eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔برخی شبهه می کنند که پوشیدن چادر سیاه در قرآن و روایات نیامده است و این رسمی است که از عرب جاهلی باقیمانده که دختران خود را به خاطر ننگ دختر بودن در چادرهای سیاه پنهان می کردند ❗️ 💠پاسخ👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که چادر سیاه در قرآن و روایات نیامده است و این رسمی است که از عرب جاهلی باقیمانده که دختران خود را به خاطر ننگ دختر بودن در چادرهای سیاه پنهان می کردند ❗️آیا واقعیت دارد ❕ 💠💠 👌پوشیدن چادر سیاه برای زنان در جهت پوشش بدن از نامحرم مورد آیات و روایات قرار گرفته است . ❕در تعالیم اسلامی تاکید شده است که بانوان باید تمام بدن خود را جز قرص صورت و دست ها تا مچ از بپوشانند . 🗯خداوند در سوره نور آیه 31 می فرماید: «به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و های خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود)» 🗯امام صادق فرمود: «زینت ظاهری که پوشاندن آن واجب نیست صورت و دو دست است» 📚قرب الاسناد ص40 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 202 ❗️و در سوره احزاب آیه 59 می فرماید: «ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو خود را بر خویش فرو افکنند .این کار برای اینکه مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» ❕جلباب به پوشش های بلندی اطلاق می شود که سر و سینه و زن را می پوشاند . 📚لسان العرب ج 1 ص 272 ❕در تفسیر در المنثور آمده است ؛ « وقتى آيه" يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ" نازل شد، زنان انصار طورى از خانه‏ ها بيرون شدند كه گويى كلاغ سياهند، چون كيسه‏ اى سياه به خود پوشانده بودند كه سراپايشان گرفته بود » 📚الدر المنثور ج 5 ص 221 ❗️پیامبر گرامی فرمود: «زن وقتی به حد بلوغ می رسد نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود مگر صورت و دست ها » 📚سنن ابی داود ج2 ص383 ❕روشن است که پوشاندن کامل بدن جز صورت و دست ها با پوشش های سرتاسری حاصل می شود که ما امروزه از آن تعبیر به چادر می کنیم و این نکته نیز روشن است که با پوشش و چادر مشکی بهتر حجاب شرعی رعایت می شود و بدن و زینت های آن تحت پوشش قرار می گیرد و بانوان در معرض نگاه نامحرمان قرار نمی گیرند . ❕در مورد حضرت زهرا آمده است که زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛ 👌« سرپوش به سر افکند و خود را در پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها» 📚بحار الانوار ج29 ص216 👌لذا در روایات ما ، حکم کراهت پوشش مشکی از چادر برداشته شده است . 🔰امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پوشش سیاه مکروه است ، مگر در عمامه و چکمه و » 📚الکافی ج 6 ص 415 ❕کساء به پوششی گفته می شود که تقریبا تمام بدن را می پوشاند مانند عبا و ؛ 📚التحقیق فی کلمات القرآن ج 10 ص 67 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔یکی از اشکالاتی که تنی چند از اساتید دانشگاه غربی به بنده گرفته اند این است که اسلام آیینی انزوایی است و پیروان خود را از حضور در اجتماع نهی می کند در حالی که حضور در اجتماع...❕ 💠پاسخ👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یکی از اشکالاتی که تنی چند از اساتید دانشگاه های غربی به بنده گرفته اند این است که اسلام آیینی است و پیروان خود را از حضور در اجتماع نهی می کند در حالی که حضور در اجتماع ضرورتی اجتناب ناپذیر است ❗️براستی پاسخ این تضاد در آموزه های اسلام و واقعیت خارجی در چیست ❕ 💠💠 👌انسان موجودى است اجتماعى، و تنها در سايه اجتماع مى ‏تواند به اهداف والاى خود دست يابد، مشكلات خود را آسان‏تر مرتفع كند، و به سعادت مطلوب سريع‏تر برسد. ❕گوشه‏ گيرى و انزوا طلبى نه با فطرت انسان سازگار است و نه با روح تعليمات اسلام، بلكه اجتماع گرايى، روح تمام تعليمات اسلام است از عبادات به صورت دسته‏ انجام مى‏ شود گرفته تا مسائل مربوط به حقوق بشر و حكومت اسلامى، و امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود و احقاق حقوق و تعاون در برّ و تقوا و مانند آن ، اسلام دست خدا را با جماعت مى‏ داند (يَدُ اللَّهِ مَعَ الْجَماعَة) و جداشدن از صفوف مسلمين را سبب نفوذ شيطان شمرده‏ است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى مردم ، بر شما است كه از جماعت جدا نشويد، و از جدايى و پراكندگى بپرهيزيد» 📚کنزالعمال ج 1 ص 206 👌 علی علیه السلام فرمود ؛ « دست خدا بر سر جماعت است، هنگامى كه يكى از آنها از جمعيت جدا شود (و به انزوا روى آورد) شيطان او را مى‏ ربايد، همان گونه كه گرگ گوسفند جدا شده از گلّه را مى ‏ربايد». 📚نهج البلاغه خطبه 127 ❕در برابر روايات بالا، رواياتى در منابع حديث آمده است كه نشان مى‏ دهد انزواطلبى مطلوب و دقيقاً در تضاد با روايات و بحث‏هاى سابق است، از جمله: ❕ در حديثى از پيغمبر اكرم مى‏ خوانيم: «الْعُزْلَةُ عِبادَةٌ؛ گوشه ‏گيرى عبادت است». 📚میزان الحکمه ج 3 ح 12884 👌در حديث ديگرى از امام اميرالمؤمنين عليه السلام آمده است ؛ «مَنْ انْفَرَدَ عَنِ النَّاسِ انَسَ بِاللَّهِ سُبْحانَهُ؛ كسى كه از مردم جدا شود، با خدا انس مى ‏گيرد». 📚شرح غرر الحکم ج 5 ص 33 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « اگر بتوانى كه از خانه ‏ات بيرون نروى چنين كن، زيرا هنگامى كه بيرون نروى غيبت نخواهى كرد، و دروغ نخواهى گفت و حسد نمى‏ ورزى و ريا نمى ‏كنى و تصنع و مداهنه نخواهى كرد». 📚الکافی ج 8 ص 128 ❕ولى با دقت به خوبى ثابت مى ‏شود كه مسأله عزلت و گوشه ‏گيرى در يك سلسله شرايط خاص اجتماعى، و به صورت استثنايى توصيه شده است. در مورد اصحاب كهف مى ‏دانيم كه آنها در يك جامعه كافر و بى ‏بندوبار گرفتار شده بودند و به جرم ايمانشان به خدا، تحت تعقيب بودند، و چاره ‏اى جز فرار از شهر و ديار و پناه بردن به كوه و غار نداشتند. ❕بديهى است اين شرايط براى هر كس در هر زمان حاصل شود، چاره ‏اى جز هجرت و عزلت نيست، اما اين اصل يك اصل اساسى محسوب نمى‏ شود بلكه يك استثناء مربوط به شرايط خاص است. ❕در حديثى كه از امير المؤمنين على عليه السلام سلامت دين را در عزلت مى ‏داند كه مربوط به جايى است كه معاشرت با مردم به راستى دين انسان را به خطر بيفكند. 👌گاه بعضى از افراد شرايط خاصى دارند، و بسيار آسيب‏ پذير و ضعيف در برابر مظاهر فسادند، ممكن است به اين گونه افراد توصيه شود، كمتر در اجتماعات ظاهر شوند. آنها شبيه افراد بسيار ضعيف المزاجى هستند كه اگر در اجتماعات حاضر شوند به زودى مزاج آنها انواع بيمارى‏ها را به خود جذب مى‏ كند، ممكن است طبيب به چنين شخصى دستور دهد كمتر در اجتماع ظاهر شود. امروز معمول است هنگامى كه هوا بيش از حد آلوده مى‏ شود، به افراد ضعيف مانند كودكان و پيرمردان و بيماران قلبى و تنفّسى توصيه مى ‏شود در خانه بمانند. ❕بديهى است هيچ يك از اينها يك اصل كلى نيست، بلكه مربوط به شرايط خاص اجتماعى است، يا شرايط خاص فرد است، بنابراين نبايد آن را به همگان و در هر زمان و مكان توصيه كرد. 👌اگر مى‏بينيم امام صادق عليه السلام به يكى از يارانش مى‏ فرمايد اگر مى‏توانى از خانه ‏ات بيرون نروى چنين كن، چرا كه از غيبت و دروغ و حسد و ريا و ظاهرسازى و مداهنه نجات خواهى يافت، حتماً يا شرايط جامعه در آن زمان چنين ايجاب مى ‏كرده و يا آن فرد، فرد آسيب ‏پذير و ضعيفى بوده است. ❕همه اينها استثنائاتى است كه در برابر اصل كلى اجتماعى بودن انسان قابل قبول است. 📚اخلاق در قرآن ج 3 ص 459 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔یکی می گفت در روایات شیعه آمده است که روزی حضرت نوح زیاد شراب خورد و #لخت مادر زاد پیش فرزندانش رفت و اونها عورتش را دیدند ❗️می خواستم ببینم این نقل ها واقعیت دارد ❕ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یکی می گفت در روایات شیعه آمده است که روزی حضرت نوح زیاد شراب خورد و مادر زاد پیش فرزندانش رفت و اونها عورتش را دیدند ❗️می خواستم ببینم این نقل ها واقعیت دارد ❕ 💠💠 👌چنین نقلی در کتب و روایات شیعه نیامده است ، بلکه تورات و تحریف یافته چنین نقل می کند ؛ « نوح به کشتکاری زمین آغاز کرد و تاکستانی غرس نمود ، او از آن نوشیده مست شد و خود را در میان خیمه خویش برهنه ساخت ، حام پدر کنعان برهنگی پدر را دید و دو برادر خویش را در بیرون خبر داد ، پس سام و یافث ردایی برگرفته ، آن را بر شانه های خویش افکندند و پس پس رفته برهنگی پدر خود را پوشاندند ، ایشان روی به جانب دیگر داشتند و برهنگی پدر را ندیدند ، چون نوح از خود به هوش آمد و دریافت که پسر کوچکتر با او چه کرده گفت لعنت خدا بر کنعان ...» 📚تورات کتاب پیدایش فصل 9 آیات 18_26 ❕ما این نقل ها را جعلی و خلاف می دانیم که شایسته نسبت دادن به پیامبر بزرگی چون نوح نبی نمی باشد . 👌با این وجود در روایتی در کتاب از امام هادی علیه السلام نقل شده است ؛ « نوح عليه السّلام دو هزار و پانصد سال زندگى نمود، روزى در كشتى خواب بود و باد مى‏ وزيد و در اثر آن عورتش نمايان شد حام و يافث از آن منظره بخنديدند، سام عليه السّلام ايشان را نهى كرد و از خنديدن باز داشت و آنچه را كه باد نمايان نموده بود وى پوشاند ولى حام و يافث دوباره آن را ظاهر كردند و پيوسته سام عليه السّلام آن را مى ‏پوشاند و آن دو مكشوف مى‏ نمودند، در اين اثناء عليه السّلام از خواب بيدار شد ديد كه ايشان مى‏ خندند، فرمود سبب چيست؟ 👌سام واقعه را بيان كرد، نوح عليه السّلام دست به طرف آسمان بلند كرد و عرضه داشت: ❕«پروردگارا نطفه حام را دگرگون كن تا غير از و سیاهان فرزندى از او به ظهور نرسد، خدايا نطفه يافث را نيز تغيير بده حقّ تبارك و تعالى نطفه اين دو را تغيير داد، پس تمام سودان و سیاهان كه بوجود آمدند از حام بوده و آنچه ترك و سقالبه و يأجوج و مأجوج و چينى ‏ها بوده از نسل يافث مى‏ باشند و جميع سفيد پوستانى كه غير اين گروه هستند از سام عليه السّلام بوجود آمدند بعد نوح عليه السّلام به حام و يافث فرمود خدا ذرّيه و فرزندان شما را تا روز قيامت بردگان اولاد و ذرارى سام قرار دهد زيرا سام به من نيكى نمود و شما دو مرا آزار داديد، پس پيوسته علامت ايذاء شما به من در فرزندانتان ظاهر و نشانه نيكى و احسان سام به من در نسل او الى الابد نمايان باشد » 📚علل الشرایع ج1 ص 32 ❕این نقل تنها از عورت غیر اختیاری نوح علیه السلام سخن به میان می آورد و با نقل تورات ساختگی کاملا متفاوت است ، اما با این وجود به دلیل محتوای که دارد چون برتری سفید پوستان بر سیاه پوستان و ... زیاد قابل نمی باشد زیرا راوی آن بن زیاد آدمی است که نجاشی در مورد او می نویسد ؛ « او در حدیث است و به احادیث او اعتماد نمی شود .احمد بن محمد بن عیسی شهادت می داد که او اهل غلو و دروغگویی است و او را از قم به ری خارج کرد» 📚رجال نجاشی ص185 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پیش_بینی_پیامبر_از_ظهور_وهابیت 🤔پرسش ❔آیا پیامبر اسلام از پیدا شدن فرقه #وهابیت و سلفیه و کشتار مسلمین در آخر الزمان خبر داده بودند ❗️ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا پیامبر اسلام از پیدا شدن فرقه و سلفیه و کشتار مسلمین در آخر الزمان خبر داده بودند ❗️ 💠💠 👌در کتب اهل سنت روایاتی نقل شده است که نشان از پیش بینی پیامبر گرامی اسلام نسبت به ظهور فرقه در آخر الزمان دارد . ❕بخاری از عبد الله بن عمر نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « خدایا منطقه شام و یمن را بر ما مبارک گردان ، صحابه تا سه مرتبه سوال کردند ای رسول خدا پس منطقه نجد چه می شود ❕پیامبرفرمودسرزمین نجد ، سرزمین زلزله ها ( و ویرانی ها ) و فتنه هاست و از همان جا شیطان ظهور خواهد کرد » 📚صحیح بخاری ج 2 ص 245 📚مسند احمد ج 10 ص 194 ❕بدر الدین عینی شارح صحیح می نویسد ؛ « مراد از شاخ شیطان که از منطقه عربستان ظهور می کند ، حزب و گروه شیطان می باشد » 📚عمده القاری ج 7 ص 59 ❕در دیگری از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛ « افرادی در مشرق زمین خواهند آمد که قرآن را تلاوت کرده اما از گلوگاه آنها تجاوز نمی کند و از قرآن بهره ای نمی برند ، این گروه همان گونه از دین خارج می شوند که تیر از کمان خارج شده و دیگر به کمان باز نمی گردد ، از پیامبر پرسیدند این فرقه چه نشانه ای دارد ؟ از نشانه های این گروه سرهای تراشیده است » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 208 👌زینی دحلان می نویسد ؛ « تصریح پیامبر بر سر تراشیدن این گروه نشانه بارزی است بر یکی از شاخصه های وهابیت که تنها فرقه ای هستند که به خود دستور می دهند سر خود را بتراشند» 📚فتنه الوهابیه ، ص 19 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔میخواستم ببینم این محرمیت رضاعی که اسلام درست کرده از کجا اومده ❗️دلیلش چیه ❕مستندش کجاست ❕اصلا چرا باید کسانی که همشیر بودند به هم محرم شوند ...❕ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔میخواستم ببینم این محرمیت رضاعی که اسلام درست کرده از کجا اومده ❗️دلیلش چیه ❕ کجاست ❕اصلا چرا باید کسانی که همشیر بودند به هم محرم شوند الان با هرکی می خواهیم ازدواج کنیم می فهمیم که تو بچگی با هم همشیر بودیم ❕ 💠💠 ❕هرگاه زنى كودكى را با شرايطى كه در فقه اسلامی مقرر است شير دهد، آن زن به حكم اوست؛ و آن مرد كه شير مربوط به اوست به حكم پدر او است . 👌به عبارت ديگر هنگامى ‏كه زن ، بچّه ‏اى را با شرايطى شير دهد آن بچّه به اين عدّه مى‏ شود: 1. خود آن زن و او را مادر رضاعى مى ‏گويند. 2. شوهر آن زن كه شير مربوط به اوست و او را پدر رضاعى گويند. 3. پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعى او باشند. 4. بچّه ‏هايى كه از آن زن به دنيا آمده ‏اند يا به دنيا مى ‏آيند. 5. بچّه ‏هاى اولاد آن زن هر چه پايين روند، چه از اولاد او به دنيا آمده، يا اولاد او آنها را شير داده باشند. 6. خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعى باشند. 7. عمو و عمّه آن زن هرچند رضاعى باشند. 8. دايى و خاله آن زن اگر چه رضاعى باشند. 9. اولاد شوهر آن زن كه شير مربوط به اوست هر چه پايين روند، هرچند اولاد رضاعى او باشند. 10. پدر و مادر شوهر آن زن كه شير مربوط به آن شوهر است، هر چه بالا روند. 11. خواهر و برادر شوهرى كه شير مربوط به اوست، اگر چه خواهر و برادر رضاعى او باشند. 12. عمو و عمّه و دائى وخاله شوهرى كه شير مربوط به اوست هر چه بالا روند، اگر چه رضاعى باشند؛ همچنين عدّه ديگرى که به واسطه شير دادن محرم مى‏ شوند. 📚رساله توضیح المسائل ، ، ص 400 ❕مستند این حکم گذشته از آیه قرآن ( نساء 23) ، فراوانی است که در مجامع روایی ما از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 20 ص 371 به بعد ، ابواب ما یحرم بالرضاع 👌فلسفه تحريم اين است كه با پرورش گوشت و استخوان آنها با شير شخص معينى شباهت به فرزندان او پيدا مى‏ كنند ، مثلا زنى كه كودكى را به اندازه‏ اى شير مى‏ دهد كه بدن او با آن شير نمو مخصوصى مى ‏كند يك نوع شباهت در ميان آن كودك و ساير فرزندان آن زن پيدا مى‏ شود و در حقيقت هر كدام جزئى از بدن آن مادر محسوب مى‏ گردند و همانند دو برادر یا خواهر نسبى هستند و همان حکم را طبیعتا دارند ‌. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 329 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔برخی از معاندان می گویند خداوند و پیامبر اسلام به همسران خودش بزرگترین #ظلم را کرد و آنها را از ازدواج کردن پس از خودش نهی کرد با این که برخی از همسران پیامبر جوان بودند ❗️ 💠پاسخ👇👇👇
🤔 ❔برخی از معاندان می گویند خداوند و پیامبر اسلام به همسران خودش بزرگترین را کرد و آنها را از ازدواج کردن پس از خودش نهی کرد ❕با این که برخی از آنان چون عایشه جوان بودند ❗️براستی حکم حرمت ازدواج با همسران پیامبر چه دارد ❕ 💠💠 👌حرمت ازدواج با همسران پیامبر گرامی اسلام پس از وفات ایشان ، مساله ای است که مورد قرآن قرار گرفته است و می فرماید ؛ « شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید و نه هرگز همسران او را بعد از او به خود در آورید که این کار نزد خدا عظیم است » ( احزاب 53) ❕در شان نزول آیه نقل شده است ؛ « زمانی که ابو سلمه و خنیس بن حذاقه از دنیا رفتند و پیامبر اسلام با همسران آنها ، ام سلمه و حفصه ازدواج کرد ، طلحه و عثمان می گفتند آیا محمد با زنان ما پس از فوت ما ازدواج کند اما ما پس از فوت او با همسرانش ازدواج نکنیم ، به خدا سوگند می خوریم که پس از پیامبر با همسران او ازدواج می کنیم ، طلحه قصد ازدواج با و عثمان قصد ازدواج با ام سلمه را داشت که خداوند آیه فوق را نازل کرد » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 486 ❕این مضمون را علمای اهل هم نقل کرده اند ؛ 📚الدر المنثور ج 5 ص 214 ❔در اينجا سؤالى پيش مى‏ آيد كه چگونه خداوند همسران پيامبر را كه بعضى به هنگام وفات او نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر ساخته است؟ 👌پاسخ اين سؤال با توجه به فلسفه اين تحريم روشن است زیرا ؛ 1⃣چنان كه از شان نزول آيه دانستيم، بعضى به عنوان انتقام‏ جويى و توهين به ساحت پيامبر چنين تصميمى را گرفته بودند و از اين راه مى‏ خواستند ضربه ‏اى بر حيثيت آن حضرت وارد كنند. 2⃣اگر اين مساله مجاز بود جمعى به عنوان اينكه همسر پيامبر را بعد از او در اختيار خود گرفته‏ اند ممكن بود اين كار را وسيله سوء استفاده قرار دهند، و به اين بهانه موقعيت اجتماعى براى خويش دست و پا كنند، و يا به عنوان اينكه آگاهى خاص از درون خانه پيامبر و تعليمات و مكتب او دارند به تحريف اسلام پردازند، و يا مطالبى را از اين طريق در ميان مردم نشر دهند كه مخالف مقام پيامبر باشد (دقت كنيد). ❕اين خطر هنگامى ملموس‏تر مى ‏شود كه بدانيم گروهى خود را براى اين كار آماده ساخته بودند بعضى آن را به زبان آورده و بعضى شايد تنها در دل داشتند. از جمله كسانى را كه بعضى از اهل سنت در اينجا نام برده ‏اند طلحه است که اسناد آن بیان شد . ❕خداوندى كه بر اسرار نهان و آشكار آگاه است براى بر هم زدن اين توطئه زشت يك حكم قاطع صادر فرمود و جلو اين امور را به كلى گرفت، و براى تحكيم پايه ‏هاى آن به همسران پيامبر لقب ام المؤمنين داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خويش است ، با توجه به آنچه گفته شد روشن مى‏ شود كه چرا پيامبر لازم بود از اين محروميت استقبال كنند؟ ❕در طول زندگى انسان گاه مسائل مهمى مطرح مى‏ شود كه به خاطر آنها بايد فداكارى و از خودگذشتگى نشان داد، و از بعضى از حقوق حقه خود چشم پوشيد، به خصوص اينكه هميشه افتخارات بزرگ مسئوليتهاى سنگينى نيز همراه دارد، بدون شك همسران پيامبر افتخار عظيمى از طريق ازدواجشان با پيامبر كسب كردند، داشتن چنين نياز به چنين فداكارى هم دارد. 👌به همين دليل اغلب زنان پيامبر بعد از او در ميان امت اسلامى بسيار محترم مى‏ زيستند، و از وضع خود بسيار و خشنود بودند، و آن محروميت را در برابر اين افتخارات ناچيز مى‏ شمردند. 📚تفسیر نمونه ج 17 ص 404 ❕ پاسخ به دیگری ؛ 🔰اوّلًا ؛ زنان پيامبر با آغوش باز از اين مسأله استقبال كرده و در بين مؤمنين عظمت خاصى پيدا كردند و به عنوان «امّهات المؤمنين» خوانده مى‏ شدند و در هيچ جا ديده نشده است كه از اين حكم الهى گلايه ‏اى داشته باشند، پس وقتى خود، افتخار بدانند و راضى باشند، نمى‏ توانيد از آنها دفاع كنيد. اين سخن را كسى مى ‏گويد كه زن را در مورد علايق جنسى بشناسد و شخصيّت او را در علايق جنسى بداند. 🔰ثانياً: بعضى انسانها در يك شرايط اجتماعى قرار مى ‏گيرند كه بايد از خود فداكارى نشان بدهند. اگر زنان پيامبر آزاد بودند كه ازدواج كنند، مورد بهره‏ بردارى سوء افراد ديگر قرار مى‏ گرفتند كه‏ مى‏ شد، احترام پيامبر از بين برود و مفسده ‏اى در درون جامعه اسلامى ايجاد گردد، و لذا بايد براى حفظ حرمت پيامبر و حفظ حريم جامعه اسلامى چنين فداكارى داشته باشند. در جائى كه شوهر مرحوم مى ‏شود و زن براى بزرگ كردن بچّه‏ هاى خود شوهر نمى‏ كند و فداكارى مى ‏كند، و عقلا او را مدح مى ‏كنند، پس در اينجا كه همسر پيامبر به خاطر حفظ فداكارى مى‏ كند، قطعاً پسنديده و مورد ستايش است. 📚کتاب النکاح ، ، ج 2 ص 107 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁