eitaa logo
پرسمان اعتقادی
39.5هزار دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
5.4هزار ویدیو
80 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27 شماره مرکز ملی پاسخگویی به شبهات 096400
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔علم امروزی میگویدکه که ازدواج های باعث میشود که درآینده مشکل جسمی وبیماری های و صعب العلاج داشته باشد حتما حکمت خدا دراین است که ازدواج فامیلی نکنید واگر بکنید باید منتظر آن نیز باشید. ❓ آیا امامان ما به ازدواج داشته اند❕❕ 💠💠 👌در مورد بسیار مطرح است که کار خوبی نیست و این نوع ها سبب می شود ، اگر در وجود پدر و مادر باشد در فرزند بیماری قوی تر شده و می شود . ❕لذا در برخی از این نوع ازدواج ها شده است . 🔶مرحوم سید روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: « با دور دست ها و ها ازدواج کنید ، تا فرزندان لاغر و نشوند و خوش باشند» 📚 ص91 👌 و فرمود: « با نزدیک ازدواج نکنید که سبب فرزندان ضعیف می شود» 📚 ج23 ص17 👌البته در روایتی ، با اقارب به سبب توصیه شده است . 🔷امام سجاد علیه السلام فرمود: « هر کس به خاطر خدا و ازدواج کند ، خداوند با ملک و کرامت به او نظر می کند» 📚الفقیه ج3 ص385 ❗️اما سند این روایت است زیرا به صورت و بدون ذکر سلسله سند نقل شده است و با یافته های کنونی علمی و نیز منافات دارد. ❕توجه به این نکته نیز لازم است که اگر در بین ، های_فامیلی صورت می گرفت مانند ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام ، این منافاتی با آنچه گفتیم ندارد زیرا ؛ 1⃣این نوع ازدواج های سالم از باب بوده است . 2⃣آن بزرگواران می دانستند که این نوع ازدواج ها ، برای مشکلی را نمی کند. 📚 ، ج1 ص11 🗯البته ممکن است ، برخی افراد ازدواج های فامیلی کرده باشند و دارای فرزندان سالم هم باشند ، . 🔶و به هر حال احتیاط در ترک این نوع ازدواج ها است. 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 105.mp3
زمان: حجم: 8.11M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه سی و دوم 🔔 @Aminikhaah_Media
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 🤔پرسش ❓در مورد سوالی داشتم . روحانی محل ما قائل به این است که این زیارت نیست و به نوعی بدعت است و اجازه قرائت این زیارت را به ما نمی دهند دلیلشان هم این است که می گویند این زیارت در مفاتیج نیامده است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌 به صورت توقیعی شریف از ناحیه مقدسه امام عصر به محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری داده شده است . 👌در این توقیع امام عصر می فرماید : « هر گاه خواستید به واسطه ما به سوی خدا توجه کنید و به سوی ما متوجه شوید به این دعا و زیارت متوجه شوید » « سلام علی آل یاسین السلام علیک یا داعی الله و ربانیه آیاته ...» ❗️این زیارت شریف در کتب معتبر و مورد استناد نقل شده است ؛ 1⃣الاحتجاج ، طبرسی ، ج2 ص493 2⃣المزار الکبیر ، ابن المشهدی ،ص568 3⃣الایقاظ، شیخ حر عاملی ص351 4⃣بحار الانوار ، مجلسی ، ج99 ص81 5⃣مستدرک الوسائل ، محدث نوری ، ج 10 ص365 6⃣الزام الناصب ، حائری ، ج2 ص83 👌شیخ عباس قمی نیز در مفاتیج الجنان ، مقام دوم در آداب سرداب مطهر و کیفیت زیارت حجت ، ص523 این زیارت را به نقل از کتاب احتجاج طبرسی می آورد . ┄┅═══✼🌺🍃🌺🍃🌺✼═══┅┄ 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 و و 🤔پرسش ❓برخی از دوستان حوزوی ام خیلی اهل فلسفه خواندن هستند .یکی از عقائدی که با خواندن فلسفه کسب کرده اند آن است که می گویند روز تنها انسان محشور می شود و خداوند با پوسیده در قبر کاری ندارد زیرا جسم انسان به کلی نابود می شود و در فلسفه ثابت شده است که اعاده و بازگشت معدوم باطل است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌اعتقاد ما در مورد این است که نه تنها روح انسان ، بلکه و با هم در آن جهان باز می گردند و حیاتی نوین از سر می گیرند چرا که در این دنیا با همین جسم و جان بوده که کارها را انجام داده و طبیعتا پاداش و کیفر هم باید نصیب هردو شود . 🔶در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ ❗️« منظور از جسمانی این نیست که تنها در جهان دیگر بازگشت میکند، بلکه هدف این است که و تواما مبعوث میشود، و به تعبیر دیگر بازگشت مسلم است، گفتگو از بازگشت جسم است . 👌جمعی از فلاسفه پیشین تنها به معاد روحانی معتقد بودند، و جسم را مرکبی میدانستند که تنها در این جهان با انسان است، و بعد از مرگ از آن بی نیاز میشود، آن را رها میسازد و به عالم ارواح میشتابد. 🔶ولی عقیده علمای بزرگ اسلام این است که معاد در هر دو جنبه روحانی و جسمانی صورت میگیرد و همان جسمی که خاک و متلاشی گشته، به فرمان خدا جمع آوری میشود، و لباس حیات نوینی بر آن میپوشاند، و این عقیده ای است که از متون آیات قرآن مجید گرفته شده است . 🔶شواهد جسمانی در قرآن مجید آن قدر زیاد است که به طور یقین میتوان گفت ، آنها که معاد را منحصر در روحانی میدانند کمترین مطالعهای در آیات فراوان معاد نکرده اند و گرنه جسمانی بودن معاد در آیات قرآن به قدری روشن است که جای هیچگونه تردید نیست . 📚تفسیر نمونه ج18 ص487 👌قرآن در برابر تعجب مشرکان که می گفتند چگونه استخوان های پوسیده به حیات مجدد باز می گردند می فرماید : « کسی که روز اول انسان را از خاک آفرید ، بر چنین کاری قادر است» 🔶یس 79 👌ومی فرماید: « آیا انسان گمان می کند که استخوان های ( پوسیده ) او را جمع ( و زنده ) نخواهیم کرد ؟ آری ما قادریم که ( حتی خطوط سر ) انگشتان او را مرتب کنیم ( و به حال اول باز گردانیم)» 🔶قیامت 3 -4 👌آیاتی که می گوید شما از قبرهایتان بر انگیخته می شوید نیز صراحتا معاد جسمانی را ثابت می کند. 🔷یس 51-52 - قمر 7- معارج 43 و ... 📚اعتقاد ما ، ص62 ❕این که برخی از فلاسفه با استدلال به مشکل اعاده معدوم و این که جسم انسان به کلی نابود می شود و بازگشت چیزی که نابود شده محال است سعی دارند جسمانی را منکر شوند توجه به این نکته ندارند که؛ 👌معاد به هیچ عنوان اعاده معدوم نیست زیرا آدمی که نابود نمی شود و عینا باقی است . 🔶 نیز متلاشی و پراکنده و مبدل به خاک می گردد ولی هرگز نابود نمی شود تنها چیزی که از بین می رود صورت ظاهری اوست و در قیامت ذرات خاک بار دیگر به صورت قبلی در می آید بنابراین اصلا اعاده معدومی در کار نیست . 📚پیام قرآن ، ج5 ص270 ┄┅═══✼🌺🍃🌺🍃🌺✼═══┅┄ 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 موضوع: احکام و 🤔پرسش ❓فلسفه و گفتن قبل از ها چیست ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایت زیبایی امام رضا علیه السلام فرمودند : « مردم به گفتن مامور شده اند برای علل زیادی از جمله ؛ 🔶یاد آوری مردم ( به ) 🔶آگاه ساختن افراد غافل 🔶اعلان وقت برای کسی که اوقات نماز را نمی داند 🔶برای آن که بندگان خدا را به سوی عبادت پرودگار دعوت کند . 🔶به نیایش پرودگار ترغیب و تشویق کند. 🔶آنان را به یگانگی معبود اقرار آورد . 🔶 اعلان کننده ایمان و اسلام است و بیدار باش است برای کسانی که خود را به نادانی می زنند . 👌اذان با تکبیر آغاز و با تهلیل « لا اله الا الله » به پایان می رسد زیرا خدا اراده کرده است که شروع و پایان آن با یاد خودش باشد . 👌و فصول اذان دو بار دو بار مقرر شده است تا در گوش شنوندگان هر بخش تکرار شود و برایشان تاکید شود ..... 📚الفقیه ج1 ص299 📚عیون الاخبار ج2 ص102 📚علل الشرایع ج1 ص258 ❕حکمت های مذکور در مورد گفتن نیز صادق است و اقامه نیز در واقع تاکیدی است بر محتوا و اهداف اذان 🔶به سبب همین حکمت ها و فوائد است که پیامبر گرامی فرمود : « هر کس به خاطر ایمان و تقرب به خداوند بگوید ، خداوند تمام گناهان گذشته اش را می آمرزد و در مابقی عمرش به او توفیق ترک گناه را می دهد و روز قیامت نیز او را با شهدا محشور می گرداند» 📚الفقیه ج1 ص294 📚وسائل الشیعه ج5 ص375 🔷و امام صادق علیه السلام فرمود : « زمانی که قبل از نماز ، اذان و اقامه بگویی ، پشت سرت دو صف از فرشتگان به می ایستند و زمانی که فقط اقامه بگویی ، پشت سرت یک صف از فرشتگان به نماز می ایستند» 📚الکافی ج3 ص303 ┄┅═══✼🌺🍃🌺🍃🌺✼═══┅┄ 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓خدا می‌فرماید دین حق فقط است. و از طرفی مردم در و جاهای عبادتی دیگر ؛ حاجت روا میشوند. با این عمل مردم باز به روی می آورند. آیا این عمل خلاف حکمت و یا حداقل خلاف لطف الهی نیست❕❕ 💠💠 👌توجه به نکاتی چند لازم است ؛ 1⃣ثابت نیست که تمام این حاجت روا شدن ها یا شفا یافتن ها واقعی باشد . ممکن است افرادی به این ادعا را داشته باشند بنابراین آنچه در اولین قدم لازم است آن است که حقیقت و واقعیت داشتن این امور اثبات شود . 2⃣افرادی که شفا می یابند و حاجت روا می شوند ممکن است از جمله افرادی باشند که عامدا با دین حق مقابله می کنند و تعصب می ورزند و پس از آن که حجت الهی بر آنها تمام شده است ، دست از باطل خود نمی کشند . 👌 یافتن و حاجت روا شدن این گونه افراد ، دلیل بر حقانیت راه و روششان نیست بلکه این شفا یافتن از باب و عذاب تدریجی است که خداوند در این دنیا چنین افرادی را گرفتار این نوع عذاب می کند که تا بیشتر از راه و طریق حق منحرف شوند و کوله بارشان سنگین تر شود . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « خداوند دعای مومن را تاخیر می اندازد زیرا دعا و مناجات کردن او را دوست دارد و می گوید من دوست دارم که دعای این بنده ام را بشنوم و دعای منافق و کافر را اجابت می کند و می گوید نمی خواهم صدا و دعای این فرد را بشنوم» 📚بحار الانوار ج90 ص370 🔷امام باقر علیه السلام فرمود: « خداوند دنیا و نیازهای دنیوی همه را بر آورده می کند چه کسانی را که دوست داشته باشد و چه کسانی را که دوست نداشته باشد اما آخرت را تنها به کسی می دهد که دوستش داشته باشد . مومن گاهی خواسته ای دنیوی دارد که خدا به او نمی دهد اما خواسته اخروی او را بر آورده می کند اما خواسته ها و دنیوی کافر را قبل از آن که کافر دعا و درخواست کند برآورده می کند اما او را از آخرت بی بهره می سازد» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص194 3⃣گاهی نیز کسانی که حاجت روا می شوند فکری و فرهنگی هستند که از دین حق آگاهی پیدا نکرده اند و در این نا آگاهی هم مقصر نیستند و اگر نسبت به حق اطلاع پیدا می کردند بدون شک به آن دین ، متدین می شدند . 👌این گونه افراد الهی نیستند و خداوند بر حسب مهربانی و رحمانیتش در دنیا و برزخ و آخرت به آن ها با دیده رحمت نگاه می کند و احیانا حوائج و خواسته هایشان را نیز در دنیا بر آورده می کند. ❕بنا براین شفا یافتن این گونه افراد هم دلیل بر صحت باطلشان نمی باشد . ‌ ❗️با توجه به این نکات و این که در زمان کنونی حجت الهی بر بشر با دین اسلام و مذهب تشیع خاتمه یافته است ، شفا و حاجت روا شدن پیروان آیین های غیر اسلام ، از دید تعالیم اسلامی به هیچ عنوان دلیل بر حقانیت آن آیین ها نمی باشد و هیچ انسان اندیشی نیز نمی تواند این امور را دلیل بر صحت های باطل و غیر الهی تلقی کند . 📝 اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه و این که با میت دو و دفن می شود چیست❕چه حکمتی دارد❕❕ 💠💠 👌از مستحبات و آداب آن است که در هنگام دفن میت ، به همراه او دو و تازه دفن کنند که اندازه آنها تقریبا نیم متر و از باشد و اگر نبود چوب سدر و اگر نبود چوب یا چوب درخت و بهتر است که یکی از آنها را طرف راست بدن میت نزدیک قرار دهند و دومی را طرف چپ میت 📚 الشیعه ج3 ص24 به بعد باب8 و باب 9 و باب 10 🔶 می گوید : « از امام باقر علیه السلام سوال کردم که فلسفه گذاشتن دو و تازه در میت چیست❕ 🔷امام علیه السلام فرمود: « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 📚الکافی ج3 ص152 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آن دو مومن و کافر را نفع می رساند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌وفرمود: « مادام که داشته باشند از بر داشته می شود» 📚الفقیه ج1 ص144 👌وفرمود: « مفید به حال نیکوکار و گناهکار است» 📚وسائل الشیعه ج3 ص24 ❕روایت شده است ؛ « حضرت آدم زمانی که از بهشت هبوط کرد دچار ترس و وحشت شد . از خداوند خواست که به او با درختان بهشتی آرامش دهد و انس برقرار کند خداوند نیز درخت برای او نازل کرد که او در حیاتش با او انس داشت.زمانی که در حالت احتضار بود وصیت کرد که فرزندانش مقداری از آن را با او دفن کنند تا پس از حیات هم با آن ها انس داشته باشد و این سنتی شد که تمام انبیاء به آن عمل می کردند و پیامبر اسلام نیز آن را زنده و ادامه داد» 📚التهذیب ج1 ص326 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔علت اختلاف مراجع در در چیست❗️چرا برخی رویت با را معتبر نمی دانند و رویت ماه با را معتبر می دانند❗️ 💠💠 👌مشهور در میان این است که رویت ، باید با چشم غیر باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت با شده اند . 🔶با تمام که برای این فقها قائل هستیم باید بگوییم که این رای موافق با روایات و فهم عرفی روایات نیست زیرا؛ ❕در روایات آمده است که معیار می باشد . 🔷 علیه السلام فرمود: « زمانی که ماه را دیدی بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی کن» 📚 ج4 ص76 📚 ج4 ص156 📚 ج2 ص123 🔶 علیه السلام فرمود: « با رویت ، روزه بگیرید و با رویت ، افطار کنید» 📚 ج4 ص166 📚 الشیعه ج10 ص253 👌 علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، بگیر و با رویت ، کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر هلال بر شما بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید» 📚 ج4 ص158 📚 ج2 ص64 ❗️این در متعدد دیگری نیز آمده است. 📚 ج10 ص252 باب 3 ❕متعارف از ، دیدن با چشم عادی است که موضوع روایات است و در تمام ابواب فقه را منصرف به افراد می دانند ، مثلا؛ 1⃣در باب مقدار که آن را به تعیین می کنند ، مدار وجب های است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست . 2⃣در باب مقدار هایی که در فقه با تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است . 3⃣در نماز و روزه در مناطق ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند . 4⃣در مساله حد ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر 5⃣در مورد حدودی که با اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف 6⃣در ابواب می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار نیست . 7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر شود ، همه می گویند پاک است با این که با می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد . ❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت است و فقها آن را منصرف به « » می دانند . 👌به یقین در مورد هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و های از متعارف خارج است و مقبول نیست . 👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را حکم قرار دهیم . ❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با غیر مسلح است . 👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم مسلح ماه رویت شود . ❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند . 🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. 📚 نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓فلسفه واجب شدن روزه ماه رمضان چیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ 1⃣ اثرات تربیتی، اجتماعی، و بهداشتی روزه؛ ❗️روزه ابعاد گوناگونی دارد، و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان می گذارد، که از همه مهمتر بعد اخلاقی و فلسفه تربیتی آن است 👌از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف و اراده انسان را قوی ، و غرائز او را تعدیل می کند . 🔷روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او می تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد. ❕در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می رود، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها می رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم دوامند اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده می شوند، و می خشکنداما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوه ها و بیابانها می رویند و نوازشگر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفانهای سخت، و آفتاب سوزان، و سرمای زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سختکوش و سخت جانند!. 👌روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می دهد و با محدودیتهای موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می بخشد، و چون غرائز سرکش را کنترل می کند بر قلب انسان نور و صفا می پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می دهد، جمله لعلکم تتقون (باشد که پرهیزگار شوید) اشاره به همه این حقایق است . 🔶بقره183 👌و نیز حدیث معروف «روزه سپری است در برابر آتش دوزخ » اشاره به همین موضوع است . 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 256. 🔷در حدیث دیگری از علی علیه السلام می خوانیم که از پیامبر پرسیدند: «چه کنیم که شیطان از ما دور شود؟ فرمود: روزه روی شیطان را سیاه می کند، و انفاق در راه خدا پشت او را می شکند، و دوست داشتن به خاطر خدا، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می کند، و استغفار رگ قلب او را می برد» 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255. 🔷در نهج البلاغه به هنگامی که امیر مؤمنان علی فلسفه عبادات را بیان می کند به روزه که می رسد چنین می فرماید: «خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد» 📚نهج البلاغه کلمات قصار شماره 252. 👌و نیز در حدیث دیگری از پیامبر می خوانیم :«بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده ) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند.» 🔷مرحوم صدوق در معانی الاخبار در شرح این حدیث می نویسد انتخاب این نام برای این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه داران از این در وارد می شوند چنان سیراب می گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد. 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 252.*** 👌ادامه پاسخ ❗️❗️❗️👇👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇❗️❗️❗️ 2⃣اثر اجتماعی روزه 👌بر کسی پوشیده نیست . روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند، و هم با صرفه جوئی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنها بشتابند. ❗️❗️البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مساله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی میدهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد، و این به خاطر آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیاء معمولا هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند» 📚وسائل الشیعه جلد 7 باب اول کتاب صوم صفحه 3 ❓راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند باز هم این همه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت ؟! 3⃣اثر بهداشتی و درمانی روزه 👌در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزآسای امساک در درمان انواع بیماریها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست، کمتر طبیبی است که در نوشته های خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد، زیرا می دانیم عامل بسیاری از بیماریها زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی جذب نشده به صورت چربی های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند، این مواد اضافی در لابلای عضلات بدن در واقع لجنزارهای متعفنی برای پرورش انواع میکربهای بیماریهای عفونی است، و در این حال بهترین راه برای مبارزه با این بیماریها نابود کردن این لجنزارها از طریق امساک و روزه است . 🔶روزه زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را خانه تکانی می کند. ❗️بعلاوه یک نوع استراحت قابل ملاحظه برای دستگاه های گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنها است، و با توجه به اینکه این دستگاه از حساسترین دستگاه های بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد. 👌بدیهی است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام افطار و سحور نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود. 🔶الکسی سوفورین دانشمند روسی در کتاب خود می نویسد: «درمان از طریق روزه فائده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن، دملهای خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست )، بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد .معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهائی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیخته شده همانند: سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می بخشد» 📚روزه روش نوین برای درمان بیماریها صفحه 65 چاپ اول. 👌در حدیث معروفی پیغمبر اسلام می فرماید: «روزه بگیرید تا سالم شوید» 📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255. 👌و در حدیث معروف دیگر نیز از پیغمبر رسیده است «معده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروها» 📚 (بحار الانوار جلد 59 ص290 💠 _از_تفسیر_نمونه ج1 ص628 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔دليل وجوب گرفتن در چیست❗️❗️ 💠💠 👌دلیل ، روزه ماه مبارک ، آیات و روایات متواتری است که این موضوع را اثبات می کند. 🔷 می فرماید: « ای افرادی که ایمان آوردید ، بر شما نوشته شده است ٬ همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده تا شوید ...ماه است که قرآن برای راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده ، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر باشد ، بگیرد و آن کس که بیمار یا در سفر باشد روزه های دیگری را به جای آن روزه بگیرد...» 🔷 183-185 👌امام علیه السلام فرمود: « اسلام بر پنج چیز بنا شده است ؛ بر نماز و زکات و حج و و ولایت» 📚 ج2 ص18 🔷 گرامی فرمود: « ماه است که خداوند را در آن ماه واجب کرده است» 📚 ج2 ص94 🔷امام علیه السلام فرمود: « هیچ روزه ای ، جز روزه ماه واجب نیست» 📚 الشیعه ج10 ص241 🔷امام علیه السلام فرمود: « روزه تنها در ماه واجب است و در سایر ماه ها نیست» 📚 الاخبار ج2 ص116 👌وفرمود: « روزه ماه رمضان واجب است . با رویت روزه بگیرید و با رویت هلال افطار کنید» 📚 الاخبار ج2 ص124 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « روزه ماه رمضان در ماه ها است» 📚 الوسائل ج7 ص315 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 106.mp3
زمان: حجم: 8.33M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه سی و سوم 🔔 @Aminikhaah_Media