eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
برای انجام چه اعمالی ثواب حج نوشته می شود؟ 👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿
در روایات معصومین (علیهم السلام) برای برخی اعمال، ثواب و پاداشی معادل انجام حج و عمره در نظر گرفته شده است؛ از جمله: ـ نماز جمعه «وَ عَنْهُ (صلی الله علیه و آله) قَالَ: إِنَّ لَكُمْ فِي كُلِ‏ جُمُعَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً فَالْحَجَّةُ الْهِجْرَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ وَ الْعُمْرَةُ انْتِظَارُ الْعَصْرِ بَعْدَ الْجُمُعَة»؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر روز جمعه براى شما ثواب يک حج و يک عمره است؛ حج شما شتاب و مبادرت به نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.(1) ـ انگشتر دُرّ نجف یکی از پنج انگشتری که امام صادق (علیه السلام) دوست داشتند مؤمن در دست داشته باشد، انگشتر درّ نجف است: «... وَ مَا يُظْهِرُهُ اللَّهُ بِالذَّكَوَاتِ الْبِيضِ بِالْغَرِيَّيْنِ قُلْتُ يَا مَوْلَايَ وَ مَا فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ مَنْ تَخَتَّمَ بِهِ وَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ زَوْرَةً أَجْرُهَا أَجْرُ النَّبِيِّينَ وَ الصَّالِحِين‏»؛ ... و آن چه خداوند ظاهر کرده است در تپّه های سپید و نورانی نجف (درّ نجف). راوی می پرسيد: سرورم، خاصيت و فضيلت دست كردن انگشتر دُرّ نجف چيست؟ حضرت فرمودند: هر كس انگشتر دُرّ نجف در دست و نگاه به آن كند، خداوند برای هر نگاهی كه به اين نگين می ‌اندازد، ثواب يک زيارت اعم از حج يا غيره در نامه عمل او می ‌نويسد كه اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پيامبران و صالحان است.(2) ـ نگاه به پدر و مادر «قَالَ (صلی الله علیه و آله)‏ مَا مِنْ وَلَدٍ بَارٍّ يَنْظُرُ إِلَى وَالِدَيْهِ نَظَرَ رَحْمَةٍ إِلَّا كَانَ‏ لَهُ‏ بِكُلِ‏ نَظْرَةٍ حِجَّةٌ مَبْرُورَةٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ إِنْ نَظَرَ كُلَّ يَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ قَالَ نَعَمْ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ أَطْيَب‏»؛ پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر فرزند نيكوكاري كه به پدر و مادرش به نگاه رحمت نظر كند، در برابر هر نگاه يک حج مقبول برايش منظور می گردد. پرسيدند: ای رسول خدا، اگر چه در هر روز صد مرتبه نگاه كند؟ حضرت فرمودند: بله، خداوند بزرگ تر از اين ها و پاكيزه تر است.(3) ـ زیارت امام علی (علیه السلام) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ زَارَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً فَإِنْ رَجَعَ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْن‏»؛ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر کس پیاده به زیارت امیرمؤمنان (علیه السلام) برود، خداوند برای هر قدم او یک حج و یک عمره می نویسد، پس اگر پیاده هم برگردد، خداوند برای هر قدم او، دو حج و دو عمره می نویسد.(4)
ـ زیارت امام حسین (علیه السلام) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) حِجَّةٌ وَ مِنْ‏ بَعْدِ الْحِجَّةِ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ مِنْ بَعْدِ حِجَّةِ الْإِسْلَام‏»؛ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: زیارت قبر حسین (علیه السلام) برابر با یک حج است و بلکه برابر با حج و عمره ای است که پس از حَجَّة الإسلام به جا آورده می شود.(5) ـ زیارت امام رضا (علیه السلام) «عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ‏ إِنَّ بِخُرَاسَانَ لَبُقْعَةً... فَهِيَ وَ اللَّهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ مَنْ زَارَنِي‏ فِي‏ تِلْكَ‏ الْبُقْعَةِ كَانَ‏ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ كَتَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛ امام رضا (علیه‌السلام) فرمودند: در خراسان بقعه ای است ... هر کس مرا در این بقعه زیارت کند، مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده و خداوند پاداش هزار حج صحیح و هزار عمره مقبوله به او می ‌دهد و من و پدرانم شفیعان او در روز قیامت هستیم.»(6) ـ نشستن در سجاده و ذکر خدا ‏«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ أَيُّمَا امْرِئٍ مُسْلِمٍ جَلَسَ فِي مُصَلَّاهُ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ الْفَجْرَ يَذْكُرُ اللَّهَ تَعَالَى حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كَحَاجِّ بَيْتِ اللَّهِ تَعَالَى وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ فَإِنْ جَلَسَ فِيهِ حَتَّى تَكُونَ سَاعَةٌ تَحِلُّ فِيهَا الصَّلَاةُ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ أَوْ أَرْبَعاً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كَحَاجِّ بَيْتِ اللَّهِ»؛ رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) روايت كرد كه آن حضرت فرمود: هر مسلمانى كه پس از اداء نماز صبح‏ در محل نماز خود بنشيند و مشغول ذكر خدا باشد تا خورشيد بدمد، اجر او مانند اجر كسى است كه حجّ‏ خانه خدا كرده باشد، و خداوند گناهان او را بيامرزد، و چنان چه قبل از وقت در سجاده خود بنشيند تا وقت نماز برسد و دو ركعت يا چهار ركعت نماز بخواند، گناهان گذشته ‏اش را بيامرزد، و از براى او است مانند اجر شخصى كه حج بجا آورده است.(7) ـ تعقیبات نماز مغرب «عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ ثُمَّ عَقَّبَ وَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ كُتِبَتَا لَهُ فِي عِلِّيِّينَ فَإِنْ صَلَّى أَرْبَعاً كُتِبَتْ لَهُ حِجَّةٌ مَبْرُورَة»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر كس پس از نماز مغرب، تعقيب بخواند و بدون اين كه با كسى تكلم كند دو ركعت نماز به جاى آورد، آن دو ركعت در عليّين ـ كه از مقامات عاليه بهشت است ـ نوشته مى ‏شود، و چنان چه چهار ركعت نماز گزارد، ثواب يک حج مقبول در نامه عملش ثبت می گردد.(8) ـ نماز مغرب به جماعت «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ لَهُ كَحَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ عُمْرَةٍ مُتَقَبَّلَة»؛ رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) در بیان ثواب خواندن نمازهای یومیه به جماعت، در باره نماز مغرب فرمودند: هر كس نماز مغرب را به جماعت بخواند مانند این است که حجی صحیح و عمره ای مقبول انجام داده است.(9) ـ رفع حوائج دیگران «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ‏ أَفْضَلُ‏ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْرا»؛ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روا ساختن حاجت مؤمن، بهتر است از طوافى و طوافى، [راوی می گوید:] و تا ده طواف شمرد.(10) «أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) يَقُولُ‏ مَنْ مَشَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ يَطْلُبُ بِذَلِكَ مَا عِنْدَ اللَّهِ حَتَّى تُقْضَى لَهُ‏ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ مِثْلَ أَجْرِ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَتَيْنِ‏ وَ صَوْمِ شَهْرَيْنِ مِنْ أَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ اعْتِكَافِهِمَا فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَنْ مَشَى فِيهَا بِنِيَّةٍ وَ لَمْ تُقْضَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ مِثْلَ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ فَارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر كس در راه حاجت برادر مؤمنش گام بردارد تا آن را روا كند و مقصودش ثواب خدا باشد، خداى عز و جل برايش مانند پاداش يک حج و يک عمره پذيرفته و روزه دو ماه حرام با اعتكاف آن ها را در مسجد الحرام بنويسد. و هر كس به نيت روا ساختن گام بردارد، ولى برآورده نگردد، خدا برايش مانند يک حج پذيرفته نويسد، پس در كار خير رغبت كنيد.(11)
ـ علم آموزی و مجالست با علماء «عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) جُلُوسُ سَاعَةٍ عِنْدَ الْعُلَمَاءِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ النَّظَرُ إِلَى الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنِ اعْتِكَافِ سَنَةٍ فِي بَيْتِ الْحَرَامِ وَ زِيَارَةُ الْعُلَمَاءِ أَحَبُ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى مِنْ سَبْعِينَ طَوَافاً حَوْلَ الْبَيْتِ وَ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ حِجَّةً وَ عُمْرَةً مَبْرُورَةً مَقْبُولَةً وَ رَفَعَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ سَبْعِينَ دَرَجَةً وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ الرَّحْمَةَ وَ شَهِدَتْ لَهُ الْمَلَائِكَةُ أَنَّ الْجَنَّةَ وَجَبَتْ لَه‏»؛ امام علی (علیه السلام) فرمودند: نشستن يک ساعت نزد علماء پيش خدا از عبادت يک سال كه در آن گناه نكند، بهتر است و نگاه به عالم نزد خدا از يک سال اعتكاف در مسجد الحرام بهتر است، و ثواب ديدار عالم نزد خدا از هفتاد حج و عمره و هفتاد طواف در اطراف خانه خدا بهتر است، و خداوند هفتاد درجه او را بالا برد و براى هر حرف ثواب يک حج مقبول، برايش مى ‌نويسد، و خداوند رحمت خود را بر طالبان علم نازل مى ‌فرمايد و فرشتگان را بر آن گواه مى ‌گيرد كه بدانيد من بهشت را بر آنان واجب گردانيده‌ ام.(12) ـ نماز دهه اول ذی الحجه «عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ لِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) يَا بُنَيَّ لَا تَتْرُكَنَّ أَنْ تُصَلِّيَ كُلَّ لَيْلَةٍ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ مِنْ لَيَالِي عَشْرِ ذِي الْحِجَّةِ رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً وَاحِدَةً وَ هَذِهِ الْآيَةَ "وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ‏" فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَارَكْتَ‏ الْحَاجَ‏ فِي‏ ثَوَابِهِمْ‏ وَ إِنْ لَمْ تَحُجَّ»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند پدرم به من فرمود: در دهه اول ذی الحجه، ترک نکن دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء را؛ در هر رکعت یکبار سوره «حمد» و سوره «توحید» و سپس آیه «واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً ...» را می خوانی؛ اگر این نماز را بخوانی، در ثواب حاجیان شریک می شوی، ولو حج انجام ندهی [آن سال به حج نرفته باشی].(13) ـ خواندن سوره حج «عَنْهُ (صلی الله علیه و آله) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْحَجِ‏ أُعْطِيَ‏ مِنَ الْأَجْرِ كَحَجَّةٍ حَجَّهَا وَ عُمْرَةٍ اعْتَمَرَهَا بِعَدَدِ مَنْ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ فِيمَا مَضَى وَ فِيمَا بَقِي‏»؛ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر كس سوره حج را بخواند، ثواب حج و عمره تمام حج كنندگان و عمره كنندگان گذشته و آينده به او داده مى ‏شود.(14) ـ اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ: اعْتِكَافُ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ يَعْدِلُ حِجَّتَيْنِ‏ وَ عُمْرَتَيْن‏»؛ رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: اعتکاف دهه آخر از ماه مبارک رمضان، معادل دو حج و دو عمره است.(15) ـ ذکر تسبیح قبل از خواب «... وَ إِذا قُلْتِ: سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلَهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ، فَقَدْ حَجَجْتِ وَ اعْتَمَرْتِ»؛ در باره آداب قبل از خواب، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: و اگر بگویی: « سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلَهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ» مانند این است که حج و عمره انجام داده‌ ای.(16)
📚پی نوشت ها: 1. مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏86، ص 214. 2. طوسی، تهذيب الأحكام، محقق/مصحح: خرسان، ناشر: دار الكتب الإسلاميه‏ ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم‏، ج ‏6، ص 37، ح 19. 3. فتال نيشابورى، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين(ط- القديمة)، ناشر: انتشارات رضى‏ ـ قم‏، 1375ش، چاپ اول، ج ‏2، ص 368. 4. تهذيب الأحكام، پیشین، ج ‏6، ص 20، ح 3. 5. ابن قولويه، كامل الزيارات‏، محقق/مصحح: امينى، ناشر: دار المرتضوية ـ نجف اشرف‏، 1356 ش‏، چاپ اول‏، ص 158، ح 5. 6. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ـ قم، 1413ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 585، ح 3193. 7. ابن بابويه، محمد بن على‏، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ناشر: دار الشريف الرضي للنشر ـ قم‏، 1406 ق‏، چاپ دوم‏، ص 45. 8. همان. 9. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى‏ ـ تهران‏، 1376 ش‏، چاپ ششم‏، مجلس شانزدهم، ص 66. 10. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 194، ح 6. 11. همان، ح 9. 12. ابن فهد حلى، عدة الداعي و نجاح الساعي‏، محقق/مصحح: موحدى قمى، ناشر: دار الكتب الإسلامي‏، 1407ق، چاپ اول، ص 75. 13. ابن طاووس، إقبال الأعمال(ط- القديمة)، ناشر: دار الكتب الإسلاميه‏ ـ تهران‏، 1409ق، چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 317. 14. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏7، ص 109. 15. ابن حيون، دعائم الإسلام‏، محقق/مصحح: فيضى، ‏ناشر: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام) ـ ‏قم، ‏1385 ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 286. 16. بحرانى اصفهانى، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال(مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، محقق/مصحح: موحد ابطحى اصفهانى، ناشر: مؤسسة الإمام المهدى (عجّل الله تعالى فرجه الشريف‏) ـ قم‏، 1413ق، چاپ اول‏، ج ‏11، قسم 2، فاطمة (سلام الله علیها)، ص 857 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5881810733796166433.mp3
672.4K
سخنان آقای رحیم پور ازغدی درباره نژاد آریایی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قاصدک
💞 کانال همسرانه برای زندگی عاشقانه 💞 عوامل ایجاد محبوبیت و جذابیت 💞 پیام ها و طرز بیان عاشقانه 💞 آموزش عشقـبازی اسلامی 💞 عوامل ایجاد آرامش 💞 آداب زنـاشــویــے 💞 واسطه ازدواج 💞 هـمســرداری 💞 همسریابے 💞 ازدواج 💞 کانال همسرانه👇 https://eitaa.com/joinchat/645201920C2a05908cc4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مهدویت در کلام علما: ✳️ آیت الله حائری شیرازی رحمه الله 🔰 داستان اعتصاب غذای آیت الله حائری شیرازی برای دیدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🎞 بخشی از سخنان آیت الله حائری شیرازی در موسسه آینده روشن 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله حسینی بوشهری 🔰 تأثیر خواست ما در نزدیک شدن ظهور 🎞 بخشی از سخنان آیت الله حسینی بوشهری در نهمین همایش دکترین مهدویت در سال 1392 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴حضرت شهربانو ( مادر ) سلام الله علیهما ، بعد از زایمان از دنیا رفت ... ▪️مرحوم شیخ صدوق درباره مادر حضرت امام زین‌العابدین(سلام الله علیه) این حدیث را ذکر کرده است که سهل بن قاسم نوشجانی می‌‌گوید: «امام رضا(سلام الله علیه) در خراسان به من فرمود: بین ما و شما خویشاوندی است. گفتم: این خویشاوندی چیست؟ فرمود: هنگامی که عبدالله بن عامر بن کریز، خراسان را فتح کرد، دو دختر از دختران یزدگرد؛ پادشاه ایران را پیدا کرد و آنان را نزد عثمان بن عفان فرستاد. عثمان بن عفان یکی از آن دو را به امام حسن(سلام الله علیه) و دیگری را به امام حسین(سلام الله علیه) بخشید. این دو دختر پس از زایمان، وفات کردند. همسر امام حسین(سلام الله علیه)، امام سجاد(سلام الله علیه) را به دنیا آورد. پس از درگذشت همسر امام حسین، یکی از کنیزان آن حضرت، امام سجاد( سلام الله علیه) را سرپرستی کرد». 📚عیون اخبار الرضا، تصحیح و تعلیق: لاجوردی، سید مهدی حسینی، ج 2، ص 128، ح 6 🔰 @p_eteghadi 🔰
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ ویژه ✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 گریه شوق برای خداوند 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ ویژه ✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 باور محکم اباذر به رازقیت و ربوبیت الهی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ ویژه: ✳️ آیت الله حائری شیرازی رحمه الله 🔰 راه مقابله با دشمنان اینترنتی در خانه 🎞 بخشی از سخنان آیت الله حائری شیرازی در موسسه آینده روشن 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی علیه السلام 🔹كلُّ يَوْمٍ لاَ يُعْصَى اَللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ 🔸هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عيد است. 📗حکمت 428 نهج البلاغه 🌸يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🍃 ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‏‌ها 🌸يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ 🍃 ای تدبیرکننده شب و روز 🌸يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🍃 ای گرداننده سال و حالت‌ها 🌸حوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال 🍃 حال ما را به نیکوترین حال تغییر ده 🌷 عیدتون مبارک 🌷 🔰 @p_eteghadi 🔰
* بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 در پی در خواست مکرر اعضای محترم کانال مبنی بر ارائه سفارشی از طرف حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری برای لحظه تحویل سال، درخواست دوستان خدمت ایشان عرض شد و ایشان در جواب درخواست کنندگان و خطاب به دوستان کانال مرقومه زیر را لطف فرمودند: 《سلام علیکم ای کاش موفق می شدیم دعای تحویل سال را حداقل چهل مرتبه بخوانیم و تجدید عهد با آقا امیر المومنین با زیارت امین الله و عرض ارادت وسلام محضر آقا صاحب الزمان با زیارت سلام الله الکامل که محدث قمی در مفاتیح آورده و اگر خسته نشویم دعای توسل را هم... سالی پر خیر و دور از شرور و بدی‌ها برای همگان ودوستان آرزومندم.》 📜👈🏻 جهت دسترسی سریع تر اعضای محترم کانال، متن ادعیه توصیه شده ایشان، آماده گردید که در لینک زیر در دسترس شماست: 👉 http://al-hady.ir/post/b1 ‌ ‌ ‌ ‌
💠 عید یعنی بازگشت به خویش 💠 ✍حاج آقا قرائتی: واژه عید از «عود» به معنای بازگشت است. درعید نوروز، دید و بازدید، صحرا رفتن و کوهنوردى، شادى و خنده‏ وجود دارد. اما کمی هم باید به خود برگردیم. عودِ به خود کنیم. چه مى‏توانم باشم و چه هستم. همین فکرها، راه را براى انسان باز مى‏کند. اگر در انسان تغییرى پیدا نشود، اگر استعدادهاى انسان شکوفا نشود و اگر انسان، گُل ندهد، این درخت از چرخه حیات بیرون خواهد افتاد. همان گونه که این درخت در راهى که خدا مى ‏خواهد مى‏ رود، من هم تصمیم بگیرم در راهى که خدا مى ‏خواهد، بروم؛ اینها همه درسهایى است که انسان در کنار جوى آب مى‏ نشیند، زیر درخت‏ هاى گُل مى ‏نشیند، استراحت مى ‏کند و مرور می کند. باید خودش دست خودش را هم بگیرد. 📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی 🔰 @p_eteghadi 🔰
40.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی 🔹رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(95).mp3
8.04M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 95 - بررسی علائم ظهور 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻سوال: سلام برای درمان حدیث نفس چه کنم...؟ 🔴پاسخ: سلام علیکم و رحمةالله قرآن بخوانید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 🏷 پس از ایمان..! 🔅 : 🔸 «سرآمدِ خِرد، پس از ايمان به خدا، مهرورزى با مردم و نيكى كردن به هر شخص خوب و بدى است». 🔹 «رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإيمانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إلَى‏ النّاسِ ، وَاصطِناعُ الخَيرِ إلى‏ كُلِّ بَرٍّ وفاجِرٍ». 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏٢ ص ٣٥ ح ٧٧ 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا خداوند ما را بهتر از این خلق نکرد تا نیازی به این همه اعضا نداشته باشیم؟ یا چرا کارهایی را گناه قرار داد؟ چرا طوری دیگر خلق نشدیم تا گناه نکنیم؟ 👇👇👇👇👇👇👇
دوست عزیز پرسش شما دربردارنده چند بخش است که به صورت مختصر به هر یک از آنها می پردازیم: چرا خداوند ما را بهتر از این خلق نکرد تا نیازی به این همه اعضا نداشته باشیم؟ یکی از پاسخ هایی که به این مساله داده می شود، «برهان لِمّی» است یعنی به جای آن که بر خود انسان و بدن او تمرکز کنیم و بهترین بودنش را اثبات کنیم، بر اوصاف خدا به عنوان بهترین خالق تمرکز می کنیم تا از این طریق روشن کنیم که از بهترین خالق بهترین مخلوق صادر می شود و چون خدا بهترین خالق است پس انسان را نیز به بهترین شکل آفریده است. البته این مطلب به معنای عدم نقص و ضعف در ساختار بدنی انسان نیست بلکه مساله این است که انسان به عنوان یک موجود که از مرتبه وجودی خاصی برخوردار است، بهتر از این نمیشد. اگر قرار بود این مرتبه وجودی آفریده شود، باید به همین شکل آفریده میشد. چنانکه عدد 3 میان 2 و 4 است و نمی شود عددی 3 باشد اما میان 2 و 4 نباشد. این مطلب به معنای بیشتر بودن 3 از 4 نیست بلکه مرتبه وجودی 3 چنین است که باید میان 2 و 4 باشد و اگر قرار است، 3 محقق شود، جایگاهش همین است. در مورد انسان نیز چنین گفته می شود که او دارای رتبه وجودی خاصی بود که خداوند به عنوان بهترین خالق، او را به بهترین شکل آفرید. افزون بر توضیحات سابق، می توان به این شکل نیز به این پرسش پاسخ گفت: خداوند حکیم است و اگر به حکمت او اعتماد داریم، باید بدانیم انسان متناسب با هدفی که برایش در نظر گرفته شده، به بهترین شکل آفریده شده است چرا که خداوند نه نقصی در علم و قدرت دارد و نه کار بیهوده انجام می دهد. بنابراین، انسان را به نحوی آفرید که متناسب با جایگاه و رسالتش است. بگذریم از این که اگر انسان به شکل دیگری بود نیز ممکن بود همین سوال پیش بیاید که چرا انسان به این شکل است و بهتر از آن نیست. همانطور که سابقا عرض شد، این به معنای آن نیست که انسان بهترین بدن را دارد و از هر جهت، دارای کمال است؛ بلکه به این معنا است که انسان متناسب با مرتبه وجودی و رسالتی که برایش در نظر گرفته شد، به بهترین شکل خلق شده است.(1) یا چرا کارهایی را گناه قرار داد؟ در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: 1. کارهایی که خدا به آنها دستور می دهد، به خودی خود خوب هستند و چون خوب هستند، خداوند به آنها دستور می دهد و معارف عقل را تکمیل یا تایید می کند. (همچنین هستند کارهایی که بد می باشند) 2. کارهایی که خدا به آنها دستور می دهد، به خودی خود خوب نیستند ولی چون خداوند به آنها دستور می دهد، آنها خوب می شوند. پس خوب و بد کاملا اعتباری و وابسته به اراده تشریعی خدا است. از آن جایی که متفکران شیعه، دیدگاه اول را برگزیده اند، روشن می شود که اگر خداوند کارهایی را گناه معرفی می کند، از این جهت است که این کارها حقیقتا گناه هستند و خداوند از طریق وحی، درصدد بیان معارف و تکمیل و تایید عقل است. بنابراین، خداوند این کارها را گناه معرفی می کند چون این کارها حقیقتا گناه و ناپسند هستند و آثار مخربی بر روح و حیات معنوی و یا حتی منافع پایدار زندگی دارند؛ اگرچه در وهله نخست و با نگاه ساده بینانه، برای آدمی مفید و لذت بخش هستند.(2) مثلا مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر برای گروهی جذاب و جالب و لذیذ است، اما اسلام به لذت آنی بسنده نمی کند و احکام را ناظر به حقایق و مصالح و منافع پایدار روحی و دنیوی تعریف می کند. چرا طوری دیگر خلق نشدیم تا گناه نکنیم؟ ما انسانها مختاریم و می توانیم گناه انجام دهیم و یا آن را ترک کنیم. اگر منظورتان این است که باید خداوند ما انسانها را به گونه ای می آفرید که مجبور به ترک گناه می شدیم، باید گفت اساسا هدف خداوند از خلقت انسان، خلق موجود مختار بود؛ وگرنه ملائکه بودند که تابع محض خداوند هستند و از گناهان دوری می جویند. خداوند با خلق انسان، موجود مختاری را آفرید که هم قادر به انجام گناه است و هم قادر به ترک آن. این انسان است که تصمیم می گیرد چه سرنوشتی را برای خودش بسازد و هویت خودش را چگونه تعریف کند: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»(3)؛ یعنی: « ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد(و پذيرا گردد) يا ناسپاس!» انسان می تواند با انجام کارهای اختیاری درست، به مقامی بالاتر از ملائکه دست یابد؛ و همچنین، می تواند با انجام کارهای اختیاری نادرست، به مقامی پست تر از حیوانات برسد(4).
پرسمان اعتقادی
دوست عزیز پرسش شما دربردارنده چند بخش است که به صورت مختصر به هر یک از آنها می پردازیم: چرا خداوند
نمونه اخیرش، واکنش مردم به بیماری کرونا است؛ گروهی وسائل بهداشتی و درمانی را احتکار می کنند و مردم را از این نعمت محروم می سازند و آنها را در معرض خطر قرار می دهند؛ اما گروهی دیگر، ماسک های خودشان را رایگان میان مردم پخش می کنند و با درست کردن مواد ضد عفونی، اقدام به پاک سازی اماکن عمومی می کنند. بنابراین، این ما هستیم که تصمیم می گیریم چه تصویری از خود می سازیم؛ آیا برتر از ملائکه می شویم و یا پست تر از حیوان! 📚پی نوشت ها: 1. برای مطالعه بیشتر، رک: مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، انتشارات موسسه امام خمینی، بیتا، ج2، صص496-500. 2. برای مطالعه بیشتر، رک: علیدوست، ابوالقاسم، فقه و عقل، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 3. انسان: 3. 4. اعراف: 179. 🔰 @p_eteghadi 🔰
عقل چه نقشی در دین دارد؟ فقط عامل اثبات خدا و پیامبر است و بعد از آن، کار را به نقل واگذار می کند، یا باز هم نقش در دین دارد؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤درباره کارکرد عقل در زمینه معرفت دینی، دو رویکرد افراطی و تفریطی وجود دارد که هر کدام آثار نامطلوبی به دنبال دارند. با عنایت به این دو رویکرد نامطلوب، باید رویکرد اعتدالی و میانه را پیش کشید که برای عقل کارکردهای متنوعی در معرفت دینی در نظر می گیرد اما با این حال، حریم دین را نیز حفظ کرده و محدودیت عقل را نادیده نمی گیرد و از دستاوردهای دینی نیز در کنار آموزه های عقلی بهره می برد. رویکرد افراطی برخی عقل را میزان دین و شریعت می پندارند و با نگاهی افراطی به جایگاه عقل در قلمرو دین، هر چه را که مطابق عقل باشد و بتوان بر آن استدلال عقلی اقامه کرد، می پذیرند و جزء دین به شمار می آورند. آنها همه گزاره های دینی و حتی احکام فقهی را با ترازوی عقل می سنجند و نه تنها به گزاره های خردستیز بلکه به گزاره های خردگریز نیز روی خوش نشان نمی دهند. یکی از ثمرات تلخ این عقلگرایی افراطی، در مساله خاتمیت رخ می نماید؛ آن گاه که عقل بشر رشد کرد، دیگر نیازی به وحی نیست؛ چون عقلی که معیار سنجش صحت و سقم محتوای دین است، خود می تواند مستقیما هادی و راهبر انسان باشد. رویکرد تفریطی در برابر این رویکرد افراطی، برخی از منظری تفریطی، عقل را صرفا کلید ورود به دین به شمار آورده و همچنان که پس از گشودن درِ گنجینه، با کنار نهادنِ کلید مستقیما و بی استعانت از کلید با گنجینه روبرو می شویم، عقل نیز تنها کلید ورود مومنان به عرصه دین است و وجود خدا، ضرورت وحی و نبوت را اثبات می کنند و حجیت کتاب و سنت را مدلّل می سازد و بعد از رسیدن به دین، خود را کنار می کشد. یکی از آثار شوم این رویکرد تفریطی، تفسیر متحجرانه از دین است. رویکرد اعتدالی با توجه به یکسونگریِ هر یک از دیدگاه های مذکور، می توان دیدگاه میانه ای درباره نقش عقل و روش برهانی در فهم عمیق، تبیین و دفاع از دین مطرح کرد. این دیدگاه میانه، به صورت خلاصه چنین صورتبندی می شود: 1. نقش عقل قبل از اثبات وحی: یکی از وظایف عقل در این مرحله، اثبات حقانیت دین و مبادی آن است. عقل ضمن پذیرش ضرورت بعثت پیامبران، انبیای راستین را از مدعیان دروغین تشخیص می دهد. اثبات ضرورت، حقانیت و عصمت دین، همگی اموری عقلی هستند و دین نمی تواند و نباید در مبانی خود سخنی خلاف عقل بگوید؛ زیرا اصل پذیرش دین، در گرو اصول عقلی است و دین نمی تواند با امور مقوّم وجودی خود، مخالفت ورزد. 2. تبیین بخشی از معارف دین به عنوان مکمّل نقل: پس از اثبات وحی، کارکرد عقل در اثبات اصول اعتقادی دین ظاهر می شود. اثبات و تبیین اصولی همچون اصل وجود مبدا، وحدت مبدا، اسمای حسنای مبدا، عینیت اسماء و صفات با هم و با ذات مبدا، ضرورت وجود معاد و غیره، همگی بر عهده عقل است. 3. دفاع از دین: بی تردید برای تشخیص شبهات و پاسخ به آنها، به توانایی عقلانی و منطقی و ورزیدگی کافی نیاز است. امروزه درعرصه پاسخگویی به شبهات کسانی که با ممارست در امور عقلی و فلسفی، این مهارت و توان را در خود پرورانده اند، بیشتر در دفاع از دین و تبیین عقلانی از آن موفق بوده اند تا کسانی که بدون این مهارتها وارد صحنه کارزار شدند. همچنین نقش عقل در دور نگه داشتن دین از تحریف را نیز نباید از یاد برد. نقش عقل در سنجش وحی از تحریفات و تصرفات بشری، بسیار پررنگ است؛ برای مثال، دین اسلام که به اعتراف همه، کمتر از دیگر ادیان از دستبرد تحریف مصون مانده، از همان ابتدا با احادیث ساختگی دست به گریبان بوده و با این حال، راهبردهای معتبری برای جلوگیری از این خطرات پیش بینی کرده است؛ از جمله عرضه روایات به کتاب و سنت قطعی و متواتر نبوی و نیز حکم عقل سلیم. بی تردید، عقل در این عرصه سهم بسزائی دارد. در معارف مربوط به اصول اعتقادات، عقل محوریت دارد و هیچ سخن خردستیز و حتی خردگریزی را بر نمی تابد. اما در حوزه فروع دین، اگرچه بیشتر احکام دین، خردگریزند و فوق درک عقل هستند، اما هیچ حکم خردستیزی پذیرفته نمی شود. 4. فهم و تفسیر عمیق معارف دینی: ممارست با روش عقلی، ذهن را برای ژرف نگری و تفسیر و تحلیل معارف دینی و کشف اسرار آن (مثلا اسرار نماز) قوی تر می سازد. به راستی، فهم آیات شریفه «لیس کمثله شیء»(1)، «لله المثل الاعلی»(2)، «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن»(3) و ... بدون بهره گیری از تلاش های عقلانی چگونه خواهد بود؟! طبق روایاتی، برخی از آیات قرآن کریم برای ژرف اندیشانی در آخرالزمان نازل شده اند که به فهم عمیق و تفسیرهای نوینی از این آیات دست خواهند زد.(4) بی تردید، برداشت ملاصدرا از آیه شریفه «مارمیت اذ رمیت و لکن الله رمی»(5) با توجه به دیدگاه فلسفی وی به مساله ربط علّی (نیازمندی همگی به خدا) از دیگران متفاوت خواهد بود.(6) 5. کشف حکم فقهی در عرصه مستقلات عقلیه:
پرسمان اعتقادی
🎤درباره کارکرد عقل در زمینه معرفت دینی، دو رویکرد افراطی و تفریطی وجود دارد که هر کدام آثار نامطلوبی
6. کرامتی، محمدتقی، تاثیر مبانی فلسفی در تفسیر صدرالمتالهین، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1374ش. 7. طه: 5 8. فتح: 10 9. برای مطالعه بیشتر، رک: اعرافی، علیرضا، بررسی فقهی فلسفه‌ورزی و فلسفه‌آموزی، موسسه فرهنگی اشراق و عرفان،1391ش، صص163-167 10. برای مطالعه بیشتر، رک: فیاضی، عوامل و زمینه های مخالفت با فلسفه در جهان اسلام، مجله معرفت فلسفی، شماره5، صص17-18. 🔰 @p_eteghadi 🔰