💠# پاسخ : 💠
👌خداوند می فرماید :
"و بدانيد هر گونه غنيمتى به شما رسد خمس آن براى خدا و براى پيامبر و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حق از باطل، روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى ايمان يعنى روز جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان آوردهايد، و خداوند بر هر چيزى قادر است. " " وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ " ( انفال ٤١ )
❕منظور از ذى القربى در اين آيه همه خويشاوندان نيست و نه همه خويشاوندان پيامبر ص بلكه امامان اهل بيت ع هستند دليل بر اين موضوع روايات متواترى است كه از طرق اهل بيت پيامبر ص نقل شده است , مطابق روایات , سهم خداوند و رسول و ذی القربی , اختصاص به امام ع دارد , و منظور از" يتيمان" و" مسكينان" و" واماندگان در راه" تنها ايتام و مساكينو ابناء سبيل بنى هاشم و سادات مىباشند , بنابراین نیمی از خمس برای امام ع و نیمی دیگر برای سادات فقیر است که امام ع سهم آنان را به مصرفشان می رساند :
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٢ ص ٦٨٩
👌پرداخت خمس به امام ع امری لازم و ضروی است , چنان که امام باقر ع فرمود :
" برای هیچ کس حلال نیست که از خمس چیزی را مورد خرید و فروش قرار دهد , تا زمانی که حق ما را از خمس به ما برساند "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ الْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا. "
📚الکافی ج ١ ص ٥٤٥
❕امام مهدی ع در توقیعی نوشت :
" «بسم اللَّه الرحمن الرحيم. لعنت خدا، فرشتگان و همه مردم بر كسى باد كه يك درهم از مال ما را حلال بشمرد!». . لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه يك درهم را به ناروا از مال ما بخورد!». " " «بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَنِ استَحَلَّ مِن مالِنا دِرهَماً»لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَن أكَلَ مِن مالِنا دِرهَماً حَراماً».
📚. كمال الدين: ج ٢ ص ٥٢٢ ، الاحتجاج: ج 2 ص 560 ح 352، الخرائج و الجرائح: ج 3 ص 1118 ح 33، بحار الأنوار: ج 53 ص 183 ح 12.
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌بر خلاف توهم شبهه افکن , امام ع خمس را در جهت نیازهای جامعه اسلامی و شیعیان و سادات نیازمند مصروف می دارد , نه آنکه به جهت منافع شخصی , تاکید در پرداخت خمس داشته باشد , چنان که در نقلی آمده است که محمد بن زيد طبرى گويد:
" مردى از بازرگانان فارس كه از پيروان امام رضا (ع) بود، به آن حضرت نامهاى نوشت و در باره خمس، اجازه خواست، در پاسخ او نوشت كه:
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به راستى خدا واسع است و كريم، بر هر كارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، هيچ مالى حلال نيست مگر از راهى كه خدايش حلال كرده است و به راستى، خمس كمك ما است بر دين ما ( و سامان دادن امور دینی ) و بر عيالات ما ( سامان دادن امور سادات فقیر ) و بر دوستان و شیعیان ما و وسيله بذل و بخشش ما است ( به نیازمندان ) و حفظ آبروى ما از كسى كه از او بيم داريم، ( به وسیله آن دفع شر دشمن از خود و شیعیان می کنیم ) آن را از ما دريغ نداريد و خود را از دعاى ما محروم نسازيد تا آنجا كه مىتوانيد، زيرا پرداخت خمس، كليد روزى شما است و مايه پاك شدن گناهان شما و ذخيرهاى است كه براى روز بىنوائى خود پس انداز كنيد، مسلمان كسى است كه براى خدا بدان چه او را عهدهدار كرده وفا كند و بر عهده خود بپايد، مسلمان نيست كسى كه به زبان پذيرا است و به دل مخالف است، و السلام. "
" ... لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ. "
📚الکافی ج ١ ص ٥٤٨ _ المقنعه ص ٢٨٤ _ تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٩ _ الاستبصار ج ٢ ص ٥٩
❕بنابراین امام ع سهم خمس را در مسیر منافع عمومی شیعیان و جامعه اسلامی مصرف می دارد , نه منافع شخصی , که یک نمونه مصداقی آن ، در روایتی از امام صادق ع مورد اشاره قرار گرفته است كه به مفضل فرمود ؛
«هنگامى كه ميان دو نفر از پيروان ما مشاجره اى ببينى (كه مربوط به امور مالى است) از مال من غرامت بپرداز (و آنها را با هم صلح ده). » " إِذَا رَأَيْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ مِنْ شِيعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِي "
📚الکافی ج 2 ص 209
❕در يكى ديگر از روايات مى خوانيم كه ؛
« مفضل روزى دو نفر از شيعيان را ديد كه در مورد ارث با هم نزاع دارند آنها را به منزل خود دعوت كرد، و چهارصد درهم كه مورد اختلاف آنها بود به آنها پرداخت و غائله را ختم كرد، سپس به آنها گفت ، بدانيد كه اين از مال من نبود، ولى امام صادق ع به من دستور داده است كه در اينگونه موارد با استفاده از سرمايه امام، صلح و مصالحه در ميان ياران ايجاد كنم » " مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ وَ أَنَا وَ خَتَنِي نَتَشَاجَرُ فِي مِيرَاثٍ فَوَقَفَ عَلَيْنَا سَاعَةً ثُمَّ قَالَ لَنَا تَعَالَوْا إِلَى الْمَنْزِلِ فَأَتَيْنَاهُ فَأَصْلَحَ بَيْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَيْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى إِذَا اسْتَوْثَقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ قَالَ أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ مِنْ مَالِي وَ لَكِنْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَرَنِي إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِي شَيْءٍ أَنْ أُصْلِحَ بَيْنَهُمَا وَ أَفْتَدِيَهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع.
📚الکافی ج 2 ص 209 _ بحار الانوار ج 76 ص 45
❕بر همین اساس , در تفسیر نمونه می خوانیم :
" با توجه به اينكه آنها جانشينان پيامبر و رهبران حكومت اسلامى بوده و هستند علت دادن اين يك سهم از خمس به آنها روشن مىگردد، به تعبير ديگر" سهم خدا" و" سهم پيامبر" و" سهم ذى القربى" هر سه سهم متعلق به" رهبر حكومت اسلامى" است، او زندگى ساده خود را از آن اداره مىكند و بقيه را در مخارج گوناگونى كه لازمه مقام رهبرى امت است مصرف خواهد نمود، يعنى در حقيقت در نيازهاى جامعه و مردم. "
📚تفسير نمونه، ج 7، ص: 174
❕در عصر غیبت نیز مراجع تقلید به نیابت از امام ع خمس را دریافت می کنند و به مانند امام ع در مسیر نیازهای مردم و جامعه صرف می کنند و استفاده شخصی نمی کنند
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخلاق
فقط امیدت به خدا باشه ♥️
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💥 من باید با یه دختری ازدواج کنم که همهچیز تموم باشه!
💥 من باید با یه کسی رفیق بشم؛ که هیچ عیبی نداشته باشه!
💥 مردِ آیندهی من، باید یه مرد پخته و کامل باشه!
❌ خطــــر ؛ شما هم دنیای بدی خواهید داشت، و هم آخرت خطرناکی ‼️
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹 مولی علی علیه السلام:
✍ زیانکار کسی است که عمر خود را ساعت به ساعت بیهوده از دست میدهد.
📚 بحار:78:152
🔰 @p_eteghadi 🔰
تکرار اذکار و کلمات سوره هایی که در نماز خوانده می شود اگر برای اطمینان از اداء کردن و درست اداء کردن آن باشد اگر منجر به به وسواسی شدن یا زیاد شدن رکن نشود اشکالی ندارد.
برای این که مسئله کاملا بررسی گردد احتمالات مختلف آن را بیان می کنیم:
1. شخص می داند ذکری از اذکار واجب نماز را نگفته یا به اشتباه گفته است؛ این احتمال نیز چند صورت دارد:
الف. بعد از وارد شدن به رکن بعد متوجه شد نمازش صحیح است و نباید برگردد و اصلاح کند.
ب. اگر قبل از وارد شدن به رکن بعدی باشد باید آن را تدارک کند.حضرت امام (ره)در این زمینه می فرماید:
"اگر پیش از آن که براى رکوع خم شود، بفهمد که حمد و سوره را نخوانده باید بخواند. و اگر بفهمد سوره را نخوانده، باید فقط سوره را بخواند ولى اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده، باید اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند و نیز اگر خم شود و پیش از آن که به رکوع برسد، بفهمد حمد و سوره، یا سوره تنها، یا حمد تنها را نخوانده، باید بایستد و به همین دستور عمل نماید"
2. در صورتی که شک دارد ذکری از اذکار واجب نماز را نگفته یا به اشتباه گفته است؛ این احتمال نیز چند صورت:
الف. اگر به چیزى که بعد از آن است مشغول نشده، باید آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید.
ب. اگر به چیزى که بعد از آن است مشغول شده، چنانچه آن چیز رکن باشد باید به شک خود اعتنا نکند.
ج. اگر به چیزى که بعد از آن است مشغول شده، چنانچه آن چیز رکن نباشد،باز هم مىتواند به شک خود اعتنا نکند.
حضرت امام (ره)در این زمینه می فرماید:"ر گاه شک کند که آیه یا کلمهاى را درست گفته یا نه اگر به چیزى که بعد از آن است مشغول نشده، باید آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید و اگر به چیزى که بعد از آن است مشغول شده، چنانچه آن چیز رکن باشد مثل آن که در رکوع شک کند که فلان کلمه از سوره را درست گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند و اگر رکن نباشد، مثلًا موقع گفتن «اللَّهُ الصَّمَدُ» شک کند که «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را درست گفته یا نه، باز هم مىتواند به شک خود اعتنا نکند ولى اگر احتیاطاً آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، مىتواند چند بار بگوید امّا اگر به وسواس برسد و باز هم بگوید، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند"
📚توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 559، مسأله 1016.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #شاهدان_قیامت
✍ مراقب و شاهدی مهربان:
البته که شاهد و ناظر بودن خداوند مثل مراقب بودن بازرس و پلیس برای مچگیری و شناخت جرم و متخلف نیست. مراقب بودن خداوند در حقیقت شبیه مراقبت پرستار نسبت به بیمار و یا پدر و مادر نسبت به فرزند کوچکشان است. در حقیقت برای کمک و تربیت و رشد است.
خداوند چون ربّ است، مراقب است، بهواسطه این ربوبیتش و به تناسب حالات بندگانش مقدراتی دارد. برای بعضی سلامتی، برای بعضی بیماری، بعضی ثروت، بعضی فقر، بعضی لطف و بعضی قهر و بلا و تشر مقدر میکند. آن بلا هم نوعی لطف است؛ مانند تشر و تندی که پدر و مادر برای فرزندانشان دارند.
خلاصه اینکه شاهد و مراقب ما چنین چشمانی است. حیف است انسان در حضور چنین شاهدی حرمتشکنی کند. خوشا به حال کسی که از این نگاه مهربان، کمال استفاده را ببرد.
📚 کتاب صراط و شفاعت، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠▫️سنگ حسرت
⇦•گروهی در حال عبور از غار تاریکی بودند که سنگهایی را زیر پایشان احساس کردند. بزرگشان گفت:
اینها سنگ حسرتند. هرکس بردارد حسرت می خورد، هر کس هم برندارد باز هم حسرت می خورد. برخی گفتند پس چرا بارمان را سنگین کنیم؟ برخی هم گفتند ضرر که ندارد مقداری را برای سوغاتی بر می داریم.
⇦•وقتی از غار بیرون آمدند فهمیدند که غار پر بوده از سنگهای قیمتی و الماس. آنهایی که برنداشته بودند حسرت خوردند و بقیه هم حسرت خوردند که چرا کم برداشتند.
⇦•زندگی هم بدین شکل است، اگر از لحظات استفاده نکینم حسرت می خوریم و اگر استفاده کنیم باز هم حسرت میخوریم که چرا کم. پس تلاشمان را بکنیم که هرچه بیشتر از این لحظات استفاده کنیم.
⇦•کسی که در دنیا صلوات زیاد بفرستد در قیامت جزو کسانی است که حسرت کمتر می خورد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخلاق
💡اگه فحش داد، جوابشو نده💡
💠 #حجتالاسلام_حسینی_قمی
✴️ این کلیپ با کلیپ قبلی (کنترل خشم)، یکجورایی مکمل هم هستن. پس سعی کن هر دو رو ببینی.
.
🔶 شخصی به قنبر (غلام امیرالمومنین علیهالسلام) فحاشی کرد؛ رفت که جوابشو بده...
امیرالمومنین فرمودند رهایش کن؛ بگذار در ننگ دشنامش بماند.
🔆 وقتی جواب ندی 3 اثر مثبت داره (براساس روایت):
1️⃣ خدا ازت راضی میشه (بهترین وسیله رضایت خدا حلم هستش)
2️⃣ شیطان از دستت عصبانی میشه (بهترین چیزی که شیطان رو عصبانی میکنه، سکوته)
3️⃣ فرد فحشدهنده رو تنبیه میکنی (بدترین مواخذه برای شخص نادان، سکوته)
⁉️ خیلی ساده میپرسم..
وقتی از یه غریبه فحش میشنوی عکسالعملت چیه؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 سایه هایی از دود و آتش در جهنم
✍ (جهنمی ها) طبیعتا در این داغی ها و سوزش ها می خواهند به سایه ای پناه ببرند. از دور ابر سیاهی می بینند که گویی سایه است. وقتی نزدیک می شوند که زیر آن سایه کمی خنک شوند و هوای تازه تنفس کنند، ناگهان با دود غلیظ و خفه کننده ای مواجه می شوند.
و در سایه دودهای متراکم و
آتش زا! سایه ای نه خنک است و نه آرام بخش.
می بینند ابر نیست، بلکه فضای تاریکی از دود غلیظ و خفه کننده است که نه خنکی دارد و نه فایده ای تا نفسی تازه کنند.
این زندگی جهنمی هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است.
بیخود نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دعای مجیر را می خواند و در هر بندی از هشتاد و شش بند آن این جمله را تکرار می کند:
اَجِرنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ؛ ای پناه دهنده، ما را از آتش پناه ده!
گفته اند: این دعا برای رفع غم و اندوه و شفای مریض و ادای دین خوب است، اما مهم همین رفتن در پناه خدا و اسماء حسنای اوست.
📚 کتاب بهشت و جهنم
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
امام صادق ع:
در روز جمعه هیچ عملی برتر از صلوات بر محمد و خاندان او نیست.
الخصال:ص ۳۹۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
دو نفر از جوانان مسیحی که مسلمان شده و برای تحصیلات دینی به مراکش رفته بودند ، تعریف می کردند که : چند سال قبل ، در اسپانیا زندانی شده بودیم . در زندان با یک جوان مسلمان عراقی آشنا شدیم . او روزها به هنگام بیکاری ، در گوشه ای می نشست . و با صوتی خوش قرآن می خواند . ما که مسیحی بودیم و زبان عربی نمی دانستیم : از حرفهای او چیزی نمی فهمیدیم ، اما از قرآن خواندنش لذتی معنوی می بردیم . به همین خاطر تصمیم گرفتیم که از اوقات فراغت خود استفاده کرده . عربی یاد بگیریم . نزد همان جوان مسلمان ، کم کم عربی را یاد گرفتیم ، طوری که هر گاه او قرآن خواند ، ما معنی آیات را می فهمیدیم ، تا این که او یک روز این آیه را خواند : ((از خداوند رحمتش را بخواهید . )) و سپس آیه ای خواند که : ((بخوانید مرا ، تا اجابت کنم شما را . )) و بار دیگر ، این آیه را تلاوت کرد : ((هنگامی که بندگانم از من چیزی بخواهند ، من به آنان نزدیک هستم . )) در این هنگام ما به فکر فرو رفتیم که چقدر بین اسلام و دین مسیحیت (فعلی ) تفاوت است . مسلمانان هرگاه بخواهند با خدا حرف بزنند ، احتیاج به واسطه ندارند . ولی مسیحیان در دین خود تشریفات پوچ و بیهوده ای دارند . آنها می گویند که هیچ کسی نمی تواند بدون واسطه با خدا حرف بزند و برای این کار حتما باید نزد کشیشها برود و به گناهان خود اعتراف کند و پولی بپردازد تا کشیش او را بیامرزد ، در حالی که خود کشیش ؛ هیچ راهی به سوی خداوند ندارد .
ما از شنیدن این آیات منفعل شده و به شک افتادیم . و با خود فکر کردیم : آیا به راستی خداوند به ما نزدیک است و ما بدون واسطه می توانیم از او بخواهیم ؟ )) مدتی گذشت تا اینکه روزی در زندان گرفتار عطش و تشنگی شدیم و هیچکس هم در محوطه زندان نبود تا از او آب بخواهیم . وقتی که از تشنگی به حالت مرگ افتادیم ، ناگهان به یاد آیات قرآن افتادیم و دعا کردیم که : ((خدایا ، اگر این آیات از جانب تو و محمد صلی الله علیه و آله فرستاده توست ، به داد ما برس که داریم از تشنگی هلاک می شویم . )) در این موقع ، ناگهان از دیوار مقابل ما ، جوی آبی جاری گردید . ما از آن آب نوشیدیم و سیراب شدیم و در همان لحظه تصمیم گرفتیم که مسلمان شویم . پس از رهایی از زندان اسلام را اختیار نموده و برای ادامه تحصیلات به اینجا آمدیم
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #شاهدان_قیامت
✍ حاکم شاهد!
شهادت خداوند، مهمترین و فراگیرترین شهادتهاست. چنانکه قرآن میفرماید: «خداوند بر هر چیزی گواه است، سوره حج آیه۱۷.»
امیر المؤمنین (ع) هم در یک جمله تکان دهندهای در نهج البلاغه میفرمایند: «از گناه کردن در خلوتها بپرهیزید؛ چرا که کسی دارد شما را میبیند که خودش قاضی و حاکم دادگاه است!»
خیلی عجیب است که قاضی دادگاه، خودش جرم را دیده باشد و بخواهد شهادت دهد. اینجا دیگر چه کسی میتواند انکار کند و بگوید من نکردم؟! اگر آدم این را باور کند آیا دیگر در خلوتها گناه میکند؟
📚 کتاب صراط و شفاعت
🔰 @p_eteghadi 🔰
#فرار_از_مرگ
مردی وحشت زده سمت حضرت سلیمان(ع) رفت
✅حضرت سليمان ديد از شدّت ترس رويش زرد و لبانش كبود گشته، سؤال كرد: ای مرد مؤمن! چرا چنين شدی؟ سبب ترس تو چيست؟ مرد گفت: عزرائيل بر من از روی كينه و غضب نظری كرده و مرا چنانكه می بينی دچار دهشت ساخته است.
✅حضرت سليمان فرمود: حالا بگو حاجتت چيست؟ عرض كرد: يا نبیّ الله! باد در فرمان شماست؛ به او امر فرمائيد مرا از اينجا به هندوستان ببرد، شايد در آنجا از چنگ عزرائيل رهائی يابم!
حضرت سليمان به باد امر فرمود تا او را شتابان بسمت كشور هندوستان ببرد.
✅روز ديگر كه حضرت سليمان در مجلس ملاقات نشست و عزرائيل برای ديدار آمده بود گفت: ای عزرائيل برای چه سببی در بندۀ مؤمن از روی كينه و غضب نظر كردی تا آن مرد مسكين، وحشت زده دست از خانه و لانۀ خود كشيده و به ديار غربت فراری شد؟
✅عزرائيل عرض كرد: من از روی غضب به او نگاه نكردم؛ او چنين گمان بدی دربارۀ من برد. داستان از اين قرار است كه حضرت ربّ ذوالجلال به من امر فرمود تا در فلان ساعت جان او را در هندوستان قبض كنم. قريب به آن ساعت او را اينجا يافتم، و در يك دنيا از تعجّب و شگفت فرو رفتم و حيران و سرگردان شدم؛ او از اين حالت حيرت من ترسيد و چنين فهميد كه من بر او نظر سوئی دارم در حاليكه چنين نبود، اضطراب از ناحيۀ خود من بود. باری با خود می گفتم اگر او صدپر داشته باشد در اين زمان كوتاه نمی تواند به هندوستان برود، من چگونه اين مأموريّت خدا را انجام دهم؟
✅ليكن با خود گفتم من بسراغ مأموريّت خود می روم، بر عهدۀ من چيز دگری نيست. به امر حقّ به هندوستان رفتم ناگهان آن مرد را در آنجا يافتم و جانش را قبض كردم.
📚معاد شناسی، جلد اول، علامه طهرانی.
.دفتر اوّل «مثنوي» طبع ميرخاني، ص 26
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 علامه طباطبایی و نهر بهشتی!
✍ یکی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی از ایشان نقل کرده است که میفرمود:
«در شب جمعهای در مسجد سهله در مقام ادریس در نماز وتیره (نافله عشاء) سوره "ص" را میخواندم. ناگهان دیدم مرا تا به سرچشمه "ص" که نهری در بهشت بود بالا بردند و آن را نشانم دادند.»
چنانکه در روایت هم آمده است: «صاد، چشمهای است که از زیر عرش میجوشد.»
آری کسانی که اهل یقین میشوند، حجابهایشان برطرف میشود و ملکوت را میبینند.
بنابراین، از آیات و روایات فراوانی میتوان دریافت که بهشت و جهنم همین الان وجود دارند و اینگونه نیست که بعداً خلق شوند. امام صادق (ع) فرمود: «از شیعیان ما نیست کسی که چهار چیز را منکر شود: معراج، سوال قبر، خلقت فعلی بهشت و جهنم، و شفاعت.»
📚 کتاب بهشت و جهنم، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ثعلبه به کجا رسید!
✍ یک فردی بود به نام ثعلبه بن حاطب. فقیر بود. دائم میآمد خدمت پیامبر اکرم (ص) و میگفت آقا دعا کن خداوند به من مال فراوانی بدهد. پیامبر هم میفرمود: ثعلبه، همین مقدار کم اگر همراه با شکر باشد، بهتر است از مال زیادی که نتوانی حقش را ادا کنی.
ثعلبه دست بردار نبود. گفت: آقا دعا کن. پیامبر دعا کرد. چیزی نگذشت که اتفاقا ارث خوبی به او رسید و ثعلبه دارای گوسفندان زیادی شد، به طوری که دیگر نمیتوانست آنها را در مدینه نگهداری کند. ناچار به آبادی های اطراف مدینه روی آورد و آنچنان مشغول شد که دیگر به نماز جماعت و حتی جمعه هم نمیرسید.
پس از مدتی پیامبر خدا (ص) مامور جمع آوری زکات را نزد او فرستاد تا زکات اموال را از او بگیرند. اما وقتی مامور پیامبر به او، دستور زکات را یادآور شد، گفت: عجب! زکات دیگر چیست؟ مگر ما یهودی هستیم که جزیه بدهیم. بروید از این خبرها نیست!
وقتی به پیامبر گفتند، حضرت فرمود: وای بر ثعلبه، وای بر ثعلبه! و آیات ۷۵ و ۷۶ سوره توبه نازل شد: «و از آنان کسانیاند که با خدا عهد کردهاند که اگر از کرم خویش به ما عطا کند، صدقه خواهیم داد و از شایستگان خواهیم شد. چون از فضل خویش به آنان بخشید، بدان بخل ورزیدند و به حال اعتراض روی برتافتند.»
📚 کتاب قیامت و حشر
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼اگر زمان ظهور امام زمـان مشخص است، تقاضای تعجیل فرج چه معنی ای دارد؟
✍ پاسخ: زمان ظهور امام زمان نزد خداوند مشخص است،اما نزد دیگران مشخص نمیباشد. امام صادق: هر کسی برای ظهور امام قائم، زمانی را تعیین کند، او را تکذیب کنید.۱
در علم الهی گرچه همهی مقدرات مشخص است، اما مشخص شدن مقدرات بر اساس اسباب و علل های آنها است.یکی از آنها، علل و اسباب های معنوی، دعا است که سبب شکل گیری بسیاری از مقدرات میشود. چنان که خداوند فرموده است: اگر حضرت یونس اهل تسبیح و راز و نیاز با خدا نبود، تا روز قیامت او را در شکم ماهی نگاه میداشتم.۲
🔺 علاوه بر اینکه علم خداوند به زمان ظهور به معنای نفی اسباب و علل ظهور نیست، بلکه، علم خداوند به زمان ظهور همراه با علل و اسباب آن از جمله دعا تعلق گرفته است و دعا، نقش بسزائی در تغییر مقدرات الهی دارد.
📚 ۱-صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص۵۷۳. ۲-سورهی صافات، آیه۱۴۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
‼️#سفره_حاكم_اسلام
🗣📜احنف بن قیس نقل می کند:
🍽روزی به دربار معاویه رفتم و دیدم طعامهای مختلفی برای او آوردند که حتی نام برخی را نمیدانستم.
پرسیدم:
این چه طعامی است؟
معاویه جواب داد:
مرغابی است ، که شکم آنرا با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و نِیشکر در آن ریختهاند.
بی اختیار گریهام گرفت.
معاویه با شگفتی پرسید:
علّت گریهات چیست؟
📜گفتم:
❤️🔻به یاد علی بن ابیطالب افتادم. روزی در خانه او میهمان بودم.
آنگاه سفرهای مُهر و موم شده آوردند.
از علی( علیه السلام )پرسیدم:
در این سفره چیست؟
پاسخ داد:
❤️نان جو
گفتم:
شما اهل سخاوت میباشید، پس چرا غذای خود را پنهان میکنید؟
❤️علی علیه السلام فرمود: این کار از روی خساست نیست،
💎بلکه میترسم🌹حسن و🌹حسین، نان مرا با روغن زیتون یا روغن حیوانی، نرم و خوش طعم کنند.
گفتم:
😳❗️مگر این کار حرام است؟
❤️علی علیه السلام فرمود:
🔻نه، بلکه بر حاکم امت اسلام لازم است در طعام خوردن،
مانند فقیرترین مردم باشد تا فقر مردم،
باعث کافر شدن آنها نگرد
د و هر وقت که فقر به مردم فشار آورد بگویند:
🔻❗️بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست.
معاویه گفت:
🔻ای احنف! مردی را یاد کردی که فضیلت او را نمیتوان انکار کرد.
📚الفصول العلیه ، صفحه ۵۱
📚ینابیع الموده ، صفحه ۱۷۲
📚اصل الشّیعه و اصُولُها ، صفحه ۶۵
🔶🔸راه های گناه نکردن 🔸🔶
🔰 @p_eteghadi 🔰