eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سؤال: مراد از افضلیت امام چیست؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: افضل در لغت از ریشه «فضل» است که ضد نقص، کمبود و به معنای زیادی از اعتدال و میانه می باشد .1 هرگاه بخواهند برتری و فزونی چیزی را نشان دهند از این واژه استفاده می کنند 2، راغب می گوید هرگاه برتری و فضل در علم و بردباری باشد، امری پسندیده است و غالباً در چنین مواردی لفظ «افضل» را بکار می برند؛ اما اگر برتری در خشم و غضب باشد، امری ناپسند شمرده می شود و اکثراً در چنین مواقعی واژه «فضول» به كار مي‌برند 3. فضیلت و برتری چیزی بر چیز دیگر گاهی ؛ 1. ذاتی و جوهری است كه اين فضيلت تکوینی بوده و برای فردی که نقصان دارد، امکان اکتساب آن نیست؛ مانند فضیلت انسان بر حیوان و حیوان بر گیاه. 2. اکنسابی و از صفات شی است و هرکسی بخواهد می تواند آن را بدست آورد 4؛ مانند برتری در علم، مال، مقام، قدرت و ... که در قرآن کریم به آن اشاره شده است5 . برترین مصادیق فضل همان مقام نبوت و ولایت است که خداوند متعال ما را به سبب آن از ضلالت نجات بخشيد.6 علامه طباطبایی در المیزان می فرماید: «رسول خدا صلی الله علیه و آله نعمتى است كه خداى تعالى او را به عالميان ارزانى داشته، چون به‌وسيله ایشان پيامهايى فرستاده كه موجب هدايت عالميان است و على علیه السلام اولين مومن به پیامبر بوده است.7 » خداوند متعال در آیات فراوانی از نعمت های مادی و معنوی خویش تحت عنوان «فضل» یاد کرده است.8 علامه طباطبایی در تفسیر این آیات می فرماید: «اگر همه نعمت‏هاى مادى و معنوى خدا، فضل خدا خوانده شده، بدين جهت است كه كسى چيزى از خدا طلبكار و مستحق نيست، او هر چه مى‏دهد به فضل خود و زائد بر استحقاق مى‏دهد»9. معنای اصطلاحی: در اصطلاح متکلمان، بحث از افضلیت یا مربوط به افضلیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله بر ملائکه و سایر پیامبران و حتی امامان است یا مربوط به برتری خلیفه و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله یعنی امام بر سایرافراد امت می باشد10 . برتری و افضلیت امام را از دو جهت می توان مورد بررسی قرار داد: 1. کثرت ثواب: افضلیت امام بر دیگران به معنای زیادتر بودن عبادت و ثواب او در پیشگاه الهی است. 2. برتری در صفات و ملکات: افضلیت امام بر دیگران به واسطه صفات و کمالاتی ¬است؛ مانند علم، عدالت، شجاعت، پارسایی، کاردانی، لیاقت و .... افضلیت در صفات و ملکات برای امامت و زعامت سیاسی ، مورد توجه همه متکلمان شیعه و سنی قرار گرفته است و برخی از آنها افضلیت را از این نظر برای امام واجب دانسته¬اند؛ اما برخی دیگر امامت مفضول را نیز جایز می دانند؛11 مانند بيشتر متکلمان اشاعره که افضلیت را از شرایط ضروری برای امام ندانسته‌اند.12 نتیجه: 1. افضل در لغت از ریشه «فضل» است که ضد نقص، کمبود و به معنای زیادی از اعتدال و میانه می باشد و در اصطلاح متکلمان، بحث از افضلیت یا مربوط به افضلیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله بر ملائکه و سایر پیامبران و حتی امامان است یا مربوط به برتری خلیفه و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله یعنی امام بر سایرافراد امت می باشد . 2. فضیلت و برتری چیزی بر چیز دیگر گاهی ذاتی و جوهری است كه اين فضيلت تکوینی بوده و برای فردی که نقصان دارد، امکان اکتساب آن نیست و گاهی اکنسابی و از صفات شی است و هرکسی بخواهد می تواند آن را بدست آورد ؛ مانند برتری در علم، مال، مقام، قدرت و ... 3. افضلیت در صفات و ملکات برای امامت و زعامت سیاسی ، مورد توجه همه متکلمان شیعه و سنی قرار گرفته است و برخی از آنها افضلیت را از این نظر برای امام واجب دانسته‌اند؛ اما برخی دیگر امامت مفضول را نیز جایز می دانند؛ مانند بيشتر متکلمان اشاعره که افضلیت را از شرایط ضروری برای امام ندانسته‌اند. منبع: http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
| 📖 | 📗 حكمت نامه فاطمى 💢 دفاع جانانه ✍🏻 ، پس از پيامبر(ص)، با نثار جان، از ولايت امیرالمومنین(ع) دفاع کرد. رحلت پيامبر(ص) آغاز دوره اى دشوار و متمايز در زندگى فاطمه(ع) است ؛ دورانى که فاطمه را از پرده نشينى دوران رسالت بيرون آورد و به ميدان مبارزه فرا خواند. اين دوره کوتاه، اثرگذارى او در وقايع تاريخى اسلام را جاودانه ساخته است. او نماد مبارزه عليه حاکميت پس از پيامبر(ص) است. جامعه اسلامى در آن روزها، نمايى جديد از شخصيت فاطمه(ع) را به عيان مشاهده کرد. 🔸 فاطمه اى که نُماد پرده پوشى و ستر و عفاف بود، اينک جان بر کف، به ميدان دفاع از امام زمان و مولاى خود آمده بود. او که برترين فضيلت زن را اين مى دانست که : «مردى او را نبيند و او نيز مردى را نبيند» ، اکنون در خطّ مقدّم مبارزه و انجام وظيفه بود؛ مدافعى تمام قد از ولايت که در اين مسير، سخن گفت، کتک خورد، فرزندى را که باردار بود، فدا کرد، ناله و نفرين کرد و...، تا جامعه خواب آلود و رخوت زده زمان خود را بيدار کند، به تحرّک وا دارد و از خمودگى رهايى بخشد. ~☆~ فاطمه اى که لحن و آهنگ سخنش را تا کنون مردى نشنيده بود، اکنون در مسجد پيامبر(ص) همچون خطيبى سخنور سخنرانى مى کند، استدلال مى آورد، احتجاج مى کند، نهيب مى زند، هشدار مى دهد، توبيخ و شماتت مى کند، اندرز مى دهد، دشمن را به کنارى مى راند و حقّانيت امير مؤمنان عليه السلام و ولايت الهى او را تا هماره تاريخ فرياد مى زند. 📖 حكمت نامه فاطمى، ص 17 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: اگر بنا بوده امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) غایب باشند، چرا متولد شده‌اند؟ فایده وجود امام غایب چیست؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: غیبت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) یکی از اسرار الهی است؛ یعنی خداوند بر اساس مصلحت‌هایی که خود می‌داند، امام دوازدهم را از دیدگان انسانها غایب ساخت. به این معنا که امام (علیه‌السلام) در جامعه حاضر است، ولی ظاهر نیست. بر اساس روایات، امام(علیه‌السلام) از زندگی طبیعی برخوردار است، مردم را می‌بیند؛ صدای آنان را می‌شنود و در اجتماعات آنها وارد می‌شود، اما مردم ایشان را نمی‌بینند یا نمی‌شناسند و تا موانع ظهور که از طرف خود مردم است، برطرف نگردد، امام(علیه‌السلام) ظهور نخواهد کرد. غیبت امام(علیه‌السلام) اگرچه سبب از دست رفتن برخی از فواید ظهور ایشان می‌شود، لکن فیض بخشی وجود مقدس او با غیبت منافاتی ندارد. وجود امام(علیه‌السلام) ثمرات ظاهری و باطنی بسیاری دارد که برخی از آنها، عبارتند از: 1- امام(علیه‌السلام) واسطه فیض وجود به تمام مخلوقات و قلب عالم امکان است. هر نعمتی که از ناحیه خداوند به مخلوقات می‌رسد، به‌واسطه امام است؛ در واقع خداوند به‌وسیله او که موجود برتر و کامل‌‎تری است، فیوضات خود را به مخلوقات می‌رساند، در زیارت جامعه کبیره، این گونه آمده است: «بکم فتح الله و بکم یختم وبکم ینزل الغیث و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه» «خداوند به سبب شما عالم را آغاز کرد و به سبب شما نیز آن را ختم می‌کند؛ به سبب وجود شما باران می‎‌فرستد و به برکت وجود شما آسمان را نگه داشته است؛ از اینکه بر زمین فرود آید، جز به اراده او» بنابراین وجود امام حتی در غیبت و نهان زیستی، سرچشمه حیات همه موجودات است تا آنجا که در روایت می‌فرماید: «هرگاه زمین از حجت الهی خالی بماند، اهل خود را فرو می‌برد»1. 2- امنیت و آرامش اهل زمین به وسلیه امام(علیه‌السلام) است. شاهد این مطلب آیه «و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم»؛ خداوند ایشان را عذاب نکند، در حالی که تو در میان ایشان هستی. در این جهت وجود امام مثل وجود پیغمبر است و امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) فرمود: «نحن امان لاهل الارض. من امانم برای اهل زمین»2. 2- وجود امام(علیه‌السلام) امنیت فکری و روحی فراهم می‌کند؛ زیرا با رهبری امام(علیه‌السلام)، انحرافات فکری و عقیدتی که موجب تزلزل روحی و فکری جامعه است، از بین می‌رود و امنیت فکری و روحی ایجاد می‌شود. 3- نقطه اتکاء بندگان در حوادث روزگار است؛ مردم در سایه وجود امام(علیه‌السلام) احساس آرامش دارند و به آینده امیدوارند. اعتقاد به وجود امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) امید را در دلها زنده نگه داشته و انسانها را به خودسازی و آمادگی برای قیام بزرگ جهانی فرا می‌خواند. هانری کربن مستشرق غربی می‌گوید: «به عقیده‌ی من مذهب تشیّع، تنها مذهبی است که رابطه‌ی هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است و به طور پیوسته، ولایت را زنده و پابرجا می‌دارد. 4- مردم می‌توانند به حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، توسل پیدا کنند و از دستگیری و امدادهای امام(علیه‌السلام) بهره‌مند شوند. امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در توقیع شریف خود به شیخ مفید می‌نویسد: (ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم که اگر جز این بود، دشواری‌ها و مصیبتها به شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می‌کردند3. 5- غیبت ایشان اتمام حجتی بر مردم است. اگر امام زنده باشند و غایب، مردم می‌دانند که علت غیبت، خود آنها هستند و حق اعتراض بر خدا را ندارند، اما اگر امام(علیه‌السلام) به دنیا نیامده باشد، زمینه اعتراض مردم به خدا هست که به خاطر محرومیت از منافع وجود امام (علیه‌السلام) بگویند: خدایا اگر تو امام را زنده می‌کردی، شاید ما با او همراه می‌شدیم. 6- از ملاقات بزرگان شیعه و سنی با امام زمان(علیه‌السلام) نقل‌های زیادی در کتب معتبر آمده است. بر اساس مطالب مذکور در زمان غیبت، انسانها از وجود مقدس امام زمان(علیه‌السلام) نفع می‌برند، همچنان که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: سوگند به خدایی که مرا به پیامبری برانگیخت در زمان غیبتش از او نفع می‌برند و از نور ولایتش بهره می‌گیرند، همان‌گونه که از خورشید پشت ابر استفاده می‌کنند4. نتیجه : 1-غیبت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از اسرار الهی است. 2- امام حاضر است و تمام تکالیف امامت را انجام می‌دهد، فقط ظاهر نیست. 3- فیض بخشی وجود مقدس او متوقف بر ظاهر بودن ایشان نیست. 4- از جمله برکات وجود امام آن است که ایشان واسطه فیض وجود به مخلوقات‌اند. امیدواری انسانها، پاسداری از آیین خدا، نجات شیعیان از شر دشمنان، دستگیری از شیعیان در مصیبت‌ها، اتمام حجت بر مردم... از دیگر برکات وجود ایشان است. 4- در طی تاریخ مؤمنین بسیاری امکان ملاقات با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را داشته‌اند. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ ای مردم، او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است. 📆 ۱ روز تا روز موعود ♥️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
268.6K
سوال: ❓چرا این خانواده های که باخدا هستند ایمانشون قوی است چرا گرفتاری زیاد دارند؟ چرا اینقدر ؟بیمار میشند و خوب نمیشند؟ چرا خدا آدم های بد رو اینطوری نمیکنه ؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا کسی که می خواهد دینش را تغییر دهد مرتد محسوب می شود و مجازات دارد؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ها علیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر 🌺 فرارسیدن عید سعید غدیرخم مبارک 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸پیامبر اکرم (ص): 🔹روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید. (امالى صدوق: ۱۲۵، ح.۸) 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی ➕ آیا عبارت و عجل فرجهم پس از صلوات در احادیث آمده یا توسط علاقمندان به حضرت اضافه شده است؟🤔 بخش۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💖امروز به هرکوچه اذان باید گفت 💖در وصف علی ز آسمان باید گفت 💖چون عید امیر مومنین است 💖تبریک به صاحب الزمان باید گفت 🌺عیدالله‌الاکبر ، یوم النصب الامیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، عید سعید غدیر خم بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد🌺 🔰 @p_eteghadi 🔰
🎉عید غدیر را فرموده‌اند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه‌ این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت، در زمینه‌ی حکومت، در این حادثه‌ غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه‌ پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله‌ غدیر، مسئله‌ ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله‌ ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله‌ امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود. بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساس‌ترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛  یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیه‌ی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛  نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸) 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: علل غیبت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) چیست؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: در پاسخ به این سؤال ابتدا باید به دو نکته اشاره کرد. الف) غیبت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) سری از اسرار الهی است، چنانکه در روایات مختلف به این موضوع اشاره شده است: عبد الله بن فضل می‌گوید از امام صادق (عليه‌السّلام)1 شنيدم كه فرمودند: صاحب اين امر را غيبتى است كه از آن گريزى ندارد و در آن غيبت هم، اهل باطل به شكّ مى‌‏افتند، خدمت امام عرضه داشتم: جانم به فدايت، چرا؟ فرمود: براى علّتى كه ما در ابرازش مأذون نيستيم، عرضه داشتم حكمت آن غيبت چيست؟ امام فرمود: همان حكمت غيبت ساير حجّت‏هاى الهى است كه در گذشته بوده است و وجه حكمت اين قضيّه ظاهر نمى‏‌شود، مگر بعد از ظهور امام زمان؛ چنانكه وجه حكمت كارهاى حضرت خضر (عليه‌السّلام) روشن نشد، مگر پس از مفارقت با حضرت موسى. اى پسر فضل!اين امرى از امور الهى و سرّى از اسرار خدائى و غيبى از غيبهاى الهى است. و چون دانستيم كه خداوند حكيم است، تصديق مى‏‌كنيم كه همه كارهايش موافق با حكمت است، گرچه جهتش بر ما روشن نباشد2. ب‌) از آنجا که فلسفه و علل غیبت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) فرع بر امامت ایشان است، این بحث فقط برای کسانی مفید خواهد بود که اصل امامت ایشان را پذیرفته باشند. شيخ طبرسى در بيان مسايل مربوط به غيبت حضرت چنين مى‏‌نويسد3: غيبت آن حضرت (عليه‌السّلام) و علّت آن پس از ثبوت امامت او اشكالى نخواهد داشت؛ زيرا وقتى براي ما يقين قطعى است كه او امام است و اكنون هم از انظار پوشيده و پنهان است، يقين مى‏‌كنيم كه اين امام معصوم و مفترض‏ الطّاعة براى علّتى كه مصلحت ايجاب كرده، در پشت پرده غيبت قرار گرفته است و علّت تفصيلى آن معلوم نيست؛ زيرا انسان از علم خدا اطلاعى ندارد تا بفهمد علّت حقيقى غيبت آن حضرت براى چيست‏.4 علاوه بر آنچه بیان گردید، برخی از حکمت‌ها و علل این رویداد در کلام معصومین (علیه‌السلام) بیان شده است که عبارتند از: 1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف): غیبت به خاطر حفظ خویشتن از خطر کشته شدن و ناتمام ماندن برنامه‌های آن حضرت، عین حکم عقل است؛ زیرا کسی نیست که بعد از ایشان جانشین و خلیفه او شود. 2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران: بر اساس روایات یکی از رموز غیبت آن است که احدی او را ملزم و وادار به بیعت با خود ننماید، چنانکه در بیانی از خود حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) چنین آمده است: «هیچ یک از پدران من نبودند؛ مگر آنکه بیعتی از طغیان‌گران زمانش را به گردن داشته است و من ظهور می‌کنم در حالی که هنگام ظهور، بیعت احدی از گردنکشان و طاغیان بر گردن من نیست»5 احتمال دارد مقصود از عهد، وعده با خلفاى جور باشد. بدين‏ معنا كه موقعيّت آن‏ها را رعايت كند. يا منظور، ولايت‏عهدى است، همانند ولايت‏عهدى امام رضا (عليه‌السّلام) و مقصود از عقد، پيمان، مصالحه و آتش‌‏بس باشد، همانند امام حسن (عليه‌السّلام) و مراد از بيعت، اقرار و اعتراف ظاهرى به خلافت غير باشد.6 3- غربال شیعیان: همواره مشیت خداوند بر این است که پاک از ناپاک، مومن از غیر مؤمن، خالص از منافق، اهل دنیا از اهل خدا جدا شوند و غیبت امام، زمینه این تمییز را فراهم می‌سازد؛ چنانکه امام رضا (عليه‌السّلام) فرمودند: «اما والله لا یکون ما تمدون الیه اعینکم حتی تمیزوا و تمحصوا» به خداوند قسم آنچه که شما چشم به سوی آن دوخته اید، واقع نمی‌شود، مگر بعد از این که تمییز داده شوید و امتحان بدهید تا هنگامی که جز دسته‌ای اندک کسی از شما شیعیان نمی‌ماند.7 در حدیث دیگری امام باقر (عليه‌السّلام) می‌فرماید: «ظهور او بعد از غیبت طولانی خواهد بود تا اینکه خداوند برای بندگانش معلوم کند، چه کسی به او ایمان می‌آورد و اطاعت می‌کند»8 چنان‌که از روایات پیداست این امتحان از دو جهت است: الف) از جهت خود امام (عليه‌السّلام) که مردم با غیبت او چگونه رفتار می‌کنند: ایمان می‌آورند یا نه؟ ب) از جهت وظایف و تکالیف خود: آیا بر ایمان و عمل خود، مانند زمان حضورش ثابت هستند یا نه؟9 👇👇👇👇
4- تأثیر اعمال انسانها: هرزمان که مردم در صراط مستقیم الهی و به دنبال ائمه برحق حرکت نکردند، عدم همراهی و اطاعتشان از امام و قصور در یاری ایشان موجب شد، امام مدتی از میان آنها غایب شود تا قدر ایشان را بدانند. امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) می‌فرمایند: «=اگر دلهای شیعیان ما در وفا کردن به پیمانشان یکی بود، هرگز سعادت ملاقات ما از آنان به تاخیر نمی‌افتاد... چیزی جز کارهای ناشایست آنان، ما را از ایشان محبوس نمی‌سازد»10 در برخی روایات از این مسأله، به ستمکاری ونادانی مردم تعبیر شده است؛ چنانکه فرموده‌اند: «واعلموا ان الارض لا تخلو من حجه الله و لکن الله سیعمی خلقه منه بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم» بدانید که زمین، از حجت الهی خالی نخواهد ماند؛ لیکن به خاطر ظلم و اسراف و ستمی که مردم بر خودشان دارند، خداوند حجت خود را از آنان پوشیده می‌دارد11. 5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف): پیامبرانی، همچون حضرت ادریس و حضرت موسی و حضرت صالح و ابراهیم (صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) مدتی از قوم خویش غیبت کردند و بنابر اراده الهی، حضرت حجت در این زمینه شبیه به انبیاست. 6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت: فرصت غیبت آن حضرت به همه انسانها نشان خواهد داد که هیچ کس را یارای پیاده کردن اهداف عدالت در سرتاسر جهان نیست، امام صادق (عليه‌السّلام) می‌فرمایند: «ظهور تحقق نمی‌یابد تا اینکه گروهی نماند؛ مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم، عدالت را می‌گستراندیم، آنگاه قائم به حق و عدل قیام می‌کند»12. 7- خالی شدن صلب‌های کافران از مؤمنان؛ طولانی شدن غیبت باعث می‌شود که اگر در اصلاب کافران و منافقان، مومنی باقی باشد به دنیا بیاید. ... [حضرت‏] قائم نيز تا زمانى كه وديعه‌‏هاى خداى عزّ و جل آشكار نگشته، ظهور نخواهد كرد؛ بنابراين هنگامى كه مؤمنان از صلب‌‏هاى كافران، آشكار شدند، او نيز ظهور مى‏‌كند و بر دشمنان خداى عزّ و جلّ غلبه مى‏‌يابد و آنان را به هلاكت مى‌‏رساند.»13 در برخی تفاسیر؛ آیه «تخرج الحی من المیت» به این معنا تفسیر شده، همين تفسیر در روايتى از پيامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به ما رسيده است، چنانكه از سلمان فارسى نقل شده كه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در تفسير آيه: «تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ...»، فرمود: يعنى مؤمن را از صلب كافر و كافر را از صلب مؤمن خارج مى‌‏سازد.14 8- کثرت دشمنان و قلت یاران: بنابر اراده الهی حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) عدل الهی را در کل جهان ایجاد خواهد کرد. با توجه به این سنت الهی که امور باید از طریق عادی جاری شوند( یجری الامور باسبابها) امام (عليه‌السّلام) تا فراهم شدن یاران و شرایط ظهور از جمله تشنگی مردم و معرفت آنها به جایگاه امام (عليه‌السّلام) از میان امت غیبت کرده است.15 این موارد عللی است که در روایات برای غیبت آن حضرت بیان شده است، اما علت اصلی «سری از اسرار الهی» است که بعد از ظهور آشکار خواهد شد، همچنان که حکمت کارهای حضرت خضر (عليه‌السّلام) از شکستن کشتی و کشتن پسر و درست کردن دیوار، بر موسی (عليه‌السّلام) روشن نبود، تا آنکه وقت جدایی آنها فرا رسید. نتیجه: عللی که در روایات برای غیبت حضرت بیان شده، عبارتند از: 1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف)؛ 2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران؛ 3- غربال شیعیان؛ 4- تاثیر اعمال انسانها؛ 5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف)؛ 6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت؛ 7- خالی شدن صلب‌های کافران از مومنان؛ 8- کثرت دشمنان و قلت یاران. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: چگونه شیعیان به تولد امام دوازدهم یقین پیدا کرده‌اند، با توجه به اینکه امام حسن عسگری (علیه‌السلام) در عسگریه بودند و مردم با ایشان ارتباط چندانی نداشتند؟ (شواهد تولد امام زمان (علیه‌السلام)) 👇👇👇👇
✅پاسخ: قبل از ورود به بحث توضیح این نکته ضروری است که: مذهب شیعه از ابتدای ظهور از طرف حاکمان جور، تحت فشار و ستم بوده و ارتباط شیعیان با امامان خود به شدت کنترل می‌شد و ایشان مجبور به تقیه بودند تا آنجا که در زمان بعضی از امامان، شیعه در برخورد با امام به ایشان سلام هم نمی‌کرد؛ این وضعیت درزمان امام حسن عسگری(علیه‌السلام) شدیدتر هم شد. خلفای عباسی می‌دانستند که دوازدهمین امام شیعیان، همان مهدی موعود است که بساط ظلم و جور را جمع خواهد کرد؛ بنابراین درصدد برآمدند آن نور را خاموش کنند، از این جهت ولادت حضرت، پنهانی و مخفیانه بود و فقط عده‌ای از اصحاب خاص امام عسگری(علیه‌السلام) توفیق شرفیابی و زیارت آن حضرت را یافتند. در پاسخ به این سؤال پنج دلیل کلی می‌توان بیان کرد که به طور خلاصه، عبارتند از: دلایل نقلی: 1- شهادت نزدیکترین افراد خانه امام حسن عسگری(علیه‌السلام) الف) حکیمه خاتون ب) نسیم از کنیزان امام عسگری(علیه‌السلام) ج) ماریه از کنیزان حضرت امام حسن عسگری(علیه‌السلام)، این سه بزرگوار شهادت دادند که «وقتی امام زمان(علیه‌السلام) متولد شدند به خاک سجده کرد و انگشت سبّابه را رو به آسمان بلند نمود و عطسه زد و گفت: «الحمد للّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على محمّد و آله» حضرت حکیمه خاتون، دختر امام جواد و عمه امام حسن عسگری(علیهم‌السلام) که از بانوان مورد تکریم خاندان وحی است، جریان تولد امام زمان(علیه‌السلام) را روایت کرده‌اند و بزرگان موثق شیعه، از جمله محمدبن یعقوب کلینی، محمدبن بابویه قمی (شیخ صدوق)، شیخ طوسی، سید مرتضی و دیگران به سندهای معتبر، این حدیث را روایت کرده‌اند. حضرت فرمود كه اى عمّه! امشب نزد ما باش كه در اين شب متولّد مى‏‌شود آن فرزندی كه حق تعالى با او زمين را به علم و ايمان و هدايت زنده مى‏‌گرداند، بعد از آنكه به شيوع كفر و ضلالت مرده باشد. گفتم: این مولود از چه کسی است؟ آن حضرت فرمود: از نرجس. عرض کردم: من در نرجس خاتون هیچ اثری از بارداری نمی‌بینم؛ تبسّم فرمود و گفت: چون صبح ‏شود اثر حمل بر او ظاهر خواهد شد؛ او همانند مادر موسى(علیه‌السلام) است كه تا هنگام ولادت، هيچ تغييرى بر او ظاهر نشد و هیچ کس از بارداری او باخبر نشد؛ زيرا كه فرعون در جستجوی حضرت موسى(علیه‌السلام) شكم زنان حامله را مى‏‌شكافت. حال اين فرزند نيز در اين امر شبيه است به حال موسى.1 د) ابوبصیر خادم حضرت امام حسن عسگری(علیه‌السلام) گويد بر صاحب الزمان وارد شدم در حالى كه درون گهواره بود، نزديك رفتم و سلام كردم، حضرت فرمود: مرا مى‏‌شناسى؟ عرض كردم: آرى، شما فرزند سيّد و مولاى من هستيد. حضرت فرمود: «انا خاتم الاوصياء و بي يدفع البلا من اهلي و شيعتي» . ه) سعدبن عبدالله قمی گوید من نامه‌‏هاى زيادى داشتم و با جمعى براى زيارت امام حسن عسكرى(عليه‌السّلام) به سامره رفته بوديم، وقتى به محضر حضرت شرفياب شديم، كودكى را در سمت راست حضرت مشاهده كرديم كه مانند ماه درخشان بود، پرسيدند اين كودك كيست؟ حضرت امام حسن عسكرى (عليه‌السّلام) فرمودند: «اين همان مهدى، قائم آل محمّد (علیهم‌السلام) است». ز) چهل تن از شیعیان :روزى چهل نفر محضر امام عسكرى (عليه‌السّلام) شرفياب شدند و از آن امام تقاضا كردند تا حجت بعد از خودش را به آنان معرفى بنمايند؛ حضرت پسرى را به آنها نشان داد که مانند ماه شب چهارده مى‌‏درخشيد و شبيه به امام حسن عسكرى(عليه‌السّلام) بود او فرمود: «پس از من اين پسر، امام شما است و خليفه من است در ميان شما، امر او را اطاعت كنيد. اگر از او فاصله بگيريد، هلاك مى‏‌شويد و دين‏تان تباه مى‏‌شود؛ بدانيد كه شما بعد از امروز او را نمى‌‏بينيد تا زمانى طولانى؛ بنابراين از نايب او عثمان ابن سعيد اطاعت كنيد.»2 ابوسهل نوبختی می‌گوید: «امام عسكرى (عليه‌السّلام) در حال بيمارى درخواست كرد تا فرزندش را نزد او بياورند و مهدى (عليه‌السّلام) كودكى خردسال بود، وى به پدر سلام كرد، من به او نظاره كردم، چهره‌ای درخشان داشت، موهايش پيچيده و مجعّد بود و دندان‌‏هايش گشاده. امام حسن عسكرى(عليه‌السّلام) او را «يا سيّد أهل بيته» خطاب کرد و از اوخواست تا در خوردن دوايى كه براى حضرت جوشانده بودند، كمك كند، او كمك كرد، سپس پدر را وضو داد، آنگاه امام عسكرى(عليه‌السّلام) به او فرمود:«پسرم! تويى مهدى و تويى حجّت خدا بر روى زمين».3 2- نقل متواتر راویان و مورخان شیعه: روایت متواتر در اصطلاح اهل حدیث، روایتی است که سلسله راویان آن تا به معصوم (عليه‌السّلام) برسد در هر طبقه، تعدادی باشند که امکان توافق عمدی آن‌ها بر نسبت دروغ دادن به معصوم، به طور عادی محال باشد و خبر آن‌ها موجب علم و یقین به مضمون حدیث گردد. روایاتی که به سندهای معتبر، در منابع شیعه در مورد امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بیان شده، به حدی است که باب مخصوصی را به خود اختصاص داده است. 👇👇👇👇
3- اجماع علماء و راویان شیعه: تولد امام مهدی (علیه‌السلام) مورد اجماع علمای شیعه بوده و از ضروریات مذهب به شمار می‌آید. 4- اعتراف جمع کثیری از علمای اهل سنت: مرحوم (شیخ نجم الدین عسکری) در کتاب «المهدی الموعود المنتظر عند اهل السنه» نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنت را آورده است که همگی آنان در کتابهای خویش با ایمان به روایات رسیده از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) اعتراف نموده‌اند. همانگونه که آیت الله صافی نیز در «منتخب الاثر» نام و نشان گروه دیگری از آنان را آورده است که شمارشان از 26 نفر می‌گذرد و همگی به ولادت دوازدهمین امام تصریح می‌کنند4.5 از کسان دیگری که در این زمینه، بررسی مفصل کرده، ثامر عمیدی است که نام 128 نفر از علما و بزرگان اهل سنت را آورده که در کتابهای خود به ولادت حضرت ولی عصر (علیه‌السلام) تصریح کرده‌اند6. 6- عقیقه: یکی از تدبیرهای امام حسن عسگری برای اطلاع رسانی به شیعیان بحث عقیقه بود؛ این کار را به چند صورت انجام دادند: الف- از طریق اصحاب خاص: ابو جعفر عمری می‌گوید: هنگامی که امام زمان (علیه‌السلام) متولد شد پدرش امام حسن عسگری (علیه‌السلام) ابو عمرو را احضار کرد و به او فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بخر و میان بنی هاشم تقسیم کن و فلان تعداد گوسفند هم برای آن حضرت عقیقه نما7. ب- حضرت برای برخی از دوستان خویش گوسفند ذبح شده می‌فرستاد و می‌فرمود: این عقیقه فرزندم مهدی (علیه‌السلام) است.8 ابراهیم یکی از اصحاب امام حسن عسگری (علیه‌السلام) می‌گوید: مولایم امام حسن عسگری (علیه‌السلام) برای من نامه‌ای به همراه چهار رأس قوچ فرستاد؛ در نامه نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم. این چهار قوچ را برای فرزندم عقیقه کن و خودت و هرکسی از شیعیانم که یافتی از آن بخورید که گوارایتان باد9. ج- امام عسگری (علیه‌السلام) به برخی از شیعیان قم پیام دادند که برای فرزندش عقیقه کنند10. آن حضرت با تدبیر خود میلاد امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به گونه‌ای به اطلاع شیعیان رساندند تا هم در پیروی از امام معصوم، سردرگم نشوند و هم دشمنان از این مسأله باخبر نگردند. 7- نماز خواندن حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان: بعد از شهادت و انجام امور غسل و کفن پیکر مطهرشان، خادم حضرت، «عقید» به قصد با خبر کردن جعفر بن علی از منزل خارج شد تا او را برای اقامه نماز بر پیکر امام حسن عسکری(علیه‌السلام) آگاه سازد. هنگامی که وارد خانه شدند، دیدند حسن بن علی(علیه‌السلام) کفن شده، در تابوت قرار گرفته است و هنگامی که جعفر بن علی خواست آماده اقامه نماز شود، کودکی گندمگون و با مو‌های مجعد جلوی او را گرفت و گفت:‌ ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهره‌اش عبوس و زرد شده بود، پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده و بر او نماز خواند.11 نتیجه: از آنچه بیان شد می‌توان شواهد کلی تولد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به شرح زیر نام برد: 1- نقل از لسان حکیمه خاتون 2- نقل از زبان نزدیکترین افراد به امام حسن عسگری(علیه‌السلام) 3- نقل متواتر راویان و مورخان شیعه 4- اجماع علماء شیعه 5- اعتراف جمع کثیری از علماء اهل سنت 6- عقیقه حضرت 7- نماز امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان 1- ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد، (1395ق) اکمال الدین و تمام النعمه، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران: اسلامیه. 2- صافی، لطف الله، (1380) منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (علیه‌السلام)، قم: وحدت نشر عالمی. 3- عمیدی، ثامرهاشم حبیب ( 1425ق) المهدی المنتظرفی الفکر الاسلامی، قم: مرکز رساله. 4- مجلسی، محمد باقر (1403) بحارالانوار، بیروت: دار احیاالتراث العربی. 5- یزدی حائری، علی بن زین العابدین(1422) الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب(علیه‌السلام)، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 🔸عنِ أبی الحسن الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ ؛ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَی اللَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا . قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ ؟ قَالَ یَوْمُ الْأَضْحَی وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ . وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ . 🔸 سلام الله علیه‌ فرمودند ؛ هنگامی که روز قیامت برپا شود ، چهار روز بسوی خدا برده میشوند همان‌طور که عروس به حجله‏‌اش برده میشود . سؤال شد روزهائی هستند ؟ حضرت فرمود روز و روز و روز و روز . و روز بین این چهار روز مثل ماه است بین ستارگان . 📚زاد المعاد / الفصل الرابع فی فضائل و أعمال لیلة و یوم عید الغدیر . 🌷الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِیطالِب وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعصومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ🌷 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 سیره اهلبیت علیهم السلام در روز غدیر علّامه رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ وَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنْ فَیَّاضِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ ؛ کُنْتُ فِی یَوْمِ عِیدِ فِی مَرْوَ عِنْدَ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ ، وَ کَانَ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَدْ جَمَعَ ذَلِکَ الْیَوْمَ خَاصَّتَهُ وَ أَصْحَابَهُ وَ أَبْقَاهُمْ لِیُفْطِرُوا عِنْدَهُ ، وَ بَعَثَ إِلَی بُیُوتِهِمْ بِالطَّعَامِ وَ الْخُلَعِ وَ الْحُلِیِّ حَتَّی الْخَاتَمِ وَ النَّعْلِ وَ تَفَضَّلَ عَلَیْهِمْ بِخُلَعٍ فَاخِرَةٍ ، وَ أَلْبَسَ خَدَمَهُ أَلْبِسَةً جَیِّدَةً وَ جَدِیدَةً وَ نَفِیسَةً جِدّاً ، وَ کَانَ یَنْقُلُ لِلنَّاسِ فَضِیلَةَ هَذَا الْیَوْمِ . بسند معتبر از فياض بن محمّد منقول است كه گفت ؛ در روز عيد در مرو در خدمت حضرت سلام الله علیه بودم و آن حضرت در آن روز مخصوصان و خويشان و أصحاب خود را جمع كرده بود و ايشان را نگاه داشته كه در شب افطار كنند و به خانه‌هاى ايشان طعام و زر و خلعت‌ها فرستاده حتى انگشترى و كفش نيز فرستاد و به ايشان خلعت‌هاى فاخر مرحمت فرمود و ملازمان و خدمتكاران خود را جامه‌هاى نو بسيار نفيس پوشانيده بود و فضيلت اين روز را براى مردم نقل مى‌فرمود . 📚زاد المعاد / باب ۵ ، فصل ۴ . 🌷الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِبٍ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلامُ🌷 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 استغفار ملائکه برای شیعیان در روز ... 🌕 آقا امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «روز غدیر، روزی است که جبرئیل علیه‌السلام کرسی مخصوصی را که خداوند کرامت کرده، در مقابل بیت المعمور قرار می‌دهد و بالای آن می‌رود، و فرشتگان پیرامون وی را فرا می‌گیرند و بر محمد درود و تهنیت می‌فرستند و برای شیعیان امیرالمومنین و اولاد او علیهم‌السلام و دوستان آنها از فرزندان آدم علیه‌السلام استغفار می‌کنند.» عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ... وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي يَأْمُرُ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَنْصِبَ كُرْسِيَّ كَرَامَةِ اَللَّهِ بِإِزَاءِ بَيْتِ اَلْمَعْمُورِ وَ يَصْعَدُهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ تَجْتَمِعُ إِلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ مِنْ جَمِيعِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ يُثْنُونَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِشِيعَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ مُحِبِّيهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ 📗إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۴۶۴ 📗عوالم العلوم، ج ۱۵، ص ۲۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از فرزندانشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام بیشتر است؟ چگونه ممکن است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰