زمان:
حجم:
95.3K
⭕️ سوال
❓درمورد کمک کردن به فقرا که توی خیابون هستن سوال کنم ما نمی دونیم واقعا فقیر هستند یا اینکه مدعی هستند؟! میگن کمک نکنید چون اینا دنبال کار نمیرن و به همین رویه ادامه میدن و از طرفی گفته میشه وقتی دستی به سمتتون دراز شد ..ردش نکنید
✅ پاسخ
اکثر فقها نظرشان این است که کمک نکنید؛ این کسانی که تکدّی گری را شغل خودشان قرار دادن، اینها را، کمک نکنید.
آن کسی که دستش را دراز می کند و نباید دستش را رد کنید، آن کسی است که واقعا محتاج باشد و باصطلاح متکدّی نباشد؛ بله آنها را نباید دستشان را رد کرد.
اما کسانی که به دروغ می گویند[فقیر هستند] که غالبا دروغ می گویند که متکدّی هستند، گدا هستند، اینها را نمی شود[کمک کرد]چون هم گدا پروری می شود هم این که مفاسد دیگری هم دارد.
به هر حال اکثر فقها نظرشان این است که به اینها کمک نشود.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
@ostadmohamadihtrm_bh_mrdh_gnhkhr_t_chh_ndzh_byd_bshd.mp3
زمان:
حجم:
1.76M
⭕️ سوال
❓برای مرده گنهکار چقدر باید احترام قائل بود؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه
⁉️ آیا پیامبر در زمان حیاتشان ابوبکر را بر دیگران در خلافت بعد از خودشان مقدم داشتهاند؟
🔰 پاسخ
🔷 این شبهه نه تنها بر مبنای شیعه بلکه بر اساس مبانی غیر شیعه به چند دلیل قابل قبول نیست:
1️⃣ مشهور میان غیر شیعه آن است که خاتم الانبیاء صلیاللهعلیهوآله از دنیا رحلت کردند در حالی که هیچ کسی را به عنوان خلیفه تعیین نفرمودند: «تُوُفِّیَ رَسُولُ الله و لَمْ يَسْتَخْلَف؛ پیامبر از دنیا رفتند درحالی که کسی را به عنوان جانشین انتخاب نکردند.» پس ممکن نیست که ایشان در حالی که زنده بودند، ابوبکر را بر دیگر صحابه مقدم داشته باشند و این تضاد آشکار میان دو نقل خواهد بود و قطعا نقل مشهور مقدم است.
2️⃣ اگر مفاد این جمله واقعیت داشت که خاتم الانبیاء در حال حیاتشان، ابوبکر را بر دیگران مقدم کردند، قطعا ابوبکر در سقیفه به آن اشاره میکرد و بدون هیچ دغدغهای به خلافت میرسید و حال آنکه او به این حدیث رسول خدا تمسک کرد که فرمودند: «الأئمّةُ من قريش؛ رهبران از میان قبیله قریش انتخاب میشوند.»
3️⃣ به اجماع مورخان غیر شیعه، ابوبکر در سقیفه به جای اینکه خود را به عنوان کاندید خلافت معرفی کند، گفت: «قد رَضيتُ لكم أحدَ هذين الرجلين- يعنى عمر و أبا عُبيدة؛ برای شما مسلمانان به یکی از این دو نفر به عنوان خلیفه راضی هستم.» این کاملا غیر منطقی است که خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) او را بر دیگران مقدم بدارد اما او در بحران سقیفه، دیگران را بر خود مقدم بدارد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/180567
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #عید_آسمانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚شادی در آموزه های علوی
🔹این اثر در پنج فصل به سامان رسیده است:
🔸فصل یکم به کلیات و مفاهیم اختصاص دارد و در آن به بیان مفهومشناسی شادی و واژههای معادل و مقابل آن و بیان انواع شادی پرداخته است؛
🔸فصل دوم آداب و آفتهای شادمانی را از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) تحلیل نموده است؛
🔸فصل سوم عوامل شادمانی را از منظر حضرت علی (ع) بازنمایانده است و نقش باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی، مناسک عبادی و عناصر مادی و لذتهای طبیعی و عوامل ماورایی در شادمانی را در این عرصه واکاویده است؛
🔸فصل چهارم آثار فردی و اجتماعی شادی از منظر امام علی(ع) را بررسی نموده است؛
🔸فصل پنجم به آسیبشناسی شادی از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) پرداخته است.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
معاشرت با افرادی که اهل خمس نیستند
به طور كلى در معاشرت و استفاده از اموال كسانى (اعم از شيعه وسنى) كه انسان مى داند خمس مال خود را نمى دهند تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلاء (يعنى مالى كه مورد مصرف فعلى شما واقع شده است) ندارد هر نوع تصرفى در آن اموال مانعى ندارد، پرداخت خمس آن لازم نيست مگر موردى را كه يقين پيدا كنيد همين مال يا غذايى كه اكنون مورد استفاده شماست متعلق خمس شده است كه در اين صورت بايد خمس آن را حساب كرده بپردازيد.
گفتنى است اموالى متعلق خمس است كه يك سال از درآمد آن گذشته باشد لذا مسأله دو صورت دارد:
صورت اول آنكه شما يقين نداريد به اينكه آنچه از وسايل و امكانات كه استفاده مىكنيد خمس به آنها تعلق گرفته باشد، فقط احتمال مىدهيد كه شايد اين اموال مورد تعلق خمس باشد در اين صورت شما مىتوانيد از امكانات استفاده كنيد و بر شما حلال است و هيچ مشكل شرعى ندارد و چون شما به حكم شرعى مجاز به استفاده از آنها هستيد انشاءاللّه گرفتار آثار سوء نيز نخواهيد شد.
صورت دوم اين كه شما يقين داشته باشيد كه دقيقا همان مال خاصى كه شما از آن استفاده مىكنيد مورد تعلق خمس واقع شده و خمس آن ادا نشده است.
خوردن و تصرف در آن قبل از اداى خمس جايز نيست ولى مى توانيد با اذن حاكم شرع خمس آنچه را مصرف كرده ايد بر ذمه بگيريد و هر وقت توانستيد بپردازيد و در مورد اموال حرام چنانچه يقين به حرمت آن نداشته باشيد استفاده از آن اشكال ندارد
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
✍ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «گره گشایی از کار مؤمن از هفتاد بار حج خانه خداوند بالاتر است.»
ثمرات این گره گشایی آنجا بسیار ملموس بود. بیشتر این ثمرات در زندگی دنیایی اتفاق می افتد. یعنی وقتی انسان در این دنیا، خودش را به خاطر حل مشکل دیگران به سختی بیاندازد، اثرش رابیشتر در همین دنیا مشاهده خواهد کرد.
📚 کتاب سه دقیقه در قیامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ چه زمان هایی برای رفتن به قبرستان توصیه یا منع شده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نکته ای در مورد نماز جعفر طیار»
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 پیروزی، نتیجه صبوری
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ.
🔹 شخص صبور پيروزى را از دست نخواهد داد، هر چند زمانى طولانى بگذرد.
📚 حکمت 153 نهج البلاغه
🔰 @p_eteghadi 🔰
سࢪبـاز امام زمان{عج}:
🔴 #سه_دقیقه_در_قیامت
(قسمت ۲۳ ؛ قسمت آخر)
💥من و اسماعیل باهم دوست بودیم یکی از روزهای سال ۹۷ به دیدنم آمد،
یک ساعتی با هم صحبت کردیم گفت قرار است برای ماموریت به مناطق مرزی اعزام شود.
🌿 مسائل امنیتی در آن منطقه به گونهای است که دوستان پاسدار برای ماموریت به آنجا اعزام می شدند. فردای آن روز سراغ علی خادم را گرفتم گفتند رفته سیستان.
🌴 یک باره با خودم گفتم نکند باب به شهادت از آنجا برای او باز شود .مدتی گذشت. با دوستان در ارتباط بودم.
🌾 در یکی از روزهای بهمن ۹۷ خبری پخش شد،خبر کوتاه بود!
⚡️ یک انتحاری وهابی خودش را به اتوبوس سپاه میزند و ده ها رزمنده را که ماموریتشان به پایان رسیده بود را به شهادت میرساند...
🔆 بعد از اینکه لیست شهدا را اعلام کردند علی خادم و اسماعیل کرمی هم جزو آنها بودند...
☘ من هم بعد از شهادت دوستانم راهی مرزهای شرقی شدم. اما خبری از شهادت نشد.
💥یک دوست و پاسدار را دیدم که به قلب ما آمده است،با دیدن آنها حالم تغییر کرد.. من هر دوی آنها را دیده بودم که بدون حساب و در زمره شهدا و با سرهای بریده شده راهی بهشت بودند..
🔷 برای اینکه مطمئن شوم به آنها گفتم: اسم هر دوی شما محمد است درسته؟ آنها تایید کردند و منتظر بودند که من صحبت خود را ادامه دهم اما بحث رو عوض کردم و چیزی نگفتم.
🍃باز به ذهن خود مراجعه کردم. چندنفر دیگر از نیروها برای من آشنا بودند.پنج نفر دیگر از بچه های اداره را مشاهده کردم که الان از هم جدا و در واحدهای مختلف مشغول هستند،اما عروج آن ها رو هم دیده بودم. آن پنج نفرم به شهادت می رسند.
✨چند نفری را در خارج اداره دیدم که آن ها هم...
🌾دیدن هر روزه این دوستان بر حسرت من می افزاید، خدایا نکند مرگ ما شهادت نباشد. به قول برادر علیرضا قزوه:
💫وقتی که غزل نیست شفای دل خسته
🍀دیگر چه نشینیم به پشت در بسته؟
💫رفتند چه دلگیر و گذشتند چه جانسوز
🍀آن سینه زنان حرمش دسته به دسته
💫می گویم و می دانم از این کوچه تاریک
🍀راهی است به سر منزل دل های شکسته
💫در روز جزا جرئت بر خواستنش نیست
🍀پایی که به آن زخم عبوری ننشسته
💫قسمت نشود روی مزارم بگذارند
🍀سنگی که گل لاله به آن نقش نبسته
♻️تا آخر عاقبت ما چه باشد...شهادت قسمت ما هم میشود یانه...
🌾و اما یک نکته خیلی مهم اینکه ماها تو زندگی روزمره خیلی جاها بهمون تلنگر وارد میشه و کتاب سه دقیق در قیامت به قول نویسنده خودش اشاره داره به اینکه خدا میخواسته احتمالا به وسیله اون تلنگری به بعضی از افرادی بزنه که هیچ وقت این چیزا رو جدی نمیگیرن...حتی یکی علمای دینی هم خواب دیده بود که حضرت معصومه علیها السلام در خواب فرمودن: بیشتر مشکل مردم این هست که قیامت را جدی نمیگیرن،در این مورد ان شالله بیشتر کار کنیم....
🌺اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک...
التماس دعا
پایان...
🔰 @p_eteghadi 🔰
ازدواج حضرت علی با فاطمه به پیشنهاد ابوبکر و عمر !!!
🤔#پرسش :
❓نقش حضرت ابوبکر و عمر در ازدواج سیدنا علی و فاطمه رضی الله عنهم اجمعین !!!
⬅شیخ طوسی علامه شیعه معروف به شیخ الطائفه روایتی را به این صورت نقل میکند
📤ترجمه:
«ﻃﻮﺳﻲ از ﺿﺤﺎك ﺑﻦ ﻣﺰاﺣﻢ آورده ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ از ﻋﻠﻲ ﺷﻨﻴﺪم ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: اﺑﻮﺑﻜﺮ و ﻋﻤـﺮ ﻧـﺰد
ﻣﻦ آﻣﺪﻧﺪ و ﮔﻔﺘﻨﺪ: اﮔﺮ ﭘﻴﺶ رﺳﻮل ﷲ ص رﻓﺘﻲ، ﻓﺎﻃﻤﻪ را از او ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎري ﻛﻦ. ﻋﻠﻲ می ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﻧﺰد وي رﻓﺘﻢ و دﻳﺪم ﻛﻪ رﺳﻮل ﷲ ص ﺗﺒﺴﻤﻲ ﺑﺮ ﻟﺐ دارد و ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺗﻮ را ﭼﻪ ﺷـﺪه اي ﻋﻠﻲ، و ﭼﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻲ؟ ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮاﺑﺖ و ﺳﺎﺑﻘﻪي اﺳﻼم را و ﻳﺎري ﻛﺮدن اﺳـﻼم و ﺟﻬـﺎد ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻳﺎد آوري ﻛﺮدم. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻓﺮﻣﻮد: اي ﻋﻠﻲ، ﺗﻮ راﺳﺖ ﻣﻲ ﮔـﻮﻳﻲ، ﺗـﻮ ﺑﺮﺗﺮ از آن ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ذﻛﺮ ﻛﺮدي. الخ»
[الامالی لشیخ طوسی ص۳۹ ح۴۴ المجلس الثانی]
🔵از این روایت دوستی و محبت و دلسوزی حضرات ابوبکر و عمر و علی نسبت به یکدیگر کاملا واضح است و ثابت است که حضرت ابوبکر و عمر خیرخواه سیدنا علی بوده اند به قدری که او را پیشنهاد ازدواج با سیدة النساء اهل الجنة میدهند و حضرت علی هم احترام ان دو بزرگوار را به جا می اورد و از حضرت فاطمه خواستگاری میکند.
👌اگر بین آن حضرات دشمنی می بود یقینا حضرات ابوبکر و عمر مانع این ازدواج میشدند نه اینکه باعث ازدواج باشند. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که عملکرد مذکور از ابوبکر و عمر , عملی ریاکارانه و منافقانه بوده است تا چنین وانمود کنند که خیر خواه امیر مومنان علیه السلام هستند , شاهد این سخن آن است که طبق روایات اهلسنت , ابوبکر و عمر در ابتدا خودشان مشتاق بودند که با فاطمه صدیقه سلام الله علیها ازدواج کنند , اما با پاسخ منفی حضرت مواجه شدند , در این هنگام خودشان را ناچار دیدند که با پیشنهاد ازدواج به علی علیه السلام , ظاهر سازی محبت را کنند .
❗️ابن اثیر نقل می کند که علی علیه السلام فرمود :
" «ابو بكر» و «عمر» به حضور رسول خدا شرفياب شده و حضرت زهراى مرضيه عليها السّلام را از آن حضرت، خواستگارى كردند. رسول خدا خواستگارى آنان را پاسخ نداد و از ازدواج حضرت زهرا با آنان، امتناع ورزيد. وقتى كه آن دو تن به آرزوى خود نرسيدند، «عمر» در ملاقاتى كه با حضرت على عليه السّلام داشت، خطاب به آن حضرت گفت: تو يا على، شايستهاى كه دختر پيغمبر را به همسرى خود درآورى. على عليه السّلام فرمود: من تهيدستم و جز زرهى كه آنرا در معرض گرو درآورم، چيز ديگرى ندارم. سرانجام حضرت على عليه السّلام به خواستگارى آن حضرت اقدام كرد. رسول خدا پيشنهاد خواستگارى او را پاسخ داد. هنگامى كه پاسخ خواستگارى على عليه السّلام به اطلاع حضرت زهرا عليها السّلام رسيد، گريست؛ رسول خدا به ملاقات حضرت تشريف فرما شد و فرمود: اى فاطمه! چرا گريه مىكنى؟ به خدا سوگند! تو را به همسرى بزرگوارى در آوردم كه عملش، از همگان بيشتر، و بردباريش، از همه بيشتر، و نخستين كسى است كه اسلام آورده است. "
" خطب أبو بكر و عمر- يعنى فاطمة- إلى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم فأبى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم عليهما ..... "
📚اسد الغابه ج ٥ ص ٥٢٠ _ کنزالعمال ج ٦ ص ٣٩٢
❗️یا در نقل دیگر علمای اهلسنت آمده است :
" «ابو بكر» براى خواستگارى حضرت زهرا بحضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شد. نبى اكرم فرمود: اى ابا بكر! هنوز قضاى الهى به مرحله اجرا نرسيده است تا او را به همسرى تو در آورم. پس از او، «عمر» با گروهى شرفياب شدند. همان سخن را به آنان فرمود كه به «ابو بكر» فرموده بود. در اين هنگام به حضرت على عليه السّلام پيشنهاد شد كه اگر تو زهراى مرضيه عليها السّلام را خواستگارى نمائى، بديهى است كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله پيشنهادت را مىپذيرد و او را به همسرى تو در مىآورد. حضرت على عليه السّلام فرمود: چگونه من مىتوانم از دختر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله با تهيدستيى كه دارم، خواستگارى نمايم؟ حال آنكه ثروتمندان قريش با همه مال و جاهى كه دارند به خواستگارى آن حضرت رفتند و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله جواب مثبت ندادند.در عين حال حضرت على عليه السّلام به خواستگارى حضرت زهرا عليها السّلام اقدام كرد. پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد مولاى متقيان را پذيرفت و فرمود: پروردگار جهان به من دستور داده تا خواستگارى على عليه السّلام را بپذيرم و دخترم را به همسرى او در آورم. "
"خطب أبو بكر إلى النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم ابنته فاطمة عليها السلام فقال النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم:يا أبا بكر لم ينزل القضاء بعد، ثم خطبها عمر مع عدة من قريش كلهم يقول له: مثل قوله لأبى بكر ... قد أمرنى ربى عز و جل بذلك "
📚الریاض النضره ج ٢ ص ١٨٣ _ ذخائر العقبی ص ٢٩
💠#ادامه 👇