❤️ #پيامبر_خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
🍃 ماه رمضان، ماه خداست؛ ماهى كه خداوند، حسنات را در آن، دو برابر مى كند و سيّئات را محو مى كند، ماه بركت، ماه بازگشت به سوى خدا، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه آزاد شدن از آتش و دست يافتن به بهشت.
پس، در اين ماه از هر حرامى بپرهيزيد و در آن، زياد قرآن تلاوت كنيد و در آن، حاجت هاى خويش را بخواهيد و در آن، به ذكر پروردگارتان بپردازيد و مبادا ماه رمضان نزد شما، مانند ماه هاى ديگر باشد؛ چرا كه آن نزد خداوند، نسبت به ماه هاى ديگر، حرمت و برترى دارد و مبادا در ماه رمضان، روز روزه دارى تان مثل روز خوردنتان باشد
📖 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۹۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن
📋 آسیب های مال و فرزند؛ از آنجا كـه يكـى از عوامل مهم نفاق حـب دنيا، و عـلاقـه افـراطـى بـه امـوال و فرزندان است ، خداوند در اين آيه مؤمنان را از چنين علاقـه افراطـى باز مـى دارد. درست است كه اموال و اولاد از مواهب الهى هستند، ولى تا آنجا كه از آنها در راه خدا و براى نـيل به سعادت كمك گرفته شود، مورد احترام دین است. اما اگر علاقه افراطى به آنها سدى در ميان انسان و خـدا ايـجـاد كـنـد بـزرگـترين بلا محسوب مى شوند. چه بسیار مومنانی که دوستی مال و فرزند سبب شد که از دایره اطاعت الهی خارج شوند....
🔷 آیه روز :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (منافقون / آیه 9)
🔶 ترجمه :
اي كساني كه ايمان آورده ايد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند، و هر كس چنين كند زيانكار است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🚫عدم اصالت آداب گذشتگان
⏺تکیه بر آداب و روسوم گذشتگان هر چند در بعضی مواقع شاید مفید باشد و یا ضرری نداشته باشد، اما اصالت دادن به آداب و رسومی که هیچ سنخیتی با معارف الهی ندارد و حتی گاهی در تضاد است، موجب انحراف انسانها از صراط مستقیم و در نهایت شقاوت می شود. از همین رو خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت به انتقاد از چنین تفکری پرداخته و می فرماید:
✴️و إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ؛
❇️هنگامىكه به آنها گفته شود: «بهسوى آنچه خدا نازل كرده، و بهسوى پيامبر بياييد». مىگويند: «آنچه پدران خود را بر آن يافتهايم، ما را بساست». آيا اگر پدران آنها چيزى نمىدانستند، و هدايت نيافته بودند [باز هم بايد از آنها پيروى كنند]؟!مائده/104
🔵امام عسکری (علیه السلام)- وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ الله قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَیْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ. خداوند مشخصات پیروان شیطان را در این آیه بیان کرده، وقتی به آنها گفته شد، بیایید تا برای شما توضیح دهیم، آنچه را خداوند در کتاب خود بیان نموده از صفات حضرت محمّد و آراستگی علی (علیه السلام) و فضائل و مناقب او. و به آنچه پیامبر دستور می دهد گوش فرا دهید تا بپذیرید. گفتند، ما به روشی که پدرانمان برایمان گذاشتهاند کفایت میکنیم. و در مخالفت پیامبر اکرم و دشمنی با علی ولی اللَّه پیرو دین و مذهب پدران خویش می شوند. خداوند می فرماید: أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ؛ اگر چه پدران آنها علم و اطّلاع درستی نداشته باشند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۲۶۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۰
#به_انتخاب_تو
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📗#معرفی_کتاب |
📖 شناخت نامه قرآن
🔸 مهم ترین راه شناخت قرآن، خود قرآن و سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در معرفی آن است.
🔻 تبيين جايگاه رفيع كتاب آسمانى، با نظمى نوين و سهل الوصول، همراه با تحليلهاى مورد نياز، در هفت بخش
در این کتاب، علاوه بر آیات (بالغ بر هزار آیه)، به حدود ۱۸۰۰ حدیث نیز استناد شده است و ترجمه آیات و احادیث در آن آمده است.
🔰 عناوین کتاب :
▫️ مبانی شناخت قرآن،
▫️ برکات قرآن،
▫️ ویژگی های قرآن،
▫️ یاد دادن و یاد گرفتن قرآن،
▫️ تلاوت قرآن،
▫️ تفسیر و تأویل قرآن و روش تبلیغ در قرآن.
🖌 عنوان های ۲۵ تحلیل کتاب :
☆ نام ها و اوصاف قرآن کریم، نزول دفعی و تدریجی، نخستین و واپسین وحی، احادیث نزول قرآن بر هفت حرف، کاتبان وحی، گردآوری قرآن، شمار سوره ها و آیات، مصونیت از تحریف، اعجاز، جامعیت، نَسخ، حدوث و قِدم، بشارت های تورات و انجیل در مورد پیامبر خاتم، قرآن درمانی، خرید و فروش مصحف، روایات فراموش کردن قرآن پس از حفظ آن، اِعراب قرآن، ختم قرآن و مدّت آن، اختلاف قرائات، شمار بطن های قرآن، تفسیر و تأویل و تنزیل، ضرب قرآن به قرآن، مجادله در قرآن، مَثل ها و سوگندهای قرآن.
📝 پدیدآورنده، #محمدی_ری_شهری ، با همكاری جمعی از پژوهشگران، مترجم : حمیدرضا شیخی
قم، دارالحدیث، 1391 ، وزیری، فارسی عربی
» خرید کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب شرح دعای سحر
🔸اصل کتاب به نام «مختصر فی شرح الدعاء المتعلق بالاسحار» لقب گرفته و ترجمه آن «شرح دعای سحر» نامیده شده و مترجم آن آقای سید احمد فهری میباشد. دعای سحر که از مبدعات امام همام حضرت محمد بن علی باقر العلوم «علیه و علی آبائه الطاهرین و ابنائه المعصومین آلاف التحیه و الکرم» میباشد و بنا به فرمایش مؤلف کتاب، حضرت امام خمینی قدس سره، این دعا به نام #دعایمباهله موسوم است، که در سحرگاهان ماه رمضان تلاوت میگردد.
🔹مؤلف کتاب #رهبرکبیرانقلاب اسلامی آیتالله امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می باشد که این کتاب را در هنگامه جوانی، یعنی آن وقت که بیش از ۲۷ سال از عمر پر برکتش نگذشته بود تالیف نمودهاند.
🔸ناگفته پیداست کتاب شرح دعای سحر در حد عالی معارف همراه با اصطلاحات فلسفی، عرفانی است و حکایت از اطلاع وافر نویسنده آن دارد.گذشت زمانه هم این مساله را بر همگان واضح نمود که ایشان نه تنها عارفی خداشناس و خداترس بود بلکه در جهات علمی دیگر همچون فقه، اصول، اخلاق و سیاست سرآمد بسیاری از عالمان زمان خویش بود.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼ما مدیون حضرت صاحب (عج) هستیم
✍غفلت از حضرت صاحب عج شبیه غفلت ما از خورشید است، شما امروز دیروز و روزهای گذشته از روشنایی که نتیجه تابش نور خورشید است، همه ما استفاده می کنیم، از انرژی های خورشیدی بهره برداری می کنیم، از گرما و حرارت نور خورشید بهره مند می شویم، اما کمتر اتفاق می افتد که انسان سری به آسمان بلند کند و چشمی بگرداند و خورشید را ببیند، بهره های خودش را می برد اما غفلت از خورشید دارد.
همه ما در همه امور و شئونمان، سر سفره امام عصر (عج) نشستیم، همان خورشیدی که می تابد به برکت وجود قدسی حضرت صاحب روحی و ارواح من سواه فداه است.
تنفسی که می کنیم به برکت آن وجود نازنین است، در تحصیل علم، در انجام عبادات، در خدمت به والدین، در خدمت به خلق خدا، هر خیری که از ما ظهور و بروز می کند، اگر دقت کنیم می بینیم که به برکت وجود حضرت صاحب (عج) هست که اینها همه اتفاق می افتد.تمام توفیقات ما، تمام بهره ها و سودمندی های جسمانی و روحانی بلا استثناء به برکت وجود حضرت صاحب (عج) هست، ما مدیون حضرت صاحب (عج) هستیم.
حالا همین امروز گذشت، دیروز گذشت، چقدر توجه داشتیم به این وجود بزرگوار؟ چقدر با او ارتباط گرفتیم؟ چقدر به این حقیقت توجه داشتیم که این فیوضات از چه مجرایی عبور می کند و به دست ما می رسد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
نبش قبر از دیدگاه اسلام
🔴اسلام دینی کامل و #جامع است که تمام نیازهای مادی و معنوی انسان را از لحظه تولد تا مرگ و حتی بعد از آن پاسخ میدهد. یکی از شاخههای احکام اسلامی مسائل مربوط به اموات و #مردگان است که از چگونگی دفن میت گرفته تا نحوه رفتار با جسد و نبش قبر را شامل میشود. نبش در لغت به معنای شکافتن #گور، کندن زمین و بیرون آوردن چیزی از زمین میباشد. منظور از نبش قبر آنست که جسد میّتی که با دفن پوشیده شده آشکار شود.در احکام اسلامی بر حفظ حرمت و شأن اموات مسلمان از زن و مرد گرفته تا کودک و حتی افراد دیوانه تاکید بسیاری شده است، از این رو #شکافتن و نبش قبر که موجب نمایان شدن جسد متلاشی شده میت میشود، اهانت و هتک حرمت به وی تلقی شده و بنابر اجماع فقها حرام و ممنوع است.
روایاتی که از پیامبر خاتم رسیده، احترام مرده همچون زنده بر همگان #واجب است و اگر حفظ حرمت مؤمن از حرمت کعبه بیشتر است، پس حرمت نبش قبر مؤمنی همچون حجر بنعدی که از پارسایان روزگار بود، از حرمت تخریب کعبه بیشتر است. بنابراین بانیان این کار، عملی خلاف شرع انجام دادهاند و یقیناً مسلمانان جهان هیچ گاه این بیحرمتی آنان را فراموش نخواهند کرد.همۀ علمای شیعه، حکم به #حرمتِ نبش قبرِ مؤمن دادهاند، حتی برخی از علما در آثارِ خود ادعای اجماعِ فریقین را در این مطلب کردهاند. نبش قبر مردگان و نیز انتقال جسدشان پس از دفن کردن جایز نیست. مگر بنابر شراط زیر:
اگر در قبر مالی ارزشمند باشد و یا میت را در زمین یا کفن #غصبی دفن کرده باشند، نبش قبر به شرط عدم گذشت #زمان زیاد و با شرایط خاصی جایز است، اما اگر مرده بدون کفن کردن، دفن شده باشد و یا بر وی نماز خوانده نشده باشد، نبش جایز نیست؛ زیرا نمازی را که خوانده نشده با نماز بر قبرِ میت میتوان جبران کرد و دفن شدن و پوشانیده شدنِ بدنِ وی به وسیله خاک، از کفن کردن کفایت میکند؛ چون نبش قبر به نوعی مُثله کردن و هتکِ حرمتِ مرده به حساب میآید. همچنین اگر #ختنهنشده دفن شده باشد، نبش نمیشود. اگر کسی #جواهری را ببلعد و بمیرد، نبش نمیشود. البته صاحب آن مال میتواند قیمت مالش را از ترکه میت بردارد.(طوسی، محمد بنحسن، المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص93؛ همو، الخلاف، ج1، ص730)جنبۀ دیگری که مورد بحث قرار گرفته است، زمانِ لازم برای خارج شدنِ قبر از حکمِ قبر است. در روایات رسیده از خاندان #عصمت و طهارت و نیز در کلام علما تصریح شده است که باید به اندازهای از دفن مرده گذشته باشد که اطمینان حاصل شود #جنازه از بین رفته است، و الّا نبش قبر جایز نیست.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌لحظات سخت احتضار و مرگ
🎙#مرحوم_كافى
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نماز و دعای مخصوص شب بیستم و نهم #ماه_مبارک_رمضان
.
🔻 ۱. نمازمخصوص شب بيست و نهم:
هر كه شب بيست و نهم ماه رمضان دو ركعت نماز- در هر ركعتي بعد از حمد بيست مرتبه سوره توحيد قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- را بخواند، در زمره رحمتشدگان خواهد مرد و نامه عملش به بالاترين مرتبه برسد. 1
🔻۲. دعاي روايت شده از امام صادق " سلام الله علیه " :
يَا مُكَوِّرَ اللَّيْلِ عَلَي النَّهارِ ، وَمُكَوِّرَ النَّهارِ عَلَي اللَّيْلِ ، يَا عَلِيمُ يَا حَكِيمُ ، يَا رَبَّ الْأَرْبابِ ، وَسَيِّدَ السَّاداتِ ، لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ ، يَا أَقْرَبَ إِلَي مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ ، وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ2
ای پیچاننده ی شب بر روز و پیچاننده ی روز بر شب، ای دانا، ای فرزانه، ای پروردگار پرورندگان و آقای آقایان، معبودی جز تو نیست، ای نزدیک تر از رگ گردن به من، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی نامم را در این شب از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و گناهم را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من برطرف نماید و خشنودی به آنچه نصیبم کردی و پاداش نیکو در دنیا و آخرت به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوی خود و بازگشت و توبه را روزی ام کن و به آنچه محمّد و خاندان محمّد که درود خدا بر او و ایشان باد را بر آن موفق کردی، توفیقم ده.
📚 اقبال الاعمال ج۱ ص۲۳۲
📚 چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 کافی ج۴ ص۱۶۳
#اعمال
#دستورات_ماثور
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام رضـــا علیه السلام:
هرڪس در آن(ماه رمضان) خشم
خود را نگـــه دارد، خداوند نيز روز
قيامت خشمش را از او نگه خواهد
داشـــت.
📚بحـارالأنوار جلد ۹۶ ص ۳۴۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن
📋 هدف از آفرینش مرگ و زندگی؛ برابر این آیه هدف از آفرینش مرگ و زندگی آزمودن انسان است. منظور از آزمايش خداوند نوعى پرورش است ، به اين معنى كـه انـسانها را به ميدان عمل مى كشد تا ورزيده و آزموده و پاك و پاكيزه شده و لايق مقام نزدیکی به خدا گردند. نکته دیگر اینکه خداوند سخن از آفرینش مرگ می گوید، خود نشان می دهد که مرگ عدم نیست. بلکه انتقال است از جهانی به جهان دیگر.
🔷 آیه روز :
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (ملک / آیه 2)
🔶 ترجمه :
همان كسي كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مي كنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📗شکار شکارچی (جلد اول)
مجموعه رمان خانه عنکبوت
✨مجموعۀ شکار #شکارچی روایت داستانی جوانان میهنپرست جهان عرب است، براساس واقعیت.
✨سازمانهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل تاکنون، سعی دارند با بیان داستانهایی از قدرت اطلاعاتیشان در رسانهها، اعتماد به نفس جوانان جهان اسلام را از بین ببرند و بذر ترس و ضعف را در دل آنان بکارند. این اثر از مجموعه رمان خانۀ عنکبوت است.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼ارزش خدمت به مادر
✍دو برادر مادر پیر و بیماری داشتند. هر دو متقی و پرهیزکار بودند و عالم وعارف. با خود پیمان بستند که یکی خدمت خدا کند و دیگری در خدمت مادر بیمار باشد. برادری که پیمان بسته بود خدمت خدا کند به صومعه رفت و به عبادت مشغول شد وآن دیگری در خانه ماند و به پرستاری مادر مشغول شد.
چندی که گذشت برادر صومعه نشین مشهور عام وخاص شد و از اقصی نقاط دنیا ،عالمان و عرفا و زهاد به دیدارش شتافتند و آن دیگری که خدمت مادر می کرد فرصت همنشینی وهمکلاسی با دوستان قدیم را نیز از دست داد و یکسره به امور مادر می پرداخت. برادر صومعه نشین کم کم به خود غره شد که خدمت من ارزشمند تر از خدمت برادر است ،چرا که او در اختیار مخلوق است ومن در خدمت خالق ،و من از او برترم!
همان شب که این کلام در خاطر او بگذشت، پروردگار را در خواب دید که وی را خطاب کرد و گفت: برادر تو را بیامرزیدم و تو را به حرمت او بخشیدم و از این پس تو را حکم کردیم که در خدمت برادر باشی. عارف صومعه نشین اشک در چشمانش آمد وگفت: یا رب العالمین، من در خدمت تو بودم و او به خدمت مادر، چگونه است مرا در خدمت او می گماری وبه حرمت او می بخشی، آنچه کرده ام مایه رضای تو نیست؟َ!
💥ندا رسید: آنچه تو می کنی ما از آن بی نیازم و لکن مادرت از آنچه او می کند، بی نیاز نیست، تو خدمت بی نیاز می کنی و او خدمت نیازمند، بدین حرمت مرتبت او را از تو فزونی بخشیدیم و تو را در کاراو کردیم.
❤️قدر پدرها ومادرهارو بدونید عزیزان❤️
🔰 @p_eteghadi 🔰
#خاطره
┄┅═✧❁🔅
🔅افطاری مورد علاقهی امام خامنهای🔅
🔹رهبر انقلاب نقل میکنند: ماه رمضان ۱۳۹۰ (قمری) در زندان از راه رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست داشتم.
هنگام افطار فرا رسید، اما چیزی برای من نیاوردند. نماز را خواندم. لحظات شادیآور سر سفرهی افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما میجوشید، در خاطرم گذشت. خوردنیهای سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه #ماقوت مختص خود را (غذای معروف مشهدیها) به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست داشتم.
🔹ناگهان به خود آمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت. شاید تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شــام آوردند که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمیکرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم، زیرا این غذا از اصل نامطبوع بود و بعد از مانده شدن نیز نامطبوعتر شده بود. نخستین روز بر این منوال گذشت.
روز دوم، نگهبان بستهای به من داد. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم، برایم فرستاده شده است.
این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را فرستاده بود. همچنین در همان روز، از منزل برایم وسایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاری خوشمزه و مطبوعی بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانیها فرستادم.
📚 کتاب خون دلی که لعل شد.
#در_محضر_امام_انقلاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌼🔹
سفره را جمع نکن، آمدهام، پشت درم
من همان بیسر و سامان شدهی خون جگرم
با تو مأنوس شدم، خوب رفیقی هستی
چقدر حرف زدم با تو ز شب تا سحرم
دست مردم همه پُر، دست من اما خالیست
کاسهام را به کجا غیر همین در ببرم
بعد از این دست تو باشد دل و چشمم یارب
نکند باز بیفتد به گناهان نظرم
شب آخر نکند قهر کنی، میمیرم
وای اگر دست نوازش نکشی روی سرم
🙏التماس دعا 🙏
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ ماه رمضان برای برزخیان چگونه است؟ آنها در آن زمان چه می کنند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗https://btid.org/fa/video/146105
📎 #ماه_رمضان
📎 #امام_زمان
📎 #ماه_ضیافت_الهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
37.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #ببینید
⁉️ صدقه دادن امام علی علیه السلام در نماز با داستانی که در نماز تیر را از پای حضرت بیرون می کردند و حضرت متوجه نمی شدند با هم منافات ندارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗https://btid.org/fa/video/205798
📎 #ماه_رمضان
📎 #عید_فطر
📎 #ماه_ضیافت_الهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اعمال شب عید فطر
🔹 از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از براى آن چند عمل است:
🔸اوّل: غسل است در وقتى که غروب کرد آفتاب.
🔸دوّم: احیاء آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤ ال از حقّ تعالى و بَیْتُوته در مسجد
🔸سوّم: آنکه بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و عقب نماز عید:
*اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ على ما اَوْلینا*
🔸چهارم: آنکه چون نماز مغرب و نافله آنرا خواند دستها را بسوى آسمان بلند کند وبگوید:
*یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیْتَهُ وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ*
پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: *اَتُوبُ اِلَى اللّهِ *
پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالى بخواهد که ان شاء الله برآورده خواهد شد.
🔸 پنجم: زیارت کند امام حسین علیه السلام را که فضیلت بسیار دارد
🔸ششم: ده مرتبه بگوید ذکر یا دآئِمَ الْفَضْلِ را که در اعمال شب جمعه گذشت.
🔸هفتم: بجا آورد ده رکعت نمازى که در شب آخر ماه رمضان گذشت.
🔸هشتم: بجا آورد دو رکعت نماز در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در دوّم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صدمرتبه بگوید:
*اَتُوبُ اِلَى اللّهِ *
پس بگوید:
* یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا *
و بجاى آن حاجات خود را بطلبد.
▫️روایت است که حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام این دو رکعت را به این کیفیت به جا مى آورد پس سر از سجده برمى داشت و مى فرمود بحقّ آن خداوندى که جانم بدست قدرت اوست هر که این نماز را بکند هر حاجت از خدا بطلبد البتّه عطا کند و اگر بعدد ریگهاى بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد و در روایت دیگر بجاى هزار مرتبه توحید صد مرتبه وارد شده لکن نماز را بعد از نماز مغرب و نافله آن باید بجا آورد.
و شیخ و سیّد بعد از این نماز این دعا را نقل کرده اند :
*یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا رَحیمُ یا اَللّهُ*
🔸نهم: چهارده رکعت نماز کند بخواند در هر رکعتى حمد و آیة الکرسى و سه مرتبه قل هُوَ اللّه اَحَدٌ تا براى او باشد به هر رکعتى ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه
🔸دهم: شیخ در مصباح فرموده که در آخر شب غسل کن و بنشین در جاى نماز خود تا طلوع فجر .
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«آب را هنگام نوشیدن بمکید(جرعه جرعه بنوشید) و یکباره سر نکشید؛ چرا که مایه ناراحتی کبد میشود»
مفاتیح الحیاة ص ۱۰۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن
📋 رستگاری و تزکیه؛ در سوره شمس خدا پس از ذکر سوگندهایی مهم و متعدد می فرماید: هـر كـس نفس خويش را تزكيه كند رستگار است. تزکیه به معنای رشد و نمو دادن است. سپس اين واژه به معنى تطهير و پاك كردن نيز آمده، شايد به اين مناسبت كه پاكسازى از آلودگيها سبب رشد و نمو است. و در آيه مورد بحث هر دو معنى امكان دارد. آرى رستگارى از آن كسى است كه نفس خـويـش را تـربيت كند و رشد و نمو دهد، و از آلودگى به خلق و خوى شيطانى و گناه و عصيان و كفر پاك سازد.
🔷 آیه روز :
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (شمس / آیه 9)
🔶 ترجمه :
كه هر كس نفس خود را تزكيه كرده، رستگار شده
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ارتباط احباط و تکفیر با آیه مثقال ذره💢
انسان همه اعمال خود را در قيامت اعم از نيك و بد كوچك و بزرگ مىبيند، اين معنى چگونه با آيات" احباط" و" تكفير" و" عفو" و" توبه" سازگار است؟
✅پاسخ
زيرا آيات" احباط" مىگويد: بعضى از اعمال مانند" كفر" تمام" حسنات" انسان را از بين مىبرد لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ (زمر- 65) و طبق آيات" تكفير" گاهى" حسنات"" سيئات" را از بين مىبرد إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ (هود- 114).
و آيات" عفو" و" توبه" مىگويد: در سايه عفو الهى يا توبه كردن، گناهان محو مىشوند، اين مفاهيم چگونه با مساله مشاهده تمام اعمال نيك و بد تطبيق مىكند؟
در پاسخ اين سؤال بايد به يك نكته توجه كرد و آن اينكه: دو اصلى كه در آيات فوق آمده است كه مىگويد انسان هر ذرهاى از كار نيك و بد را مىبيند به صورت يك قانون كلى است، و مىدانيم هر قانون ممكن است استثناهايى داشته باشد، آيات" عفو" و" توبه" و" احباط" و" تكفير" در حقيقت به منزله استثناء است در اين قانون كلى.
پاسخ ديگر اينكه: در مورد" احباط" و" تكفير" در حقيقت موازنه و كسر
و انكسارى رخ مىدهد، و درست مانند" مطالبات" و" بدهيها" است كه از يكديگر كسر مىشود، هنگامى كه انسان نتيجه اين موازنه را مىبيند در حقيقت تمام اعمال نيك و بد خود را ديده است، همين سخن در مورد" عفو" و" توبه" نيز جارى است، چرا كه عفو بدون لياقت و شايستگى صورت نمىگيرد، و توبه خود نيز يكى از اعمال نيك است.
بعضى در اينجا جواب ديگرى گفتهاند كه صحيح به نظر نمىرسد و آن اينكه افراد كافر نتيجه اعمال خوب خود را در اين دنيا مىبينند، همانگونه كه افراد مؤمن كيفر اعمال بد خود را در اين جهان مىبينند.
ولى ظاهر اين است كه آيات مورد بحث مربوط به قيامت است نه دنيا بعلاوه اين كليت ندارد كه هر مؤمن و كافرى نتيجه اعمالش را در دنيا ببيند.
📚تفسير نمونه، ج27، ص: 231
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چند استفتاء پیرامون هلال ماه
🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود».
اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.
اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که:
🔴 ۱. آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟
🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟
🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟
🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟
🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟
✅ پاسخ:
بسمه تعالی
✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد.
✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند.
✳️ ۳ - اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است.
و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد.
به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .
و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود.
✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامهی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست.
✳️ ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود.
لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار دادهایم.
و السلام علیکم و رحمه الله
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق
برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نکاتی در مورد راه ثابت شدن اول ماه طبق نظر آیت الله سیستانی حفظه الله💢
1739 - اول ماه به چهار چيز ثابت مى شود :
اول آن كه خود انسان ماه را ببيند.
دوم عـده اى كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمى شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلى به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادى از مردم شهر استهلال نمايند , ولى بيش از دو نفر عادل كسى ديگر ادعاى رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهى استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاى رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاى هلال و در تيزبينى و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمى شود.
چـهـارم سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود , و سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود.
1740 - اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود , و رعايت احتياط اولى است .
1741 - اول مـاه بـا پيشگويى منجمين ثابت نمى شود , ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد.
سوال: آيا مقلدين در مورد تعيين روز عيد فطر بايد به مراجع خود رجوع كنند يا همان روزى كه در كشور عيد فطر اعلام مى شود بايد مدنظر همه باشد ؟
پاسخ: اين امر تقليدى نيست و شخص بايد اطمينان پيدا بكند .
اگر از طرق علمى اطمينان حاصل شود كه ماه در آن شب بر افق بلد بوده به نحوى كه قابل رؤيت با چشم غير مسلح باشد كافى است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثبات بدانند ولى به قدرى ضعيف باشد كه به هيچ وجه با چشم غير مسلح ديده نشود اول ماه شمرده نمي شود.
موارد زیر هرچند نزد دیگران یا شما ثابت شود به تنهایی موجب ثبوت شروع ماه نیست:
۱- در شهر دیگری قابل رؤیت باشد یا دیده شود.
۲- ماه بوسیله دوربین یا تلسکوب یا دیگر وسایل نجومی مشاهده شود.
موارد زیر فایده ندارد:
۱- چندین نفر شهادت بدهند که در یک شهر دیده اند و چندین نفر که همانند آنها هستند در همان شهر نبینند.
۲- حاکم شرع (مرجع تقلید دیگری) حکم به اول ماه کند.
۳- ثبوت نزد مراجع دیگر که فتوای آنها کاملا مطابق با موارد فوق نباشد. زیرا ممکن است به علت اختلاف در فتوا اول ماه برای آنها ثابت شده و پر واضح است که مقلد باید از مرجع تقلید خود در این مسأله تقلید نماید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚اهمیت روزه از نظر علم روز
🖌نویسنده: دکتر احمد صبور اردوبادی.
🔸این کتاب بر این نکته تأکید دارد که روزه و روزه داری برخلاف آنچه بسیاری آن را یک عبادت صوری و یک #رژیمساده و عادی معرفی می کنند، برنامه ای کاملاً منظم و اصولی است که از جهات مختلف برای تأمین سلامتی بشر مفید و ضروری می باشد. در حقیقت، برنامه روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه بهداشتی کامل از نظر روانی و جسمی که از جهات مختلف قابل توجه است. در اين میان، موارد چندی از قبیل: هضم چربی های اعضای اصلي بدن و انتخاب رژیم لاغری براي مبارزه علیه چاقی، دفع سموم فلزی وارده از جو، برقراری مجدد اعتدال بیولوژیکی و شیمیایی بدن، درمان فلج های عصبی مقدماتی و تحریک اعصاب تخدیرشده با سموم داخلی و کیفیت تعدیل میل جنسی، از اهمیت خاصی برخوردارند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴تلنگر
✍ امام کاظم (ع) فرمود:«اِنَّ لِلّهِ عِبادًا فی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائِجِ النّاسِ، هُمُ الآمِنُونَ یَومَ القِیامَهِ.» خداوند در روی زمین بندگانی دارد که در تأمین نیازهای مردم می کوشند، آنان در روز قیامت، ایمنند.
📚 وسائل الشیعه، ج11، ص582.
شخصی از مردم ری، بدهکار بود و از عهده پرداخت بدهیاش بر نمیآمد، و مأمور حکومتی دولت بنی عباس، او را تعقیب میکرد. چون به مکّه رفت و حجّ را انجام داد، حضرت موسی بن جعفر (ع) را دید و وضع خود را با او در میان گذاشت.
آن حضرت، نامهای خطاب به طلبکار نوشت و از او خواست که نسبت به برادر دینیاش مساعدت کند، و ثواب شاد کردن یک مسلمان را برای او نوشت... او پس از بازگشت از حج، نامهی امام را به آن شخص داد. وی نامه را بوسید و بر چشم نهاد. آنگاه نه تنها بدهیهای او را بخشید، بلکه مقداری مال به او داد. وی که از عهدهی تشکر آن شخص بر نمیآمد، سال بعد در سفر حج، باز هم به دیدار امام کاظم (ع) رفت و داستان را نقل کرد.
حضرت بسیار خوشحال شد و فرمود:«به خدا قسم، کار او، هم مرا خوشحال کرد، هم امیرالمؤمنین (ع) را، و هم جدّم رسول خدا (ص) را.»
📚 بحارالانوار، ج71، ص313.
در خدمتِ بندگان خدا بودن، توفیق خیلی بزرگیه. زمینه سازِ این توفیق هم، خودمون هستیم. گاهی خدا میخواد که با دستِ ما، دستِ دیگر بندگانش رو بگیره.. وقتی دست کسی رو به یاری گرفتیم، بدونیم که دست دیگرمون در دست خداست... اصلاً بندگی یعنی همین.. یعنی در کوچه پس کوچههای زندگی،دست کسی رو گرفتن...! تو هر جایگاه و پست و مقامی که هستیم، دست مردم و بگیریم، تا خدا و اهلبیت رو خوشحال کنیم، و قیامت هم، خدا و اهلبیت از ما دستگیری کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
┅⊰༻▫️💠
برای اینکه ثمرات روزه و رمضان در انسان تقویت و تکثیر بشود، غیر از توجه و تمنا، باید تأدب هم داشت. راه عملی برای افزایش بهرهوری رمضان، رعایت آداب روزهداری است.
میزان بهرهی هرکس، به مقدار ادب او و رعایت رسومی است که هم عمق حضور رمضان را در دل و عقل انسان نشان میدهد و هم ریشههای رمضان را در اندیشه و احساس فرد، رشد میدهد.
حداقل ضرورتی که رعایت کردن ادب روزه دارد آن است که معلوم میشود از اینکه روزه میگیری در زجر و عذاب نیستی و از اینکه در محضر خدا مهمانی، ناراحت و دلآزرده نیستی.
اگر ادب این حضور را رعایت نکنی، معلوم میشود تو را زوری آوردهاند و از جای خود ناراضی هستی.
طبیعی است در این صورت، بهرهی لازم از رمضان را نمیبری و خدایی که ناز دارد، تو را نوازش نخواهد کرد!
📚 کتاب شهر خدا؛ حجت الاسلام پناهیان؛ ص ۱۰۱_۱۰۲
🔰 @p_eteghadi 🔰