💠 واسطه فیض
🔹 گاهی در اثر بدرفتاری، یک بار، دو بار، ده بار وقتی تکرار شد، خدا توفیق #تأیید_نظام را از انسان می گیرد، می گوید برو سر جایت بنشین، من دینم را به دست دیگران اداره می کنم! می فرماید: ﴿قِیلَ اقْعُدُوا﴾؛ بنشینید سر جایتان، من دینم را به دست دیگری یاری می کنم. هر کسی در شهر یا روستا نسبت به دین نسبت به مسجد نسبت به حسینیه، مدام خودش را کنار بکشد، خدا که #دست_ از_ دینش_بر_نمی_دارد!
🔹 این دعای نورانی که «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی» دعای خوبی است، اینکه می گوید خدایا من جلو بیفتم که چیز بدی نیست! اینکه نظیر این مقامات دنیایی و بالا و عُظما و اعظم و مانند اینها نیست که آدم بگوید من جلو بیفتم که #عذاب_ألیم را به همراه داشته باشد! خدایا تو که می خواهی دین خود را حفظ کنی، #توفیق بده که به دست من یاری شود! چون دستی بدتر از دست بگیر نیست؛ فرمود: «الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی»؛ دستی که بالاست بهتر از دست پایین است، آن که می دهد دستش بالاست و این که می گیرد دستش پایین است. خدایا ما چرا دستمان پایین باشد؟ آن کسی هم که دارد، آن را هم که تو دادی، بگذار همیشه دست ما بالا باشد!
🔹 اینها #دعاهای_شرف_بخش است، کرامت بخش است، اینها که حسد نیست! فرمود: «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی»؛ تو که می خواهی حوزه را حفظ بکنی، دین را حفظ بکنی، تفسیر را حفظ بکنی، نهج البلاغه را حفظ بکنی، فقه را حفظ بکنی، حدیث را حفظ بکنی، این علوم را که می خواهی حفظ بکنی، بگذار با زبان من و با دست من حفظ بشود، چرا من #تماشاچی باشم و دیگری حفظ کند؟!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5
تاریخ: 1395/03/08
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🏴 چرا پیادهرویی اربعین مهم شد؟!
🎙 امام خمینی رحمت الله علیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
اگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون درگر نافرمانی نمی کردند؟.mp3
1.2M
⭕️ سوال
❓اگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون دیگر نافرمانی نمی کردند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
رسالت علمی و اجتماعی حوزه/ رسالت حوزه های علمیه پالایش جامعه است
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران که با حضور اساتید حوزه مازندران برگزار شد بیان کرد: گاهی ممکن است فردی در عرصه علمی موفق باشد اما در عرصه اجتماعی توفیقی حاصل نکند چون فعالیت اجتماعی کار سختی است. اگر فردی هم در #عرصه_علم هم در #عرصه_اجتماع فعال باشد باید قدرش را دانست.
🔹 وی افزود: اساتید مجموعه های آموزشی اسراء باید جریان علمی را هم #درون_سازمان تقویت کنند هم آن را به وارد #عرصه_اجتماع کنند و بدانند که چه رسالت سنگینی به دوششان هست.
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء تاکید کرد: اینکه صد نفر در درس خارج مدرسه علمی آمل شرکت می کنند سرمایه بزرگی برای حوزه علمیه کشور است.
🔹 وی با اشاره به رسالت حوزه علمیه اذعان داشت: رسالت حوزه های علمیه #پالایش_جامعه است؛ لذا حوزویان باید علم و عمل و اخلاق را به جامعه بیاموزند. اگر حوزه دارای فضیلت باشد اما جامعه تهی از #فضایل_اخلاقی باشد نشان این است که طلاب و اساتید حوزه وظایفشان را به خوبی انجام نداده اند.
وی ادامه داد: بازار، نظام اداری، نظام قضایی و تمام بخش های جامعه باید توسط حوزه پالایش شوند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
📚 آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران
تاریخ: 1401/06/09
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اقتصاد بیمار
🔹 این کشور همه چیز دارد ولی منتظر قاچاق است! شما الاّ و لابدّ ناچار هستید این بندرهای قاچاق زا را کنترل کنید تا #اقتصاد_مقاومتی محقق بشود. همه چیز در این مملکت هست؛ اما متأسفانه یک عده بی کار هستند. یک عده نمی دانند که این ثروت های بانک ها را کجا به کار ببرند، یک عده هم نمی دانند که خدا وقتی گفت #گزینه_نظامی روی میز قرآن من است، با ما چه خواهد کرد! این ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾ را خیلی ها باور نکرده ایم؛ این #جنگ_با_خدا است!
آنکه واقعاً کاری از او ساخته نیست [یعنی آمریکا]، همین که گفت گزینه نظامی روی میز من است بعضی ها نگران می شوند؛ اما خدا صریحاً گفت گزینه نظامی روی میز قرآن من است، با من طرف هستید!
🔹 تا بانک ها اصلاح نشوند، اوضاع درست نمی شود! ببینید می گویند که چه در شرایط تحریم، چه در شرایط رکود، چه در شرایط تورّم، این معامله ای که با ما می کنید یقیناً سود می دهد و بیست درصد هم سود می دهد؛ خب این یک #علم_غیب می خواهد! این همان رباست؛ منتها به صورت عقود اسلامی! چگونه می شود که این معامله در تمام حالات سود بدهد، آن هم بیست درصد سود بدهد، آن هم می گویند «علی الحساب» باشد ولی تا آخر همین «علی الحساب» درمی آید؟!
ما اگر واقعاً همراه پیغمبر هستیم، راه این است. اینها ـ معاذالله ـ برای سابق که نبود، این کتاب «إلی یوم القیامه» هست!
#هفته_بانکداری_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9
تاریخ: 1395/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ آیا امام حسین علیهالسلام در زمان معاویه سکوت کرد و تنها در زمان یزید قیام میکند؟
🔰 پاسخ
🔹 برخی گمان میکنند امام حسین علیهالسلام تنها در زمان یزید اقدام به مخالفت با حکومت بنیامیه میکند و با معاویه کاری نداشتهاند. باید توجه کنیم معاویه بسیار باهوش بود و مبارزه با او شیوهی خاصی را میطلبید، از همین رو نیز امام حسن علیهالسلام به خاطر کمبود یاور و موفقیت معاویه در فریب مسلمانان، به ناچار صلح با پسر ابوسفیان را پذیرفت.
🔸 پس از امام حسن علیهالسلام معاویه بر خلاف مفاد صلح نامه، فرزندش؛ یزید را به عنوان جانشین و ولیعهد خود انتخاب نمود. بعد از این اقدام، سیدالشهدا به سرعت مخالفت خود با معاویه را علنی کرد و در نامهی به او نوشت:
«ای معاویه! از خدا بترس و بدان که خداوند کتاب و پروندهای دارد که هر عمل بزرگ و کوچکی را در آن ثبت میکند و بدان که خداوند جنایات تو را که بهصرف ظن و گمان، مردم را میکشی و بهمحض اتهام، آنان را به بند میکشی و گرفتار میسازی و کودکی شرابخوار و سگباز را زمام دار مسلمانان کردهای، هرگز فراموش نخواهد کرد. تو با این کارها، خود را به هلاکت افکنده، دین خود را تباه ساختی و حقوق مردم را پایمال کردی.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
حدیث روز
▪️ قال الامام المجتبی (علیه السلام): اسْتَعَدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ ... وَ اعْمَلْ لِدُنْیَاکَکَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً
▪️ برای سفر آخرت آماده باش و توشۀ آخرت را قبل از آنکه اجل فرا برسد، جمعآوری کن... . برای دنیا چنان کار کن که گویا تا ابد زنده هستی و برای آخرت بهگونهای تلاش کن که گویی فردا خواهی مرد.
▫️ کفایة الاثر، ص ۲۲۷ و ۲۲۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ مقرری امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) از معاویه سالانه پنج هزار درهم بود که معاویه آنرا به سالی یک میلیون درهم(معادل 4هزار کیلو نقره) افزایش داد...
🔰پاسخ
✍ دشمنان اسلام برای تخریب ائمه اطهار(علیهمالسلام) و بدنام کردن آنان از هیچ عملی و هیچ دروغ و تهمتی دریغ نمیکنند. تاریخ گواه است که امام حسن مجتبی(علیهالسلام) چند ماه سپاه خود را تدارک دید که به جنگ با معاویه برود، اما متاسفانه هر روز تعداد لشکریانش کم میشد و به سپاه معاویه میپیوستند.
✅ با این وضعیت حضرت مجبور به صلح شد و برای صلح شرایطی را برای معاویه قرار داد، برخی از آن شروط نیز به مسائل مالی برمیگشت از جمله اینکه حضرت نوشت:
1. مبلغ پنج میلیون درهم که در بیتالمال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام حسن مجتبی(علیهالسلام) مصرف شود.
2. مبلغ یک میلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام ) کشته شدهاند تقسیم شود.
البته در برخی نقلها هم وارد شده که معاویه باید هرساله مقداری از بیت المال را به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) بدهد، ولی در رابطه با مقدار آن اختلاف وجود دارد.
🔶 در رابطه با این شرط چند نکته قابل طرح است:
1⃣ معاویه بعد از رسیدن به خلافت، به قولش وفا نکرد، لذا هیچ پولی به امام داده نشد. معاویه وقتی به کوفه رسید به منبر رفت و خطبه خواند و گفت: «آگاه باشيد كه هر شرط و پيمانى كه با حسن بن على بستهام زير پاهاى من است، و هيچگونه ارزشى ندارد.» بنابراین معاویه تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت و هیچ پولی به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) پرداخت نکرد.
2️⃣ امام حسن مجتبی(علیهالسلام) امام شیعیان است و عدهای از مردم پیرو او هستند، همچنین بسیاری از فقرا و یتیمان شهر مدینه و کوفه و دیگر بلاد اسلامی، نیاز به کمک داشتند و چشم امید به امام دوخته بودند، لذا حضرت میخواست با موجودی بیت المال کوفه و پولی که سالانه از معاویه میگرفت، این افراد را تحت پوشش گرفته و به آنها کمک کند.
3️⃣ این تهمت که حضرت به دنبال پول و ثروت بوده واقعا نارواست، چون در رابطه با امام حسن مجتبی(علیهالسلام) گفته شده ایشان دو بار تمام اموال خود را در راه خدا به فقرا بخشید.
💠 بنابراین امام حسن مجتبی(علیهالسلام) در عهدنامه خود با معاویه شرط کرد که معاویه باید سالانه به ایشان پول بپردازد، اما معاویه هرگز به این پیمان عمل نکرد و تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت.
_____________
🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 رمان مذهبی نشان حسن
نشان حُسن» نوشته «لیلا مهدوی» اثری است داستانی با بیانی ادبی که به روایت #عشق فرزندان امام حسن مجتبی(ع) به اسلام و پیمان محکم آنها با دیگر خاندان اهل بیت(س) می پردازد. در اکثر تألیفات و بیانات تاریخی انجام شده تأکید چندانی به نقش و تأثیر وابستگان امام حسن مجتبی(ع) یافت نمی شود و به طور معمول این حضور وسیع و تأثیر گذار کمتر مورد پردازش و بررسی قرار می گیرد در حالی که اگر با کمی دقت احوالات تاریخی آن زمان را بررسی کنیم به نقش فزاینده آنان به خوبی پی خواهیم برد.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢تقویت ایمان💢
«ايمان» از نظر لغوى به معناى گرويدن، عقيده داشتن، ايمن كردن و باور داشتن است (فرهنگ معين) و از نظر اصطلاحى به معناى گرايش به دين است. گرايش آميزه اى از باورداشت و احساس محبت به دين را مى گويند. ايمان يعنى، انسان به يگانگى خداوند، رسالت پيامبر اكرم (ص)، امامت دوازده امام (ع) و عدالت خداوند و... قائل باشد و با عشق و علاقه به پرستش خداى يگانه بپردازد و از انبيا و اولياى او تبعيت نمايد. بنابراين ايمان محصول عقل و عشق است همانگونه كه انسان آميزه اى از عقلانيت و احساس است. براى تقويت ايمان لازم است عقلانيت و احساس محبت را در وجود خود تقويت نماييد. عقل انسان با كلام خداوند و روايات معصومين (ع) و همچنين سيره عملى معصومين (ع) و همچنين عمل و تجربه عملى و دانش تقويت مى شود و در نتيجه شناخت و عقلانيت و همچنين با ايجاد روابط عاطفى و محبت آميز با امور مقدس و اولياى خداوند، احساس نيز برانگيخته خواهد شد. البته اشخاص در قوت اعتقاد مختلف هستند: برخى، ايمان زبانى دارند و گروهى ايمان عقلى دارند يعنى، به اين امور علم دارند و برخى نيز از اين دو مرحله گذشته و به ايمان قلبى رسيدهاند كه ثمره آن باور داشتن تمامى اين مسائل همراه با احساس است.
«إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لميرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك همالصادقون»«در حقيقت، مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند.
اينانند كه راستكردارند». پس اهل ايمان كسانىاند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند
قران كريم، جايگاه ايمان را قلب معرفى مى كنند. اين كتاب آسمانى درباره عده اى كه ادعاى ايمان مى كردند مى فرمايد: «قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا ولما يدخل الايمان فى قلوبكم.. باديه نشينان خدمت پيامبر آمدند و گفتند ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورديم و هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است».از اين رو شناخت هدف و راه سعادت، زمانى به حركت در آن راه منجر خواهد شد كه قلب به آن هدف و آن راه ايمان آورد. ايمان قلبى محرك انسان براى حركت خواهد بود. به تعبير ديگر بين «ايمان» و «عمل» رابطه اى ضرورى هست و اين دو از هم جدا شدنى نيستند. به اين ترتيب درس بزرگى كه از قرآن كريم مى آموزيم اين است: اگر مى خواهيم به هدفى كه براى زندگى خود شناخته ايم، ايمان بياوريم و به سوى آن حركت كنيم، ابتدا بايد قلب خود را براى پذيرش آن هدف آماده سازيم. آْمادگى قلب براى ايمان
اولين و مهمترين راه تقويت ايمان، تحصيل و تقويت آگاهى از طريق مطالعه، تامل و تفكر است. ريشه ايمان قلبى در معرفت و انديشه قرار دارد. آگاهى و تفكر، بيدار كننده قلب از خواب غفلت وزنده كننده دل انسان است. كسى كه آگاهى ندارد، در حقيقت مرده اى است كه ميان زندگان راه مى رود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 سفیه جنیان ؛ این آیه نقل قول از جنیانی است که قرآن خواندن پیامبر را دیدند. ممکن است سفیه اسم جنس باشد. یعنی سفیهان جنی به خدا نسبت های نا روا می دهند. اما به عقیده برخی مفسران، اینکه آیه فرموده است سفیه ما جنیان، احتمالا منظور ابلیس است. جنی که به خاطر عبادت هایش مقامی والا داشت. اما بعد از مخالفت فرمان خدا نسبتهاى ناروائى به ساحت مقدس او داد، حتى به دستور پروردگار دائر به سجده بر آدم رسما اعتراض كرد، و آن را دور از حكمت شمرد، و خود را برتر از آدم پنداشت.
🔷 آیه روز :
وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا (جن / آیه 4)
🔶 ترجمه :
و اينكه سفيهان ما درباره خداوند سخنان ناروا مي گفتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سلمان محمدی
▫️ مطلبی درباره وجود پُربركت #سلمان_رضوان_الله_تعالی_علیه است، مطلبی هم مربوط به وظیفه ما ایرانی ها. بعد از ظهور حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) افرادی از اطراف پر كشیدند و به طرف حجاز رفتند؛ یكی از روم آمد به نام صهیب، یكی از حبشه آمد به نام بلال، یكی هم از ایران رفت به نام سلمان، اما اینچنین نبود كه همه شان به یك جا برسند، بعضی ها به قلّه رسیدند! آن كه به جایی رسید كه به او بگویند: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» همین بزرگواری بود كه از ایران حركت كرد و رفت.
▫️ معلوم می شود انسان می تواند #شناسنامه_نبوی_و_علوی پیدا كند؛ از آن طرف اعلام آمادگی شد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة» اما از این طرف كسی بیاید فرزند آنها بشود این #هنر است. از آن طرف نقصی نیست، واقعاً فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة»؛ بیایید نبوی بشوید علوی بشوید حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بشوید اما از این طرف كسی لبیك بگوید بشود نبوی و علوی، این یك سلمان می خواهد كه بگویند: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» یعنی ما گفتیم «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة»، این هم آمد و از ما شد كه بعد شده #سلمان_محمدی! این اصلی است كه نه مخصوص آن عصر بود نه مخصوص آن مصر بود، همه میتوانند این گونه باشند.
كشوری كه سلمان و امثال سلمان را دارد این شناسنامه آن كشور است یعنی میشود این كار را كرد میشود به دامن آنها رفت و همان #صبغه را پیدا كرد؛ این شدنی است!
#وفات_سلمان_فارسی_رضوان_الله_علیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/07/15
🔰 @p_eteghadi 🔰
مگر نبايد قبل ازدواج تحقيق کرد پس چرا امام حسن مجتبي و حضرت نوح عليهما السلام با چنين زنان ناشايست ازدواج کردند؟.mp3
4.42M
⭕️ سوال
❓مگر نبايد قبل ازدواج تحقيق کرد پس چرا امام حسن مجتبي و حضرت نوح عليهما السلام با چنين زنان ناشايست ازدواج کردند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اربعین
📎 #شهادت_امام_حسن
📎 #امام_حسین علیه السلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عقل عملی
▫️ در كتاب شریف تحف العقول آمده است که وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر بن یزید جعفی فرمود: «واعلَمْ بأنّكَ لا تكونُ لنا وَلِیا حتّى لَوِ اجتَمعَ علَیكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا : إنّكَ رجُلُ سَوءٍ لَم یحزُنْكَ ذلكَ»؛ فرمودند انسان عاقل و خردمداری باش كه اگر همه مردم شهر گفتند تو آدم بدی هستی، وقتی معیاری داشته باشی، این حرف مردم در تو اثر نمی كند، چه اینكه اگر بد بودی و عده ای از تو تعریف بیجا كردند، حرف مردم در تو اثر نمی كند. این، #معیار_معرفتی می خواهد.
▫️ معیار معرفتی را عقل نظری دارد و این كار كه انسان اعمال خودش را تحت محاسبه قرار بدهد #مراقب باشد #محاسب باشد و با آن معیار بسنجد، این كار #عقل_عملی است. اینکه می فرمایند: «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»؛ قبل از اینكه شما را وزن بكنند خودتان را وزن بكنید؛ «حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا»؛ «مَوْتُو اَ قَبْلَ اَنْ تَمُوتُوا»؛ قبل از اینكه مرگ طبیعی فرا برسد #مرگ_اختیاری داشته باشید و با موت ارادی بمیرد، همه اینها رهبری ها و هدایت های این ذوات قدسی است نسبت به عقل عملی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خیارات جلسه 292
تاریخ: 1390/10/07
🔰 @p_eteghadi 🔰
جنگ با خدا
📝 من یادم نیست که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! #مخالف هست، #مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی ـ معاذالله ـ دارد، همین؛ اما شمشیر بگیرد در برابر دین خدا بایستد این یادم نیست در جایی از قرآن به شیطان نسبت داده باشد. شیطان مخالف دستور خداست؛ اما #محارب نیست.
فرمود #بانک_های_ربوی محارب هستند، رباخوار #محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که میبینید هر روز #اقتصاد_فلج است همین است. سرمایه ربوی محاربه با خداست، این بیچاره کمرش شکسته است. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾ همین است.
غرض این است که آن مسئله طهارت فقه رایج که یا با غَسل پاک می شود یا با غُسل پاک می شود، حکمش در همین رساله ها هست؛ اما ربا نه با غَسل پاک می شود نه با غُسل پاک می شود. این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ برای همین هاست.
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 2
تاریخ: 1397/01/15
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢کفر بی نماز💢
کسی که نماز نمی خواند کافر است؟
کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند.
کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند.
کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجود پروردگار و یکتایی او را منکر است و نیز روز معاد و قیامت و رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را انکار می نماید.
بنابراین اگر کسی نماز نخواند دو صورت دارد یا به این دلیل است که آن را انکار می کند و می داند انکار نماز به انکار خدا و وحدانیت پروردگار و یا انکار نبوت و رسالت و معاد و قیامت بر می گردد، در این صورت چنین شخصی کافر است و احکام کافر (که در رساله های عملیه آمده است)بر او مترتب می گردد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که : اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن (مانند نماز) را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ می فرمایند: «اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.»
اما اگر شخصی کاهل به نماز باشد و از روی بی مبالاتی نماز نخواند و آن را ترک کند در حالی که پروردگار و وحدانیت او و دیگر ضروریات دین و وجوب نماز را قبول دارد، کافر نمی باشد. چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی، این چنین می فرمایند: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد».
از این رو روایاتی که تارک عمدی نماز را کافر معرفی می کند
مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ...؛
بحارالأنوار، ج 30، ص 673 و 674.
یا ناظر به قسم اول است و اگر هم شامل قسم دوم نیز شود باید بگوییم که منظور از کافر کفر نعمت است نه کفر عقیدتی و فکری.
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام باقر علیه السلام:
هر کس که مىخواهد مسکن و مأوایش بهشت باشد، زیارت مظلوم (علیه السلام) را ترک نکند.
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص۲۵۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘حسینی باش
🔹 چاپ چهارم کتاب «حسینی باش» اثر سید علی ابوسعیده موسوی و ترجمه محسن دلیر و محمدرضا شریفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۲ صفحه منتشر شد.
🔹آنچه در این کتاب به اختصار مطرح شده، برخی از گوهرها و سخنان مربوط به امام حسین(ع) است که نمونه سخنان همه اهل بیت(ع) است و پاسخِ پرسش ما را می دهد و حسینی بودن را می آموزد.
🔹این اثر، اعمال و سیره هایی از سبک زندگی امام حسین(ع) را یادآور می شود که از جمله این اعمال می توان به اقامه نماز در وقت آن، سبقت در سلام کردن، گریستن از ترس خدای سبحان، هدیه را پذیرفتن، مرگ با عزت، پرهیز از بی آبروکردن آنها، ترک غیبت، رفتار نرم و مدارا، بخشش مال خویش برای حفظ ابرویت، دوست داشتن امام حسین(ع) به خاطر خدای متعال، ترک ناله و شکایت، ترک اسراف و تبذیر و با احترام گذاشتن به نعمت ها، تواضع و سخاوت اشاره کرد.
🔹برخی دیگر از این سیره ها عبارتند از: حفظ کرامت خویش، سخن گفتن از نعمت دینی که خدا برایت فرستاده، شتاب در برآوردن نیازهای مردم، داشتن جود و بخشش و بخیل نبودن، خسته نشدن از پاسخگویی به نیازهای مردم، عمل به معروف و انجام کار نیک، رعایت تقوای الهی و ترک دوستی دنیا، پرهیز از سوگند زیاد، زیارت، گریستن و خود را گریان نشان دادن برای مصیبت امام حسین(ع).
🔰 @p_eteghadi 🔰
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰🎥 #نماهنگ صدات کردم
🏴شیدایی دلهای اربعینی پس از فراقی جانکاه🏴
🎙با صدای | علیرضا صفاری ، علی اخلاصمند
گروه سرود هیئت عشاق الحسین (علیه السلام)
شاعر | یاسین زندی
تنظیم | حسین دینا
🔻واحد رسانه هیئت عشاق الحسین ( علیه السلام)
#پیشنهاد_دانلود
#اربعین | #امام_حسین
#هیئت_عشاق_الحسین (علیه السلام)
@jahad_paydar
@heiatoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓ سوالات شب اول قبر از چه چیزهایی است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💚 سرریز عمر
✍️حضرت آیتالله خامنهای در شرح حدیثی از امامباقر و امامصادق علیهماالسّلام درباره فضیلت زیارت امامحسین علیهالسّلام فرمودند:
🔻 از جمله اجرها و پاداشها در برابر شهادت امام حسین علیهالسّلام این مورد است: «وَ لَا تُعَدُّ اَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِن عُمُرِه.»[1]
🔹 اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمیشود؛ این اضافه بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمیشود؛ این اضافه است، سرریز عمر است.[2]
📚 پینوشت:
[1]. وسایل الشیعه، ج 14، ص 423.
[2]. جلسه درس خارج فقه؛ 01/07/1398.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پیاده روی اربعین💢
آیا در روایات معصومین ع اشاره و وصیه ای به پیاده روی اربعین شده است؟
✅پاسخ
نه در روایات معصومین برای خصوص پیاده روی در روز اربعین حسینی روایتی وارد نشده است.
لیکن روایتی در مورد ثواب پیاده به زیارت امام حسین ع رفتن نقل شده است که اطلاق روایت به طور قطع شامل پیاده روی اربعین برای زیارت حضرت سیدالشهداء ع میشود.
🔴البته این پیاده رفتن نوعی تکریم و تعظیم است و نشانگر عشق و علاقه به مسیر مذکور می باشد.
لذا می بینیم که امام حسن ع و حسین ع ,؛ بیش از بیست بار پیاده عازم مکه شده اند.
و با وجود امکانات موجود در آن زمان؛ اقدام به انتخاب پیاده روی کرده اند و مسیری که بیش از چهار برابر مسیر نجف تا کربلاست را 25 بار پیاده پیموده اند.
پس شکی در استحباب و مطلوبیت عمل مذکور نیست و قطعا مصداق تعظیم و تکریم محل می باشد.
حتی در برخی موارد؛حضرت پای پابرهنه بود.
در یکی از این سفرها که به اتفاق امام حسین علیهالسلام پیاده به حج میرفتند جمعیت زیادی به احترام آن دو بزرگوار از مرکبها پیاده شدند و برخی خسته شدند. سعد وقاص به امام حسن علیهالسلام عرض کرد اگر سوار شوی دیگران هم سوار میشوند چون پیادهروی برای آنان مشکل است.
قال علیهالسلام:
لا نرکب قد جعلنا علی أنفسنا المشی الی بیت الله الحرام علی أقدامنا و لکنا نتنکب عن الطریق
📕ارشاد مفید، ص 250
امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود:
قال علیهالسلام:
انی لأستحیی من ربی أن ألقاه و لم أمس الی بیته
📙بحارالانوار، ج 43، ص 276، ح 46.
امام حسن علیهالسلام فرمود:
(من از پروردگارم شرم دارم که او را ملاقات کنم و به سوی خانهاش پیادهروی نکرده باشم.)
⭕️لذا اشکال نشود که آن زمان ماشین نبود پیاده می رفتند چون همانطور که عرض کردیم به مرکبها و وسائل نقلیه زمان خود نیز سوار نمیشدند و وقتی به اسب سوار نشوند بالطبع به ماشین که سریعتر و راحتتر از آن نیز سوار نمیشوند تا شدت تجلیل را داشته باشند.
👌اما روایت ثواب پیاده روی:
امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده میفرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مىفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مىگویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.
(📕کامل الزیارات ص۱۳۴)
🔰 @p_eteghadi 🔰
اگه آتش #جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا #خدا چکار داره؟.mp3
1.84M
⭕️ سوال
❓ اگه آتش جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا خدا چکار داره؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰