eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔این که بین مردم جا افتاده که هر کس در شب و روز جمعه بمیرد عذاب قبر ندارد چقدر است ❗️آیا اگر کفار هم در این زمان ها بمیرند عذاب قبر ندارند ❕❕ 💠💠 👌از روایات اسلامی استفاده می شود که به خاطر احترام و شرافتی که شب و روز جمعه دارد ، هر کس از که در این ساعات از دنیا برود ، مشمول رحمت و لطف و تخفیف خداوند شده و از فشار و عذاب قبر نجات می یابد . ❕امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند ؛ « هر کس در روز جمعه از دنیا برود ، از فشار قبر نجات می یابد » ، « هر کس شب جمعه یا روز جمعه از دنیا برود از آتش جهنم نجات می یابد » ، « هر کس روز جمعه یا شب جمعه از دنیا برود ، عذاب قبر از او بر داشته می شود » 📚بحار الانوار ج6 ص230 به نقل از کتاب المحاسن ❕چنان که اشاره شد این حکم به شیعیان و مومنین به اهل بیت علیهم السلام دارد و غیر آن ها را شامل نمی شود ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس روز جمعه از دنیا برود در حالی که به حق اهل بیت باشد ، خداوند به او برائتی از آتش جهنم و برائتی از عذاب عطا می کند و هر کس از آنها که در شب جمعه از دنیا برود ، از آتش جهنم نجات می یابد » 📚وسائل الشیعه ج7 ص377 ❕در دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس از مومنین ( و شیعیان ) که ما بین زوال خورشید روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه از دنیا برود ، او را از فشار قبر رهایی می بخشد » 📚بحار الانوار ج6 ص221 به نقل از امالی صدوق 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔یکی از ملحدین این طور می گفت پيامبر دستور داد از گله يك يهودى گوسفند بدزدند كه ايشان #كباب كند مسلمانان به اين شخص راهزن، پيامبر ميگويند و او را نماينده خدا ميدانند ❕ 💠پاسخ 👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یکی از ملحدین این طور می گفت پيامبر دستور داد از گله يك يهودى گوسفند بدزدند كه ايشان كند مسلمانان به اين شخص راهزن، پيامبر ميگويند و او را نماينده خدا ميدانند ❕آیا چنین نقل هایی واقعیت دارد ❗️ 💠💠 👌روایتی است که در برخی منابع تاریخی اهل سنت به نقل از ابو الیسر آمده است که می گوید ؛ « در غزو خيبر شبى گوسفندان يهود از صحرا مى ‏آمدند و به اندرون حصار مى ‏رفتند، چون به نزديك حصن رسيده بودند، پیامبر گفت: كى باشد كه برود و از اين گوسفندان يهود يك دو بياورد تا ما امشب از ان بكار بريم؟ أبو اليسر برخاست و گفت: يا رسول اللّه، من بروم و برفت. پس پیامبر عليه السّلام، او را دعا كرد و گفت: أللّهم أمتعنا به. گفت: خدايا عمر أبو اليسر دراز گردان و ما [را] برخوردارى ده بعمر وى. و اين أبو اليسر عظيم مردى دونده بود و با قوّت، برخاست و پيراهن خود در دهان گرفت و همچون آهو مى ‏دويد تا بدر حصن رسيد و گوسفندان دريافت و دو گوسفند بربود، يكى بدست راست و يكى بدست چپ، و همچنان مى‏ دويد تا نزد پيغمبر، عليه السّلام و آن هر دو گوسفندان از فرو نشاند و در افگند و بكشت ، و سيّد، عليه السّلام، از آن بخورد و ببركات دعاى سيّد، عليه السّلام، حق تعالى عمر وى دراز كرد تا آخرترين كسى از صحابه كه از دنيا برفت وى بود، و از دست وى كارهاى نيكو بسيار برآمد و بسيار راحتها از سعى وى بمسلمانان رسيد، و أبو اليسر چون پير شده بود، هر گاه كه اين حكايت كردى بگريستى و گفتى: دريغا كه پيغمبر، عليه السّلام، همه در گذشتند و تنها بماندم» 📚سیرت رسول خدا ج2 ص829 📚السیره النبویه ج2 ص336 ❕این جریان در کتب تاریخی نیامده است و تنها در منابع محدودی از کتب اهل سنت به نقل از فردی به نام بریده بن سفیان الاسلمی آمده است که خود علمای اهل سنت او را کرده اند و روایتش را مردود اعلام کرده اند . 👌دار القطنی می گوید او است و به روایتش توجه نمی شود . 📚 المغنی فی الضعفاء ، ذهبی ج1 ص157 ❕بخاری در مورد او می گوید ؛ « در او تردید است » 📚التاریخ الکبیر ج2 ص141 👌نسائی هم در مورد او می گوید ؛ « این راوی نیست » 📚الافصاح عن احوال رواه الصحاح ج1 ص179 👌آلبانی هم در مورد او می گوید ؛ « این قوی نیست » 📚ارواء الغلیل ، آلبانی ، ج5 ص33 👌ابن حجر هم در مورد او می گوید ؛ « قوی نیست و روایتش ضعیف است » 📚تقریب التهذیب ج1 ص124 ❕حتی در مورد او گفته اند که خوار بوده است . 📚میزان الاعتدال ، ج1 ص106 👌بنابراین وقتی اصل این نقل ضعیف است ، جایی برای پاسخ های دیگر باقی نمی ماند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
... 🤔 ❓ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕ 💠💠 👌علامه مجلسی می نویسد ؛ « در برخی از کتب غیر روایت شده است که در هنگام تحویل سال این دعا خوانده شود و برخی گفته اند 360 مرتبه گفته شود ؛ ❕ يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصارِ، يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ‏ وَالْأَحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى‏ احْسَنِ الْحال» 👌« اى كسى كه تحوّل دل‏ها و گردش چشم‏ها در دست توست. اى تدبير كننده شب و روز و اى تغيير دهنده سال و حال؛ حال ما را به بهترين حال، تغيير ده » 📚زاد المعاد ص328 👌بی شک دعا کردن و به درگاه الهی از امور نیکی است که مورد توصیه آیات و روایات فراوانی قرار گرفته است . ❕خداوند می فرماید ؛ «وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60) «ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً»؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55) «فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14) «قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُكُمْ»؛ بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77) ❕در روایات اسلامی نیز تاکید بر این موضوع شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج7 ص23 ابواب الدعاء 👌بی شک دعایی که در کنار داشتن محتوایی عالی ، همخوانی با ساعات ابتدایی سال نو را دارد ، همان دعای یا مقلب القلوب و الابصار ‌.... است ، لذا از دیرباز توجه به دعای مذکور در هنگام تحویل سال مورد عمل مومنین بوده است و در این باره نیازی نیست که اساسا برای آن دعا سند متصل به معصوم ارائه داد ، بلکه از عمومات استحباب دعا می توان بر خواندن آن استدلال کرد . ❕گذشته از این ، علامه مجلسی می گوید این دعا در برخی از کتب شده است ، تعبیر به روایت یعنی دعای مذکور از معصومین نقل شده است ، بنابراین اگر چه آن دعا سند صحیحی ندارد ، اما می توان با استدلال به قاعده در ادله سنن ، بر مشروعیت آن استدلال کرد . 👌امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 ❕علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار ضعیف و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام صادق عليه السلام: فوق هر عبادت، عبادتى است و دوست داشتن ما خاندان، برترين عبادت است إنّ فَوقَ كلِّ عِبادَةٍ عِبادَةً، و حُبُّنا أهلَ البَيتِ أفضَلُ عِبادَةٍ ميزان الحكمه جلد7 صفحه 17 📺 بغض و اشک استاد۹۵ساله ایرانی دانشگاه هاروارد در برنامه شبکه ۴تلویزیون 🔸🔶 اللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔پرسشی دارم که ایام عید تشدید می شود که چرا اسلام این قدر به صله رحم تاکید کرده و هر را می بینی می گوید این ایام ، ایام صله رحم است ❗️اگر صله رحم نشود چه میشود آسمان به زمین می آید که این قدر روش تاکید می کنید ❕❕ 💠💠 👌اسلام نسبت به صله رحم و كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان اهميت فوق العاده‏ اى قائل شده است و قطع رحم و بريدن رابطه از و بستگان را شديدا نهى كرده است. ❕اهميت صله رحم تا آنجا است كه پيامبر اسلام مى ‏فرمايد: « پيوند با خويشاوندان را آباد مى‏ سازد، و بر عمرها مى ‏افزايد هر چند انجام دهندگان آن از نيكان هم نباشند» 📚سفینه البحار ج1 ص 514 👌 در سخنان امام صادق علیه السلام مى‏ خوانيم: «پيوند خويشاوندى خويش را حتى با جرعه ‏اى از آب محكم كن و بهترين راه براى خدمت به آنان اين است كه (لا اقل) از تو آزار و نبينند » 📚همان مدرک 👌زشتى و گناه قطع رحم به حدى است كه امام سجاد به فرزند خود نصيحت مى‏كند كه از مصاحبت با پنج طايفه ، يكى از آن پنج گروه كسانى هستند كه قطع رحم كرده ‏اند: « بپرهيز از معاشرت با كسى كه قطع رحم كرده كه قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است » 📚همان مدرک ص 516 ❕در سوره محمد ص آيه 22 مى ‏فرمايد: «شما كه در زمين فساد مى‏ كنيد و قطع مى‏ نمائيد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دور » 👌كوتاه سخن اينكه قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم ‏زنندگان پيوند خويشاوندى تعبيرات شديدى دارد، و احاديث اسلامى نيز آنها را سخت مذمت كرده است. ❕از پيامبر اسلام پرسيدند: عمل در پيشگاه خداوند كدام است؟ در پاسخ فرمود شرك به خدا 👌پرسيدند بعد از آن؟ فرمود:" قطع رحم" 📚همان مدرک ❕علت اينكه اسلام نسبت به نگهدارى و حفظ پيوند خويشاوندى اينهمه پافشارى كرده اين است كه هميشه براى ، تقويت، پيشرفت تكامل و عظمت بخشيدن به يك اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى يا نظامى، و چه از نظر جنبه ‏هاى معنوى و اخلاقى بايد از واحدهاى كوچك آن شروع كرد، با پيشرفت‏ و تقويت تمام واحدهاى كوچك، اجتماع عظيم، خود به خود اصلاح خواهد شد. 👌اسلام براى عظمت مسلمانان از اين روش به نحو كاملترى بهره ‏بردارى نموده است، دستور به اصلاح داده كه معمولا افراد از كمك و اعانت و عظمت بخشيدن به آن روگردان نيستند. ❕زيرا تقويت بنيه افرادى را توصيه مى‏ كند كه خونشان در رگ و پوست هم در گردش است، اعضاى يك خانواده‏ اند، و پيداست هنگامى كه اجتماعات كوچك خويشاوندى نيرومند شد، اجتماع عظيم آنها نيز عظمت مى‏ يابد و از هر نظر قوى خواهد شد، شايد حديثى كه مى ‏گويد:" صله رحم باعث آبادى شهرها مى‏ گردد به همين اشاره باشد". 📚تفسیر نمونه ج1 ص156 ❕بنابراین مهم اين است كه انسان، بتواند اين پيوند را محكم كند و با كارهاى اشتباه موجب قطع آن نشود. انسان، بايد هنگام نعمت و آرامش به آنها نيكى كند، تا در هنگام بروز و ظهور بحران‏ها و طوفان‏ها، به حمايت او برخيزند. حقيقت، اين است كه غلبه بر بسيارى از مشكلات زندگى، كار يك فرد نيست و حمايت گروه يا گروه‏هايى را مى‏ طلبد. حال، چه كسى بهتر از اقوام و بستگان و خويشاوندان هستند كه هم يكديگر را به خوبى مى‏ شناسند و هم پيوند خون و عاطفه، آنها را به هم مربوط ساخته است؟ امّا افسوس كه بسيارى از افراد، همين كه به نوايى رسيدند، همه اين مسائل را فراموش كرده و از آنان مى‏ گيرند و اين ذخاير روز بيچارگى را، از دست داده و سنگر خود را در برابر حوادث سخت، در هم مى‏ شكنند. 📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص67 ❔ممكن است سؤال شود كه منظور از چيست؟ 👌منظور اين است كه پيوند محبّت، باشد و در مشكلات، به يارى هم بشتابند و از حال هم غافل نشوند و در شرايط مختلف، به مقتضاى آن شرايط، عمل كنند. حتّى گاه مى ‏شود با يك سلام و يك تلفن، بخشى از تكليف صله رحم انجام مى ‏گيرد. ❕در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام مى ‏خوانيم كه فرمود: «صلوا أرحامكم و لو بالتّسليم، صله رحم را به جا بياوريد، هر چند با يك كردن باشد». 📚بحار الانوار ج71 ص126 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که برخی میگن اسلام با سفر کردن است چقدر سندیت دارد ❗️اساسا نظر اسلام در مورد سفر کردن چیست ❕ 💠💠 👌اسلام نه تنها با سفر و جهانگردی مخالفتی ندارد ، بلکه در برخی موارد به آن هم می کند و می فرماید ؛ « بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است» 💠عنکبوت20 👌در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕« آرى در اسلام نيز وجود دارد، و به آن اهميت زيادى داده شده اما نه بسان توريستهاى هوسران و هوسباز امروز ( که مروج انتقال فرهنگهاى ناسالم، عياشى، هوسرانى، بى بند و بارى و سرگرميهاى ناسالم هستند ) بلكه براى و آثار و سرنوشت پيشينيان و مشاهده آثار عظمت خداوند در نقاط مختلف جهان، و اين همان چيزى است كه قرآن نام آن را" فى الارض" گذارده و طى آيات متعددى به آن دستور داده است از جمله ؛ 👌بگو برويد در روى زمين گردش كنيد سپس بنگريد عاقبت و سرانجام گناهكاران چگونه بوده است (نمل: 71) 👌 بگو در زمين سير كنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را بوجود آورده است (سوره عنكبوت آيه 20). ❕ أ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها ..." (سوره حج آيه 46) و آيات ديگر ... 💠اين آيه مى‏ گويد اين جهانگردى و سير در ارض قلب انسان را دانا و چشم انسان را بينا و گوش او را شنوا مى‏ گرداند، و از خمودى و جمود، رهايى مى ‏بخشد. 📚تفسیر ج3 ص104 👌همینطور سفر کردن برای تفریح و گردش و لذت حلال نیز نه تنها مخالفتی با تعالیم اسلامی ندارد ، بلکه مورد توصیه هم است چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ « عاقل سفر نمی کند جز برای سه چیز ، اصلاح معاش و زندگی ، زاد و توشه سازی برای آخرت ، برای لذت بردن حلال » 📚الفقیه ج2 ص265 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « کنید تا سالم بمانید » 📚وسائل الشیعه ج11 ص345 🔶 و فرمود: «عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از های خداوند ( که از مصادیق تفریح حلال، سفر کردن است )» 📚وسایل الشیعه ج16 ص97 🔶این مضمون از حضرت نیز نقل شده است. 📚نهج البلاغه حکمت 390 👌و فرمود: « تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد» 📚نهج الفصاحه ص259 ❕بله اگر سفر کردن ، عصیان الهی و ترک واجبات را برای انسان به ارمغان داشته باشد ، مورد نهی اسلام است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « عاقل تن به سفری که در آن بر دین و نمازش می ترسد نمی دهد » 📚خصال یک جلدی ص630 A 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔خواستم در مورد سفر از نظر اسلام هم توضیح بدید ❗️ 💠💠 👌 اجمالى از آداب و مقدّمات سفر را در اینجا ذکر می کنیم كه اسناد و آن در بحارالانوار، جلد 97؛ كتاب ‏المزار، صفحه 101 به بعد و در وسائل‏ الشيعه، جلد 11 ابواب آداب سفر از كتاب ‏الحجّ، صفحه 343 به بعد وارد شده است . 1⃣در بعضى از روايات آمده است كه انتخاب بعضى از روزهاى هفته براى مسافرت است ولى چنانچه انسان سفر خود را با صدقه و دعا شروع كند ان‏شاء الله گرفتار مشكلى نخواهد شد. 2⃣با اميدوارى حركت كند و از بد زدن بپرهيزد چرا كه از روايات به دست مى‏ آيد آن‏گونه كه تو تفأل برخود كنى همان برايت پيش مى ‏آيد؛ اگر آسان بگيرى آسان و اگر سخت بگيرى سخت مى ‏شود و اگر آن را چيزى به حساب نياورى پيش نمى ‏آيد. 3⃣ قبل از سفر صدقه بدهد كه در روايتى از امام باقر عليه السلام آمده: «هر زمان امام سجّاد عليه السلام پاى در مى ‏گذاشت با صدقه دادن در حدّ توان خود، سلامتى را از خداوند عزّوجل طلب مى ‏كرد و هنگام بازگشت از سفر نيز به شكرانه سلامتى سفر به اندازه توان خويش صدقه مى‏ داد و حمد و شكر خدا بجاى مى ‏آورد». 4⃣قبل از سفر دو ركعت بخواند و همه چيز خود را به خدا بسپارد و بگويد اللَّهُمَّ إِنّي‏ أَسْتَوْدِعُكَ نَفْسي‏، وَ أَهْلي‏، وَ مالي‏، وَ ذُرِّيَّتي‏، وَ دُنْياي‏ وَآخِرَتي‏، وَ أَمانَتي‏، وَ خاتِمَةَ عَمَلي‏. 5⃣پس از خروج از خانه، بر در و رو به آن سمتى كه به سوى آن، سفرش را آغاز مى‏ كند، مى ‏ايستد و هر كدام از حمد و آيةالكرسى و فلق و ناس و اخلاص را از پيش رو و جانب راست و چپ مى ‏خواند. 6⃣مقدارى از امام حسين عليه السلام را با خود بردارد . 7⃣در مواقع احساس خطر، آيه 80 سوره اسراء و آیه الکرسی را كند. 8⃣اگر به منزلى رسيد كه استراحت در آن را دارد قبل از خواب، تسبيح فاطمه زهرا عليها السلام را بگويد، سپس آيةالكرسى تلاوت كند كه تا صبح از هر خطرى محفوظ بماند. 9⃣به دوستان و همراهان كمك كند و در رفع آنان مضايقه ننمايد و حقيقتاً نسبت به آنان متواضع و دوست و مهربان باشد. 🔟به ما دستور داده شده با كسانى كه از جهت خرج كردن و تمكّن مالى در رديف شما نيستند، نكنيد، مبادا آنها احساس حقارت كنند. 1⃣1⃣دقيقاً مراقب انجام نمازهاى واجب باشد كه بسيار است. 2⃣1⃣بعد از نمازهاى قصر اگر وقت دارد سى مرتبه تسبيحات اربعه را فراموش نكند كه روى آن شده است‏. 3⃣1⃣ناگفته پيداست آنچه درباره دعا و صدقات براى حفظ جان و مال و خانواده، از خطرات در بالا گفته شد به اين معنا نيست كه انسان احتياط را از دست دهد و مراقبت‏هاى لازم را براى خويش و اموالش انجام ندهد؛ بلكه مقصود اين است هر چه براى حفظ خود و اموال خويش در توان دارد انجام دهد و بقيّه را به خدا بسپارد چرا كه در روايت آمده است دعاى افراد سهل انگار مستجاب نمى ‏شود. 👌بنابراين، بايد در جادّه ‏هاى خطرناك نگذارد؛ خصوصاً در رانندگى امورى را كه براى ايمنى توصيه شده است فراموش نكند، از سرعت غير مجاز بپرهيزد، با احتياط حركت كند و وسايل لازم را كه در سفرهاى زمستانى يا تابستانى مورد نياز است با خود بردارد. 📚برگرفته از مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص211 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔ماجرای درگیری #نخله در صدر اسلام چه بود چرا پیامبر به یاران خود دستور داد تا به کاروان قریش در ماه حرام حمله کنند ❕آیا این کار گناه نبود چرا این #حقائق را برای مردم نمی گویید ❕ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ماجرای درگیری در صدر اسلام چه بود ❗️چرا پیامبر به یاران خود دستور داد تا به کاروان قریش در ماه حرام حمله کنند ❕آیا این کار گناه نبود❕چرا این را برای مردم نمی گویید ❕❕ 💠💠 👌در ماه رجب سال دوم هجرت، چند ماه قبل از واقعه بدر ، پیامبر گرامی هشتاد نفر از را به فرماندهى «عبد اللّه بن جحش» براى تعقيب كاروان قریش اعزام كرد. هنگام حركت، نامه ‏اى به دست فرمانده داد و گفت: پس از ورود در راه پيمايى، اين نامه را بازكن و به مضمون آن عمل كن و هيچ يك از ياران خود را به اكراه وادار به كارى مكن. وى پس از دو روز راه پيمايى نامه را باز كرد و ديد كه پيامبر چنين دستور داده است « هنگامى كه به نامه من نگاه كردى راه خود را پيش گير و در سرزمين «نحله» كه ميان مكّه و طائف است فرود آى. در آن‏جا در انتظار بنشين و از تصميم‏ها و خبرهايشان آگاه باش » ❕وى طبق مضمون نامه عمل كرده و تمام يارانش نيز از او پيروى كردند و در آن نقطه فرود آمدند. در آن هنگام كاروان قريش به سرپرستى «عمرو خضرمى» از طائف به مكّه باز مى‏ گشت. كه در نزديكى آنان منزل كرده بودند؛ براى اين‏كه دشمن از اسرارشان آگاه نشود، سرهاى خود را تراشيدند تا دشمن تصور كند كه اين‏ها براى مراسم زيارت خانه خدا عازم مكّه هستند. قريش با ديدن اين منظره اطمينان يافته و به هم ديگر گفتند: آنان عازم «عمره» هستند كارى با ما ندارند. 👌در اين هنگام مسلمانان با تشكيل يك جنگى، به تبادل نظر پرداختند ، نتيجه شورا اين بود كه دريافتند اگر آن روز را كه پايان ماه رجب بود صبر كنند، ماه حرام اگرچه پايان مى ‏پذيرد، ممكن است قافله قريش همان روز از آن نقطه حركت كنند و وارد سرزمين «حرم» گردند كه نبرد در آن‏جا نيز حرام و قدغن است. از اين رو تصميم گرفتند نبرد در ماه حرام را به جنگ در «حرم» ترجيح دهند و دشمن را كرده و «واقد بن عبد اللّه» سرپرست كاروان را با تيرى كشتند. زيردستان وى نيز فرار كردند، جز دو نفر به نام‏هاى: عثمان بن عبد اللّه و «حكم بن كيسان» كه مسلمانان آنان را دست گير كردند. عبد اللّه بن جحش، مال التجاره را با دو اسير به مدينه آورد. 👌پيامبر از اين‏كه فرمانده جمعيت از حدود خارج شده و به جاى كسب تكليف در ماه حرام نبرد كرده است؛ سخت ناراحت گرديد و فرمود: «من هرگز دستور نداده بودم در ماه حرام جنگ كنيد.» ❕قريش، نيز اين جريان را به عنوان حربه تبليغى به دست گرفته و شايع كردند كه «محمد» احترام ماه حرام را از بين برده است. يهود اين حادثه را به فال بد گرفته و مى‏ خواستند فتنه‏ اى برپا كنند. عبد اللّه و يارانش را سرزنش مى‏كردند. از طرفى، پيامبر در غنايم جنگى آنان تصرف نكرد و منتظر وحى الهى بود. ناگهان «جبرئيل» اين آيه را آورد: «از تو درباره نبرد در ماه حرام مى‏ پرسند، در جوابشان بگو: جنگ در آن ماه گناهى بزرگ و جلوگيرى از راه خدا است، ولى بيرون كردن ساكنان مسجد الحرام، پيش خدا جرمش زيادتر است و جرم فتنه پيش خدا از كشتار بزرگ‏تر است. » (بقره217) ❕يعنى اگر مسلمانان در ماه جنگ كرده و كار خلافى را مرتكب شده‏اند، شما مردم قريش جرم بزرگ‏ترى را مرتكب شده ‏ايد، زيرا ساكنان مسجد الحرام‏ (مسلمانان) را از آشيانه خود بيرون كرده‏ايد و با زجر و شكنجه و تهديد و ارعاب، فتنه ‏ها برپا كرده‏ايد و با وجود اين جرم‏هاى بزرگ، حق اعتراض نداريد. 📚البدایه و النهایه ج3 ص248 📚تاریخ طبری ج2 ص412 📚الکامل فی التاریخ ج2 ص114 ❕نامه‏ اى كه رسول خدا به دست «عبد اللّه بن جحش» داد، زنده بر اين است كه هرگز هدف نبرد در ماه حرام نبوده است، زيرا در آن نامه چنين نوشته بود: «در سرزمين نخله كه ميان مكّه و طائف است فرود آى و در آن‏جا در انتظار قريش بنشين و از اوضاع آن‏ها ما را ساز » 👌اين نامه آشكارا مى‏ رساند كه هرگز عبد اللّه، مأموريتى براى جنگ نداشته و فقط مأمور اكتشاف و كسب اطلاعات بوده است و علت نبرد آن‏ها در نخله و كشتن «عمرو خضرمى» نتيجه شوراى جنگى خودشان بوده است. از اين رو، هنگامى كه پيامبر از خون ريزى آنان آگاه گرديد، آن‏ها را سخت و مذمت كرد و فرمود من دستور نبرد و جنگ نداده بودم. 📚فروغ ابدیت ، سبحانی ، ص467 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امروزه دانشمندان با شبیه سازی می توانند یا حتی انسان را خلق کنند ❕چگونه خداوند می گوید غیر خدا قادر به خلقت موجودی حتی مانند مگس نمی باشد ❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « اى مردم مثلى زده شده است گوش به آن فرا دهيد ، كسانى را كه غير از خدا مى‏خوانيد هرگز نمى‏ توانند بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد نمى ‏توانند آن را باز پس گيرند، هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان و هم آن معبودان) » ( حج 73) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « اگر همه موجودات زنده جهان، اعم از پرندگان و چهار پايان ... و تمامى انواع گوناگون جانداران، اعم از آنها كه كم هوش ‏اند و آنها كه زيرك و باهوش ‏اند، همگى گرد آيند هرگز قدرت بر ايجاد ‏اى را ندارند؛ هيچگاه طريق ايجاد آن را نتوانند شناخت، و عقول آنها در راه يافتن به اسرار آفرينش اين موجود حيران مى ‏ماند.» 📚نهج البلاغه خطبه 186 👌اصولا مساله حيات و حس و حركت موجودات زنده و نمو و توليد مثل آنها هنوز به صورت معمايى در برابر دانشمندان قرار گرفته است، و ريزه‏ كاريها و ظرافتهايى كه در ساختمان اين موجودات به كار رفته، خود معماهای ديگرى است، معماهايى كه هنوز به حل نشده است . 📚تفسیر نمونه ج14 ص175 ❕شنیده شده در آستانه قرن بیستم بشر قدرت «شبيه سازى» پيدا كرده است؛ يعنى قسمتى از بدن يك حيوان، مثل گوسفند، را در شرايط خاصّى پرورش مى ‏دهد تا به يك گوسفند كامل مى‏ شود و اين مطلب، حتّى در مورد انسان نيز امكان ‏پذير است كه حاصل آن انسانى است كه نه پدر دارد و نه مادر با توجّه به اين موضوع در مى ‏يابيم كه بشر امروزى توانايى بر آفرينش چيزهاى بزرگتر و مهم‏تر از مگس را دارد. پس چگونه انسان را موجودى ناتوان در آفرينش مى‏ پنداريم ❕ 👌در جواب اين سؤال مى‏ گوئيم كه اين عمل، آفرينش محسوب نمى‏ شود؛ بلكه نوعى است كه قبل از اين در مورد درختان با پيوند قسمت كوچكى از پوست شاخه يك درخت، درخت تنومندى پرورش مى ‏يافت و ميوه مى‏ داد. بدن انسان و حيوانات نيز همانند درختان اگر قطعه‏ اى از آن به جاى ديگر پيوند زده شود، در شرايط ويژه‏اى رشد و نمو مى ‏كند و تبديل به انسان كامل مى‏ شود؛ زيرا ما معتقديم كه هر سلول انسان، واجد تمام ويژگى‏ها و خصوصيّات انسان است. ❕بنابراين، شبيه سازى همان قلمه زدن و پيوند زدن است و مسأله و آفرينش هنوز هم از معمّاهاست. 📚مثالهای زیبای قرآن ج2 ص100 👌به بیان دیگر ؛ « دانشمندان، خود كه اين كار شبيه قلمه‏ زنى در جهان گياهان و درختان است؛ يعنى همان گونه كه يك باغبان زبردست شاخه زنده ‏اى را از درختى گرفته، و در جاى ديگر كاشته و شرايط رشد و نموّ آن را فراهم مى‏ كند، تا تبديل به يك درخت تنومند و پرميوه شود، دانشمندان نيز قطعه كوچكى از بدن يك انسان را گرفته و در فضاى رحم يك زن كاشته و شرايط رشد و نموّ آن را فراهم مى‏ كنند، تا تبديل به يك انسان كامل شود. بله اگر قطعه اوّليّه‏ اى كه از بدن انسان گرفته مى‏ شود فاقد زندگى بود، و يا باغبان از درخت خشك قطع شده‏ اى شاخه ‏اى را مى‏ گرفت و قلمه مى‏ زد و تبديل به درخت مى‏ شد، در آن صورت به موجود غير زنده حيات بخشيده بودند. پس شبيه سازى نيز حيات‏ آفرينى نيست، و حيات و زندگى تنها و تنها به دست خداست‏. ❕همان گونه که زن و مرد با ازدواج و و پرورش نطفه در رحم زمینه ایجاد فرزند را فراهم می کنند ، دانشمندان نیز با گرفتن قطعه کوچکی از بدن انسان مثلا و قرار دادن آن در فضای رحم یک زن ، زمینه رشد و نمو آن را فراهم می کنند تا تبدیل به یک انسان شود و در هر دو صورت خالق اصلی و آنکه می دهد ، خداوند است و پدر و مادر و یا دانشمندان تنها زمینه پذیرش حیات خداوند را برای یک فراهم می کنند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 مدیر ولایی مثل مربی ورزش است 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁