eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
از اینگونه لغزشها در كتاب آقاى عبدالرزاق نوفل فراوان است تا آنجا كه مترجم كتاب ایشان نیز در پاورقى در موارد زیادى به ایشان خرده مى گیرد. در مورد اعجاز عددی قران و آنچه امثال رشاد خلیفه ، عدنان رفاعی و عبد الرزاق نوفل و ... آورده اند دو نظر مطرح است : گروهی اعجاز عددی را بویژه در امثال پژوهشهای نامبرده رد نموده و معتقدند : مسئله اعجاز عددى قرآن از سوى رشاد خلیفه مطرح شد و پس از وى بسیارى از علاقمندان به قرآن كار وى را ادامه دادند و با گسترش كامپیوتر سرعت بیشترى گرفت .هرچند رد پاى این فكر به سیوطى مؤلف كتاب ((الاتقان فى علوم القرآن ))برمى گردد. ایـن جـریـان یـك جریان انحرافى و نامبارك بوده و تاكنون هیچ خدمتى به نشرفرهنگ قرآنى نكرده است .خـود شـخـص رشاد خلیفه با طرح مطالب مخربى ازجمله تعیین دقیق زمان برپایى قیامت (سال 1709 هجرى قمرى ) و ادعاى رسالت و نبوت عاقبت خود را به كشتن داد. آمار و ارقام اعلام شده از سوى معتقدان به نظم ریاضى قرآن غالبا درست نیست , یعنى صغراى دعاوى آنها تمام نیست . در شمارش كلمات و حروف , روش واحد و فرمت ثابتى را رعایت نمى كنند,بلكه در صدد جور كردن نصاب لازمند. بـر فـرض كه توازن و تناسبى در تكرار واژه هاى قرآن باشد, این به تنهایى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى كند. زیـرا مـشابه این امور در كارهاى بشرى وجود دارد از این گذشته بین نتیجه گیریهاى خاصى كه از توازن و تناسب كلمات مى شود و اینگونه توازن و تناسبها, رابطه منطقى وجود ندارد. راه پـى بردن به اعجاز قرآن تسلط به فنون ادبیات عرب و تلاوت فراوان و تامل در قرآن است , نه سیر انحرافى طى شده از سوى رشاد خلیفه . حقانیت قرآن در هدایتگر بودن و تحدی و جنبه های ادبی و سایر موارد مورد تأیید دانشمندان اسلامی است. و گروه دوم هم بر این عقیده اند كه : متاسفانه در برخی موارد غلو شده است اما مواردی شگفت انگیز هم در قران وجود دارد که بعید است تصادفی چنین بوده باشد بهر حال این یک نظریه است که ثابت شده نیست حضور هر كلمه در قرآن در مكان خاص و به تعداد معین حاوی پیام و مفهوم ویژه ای می باشد كه در حقیقت یك نوع از اعجاز و معجزه می باشد . زیرا مجموعه آیات قرآن در مدت نسبتاً طولانی 23 سال و در اوضاع و احوال مختلف مثلاً گاهی در جنگ و گاهی در صلح ، گاهی در مكه و گاهی در شعب ابیطالب و محاصره گاهی در مدینه و گاهی در سفر و گاهی در شب و گاهی در روز بر پیامبر (ص) نازل می شد و چنین نبود كه پیامبر خدا (ص) مانند مؤلفان كتابهای مختلف مدتی در كتابخانه ای خلوت كند و از سر فرصت و فراغت و یا با رجوع به منابع مختلف كتابی بنویسد كه این خود حاكی از اعجاز است . بهر حال باید اذعان نمود كه آنچه تحت عنوان اعجاز عددی قرآن مطرح گردیده است بحثی نیست که کاملا منقح شده باشد بلکه هنوز در برخی محافل علمی در بوته نقد قرار گرفته است و این خود باعث بالندگی چنین وجهی از اعجاز قرآن خواهد شد, بنابراین آنچه پذیرفتنی است تنها برخی از تناسب های عددی است و سایر موارد هنوز در بوته نقد قرار دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بعضی از سوره های قرآن ابتداش یه سری اصوات اومده كه تو تفسیر نوشته اینها رمز بین پیامبر و خدا ست .حالا من یك سوال دارم چرا باید رمز بین خدا و پیامبر تو آیات قرآن كه برا همه اقشاره بیاد و اینكه قرآن تنها به یك عصر و قرن كه منحصر نیست مال كل قرون و اعصار بعد از پیامبره خلاصه اینكه این كتاب الهی كه خاص پیامبر نبوده لطفا اگه دلیلی برای آمدن این اصوات در بعضی سوره هاست توضیح دهید. 👇👇👇👇👇
پاسخ : درباره این حروف نظرات گوناگونی از طریق مفسران گفته شده كه برخی از آن نظرها را خدمتتون عرض می كنم 1) این كلمات از متشابهاتی است كه تأویل آنها را جز خدا نمی‏داند. 2) آوردن این كلمات به این منظور است كه نشان دهد قرآن مجید كه همگان از آوردن آن، عاجز و ناتوان می‏باشند از همین حروف است كه تمام جملات و كلمات از آنها ساخته می‏شوند ساخته شده است بنابراین شما هم اگر می‏توانید از این حروف چنین كلامها و جملاتی بسازید در حالی كه نمی‏توانید مانند اینكه یك مهندس كه نقشه جالبی برای ساختمان كشیده و آن نقشه را به طرز بی مانندی پیاده كرده است می‏گوید این خانه از این آجر و گچ و سیمان و آهن درست شده است این مصالح در اختیار شما و همگان است اگر می‏توانید از این مصالح شما هم چنین خانه جالب با این نقشه‏ی زیبا و بی مانند بسازید. گواه زنده این برداشت از فلسفه حروف مقطعه درقرآن حدیثی است كه از علی بن الحسین (علیهماالسلام)امام سجاد (ع) رسیده است آنجا كه میفرماید: كذب قریش و الیهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبین، تقوله، فقال الله: الم ذلك الكتاب...: ای یا محمد هذا الكتاب الذی انزلته الیك هو الحروف المقطعه التی منها الف و لم و م و هو بلغتكم و حروف هجاكم فاتوا بمثله ان كنتم صادقین...: ( قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود: الم ذلك الكتاب یعنی: ای محمد كتابی كه بر تو فرو فرستادیم از همین حروف مقطعه (الف - لام -میم) و مانند آن است كه همان حروف الفبای شما است.) شاهد دیگر: حدیثی است كه از امام علی ابن موسی الرضا (ع) رسیده است آنجا كه میفرماید:... ثم قال ان الله تبارك و تعالی انزل هذا القرآن بهذه الحروف التی یتداولها جمیع العرب ثم قال: قل لن اجتمعت النس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن...... (خداوند بزرگ قرآن را نازل فرمود با همین حروفی كه جمیع عرب با آن تكلم میكنند، سپس فرمود: بگو اگر انس و جن با هم همكاری كنند كه مثل قرآن را بیاورند توانای بر آن را ندارند....)
3) یك قول دیگر درباره این حروف وجود دارد كه مرحوم علامه طباطبائی( ره ) آن را برگزیده‏اند كه این كلمات با محتوای سوره‏یی كه در آغاز آن قرار گرفته‏اند ارتباط دارند و اینها رمزهایی هستند ما بین خدا و پیامبر. ممكن است اینجا سؤال شما مطرح شود كه : چرا باید رمز بین خدا و پیامبر تو آیات قرآن كه برا همه اقشاره بیاد و اینكه قرآن تنها به یك عصر و قرن كه منحصر نیست مال كل قرون و اعصار بعد از پیامبره خلاصه اینكه این كتاب الهی كه خاص پیامبر نبوده در پاسخ خواهیم گفت روش صحیح این است كه تبیین قرآن مجید از طریق تفسیر پیامبر( صلی الله علیه و اله ) و امامان معصوم (علیهم السلام) صورت گیرد چنانكه خداوند می‏فرماید ) : لتبین الناس ما نزل الیهم تا برای آنان بیان كنی آنچه به سوی آنان نازل گشته است ) بر این اساس اشكالی ندارد كه برخی از آیات قرآن به خاطر مصالح مهمتری به صورت رمزی معانی را تفهیم كند برای اینكه مردم به پیامبر و امامان (علیهم السلام) یا احادیث و روایات مراجعه كنند و از طریق آنان به فهم بیشتر و آگاهی وسیعتر درباره قرآن دست یابند و این راهی باشد برای مراجعه بیشتر مردم تا مسئله رهبری و ولایت هر چه بیشتر و بهتر تحكیم پیدا نماید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(146).mp3
5.49M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 146 - احکام نماز های مستحبی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🏷 نمازش پذيرفته نیست! 🔅 : 🔸 «هر زنى، خود را براى غير شوهرش خوش بو كند، هيچ نمازى از او پذيرفته نمى‌شود تا آن گاه كه براى آن بويى كه استعمال كرده، غسل كند، همچنان كه براى جنابتش غسل مى‌كند» . 🔹 «أيُّمَا امرَأَةٍ تَطَيَّبَت لِغَيرِ زَوجِها ، لَم تُقبَل مِنها صَلاةٌ حَتّى تَغتَسِلَ مِن طيبِها كَغُسلِها مِن جَنابَتِها» . 📚 الكافی : ج ٥ ص ٥٠٧ ح ٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(147).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 147 - ویژگی فرد اذان گو 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓وظیفه بشیر و مبشر که شب اول قبر بالای سر میت می آیند چیست و چه فرقی با نکیر و منکر دارند؟ 🔰 نکیر و منکر بالای سر کفار و انسان های زشت سیرت حاضر می شوند و بشیر و مبشر بر بالین مومنین و انسان های نیکو سیرت حاضر می شوند. 💢 لذا در یکی از دعا های ماه رجب اینگونه میخوانیم که: «ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أرعني [أَرِ عَيْنِي‏] مُبَشِّراً وَ بَشِيراً» نکیر و منکر را از من دور کن و بشیر و مبشر را به من نشان بده 🔰 @p_eteghadi 🔰
قران كریم كتابی است كه تلاوت ، استماع ، تدبر ، انس و آشنایی با آن ، تفسیر و در نهایت عمل كردن به آن موجبات رشد و تعالی انسان را فراهم میكند و بی توجهی به هر مرحله و مرتبه آن بنوعی منجر به مهجوریت در آن مرحله خواهد شد در واقع آنچه در آیات قران كریم و احادیث و روایات صادره از معصومین (ع) در زمینه تاكید بر تلاوت قران یا استماع آن ، تدبر و ... مطرح شده و یا بیان ثواب و فضیلت قرائت یا استماع و ... در روایات وارده ، می خوانیم همه بنحوی تاكید و تشویق بر استفاده از قران كریم در هر مرتبه است . لذا بی اعتنایی به قران ، در هر یك از مراتب فوق مهجوریت این كتاب شریف را در آن مرتبه در پی خواهد داشت هر چند مهجوریت قران در مرتبه عمل بالاترین مرتبه مهجوریت است اما عمل ، مستلزم تدبر و تدبر مستلزم خواندن و استماع است لذا مهجوریت در مقدمات استفاده از قران كریم ، مهجوریت در عمل به آیات شریفه را نیز در پی خواهد داشت همچنین لازم به ذكر است كه در جا زدن در یك مرتبه و عدم پیشرفت و رشد در بهره گیری از قران در مراحل مختلف لاجرم ، مهجوریت در مراتب بالاتر را بهمراه خواهد داشت . 👇👇👇👇👇
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا. (سوره فرقان آیه 30 ) و پیامبر میگوید: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند . قال فعل ماضی است دراینجا میتواند معنی مضارع داشته باشد زیرا این شکایت در روز قیامت است. اما تعبیر به لفظ ماضی از باب نزدیکی روز قیامت است کانه همین الان وقت شکایت است... مهجور از ماده هَجر بمعنی ترک است... ترک قرآن چند مصداق دارد: 1- ندانستن قرآن ویا حفظ نبودن قرآن وعمل نکردن به دستورات آن 2- دانستن قرآن و عمل نکردن به دستورات آن 3- دانستن قرآن وحتی حفظ آیات و مفاهیم آن وعمل نکردن به دستورات آن 4- عمل به دستورات قرآن هر کدام از موارد 3 گانه فوق از مصادیق بارز مهجوریت قرآن است... وتنها موردی که قرآن را از غربت و مهجوریت بیرون می آورد ..عمل به دستورات آن است.... بعنوان مثال اگر به همین یک آیه قرآن از سوره حجرات که به سوره اخلاق معروف است عمل شود انسان خداترس شده و مشمول رحمت الهی که که هدف غایی خلقت است می گردد وقرآن از مهجوریت در می آید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوااجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ.(سوره حجرات آیه 12) وبدینسان هدف از خلقت انسان که رحمت به بندگان است محقق میشود. وقرآن که برای سعادت انسان نازل شده از مهجوریت بیرون می آید: ...إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ ..(هود/119 ) مگر کسى را که پروردگارت رحم کند! و براى همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید! .. پس تنها عمل به قرآن است که آن را از مهجوریت درمی آورد. از قرآن بپرس: سوق دادن توجه مخاطبان به محتوای قرآن محتوای قرآن می‌تواند بیش از ظاهر و لفظ قرآن، برای مخاطبان جذابیت داشته باشد؛ محتوای قرآن بسیار عمیق و دقیق است كه اگر به روش‌های جذاب امروزی ارائه شود، جذابیت قرآن را بهتر نشان می‌دهد. بیشتر از ظاهر و لفظ قرآن، محتوای قرآن می‌تواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد كند.
محتوای قرآن، محتوای بسیار عمیق و دقیقی است كه برنامه بشر در آن نوشته شده است و اگر ما به روش‌های جذاب امروزی برای ارائه محتوای قرآن كریم روی آوریم، جذابیت قرآن را بهتر می‌توان نشان داد. ارائه روش های جدید برای رفع مهجوریت در این زمینه اگر رسانه‌ها برنامه‌هایی را به صورت منسجم و هماهنگ شروع كنند، معتقدم كه بسیار مفید خواهدبود و زمینه‌ای خواهد شد كه قرآن را وارد بطن زندگی، و ما را به آن نزدیك كند و انگیزه‌ای ایجاد كند تا ارتباط خود را با آن بیشتر كنیم. چگونه قرآن را وارد زندگی مردم كنیم؟ 1. بیان برداشت‌‌هایی از آیات قرآن به عنوان نمونه یكی از این برنامه‌ها در شبكه‌های تلویزیونی تحت عنوان «درس‌هایی از قرآن» پخش می‌شود. در این برنامه‌ای كه تدوین ‌شده سؤالاتی طرح می‌كنند و به مسابقه می‌گذارند.این كار هم جدید است هم عالی و باعث ارائه محتوای عمیق قرآن می شود 2. برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره و مسابقات قرآنی است. معتقدم قرآن آن‌قدر جذبه دارد كه كسی به هر چیزی كه برایش جاذبه ایجاد می‌كند، از آن روش استفاده كند و با آن ارتباط برقرار كند، می‌تواند جذب قرآن شود. 3.ممكن است كسی از طریق خطوط قرآنی یا به خاطر داستان‌های قرآن جذب آن شود، 4. گرچه قرآن كتاب هدایت است، اما با وجود این در كنارش به خیلی از علوم اشاره شده است. آن‌قدر قرآن محتوای گسترده‌ای دارد، آنقدر می‌توان علوم را از قرآن استفاده كرد كه اگر ارتباط با آن برقرار كنیم، چه بسا چند پله از دنیا جلو برویم البته باید متذكر شویم كه قرآن كتاب داستان نیست، قرآن كتاب هدایت است و بنابراین هر آنچه را كه بشر در راه هدایت به آن نیازمند است، قرآن در قالب خاص خود كه هم جذبه دارد و هم تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. بنابراین هر كسی با رویكردی كه برای خودش جذابیت دارد با قرآن ارتباط برقرار كند، قرآن برایش جذاب خواهد بود و می‌توان با آن ارتباط برقرار كرد.