eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترتیل سریع جزء 14.MP3
9.4M
🎶 جزء 4⃣1⃣ 🎙 قاری : حجت الاسلام 🔻🔺 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌷 امام صادق (علیه السلام) : ☘ تنها اوست (حضرت مهدی علیه السلام) که شیعیانش را نجات می‌دهد از گرفتاری‌های شدید و بلاهای طولانی و گرسنگی و ترس و ناراحتی آن‌ها را برطرف خواهد کرد. 📚 الغیبة نعمانی ج ۱ ص ۹۱ 📚 عوالم العلوم و المعارف ج ۱ ص ۲۷۶ 📚 بحار الأنوار ج ۳۶ ص۴۰۲ بوی عـطر یار دارد جمعه ها وعـده دیدار دارد جمعه ها جمعه ها دل یاد دلبر می‌کند نغمه یاابن‌الحسن سر می‌کند
🤔 ❔سوال من درمورد این هست که مگه نمی گن خدا بد بنده خود نمی خواد و راضی به عذاب وناراحتی اونیست ❕پس این ها براثر چی هست مگه دست خدا نیست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که زلزله به الهی و تحت نظر او در عالم صورت می گیرد . ❕محمد بن سلیمان از امام صادق علیه السلام سوال کرد سبب زلزله چیست ؟ 👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « خداوند برای رشته های زمین فرشته ای را موکل قرار داده و هرگاه بخواهد زمین را بلرزاند به آن فرشته وحی می کند که فلان رشته را حرکت بده ، پس آن فرشته رشته های زمین را خداوند امر فرموده حرکت میدهد بلافاصله زمین با اهلش به و لرزه در می آیند » 📚علل الشرایع ج2 ص556 👌 با توجه به این سخن در رابطه با زلزله گفتنی است ؛ 💠قرآن در آیات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست است ، چنان که می فرماید: «انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست» 💎نسای 79 👌و می فرماید: «فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است» 💎روم41 ❕از یک نظر مصایبی مانند زلزله جنبه و بیداری برای افراد را دارد . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهش بخشیده شود خداوند او را به حزن و بیماری و مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد» 📚امالی صدوق ص294 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر زمان که بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند ، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای را بر آنها می سازد » 📚الکافی ج2 ص275 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر کسی سوال کند که چرا در زمین زلزله رخ می دهد به او چنین پاسخ داده می شود که زلزله و چیزهای شبیه به آن از جهت موعظه و بیداری و ترساندن مردم صورت می گیرد تا بیدار شوند و از معاصی دست بر دارند » 📚بحار الانوار ج57 ص130 💠البته کوتاهی های خود بشر در خسارات و تلفات ناشی از زلزله نیز بسیار موثر است . اگر خانه ها و نهادها مقاوم و ساخته شود و اقدامات پیشگیرانه به موقع صورت گیرد و امداد رسانی با استفاده از ابزار لازم در زمان مناسب و دقیق محقق شود ، طبیعی است که خسارات و تلفات ناشی از بسیار کم می شود . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هریک از شما وقتی کاری انجام می دهد ، آن را استوار و محکم و دقیق انجام دهد » 📚میزان الحکمه ج8 ص171 👌و فرمود ؛ « خداوند دوست دارد که هرگاه بنده اش کاری انجام می دهد آن را استوار و محکم گرداند » 📚وسائل الشیعه ج3 ص230 ❕بی توجهی به این تعالیم و دستورات در سازی و امداد رسانی ، سبب این می شود که حادثه ای مانند زلزله بیشترین تلفات و خسارات را به بار بیاورد . ❕از جهت دیگر نیز زلزله و گرفتاری ها و مصائب ناشی از آن نقش را برای مردمان ایفا می کند . 👌خداوند می فرماید؛ «شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم » 💎انبیاء 35 👌و می فرماید: «آیا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و نمی شوند» 💎عنکبوت 2 👌و می فرماید ؛ « قطعا همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان » 💠بقره 155 🔶امام علی علیه السلام فرمود: «خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند» 💎نهج البلاغه خطبه192 👌همچنین زلزله و مصائب ناشی از آن برای برخی افراد نیز نقش ترفیع درجه آنان را بازی می کند . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب » 📚الکافی ج2 ص252 🔶و : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» 📚الکافی،ج2 ص 252 👌ادامه 👇👇👇
💠ادامه 👇👇👇👇👇 ❕البته ممکن است در حوادثی مانند زلزله موجودات و افراد بی گناهی مانند نیز از بین بروند ، این سوال مطرح می شود که مگر آنان چه گناهی کرده اند که چنین گرفتار می شوند ❗️ 👌پاسخ با توجه به آنچه گفته شد روشن است ، اگر انسان ها در ساختمان سازی و مانند آن نهایت دقت و کوشش را مصرف می داشتند ، طبیعی است که شاهد از بین رفتن نبودند ، بنابراین علت اصلی از بین رفتن کودکان خود انسان ها می باشند . ❕از سوی دیگر گفتنی است که یکی از شاخه های توحید خداوند توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است. 🔶خداوند در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از » 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❔حال چه مانعی دارد همان خداوندی که مالک موجودات است و حیات را به موجودات و حیوانات داده است حیات را هر زمان خودش صلاح بداند از آنان بگیرد زیرا انان الهی هستند و هر زمان خداوند بخواهد از طرق مختلف جان آنها و بسیاری دیگر از موجودات را می گیرد و هیچ اشکالی نیز بر خداوند وارد نمی شود زیرا خداوند در مملوکات خود تصرف می کند. 👌البته این تصرف خداوند بر اساس حکمت هایی است که گاهی برای ما روشن است و گاهی روشن نیست . مثلا یکی از جنبه های آن می تواند مجازات پدر و مادر به خاطر باشد و یا جنبه دیگر پدر و مادر و درجه آنان به واسطه صبر و بردباری می تواند باشد و نیز شاید جنبه های دیگری نیز مد نظر باشد که برای ما روشن نباشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔استادی داریم در دانشگاه که علوم قرآنی تدریس می کند ، شبهه می کند که مگر خدوند نگفته است که قرآن به زبان روشن است ، پس چرا در قرآن الفاظی استفاده شده است که عربی نیست ❗️چرا خداوند گرفتار این شده است ❕❕ 💠💠 👌حقیقت این است که هیچ زبان معتبر و مهمی را نمی توان یافت که کلماتی از زبان های دیگر در آن وارد نشده باشد ، منتهی لغات خارجی در چهار چوب زبان اصلی و تحت قواعد و آن تغییر می کند و رفته رفته جزء زبان اصلی بحساب می آید . زبان عربی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و در طی قرون قبل از اسلام به تدریج کلماتی از زبان های اقوام همسایه و همجوار مانند حبشی و مصری و ایرانی و رومی و ... در آن راه یافته و به شکل کلمات و تحت آن در آمده بود . ❕این الفاظ را به اصطلاح می گفتند و جزء کلمات زبان عربی محسوب می شدند و قرآن هم از آن کلمات به این عنوان که جزء کلمات زبان عربی روشن می شده است ، استفاده کرده است . ❕کلمات غیر به دو قسم است ؛ 1⃣اعلام که منظور نام های خاص اشخاص یا امکنه یا اشیاء می باشد ، مانند نام پیامبران گذشته ؛ ایوب ، ابراهیم ، یونس ، هود و یا اسماء امکنه مانند روم ، مصر ، مدین ، بابل ، و یا نام فرشتگان مانند جبرئیل ، میکاییل،و یا نام بت ها مانند یغوث ، یعوق و .. 2⃣غیر اعلام یعنی الفاظ غیر عربی غیر از نام های خاص که در قرآن وجود دارد ، مانند اسفار ، استبرق ، حواریون ، دری، سجیل و... 📚آشنایی با قرآن ، ص30 ❕به دیگر ؛ 👌وارد شدن واژه های دیگر در هر لغت و در هر زبانی یک امر طبیعی است و هرگز به عنوان عیب یا نقص شمرده نمی شود ، وجود این گونه لغات به خالص بودن آن زبان یا آن لغت صدمه ای وارد نمی سازد ، زبان عربی ،زبانی عربی است گرچه برخی لغات غیر عربی که رنگ و بوی عربی به خود گرفته در آن یافت شود ، زیرا لغت تازه وارد تا خلق و خوی آن زبان را به خود نگیرد امکان کاربرد نمی یابد . ❕لذا استعمال چنین الفاظ و کلمات غیر عربی ، به عربی بودن کلام خللی وارد نمی آورد و این شیوه یعنی استفاده از کلمات اجنبی در اشعار عرب و گفته های اصیل پیش از اسلام متعارف بوده و عیب و نقصی شمرده نمی شود بلکه در هیچ لغتی به کار نگرفتن لغات غیر شرط نیست ، حتی در اثری مانند شاهنامه فردوسی که سعی بر آن بوده تا صرفا واژه های فارسی به کار رود ، بسیاری از واژه های آن ریشه فارسی ندارد بلکه ریشه عربی و ترکی و غیره داشته و در عین حال فارسی کامل به شمار می روند . 👌قرآن نیز یک سخن کامل است ، وقتی در زبان عربی استعمال الفاظ غیر عربی در لباس عربی رواج دارد ، طبیعتا قرآن هم از این شیوه استفاده کرده است . 📚علوم قرآنی ، معرفت ، ص321 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا راست است که عالم به دست اهل بیت است و خداوند تدبیر عالم را به آنها واگذار کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند همانگونه که خالق عالم است ، رب عالم نیز می باشد و تدبیر عالم توسط پرودگار با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و این حقیقتی است که در آیات فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است ؛ ( فاتحه 2-انعام 164- مومنون116- صافات 126- یونس31 ) 👌می فرماید ؛ « بگو چه کسی پرودگار آسمانها و زمین است ، بگو خداوند یگانه » 🔶رعد 16 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 ❕بنابراین ربوبیت عالم انحصار به خداوند دارد که از طریق وسائط و این مهم را به انجام می رساند. 💠ائمه گرامی ما ، اولیاء نعم و واسطه بین مخلوقین و خداوند هستند ، فرشتگان موکل خداوند با در جریان قرار دادن آنها ، نعمات الهی را به بندگان می رسانند. 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او می کند » 📚الکافی ج1 ص394 👌فیوضات الهی که همان نعمت های مادی و معنوی اوست توسط ملائکه که امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و سایر موجودات می رسد ، امام آن کسی است که ملائکه برای انجام هرکاری به خدمت او شرفیاب می شوند ، و موجودات را به برکت وجود امامان مشمول و نعمت می کنند . 👌تعابیر اولیاء النعم ، بکم ینزل الغیث ، بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و ...در زیارت جامعه اشاره به همین مطلب است ‌ 👌در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « به وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند » 📚کمال الدین ج1 ص207 ❕حاصل آنکه ربوبیت عالم برای خداوند و به واسطه فرشتگان صورت می گیرد اما نعمات مادی و معنوی به برکت وجود اهل بیت توسط فرشتگان در عالم پراکنده می شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#عهد_جانان ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا به وصل خود دوایی کن دل دیوانهٔ ما را علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را عکس: محمد وحدتی/ شعر از سعدی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔دعای یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمة ... در چه کتابی ذکر شده و آیا این دعا، همان است که به حضرت آدم بعد خروج از بهشت آموخته شد ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « سپس آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت ( و با آنها توبه کرد ) و خداوند توبه او را پذیرفت ، خداوند تواب و رحیم است » 🔶بقره37 💠سیوطی از بزرگان اهل سنت و دیگران روایت می کنند که ابن عباس می گوید از پیامبر درباره کلماتی که آدم فرا گرفت وبا آن توبه کرد سوال کردم ❕پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « آدم خدا را بحق وجایگاه محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین خواند که توبه اش را بپذیرد و توبه اش را قبول کرد » 📚در المنثور،ج1 ص60 و61 📚ینابیع الموده،ص67 📚الکافی،ج8 ص305 📚تفسیر البرهان،ج1 ص191 👌علامه نقل می کند ؛ « جبرئیل به آدم تلقین داد که بگوید ؛ ❕یا حمید بحق محمد ، یا عالی بحق علی ، یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن و الحسین و منک الاحسان» « یا خداوند حمید و ستوده به حق محمد و یا خداوند بلند مرتبه به حق علی و یا خداوند پدید آورنده به حق فاطمه و یا خداوند محسن به حق حسن و حسین ( خطای مرا ببخش ) چرا که احسان از جانب توست » 📚 بحار الانوار ج44 ص245 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌در اینکه کلمات و سخنانی را که خدا برای توبه به آدم تعلیم داد چه سخنانی بوده است در میان مفسران گفتگو است ، معروف این است که همان جملات سوره اعراف آیه 23 می باشد « قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین »«گفتند: خداوندا ما بر خود ستم کردیم، اگر تو ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود» 👌بعضی گفته اند منظور از کلمات، این دعا و نیایش بوده است «اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی انک خیر الغافرین ، اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فارحمنی انک خیر الراحمین ،اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فتب علی انک انت التواب الرحیم . 👌این موضوع در روایتی از امام علیه السلام نقل شده است .(مجمع البیان ذیل آیات مورد بحث) 💠در روایات متعددی که از طرق اهل بیت علیهم السلام وارد شده است می خوانیم که مقصود از کلمات تعلیم اسماء مخلوق خدا یعنی محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بوده است، و آدم با توسل به این کلمات از درگاه خداوند تقاضای بخشش نمود و خدا او را بخشید. 👌این تفسیرهای سه گانه هیچگونه با هم ندارد، چرا که ممکن است مجموع این کلمات به آدم، تعلیم شده باشد تا با توجه به حقیقت و عمق باطن آنها انقلاب روحی تمام عیار، برای او حاصل گردیده و خدا او را مشمول لطف و هدایتش قرار دهد. 📚تفسیر نمونه ج1 ص98 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا سوره توبه با بسم الله الرحمان الرحیم آغاز نمی شود ❗️برخی میگویند این سوره بسم الله داشته اما از قرآن شده است ❕آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕ « پاسخ این سؤال را چگونگی شروع این سوره به ما می دهد زیرا این سوره در واقع با اعلان به دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با «بسم الله الرحمن الرحیم » که نشانه و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خدا است، تناسب ندارد. 👌این موضوع در از علی علیه السلام نقل شده است . ❕مرحوم طبرسی از علی (ع) چنین نقل می کند: «لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سورة برائة لان بسم الله للامان و الرحمة و نزلت برائة لرفع الامان و السیف فیه» « سوره توبه با بسم الله الرحمان الرحیم آغاز نمیشود زیرا بسم الله برای امان و رحمت است اما سوره توبه برای بیان برائت از و رفع امان از آنها با شمشیر نازل شده است » 📚مجمع البیان ج5 ص4 ❕گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده و در این سوره پیرامون الغای پیمانهای پیمانشکنان بحث شده لذا بسم الله در میان این دو نشده است . 👌روایتی نیز در این باره از امام علیه السلام نقل شده است . ❕مرحوم طبرسی از امام صادق چنین نقل می کند که فرمود: « الانفال و برائة واحدة» « سوره انفال و برائت ( توبه ) سوره محسوب می شوند » ❕ هیچ مانعی ندارد که علت ترک بسم الله هر دو موضوع باشد، که به یکی در روایت نخست و به دیگری در روایت دوم اشاره شده است ( و به هیچ عنوان بحث در کار نیست )» 📚تفسیر نمونه ج7 ص273 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔از انفاق ها و بخشش های ائمه برایمان زیاد گفته شده است ❗️خواستم بدانم و ائمه در زمان حیاتشان چه بوده است و آن ها از چه طریقی امرار معاش می کردند ❕❕ 💠💠 👌ائمه گرامی ما همواره مشغول به کسب و کار و باغداری و کشاورزی بودند و از خودشان مایحتاج زندگی را فراهم می کردند . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « امیر المومنین بیل می زد و زمین را برای کشت آماده می کرد و پیامبر خدا هسته خرما را با دهان خویش می مکید و می کاشت ، و همان هنگام خرما بن شکوفه بر می آورد ، و هر آینه امیر مومنان هزار بنده را از مال و دسترنج خویش آزاد فرمود » 📚الکافی ج5 ص74 👌و فرمود ؛ « علی علیه السلام هزار بنده را با اصل مال خود آزاد فرمود و در این راه سخت در کار شد و پیشانی اش به عرق نشست تا خشنودی خدا را طلب کند » 📚بحار الانوار ج41 ص130 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « امیر مومنان هرگاه از جهاد می جست به آموزش مردم و داوری میان آنها روی می آورد و چون از این کارها هم فارغ می شد در بستانی از آن خویش با دست خود به کار می پرداخت » 📚ارشاد القلوب ص218 ❕در کتاب شرح البلاغه هم آمده است ؛ « علی با دست خودش کار می کرد و زمین را شخم می زد ، آب بر می کشید و خرمابن می کاشت » 📚شرح نهج البلاغه ج15 ص147 ❕در روایت دیگری آمده است که ابن محمد منکدر می گوید ؛ « در هوایی سوزان به پیرامون مدینه رفتم و امام باقر را دیدم که مشغول کار کردن است و غرق شده بود » 📚الارشاد ج2 ص161 ❕اسماعیل بن جابر می گوید ؛ « نزد امام صادق رفتم در حالی که بیل در دست در بود و راه آب می گشود » 📚الکافی ج5 ص76 👌و فرمود ؛ « همانا دوست دارم که در طلب معیشت به آفتاب آزار ببینم » 📚الفقیه ج3 ص163 👌علی بن حمزه می گوید ؛ « امام کاظم را دیدم که در زمینی کار می کرد و گام هایش در عرق خیس شده بود ، به من فرمود ؛ « آن کس که از من و بهترم بود در زمین خویش و با دست خود کار می کرد » سوال کردم او که بود ؟ 👌فرمود ؛ پیامبر خدا و امیر مومنان و همه پدران من با دست خود می کردند ، و این کردار پیامبران و رسولان و جانشینان ایشان و شایستگان است » 📚الکافی ج5 ص 75 📚بحار الانوار ج48 ص115 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁