eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1263026606.mp3
1.85M
🔴 سؤال: در سوره شوری آیه ۲۰ می فرماید : «هر کس زراعت آخرت را بخواهد به کشت او برکت و افزایش می دهیم و هرکس کشت دنیا را بطلبد کمی از آن به او می دهیم اما در آخرت هیچ بهره ای ندارد.» طبق این آیه خواستن مال دنیا از خدا باعث از بین رفتن بهره ما از آخرت می شود؟ 🎙 🔰 @p_eteghadi 🔰
🦋 دعای مخصوص 🦋 آخرین جمعه 🦋 ماه مبارک رجب 🤲🤲 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام هادی (ع): 🔹«المُصِیبَهُ لِلصَّابِرِ وَاحِدَهٌ وَ لِلجَازِعِ إثنَان» 🔹مصیبت برای انسان شکیبا و صابر یکی است و برای بی تاب کننده دو تا می شود. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۹) 🔰 @p_eteghadi 🔰
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ مناظره آقای قرائتی با اهل‌سنت! ⚡ استاد قرائتی خطاب به اهل سنت: همه مسلمانان قائل به مهدویت و حضور شخصی در آخر الزمان برای عدل و داد هستند. ای اهل سنت! لطفا این شخص را انتخاب کنید. برخی از علمای اهل سنت خطاب به آقای قرائتی گفتند: انتخاب امام مهدی (علیه‌السلام) توسط خداوند است و به دست ما نیست. آقای قرائتی: اگر انتخاب امام آخر الزمان به عهده شما نیست و باید خداوند انتخاب کند، چگونه است که امام اول را خود شما انتخاب کردید. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/36933 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیـا مؤمن از جان کندن خود ناراحت مى‏‌شود؟  ✅ امام جعفر صادق علیه السلام - در پـاسخ بـه این پـرسش می گوید: نه، به خدا، زمانى که فرشته مرگ (عزرائیل) براى ستاندن جانش مى‏‌آید، او بى‏‌تابى مى‏‌کند. امّا عزرائیل به او مى‏‌گوید: اى دوست خدا، بى‏‌تابى مکن؛ زیرا سوگند به آن که محمّد صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم را برانگیخت، من از پدر مهربانى که به بالینت بیاید، با تو خوشرفتارتر و مهربانترم. چشمت را باز کن و بنگر. حضرت فرمود: رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم و امیرمؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان از نسل آنها علیهم‏ السلام، در برابرش نمایان مى‏‌شوند. و به ‏او گفته مى‏‌شود: این رسول خدا و ... رفیقان و همرهان تو هستند ... در این هنگام ، چیزى براى او خوشتر از این نیست که جان از بدنش جدا شود و به منادى بپیوندد 📚 اصول کافی، جلد3، صفحه 127 ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چه کار هایی هنگام مرگ مومن مستحب است؟🤔 ✅1. بعد از مرگ مستحب است دهان میت را، هم بگذارند که باز نماند و چشم‌ها و چانه میت را ببندند و دست و پاى او را دراز کنند و پارچه‌اى روى او بیندازند. 2. اگر شب مرده است، در جایى که مرده، چراغ روشن کنند. 3. براى تشییع جنازه او مؤمنان را خبر کنند و در دفن او عجله نمایند. ولى اگر یقین به مردن او ندارند، باید صبر کنند تا معلوم شود. 📚 توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، ج‌1، ص 313‌. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. ⁉️ 💠 «علمای امت» پیامبر چه کسانی هستند؟ توضیحی در باره روایت «علماء امتی كأنبياء بني إسرائيل» ✍️ پاسخ : در روایت از حرف تشبیه «کاف» استفاده شده است، و معمولاً تشبیه، در مقام بیان افضل بودن و یا تساوی نیست، بلکه نوعی شباهت را بیان می‌کند و بیان شباهت مقصود اصلی متکلم است؛ لذا نمی‌توان مفهومی قطعی از تساوی بین طرفین و یا عدم آن را استنباط کرد. اما در نهایت می‌توان از همین شباهت، تساوی در برخی جهات را استنباط کرد. 🔸 اما در این‌که منظور از «علمای امت» پیامبر چه کسانی هستند، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. ▫️عده‌ای آن را تنها به ائمه اطهار(ع) معنا کرده‌اند. ▫️ گروهی دیگر از علما نیز آن را اعم از ائمه‌ی اطهار و علمای اسلام (همان طور که ظاهر روایت نیز این‌گونه است) تفسیر کرده اند. ▫️ عده‌ای نیز ائمه را خارج از مصادیق روایت دانسته و قائل‌اند تنها علما مصداق روایت می‌باشند و ائمه از انبیای بنی اسرائیل بالاترند. 🚩 از مرحوم کاشف الغطاء پیرامون این حدیث سؤال شد که مقصود از علما در این حدیث: «علماء امتى کانبیاء بنى اسرائیل» آیا ائمه هستند یا علماى شیعه؟ و مقصود از انبیا، انبیای اولوالعزم و صاحبان شرایع نیز هستند یا انبیاى دیگر غیر صاحبان کتاب و شریعت. ▫️ ایشان فرمودند: اگر علما را شامل ائمه هم بدانیم انبیا نیز اعم از اولوالعزم خواهند بود و اگر فقط فقهاى شیعه را مصداق روایت بدانیم، انبیا هم غیر صاحبان شرایع می باشند. 🔸اما در این‌که وجه شباهت بین دو طرف چیست، چند احتمال مطرح شده : ▫️ یعنى علما در درستى و راستى حقّ جستن و از همه چیز رو گرداندن همانند پیغمبران بنی اسرائیل هستند». ▫️ وجه شبه در آن جایگاه ویژه علمای دین نزد خدای سبحان است. زیرا در روایات فراوانی رتبه عالمان دین بعد از پیامبران و قبل از رتبه شهدا بیان شده است. ▫️ عالمان دین مانند پیامبران بنی اسرائیل تعدادشان فراوان و در اقصی نقاط زمین و شهرهای دور دست پراکنده شده اند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | ☆ روح القدس بر زبانت جاری کرد! 🔸 به نقل از دعبل بن علی خزاعی ـ: ▫️ برای مولایم شعری خواندم که آغازش این است : تلاوتگاه های آیاتی که از تلاوت، خالی گشته اند و جایگاه فرود وحی که ویرانه گشته است! •┈ چون به این سخنم رسیدم که : خروج امامی که حتما خروج خواهد کرد و به نام خدا و با برکات، قیام خواهد کرد صف حق و باطل را در میان ما از هم جدا خواهد نمود و بر نیکی و بدی، سزا می دهد. امام رضا(ع) به شدّت گریست. سپس سرش را به طرف من بالا کرد و فرمود: 🔅 «ای خزاعی! این دو بیت را روح القدس بر زبانت جاری کرد. آیا می دانی این امام کیست و چه وقت قیام می کند؟». ▫️ گفتم: خیر، ای سَرورم! فقط شنیده ام که امامی از شما خروج می کند و زمین را از تباهی پاک می سازد و آن را از عدل، آکنده می گرداند. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۴، ص ۲۶۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1310426637.mp3
626.8K
🔴 سؤال: گاهی شبهه می اندازند چرا باید دیگران چیزی بخورند که مرده روحش شاد شود گاه افراد پولدار بر سفره ها هستند و این چه ثوابی دارد؟ 🎙 🔰 @p_eteghadi 🔰
‌ امام موسی کاظم: " يا مــُخلص الجنين من بين مشيمة و رحم خلصنی من سجن هارون...🥀 امام موسی کاظم از زخمهای زندان هارون به خدا پناه برده و چنین فرمود: ای کسی که جنین را از بین تنگناها بیرون آوردی مرا از زندان هارون رهایی بخش😭 ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟.Mp3
1.22M
⭕️ سوال ❓از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | شخصیت امام موسی کاظم(ع) در بیان رهبر معظم انقلاب 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام کاظم عليه السّلام فرمودند: از ما نیست هر کس هر روز محاسبه ی نفس نکند (و از خود برای کارهایی که در آن روز کرده است، حساب نکشد) تا اگر کار نیکی کرده است بر آن بیفزاید و اگر کار بدی کرده است به درگاه خدا توبه کند. 📚تحف العقول، حديث 292 🏴شهادت امام کاظم(ع) تسلیت 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢معنای توکل💢 ✅امام کاظم علیه السلام✅ مَن أرادَ أن یکنَ‌ أقوَی النّاسِ‌ فَلیتَوکل عَلی الله هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. 📚بحار الانوار، ج۷ ، ص۱۴۳ ✅خداوند در قرآن می فرماید:﴿مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدْرا﴾[ طلاق/سوره65، آیه3.] باید توکل را در این گونه آیات معنا کنیم. توکل دو معنا دارد: یکی وکّل یوکّل وکیلا است یعنی خدا را وکیل قرار دهیم. در این حال موکل کنار می رود و همه ی کارها را وکیل انجام می دهد. این معنا در اسلام وجود ندارد. بلکه توکل به معنای وکّل یوکّل توکّلا است یعنی خداوند وکیل نشود بلکه من وکالت او را بپذیرم یعنی خودم کارهای وکیل را بپذیرم و کار کنیم ولی با اعتماد بر خداوند. بله زندگی فراز و نشیب دارد و ممکن است کارهای من برای به مقصود رسیدن کافی نباشد از این رو به خدا تکیه می کنم تا موفق شوم. خداوند می فرماید: ﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد﴾[ فاطر/سوره35، آیه15.] ما هم به خداوند محتاجیم و باید از او مدد بگیریم ولی در عین حال باید سعی و تلاش خود را به نحو کامل انجام دهیم. خلاصه اینکه مراد از توکل وکیل گرفتن نیست بلکه وکالت پذیری است. آیه ی سوره ی طلاق هم به صراحت می گوید: ﴿مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ﴾ یعنی کسی که خودش بر خدا توکل دارد و فعل توکل از او صادر می شود نه کسی که خدا را وکیل می کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چگونه دنیای دلنشین‌تری داشته باشیم؟ 🏴 به مناسبت بیست‌وپنجم رجب، سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام 🌸 رهبرانقلاب‌اسلامی: 🔹حضرت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) فرمود: «دنیا را خوار بشمارید. زیرا هر چه دنیا درنظر شما پست‌تر باشد، به همان نسبت برای شما گواراتر و دلنشین‌تر است.» 🌍 «دنیا» که می‌گوییم، یک چیز خیالی نیست. دنیا همین متاع زندگی ماست. همین لذّتهای ماست. همین خواسته‌های ماست. پول طلبی است. قدرت‌طلبی است. تجمّل‌طلبی است. زیاده‌طلبی است. دنیا اینهاست. 🟡 لذّات گوناگون است؛ اعم از حلال و حرامش. اینها همه دنیاست. استفاده‌ی از اینها، شرعاً و عقلاً و از نظر دین، ایرادی ندارد و ممدوح است و مال انسان است. البته به شکل صحیح و قانونی و حلالش. ⛔️ اما بزرگ شمردن آنها، اهمیت دادن به آنها، دعوا کردن بر سرِ آنها، خودکُشان کردن بر سرِ آنها، نکوهیده و مذموم است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢باب الحوائج کیست؟💢 باب الحوائج به معنای درگاه نیازها است و مجازاً به معنی درگاهی است که در آن نیازها برآورده می‌شود. [۱] این اصطلاح در احادیث رسیده از امامان شیعه به کار نرفته است؛ ولی در فرهنگ عمومی شیعیان برای برخی از خاندان اهل بیت به کار می‌رود. فرهنگ سخن و لغت‌نامه دهخدا این لقب را برای دو نفر به کار برده‌اند: امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان،[۲] و حضرت عباس (ع) فرزند امام علی (ع) و پرچمدار یاران امام حسین در واقعه عاشورا [۳]. جواد محدثی در کتاب فرهنگ عاشورا نام علی اصغر(ع)‌[۴] را نیز با این لقب معرفی کرده است. او کوچک‌ترین فرزند امام حسین بود و در واقعه عاشورا به شهادت رسید. کاربرد این لقب برای امام هفتم شیعیان موسی بن جعفر الکاظم ع ریشه حدیثی ندارد و شهرت این لقب مربوط به دوران بعد از درگذشت ایشان است. اولین سندی که چنین عبارتی را درباره امام کاظم (ع) به کار برده است، ابن‌شهر‌آشوب (۴۸۸/۹ - ۵۸۸ ق) در کتاب مناقب است: «دفن ببغداد بالجانب الغربی- فی المقبرة المعروفة بمقابر قریش من باب التین- فصارت باب الحوائج»؛[۵] او در منطقه غربی بغداد، در مقبره معروف به قبرستان قریش در نزدیکی باب التین، دفن شد و قبر او به «باب الحوائج» تبدیل شد. علامه مجلسی در بحار الانوار همین عبارت را در توصیف امام کاظم(ع) آورده است.[۶] در منابع اهل سنت نیز به شهرت امام کاظم به باب الحوائج اشاره شده است. برای مثال ابن حجر هیثمی (متوفای ۹۷۴ق) می‌نویسد: «‌وی به سبب گذشت و بردباری بسیارش، کاظم نامیده شد و در نزد عراقیان به باب قضاء الحوائج عندالله [یعنی درِ برآوردنِ نیازها نزد خدا] معروف بود ».[۷] شبلنجی از علمای شافعی نیز درباره شهرت این صفت در میان مردم عراق می‌گوید: کاظم [ع] امام بزرگواری بود... و او در نزد مردم عراق به باب الحوائج الی الله معروف بود و این لقب به علت برآورده‌شدن حاجات کسانی است که به او متوسل می‌شوند.[۸] به نوشته دائرة المعارف تشیع، سنیان و شیعیان برای برآورده‌شدن حاجات، به قبر امام کاظم(ع) متوسل می‌شوند.[۹] 👇👇👇👇👇👇 1.انوری، فرهنگ سخن، ص۷۰۵ 2.دهخدا، لغت‌نامه، ذیل کلمه باب الحوائج 3.دهخدا، لغت‌نامه، ذیل کلمه باب الحوائج. محدثی، فرهنگ عاشورا، ص۳۱۶ 4.محدثی، فرهنگ عاشورا، ص۳۴۸ 5.ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۴۳۸. 6.مجلسی، بحارالانوار، ج۴۸ ص۶. 7.ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة، مکتبة القاهرة، بی‌تا، ص۲۰۳. 8.نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار، مؤمن الشبلنجی، ص۳۳۱. 9.شهیدی، باب الحوائج، ص۱۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مدت زندان امام كاظم ع💢 حضرت امام موسى بن جعفر(عليه‌السلام) معروف به «كاظم» ، «باب الحوائج» و «عبد صالح» در روز يكشنبه 7 صفر سال 128 قمرى در روستاى «ابواء» (روستایی در بين مكّه و مدينه) متولّد گرديد. نام مادر آن حضرت، حميده است. آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمرى، در زندان هارون الرّشيد عبّاسى در بغداد، در 55 سالگى به دستور هارون مسموم گرديد و به شهادت رسيد. مرقد شريفش در كاظمين، نزديك بغداد، زيارت‌گاه شيفتگان حضرتش مى‌باشد . آن حضرت با چهار تن از خلفای عباسی هم‌زمان بود که عبارتند از: 1. «منصور عباسی»: آن حضرت حدود ۹ سال با منصور عباسی هم‌زمان بود و منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد. 2. «مهدی عباسی»: در دوره مهدی عباسی آن حضرت مدت کوتاهی در زندان به سر برد. مهدی عباسی در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمی‌شد، ولی فعالیت‌های آن حضرت را کنترل می‌کرد. او که در اثر محبوبیت عمیق پیشوای هفتم در جامعه اسلامی، حکومت خود را در خطر می‌دید، دستور بازداشت امام را صادر کرد، پیشوای هفتم مدت کوتاهی در زندان بغداد بود، ولی طولی نکشید که مهدی روی پاره‌ای از ملاحظات سیاسی امام را آزاد کرد.[1] 3. «هادی عباسی»: آن حضرت در دوران «هادی عباسی» آزاد بودند و به زندان برده نشد.در دوره «هادی عباسی» هم آن حضرت آزاد بود، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید و در این یک سال فشارهایی به حضرت وارد گردید. 4. «هارون الرشید»: بیشترین مدت زندانی شدن امام هفتم(علیه‌السلام) در دروه هارون بوده است. در سال ۱۷۹ (هـ.ق) هارون برای استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام کاظم(علیه‌السلام) به حج رفت. هارون، فضل بن ربیع را فرستاد و او حضرت را در بین دو نماز دستگیر کرد و به بصره برد و زندانی کرد.[2] با توجه به این‌که شهادت آن حضرت در سال ۱۸۳(هـ.ق) بوده، بنا بر گزارش «علامه مجلسی» مدّت حبس آن حضرت در دروه هارون بیش از چهار سال نبوده است. ⭕️دلیل اختلاف نظر مورخان در مدت زندان: در مـورد مـدت زمانی که امام کاظم(علیه‌السلام) در زندان بوده است، بین مورخین اختلاف وجود دارد که ناشى از اختلاف در تـاريـخ بـازداشـت و تـاريـخ شـهـادت آن حـضـرت مـى‌بـاشـد. اگـر تاريخ بازداشت امام(علیه‌السلام) سـال 179 و شـهـادتـش سـال 183 بـاشـد، دوران زندانی بودن حضرت چـهـارسـال خـواهـد بـود. ولى چـنـان‌چـه تـاريـخ بـازداشـت حضرت را سـال 177 بـدانـيـم، آن‌گونه كه ابن جوزى در تذكرة الخواص ذكر كرده است، مدت زمان زندانی حضرت شش سال خواهد بود.[3] از سـوى ديـگـر، بـعضى از مورخان مثل ابن شهرآشوب در مناقب[4] و مسعودى در مـروج الذهـب[5] تـاريـخ شـهـادت امـام كـاظـم(علیه‌السلام) را سـال 186 ذكـر كـرده‌انـد. بـا ايـن حـسـاب، مـدت زمانی‌که حضرت در زنـدان بوده است، هـفـت يـا نـه سـال خـواهـد شـد. بـنـا بـر نـقـل ابـن‌جـوزى كـه تـاريـخ بـازداشـت را سـال 177 و زمـان شـهـادت را سـال 188 مـى‌دانـد ، مـدت بـازداشـت يـازده سال خواهد. حاصل آن‌که با توجه به این که اکثریت قریب به اتفاق منابع دسته اول شیعه و اهل سنت شهادت حضرت را در سال 183 (هـ.ق) ثبت کرده‌اند و از سوی دیگر گزارش‌های تاریخی زمان بازداشت و زندانی شدن ایشان را در سال 179 (هـ.ق) دانسته‌اند، این گزارش تقویت می‌شود که امام کاظم(علیه‌السلام) حدود چهار تا پنج سال بیشتر در زندان نبوده است.[6] ....................................................... [1]. مجلسی، بحارالانوار، ج۴۸، 183. [2]. مجلسی، جلاء العیون، ص ۸۹۹. [3]. تذكرة الخواص، ص314. [4]. المناقب، ج4 ، ص324. [5]. مـروج الذهـب ، ج3 ، ص355. [6]. عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 104؛ مصباح المتهجد، ص 566؛ شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۲۱۵؛ تاریخ یعقوبی، یعقوبیج 2، ص415؛ مقاتل الطالبيين، ج2، ص79؛ تاریخ النبی والآل، ص111. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام موسی کاظم سلام الله علیه ◼️ اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ خدایا! درود فرست بر موسی بن جعفر علیه السلام؛ وارث مقام وقار و سكينت و داراى حكمت‌ها و آثار علمى بسيار ◼️ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاِسْتِخْفَافِ و [در عین حال] گرفتار به ظلم ظالمان و در قبور محبس‌هاى ستمكاران گرفتار و معذَّب در قعر زيرزمين‌ها و زندان‌هاى تاريك، پاهاى مباركش در حلقه‌‏هاى زنجير خردشده و آن که هنگام رحلتش بر جنازه‌‏اش فریاد به خفت و خوارى مى‌‏كردند 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽ ❌شبهه امام کاظم نصف عمر خود را زندان بودند، این همه از کجا آورده اند که در ایران این تعداد داریم؟ علیه السلام ✅پاسخ 🔹واقعیت اینست که امام کاظم ع در سال ۱۲۸ هجری متولد شده اند و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کرده اند بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیده اند. مدت زندانی بودن ایشان هم ۲۴ سال نبوده بلکه طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق قولهای دیگری 5 یا 6 یا ۷ سال بوده است. 📚الأعلام ، خیرالدین الزرکلي، ج۷ ، ص۳۲۱ ضمن اینکه امامزاده هایی که در ایران هستند لزوما فرزندان بلاواسطهٔ امام موسی کاظم ع نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی آنها مورد احترام مردم بوده اند. علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنی امیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جد بسیاری از این امامزاده ها قبل از تولد امام کاظم ع به ایران آمده اند. 🔹 لازم به ذکر است که برخی از این سادات با به قیامهایی بر ضد حکومت ظالم زمان دست زدند که در بسیاری از موارد به شهادت آنان می انجامید تا اینکه در سال ۲۵۰ هجری نخستین قیام شیعی در به رهبری حسن بن زید که از سادات حسنی بود به تاسیس حکومت محلی انجامید که ۲۸ سال پابرجا بود ولی به دست سامانیان ساقط شد. سپس حسن بن علی حسینی معروف به ناصر اطروش در سال ۲۷۸ هجری در گیلان و دیلمان قیام کرد که به تاسیس حکومت انجامید. امامزاده های شمال ایران غالبا باید از این دسته سادات حسنی و حسینی باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از  طریق المهدی
📌 | 🔻 انتشار مطالب آزاد است. ⛅️ | @Aseman
حضرت موسی (ع) از کنار باغی می گذشتند که مرد جوانی از ایشان برای خوردن سیب به باغ دعوت کردند. حضرت وارد باغ شدند و از عظمت و وسعت و نعمت‌های باغ در حیرت فرو رفتند. حضرت موسی از چگونگی دست یافتن به این باغ سوال کرد. آن جوان گفت: من زمان مرگ پدرم چیزی نداشتم و پدرم انسان نیکوکار و اهل بخشش بود. زمانی که از دنیا می رفت به من گفت: پسرم من درست است مال دنیای زیادی از خود باقی نمی‌گذارم ولی خدای بزرگی دارم که تو را به او و امید و کرمش می‌سپارم. پدرم از دنیا رفت در حالی که از او به من فقط 5 سکه طلا ارث رسیده بود. با این 5 سکه در بازار می‌رفتم ، مرد ثروتمندی را دیدم که از مرد فقیری باغی خریده بود که چشمه آن خشک شده بود و ثروتمند به زور می‌خواست باغ را پس بدهد ولی فقیر نداشت. باغ را به 20 سکه خریده بود ولی به 5 سکه پس می‌داد که فقیر هیچ در بساط نداشت. جلو رفتم و 5 سکه دادم و خریدم تا آبروی آن مرد فقیر را حفظ کنم. همه مرا مسخره کردند و گفتند: باغی که چشمه آن خشک شده است ، بیابان است. چون به باغ رسیدم ، دست به دعا برداشتم که خدایا از فضل خود بی‌نیازم کن. صبح دیدم سنگ بزرگی که در وسط باغ بود، کنار رفته و چشمه‌ای پدید آمده است. این معجزه در شهر پیچید و آن مرد ثروتمند مرا راضی کرد به 100 سکه که آن باغ را بفروشم. من فروختم. بعد از چند روز سنگ برگشت و چشمه خشک شد و آن مرد ثروتمند مجبور شد به 10 سکه آن باغ را به من بفروشد. من خریدم. 90 سکه داشتم که مالکان باغ‌های مجاور باغ من، مرا انسان درویش مسلکی دیدند و باغ‌های خود از ترس خشکسالی ، ارزان به من فروختند و من که لطف خدا را در قبال نیت خیر دیده بودم، همه را به امید خدا خریدم و بعد از چند روز دوباره چشمه جوشان شد و این همه باغ به خاطر 5 سکه ارث پدری و توکل پدرم در زمان مرگش به خداست. ندا آمد ای موسی(ع) به بیابان برو. مردی دید که تا گردن در ماسه خود را پنهان کرده بود، علت را پرسید. مرد گفت: پدر من ثروتمندترین مرد شهر بود، زمان مرگش من گریه می کردم ، مشتی بر گردن من کوبید و گفت: فرزند، مرد ثروتمندی چون من گریه نمی‌کند، حتی خدا هم به تو چیزی ندهد، پدرت آن قدر باقی گذاشته است که 10 نسل کاری نکنید و بخورید. سالی نکشید همه ثروت من بر باد رفت و اکنون دو سال است حتی لباسی بر تن هم ندارم و از ترس طلبکاران در ماسه‌های بیابان از شرمم پنهان شده‌ام. شب‌ها در تاریکی چون حیوانات بیرون می‌روم و شکاری می‌کنم و روزها برای حفظ بدنم از سرما در ماسه‌ها پنهان می‌شوم. ندا آمد ای موسی (ع) آن جوان صاحب باغ بی‌کرانه، نعمت من برای پدری بود که کار نیک کرد و بخشش به خاطر من به فقرا نمود و زمان مرگش جز چشم امید به کرم من چیزی در بساط نداشت. و این‌که می‌بینی، سزای کسی است که ثروت خود را نبخشید و سهم فقرا را نداد به امید این که فرزندانش بعد او از ثروت او بی‌نیاز شوند. به آن جوان صاحب باغ بگو، پدرت با من معامله کرد و من کسی هستم که یا با بنده‌ام تجارت نمی کنم و رهایش می کنم و یا اگر تجارت کنم، چه بخواهد چه نخواهد، غرق نعمتش می‌کنم، حتی هر چه را می‌بخشم او ببخشد، باز از سیل رحمت و ثروت من نمی‌تواند خود را رها سازد. و به این جوان هم بگو، دیگر بر ثروت هیچ‌کس تکیه نکند و توبه کند و یقین کند جز من کسی نمی‌تواند ببخشد چنانچه جز من کسی هم نمی‌تواند بگیرد. نیز ، بداند اگر توبه نکند ،بادی می‌فرستیم تا ماسه‌ها را از کنار بدن او بردارد، تا از سرما بمیرد. آن‌گاه قدرت ستر و پوشاندن عورت خود را حتی نخواهد داشت. ‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️فشار قبر ...! 🎙 دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ... بگذار و بگذر ببین و دل مبند چشم بینداز و دل مباز که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ... نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده... ! "صادقانه زندگی کنید" 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خوشرویی مومن ✍️حضرت فاطمه(س) فرمودند: خوشرويى هنگام روبه رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فردِ خوش‌رو واجب مى‌كند. 📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۴۰۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ايمان ابوطالب💢 آيا ابوطالب ع مومن از دنيا رفت؟ ابوطالب فرزند عبدالمطلب و پدر بزرگوار علي ع و عموي پيامبر ص مي باشد. با توجه به اسناد روايي و تاريخي ، ايشان مردي مومن به رسالت رسول ص بوده و در همه مشكلات و تنگناها ياور و مدافع ايشان بوده است.... اما ⭕️دلائل ايمان ايشان⭕️ 1️⃣اولا قصائد و ابياتي از ايشان،وجود دارد كه حاكي از ايمان راستين شان به نبوت رسول خاتم ص مي باشد. ليعلم خيار النّاس انّ محمّدا وزير لموسى المسيح ابن مريم اتانا بهدى مثل ما اتيا به فكلّ بامر اللَّه يهدى و يعصم اشخاص شريف و فهميده بدانند كه محمد بسان موسى و مسيح پيامبر است، همان نور آسمانى را كه آن دو نفر در اختيار داشتند، او نيز دارد و تمام پيامبران به فرمان خداوند، مردم را راهنمائى و از گناه باز مىدارند. 📚الحجه ص57 ومستدرك حاكم ج2ص623 الم تعلموا انّا وجدنا محمّدا رسولا كموسى خطّ في اوّل الكتب و انّ عليه في العباد محبّة و لا حيف فيمن خصّه اللَّه بالحبّ قريش آيا نمىدانيد كه ما او (محمد) را مانند موسى پيامبر مىدانيم و نام و نشان او در كتابهاى آسمانى قيد گرديده است و بندگان خدا محبت مخصوصى به وى دارند و نبايد در باره كسى كه خدا محبت او را در دلها به وديعت گذارده تأسف خورد 📙تاريخ ابن كثيرج1ص42 و اشعار ديگر ايشان در 📚شرح نهج البلاغه ابي الحديد ج14ص78 تاريخ ابن عساكرج1ص275 فتح الباري ج7ص153 الاصابه ج4ص116 ذكر شده است كه حاكي از ايمان ايشان مي باشند. 2️⃣ثانيا طرز رفتار ايشان با رسول ص بيانگر ايمان اوست. ايشان بخاطر حراست از رسول ص ،سه سال آوارگي در شعب ابي طالب را به جان خريد ورياست بر قريش را رها نمود. 📕سيره حلبي ج1ص134 📗سيره ابن هشام ج1ص189 و فرزند خود علي ع را سفارش به همراهي ايشان نمود. 📘شرح نهج البلاغه ابي الحديدج14ص53 وواضح است كه اگر به هدف و مرام و آيين او اگر ايمان نداشت اينقدر ازخودگذشتگي و توصيه معنا نداشت... 3️⃣ثالثا وصيت ايشان ؛ گواه ايمانشان مي باشد. وصيت شان اين بود ـ ای خویشاوندان من، دوستدار و پیرو محمّد باشید و از حزب او (اسلام) حمایت کنید به خدا قسم وهر که از نور هدایت او پیروی نماید، سعادتمند می گردد. اگر زندگانی من ادامه می یافت و اجل مرا مهلت می داد، بی تردید گرفتاری ها و سختی ها را از وی برطرف می ساختم. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم نمود. 📒تاریخ الخمیس، ج 1، ص 301- 300، 📘سیره حلبی، ج 1، ص 391، 4️⃣رابعا محبت رسول خدا نسبت به ابوطالب ،گواه ايمان اوست. رسول خدا (صلی الله علیه وآله)در مناسبتهای گوناگون از عموی خود ـ ابوطالب ـ تجلیل می نمود ودوستی خویش را نسبت به وی ابراز می داشت. پیامبر گرامی به عقیل بن ابی طالب فرمود: ـ من تو را به دو جهت دوست می دارم; یکی به خاطر خویشاوندیت با من و دیگر به خاطر این که می دانم عموی من (ابوطالب) تو را دوست می داشت. 📙تاریخ الخمیس، ج 1، ص 163. 📗 الاستیعاب، ج 2، ص 509 حضرت از مقام عموی خود ابوطالب تجلیل نموده مي فرمود: 📕سیره حلبی، ج 1، ص 391 ومي دانيم كه آيات قرآن،دستور به شدت عمل با كفار ومهرباني با مومنان داده است. 📚فتح: 29 مجادله: 22 ممتحنه:1 توبه :23و آیه‌های 81 و 54 از سوره مائده ... 5️⃣خامسا تصريح صحابه رسول ص به ايمان ابوطالب علي ع در مقابل ياوه گويي برخي فرمود: ـ ساکت باش، خدا دهانت را بشکند، سوگند به خدایی که محمد (صلی الله علیه وآله) را به پیامبری برانگیخت، اگر پدرم ـ ابوطالب ـ بخواهد شفاعت هر گنهکاری را برعهده بگیرد، خداوند او را شفیع می گرداند. 📙الحجه ص۲۴ و در جای دیگر می فرماید: ـ به خدا سوگند، ابوطالب، عبد مناف بن عبدالمطلب، مؤمن و مسلمان بود و ایمان خود را بر کفّار قریش پنهان می داشت تا با بنی هاشم دشمنی نکنند. 📗الحجّه، ص 24 ابوذر غفاری گفته: ـ سوگند به خداوندی که جز او خدایی نیست، ابوطالب رخت از جهان نبست مگر این که اسلام را اختیار نمود. 📙شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 71، عباس بن عبدالمطلب و ابوبکر نیزتصريح كرده اند: ـ ابوطالب از دنیا نرفت مگر این که گفت: لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول الله. 📗الغدیر، ج 7، ص 398، 6️⃣سادسا امامان اهل بیت، به ایمان استوار ابوطالب تصریح نموده اند امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «لَو وُضع ایمانُ أبی طالب فی کفّة میزان و ایمان هذا الخلق فی الکفّة الأخری لرجح ایمانه». اگر ایمان ابوطالب را در یک کفّه ترازو و ایمان این مردم را در کفّه 📘شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 68، 🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ به شبهه وهابی پیرامون تضاد در روایات حدث بودن " ودی " 🤔 : ❓ اگر کسی باوجود استبراء از بول؛ باز هم رطوبتی از آلتش خارج شد؛ چه کند؟ باید دوباره وضو بگیرد؟ 🔺 امام صادق : خير. نباید مجدّداً وضو بگیرد. 🔺 امام جواد : بله. واجب است مجدّداً وضو بگیرد. 1⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَأَبِي دَاوُدَ جَمِيعاً عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلاَءِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنْ رَجُلٍ بَالَ ثُمَّ تَوَضَّأَ وَقَامَ إِلَى الصَّلاَةِ فَوَجَدَ بَلَلاً. قَالَ : لاَ يَتَوَضَّأُ إِنَّمَا ذَلِكَ مِنَ الْحَبَائِلِ. 📚 کافی 19/3 ✅ صحيح [مرآة العقول ٦٢/١٣] 2⃣ مَا رَوَاهُ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ : كَتَبَ إِلَيْهِ رَجُلٌ هَلْ يَجِبُ الْوُضُوءُ مِمَّا خَرَجَ مِنَ الذَّكَرِ بَعْدَ الاِسْتِبْرَاءِ؟ فَكَتَبَ «نَعَمْ». 📚 تهذيب الأحکام 28/1 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ١٣٤/١] ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق آنچه در روایات شیعه و فتاوای فقهای شیعه آمده است : "رطوبتهايى كه از انسان خارج مى‏شود غير از بول و منى بر چند قسم است: 🔸اوّل : آبى كه گاه بعد از بول بيرون مى‏آيد و كمى سفيد و چسبنده است و به آن «وَدْى» مى‏گويند. 🔸دوم : آبى كه هنگام ملاعبه و بازى كردن با همسر بيرون مى‏آيد و به آن «مَذْى» مى‏گويند. 🔸سوم : آبى كه گاه بعد از منى بيرون مى‏آيد و به آن «وَذْى» گويند. 👌همه اين آبها در صورتى كه مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاك است، و وضو و غسل را هم باطل نمى‏كند. " 📚رسالة توضيح المسائل مکارم شیرازی، ص: 28 👌بر این اساس در روایت اولی که وهابی به آن استناد کرد , از امام علیه السلام در مورد حکم " ودی " سوال شد , یعنی آبی که پس از بول خارج می شود که آیا این آب وضو را باطل می کند یا خیر که امام علیه السلام پاسخ داد : وضو را باطل نمی کند و نیازی به اعاده وضو نیست . ❕در روایت دوم امام علیه السلام بر خلاف روایت اول می گوید که در صورت خروج " ودی " وضو گرفتن واجب است , یعنی " ودی " موجب بطلان وضو می گردد . 👌میان این دو روایت تنافی است و راه حل رفع تنافی آن است که بگوییم روایت دوم از روی تقیه و موافق با عقیده اهل سنت صادر شده است , زیرا اهل سنت معتقدند آبی که پس از بول خارج می شود یعنی " ودی " , موجب بطلان وضو می گردد " فأما الذي ينقض الوضوء، و لا يوجب الغسل، فهو البول، و المذي، و الودي " 📚الفقه على المذاهب الأربعة ، ج‌1، ص: 157 ❕شیخ طوسی نیز تصریح می کند که تمام فقهای اهلسنت معتقدند که " ودی " موجب بطلان وضو می گردد و لباس را هم نجس می کند : " المذي و الودي «و الوذي» لا ينقضان الوضوء، و لا يغسل منهما الثوب و خالف جميع الفقهاء في ذلك، و أوجبوا منهما الوضوء، و غسل الثوب " 📚الخلاف ج ١ ص ١١٨ 👌در پاورقی کتاب " الخلاف " , مطلب مذکور از کتابهای اهلسنت آدرس داده شده است : 📚المدونة الكبرى 1: 12، و الام 1: 39، و المبسوط 1: 67، و شرح معاني الآثار 1: 45- 48، و موطإ مالك 1: 41، و المحلى 1: 232، و مجمع الزوائد 1: 284، و عمدة القاري 3: 217، و فتح الباري 1: 380، و سنن الترمذي 1: 197 و نيل الأوطار 1: 274. 👌اهلبیت علیهم السلام به ما فرموده اند که اگر دو روایت متضاد با هم از ما نقل شد , روایتی را که بر خلاف اهلسنت است را بگیرید و به آن عمل کنید , زیرا روایت موافق با آنان از روی تقیه و فشار صادر شده است و حجت نیست : ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی : ج 1 ص 68 ❕بنابراین روایتی که می گوید پس از خروج " ودی " باید وضو گرفت , تقیه ای بوده و موافق با اهلسنت صادر شده است 🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ به شبهه وهابی در مورد نماز خواندن در لباس نجس !!!! 🤔 : ❓ اگر کسی لباسش نجس شد و نتوانست تطهیر کند، باید چگونه نماز بخواند؟ 🔺 امام کاظم : باید با همان لباس، نماز بخواند. و نباید لخت شود. 🔺 امام صادق : نباید با همان لباس، نماز بخواند. و باید لخت شود. ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 1⃣ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عُرْيَانٍ وَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَأَصَابَ ثَوْباً نِصْفُهُ دَمٌ أَوْ كُلُّهُ أَ يُصَلِّي فِيهِ أَوْ يُصَلِّي عُرْيَاناً؟ فَقَالَ : «إِنْ وَجَدَ مَاءً غَسَلَهُ وَإِنْ لَمْ يَجِدْ مَاءً صَلَّى فِيهِ وَلَمْ يُصَلِّ عُرْيَاناً». 📚 تهذيب الأحکام 224/2 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٢٢٧/٤] 2⃣ جَمَاعَةٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ لَيْسَ عَلَيْهِ إِلَّا ثَوْبٌ وَاحِدٌ وَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ عِنْدَهُ مَاءٌ كَيْفَ يَصْنَعُ؟ قَالَ : يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَاعِداً يُومِئُ إِيمَاءً. 📚 کافی 396/3 ✅ موثّق [مرآة العقول ٣٠٦/١٥] قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي. 3⃣ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ فَأَجْنَبَ وَلَيْسَ عَلَيْهِ إِلاَّ ثَوْبٌ فَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ يَجِدُ الْمَاءَ! قَالَ «يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَائِماً يُومِئُ إِيمَاءً». 📚 تهذيب الأحکام 405/1 ✅ موثّق [ملاذ الأخیار ١٦٣/٣] قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي ❗️❗️❗️ 💠💠 👌ما تقریبا تمام پست هایی که وهابی منتشر کرده و مدعی بوده است که در روایات شیعه تناقض است را پاسخ گفته ایم و نشان داده ایم که تمام مواردی که وهابی مدعی تناقض در آنها است , توهمات وهابی متوهم بوده و الا در واقع تناقضی در کار نبوده است که مورد فوق نیز از همین قرار است . ❕اگر لباس انسان نجس باشد و امکان تطهیر یا تعویض لباس هم نیست , نباید با لباس نجس نماز خواند , بلکه باید به صورت عریان و به گونه ای که مثلا عورت را با دست پوشانده و به صورت نشسته با ایماء و اشاره , نماز را بخواند تا عورتش در برابر دیگران ظاهر نشود , اما اگر در آوردن لباس نجس معذوریت دارد , مثلا هوا خیلی سرد است و امکان در آوردن لباس نجس نیست , با همان لباس نجس باید نماز خواند و نماز صحیح است . ❕بنابراین روایاتی که می گوید باید با همان لباس نجس نماز بخواند و عریان نشود , ناظر است به زمانی که امکان در آوردن لباس نجس نیست و مثلا به خاطر سرمای هوا اضطرار است , چنان که روایتی , خود امام صادق علیه السلام تصریح می کند که نماز خواندن در لباس نجس تنها در صورت اضطرار است . 👌محمد حلبی می گوید : " از امام صادق ع سوال کردم در مورد مردی که لباسش آلوده به منی یا بول می شود و لباس دیگری هم ندارد که لباس نجس را تعویض کند ? ❕امام ع پاسخ داد : " در صورتی که اضطرار به پوشیدن لباس نجس دارد , در همان لباس نجس نماز بخواند " "عَنْ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يُجْنِبُ فِي الثَّوْبِ أَوْ يُصِيبُهُ بَوْلٌ وَ لَيْسَ مَعَهُ ثَوْبٌ غَيْرُهُ قَالَ يُصَلِّي فِيهِ إِذَا اضْطُرَّ إِلَيْهِ. " 📚تهذیب الاحکام ج ٢ ص ٢٢٤ _ الاستبصار ج ١ ص ١٦٩ 👌بر همین اساس , امام خمینی فتوا می دهد : " چنانچه طورى است كه اگر لباس را آب بكشد يا عوض كند، نماز به هم مى‏خورد و به واسطه سرما و مانند آن نمى‏تواند لباس را بيرون آورد، بايد با همان حال نماز را تمام كند و نمازش صحيح است. " 📚توضيح المسائل امام خمينى ص: 129 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📗 | 🔸 دو کتاب پرسش محور در باره 📙 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم ▫️ ۷۲ پرسش و پاسخ در باره امام مهدی(ع) براساس دانش نامه امام مهدی(عج) پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده است... 🔻 بخش های کتاب : ▫️ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، زندگانی و ویژگی های امام مهدی، غیبت امام مهدی، دیدار با امام مهدی، انتظار فَرَج، نشانه های ظهور، رجعت، تعیین وقت ظهور و امام مهدی در زمان ظهور ️ 📝 پديدآورنده : محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، رقعی، فارسی ◀️ خرید کتاب http://shop.darolhadith.ir/home/425-85.html •┈┈•❀•┈┈• •┈┈•❀•┈┈• •┈┈•❀•┈┈• 📘 بامداد بشریت ▫️ مجموعه ای از پرسش ها و پاسخ ها پیرامون امام زمان(عج) 🔻 بخش های کتاب : ▫️ مبانی اعتقاد به مهدویت، میلاد منجی بشریت، راز طول عمر، فلسفه غیبت، نشانه های ظهور، ویژگی های امام زمان، دولت جهانی مهدی(عج)، ظهور و دشمنان امام زمان(عج) ️ 📝 پديدآورنده : محمد جواد مروجی طبسی، قم، بوستان کتاب، ۱۶۷ صفحه، رقعی، فارسی ◀️ خرید کتاب https://ketabejamkaran.ir/6046/ 🔰 @p_eteghadi 🔰