تواند جانشين نور خورشيد و فوائد آن گردد، مى شوند.
📚حکومت جهانی مهدی عج ، مکارم شیرازی ، ص 246
👌بنابراین روشن شدن زمین به برکت وجود امام زمان علیه السلام در عصر ظهور ، می تواند کاملا عادی به وسیله پیشرفت علوم و دستیابی به منابع پر قدرت نوری باشد که جایگزین خورشید و تمام فوائد وجودی نور خورشید شود .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#شغل_روحانیت
🤔#پرسش
❔آيت الله حسينى مازندرانى:
مسافركشى و فروشندگى در شأن روحانيت نيست!
پ ن: تنها مفتخورى در شان روحانيت است.
آن کسی که با رنج و مشقت مسافرکشی یا فروشندگی میکند و نیمی از شبانه روز میکوشد تا با سود رسانیدن به مردم زندگانیش را راه اندازد، يك انسان شريف است.
مسلما چون آخوند يك انسان شريف نيست نبايد دست به اينكارها بزند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خدمت #روحانیت و وظیفه روحانیت نسبت به جامعه بشری ، همان خدمت انبیاء و اولیاء به بشریت است ، یعنی هدایت مردم به طرق خیر و سعادت و رهایی از طرق جهل و گمراهی که موجب خسران ابدی می شود . اگر هدایتگران الهی اعم از انبیاء و امامان و روحانیون نبودند ، جامعه بشریت را فساد و گمراهی و جهل و خسران و نابودی در بر می گرفت و همگان مطیع شیطان شده و در آخرت نیز #گرفتار خسران و بدبختی ابدی میشدند ، لذا امام عسکری علیه السلام فرمود ؛
« دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، که از تسلط یافتن ابلیس بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها»
📚بحار الانوار ج2 ص5
👌امام #هادی علیه السلام فرمود ؛
« اگر پس از غیبت قائم #فقهای الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند »
📚الاحتجاج ج2 ص502
👌امام باقر عليه السلام در نامه اش به سعدِ خير چنین نوشت ؛
« اى برادر من! خداوند عز و جل در ميان هر يك از فرستادگان خود، بازماندگانى از اهل دانش قرار داده است كه گمراهان را به هدايت فرا مى خوانند و همراه آنان، بر آزارها شكيبايى مى ورزند، به منادى الهى پاسخ مى دهند و به سوى خدا مى خوانند. پس خدايت بيامرزد، آنان را بياب كه آنان، در جايگاهى والايند؛ هر چند در دنيا خوار شده باشند. آنان، با كتاب خدا #مردگان را زنده مى کنند و با نور الهى در تاريكى مى بينند؛ بسى كشتگان ابليس را كه زنده ساخته اند و بسى سرگشته گمگشته را ره نموده اند؛ براى هلاك نشدن بندگان، خونشان را نثار مى كنند و چه نيكوست اثر [رحمت و هدايت و نصرت] ايشان بر بندگان و چه زشت است آثار [مخالفت و زيان و درشتى] بندگان بر ايشان.»
📚الکافی ج 8 ص 56
👌از سوی دیگر ، روزی خوردن از دسترنج خود از توصیه های اکید اسلام ، خصوصا نسبت به جامعه روحانیت است .
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 37 باب 9
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرگز كسى غذايى بهتر از دسترنج خود نخورده است. پيامبر خدا، داوود، از دسترنج خود امرار معاش مى کرد. »
📚میزان الحکمه ج 10 ص 121
🔸و فرمود ؛
« بنده، هيچ غذايى نخورْد كه نزد خداوند متعال محبوبتر از دسترنج خودش باشد، هر كه شب را با تنى خسته از كار بخوابد، آمرزيده شود. »
📚همان مدرک
👌و فرمود ؛
« پاكيزه ترين كارها، درآمدى است كه انسان با دسترنج خود كسب كند.»
📚همان مدرک
👌روحانیت نیز از دسترنج خود ، معیشت خود را می گذرانند ؛
1️⃣عده ای پس از پایان تحصیل و با حاصل کردن مهارت های لازم خطابه و سخنوری و فراگیری علوم لازم ، با فعالیت در نهادهای دینی و انقلابی چون عقیدتی سیاسی و ... مشغول نشر تعالیم اسلام و ترویج فرهنگ صحیح اهل بیت علیهم السلام می شوند تا مجاهدانی انقلابی و مخلص برای دفاع از آب و خاک و میهن و اسلام تربیت کنند .
2️⃣عده ای مشغول کارهای پژوهشی و تالیف کتب و مقالات در ترویج و دفاع از اسلام می شوند .
3️⃣عده ای ممحض در تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه ، در رشته های مرتبط با دین و اسلام می شوند .
4️⃣عده ای مشغول محراب و منبر و تبلیغ دین مبین اسلام در بین توده های مردم در شهر و روستا می شوند .
5️⃣عده ای روی به قضاوت آورده و به عنوان « قاضی » در دادرسی ها ، مشغول خدمت رسانی به مردم می شوند .
6️⃣عده ای به فعالیت به عنوان عاقد و دفتر دار برای سامان دهی مسائل عقد و طلاق مردم ، مطابق با مذهب تشیع مشغول می شوند .
👌می بینیم که در تمام موارد بالا ، روحانیت سربار کسی نیست بلکه در تمام وقت مفید روزانه ، مشغول خدمت رسانی و انجام وظیفه و تبلیغ اسلام به طرق مختلف است و اگر درامد « بخور و نمیری » هم از مشاغل فوق برایش فراهم می شود ، حاصل #دسترنج و زحمت کش خودشان است نه سرباری افراد .
👇#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕تنها طیفی از #روحانیت که از دسترنج « ارتزاق » نمی کنند ، طلاب هستند که مشغول تحصیل بوده که چون وظیفه تحصیلی آنان تمام نشده ، نمی توانند مشغول مشاغل حوزوی شوند .
👌از آنجایی که تحصیل در حوزه علمیه طاقت فرسا و طولانی است و اشتغال به تحصیل به طلبه اجازه اشتغال به کارهای دیگر را جهت تامین نیازهای زندگی نمی دهد ، طبیعی است که باید سهم و حق و کمک هزینه ای برای او در نظر گرفت تا بتواند نیازهای اولیه #زندگیش را تامین کند و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد ، چنان که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مهم مانند پزشکی و تربیت معلم و ...در کنار تحصیل از دولت مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند تا با خاطری آسوده به تحصیلاتی بپردازند که مورد نیاز #جامعه است .
🔸مبلغ دریافتی طلاب در هنگام تحصیل ، مبلغ ناچیزی از سهم امام علیه السلام و موقوفات است که معمولا #کفاف هزینه های یک ماهه طلبه را هم نمی دهد و عموم طلاب در حال تحصیل با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند .
❕توصیه بزرگان حوزه به طلاب جوان در حال تحصیل همواره آن بوده که مبادا مشکلات معیشتی و روی آوردن به مشاغل مختلف ،آنان را از وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم دین غافل سازد ،لذا باید سختی ها را تحمل کنند ، زیرا سختی ها همیشگی نیستند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مبادا طلب دنیا تو را از طلب ( و یادگیری ) دینت غافل کند ... که در این صورت اهل هلاکتی »
📚بحار الانوار ج 1 ص 214
👌بنابراین وظیفه اصلی طلاب و روحانیون ، درس خواندن و مشغول شدن به مشاغل حوزوی است که مورد نیاز جامعه است و شایسته نیست که این صنف از وظیفه اصلی خود غافل شده و به جای درس خواندن یا مشغول شدن به مشاغل مرتبط ، مشغول مشاغلی چون دستفروشی و مسافر کشی و ... شود و عملا نسبت به طیف عظیمی از مردم جامعه بی تفاوت شوند که نیاز به هدایتگران الهی عالم و زبر دست داشتند .
❕بله اگر شرایط جامعه به نحوی پیش رفت ، که مشغول شدن به مشاغل مرتبط با روحانیت مهیا نبود ، در این صورت کوتاهی از ناحیه فرد روحانی واقع نشده است و او موظف است که برای تامین معیشت دست به کسب و کار آبرومندانه بزند ، چنان که وقتی چنین شرایطی برای امامان علیهم السلام ایجاد می شود و آزادی عمل در تبلیغ دین از آنان گرفته می شد ، روی به « ارتزاق بالید » می آوردند .
👌فضل بن ابى قرّه می گوید ؛
« حضور امام صادق عليه السلام رسيديم، در حالى كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض كرديم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم يا غلامان كار را انجام دهند. حضرت فرمود: نه، مرا به حال خود بگذاريد؛ چون خوش دارم خداوند عزّوجلّ ببيند كه من با دست خود كار مى كنم و با رنج، روزى حلال به دست مى آورم »
📚الفقیه ج 3 ص 163
❕على بن ابى حمزه می گوید ؛
«ابو الحسن [موسى بن جعفر] عليه السلام را ديدم كه در زمين خود كار مى كرد و پاهايش غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردها [ى كارگر] كجا هستند؟! فرمود: اى على! كسى كه از من و پدرم بهتر بود، با دست خود در زمينش كار مى كرد. پرسيدم: او كيست؟ فرمود: رسول خدا و اميرالمؤمنين، و نياكان من همه، با دستهاى خود كار مى كردند. اين كار همه پيامبران و فرستادگان و بندگان شايسته [خداوند] است.»
📚الفقیه ج 3 ص 162
👌بنابراین در شرایط نامساعد که مشاغل مرتبط با حوزه و روحانیت در دسترس نیست تا روحانیت پس از فراغت از تحصیل به وظیفه اصلی خود بپردازد ، مشغول شدن به سایر مشاغل آبرومندانه چون دستفروشی و مسافر کشی و ... همه از مصادیق « کسب بالید » است و بی اشکال .
❕اما شایسته است در این هنگام با لباس « ویژه روحانیت » به این مشاغل پرداخته نشود.
👌لباس روحانیت ، امروزه به عنوان لباس تبلیغ دین شمرده می شود و مشاغل مذکور چون مشاغل تبلیغی نیستند ، وجهی برای پوشیدن لباس روحانیت در هنگام انجام دادن آن مشاغل نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 229
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
564_13960613_3_a2.mp3
2.46M
#پرسمان_تربیتی
دختر دوسال و نیمهای دارم که به شدّت بیقراری میکند و خیلی اذیّت میکند. خیلی با او باآرامش صحبت میکنیم یا با او بازی میکنیم ولی اصلاً توجّه نمیکند. وقتی لج میکند خودش را میزند، ما را میزند، گاز میگیرد و به شدّت بیقراری میکند. دخترم 8 ماهه که بود مقداری خیرگی داشت. وقتی او را به دکتر بردیم دکتر قرص توپیرامات به او داد و خوب شد، امّا لجبازی را از آن زمان دارد. الآن نزدیک ۱۰-۱۵ روز است که خیلی بیقرار شده است. تغذیهی این کودک خوب است و صبحانه، ناهار و شامش را خوب میخورد. روابط اجتماعیاش خیلی کم و ضعیف است. در خانه هم تلویزیون زیاد نمیبیند و بیکار است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
565_13960613_4_a2.mp3
956.5K
#پرسمان_تربیتی
دختر دو و نیم سالهای دارم که بچّهی اوّلم است. جدیداً به گونهای شده که وقتی در مغازهای بچّهی دیگری بخواهد چیز دیگری بخرد میگوید که نخرد. فکر میکند کلّ دنیا باید مال او باشد. من باید چه کنم که این حسّ حسادتش از بین برود؟ چون خیلی حرص میخورد و کاملاً هم عصبی میشود. مثلاً وقتی میبیند بچّهای مداد رنگی خریده میگوید: «او نخرد فقط برای من بخرید. همهچیز مال من باشد.» چه کار کنم تا حسّ حسادتش فروکش کند؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓سوال
اینکه میگویندلعن علنی نکنیدشیعیان رامیکشند
پس قضیه مرگ برآمریکاومرگبراسرائیل چیست؟
✅پاسخ:
نخست توجه کنید که طبق روایات اهل بیت کسانی که ولایت امیر مومنان را قبول ندارند اما شهادتین را برزبان جاری می کنند مسلمان هستند واحکام اسلام برآنان جاری میشود.
علامه مجلسی روایات متعددی دراین مورد را در بحار الانوار شریف می آورد
📗بحار الانوار،ج65 ص247 باب 24
در روایتی امام صادق فرمود:
"مسلمان کسی است که شهادتین را بر زبان جاری کند ونماز را به اقامه کند وزکات را بدهد وحج خانه خدارا بجا آورد وروزه ماه رمضان را بگیرد این اسلام است.اما ایمان ومومن بودن مشروط به شناخت امامت وولایت است.
اگر کسی ولایت را قبول نداشته باشد اما به سایر لوازم اسلام اقرار کند او مسلمان است اما مسلمان گمراه"
📗بحار الانوار،ج65 ص247
حال روشن شد اهل سنت مسلمان هستند.لذا شامل آین احادیث میشوند
امام صادق فرمود:
"المسلم اخو المسلم"
"مسلمان برادر مسلمان است"
📗بحار الانوار،ج71 ص222
روشن است که کسی با برادرش دشمنی نمی کند،به او توهین نمی کند،به مقدساتش اهانت نمی کند
شیخ حر عاملی در وسایل بابی را اختصاص داده به ذکر روایات اهل بیت در حسن معاشرت با اهل سنت
"وجوب حسن معاشرت با اهل سنت به صورت ادای امانت آنان، اقامه شهادت برای آنان،استحباب عیادت مریضان آنان،حضور در تشییع جنازه آنان، نماز گذاردن در مساجد آنان"
📗وسایل الشیعه،ج12 ص5
ایت الله سبحانی با استناد به روایات آورده شده می گوید وحدت با اهل سنت وعدم توهین به مقدسات آنان بخاطر تقیه خوفی وترس از جان نیست بلکه از باب تقیه مداراتی وحسن معاشرت با آنان است چنان که خود اهل بیت دستور داده اند
📗الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف،للسبحانی،ج2 ص348
اما درمورد آمریکا واسرائیل وسایر دشمنان اسلام اهل بیت اجازه تقیه را نداده اند وصراحتا فرموده اند:
"کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا"
"دشمن ظالم ویاور مظلوم باشید"
📗بحار الانوار،ج42 ص245
علامه مجلسی انبوهی روایات دروجوب دشمنی با ظالمین ودشمنان مسلمین می آورد
📗بحار الانوار،ج72 ص367
روشن است گفتن مرگ بر آمریکا واسرائیل گفتن مصداق روشن دشمنی با ظالمان وعمل به این وظیفه اسلامی است
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال:
می خواستم بدونم .با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد؟
✅پاسخ:
باید تفصیل قائل شد بین حج واجب وحج مستحب.
حج واجب قابل اغماض نیست ورویات فراوانی در اهمیت آن آمده است
📚وسایل الشیعه،ج11 ص7 باب 1 وباب 2 وباب 4 وباب 5 وباب 7 و...
امام علی فرمود:
"حج خانه خدا را ترک نکنید که مشمول عذاب خداوند می شوید"
📚بحار الانوار،ج96. ص17
❗️امام صادق فرمود:
"( فرد مستطیع) اگر حج خانه خدا را ترک کند وقت مرگ به او گفته می شود یا یهودی بمیر ویا نصرانی"
📚الکافی،ج4 ص268
❗️اما اگر حج مستحب باشد انسان می تواند هزینه آن را صرف نیازمندان کند وخود به حج نرود.
امام صادق فرمود:
"برطرف کردن نیاز یک مومن برابر است با بیست حج ( مستحب) "
📚بحار الانوار،ج71 ص324
در روایت دیگر فرمود:
"کسی که بر خانه خدا هفت دور طواف کند خداوند برای او 6 هزار حسنه می نویسد و6 هزار گناه اورا پاک می کند و6 هزار درجه مقام اورا بالا می برد و6 هزار حاجت اورا براورده می کند اما کسی که یک نیاز مومن را برطرف کند این کار او افضل است از ده بار طواف خانه خدا"
📚همان مدرک،ص325
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 230
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌آیا ما که یک زوج جوان هستیم، آمادگی و توانایی تربیت فرزند را داریم؟
🔹 یک خانم و آقای دانشجو (یک زوج جوان) که هر دو در مقطع کارشناسی ارشد درس میخواندند، در دانشگاه تهران پیش بنده آمدند و گفتند: ما بعد از چند سال که از ازدواجمان میگذرد، میخواهیم بچهدار شویم اما نمیدانیم واقعاً آمادگی تربیت فرزند را داریم و آیا میتوانیم مسئولیت تربیت فرزند را به عهده بگیریم یا نه؟!
🔹 من که خندهام گرفته بود، گفتم: مگر شما فکر میکنید مسئولیت تربیت فرزند چقدر سنگین است؟! گفتند: خُب شنیدهایم که خیلی مسئولیت سنگینی است! گفتم تربیت فرزند بسیار ساده است و شما خیلی اشتباه کردهاید که سنین جوانیِ خودتان را -که طبیعتاً عاطفۀ انسان در آن سنین، بیشتر است- از دست دادهاید و آن عاطفه را به فرزندان خودتان هدیه نکردهاید و کمی دیر به فکر بچهدار شدن افتادهاید. من دو سه تا اصل یا تکنیک مهم در تربیت فرزند را میگویم و شما بروید همین دو سه تا اصل را رعایت کنید:
🔹 یکی اینکه پدر، در کنار همۀ خوبیهایش به این مسأله اولویت بدهد که هیچوقت دل مادر را نشکند(لااقل جلوی بچهها) و به او محبت کند. مادر هم هیچ وقت غرور پدر را نشکند(لااقل جلوی بچهها) و به او احترام بگذارد. همچنین پدر و مادر، بچه را به اطاعت از یکدیگر توصیه کنند؛ مخصوصاً اینکه پدر به بچه یاد بدهد که دل مادرش را نشکند و مادر هم به بچه یاد بدهد که احترام پدر را حفظ کرده و غرورش را نشکند. در این صورت بچهای که در چنین خانوادهای بزرگ شود، خوب بار میآید.
🔷 اگر این اصول ساده را در رفتارهای خود در خانواده، رعایت کنیم، تربیت فرزند اصلاً کار سختی نخواهد بود. البته بعضیها که در فضای بحث تربیت فرزند(و روابط زن و مرد در خانه) قرار ندارند، شاید احساس کنند که این کار پیچیده است. ولی اگر کسی وارد این بحث شود، به مرور متوجه خواهد شد که با رعایت چند تکنیک مهم و کلیدی، میتوان بچههای خوبی تربیت کرد.
👤 علیرضا پناهیان
🔻 برنامه سمت خدا
#تربیت_فرزند
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ارتباط_با_کودکان
🤔#پرسش
❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛
« براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آنها با لباسهاى متعارف، جارى نمى باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دستها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آنها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد.
❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد).
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262
👌على رغم اينكه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى شود. با اينكه در هيچ روايتى نديده ايم كه دختربچّه ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است.
❕امير المؤمنين عليه السّلام مى فرمايد ؛
« هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.»
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231
❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى اندازد و من او را بلند مى كنم و مىبوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛
« اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان.
📚الکافی ج 5 ص 533
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. »
📚الفقیه ج 3 ص 437
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.»
📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى پوشاندند و نزد مردان مى آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى كشيدند.
🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد».
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461
❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند.
🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند.
❕در ضمن، از آنجا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك #جنسى مى شود، امام صادق عليه السّلام مى فرمايد ؛
« بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.»
📚الکافی ج 2 ص 186
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
566_13960613_6_a2.mp3
2.01M
#پرسمان_تربیتی
شما فرمودید که بهجای این که با فرزندانمان ارتباط خشنی داشته باشیم باید با آنها دوست باشیم. چگونه با جوان و نوجوان دوست شویم؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
567_13960613_7_a2.mp3
1.16M
#پرسمان_تربیتی
الحمدالله یک پسر 18 ساله داریم که در امور مذهبی و اخلاقی بسیار مقیّد هستند و واجباتشان را دقیقاً انجام میدهند و محرّمات را ترک میکنند. ایشان با شنیدن صدای اذان در مسجد حاضر میشوند و در نماز جماعت حضور همیشگی دارند. به نامحرم اصلاً نگاه نمیکنند. در درسها هم بسیار پرتلاش هستند به طوری که در کنکور امسال رتبهی زیر ۵۰۰ را کسب کردند. با توجّه به این که ایشان در آستانهی ورود به دانشگاه هستند و مرحلهی جدیدی از زندگیشان شروع میشود چه کار کنیم که این اخلاق و رفتار در ایشان تثبیت شود و در مراحل بعدی زندگیشان بماند؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁