eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | ☆ سعادت و شقاوت ☆ ▫️ الكافى ـ به نقل از ابو بصير ـ: در حضور امام صادق عليه السلام نشسته بودم كه پرسشگرى از ايشان پرسيد : فدايت شوم، اى فرزند پيامبر خدا! از كجا بدبختى به اهل گناه رسيد كه خداوند در علم خود، به خاطر عمل آنان، برايشان كيفر نوشت؟ 🔅 فرمود : «اى پرسشگر! كسى از آفريدگان [از پيش خود ]نمى‌توانست به اداى حقّ خداى متعال در قبال حكمش به پا خيزد . پس وقتى حكم به اداى حقّ خويش فرمود ، به دوستدارانش نيرو مى‌بخشد و از آنان سنگينى بار عمل كردن به حقيقت آنچه را سزاوار آن اند، بر مى‌دارد. [نيز ]به خاطر دانش پيشين خويش درباره گناهكاران، براى ارتكاب گناه، به آنان نيرو مى‌بخشد و تاب [و روحيه‌ى‌‌]پذيرش [حكم الهى] را از آنان دريج مى‌نمايد [با اين كه توان و لوازم تكليف را بدانان مى‌بخشد ] پس آنان مطابق همان مى‌كنند كه در علم او گذشت و تاب [روحيه‌ى‌] پديد آوردن وضعيتى را نيافتند كه آنان را از كيفر خدا برهاند؛ زيرا دانش او، شايسته تر و براى تصديق است، [بى‌آن كه جبرى متوجّه بندگان نمايد] ❀ و اين است معناى‌: خواست آنچه را كه خواست؛ و اين راز اوست» . 📚 دانشنامه عقاید اسلامی، ج ۹، ص ۶۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 امنیّت و آرامش همه جانبه بهشت ✍ یکی از دغدغه‌های زندگی این جهان، از دست رفتن امنیّت و آرامش، و ترس و نگرانی از جنگ، ناامنی، حزن، اندوه و رنج است. این نگرانی و دغدغه در بهشت نخواهد بود و آن جا سرایی با آرامش همه جانبه است. در قرآن مجید آمده است : (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْکُمْ وَلاَ أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ) ؛ به بهشت درآیید که نه بیمی بر شماست و نه اندوهگین می‌شوید. در بهشت، اندوه از بهشتیان زدوده می‌شود و هیچ رنجی و هیچ درماندگی به آنان نخواهد رسید. حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: آن جا بهشت که واردانش کوچ نکنند و ثبات جوانی را از دست ندهند. ترس و وحشت بر آنان نتازد و درد و مرض خاطرشان را رنجه نسازد و خطری آنان را تهدید نکند... هیچ کس کوچ نکند و پیر و فرتوت نشود و فقیر و حاجتمند نگردد. همه از عذاب و شکنجه رها شده و از سرزنش و ملامت در امانند، چرا که از دوزخ برکنارند و در بهشت برین رحل اقامت افکنده اند و از زندگی و جاه و مقام خود خشنودند. 📚 کتاب معرفت معاد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴امکان بهشتی شدن در لحظات آخر عمر! معاویه بن وهب (یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام می گوید: سالی با کاروانی به سوی مکه برای انجام حج حرکت کردیم، پیرمردی خدا پرست و اهل عبادت، همراه ما بود ولی شیعه نبود (و اصلا اطلاعی از آن نداشت) و نماز خود را در مسیر راه (طبق مذهب اهل تسنن) تمام می خواند، او در یکی از منزلگاهها، بیمار شد، من به برادر زاده اش که در آنجا بود گفتم: کاش مذهب شیعه را به عمویت در این لحظات آخر عمرش، پیشنهاد می کردی شاید خدا او را نجات دهد. همه همراهان ما گفتند: بگذارید آن پیرمرد به حال خود بمیرد زیرا همین حال که دارد خوب است، ولی برادر زاده اش تاب نیاورد، سرانجام به پیرمرد گفت: عمو جان! مردم بعد از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم جز عده کمی، همگی مرتد شدند علی بن ابیطالب (علیه السلام) همچون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اطاعتش لازم بود، و بعد از رسول خدا،عالم بر حق و جانشین بر حق پیامبر او بود... آن پیرمرد که این سخنان را شنید نفسی کشید و گفت: من هم بر همین عقیده،هستم. و هماندم جان داد. پس از چند روزی به حضور امام صادق (علیه السلام) رسیدم، یکی از همراهان بنام علی بن سری، ماجرای لحظات آخر عمر آن پیرمرد را به عرض آن حضرت رسانید. امام صادق (علیه السلام) فرمود: او از اهل بهشت است علی بن سری عرض کرد : آن شخص جز در آن ساعت آخر عمر، اطلاعی از مذهب تشیع نداشت آیا در عین حال از اهل بهشت است؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: فتریدون منه ماذا؟ قد دخل و اللَّه الجنه از او چه چیز دیگر می خواهید؟ سوگند به خدا، او وارد بهشت شده است. 📌بنابرین طبق روایات چه بسا انسانها با تلقین و دعوت، موجب نجات انسانهای ناآگاه در لحظات آخر عمر گردند، پس نباید از این امور غافل بود. 📘اصول کافی ج 1، ص 440، باب فیما اعطی اللَّه عزوجل آدم وقت التوبه، حدیث 4 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 اسباب ناراحتی پیامبر خدا (ص) ✍ چه بسیار که اهل بیت علیهم السلام با گناهانمان گریه می کنند و نزد خدا شرمنده می شوند. مثل پدری که وقتی فرزندش در جامعه جرم و خلاف می کند، او شرمنده است. امام صادق علیه السلام در جمع اصحابشان فرمود: چرا پیامبر را ناراحت می کنید؟ شخصی گفت: آقا چطوری ما پیامبر را ناراحت می کنیم؟ فرمود: آیا نمی دانید اعمالتان بر پیامبر عرضه می شود و آن حضرت ناظر بر شماست. وقتی معصیتی می بیند، ناراحت می شود. ناراحتش نکنید و خوشحالش کنید. بنابراین، پیامبر خدا (ص) هنوز در همان جایگاه عرشی خود ناظر و نگران ماست و توجهش به آحاد امتش است. 📚 کتاب صراط و شفاعت 🔰 @p_eteghadi 🔰
شیطان تا کی زنده است و انسان ها را گمراه می کند؟.mp3
852.3K
⭕️ سوال ❓شیطان تا کی زنده است و انسان ها را گمراه می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا ارواح سرگردان داریم؟ چطور به خواب ما می آیند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ امام علی (علیه السلام): 🌸🍃 هرگاه از کاری ترسیدی [که عاقلان از آن نمی ترسند] خود را در آن بینداز زیرا ترس از آن کار بزرگتر از خود آن کار است. 📚 منبع: نهج البلاغه ص 501 ، ح 175 🔰 @p_eteghadi 🔰
_________ 🔔اگر نماز نخوانم چه میشود⁉️ 💠حضرت فاطمه علیه السلام فرمود:از پدرم رسول خدا (ص) درباره ی مردان و زنانی که به نمازشان اهمیت نمیدهند و سبک میشمارند سوال کردم که جزای آنها چیست؟ 🌷پیامبر اکرم (ص) فرمود: خداوند آنها را به 15 بلا گرفتاری میکند: 🔥 شش عذاب در دنیا: 1و2. برکت را از عمر و رزق و روزی او میگیرد؛ 3. سیمای (نیک) صالحین را از چهره اش محو میکند؛ 4. هر کاری بکند، بدون پاداش خواهد بود؛ 5. دعایش مستجاب نخواهد شد؛ 6. برای وی بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود. 👈 سه عذاب هنگام مرگ: 7.خوار و ذلیل میمیرد؛ 8و9. گرسنه و تشنه جان خواهد داد، به طوریکه اگر از همه ی نهرهای دنیا به او آب داده شود، تشنگی او برطرف نخواهد شد؛ 🔥 سه عذاب در قبر: 10. خداوند فرشته ای را برمیگزیند تا آسایش او را در قبر سلب نماید؛ 11. قبرش را تنگ گرداند؛ 12.قبرش تاریک خواهد بود؛ 🔥 سه عذاب در قیامت: 13. ملکی او را به سوی موقف حساب می کشاند، در حالیکه مردم او را مینگرند؛ 14. حسابرسی او در قیامت سخت خواهد بود؛ 15. خداوند با نظر رحمت به او نمی نگرد، و او را از گناه پاک نمی کند و برای او عذاب دردناک است. 📚مستدرک الوسائل، ج3:ص 23 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ «مسائل اعتقادی» مثل حجاب با «رفتار اجتماعی» مثل قوانین راهنمایی رانندگی، تفاوت دارد فقط در مسائلی که مربوط به رفتار های اجتماعی است می‌توانید جامعه را ملزم کنید که به آن ها پایبند باشند چرا که در غیر این صورت نظم جامعه بهم می‌ریزد اما در مسائل اعتقادی الزام و اجبار معنی ندارد با زور که نمی‌شود اعتقاد انسان ها را عوض کرد. 🔰 پاسخ 💢 درست است که در مسائل اعتقادی، اجبار و الزام معنی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند کسی را ملزم کند که مثلا فلان دین را انتخاب کند یا روزه بگیرد اما الزاما اینطور نیست که هرچیزی که مسئله‌ی اعتقادی حساب بیاید دیگر بروز و ظهور اجتماعی نداشته باشد به عنوان مثال اگر شخصی روزه نگیرد هیچ کس جلویش را نمی‌گیرد که چرا روزه نیستی اما وقتی علنی روزه‌خواری می‌کند و یا مشروب مصرف می‌کند دیگر کار او صرفا یک مسئله ی شخصی و اعتقادی نیست و جنبه ی اجتماعی پیدا می‌کند. پس وقتی قبول کردیم که دولت برای رفتار های اجتماعی می‌تواند قانون وضع کند و مردم را ملزم به رعایت قانون کند، پس دیگر نمی‌توانیم به حکومت خرده بگیریم که چرا حجاب الزامی است. چون قانون است و صاحب هر اعتقاد و دینی باشی باید از آن پیروی کنی. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ اسلام با زور شمشیر گسترش یافت و ایرانی‌ها برای اینکه جزیه پرداخت نکنند یا کشته نشوند مسلمان شدند. حالا چرا ما باید مسلمان باشیم؟ 🔶 اولا: ایرانی جماعت در طول تاریخ زیر بار زور هیچ کسی نرفته است و با زور هیچ چیزی را نپذیرفته است. یعنی حاضر شده است کشته شود ولی زیر بار دشمن نرود و اگر چیزی به زور به او تحمیل می‌کردند قبول نمی‌کرد و ایرانی تا از چیزی خوشش نیاید و آن را دوست نداشته باشد قبول نمی‌کند. مثلا اسکندر به ایران حمله کرد ولی مردم ایران دین و اعتقاد او را قبول نکردند و مسیحی نشدند یا چنگیزخان مغول وقتی به ایران حمله کرد مردم دین و اعتقاد او را نپذیرفتند و بودایی نشدند با اینکه حاضر شدند کشته شوند. 🔷 ثانیا: اگر قبول کنیم ایرانی‌ها برای ترس از کشته شدن اسلام آوردند پس چرا بعد از 100 تا 150 سال که حکومت دوباره دست خود ایرانی‌ها افتاد از زیر ستم عرب‌ها خارج نشدن و به دین قبلی خود برنگشتند؟! 📝 پاسخ تکمیلی درلینک زیر: 👇 https://btid.org/fa/news/188741 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘اقتصاد در مکتب توحید 🔹کتاب «اقتصاد در مکتب توحید» اثر آیت الله احمد بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۶۵ صفحه منتشر شد. 🔹 این اثر، پس از بیان مقدمه‌ای تفاوت میان مکتب و علم تبیین شده و قلمرو «مکتب اقتصادی» و «علم اقتصاد» تشریح گردیده است و در ادامه، پس از بیان نمونه‌هایی از قلمرو مکتب و قلمرو علم به رابطه علم و مکتب پرداخته شده و در ادامه حلیت و حرمت در مکتب اقتصادی اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹«پایگاه مستقل مکتب اقتصادی اسلام» از دیگر مباحث اصلی این اثر است که در این بخش مالکیت در نظام کاپیتالیسم، نظام سوسیالیسم و نظام اقتصادی اسلام (فردی، عمومی و دولتی) تبیین و تشریح گردیده است. سپس مطلبی تحت عنوان «جامعه بی طبقه» بیان شده که در این بخش، سوالی مبنی بر اینکه «آیا انسان حاکم بهتر است یا انسان محکوم» مطرح شده و سپس به «نقد مارکسیسم در مقام عمل» نیز اشاره شده است؛ در بخش دیگری از اثر حاضر، به تجویز مالکیت فردی از سوی اسلام اشاره شده و علت تجویز مالکیت فردی و نیز قواعد و اصول تعدیل کننده مطرح گردیده و سپس نقش حرمت و حلیت در تعدیل مالکیت مورد بررسی قرار گرفته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🟣ما صاحب داریم... 🔸مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی مثال خوبی زده است که یک زنی دارای پسری می‌شود و شوهرش مرحوم می‌شود. پیش خودش گفته بود که وسایل نان و آب را شوهرم برایم گذارده است. با این پسر زندگی می‌کنم. وقت پیری هم او بزرگ شده است و عزیز و انیس من است. 🔸بچه شش هفت ساله شده بود. یک روز این زن از خانه رفت بیرون، دید پسرش در میان بچه‌ها از همه ضعیف‌تر است. بچه‌های کوچک‌تر از او، وی را به زمین می‌زنند. این زن خیلی غصه‌دار شد.آمد فکر کرد دید این بچه بابا ندارد. پدر‌ها می‌آیند بچه‌هایشان را می‌برند و این پسر می‌بیند.فکر کرد که چه کند. یک نقاش آورد و گفت: عکس یک جوان رشید را بکشد و برای او نشان و شمشیری بگذارد. نقاش عکس را کشید. آن را قاب کرد و روی دیوار نصب نمود و پرده‌ای روی آن کشید. فردا که بچه خواست از خانه بیرون رود گفت: می خواهی پدرت را ببینی؟ گفت: بله. پرده را کم کم کنار زد. این بچه چشمش را به عکس دوخت. همان طور که نگاه می کرد دید بازوی بزرگی دارد. یک تکان به بازوهایش داد. نگاهی به ابرو و صورت پدرش کرد،چهره‌اش باز شد. نگاهی به سینه او کرد و سینه را جلو داد. مادر گفت:هر وقت کسی با پدرت کشتی می گرفت، پدرت پای او را می‌گرفت و به پشت بام می‌انداخت. بعد از این او قوت و قدرت گرفت. وقتی از خانه بیرون می‌آمد بچه‌ها جرات نمی‌کردند نزدیک او بروند. 🔸کسی که یاد ولی خدا و عزیز خدا می‌کند، قوی می‌شود. شما هم غصه‌دار نباشید چون صاحب دارید. خدا و پیامبر صلی‌الله علیه و آله و امامان علیهم السلام صاحب شما هستند. در پیشامدها واضطراب‌ها شکست نخورید. صاحب ما همه ما را یاد می‌کند. ما را رها نمی‌کند. انسان که یاد (عجل الله) کند، این طور می‌شود. 🔸میرزا جواد آقا برای غیبت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این مثل را زد که مردم سرشکسته نباشند و بدانند صاحبی دارند. 📚کتاب طوبی محبت، ص ۱۰۸ ➥ | شیخ احمد ڪـافی ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه فامیلی دارند💠 🔳 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود: 🔹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه 101) چون‌ قيامت‌ بر پا گردد، بين‌ مردم‌ روابط‌ نَسَبی نخواهد بود؛ و بين‌‌ خويشاوندان‌ گفتگوئی نيست‌. ✅ چون‌ روابط‌ اين‌ دنیا از شئون‌ همین دنیاست ‌و قیامت شئون‌ ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد. 💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است، لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست، دوستی‌های غير خدائی‌ تبديل‌ به‌ دشمنی میشود و انسان‌ از پدرش‌، مادرش، همسرش و پسرش‌ فرار ميكند. 🔹 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷) دوستان‌‌ در آن‌ روز، بعضی با بعضی دیگر‌ دشمنند، مگر‌ پرهيزكاران‌. ✅ نتیجه اینکه: اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد. مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود. ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🔸️ حواسمون باشه عاق فرزند نشیم! 🎙 بر خلاف آن که پدر و مادر ها خیال می کنند فقط اسلام «و بالوالدین احسانا» دارد، قرآن و احادیث به ما می آموزند که فرزندان هم حق و حقوقی دارند، پیامبراکرم ص در این باره می فرمایند: «پدر و مادر در اثر آزردن فرزند، همان چیزی گریبانشان را می گیرد که فرزند در آزردن آن ها بدان دچار می شود.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟.Mp3
1.22M
⭕️ سوال ❓از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام علی (ع): 🔹عَلَيكُم بِكِتابِ اللَّهِ؛ فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتينُ ، وَالنّورُ المُبينُ. 🔹به كتاب خدا چنگ زنيد؛ زيرا آن، ريسمان استوار و نورِ روشنگر است/نهج البلاغة: الخطبة ١٥٦١٠٩٥٨ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🛑چرا خداوند در قرآن فعل های مربوط به خودش را جمع میبندد، مگر خداوند یکی نیست؟ ✍اینکه در قرآن کریم در برخی از موارد می ‏فرماید: ما آفریدیم... چند دلیل دارد که دو دلیل آن را برایتان می‏ نویسم: ✍ ۱_ گر بخواهید با معلم یا پدر و مادرتان صحبت کنید می‏گویید تو یا شما؟ طبیعتا نمی‏گویید تو، بلکه برای احترام معلم می‏ گویی شما فرمودید. ✅پس ما در برخی از موارد برای احترام و بزرگداشت دیگران از ضمیرها و فعل‏ های جمع استفاده می‏کنیم. هر چند کسی که با او سخن می‏گوییم یک نفر بیشتر نباشد. در مورد خدا نیز چنین است. ✍ ۲_ در برخی از موارد، کارها به فرمان خداوند و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود. در این گونه موارد نیز گاهی در قرآن از ضمیر جمع ما استفاده شده... 💠 مثلا گرفتن جان انسانها با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏شود؛ چنان که روزی دادن، عذاب کردن و... همگی با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام می‏پذیرد. 🔆برخی از مفسران در این باره می‏نویسند: آوردن ضمیر ما، برای بیان عظمت و قدرت است، زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می‏گویند، نه فقط از خود بلکه از مامورانشان نیز خبر می‏دهند و این، کنایه از قدرت، عظمت و وجود فرمان بُردارانی در مقابل دستورهای فرمانده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 کسانی که بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند ✍ کسانی که در عقیده و اخلاق و و اعمال، پاک و طاهر هستند و هیچ آلودگی و گناهی ندارند، حساب و میزان و مواقف و این چیزها را ندارند و بدون حساب وارد بهشت می‌شوند. پيامبر اكرم (ص): «بعضی کسانی هستند که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند؛ چرا که آلوده به چیزی از دنیا نشدند. حساب در قیامت مخصوص کسانی است که آلوده به دنیا شده باشند.» 📚 کتاب قیامت و حشر 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 عمل به وصيّت ✍ آيات و روايات عمل به وصيّت شرعى و صحيح را لازم دانسته و مسئوليّت و گناه تغيير آن را به عهده كسى مى داند كه با شنيدن (و يا ديدن) وصيّت نامه، به خاطر هوا و هوس خود، وصيّت نامه را تغيير دهد. قرآن مى فرمايد: «فَمَن بَدَّلَه بَعد ما سَمِعَه فاِنّما اِثمُهُ علىَ الّذينَ يُبَدِّلونَه؛ هركس بعد از آگاهى از وصيّتى آن را تغيير دهد، شكّى نيست كه گناهش بر آن كسانى است كه تغيير و تبديل مى كنند.» امام باقرعليه السّلام فرمودند: «به وصيّت‌ها عمل كنيد گرچه براى غير مسلمانان باشد.» (البتّه در صورتى كه عمل به وصيّت سبب تقويت كفر و يا تضعيف اسلام نباشد و روشن است كه مسلمان چنين وصيّتى نمى كند) از نظر فقه اسلامى هرگاه تغيير وصيّت سبب از بين رفتن حق و حقوقى شود، تغييردهنده، گناهكار و ضامن است و بايد از مال خودش دستور شخص وصيّت كننده را عمل نمايد. 📚 کتاب معاد، استاد قرائتی 🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈┈•❀•┈┈• | | ‏🟨 ‏چرايىِ دشمنى در راه خدا ✍️ دشمنى براى خدا، بدين معناست كه دشمنى كننده، خصومت شخصى با آن كه مورد دشمنى واقع مىشود، ندارد و دشمنى او به دليل منافع شخصى نيست؛ يعنى دشمنى او با كسى كه او را دشمن مىدارد، براى خداست، نه براى خود. بدين سان، ميان دشمنى براى خدا و دشمنى براى خود، تفاوت جوهرى وجود دارد. دشمنى براى خود و براى تأمين منافع فردى و گروهى، مبدأ همه فسادها، فتنه ها و ويرانىهاست ؛ امّا دشمنى براى خدا، مانند دوستى براى خدا، مبدأ انواع خيرات و بركات و سازندگىهاى فردى و اجتماعى است. 🚩 دشمنى براى خدا، دشمنى براى تأمين منافع مردم است و دشمنى انسان با ديگرى، نمىتواند براى خداوند متعال، فايده اى داشته باشد ؛ زيرا او بىنياز مطلق است. بر اين اساس، تنها انسان و جامعه انسانى، از دوستى و يا دشمنى براى خدا سود مىبرد. ༺ از سوى ديگر، محبّت كردن به كسانى كه بر جامعه انسانى رحم نمىكنند، بسيار خطرناك است. ༺ 🔅به فرموده : رَحمَةُ مَن لا يَرحَمُ تَمنَعُ الرَّحمَةَ، وَ استِبقاءُ مَن لا يُبقى يُهلِكُ الاُمَّةَ. رحم كردن به كسى كه رحم نمىكند، مانع رحمت مىشود، و باقى گذاشتن كسى كه جان ها از دست او به در نمىبرند، امّت را به نابودى مىكشاند. غرر الحكم: ح ۵۴۳۰ 💢 مقتضاى محبّت به جامعه انسانى، دشمنى با چنين عناصر خطرناك و كوتاه كردن دست آنها از تجاوز به حريم انسانيت است. ~~☆ حكمت دشمنى براى خدا، مبارزه با موانع شكوفايى ارزش هاى انسانى و پاكسازى جامعه از عناصر ضدّ ارزشى است. اهمّيت اين مبارزه، كمتر از تلاش براى ساماندهى جامعه مبتنى بر محبّت نيست؛ بلكه مىتوان گفت جزئى از اين تلاش محسوب مىشود. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۲ ص ۵۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰